|
Österläge
09-01-2009, 08:33
CITAT (Chamomille @ 08-01-2009, 22:34)  Väst. Jaha. Ha det så roligt  Chamomille, du får starta en egen odlaklubb nära där du bor!
*Ulrica*
09-01-2009, 17:04
Eftersom kanske inte alla kollar här under avdelningen "Resor och evenemang" så har jag startat en tråd under "Småprat" för att ingen ska missa träffen. Ni får gärna hjälpa till att putta upp den tråden, typ en gång om dagen eller så. Tack! Chamomille - du får fylla bilen med Odlaiter från ditt område och komma och hälsa på!
Chamomille
09-01-2009, 19:19
Det är långt....
Eva i Höga
09-01-2009, 19:22
Jag säger som Österläge, starta en egen Odlaklubb. Det är jättekul!
Jag har anmält mig det var så kul sist, jag har iof inget med mig mer än pengar att köpa nytt för
Eva i Höga
10-01-2009, 19:01
Hej vänner! Är det någon som har en Helleborus niger, julrosen blir jag jätteglad. Min har "tagit slut".
ingrid fuxwall
10-01-2009, 20:33
CITAT (Eva i Höga @ 10-01-2009, 19:01)  Hej vänner! Är det någon som har en Helleborus niger, julrosen blir jag jätteglad. Min har "tagit slut".  Vilken av julrosorna - menar vilken färg? Har mängder av den vita sortern, både små ex som jag har i småkrukor och även större i rabatten och tar gärna med mig om jag får ner spaden och det får jag nog för tillfället. ingrid
Österläge
10-01-2009, 23:35
Ingrid, jag fick ju två julrosor av dig i våras men en har dött...  Om du har många, skulle jag kunna få byta till mig en till? Gärna lite större om du har, så den blommar rätt snart, men liten går oxå bra!
Eva i Höga
11-01-2009, 14:22
Ingrid, du är en pärla! Det är den vita jag vill ha.
ingrid fuxwall
11-01-2009, 19:15
Då får jag gå ut med spaden, har en känsla av att det går utmärkt att gräva för tillfället.
ingrid
Lars-Olof Arvids
13-01-2009, 08:34
Om jag kan ta med några krukväxter beror på vädret. Jag måste nämligen cykla en bra bit först, innan innan jag träffar Ingrid och får skjuts. Är det mildväder ska jag försöka klara några blomstervaggor, apostlaliljor, pelargoner och aloe. Finns det intresse har jag också irisar, rödblommig alunrot, nejlikor och ormöga inkrukade för övervintring. Där är nog inte kylan något större problem. Hör av er i så fall. Lite frön ska jag i alla fall ta med mig, bl a Pelargonium inodorum som man snart kan börja så. Det ska bli kul att träffa er!
Olle
Lars-Olof Arvids
13-01-2009, 09:25
Ulrica, var det du som ville ha hoyasticklingar? De har fått rötter nu, så jag ska försöka få med mig dem också.
Olle
*Ulrica*
13-01-2009, 19:10
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 13-01-2009, 09:25)  Ulrica, var det du som ville ha hoyasticklingar? De har fått rötter nu, så jag ska försöka få med mig dem också. Olle Det ser jag fram emot!
Eva i Höga
13-01-2009, 19:22
Kanske det blir en hoyastickling över till mig också, Olle? Och så var det pelargonfrön. Så trevligt vi ska ha den 24:e!
Österläge
13-01-2009, 21:39
Olle, vad är det för bladfärg på din alunrot? Jag vill gärna ha med rödaktiga blad, om du har!!
Lars-Olof Arvids
14-01-2009, 08:19
Tyvärr har jag ingen alunrot med röda blad, bara med gröna blad och röda blommor. Jag har bara tre hoyasticklingar med rötter, men har nu tagit tre till. Dock hinner de nya knappast få rötter till den 24/1. Pelargonfrön har jag däremot massor av!  Olle
Eva i Höga
14-01-2009, 08:42
Olle, då kan jag ta en orotad stickling av hoya. Får ju skylla mig själv när jag inte sade ifrån i tid.
Olle, jag vill gärna ha alunrot med röda blommor Alltså, köpa! Ulrica, MERIONA anmäler sig till träffen.
ingrid fuxwall
14-01-2009, 19:39
Var ute och försökte gräva upp julrosor i dag men det gick inte - det är fortfarande tjäle en bit ner.
ingrid
*Ulrica*
14-01-2009, 19:48
Då börjar vi bli ett riktigt gôtt gäng! Men det är gott om tid kvar och det finns plats för fler!
*Ulrica* + gäster Dito Verde ingrid fuxwall anne-li i olofstorp + gäster CillaM + gäst Wilmer Eva i Höga Österläge Lars-Olof Arvids ninnisky strepp + gäster Bettis + gäst Meriona
Börja fundera på något att ta med till lotteriet redan nu. Något du själv inte använder längre, en oönskad julklapp, något du tiggt från ett företag, en växt, fröer, något du gjort själv eller något du köpt för högst 20:- Det behöver inte ha med trädgård eller växter att göra. Sedan lottar vi ut dessa saker! Själv fick jag en bok om tulpaner i julklapp som jag tänkte ta med...
Österläge
14-01-2009, 21:42
CITAT (ingrid fuxwall @ 14-01-2009, 19:39)  Var ute och försökte gräva upp julrosor i dag men det gick inte - det är fortfarande tjäle en bit ner.
ingrid Ingen fara för min del, om du kan ta med dig blir jag förstås jätteglad men annars gör det inget! Och vi träffas väl snart igen hoppas jag...
Eva i Höga
15-01-2009, 08:40
CITAT (ingrid fuxwall @ 14-01-2009, 19:39)  Var ute och försökte gräva upp julrosor i dag men det gick inte - det är fortfarande tjäle en bit ner.
ingrid Hade du inte några små plantor i krukor....? Annars träffas vi väl snart igen som sagt!
Lars-Olof Arvids
16-01-2009, 11:35
På http://tradgard.ifokus.se/ tycks det finnas intresse för våra aktiviteter. Ska vi gå ut med vår träff på andra trädgårdsforum, eller är det bättre att ligga lite lågt nu och satsa stort på en växtloppis till sommaren? Olle
ingrid fuxwall
17-01-2009, 18:54
CITAT (Eva i Höga @ 15-01-2009, 08:40)  Hade du inte några små plantor i krukor....? Annars träffas vi väl snart igen som sagt! Tar med mig några små barn - sådana som var helt nya förra året och som finns i krukor. Självfallet träffas vi snart - vad vore livet utan odlaträffar
Österläge
17-01-2009, 19:21
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 16-01-2009, 11:35)  På http://tradgard.ifokus.se/ tycks det finnas intresse för våra aktiviteter. Ska vi gå ut med vår träff på andra trädgårdsforum, eller är det bättre att ligga lite lågt nu och satsa stort på en växtloppis till sommaren? Olle Vi får väl plats rätt många i lokalen, eller? Alltid kul med fler... Tycker jag iaf, vad säger ni andra?
anne-li i olofstorp
18-01-2009, 09:59
någon som har Stevia (frö eller sticklingar) till salu? Har haft men den dog och jag vill gärna prova igen... Anne-Li
*Ulrica*
18-01-2009, 13:49
CITAT (Österläge @ 17-01-2009, 19:21)  Vi får väl plats rätt många i lokalen, eller? Alltid kul med fler... Tycker jag iaf, vad säger ni andra? Jag håller med, jag har ju bjudit in "Trädgårdsälskare i Ale". Vi behöver ju inte gå ut i tidningen precis men att tipsa folk är ju kul... Och så är det ju bra att skriva att man behöver anmäla sig. Kan ju vara bra att veta ungefär hur många stolar vi ska ställa fram och hur mycket kaffe som behöver kokas.
Dito Verde
20-01-2009, 12:05
Hej alla
Jag tor inte att det är någon risk för överbefolkning. Kaffet kommer att räcka till alla. (+ te och drickor). Alla ska känna sig välkomna. /p
Lars-Olof Arvids
20-01-2009, 12:25
Okej, nu står det på Trädgård i fokus att man ska anmäla sig också. Några andra forum skriver jag inte i nu, om jag inte råkar hitta någon liknande fråga någonstans.
Olle
Discogiraffen
20-01-2009, 12:38
Jag hoppashoppashoppas att jag kan komma!! Både jag och bebisen har blivit förkylda, men om inte annat kommer vi förhoppningsvis förbi och säger hej. Räcker en sådan osäker anmälan??
*Ulrica*
20-01-2009, 20:29
Discogiraffen - ni är hjärtligt välkomna vare sig ni kommer eller ej! Vi håller tummarna för att ni ska krya på er!
Jag tänkte på en sak idag. Det kan bli lite krångligt och tidsödande om var och en ska hämta och betala kaffe, te och dricka vid disken. Vad tror ni om att ta 10:- per vuxen vid dörren istället och sedan ställa fram kaffe etc. på borden? Det blir ju smidigare och överskottet kommer ju till ett bra ändamål -idrottande ungdomar. Är det ok för er andra?
Solstorm
20-01-2009, 20:48
Jag hade tänkt att jag också skulle dyka upp. Jag har tyvärr inga rotade sticklingar men jag kan ju klippa av några och ha med mig löst. Jag har nog inga roliga krukväxter bara kristi törnekrona ( som har blommat oavbrutet i 12 år) benjaminfikus, minipaulor ev hoya.
Med tanke på vad det ser ut att bli för väder så är det nog värt 10 kr att bara komma in i värmen.
Jag ser fram mot att träffa er igen!
*Ulrica*
20-01-2009, 20:56
Solstorm - jättekul att träffa dej igen! Du är hjärtligt välkommen - med eller utan växter!
Österläge
20-01-2009, 21:04
Ulrica, håller helt med, jättebra idé! Har vi nån entréavgift, som sist, eller ändrade vi det till att alla som vill tar med nåt till lotteriet o så blir det garanterad vinst? (Bra för mig som aldrig vinner nåt!  )
ingrid fuxwall
20-01-2009, 21:19
CITAT (*Ulrica* @ 20-01-2009, 20:29)  Discogiraffen - ni är hjärtligt välkomna vare sig ni kommer eller ej! Vi håller tummarna för att ni ska krya på er!
Jag tänkte på en sak idag. Det kan bli lite krångligt och tidsödande om var och en ska hämta och betala kaffe, te och dricka vid disken. Vad tror ni om att ta 10:- per vuxen vid dörren istället och sedan ställa fram kaffe etc. på borden? Det blir ju smidigare och överskottet kommer ju till ett bra ändamål -idrottande ungdomar. Är det ok för er andra? En helt perfekt tanke, med inträde och sedan kaffe/te utan att behöva betala för detta. Men så min fråga - när kan man komma utan att komma för sent? Xera går ju på kurs, som slutar strax före 13, så jag undrar när vi måste avbryta för att inte komma för sent -måste givetvis räkna på hur långt det är från Backamo till Surte - det hade jag glömt
*Ulrica*
21-01-2009, 12:15
CITAT (Österläge @ 20-01-2009, 21:04)  Har vi nån entréavgift, som sist, eller ändrade vi det till att alla som vill tar med nåt till lotteriet o så blir det garanterad vinst? Det stämmer. Ingen entré förutom 10:- till fikat. CITAT (ingrid fuxwall @ 20-01-2009, 21:19)  Men så min fråga - när kan man komma utan att komma för sent? Förra gången så fikade vi efter ca. 1-1,5 timme och efter det började folk droppa av lite efter hand. Det kanske kan ge dej en liten uppfattning?
ingrid fuxwall
21-01-2009, 17:53
CITAT (*Ulrica* @ 21-01-2009, 12:15)  Det stämmer. Ingen entré förutom 10:- till fikat.
Förra gången så fikade vi efter ca. 1-1,5 timme och efter det började folk droppa av lite efter hand. Det kanske kan ge dej en liten uppfattning? Tack för ditt svar - då vet jag ingrid
Österläge
21-01-2009, 21:11
En liten undran, är det någon som tänkt ta med fröer? Jag har inte beställt mina än, tänkte om jag ska vänta tills efter lördag...
Lars-Olof Arvids
22-01-2009, 08:32
Jag tar med mig ganska mycket frön!  Olle
*Ulrica*
22-01-2009, 13:44
CITAT (Österläge @ 21-01-2009, 21:11)  En liten undran, är det någon som tänkt ta med fröer? Jag har inte beställt mina än, tänkte om jag ska vänta tills efter lördag...  Är det något s'ärskilt du är ute efter. Jag har ju en otrolig massa Jelittofröer med minst hälften kvar och vissa är oöppnade. Kolla min lista: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=66180&hl=
Eva i Höga
22-01-2009, 13:50
Ulrica, jag har lovat mig själv att nu ska det inte köpas mer frön!  Men man är ju inte sämre än man kan ändra sig.  Jag vill ha salvia. Men plocka med de andra också, man vet ju aldrig....
Österläge
22-01-2009, 15:38
Ulrica, vilken lista! HYSSOPUS officinalis- Mix [Tricolor Trio] är jag väldigt intresserad av, det hade jag tänkt köpa ändå! Är det både blå, rosa o vita blandade, eller? Sen blev jag lite sugen på ACHILLEA millefolium 'Summer Berries' och ECHINACEA purpurea 'Baby Swan White' oxå... Om du har kvar av den så ta gärna med det! Jag avvaktar till efter helgen med att skicka min beställning iaf...  Har förstås inte så mycket att byta med så du får fundera på vad du vill ha för dem!
Eva i Höga
23-01-2009, 09:49
Puttar upp ifall någon missat vår efterlängtade träff! IMORGON är det! Ulrica, är det fler som anmält sig? Vi är ju ganska många så det blir jättekul!
Lars-Olof Arvids
23-01-2009, 10:15
Japp, imorgon är det dags!  Några krukväxter tar jag inte med mig, med tanke på väderprognosen, förutom hoyasticklingarna till Ulrica och Eva som jag nog kan ta under jackan när jag cyklar. Däremot kan jag nog ta med några härdiga övervintrare, bl a alunrot till Wilmer. Vildpelargonfrön har jag så att det räcker till alla, och även en hel del andra frön. Vi ses! Olle
Jag kan tyvärr inte komma den här gången - men hoppas att ni får riktigt roligt!
Eklo/Lotta
*Ulrica*
23-01-2009, 12:56
Dessa har anmält sig hittills: *Ulrica* + gäster Dito Verde ingrid fuxwall anne-li i olofstorp + gäster CillaM + gäst Wilmer Eva i Höga Österläge Lars-Olof Arvids ninnisky strepp + gäster Bettis + gäst Meriona Discogiraffen Solstorm +kanske någon från "Trädgårdsälskare i Ale"
GLÖM INTE SEMLA!
Angående mina fröer så är en del på den listan slut men jag tar med mej lite av det jag har så får ni se om det är något av intresse. Jag tar med mej lite småkrukor också ifall det är någon som behöver fylla på.
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 23-01-2009, 10:15)  Japp, imorgon är det dags!  Några krukväxter tar jag inte med mig, med tanke på väderprognosen, förutom hoyasticklingarna till Ulrica och Eva som jag nog kan ta under jackan när jag cyklar. Däremot kan jag nog ta med några härdiga övervintrare, bl a alunrot till Wilmer. Vildpelargonfrön har jag så att det räcker till alla, och även en hel del andra frön. Vi ses! Olle Får du plats med en hoyastickling till under jackan Ulrica har du någon adress till Surte IP, jag kör med GPS även om jag har varit där förut så hittar jag inte igen
Lars-Olof Arvids
23-01-2009, 14:21
Tyvärr har jag inga fler hoyasticklingar nu. Möjligen kanske du kan få någon om Ulrica eller Eva nöjer sig med två sticklingar i stället för tre. Ulricas har fina rötter, på Evas kan man precis börja ana att de kommer.
Olle
Dito Verde
23-01-2009, 14:23
Adressen till förskolan som ligger alldeles intill:
Nordgärdesvägen 8 SURTE
/p
Eva i Höga
23-01-2009, 15:30
Bettis, vi kan se imorgon om jag har lust att dela med mig en hoyastickling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|