Full version: blomkronans frö
Sidor: 1, 2, 3, 4
Rosmarin
Nu har jag lyckats ignorera fröna i en hel månad giggle.gif (jag har ju varit bortrest annars hade jag nog aldrig lyckats med denna bedrift) och kan meddela att denna metod inte hjälper den heller... no.gif De ser likadana ut som de gjort hela tiden. Men nu så ska de väl snart komma igång... eller...? devil.gif
blomkronan
Ja... vad i hela friden har jag gjort!!!!! giggle.gif
Hoppas ni har tålamod... snart är våren här, och då glömer vi bort att vi har haft en lång och seg odlingstid smile.gif

Snart froddas det i våra trädgårdar och balkonger yahoo.gif

Rosmarin
Jag tycker fortfarande att det ska bli så vansinnigt spännande att se om någon av oss kommer att få dem att gro till slut. Skam den som ger sig! flirting.gif
Kajsa i Arvika
Suck.. måste tyvärr meddela att jag vände krukan med Blomkronans frö upp och ner under flytten... och inte ens det hjälpte... -cry-.gif

Dessa frön (inklusive den välmående vitmossan) har således vandrat till de sälla frömarkerna... Av jord ska du komma... ninja.gif Men jag önskar er andra lycka till.. vore kul att få reda på vad det var jag hade i krukan så länge den stod i upprätt läge iaf.. Säkert nån raritet... duh.gif
Maggan H
Usch vad trist Kajsa, men det hade varit ännu värre om dom precis hade grott.... ninja.gif

blomkronan, kanske måste dom stratifieras? Tycker mina ser ut som om dom skulle ruttna snart.... crying.gif
Maggan H
Vad tror du blomkronan? Ska vi ställa dom i kylen? blink.gif Eller kan dom vara så här siggiga? confused.gif
blomkronan
Ja varför inte... dom tar ju inte skada av det i allafall. Det kan ju vara så att dom behöver lite kyla????????

Men jag tycker nog att det är dax att visa en bild på hur dom kan bli... Jag hitta denna bild på nätet för en tid sedan, och här ser man att dom har satt fröna på ett galler... g.gif varför gör man det??? Kan vårat sätt vara helt fel och därför så gror inga?????
[attachment=31659:anw00152.jpg]

Maggan H
CITAT (blomkronan @ 07-03-2009, 21:08) *
Ja varför inte... dom tar ju inte skada av det i allafall. Det kan ju vara så att dom behöver lite kyla????????

Men jag tycker nog att det är dax att visa en bild på hur dom kan bli... Jag hitta denna bild på nätet för en tid sedan, och här ser man att dom har satt fröna på ett galler... g.gif varför gör man det??? Kan vårat sätt vara helt fel och därför så gror inga?????
[attachment=31659:anw00152.jpg]

Wow! Det här var verkligen en annorlunda växt! Hoppas att fröna gror på nåt sätt, kanske ska dom istället för att stratifieras hållas i högre värme?? Tror jag ska ta in min kruka i morgon o ställa den på värmegolvet i badrummet.
Lady Hamilton
no.gif näe det tror inte jag..........jag har haft min sådd i "kuvös" med undervärme........utan resultat -cry-.gif annat än att det har blivit Västernorrlands snyggaste vit mosse odling
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 07-03-2009, 23:02) *
no.gif näe det tror inte jag..........jag har haft min sådd i "kuvös" med undervärme........utan resultat -cry-.gif annat än att det har blivit Västernorrlands snyggaste vit mosse odling

Ja men det är ju inte fy skam det! Vitmossa växer inte på träd....
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 08-03-2009, 09:56) *
Ja men det är ju inte fy skam det! Vitmossa växer inte på träd....

Gör den inte? På grenar och pinnar brukar den växa fint tycker jag... giggle.gif
Kajsa i Arvika
Jag e nyfiken på Blomkronans frö!! När får man reda på vad det är (var) för nåt? shy.gif
blomkronan
Är det DAX att avslöja???????
Anki V
Av de frön jag sådde finns det inget kvar av. Allt har återgått till ursprungsstadiet.

Jag kastade burken förra veckan så jag har givit upp den här kampen.

/Anki
blomkronan
Det är självklart dax att avslöja...
denna växt har ju nu visat sig att... det är INTE lätt att få den att gro...!!!!!

Så det vi har tampats så tappert med är...

Juvelblomma Guzmania
[attachment=32374:juvelblomma.jpg]

Är det någon som vill få en ny chans att så... så har jag frön kvar biggrin.gif

bravo.gif till alla tappra odlatister i 20-manna 2009
blomkronan
Till Vinnare utser jag ANKI V

som var den enda som lyckades gissa rätt biggrin.gif

yaay.gif GRATTIS yaay.gif
Anki V
CITAT (blomkronan @ 24-03-2009, 21:07) *

Jag tackar så mycket thanks.gif .

Jag kopierar in texten som förklarar för blomkronan hur jag kom fram till rätt frö.

"Det var både en slump och lite detektivarbete som gjorde att jag hittade rätt.

Först så var jag helt inställd på att det skulle vara en utplanteringsväxt men när jag såg växtens utbredningsområde så började jag fundera på krukväxter.

Ett tag var jag även inne på att det skulle vara en ”sommarblomma” men uteslöt det pga. den långa utvecklingstiden. Vem orkar så sommarblommor i november som ska passas ända fram till juni? Jag funderade också på om du kanske hade varit på semester och plockat hem frön men i så fall skulle det i det närmsta vara omöjligt att lista ut vad det var.

Jag började söka på det som jag hade i mitt eget fönster och så snubblande jag över precis den text du knyckt från Internet".

/Anki

Dito Verde
[quote name='Anki V' date='24-03-2009, 21:22' post='994018']
Jag började söka på det som jag hade i mitt eget fönster och så snubblande jag över precis den text du knyckt från Internet".[/i]

Var det Blomkvist du hette i efternamn Anki?
Maggan H
Grattis Anki blomma.gif och tack blomkronan, blomma.gif de fröna var en utmaning! Synd att ingen fick dem att gro, men ska det tjuras så ska det....
Rosmarin
CITAT (blomkronan @ 24-03-2009, 21:07) *

Hrmf!!! Och jag då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon