Sidor: 1, 2, 3
Myosotis
[attachment=29022:Sverigekarta.jpg]
Berith
CITAT (Myosotis @ 31-12-2008, 15:02) *
[attachment=29022:Sverigekarta.jpg]

Ja där ser man vad lite skåningarna vet om övriga Sverige. Precis vad jag trott hela tiden. tummenupp.gif

För det är väl en skåning som gjort kartan....? naughty.gif
Red Top
Å andra sidan, så fanns inte Skåne för 2 miljarder år sedan naughty.gif

Se mer här!
Aqvakul
CITAT (Berith @ 01-01-2009, 09:01) *
Ja där ser man vad lite skåningarna vet om övriga Sverige. Precis vad jag trott hela tiden. tummenupp.gif

Kartan är naturligtvis helt korrekt.

Men den beskriver inte landarealen utan den betydelse olika landsdelar har enligt ett helt objektivt (skånskt) synsätt!! flirting.gif
*Stintan*
CITAT (Berith @ 01-01-2009, 09:01) *

Förvånad? rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Berith
CITAT (Red Top @ 01-01-2009, 13:11) *
Å andra sidan, så fanns inte Skåne för 2 miljarder år sedan naughty.gif

Se mer här!

Men var sjutton kom det från sen då?? dunno.gif Och varför??
*Stintan*
giggle.gif giggle.gif
Chamomille
CITAT (Berith @ 01-01-2009, 13:54) *
Men var sjutton kom det från sen då?? dunno.gif Och varför??

Det var väl ett jordskalv vid Kanarieöarna som puttade hit nån liten kobbe sleep.gif
Därav det konstiga talet naughty.gif
Berith
Olika läten från Skåne.
Aqvakul
CITAT (Berith @ 01-01-2009, 15:31) *

nyttig fortbildning för uppsvenskarna! tummenupp.gif
Ralf
CITAT (Aqvakul @ 01-01-2009, 15:47) *
nyttig fortbildning för uppsvenskarna! tummenupp.gif

Räknar du dig som uppsvensk då du har boende i Sölvesborg?
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 01-01-2009, 15:57) *
Räknar du dig som uppsvensk då du har boende i Sölvesborg?

mina 23 år i Stockholm har förskaffat mig ett språkligt idiom som gör mig till ständig 08:a i skånska ögon....

inte ens det faktum att jag är född i Malmös mest genuina arbetarstadsdel, utgör någon förmildrande omständighet...
Ralf
CITAT (Aqvakul @ 01-01-2009, 16:10) *
mina 23 år i Stockholm har förskaffat mig ett språkligt idiom som gör mig till ständig 08:a i skånska ögon....

Ja det måste ju vara som landsförräderi att bo utanför Skåne och i sthlm dessutom!
Ralf
[attachment=30630:skanevadare.jpg]

Bilden snodd från avigsidan
Chamomille
CITAT (Ralf @ 11-02-2009, 00:12) *
[attachment=30630:skanevadare.jpg]

Bilden snodd från avigsidan

rotfl.gif
Aqvakul
[attachment=30631:T_shirt.jpg]
Airamya
Jordbävning i skåne!

I USA just nu så skördar orkaner massor med människoliv och lämnar tusentals utan hem...

I Mellanöstern så råkade dom ut för sk "mud slides", när marken plötsligt börjar glida och drar med sig allt i dess väg.

Sydamerika har haft otaliga översvämningar detta år och 100 tals människor har fått sätta livet till..

Men vi ska inte tro att vi sitter säkra från dessa fruktansvärda naturkrafter bara för att vi bor häruppe i Norden.

Den här bilden är tagen i Skåne och visar att vi inte ska ta saker och ting för självklara i livet, utan katastrofer skapade av Moder Jord kan komma när som helst och var som helst...
[attachment=30632:GetAttachment.jpg]
Chamomille
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Aqvakul
CITAT (Airamya @ 11-02-2009, 10:39) *
Jordbävning i skåne!

I USA just nu så skördar orkaner massor med människoliv och lämnar tusentals utan hem...

I Mellanöstern så råkade dom ut för sk "mud slides", när marken plötsligt börjar glida och drar med sig allt i dess väg.

Sydamerika har haft otaliga översvämningar detta år och 100 tals människor har fått sätta livet till..

Men vi ska inte tro att vi sitter säkra från dessa fruktansvärda naturkrafter bara för att vi bor häruppe i Norden.

Den här bilden är tagen i Skåne och visar att vi inte ska ta saker och ting för självklara i livet, utan katastrofer skapade av Moder Jord kan komma när som helst och var som helst...
[attachment=30632:GetAttachment.jpg]

Precis! flirting.gif
Ralf
[attachment=34088:frukt.jpg]
Bild från Skaunsk fruktmarnad.
Carl
Hi!
Sverige består av SKÅNE och där norr om liggande fäbodar!
Berith
CITAT (Ralf @ 02-05-2009, 14:10) *
[attachment=34088:frukt.jpg]
Bild från Skaunsk fruktmarnad.

Hur många utläste det där som Red Delicious...?? w00t.gif Det gjorde inte jag.
Uggi
CITAT (Berith @ 03-05-2009, 08:52) *

Inte jag heller, vilket påpekande bra gjort. tummenupp.gif i det här forumet gäller det att vara skärpt. rotfl.gif
Red Top

a0a.gif Det måste du väl ha gjort, eftersom du översatte vad det stod! rotfl.gif
Huggorm
Jag kom det efter en stund, men det var förmodligen det grövsta stavfel jag sett laugh.gif
Red Top
Även jag, som är uppvuxen med skånska, hade problem. När jag läste det högt kom jag på det a0a.gif
helt ny på forumet

Men himla kul...
Berith
CITAT (Red Top @ 03-05-2009, 09:32) *
a0a.gif Det måste du väl ha gjort, eftersom du översatte vad det stod! rotfl.gif

Neeeej... Jag fick förklarat för mej att det var RD det handlade om. dunno.gif

Och jag uttalar inte Delicious med s i mitten.
Red Top
CITAT (Berith @ 03-05-2009, 12:05) *
Och jag uttalar inte Delicious med s i mitten.

Inte jag heller rotfl.gif Men i kivikstrakten kanske
man gör det? rotfl.gif

Edit: Jag skrattade så orden hamnade i fel ordning!
Chamomille

rotfl.gif Inte jag heller. a0a.gif
Chamomille
CITAT (Huggorm @ 03-05-2009, 09:44) *
Jag kom det efter en stund, men det var förmodligen det grövsta stavfel jag sett laugh.gif

Ja, det tog nog fasiken priset!
Aqvakul
Fattar du ente redi skaunska, din kloussipoumpa?
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 03-05-2009, 15:48) *
Fattar du ente redi skaunska, din kloussipoumpa?

Nä, jag kan ju knappt svenska wacko.gif
Micke E
CITAT (Chamomille @ 03-05-2009, 17:19) *
Nä, jag kan ju knappt svenska wacko.gif

Knappast trevligt att kalla någon liknande!!!!
Skärp dig!
Detta är inte 'fjortis.nu'!!!
Aqvakul
CITAT (Micke E @ 03-05-2009, 17:31) *
Knappast trevligt att kalla någon liknande!!!!
Skärp dig!
Detta är inte 'fjortis.nu'!!!

Jag vet inte om det är mig eller Camilla du försöker tillrättavisa? Det är i vilket fall som helst en överloppsgärning.Stämningen oss emellan är rå men synnerligen hjärtlig.
Micke E
CITAT (Aqvakul @ 03-05-2009, 17:48) *
Jag vet inte om det är mig eller Camilla du försöker tillrättavisa? Det är i vilket fall som helst en överloppsgärning.Stämningen oss emellan är rå men synnerligen hjärtlig.

OK! ursäkta eller förlåt!
Kännde inte till er relation, men att kalla någon kloussipoumpa (notera, i brist på sydsvenska språkkunskaper)
låter inte så trevligt men feltolkade det!!. Har bott i värnamo i 3 år och fått påskrivet att man kallar inte en dam 'Könebröt' wink.gif Troligen ett lokalt uttryck
Här i Bergslagen säger vi kärring, när vi menar det... wink.gif Men även det kan innehålla mkt kärlek wink.gif
Så förlåt igen!!! Samt ha en trevlig fortsättning av helgen!
Ralf
Tre män satt och skröt över vilka uppgifter och krav de hade på sina fruar.

Den första mannen hade gift sig med en kvinna från östkusten och han hade bestämt ställt krav att hon skulle sköta disken och städa huset. Det tog ett par dagar utan att han såg något, men på tredje dagen kom hanhem till ett rent hus med disken diskad och undanställd.

Den andra mannen berättade att han hade gift sig med en kvinna från norra Sverige.
Han hade gett frun tydliga order att det var hennes uppgift att sköta all disk, matlagning och städning.

Första dagen såg han inga resultat, andra dagen såg han att det blivit lite bättre.
Tredje dagen såg han att huset var välstädat, disken klar och det stod en, vällagad middag på bordet.

Den tredje mannen hade gift sig med en kvinna från Skåne.
Han hade sagt till henne att hennes plikter var att hålla huset välstädat, diska, klippa gräsmattan, sköta tvätten och varm mat skulle stå på bordet varje dag.

Han sa att första dagen såg han ingenting, andra dagen såg han heller ingenting.
På tredje dagen hade svullnaden lagt sig såpass att han kunde se lite på ena
ögat.

I alla fall nog för att fixa en macka och fylla diskmaskinen.
Red Top
CITAT (Ralf @ 21-02-2011, 17:11) *
Tre män satt och skröt över vilka uppgifter och krav de hade på sina fruar.

Den första mannen hade gift sig med en kvinna från östkusten och han hade bestämt ställt krav att hon skulle sköta disken och städa huset. Det tog ett par dagar utan att han såg något, men på tredje dagen kom hanhem till ett rent hus med disken diskad och undanställd.

Den andra mannen berättade att han hade gift sig med en kvinna från norra Sverige.
Han hade gett frun tydliga order att det var hennes uppgift att sköta all disk, matlagning och städning.

Första dagen såg han inga resultat, andra dagen såg han att det blivit lite bättre.
Tredje dagen såg han att huset var välstädat, disken klar och det stod en, vällagad middag på bordet.

Den tredje mannen hade gift sig med en kvinna från Skåne.
Han hade sagt till henne att hennes plikter var att hålla huset välstädat, diska, klippa gräsmattan, sköta tvätten och varm mat skulle stå på bordet varje dag.

Han sa att första dagen såg han ingenting, andra dagen såg han heller ingenting.
På tredje dagen hade svullnaden lagt sig såpass att han kunde se lite på ena
ögat.

I alla fall nog för att fixa en macka och fylla diskmaskinen.

Skånska käringar vet hur en slipsten ska dras.
Ralf
http://svtplay.se/t/159847/arlovsrevyn

Roligt, men vissa avsnitt borde nästan ha varit textade.
Huggorm
CITAT (Ralf @ 10-06-2011, 21:14) *
http://svtplay.se/t/159847/arlovsrevyn

Roligt, men vissa avsnitt borde nästan ha varit textade.

När jag gjorde lumpen, så fick vi se en film som årskullen före oss klippt ihop om sin tid på platsen. I hela gänget fanns det bara en enda skåning, och genom hela filmen var han den enda som textades när ha sa något biggrin.gif
Aqvakul
Skånska är Sveriges tjugo vackraste dialekter... wink.gif
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 10-06-2011, 22:39) *

bravo.gif
Berith
CITAT (Aqvakul @ 10-06-2011, 22:39) *

Det där förstod inte jag... blink.gif

Består skånskan av tjugo dialekter? Eller är skånskan på tjugonde plats på nån lista? För inte menar du väl att skånskan har tagit dom första tjugo platserna på den listan?! ohmy.gif
Myosotis
Tjugo vet jag inte men "skånska" finns ju inte, det låter väldigt olika i olika delar av Skåne!
*Stintan*
Gör det ohmy.gif tycker det är samma gurgelljud folk rapar upp överallt där i skåneland.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 12-06-2011, 09:33) *
Gör det ohmy.gif tycker det är samma gurgelljud folk rapar upp överallt där i skåneland.

Vadå kasta sten i glashus...Stockholmska är ju inte särskilt vackert precis.. Dags att lära sig att skilja på vokalerna..
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 12-06-2011, 09:36) *
Vadå kasta sten i glashus...Stockholmska är ju inte särskilt vackert precis.. Dags att lära sig att skilja på vokalerna..

giggle.gif tror knappast du hört mig tala.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 12-06-2011, 10:00) *
giggle.gif tror knappast du hört mig tala.

och detsamma gäller nog mig..

Jag är skåning av födsel och sedan 1976 av ohejdad vana, men pratar mer stockholmska än skånska.

Det jag är väldigt trött på är hur f.f.a. stockholmare generaliserar och gör sig lustiga över "skånska", fast de knappast vet hur de skånska dialekterna låter eller kan skilja dem från halländska, blekingska eller småländska dialekter.

Maggan H
CITAT (*Stintan* @ 12-06-2011, 09:33) *

fear.gif rtfm.gif
Huggorm
Ja, det är en jäkla skillnad på olika skånska dialekter. En del låter nästan bra, medan andra bara låter "fel". Sedan är det väll som i övriga Sverige, att den äldre generationen har en helt annan dialekt än den yngsta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon