|
Det finns de som är för och de som är mot. Hur fördelar vi oss här på Odla? I denna tråden är det tillåtet att såga och lova dessa tingestar. Förtala dem går också bra.  (Men det är strikt förbjudet att förtala användarna av foppatofflor)
Piccante
07-12-2008, 13:32
Jag har testat att gå i sådana och de verkar mjuka och sköna. På en arbetsplats hade jag typ trätofflor fast med gummisula istället för trä för att ge bättre tryckavlastning. Kan tänka mig att foppatofflor är sköna för de som går mkt i jobbet på hårda golv, men färgerna är så räliga på dem!!!! Hade de funnits i mer sobra färger så man inte ser ut som någon plastleksak när man har dem på sig så hade jag kanske kunnat ha ett par.
*Ulrica*
07-12-2008, 13:34
Här är en liten film för er toffelhatare! Finn mer i samma stil på: ihatecrocs.comDär kan du bland annat köpa t-shirts och knappar där du kan uttrycka dina känslor: [attachment=28077:hate1.jpg][attachment=28078:hate2.jpg]
Aqvakul
07-12-2008, 13:36
De kanske är jättesköna. Men utseendet avskräcker, så jag avstår.
*Ulrica*
07-12-2008, 13:38
Markus!: kolla här om det inte finns någon färg som passar!
ninnisky
07-12-2008, 13:46
Piccante
07-12-2008, 14:19
CITAT (*Ulrica* @ 07-12-2008, 13:38)  Markus!: kolla här om det inte finns någon färg som passar! De khakifärgade, bruna och svarta hade ju passat bra när man jobbar i trädgården eller ha inne på hårda golv som när jag går ned i källaren och tvättar men skoaffärerna som jag har varit i tar mest hem de illgula, spygröna, neonrosa och andra hiskeliga färger.
*Ulrica*
07-12-2008, 14:29
Markus: Vid två sorters trädgårdsarbeten tycker jag inte mina tofflor funkar:
Grävning: det går inte alls att ta hjälp av foten för att trycka ned spaden med ett par tofflor på sej! Arbete i öppen jord: man blir så jordig om fötterna att man lika gärna kan vara barfota!
Piccante
07-12-2008, 14:33
CITAT (*Ulrica* @ 07-12-2008, 14:29)  Markus: Vid två sorters trädgårdsarbeten tycker jag inte mina tofflor funkar:
Grävning: det går inte alls att ta hjälp av foten för att trycka ned spaden med ett par tofflor på sej! Arbete i öppen jord: man blir så jordig om fötterna att man lika gärna kan vara barfota! Men man kan ha dem när man går och räfsar och vattnar mm. Jag går barfota hela sommaren, tar bara på mig sandaler när jag ska gå på het asfalt eller riskerar att gå på krossat glas. Skor behöver man iofs när man ska gräva.
Har ett par, original, i en modell som heter Mary Jane, det är en lite smalare variant avsedd för kvinnofötter. Mina är svarta och jag tycker inte att dom är så väldigt fula, men helt klart det skönaste jag någonsin haft på fötterna. Kan inte tänka mig att använda dem när jag är lite snyggare klädd och inte på arbetet, men de åker på så snart jag kommer innanför dörren hemma. Skall köpa minst två par till (ifall de försvinner från marknaden) ett par svarta och ett par knallgula för trädgårdsarbete. Gita
DragonLady
07-12-2008, 14:41
Man kan ju ha de som är täckta så slipper man sand o jord i skorna
Chamomille
07-12-2008, 14:46
CITAT (Markus_H @ 07-12-2008, 13:32)  Jag har testat att gå i sådana och de verkar mjuka och sköna. På en arbetsplats hade jag typ trätofflor fast med gummisula istället för trä för att ge bättre tryckavlastning. Kan tänka mig att foppatofflor är sköna för de som går mkt i jobbet på hårda golv, men färgerna är så räliga på dem!!!! Hade de funnits i mer sobra färger så man inte ser ut som någon plastleksak när man har dem på sig så hade jag kanske kunnat ha ett par. Här har du en länk  Kanske finns nåt som passar. http://www.nicework.nu/index.php?manufactu...634c82d3120a062
Myosotis
07-12-2008, 14:55
Har inga, tycker de är rätt fula. Jag har vanliga gummitofflor (utan hål), de är relativt bekväma och jag har dem alltid när jag går kortare sträckor genom trädgården, det blir många gånger varje dag. Men att ha dem på sig länge är inte alls skönt, det blir svettigt med gummi på fötterna. Är det inte likadant med foppatofflor, trots hålen?
Elisabeth-Västkustkolonisten
07-12-2008, 15:13
Jag har inga foppatofflor och köper inte heller några.
Har stora problem med ryggen, knä och fötter och måste även ha inläggsulor.
Min sambo har några pa<r och jag tänkte i början att även jag skall köpa några, kanske för att ha i husbilen. Men ja kan inte gå i dessa tofflor.
Gubben min har ju nästan samma skostorlek som jag, så ibland lånar jag hans. Några meter går det ju men inte nån längre tid.
Någon pratade om barnarbete, det tror jag med.
Och sedan, wad innehåller materialet? När dom ligger ia affären så stinker dom utan dess like. Och det är varför jag aldrig köpte några. Hela skon stinker kemikalier...... När min sambo köpter några nya så får dom först stå några dagar ute på loftgången.
Markus OBS i Bäckebol hade alltid olika färger, som t.ex. svarta, mörkgröna, gråa osv. Inte skulle min sambo gå i röda, orange eller andra skrikande färger.
Dom första tog ju svägerskan med sig hem från thailand när hon var där i 3 månader. Hon hade foppatofflor med sig hem för hela familjen.
Elisabeth
Chamomille
07-12-2008, 15:30
Det finns ju äkta Crocs och så finns kopior. I Thailand vet jag att det finns kopior överallt till ett mycket lågt pris (grannen köpte där). Vet inte vilka som luktar illa  . Har inget minne av att mina Crocs luktade något (kan bero på minnet). CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-12-2008, 15:13)  Jag har inga foppatofflor och köper inte heller några.
Har stora problem med ryggen, knä och fötter och måste även ha inläggsulor.
Min sambo har några pa<r och jag tänkte i början att även jag skall köpa några, kanske för att ha i husbilen. Men ja kan inte gå i dessa tofflor.
Gubben min har ju nästan samma skostorlek som jag, så ibland lånar jag hans. Några meter går det ju men inte nån längre tid.
Någon pratade om barnarbete, det tror jag med.
Och sedan, wad innehåller materialet? När dom ligger ia affären så stinker dom utan dess like. Och det är varför jag aldrig köpte några. Hela skon stinker kemikalier...... När min sambo köpter några nya så får dom först stå några dagar ute på loftgången.
Markus OBS i Bäckebol hade alltid olika färger, som t.ex. svarta, mörkgröna, gråa osv. Inte skulle min sambo gå i röda, orange eller andra skrikande färger.
Dom första tog ju svägerskan med sig hem från thailand när hon var där i 3 månader. Hon hade foppatofflor med sig hem för hela familjen.
Elisabeth
Lady Hamilton
07-12-2008, 15:45
Det är "kopiorna" som luktar.
Chamomille
07-12-2008, 15:47
CITAT (Lady Hamilton @ 07-12-2008, 15:45)  Det är "kopiorna" som luktar. Okej. Då var det därför jag inte mindes att mina luktade
Det där med färgerna är en smaksak och jag förstår att killar inte vill ha på sig orange skor/tofflor.Jag tycker tvärtom,ska jag ha foppatofflor så ska de synas,alltid någon som retar sig på mina skor utom jag själv.Jag har dom ifs inte i samhället bara hemma och de är jättesköna.Mina vita med blommor på har jag haft någon gång i samhället.Det slits ganskar fort så jag köper nya varje säsong,nu har jag de som inneskor funkar perfekt för mig. Anm:700:-kr eller mer skulle jag ALDRIG betala för ett par foppatofflor,de billiga är lika bra.
Chamomille
07-12-2008, 15:57
CITAT (renate @ 07-12-2008, 15:51)  Det där med färgerna är en smaksak och jag förstår att killar inte vill ha på sig orange skor/tofflor.Jag tycker tvärtom,ska jag ha foppatofflor så ska de synas,alltid någon som retar sig på mina skor utom jag själv.Jag har dom ifs inte i samhället bara hemma och de är jättesköna.Mina vita med blommor på har jag haft någon gång i samhället.Det slits ganskar fort så jag köper nya varje säsong,nu har jag de som inneskor funkar perfekt för mig. Anm:700:-kr eller mer skulle jag ALDRIG betala för ett par foppatofflor,de billiga är lika bra. Det kanske blir billigare i längden att köpa ett par äkta  . Mina har hållt i flera år. Kostade 500 här i byn.
Irene_L
07-12-2008, 16:03
Fast mina tofflor har jag haft i flera år. Dom är köpta i Thailand och jag tror inte dom är äkta, men dom har hållit jättebra ändå!!!!
Jaaa, flera par!  Och inte blir man svettig i dom, som nån undrade. Hålen släpper in luft och ut svett, tror jag. Jag har svarta, "militärgröna" och mörkblå - allihop färger för män tycker jag. Sen har jag ju dom lite mer kvinnliga färgerna smultronröd, knallgul och silver. Jag går med dom hemma, ute och inne, men väldigt sällan när jag åker bort och aldrig till offentliga platser. Ute är inte bara ute i trädgården, det är också på promenader i skogen eller landsvägen. Sen jag hittade mina första tofflor har jag kunnat ta upp promenerandet igen, tack vare att underlaget inte blir så hårt för ben och fötter. Jag skulle aldrig klara mej utan mina tofflor, så är det bara.
Har inga och har inte tänkt skaffa några heller - tycker att de är skitfula! När jag ska ut till postlådan, ut med soppåsen, gå en runda i trädgården o.s.v. tar jag på mig mina tofflor som jag köpte på Coop Forum i somras (200:-). De är lika lätta som foppatofflorna men både smalare, skönare och snyggare enligt mitt tycke. [attachment=28088:2008_12_03_006.jpg] Mohedatoffeln - Made in Sweden - garanterat inte av barnarbetare!
Har Foppa i jobbet färg Rosa dom är jättesköna när man går mycket har aldrig ont i fötterna,tycker dom är väldigt fula så skulle inte gå omkring med Foppa på fritiden.
Jag föredrar de äkta, de är mycket lättare och mjukare , luktar inte och så finns de i lite olika modeller. Visst är kopiorna billigare men jag betalar gärna extra för de bästa. Gita
 , de med vadderad innersula, köpte maken i maj 2007 på Coop. Han tillhör dem som av principskäl inte tar på sig ett par Crocs ... fastän han sett effekten mot t.ex förhårdnader. Men... vi (barnen och jag) har inte gett upp. Till sommaren kommer han få ett par svarta, fast det vet han inte om. Att Crocs engagerar så många och till o med får en del att starta "hatasidor" .. det visar väl om något att dessa tofflor/skor är populära.  För ... om något känns dig likgiltigt, då satsar du ingen energi.
CITAT (Netha @ 07-12-2008, 22:30)  ...../ Men... vi (barnen och jag) har inte gett upp. Till sommaren kommer han få ett par svarta, fast det vet han inte om. /...  stackarn... Hoppas han orkar stå emot grupptrycket, ingen borde behöva ta på sig något så förskräckligt fult mot sin vilja...
CITAT (Betty @ 08-12-2008, 08:51)  Men det är ju såna du också visade bild på...?  Vågar inte säga vad jag tycker om dom tofflorna, för då kanske du tror att det är dej jag  åt.
CITAT (Berith @ 08-12-2008, 09:11)  Men det är ju såna du också visade bild på...? Vågar inte säga vad jag tycker om dom tofflorna, för då kanske du tror att det är dej jag  åt. Ingen fara, jag ser skillnad på sak och person Det är inte alls några foppatofflor på min bild!  Det är ett par svensktillverkade Mohedatofflor, som gammeldags vanliga träskor ungefär men smalare och med lätt gummisula i stället för träsula. Klart du får säga vad du tycker om dem, jag säger ju vad jag tycker om dina foppatofflor!
CITAT (Betty @ 08-12-2008, 09:18)  Ingen fara, jag ser skillnad på sak och person Det är inte alls några foppatofflor på min bild!  Det är ett par svensktillverkade Mohedatofflor, som gammeldags vanliga träskor ungefär men smalare och med lätt gummisula i stället för träsula. Klart du får säga vad du tycker om dem, jag säger ju vad jag tycker om dina foppatofflor!  Nu missuppfattade jag igen. Får väl skylla på att jag läser fort eller snett eller bara ibland eller nåt.  Jag såg bara att Netha och du visade bild på samma tofflor (  ) och trodde att det var såna han skulle få fast han inte ville ha. Stackarn...
CITAT (Berith @ 08-12-2008, 09:32)  Nu missuppfattade jag igen. Får väl skylla på att jag läser fort eller snett eller bara ibland eller nåt.  Jag såg bara att Netha och du visade bild på samma tofflor (  ) och trodde att det var såna han skulle få fast han inte ville ha. Stackarn... Ingen fara, du läste säkert bara lite snett  Han har såna tofflor som på bilden, det är ett par Mohedatofflor - det är inte samma som foppatofflor. Hon skrev att han ska få ett par foppatofflor - och det är såna han inte har - av princip. (en gubbe med smak, enligt mig  )
ängsvädd
08-12-2008, 09:45
Ha ha - jag tycker foppatofflorna är skitfula - men är fast sedan jag provade min kompis par för några månader sedan - det var som att gå på moln  Jag älskar dem fast de är fula
CITAT (Betty @ 08-12-2008, 09:42)  Ingen fara, du läste säkert bara lite snett  Han har såna tofflor som på bilden, det är ett par Mohedatofflor - det är inte samma som foppatofflor. Hon skrev att han ska få ett par foppatofflor - och det är såna han inte har - av princip. (en gubbe med smak, enligt mig  ) *läser...* tofflor... *mutter...* inte vill ha... *hmmm...* Ok, nu har jag läst igen. Nethas man har alltså såna tofflor (  ) som du Betty har, men Netha - tillsammans med barnen - ska köpa foppatofflor (  ) till honom!!
Red Top
08-12-2008, 10:05
Betr barnarbete och Crocs clogs. Crocs tillverkar en stor del av sina skor i Kina, Rumänien och Sydamerka.
Det är med Crocs, som med alla märkeskläder/skor ett stort problem att veta huruvida barn är inblandade i tillverkningen.
Bara för att kopian är billigare än originalet, behöver det inte betyda att det är barn, som jobbar med tillverkningen. Det kan lika väl förekomma barnarbete vid tillverkning av originalet.
För att vara riktigt säkra på vad vi äter, dricker, bor i, färdas i, går i och vad våra barn leker med osv,osv, måste vi vid varje till fälle vi tänker inhandla något, fundera över och ta reda på hur tillverkningen gått till. Barnarbete enl UNICEFBarnarbete WikipediaCrocs clocs made in ChinaRed. Det här hamnade i fel tråd.
Jag har inga och tänker aldrig skaffa heller, det är nog det fulaste i skoväg som tillverkats. Dessutom så blev jag om möjligt ännu mer anti emot dom då min f.d. granne kom ifrån sin ortoped som talat om för henne att hon hade förstört sin rygg och höfterna genom sitt flitiga foppatoffelanvändande. Det må så vara att dom skulle kunna kännas sköna för ömmande fötter, men inte såpass mycket att jag skulle vilja riskera höfter och rygg på dom. Barnen här som är flitiga användare av dessa fula tingestar ser ut som om dom hade ankfötter och den större tjejen kommer inte i sina nätta skor längre för att fötterna blivit så breda och platta. jag ser tyvärr inte några som helst fördelar med tofflorna....det ska väl vara att dom inte väger något kanske, men det tycker jag mer ger en obehagskänsla på fötterna.
Lady Hamilton
08-12-2008, 16:15
CITAT (Pia L @ 08-12-2008, 10:13)  ......Dessutom så blev jag om möjligt ännu mer anti emot dom då min f.d. granne kom ifrån sin ortoped som talat om för henne att hon hade förstört sin rygg och höfterna genom sitt flitiga foppatoffelanvändande......... Detta är ren lögn. Förstörd rygg och höft beror på helt andra saker
Lady Hamilton : nej, jag tror inte att han ljög för henne, besvären lättades genom sjukgymnastik och specialinlägg i skorna. Han förbjöd henne att använda foppatofflorna i fortsättningen.
*Stintan*
08-12-2008, 17:32
Lustigt så olika de kan vara  Foppatofflorna är nog magiska som både kan lindra och orsaka samma sorts skador.
Jätte bra när man varit i sjön och badat och är blöt om fötterna,annars är dom rena erotikdödarna Motti
CITAT (Pia L @ 08-12-2008, 16:30)  Lady Hamilton : nej, jag tror inte att han ljög för henne, besvären lättades genom sjukgymnastik och specialinlägg i skorna. Han förbjöd henne att använda foppatofflorna i fortsättningen. Ett par skor kan aldrig förstöra höfter och/eller rygg…….precis som Ladyn säger Möjligen kan man få ont i höfter och rygg av att man använder skor för att man belastar fel eller är ovan. Är man då så dum att man fortsätter använda ett par skor man får ont av…....ja, då får man skylla sig själv. Att ”ortopeden” förbjöd henne att använda foppatofflor tror jag inte ett smack på. Flera av våra ortopeder använder dom själv. /Anki
Nej det där verkar konstigt när dom flesta sjukvårdspersonal använder dom i jobbet utan att få problem...
ängsvädd
08-12-2008, 19:19
Kan det inte vara så att den kvinnan som ortopeden förbjöd att använda foppatofflor redan hade något fel/besvär i fötter/rygg när hon började använda foppatofflorna? Jag tänker på Lillbabs som hade för kort hälsena för att hon använt högklackat för mycket så hon kunde inte gå i fotvänliga skor?
Red Top
08-12-2008, 19:55
Det saknas ett röstningsalternativ: Ja, flera par, kommer att skaffa fler. Röstade på alternativet: Ja, flera par.
CITAT (MimmiH @ 08-12-2008, 19:19)  Jag tänker på Lillbabs som hade för kort hälsena för att hon använt högklackat för mycket så hon kunde inte gå i fotvänliga skor? Å tänk så hon har lidit innan fötterna blev på det sättet  .......Men det är ju ändå inte skornas fel i första hand utan den onaturliga ställningen på foten under lång lång tid som skapat den korta hälsenan. /Anki
Nostalgia
09-12-2008, 10:02
Mitt svar : Nej, kommer aldrig att skaffa heller! Får se om jag någon gång i framtiden får leta upp den här tråden : Saker som ni aldrig har tänkt att köpa, men ändå köper sen Jag tycker dom är rätt fula, men har sett många "knappar" till dom som jag gillar
ingrids
09-12-2008, 10:09
kan inte för mitt liv försonas med foppatofflor, och de hamnar aldrig på min "skulle aldrig köpa men ändrade mig" lista. Jag ÄLSKAR skor och har inga problem med att de även är sköna men foppatofflor *ryys*
En sak slår mej när jag läser den här tråden och en annan om foppatofflorna. De flesta som inte gillar dem väljer inte bort dem för hur de känns på foten utan för utseendets skull. Ganska kul att se hur fåfänga vi egentligen är! Jag är inte ett dugg "bättre" än någon annan för jag kämpade också emot i det längsta innan jag ens stack fötterna i ett par. Känns faktiskt ganska bra att fåfängan inte besegrade mej åtminstonde den här gången eftersom jag brukar hävda att jag inte är speciellt fåfäng....
CITAT (Cacki @ 09-12-2008, 10:33)  En sak slår mej när jag läser den här tråden och en annan om foppatofflorna. De flesta som inte gillar dem väljer inte bort dem för hur de känns på foten utan för utseendets skull. Ganska kul att se hur fåfänga vi egentligen är! Jag är inte ett dugg "bättre" än någon annan för jag kämpade också emot i det längsta innan jag ens stack fötterna i ett par. Känns faktiskt ganska bra att fåfängan inte besegrade mej åtminstonde den här gången eftersom jag brukar hävda att jag inte är speciellt fåfäng....  Det är inte enbart p.g.a. utseendet som jag väljer bort foppatofflorna, även om det i sig skulle vara fullt tillräckligt för att jag ska avstå dem... Jag har långa och smala fötter och de passar helt enkelt inte alls i såna där breda ankfotslika tingestar. Förresten på tal om fåfänga; jag såg på Boston Teaparty på 5:an igår kväll, (vet inte om du sett programserien. Programledarna Filip Hammar och Fredrik Wikingsson tar tillsammans med en expertpanel bestående av 5 sakkunniga upp olika ämnen för att söka svar på olika mer eller mindre seriösa frågor.) Ämnet för programmet igår var just fåfänga. Vi fick då veta att fåfänga är en mänsklig "åkomma", det har konstaterats att redan på stenåldern då urmänniskan homo sapiens sapiens levde i grottor, var man fåfänga och smyckade sig med både färger, snäckor m.m.
CITAT (Betty @ 09-12-2008, 11:03)  Det är inte enbart p.g.a. utseendet som jag väljer bort foppatofflorna, även om det i sig skulle vara fullt tillräckligt för att jag ska avstå dem... Jag har långa och smala fötter och de passar helt enkelt inte alls i såna där breda ankfotslika tingestar. Förresten på tal om fåfänga; jag såg på Boston Teaparty på 5:an igår kväll, (vet inte om du sett programserien. Programledarna Filip Hammar och Fredrik Wikingsson tar tillsammans med en expertpanel bestående av 5 sakkunniga upp olika ämnen för att söka svar på olika mer eller mindre seriösa frågor.) Ämnet för programmet igår var just fåfänga. Vi fick då veta att fåfänga är en mänsklig "åkomma", det har konstaterats att redan på stenåldern då urmänniskan homo sapiens sapiens levde i grottor, var man fåfänga och smyckade sig med både färger, snäckor m.m.  Nej visst förstår jag att tofflorna inte passar för alla rent anatomiskt. Ett skäl så gott som något att inte köpa några (fast det finns ju olika bredder. Jag har själv två par som är jätteolika i lästen.) Och det där med stenåldersfolket så är det ju helt rätt. T.o.m fåglarna t.ex. kollar ju in hanarnas skrud, så varför inte även vi....hmm, det är väl bara att medge..
CITAT (Pia L @ 08-12-2008, 16:30)  Lady Hamilton : nej, jag tror inte att han ljög för henne, besvären lättades genom sjukgymnastik och specialinlägg i skorna. Han förbjöd henne att använda foppatofflorna i fortsättningen. Grannens ortoped har förbjudit henne också att använda foppisarna, till och med inomhus. Enligt ortopeden mår hennes hälsporre bättre av att gå barfota än med foppatofflor, dessutom måste hon ha inlägg.
Hälsporre lindras med avlastning dvs skor och inlägg som inte tar precis där man har ont…… Avrådan mot att använda foppatofflor skulle lika gärna kunna gälla ”förbud” mot gummistövlar, träskor, pumps eller vad det nu må vara som tar precis på det inflammerade stället. Hälsporre får man av överansträngning av ett senfäste under hälen det kan bero på att man är för tung eller går/springer på hårda underlag Jag träffa läkare varje dag och det är sällan…..ja, jag tror aldrig att jag hört en läkare förbjuda något. Jag har hört att de avråder från t.ex rökning…..som i sig är en stor ”bov” när det gäller långdragen läkning av t.ex inflammationer, alkohol och överkonsumtion av mat. Men förbud att använda ett visst klädplagg…… /Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|