Sidor: 1, 2
evni
Nu har jag satt mina Penséfrön. Ca. 2 veckor sedan.
Av egen erfarenhet så tog det nog ungefär 3 och en halv månad innan dom blommade så nu ska jag ha blommande penséer till i mitten av mars. Kul att få börja så igen.
Har ni sått något än ?

/Eva
Mrs-E
Jag har sått 140 rhododendron fröer idag, och ska om ca 2 veckor så mina penséfröer. Hoppas på stor utdelning av både rhoddisar och penséer. Tur att det finns något att så vid olika årstider. yahoo.gif
flinga100
Jag sådde mina tre sorter penséer idag. bravo.gif Ice blue, purple rain och frizzle sizzle burgundy från Rara växter.

Vilka sorter har ni?
Lady Hamilton
Vad kul evni bravo.gif Har de börjat gro ännu? Jag sår inte mina förrens 1/1-09 eftersom normal utplanterings tid är April/Maj här. Och min erfarenhet är att de varierar väldigt mycket mellan olika sorter när de blommar wacko.gif ......lite som ett lotteri. Enklast är det när man sår samma sort som man redan testat, för då vet man säkert. ( bara man inte glömmer att anteckna erfarenheten så man har kvar tills nästa år giggle.gif själv tror jag alltid att jag skall komma i håg....men det gör jag inte, utan måste förlita mig på mina anteckningar)
Frideborg
Hej!
Hur sådde ni dem?
Ifröjord?
I pop upbox?
Berätta gärna för en ovan.
TACK
Mvh Birgitta W
Lady Hamilton
Penseé frön gror bra i vanlig så jord. Men det som är viktigt när man sår denna årstid är att man placerar plantorna under tilläggsbelysning (ex. lysrör) och svalt, inte gärna över +10°. Annars är det lätt att plantorna blir svaga och rangliga
evni
Jag har såjord i en popupbox eller vad det heter.

Ja Lady Hamilton dom har tittat upp. Men bara lite. En halv cm. kanske. Jag tycker nog att dom gula penséerna är lite snabbare på att växa än dom blå. Jag kan ha fel , beror väl på sort också. Jag har blå pensé som heter "springtime Clear Blue" och "Rhinegold" (gul). Oooh så roligt när det börjar gro igen.
/Eva
Frideborg
Hej!
Tack för tipsen.
Skall skaffa såjord.Kommer att vänta till i början på januari som Lady Hamilton.
Har aldrig sått dessa förut inomhus.
Följer gärna upp era.
mvh Birgitta W
Rosmarin
CITAT (evni @ 06-12-2008, 10:17) *
Nu har jag satt mina Penséfrön. Ca. 2 veckor sedan.
Av egen erfarenhet så tog det nog ungefär 3 och en halv månad innan dom blommade så nu ska jag ha blommande penséer till i mitten av mars. Kul att få börja så igen.
Har ni sått något än ?

/Eva

Hej! Jag har också sått penséer som har kommit upp. Förutom detta har jag sått Gentiana Aucalis, Helleborus Niger och Allium Artopurpureum än så länge. (Samt några konstiga exotiska fröer som hittills är hemliga ( flirting.gif eller hur Blomkronan?!) giggle.gif )
rosita
I dag har jag sått mina pensé-frön! Jag har dem inomhus, de ska väl inte stå svalt förrän de har grott?
Lady Hamilton
Precis rosita yes.gif sådd varmt/rumstemp sedan låter man dem växa svalt

Mrs-E
Ska motstå i 2 veckor till help.gif Hoppas jag klarar de, kliar ju i såfingrarna nu.
flinga100
Ja, det är svårt att låta bli... Jag lyckades som sagt inte alls. rolleyes.gif

Mina är placerade i källaren i ca 20 graders värme, hoppas det är bra. Efter två dagar och åtskilliga turer till såtråget är jag lite orolig att de inte ska komma upp. Jag sådde i såjord och större sålådor. Jag tänkte skola om dem ganska snart efter att de kommit upp.
Cathis
Vaaa har ni redan sått? Jag har inte ens köpt fröerna än giggle.gif Måste
göra det nu, men sist jag kollade var det så många fröer jag vill ha så
jag måste försöka välja rolleyes.gif
pejori
CITAT (Cathis @ 08-12-2008, 22:52) *
Vaaa har ni redan sått? Jag har inte ens köpt fröerna än giggle.gif Måste
göra det nu, men sist jag kollade var det så många fröer jag vill ha så
jag måste försöka välja rolleyes.gif

Har också börjat lite försiktigt, speciellt med dom som tar lite tid på sig för att gro. tummenupp.gif
Men visst finns det mera man vill ha, än man får plats med. unsure.gif
Alla fröna måste ju sås också. giggle.gif slap.gif
rosita
CITAT (Lady Hamilton @ 07-12-2008, 20:06) *
Precis rosita yes.gif sådd varmt/rumstemp sedan låter man dem växa svalt

Jaha, så upptäckte jag först efteråt att man inte ska täcka sådden med jord! duh.gif Det hade jag så klart gjort! Vad gör jag nu? dunno.gif
Lady Hamilton
kompiskram.gif Du sätter dig å väntar på att det skall gro. Tror inte att det är någon större fara så vida du inte begravde fröna under flera centimeter jord
Pia L
Undrar hur stor chanserna är att det kan gro om man tagit fröer från köpeplantor?
Dom skall alltså sås 1/1??
pejori
CITAT (Lady Hamilton @ 09-12-2008, 21:21) *
kompiskram.gif Du sätter dig å väntar på att det skall gro. Tror inte att det är någon större fara så vida du inte begravde fröna under flera centimeter jord

Jaha...Det förklarar varför jag aldrig lyckas med fröer. crying.gif crying.gif
Cm sa du. g.gif
Hur är det med "flera dm" då??? sad.gif slap.gif blink.gif
Maggan H
Gud vad jag blir sugen! biggrin.gif Penséer, det är ju vårens första riktiga blomma! Då är det snart vår igen! yahoo.gif Ska kolla in en gul variant också, är inte säkert att det finns några i den blandningen jag fick.... crazy.gif
rosita
CITAT (Lady Hamilton @ 09-12-2008, 21:21) *

Tack för rådet, här har jag suttit och väntat sleeping.gif , men nu har det grott bravo.gif !
pejori
CITAT (Maggan H @ 10-12-2008, 08:22) *
Gud vad jag blir sugen! biggrin.gif Penséer, det är ju vårens första riktiga blomma! Då är det snart vår igen! yahoo.gif Ska kolla in en gul variant också, är inte säkert att det finns några i den blandningen jag fick.... crazy.gif

Tittade till mina jag i dag, som jag satte för två år sedan...En liiiten stark blomma, tittade upp i rabatten... blush.gif
Söt är den och tydligen tålig.... blush.gif
flinga100
För två år sedan? Det var inte illa. tummenupp.gif Är det samma planta eller har den frösått sig själv, tro?

Mina har kommit upp också. Jag har satt dem under extraljus och tänker skola om dem redan imorgon, trots att bara det första bladet kommit upp. Hoppas inte jag förstör något genom det, bara...
evni
CITAT (Pia L @ 09-12-2008, 21:43) *
Undrar hur stor chanserna är att det kan gro om man tagit fröer från köpeplantor?
Dom skall alltså sås 1/1??

Jag har tagit fröer från köpeplantor och dom har i alla fall grott. Sen om dom utvecklas som dom ska och blommar vet jag inte ännu.
/Eva
Lady Hamilton
CITAT (flinga100 @ 20-12-2008, 18:12) *
....Jag har satt dem under extraljus och tänker skola om dem redan imorgon, trots att bara det första bladet kommit upp. Hoppas inte jag förstör något genom det, bara...

Det går säkert bra bara du är lite försiktig. Penseé plantor brukar vara väldigt tåliga

CITAT (evni @ 21-12-2008, 09:13) *
......Sen om dom utvecklas som dom ska och blommar vet jag inte ännu.
/Eva

Frön som man tagit själv brukar ha hög grobarhet MEN vad/hur det blir för färger/former på blommorna det blir en överraskning
johannea
Nu har jag äntligen petat ner mina pense frör oxå!!! De är självplockade från i sommras, så de är ju lite riskiga, men jag håller tummarna för att de blir fina!
Lady Hamilton
Nu har jag sått mina Penseéfröer yes.gif Det blev lite "gott och blandat" 7 olika sorter. Egen tagna fröer blandat med gåvo-o köpe fröer
[attachment=28880:2348.jpg][attachment=28881:DSC00456a_kopiera.jpg]
[attachment=28882:DSCN0140a_kopiera.jpg][attachment=28908:DSCN0126a_kopiera.jpg]

[attachment=28884:images.jpg][attachment=28885:p63516nn_kopiera.jpg] [attachment=28886:p63525l_kopiera.jpg]
Anki V
Ooops…..Jag tänkte nog försöka sitta på händerna ytterligare några veckor när det gäller penséerna. Jag kommer fortfarande ihåg att förra året hade jag blommande plantor i början på mars blink.gif .

För att lindra ”såklådan” lite har jag petat ner några fler pelargonfrön idag happy.gif .

/Anki
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 28-12-2008, 15:30) *
.....Jag kommer fortfarande ihåg att förra året hade jag blommande plantor i början på mars blink.gif ...../Anki

Jo Penseér kan var lite "lynniga" och börja blomma lite "när de vill" giggle.gif Men jag sår nu för det brukar för mig ge "bästa resultat"
Förresten har jag hört talas om en "tidig blommande" sort som började blomma sent i Juni....... whist.gif
Anki V
CITAT (Lady Hamilton @ 28-12-2008, 15:41) *
Förresten har jag hört talas om en "tidig blommande" sort som började blomma sent i Juni....... whist.gif

Ja, men i år ska jag inte så några tidigblommande så det är lugnt..... laugh.gif

/Anki
Floppy
Nu har även jag petat ner mina frön...4 köpta sorter och en som jag plockade frön av i fjol...förra året blommade mina mitt i sommaren och då vill inte jag ha dem blommandes...i april är lagom tycker jag...
flinga100
Nu har jag planterat om plantorna i en av mina sålådor och ställt dem svalt.

Min snälla sambo köpte jord till mig och då blev jord med lågt ph. wub.gif Vet någon hur det passar med penséer?
Lady Hamilton
CITAT (flinga100 @ 29-12-2008, 09:11) *
Nu har jag planterat om plantorna i en av mina sålådor och ställt dem svalt.

Min snälla sambo köpte jord till mig och då blev jord med lågt ph. wub.gif Vet någon hur det passar med penséer?

Jorden blir säkert bra tummenupp.gif men du placera sådderna i rumstemperatur tills de har grott. Sedan efter du har skolat om plantorna vill de placeras svalt
Maggan H
Jahapp, nu är även mina i jorden! Nu börjar väntandet igen... flirting.gif Men det är lite av spänningen, att inte VETA, plötsligt så händer det! giggle.gif
Gillan
Japp! Mina kom också i jorden idag, "rococo Ruffles" blev det...................Det var mååånga år sedan jag sådde penseer sist....och då tyckte jag att det var blahablaha.........men ibland blir man ju så in i nordens peppad av vissa personer ninja.gif .............så vad gör man ínte för att tillfredställa både sitt eget och andras behov sleep.gif duh.gif ............det blev lite andra fröer sådda också whistling.gif
Maggan H
CITAT (Gillan @ 29-12-2008, 23:03) *
Japp! Mina kom också i jorden idag, "rococo Ruffles" blev det...................Det var mååånga år sedan jag sådde penseer sist....och då tyckte jag att det var blahablaha.........men ibland blir man ju så in i nordens peppad av vissa personer ninja.gif .............så vad gör man ínte för att tillfredställa både sitt eget och andras behov sleep.gif duh.gif ............det blev lite andra fröer sådda också whistling.gif

Vad sådde du mer, Gillan? Jag vill veta ju! crazy.gif
Gillan
CITAT (Maggan H @ 30-12-2008, 11:40) *
Vad sådde du mer, Gillan? Jag vill veta ju! crazy.gif

Psst! Svar finns i en eller två andra trådar flirting.gif
johannea
Nu har ALLA pense' fröna grott... 45 st, tänkte ju kanske ha några andra plantor iår crazy.gif
Lady Hamilton
CITAT (johannea @ 30-12-2008, 15:31) *
Nu har ALLA pense' fröna grott... 45 st, tänkte ju kanske ha några andra plantor iår crazy.gif

tummenupp.gif Vad kul! Vaddå andra plantor? whist.gif de finns alltid plats för några till plantor.............

CITAT (Gillan @ 30-12-2008, 12:35) *
Psst! Svar finns i en eller två andra trådar flirting.gif

Jo men du kan "viska" i denna tråd för man blir ju sååå nyfiken och forumet går ju så trögt så det tar för lång tid att leta angel_not.gif efter andra trådar naughty.gif

Rihane
Sådde en sort penséer idag. Viola Hybrida Rose Shades.
Första gången för mig att förkultivera dom inomhus så här tidigt. Har några på gång ute som jag sådde i höstas.
Totalt har jag fyra påsar med olika pensé-frön . Tänkte mig ett varv i mars också för att se vad som funkar bäst med mig.

Fick lite plats över i mitt improviserade mini växthus(grillad kyckling förpackning med dubbla bottnar den översta med hål i), passade på att så Trädgårdsriddasporre, Delhpinum Culturum"Giant Galahad". Den skulle visserligen inte sås förrän i februari men ville experimentera lite, den är perenn står det på påsen.

flinga100
Nu är alla penséerna omplanterade och placerade kallt. Över 80 blev det, varför sådde jag så många?? duh.gif

Rosmarin
CITAT (flinga100 @ 01-01-2009, 19:26) *
Nu är alla penséerna omplanterade och placerade kallt. Över 80 blev det, varför sådde jag så många?? duh.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Ja, DET är nog en fråga som vi alla ställer oss , rätt så ofta... giggle.gif .
flinga100
Fast hädanefter ska jag bara så två frön av varje sort... eller kanske några fler om det gäller några särskilt fina blommor... whist.gif giggle.gif

(skönt att inte vara ensam om att ha alldeles för många småkrukor)
rosita
I dag har jag omskolat mina 51 penséer! bravo.gif
bullen_86
jag har inte sått penseer förut men har tänkt ge mig på det i år, så jag tänkte höra om det går bra att så i vanliga fyrkantiga plast-krukor med en gång och på så vis "slippa" omskola dem... eller är det bättre att börja med plugg?
evni
CITAT (flinga100 @ 01-01-2009, 19:26) *

Jusst det. Kallt ja. Mina står också kallt men dom växer så otroligt sakta. ca 7 +grader. Gör era det också ?
Jag har några penséer inne i rumstemp. och är nog jaa mer än dubbelt så stora.
/Eva
Lady Hamilton
CITAT (evni @ 02-01-2009, 08:13) *
....Kallt ja. Mina står också kallt men dom växer så otroligt sakta. ca 7 +grader. Gör era det också ?
Jag har några penséer inne i rumstemp. och är nog jaa mer än dubbelt så stora.
/Eva

Enligt min erfarenhet växer Penseér tillräckligt "snabbt" även när de står kallt. Och får de båda tilläggs belysning och svalt så blir plantorna "knubbiga" och fina. Har man plantorna för varmt är risken att de "ränner" i väg. Men evni om du vill kan du ju testa med att fortsätta att ha en del svalt och en del varmt tummenupp.gif så får se sedan vilka plantor du tyckte blev mest "lyckade". Vi har ju alla lite olika odlings förutsättningar och vi kan ha lite olika uppfattningar om vad / hur en "optimal" planta skall se ut kompiskram.gif
Genom att testa lite olika alternativ så blir du ju minst en erfarenhet rikare yes.gif

CITAT
jag tänkte höra om det går bra att så i vanliga fyrkantiga plast-krukor med en gång och på så vis "slippa" omskola dem... eller är det bättre att börja med plugg?

De flesta plantor mår bättre av att skolas om. Det brukar sätta fart på tillväxten. Och ofta sår man ju frön i såjord och sedan skolar om dem i planterings jord som även innehåller näring. Sedan är risken med för stora "kärl" från början att man dränker groddarna/plantorna eftersom det blir för mycket blöt jord som tar lång tid att torka upp. Men samtidigt så sägar jag inte att det inte går. Du gör som du vill men personligen så föredrar jag att driva upp "plugg" först för att sedan skola
flinga100
CITAT (Lady Hamilton @ 02-01-2009, 08:28) *
Enligt min erfarenhet växer Penseér tillräckligt "snabbt" även när de står kallt. Och får de båda tilläggs belysning och svalt så blir plantorna "knubbiga" och fina. Har man plantorna för varmt är risken att de "ränner" i väg. Men evni om du vill kan du ju testa med att fortsätta att ha en del svalt och en del varmt tummenupp.gif så får se sedan vilka plantor du tyckte blev mest "lyckade". Vi har ju alla lite olika odlings förutsättningar och vi kan ha lite olika uppfattningar om vad / hur en "optimal" planta skall se ut kompiskram.gif
Genom att testa lite olika alternativ så blir du ju minst en erfarenhet rikare yes.gif x

Jepp, mina också! Det har inte hänt nånting med dem som redan stod i kylan. Men jag fortsätter så, de står ljusare där och lär bli för rangliga om jag tar in dem.
evni
Ja jag får se vilket som blir bäst. Jag har extrabelysning på bägge ställena.

/Eva
bullen_86
CITAT (Lady Hamilton @ 02-01-2009, 08:28) *
De flesta plantor mår bättre av att skolas om. Det brukar sätta fart på tillväxten. Och ofta sår man ju frön i såjord och sedan skolar om dem i planterings jord som även innehåller näring. Sedan är risken med för stora "kärl" från början att man dränker groddarna/plantorna eftersom det blir för mycket blöt jord som tar lång tid att torka upp. Men samtidigt så sägar jag inte att det inte går. Du gör som du vill men personligen så föredrar jag att driva upp "plugg" först för att sedan skola

Ok, funkar det lika bra med sålådor utan skiljeväggar mellan varje frö som med plugg?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon