|
*Ulrica*
13-12-2008, 13:40
Favorit i repris:[attachment=28264:semla.gif] Odlaklubben Väst´s [attachment=28264:semla.gif] Januariträfflördagen den 24 januari klockan 13 - 16 i Surte IP klubbhusAlla Odlaiter och deras vänner är hjärtligt välkomna! Du måste inte ha med dej växter - ditt sällskap är gott nog!
Program: Krukväxtloppis - ta med plantor och sticklingar och byt, sälj, skänk eller köp. Fika - ta med din egen semla! Te, kaffe och läsk finns på plats till självkostnadspris. Lotteri - se mer info i tråden.
Buss 403 går från Göteborg, hållplats "Surte Norra". Avtala gärna om samåkning här i tråden, parkering finns.
Anmälan sker i denna tråden eller via PM direkt till *Ulrica*. Efterhand kommer en lista upp på alla som har anmält sig. Kan du inte komma är det bra om du meddelar detta. Odlaklubben Väst bildades hösten 2007 och är en löst sammansatt klubb för Odlaiter och andra trädgårdsintresserade på västkusten. Vi kan tipsa varandra om tillställningar, föreningsaktiviteter och växtloppisar. Vi kan hitta på egna utflykter, byta frön och plantor, hälsa på i varandras trädgårdar, samåka till större evenemang och liknande. Vill du läsa mer om vad vi har gjort och vilka som har varit med hittills så kan du läsa i tråden "Odlaklubben Väst" eller "Odlaklubben Väst 2008"
*Ulrica*
13-12-2008, 13:47
Förslag till lotteri:
Alla tar med sig något att lotta ut. Något du själv inte använder längre, en oönskad julklapp, något du tiggt från ett företag, en växt, fröer, något du gjort själv eller något du köpt för högst 20:- Det måste inte ha med trädgård eller växter att göra... Förra året fick vi några vinster från Odla, jag ska se om de kan göra om det!
Sedan lottar vi ut dessa saker! Vad tycker ni som vill vara med om det förslaget?
*Ulrica*
13-12-2008, 14:08
Jag börjar med att anmäla mej själv... Jag valde den 24:e av den egoistiska anledningen att Simon kan vara med då. Förra året köpte jag en kardemummastickling av MariaS och så fick jag min allra första hoyastickling (kommer ej ihåg av vem eller vilken sort). Dessa är idag bland mina finaste krukväxter: [attachment=28267:kardemumma.jpg] och [attachment=28268:hoya.jpg] I år ska jag förutom att ta med mej krukor även ta med småplantor efter min Plectranthus ernstii (har inget svenskt namn): [attachment=28269:p.ernstii.jpg] samt kanske sticklingar från min Plectranthus amboinicus - Kryddkarlbergare: [attachment=28270:p.amboinicus.jpg] Jag söker fler Hoyor - inga ovanliga eller något men de får gärna växa fort och blomma lätt...
Tänk, jag förstår inte detta... Den 24/1 jobbar jag, ska vara på Viby krog på ett årsmöte (17mil bort), och vara på krukväxtloppis i Surte. Funkar atomklyvning tro?
*Ulrica*
13-12-2008, 14:12
Nej Maria, jag tror du har missförstått något... du jobbar inte alls den 24:e och det dära årsmötet är på söndagen. Så är det. Faktiskt. Eller hur...
Låter verkligen kul! Men jag har lite aktiviteter planerade sedan länge på fredagen innan, som nog dessvärre även tar lördagen i anspråk... Hmm, får se om det går att flytta eller omorganisera på något sätt, hade varit kul att träffas igen. Förra året var ju jättekul! Vill inte gärna missa detta <edit:felstavning
CITAT (*Ulrica* @ 13-12-2008, 14:12)  Nej Maria, jag tror du har missförstått något... du jobbar inte alls den 24:e och det dära årsmötet är på söndagen. Så är det. Faktiskt. Eller hur...  Annars får jag nog ta till skohorn...
ingrid fuxwall
13-12-2008, 17:33
Kommer
anne-li i olofstorp
13-12-2008, 19:42
Vilken tur! helgen efter åker jag till Kiruna!!!!! Men 24 skall jag försöka.... Skall också försöka få med mig dotter och ev grannen...... Kul initiativ Ulrica!!!
Som det ser ut nu kommer jag och en väninna med, om inget oförhappandes och livsviktigt kommer emellan.
Kan redan nu erbjuda:
Karlbergare, Plectranthus, sticklingar, rotar sig enormt snabbt.
Passiflora edulis Eventuellt kan jag ha även andra passifloror (sticklingar) med mig. Dessa är Eynsford Gem, vanlig passiflora (Caerulea), en hybrid som är helt vit, och Passiflora quadrangularis (beror på hur denna har tagit sig under tiden innan vår träff)
Ampellilja, den vanligt gröna och den vitgröna
Eventuellt kan jag också ha rotade sticklingar av citronverbena, Aloysia triphylla. Har jag dessa med mig kommer jag ta 20:- betalt per styck.
Men jag måste veta, helst redan nu ifall intresse finns så jag kan ta sticklingar.
ingrid fuxwall
13-12-2008, 20:09
CITAT (CillaM @ 13-12-2008, 20:03)  Eventuellt kan jag också ha rotade sticklingar av citronverbena, Aloysia triphylla. Har jag dessa med mig kommer jag ta 20:- betalt per styck.
Men jag måste veta, helst redan nu ifall intresse finns så jag kan ta sticklingar. Du har möjligtvis inte kort på växterna, så slipper jag söka - som jag är urdålig på Själv tog jag lite skott häromdagen, rotar sig dessa ställer jag frågan om intresse finns
Jag kommer på träffen. Hoyan fick du av mig  kom jag på när jag tänkte på att ta med mig stickling åt dig. Det är en vanlig köpt-i-affären-hoya. Vet inte vad det är för sort. Lotteriet låter kul, jag har säkert något att bidra med.
*Ulrica*
14-12-2008, 09:18
Tack Wilmer för Hoyan - jag älskar den! Den växer jättefort, ser alltid frisk och frodig ut och har fina silvriga prickar på bladen! Jag har ju satt upp min på en båge, ganska nyligen faktiskt. Näst funderar jag på att ha hängande i en ampel, det borde väl fungera?
Kul att du gillar den, det är min första och enda hoya, jag köpte den ursprungliga åt min mamma när hon fyllde 50. För 20 år sedan! Jag har haft dem som hängande, men som du redan märkt växer den kraftigt, så jag vet inte hur det fungerar i längden. Men då är det ju bara att rigga om den! Jag har ett par gånger fått snurra upp hela härvan av meterlånga rankor för att snöra fast på nya ställningar. De går förstås att beskära, men jag har inte hjärta.. Oftast.
Eva i Höga
14-12-2008, 18:23
Kommer!!! Ulrica, spara en kryddkarlbergare åt mig, har sökt länge efter en sådan. Lotteriet låter kul, då får ju alla med sig en vinst hem + en massa sticklingar och annat!
Österläge
14-12-2008, 21:26
Jag kommer, till 98 % säkert!  Är gärna med på lottteri, får se vad jag kan hitta... Vore det nåt att att ta med egengjorda mosshjärtan..? Brukar göra några o ge bort i jultider... Alltså hjärtan av mossa som man dekorerar o har som prydnad. Jag kan ta med sticklingar av Dr Westerlunds hälsoblomma, om någon vill ha? Fick en i inflyttningspresent och den växer som 17, måste beskära den innan den tar över hela köksfönstret...  Kryddkarlbergare har jag oxå men det skippar jag om andra tar med det. Vad kul med en ny träff, ser redan fram emot det!
Lars-Olof Arvids
15-12-2008, 12:02
Jag kommer också!  Dagen efter ska jag sälja krukväxter på en loppmarknad i Spekeröd, men jag har gott om dem så det kommer att finnas till er också. Bl a blomstervaggor, pelargoner och aloe. Olle
*Ulrica*
15-12-2008, 12:10
Österläge - mosshjärtan låter mycket fint! Olle - jag fick en Elefanttunga (tror jag den heter) av dej förra året och den växer sakta men säkert! Det tar väl säkert några år innan den blommar?
Jättekul att ni vill komma! Ni får inte glömma att tacka Dito Verde, det är hon som står för lokalen den här gången! Vi får hjälpas åt att städa upp efter oss.
Och precis som förra året går det lika bra med bulle eller frukt eller något annat istället för semla!
Lars-Olof Arvids
15-12-2008, 13:47
Hur stor är elefanttungan? Elefanttungor kan blomma redan som ganska små. Nu har jag "stulit" några hoyaskott åt dig på min arbetsledares kontorsrum också. Jag vet inte vilken art det är, men bladen är mycket mindre än på den du har.
Olle
*Ulrica*
15-12-2008, 14:01
 Tack Olle! När jag fick elefanttungan hade den två blad, nu har den 4. De är väl ca 10-12 cm. Jag vet inte om den ska växa långsamt eller om det är jag som inte bryr mej tillräckligt mycket om den...
Lars-Olof Arvids
15-12-2008, 14:26
Elefanttungor växer långsamt, det är helt normalt. Är bladen 10-12 cm långa nu, kan den mycket väl blomma till våren. Nu på vintern bör du vara ganska sparsam med vattningen, men till våren vill den ha lite mer och även lite näring för att blomma.
Olle
*Ulrica*
15-12-2008, 15:00
Tack Olle!
CITAT (ingrid fuxwall @ 13-12-2008, 20:09)  Du har möjligtvis inte kort på växterna, så slipper jag söka - som jag är urdålig på Själv tog jag lite skott häromdagen, rotar sig dessa ställer jag frågan om intresse finns Foto får du leta på nätet efter Ingrid, inte speciellt svårt att få en bild på tex. citronverbenan. Mina är bara grenar med blad, inga blommor. Jag har vanlig Plectranthus, alltså INTE kryddkarlbergare, men jag skulle jättegärna vilja ha en liten stickling av den (Ulrica, Österläge) och en stickling, gärna rotad av Dr. Westerlunds (rosengeranium) [österläge] Ska bli jätteroligt att få träffa er alla igen!
Österläge
16-12-2008, 09:58
CITAT (CillaM @ 15-12-2008, 22:36)  Jag har vanlig Plectranthus, alltså INTE kryddkarlbergare, men jag skulle jättegärna vilja ha en liten stickling av den (Ulrica, Österläge) och en stickling, gärna rotad av Dr. Westerlunds (rosengeranium) [österläge] Jag kan ta sticklingar av båda till dig, ifall Ulrikas tar slut - kanske är fler som vill ha! Men jag kan nog ta max 2 st på kryddkarlbergaren, den är rätt liten än så länge... Rosengeranium däremot kan jag ta mååånga!  Hur ser vanlig Plectranthus ut - kan den oxå användas i mat eller "bara" som prydnad? Jag kan tänka mig stickling av både den och nån passiflora, de är så fina! Ska bli så kul att ses igen!!
Österläge
16-12-2008, 10:05
Hmm, googlade på karlbergare o den ser ut att vara misstänkt lik en krukväxt jag fick samtidigt som min rosengeranium! Hittade bild här: http://archive.corren.se/archive/2005/4/14...7835189-12&. Är det karlbergare? I såfall har jag den redan!  Kan ta sticklingar på den oxå om nån vill ha, den växer oxå nåt väldigt... Måste vara ett bra fönster, jag brukar inte lyckas så bra med inneväxter...
*Ulrica*
16-12-2008, 11:19
Javisst är det en Karlbergare på bilden. Kallas även Springpojke eller Svensk murgröna. Den heter Plectranthus verticillatus på latin. Jag har både den och två andra Plectranthus som jag skriver om ovan.
Eva i Höga
16-12-2008, 15:57
Jag vill ha både kryddkarlbergare och rosengeranium! Så det är bra om du Österläge tar med kryddkarlbergare om inte Ulricas räcker.
Österläge
17-12-2008, 15:08
Yep, jag tar med av båda! Nån som vill ha Plectranthus verticillatus oxå? Men den kan man inte använda i matlagning eller?
*Ulrica*
17-12-2008, 15:24
Nä, den gör nog ingen vidare skillnad i mat...
ninnisky
30-12-2008, 12:45
Jag tänkte dyka upp - i handen har jag egen semla och någon hoya och en phaphiopedilum (?)som säker nya ägare! Magnoliafrön kan jag också ta med  de är några år gamla!
Åhh, magnoliafrö! Det skulle jag mycket gärna vilja ha/köpa. Du verkar vara lite osäker på om det är en phaphiopedilum eller? Jag kommer med 2 Masdevallia, orangeblommande, (sumporkidéer), rotade palettblad, Plectranthus (vanliga karlbergare), lite gott att äta då jag är ett matvrak. Det finns också, om någon vill ha sticklingar av ampellilja, ev. några rotade hibiskussticklingar. Citronverbenorna finns inte mer så dom kan vi skippa.
ninnisky
30-12-2008, 17:53
CITAT (CillaM @ 30-12-2008, 13:47)  Åhh, magnoliafrö! Det skulle jag mycket gärna vilja ha/köpa. Du verkar vara lite osäker på om det är en phaphiopedilum eller? Jag kommer med 2 Masdevallia, orangeblommande, (sumporkidéer), rotade palettblad, Plectranthus (vanliga karlbergare), lite gott att äta då jag är ett matvrak. Det finns också, om någon vill ha sticklingar av ampellilja, ev. några rotade hibiskussticklingar. Citronverbenorna finns inte mer så dom kan vi skippa. Klart att jag reserverar magnoliafrön till dig Cilla M :  dom går inte att köpa så du får dom gratis!!!
CITAT (ninnisky @ 30-12-2008, 17:53)  Klart att jag reserverar magnoliafrön till dig Cilla M :  dom går inte att köpa så du får dom gratis!!! Oh vad du är gullig! Bugar, bockar och tackar!
ingrid fuxwall
30-12-2008, 22:24
Här hade jag tänkt väcka tråden till liv och så hade Ni redan gjort det Tog stícklingar från lite växter innan jul och placerade i gäststugan - får nog gå upp och vattna i morgon ingrid
Österläge
30-12-2008, 22:42
Jag tog oxå sticklingar idag, från karlbergare, kryddkarlbergare och rosengeranium. Satte några i jord o några i vatten, så får jag se vad som funkar bäst - det blev så många sticklingar att allt inte fick plats i krukan! Ska bli så kul att ses igen, ser redan fram emot det!
*Ulrica*
31-12-2008, 12:16
Dags att summera en liten lista då, det är ju gott om tid kvar att anmäla sig (se första inlägget): *Ulrica* Dito Verde ingrid fuxwall anne-li i olofstorp + gäster CillaM + gäst Wilmer Eva i Höga Österläge Lars-Olof Arvids ninnisky strepp + gäster Vad säger ni nu om mitt förslag på lotteri: CITAT (*Ulrica* @ 13-12-2008, 13:47)  Förslag till lotteri:
Alla tar med sig något att lotta ut. Något du själv inte använder längre, en oönskad julklapp, något du tiggt från ett företag, en växt, fröer, något du gjort själv eller något du köpt för högst 20:- Det måste inte ha med trädgård eller växter att göra... Förra året fick vi några vinster från Odla, jag ska se om de kan göra om det!
Sedan lottar vi ut dessa saker! Jag funderar också på ifall vi ska skicka en inbjudan till "Trädgårdsälskare i Ale". Några av dem var ju med på Bakluckeloppisen. Ska skicka ett PM till Dito Verde och se vad hon säger om saken.
Österläge
31-12-2008, 12:57
Jag röstar för lotteri!
ingrid fuxwall
31-12-2008, 20:07
Jag röstar för alla förslag - Ulrika fixar det mesta
Eva i Höga
01-01-2009, 18:26
CITAT (ingrid fuxwall @ 31-12-2008, 20:07)  Jag röstar för alla förslag - Ulrika fixar det mesta Håller med Ingrid, Ulrica är bäst! Klart vi ska ha lotteri, det är ju så kul!
*Ulrica*
03-01-2009, 16:14
Nu har jag skickat en inbjudan till "Trädgårdsälskare i Ale". Förhoppningsvis kommer den att distribueras via mail till deras medlemmar.
Om någon/några av dem kommer kan vi diskutera planerna inför Surte Bakluckeloppis 2009!
ingrid fuxwall
05-01-2009, 19:07
Är detta på samma ställe som baklucksloppisen?
ingrid
Hej alla som ska komma på träffen! Nu har jag sammanställt en lista, preliminär än så länge, över vad jag kan ha med mig. Det beror helt och hållet på önskemålen från er sida. Svar måste jag ha åtminstone 1 vecka innan vi träffs.
Plectranthus (karlbergare, springpojke)
Passiflora edulis, ej tagna sticklingar men ska göra det ifall önskemål finns.
Ampellilja, vanlig grön och vitgrön
Apostlalilja, i krukor, 3 st.
Masdevallia, sumporkidéer, 2 st.
Palettblad, sticklingar i vatten
Höstglöd/våreld, rotade sticklingar i vatten
Tigerbegonia, rotade sticklingar i vatten
Jag vill mycket gärna ha svar ifall det finns någon som vill ha något av ovanstående, annars tror jag att jag struntar ta med mig något, vill inte släpa på växter i onödan då det kan vara ganska kallt för växterna.
Österläge
06-01-2009, 21:09
CillaM, jag kan gärna ta höstglöd/våreld! Vilken färg är det?
ingrid fuxwall
06-01-2009, 21:13
I morgon ska jag söka reda på växterna och sedan hör jag av mig.
Ska också gå upp i gäststugan och se hur mina sticklingar tagit sig och sedan ställa frågan till Er om Ni vill ha något
ingrid
Har mängder av frön - har lagt ut en lista här och om Ni hittar den och har önskemål skicka ett pm så tar jag med mig, vet ju inte om jag har kvar av alla sorter men säkert av de flesta
Hejsan såg att vi inte var med på listan på anmälda,jag har anmält att vi kommer 3 st i ett pm till dig kanske du inte fick det,Hoppas iallafall det finns plats för oss..hälsar strepp
Eva i Höga
08-01-2009, 08:32
CillaM, jag vill ha passiflora!
*Ulrica*
08-01-2009, 19:18
CITAT (ingrid fuxwall @ 05-01-2009, 19:07)  Är detta på samma ställe som baklucksloppisen?ingrid Japp! Inne i huset där det var kaffeförsäljning! CITAT (strepp @ 07-01-2009, 23:38)  Hejsan såg att vi inte var med på listan på anmälda Kära nån! Förlåt! Självklart ska ni vara med på listan! Jag hade nog bråttom när jag gjorde den och tog bara med de som anmält sig i tråden! Detta är nu åtgärdat! Ni är hjärtligt välkomna i år igen!
CITAT (Österläge @ 06-01-2009, 21:09)  CillaM, jag kan gärna ta höstglöd/våreld! Vilken färg är det? Höstglöden/vårelden är inte mina men jag tror jag minns rätt om jag säger att det är orangeröda. Kommer från en mycket gammal planta, den är säkert 17 år gammal. Frisk och kry är den. CITAT (Eva i Höga @ 08-01-2009, 08:32)  CillaM, jag vill ha passiflora! Eva, självklart tar jag med Passiflora till dig :-)
CITAT (*Ulrica* @ 08-01-2009, 19:18)  Japp! Inne i huset där det var kaffeförsäljning! Kära nån! Förlåt! Självklart ska ni vara med på listan! Jag hade nog bråttom när jag gjorde den och tog bara med de som anmält sig i tråden! Detta är nu åtgärdat! Ni är hjärtligt välkomna i år igen!  Tack snälla Ulrika,Det var så kul ifjol..mvh strepp
Chamomille
08-01-2009, 22:34
Väst. Jaha. Ha det så roligt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|