Sidor: 1, 2
Lady Hamilton
Ja du kan så i princip vad som hellst. Små byttor är att föredra eftersom de kräver mindre jord och på så vis håller fukten jämnare. Du kan "bre så" i byttor,( så många frön i samma bytta) låta fröna gro. Sedan när små plantorna är hanterbara så är det bara att skola dem en o en i egna krukor.
bullen_86
ok men skulle det funka med äggkartonger tex?
Lady Hamilton
Visst kan det fungera. Problemet är att ägg kartonger (och toa rullar) lätt börjar mögla av all fukt. Har du ingen gamal Keso-smörask- halv mjölk kartong eller liknande som du kan så i?
bullen_86
mjölkkartonger kan jag nog skrapa ihop ganska fort... ungefär hur många frön är lagomt att så i sådana?
Lady Hamilton
Så så många frön som du vill ha plantor + lite till tummenupp.gif Men försök att inte så så tätt. Då blir det lättare att skola om plantorna utan att de snurrat in rötterna i varandra. Men just Penseér är väldigt tåliga plantor som tål att hanteras. Men mer än 50 frön tror jag inte att du skall så i varje
bullen_86
Ok Tusen Tack!
Maggan H
Nu har mina penséefrön grott! yahoo.gif Nu ska de ut till lysröret och svalare temperatur.

Ett annat bra tips ang sålådor är köttförpackningar, dvs de som man köper färskt kött i. Utmärkta att bredså i. tummenupp.gif
Rosmarin
Oj! Jag såg just att det var rimfrost på insidan av fönstret innanför vilket jag ställt mina småttisplantor ! crying.gif Men plantorna ser ut att må bra. Vad tror ni? Ska jag flytta på dem?
Lady Hamilton
Har du någon bubbelplast? i så fall kan du ställa/hé det mot fönstret, så brukar jag göra om det är väldigt kallt. Annars så tror jag att det räcker med att du flyttar plantorna lite utåt/innåt rummet så det blir större mellanrum mellan plantorna och fönstret
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 05-01-2009, 09:19) *
Nu har mina penséefrön grott! yahoo.gif Nu ska de ut till lysröret och svalare temperatur.

Ett annat bra tips ang sålådor är köttförpackningar, dvs de som man köper färskt kött i. Utmärkta att bredså i. tummenupp.gif

Hos mig har 5/7 sorter grott än så länge yahoo.gif
Rosmarin
CITAT (Lady Hamilton @ 05-01-2009, 10:19) *
Har du någon bubbelplast? i så fall kan du ställa/hé det mot fönstret, så brukar jag göra om det är väldigt kallt. Annars så tror jag att det räcker med att du flyttar plantorna lite utåt/innåt rummet så det blir större mellanrum mellan plantorna och fönstret

Tack! Bubbelplast får det bli. I en butik som säljer keramik finns det ju resurser. giggle.gif
Gillan
Nu har mina pensefrön också grott och fått flytta under lysrören i stället för över. Nio dagar tog det och det känns härligt att äntligen vara igång med fröerna yahoo.gif
johannea
Har nu börjat plantera om panse'erna å ställa dom svalt (15 grader & belysning) Orkade / hann bara med 9 stycken igår, har funderat på hur många jag igentligen vill behålla, men jag tror jag planterar om alla sålänge och så kan ja ju ge bort plantor senare när ja inte får plats me de längre, det gör ont att slänga....
Lady Hamilton
CITAT (Gillan @ 07-01-2009, 19:37) *
Nu har mina pensefrön också grott och fått flytta under lysrören i stället för över. Nio dagar tog det och det känns härligt att äntligen vara igång med fröerna yahoo.gif

Grattis! smiley_small_hug.gif Vad kul!!!! bravo.gif Nu är vi på "G" igen!!!
Cathis
Nu har jag äntligen beställt mina penséfröer, håll tummarna att dom kommer snabbt happy.gif
malin72
så där ja!! Nu är jag med i leken igen giggle.gif idag sådde jag mina penseér yahoo.gif så härligt att börja!!
dessa är det jag sått:
pensé "Outback fire"
pensé "Chalon Supreme Flame"
minipensé "Coconut Swirl"
Minipensé "monkey Buisniss"

och jag läääääääääängtar tills dom ska gro yahoo.gif
joulanta
Har lyckats vänta med att så mina pensér tills idag. Vi har inte vår här förrän i maj. Hur är det med lackviol ska dom också sättas redan nu? på påsen står det mars-april men hinner den blomma då?
Om era pensér ranglar iväg nyper ni dom då eller tycker dom inte om att bli tuktade?? confused.gif
Lady Hamilton
Jag odlar mina svalt och under lysrörsbelysning MEN Penseér som ranglar i väg kan tuktas genom att man nyper bort några blad Det kan försena blomningen en aning men plantorna tar i övrigt ingen skada

Mitt album om Penseéodling
Gillan
I helgen som var, då skolade jag om 100 penseer yahoo.gif ............vad nu jag ska med 100 penseer till, det kan man undra blush.gif , men vänner och bekanta brukar aldrig säga nej till en planta eller två ( av vad det än gäller giggle.gif ). Men vet ni vad! De är såå knubbiga och fina så det kanske slutar med att jag placerar ut dem allihop i olika hörn på gården här naughty.gif ........eller.....man kan ju göra olika mönster med dem, så som de gör i stora planteringar..................välkommen till....................... laugh.gif

Ha det gott i penseeträsket alla tummenupp.gif

Glömde säga att jag också försöker odla mina så svalt som möjligt och med extralyse tummenupp.gif
Lady Hamilton
yaay.gif Grattis! Gillan smiley_small_hug.gif Och VÄLKOMMEN ner i Penseéträsket devil.gif ........visste att jag kunde lita på dig kompiskram.gif inget "små duttande" här inte........ a0a.gif
(kommer gärna ner och ser dina planteringar sedan giggle.gif )
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 29-01-2009, 20:48) *
yaay.gif Grattis! Gillan smiley_small_hug.gif Och VÄLKOMMEN ner i Penseéträsket devil.gif ........visste att jag kunde lita på dig kompiskram.gif inget "små duttande" här inte........ a0a.gif
(kommer gärna ner och ser dina planteringar sedan giggle.gif )

Tack Ladyn! Men det är väl inte så konstigt att lyckas med såna bra beskrivningar som du ger wub.gif ....................Och du, du är som vanligt mer än hjärtligt välkommen kompiskram.gif ...................( fast jag hoppas att jag hinner före till dig i år flirting.gif , jag måste ju nån gång få se ljuuuset! giggle.gif )
Anki V
Ett fönsterbyte orsakade att jag blev nästan tre veckor sen med mina penséer.

De har bara hjärtblad än……men eftersom jag inte har någon sval plats för mina men däremot gödslar med ljus så går jag om er i spurten i alla fall flirting.gif

/Anki
Lady Hamilton
" whist.gif ......"visst Anki, visst"......drömmar har vi ju alla...... angel_not.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 29-01-2009, 23:54) *
" whist.gif ......"visst Anki, visst"......drömmar har vi ju alla...... angel_not.gif

Jag drömmer jag med, om mer tid blink.gif ....har du omskolat dina?? blush.gif
Rihane
CITAT (Rihane @ 31-12-2008, 16:26) *
Sådde en sort penséer idag. Viola Hybrida Rose Shades.
Första gången för mig att förkultivera dom inomhus så här tidigt. Har några på gång ute som jag sådde i höstas.
Totalt har jag fyra påsar med olika pensé-frön . Tänkte mig ett varv i mars också för att se vad som funkar bäst med mig.

Fick lite plats över i mitt improviserade mini växthus(grillad kyckling förpackning med dubbla bottnar den översta med hål i), passade på att så Trädgårdsriddasporre, Delhpinum Culturum"Giant Galahad". Den skulle visserligen inte sås förrän i februari men ville experimentera lite, den är perenn står det på påsen.

Penséerna grodde den åttonde januari. Är visst inte så pensé-tokig som jag trodde för jag kan inte se att jag genast skrev det här...
joulanta
Jag satte flera olika sorter av pensé 29 januari hadde även en påse lackviol som jag satt samtidigt.
Tänkte att det ärväl ungefär samma men va förvånad jag blev idag när jag kollade krukorna, lackviolen har redan grott lite väl snabbt kompiskram.gif vilken erfarenhet har ni av lackviol?
djur7
Nu har några av mina pensefröer grott har nu satt dem under belysning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon