|
Full version: Nygrott -09
Eva 33c
24-02-2009, 10:16
CITAT (Maggan H @ 22-02-2009, 12:59)  Jadå, Tradewin Fruit heter det ju egentligen, förlåt, inte lätt att hitta när du fick fel namn! Dessvärre verkar de inte ha den blå physalisen nu. Hos mig gror annars paprika, chili, violer och smultron. Och några frön jag tog på Gran Canaria men inte minns vad det var. MEn det mesta jag sått står ute under snön, och resten (sommarblommor och tomater mm) börjar jag nog med i mars och framåt. Men ett lysrör är uppmonterat nu Snart är det vår!
Purjolök på gång: purjolök 22 februari 2009.jpg
officinalis
24-02-2009, 15:35
CITAT (rosita @ 24-02-2009, 15:16)  Purjolök på gång: purjolök 22 februari 2009.jpgPurjolök, vad roligt! Berätta gärna mer om odlingen och hur du gått tillväga. Är lite nyfiken på lökväxterna men har aldrig provat.
Paprika, Petunia `Ultra blue Vain´, Varggap (fast det var ganska länge sen)
blomkronan
24-02-2009, 22:40
CITAT (officinalis @ 24-02-2009, 15:35)  Purjolök, vad roligt! Berätta gärna mer om odlingen och hur du gått tillväga. Är lite nyfiken på lökväxterna men har aldrig provat. Jag kan berätta hur det gick för mig... Sommaren 2007 satte jag purjo, köpte en låda "färdig" sådda på "växthuset" fick ner dom i jorden mycket sent... så hösten var dom runt 20-30 cm och när vintern kom, stog dom kvar! När våren kom började dom växa  på sommaren 2008 kunnde jag skörda, men allt gick inte åt, så dom börja blomma... jag drog upp alla som var kvar och dom gick inte att äta dom var träiga! På hösten 2008 hittade jag dessa i jorden  [attachment=31244:purjo1.JPG] Så nästa år ska jag få skörda igen
Va?! Ikväll - bara två dagar sedan jag sådde - bannemej om inte första purjolöksembryot stuckit upp näsan!
Rosmarin
25-02-2009, 08:34
CITAT (EKLO @ 24-02-2009, 23:46)  Va?! Ikväll - bara två dagar sedan jag sådde - bannemej om inte första purjolöksembryot stuckit upp näsan! Javisst, purjo kan vara väldigt snabba ibland. Härligt!!!
officinalis
25-02-2009, 09:44
Så skoj. Får läsa på mer om lökväxterna Hos mig har två Spikklubbor (Datura stramonium) grott, bara på drygt en vecka. Innan har det tagit upp till en månad och ibland har jag varit tvungen att köldchocka sådderna i kylen.
Christina i Småland
04-03-2009, 17:28
Hos mej har 2 sorters Agastache, Fjädernejlika, Flitia Lisa och penséer grott. Nu väntar jag bara på de övriga drygt 40 sorterna. /Christina
Nu måste jag också få skriva några rader här! Här har grott: Echinacea x hybrida 'Paradiso' Echinacea purpurea 'Primadonna Deep Rose' Echinacea (eget frö taget från 'White swan') Mariatistel Orientvallmo 'Picotee' Orientvallmo 'Prinzezzin Victoria Louise' Rödmalva Salvia nemorosa 'Violet' Prydnadshirs 'Purple Majesty' Väntar på: Salvia nemorosa 'Caradonna' Eupatorium maculatum 'Atropurpureum' Laprocampnos spectabilis 'Alba' Geum rivale 'album' Eryngium alpinum (från Anki V) Pulmonaria officinalis Lychnis coronaria 'alba' Lychnis coronaria 'Angels blush' Lyrsalvia (eget frö från grannen) Rosa maskros Polemonium caeruleum 'Purple rain' Lejongap 'BLack Prince' Lejongap 'Appleblossom' Det är bara att fortsätta sätta näsan i krukorna så att ögonen går i kors //Heda
Här har grott: Echinacea x hybrida 'Paradiso' Hur har du gjort???? Mina sötnosar har inte grott.Sådde dem i såjord och placerade ute i skyddat läge. Ska jag ta in dem? /Jenny
CITAT (Heda @ 18-03-2009, 16:58)  Nu måste jag också få skriva några rader här!
Väntar på: Eryngium alpinum (från Anki V) //Heda Det ska bli verkligt spännande att få höra om de grott. Mina grodde bra men jag sådde nästan direkt efter jag skördat. Alpmartorn ska visst sås så färska som möjligt. När jag köpte frön från Jelitto var det inte många som grodde. Gror det inte hos dig nu så vet vi att de ska sås redan i november eftersom min provsådd grodde till 100%. /Anki
Anki: Hur lång tid tog det innan de grodde, efter att du tog in dem?? Än så länge har det ju bara gått 5 dygn....så jag tänker inte ge upp än...
Nu har även,
Cortusa matthioli (heter den så?) Rosa maskros Lychnis coronaria 'alba' och 'Angels blush' Polemonium Lejongapen
,börjat visa sig i krukorna!!!!
Men nu får det snart vara slut på detta vinterväder!!!! Mariatistlarna blev omskolade i helgen, hela krukorna var fulla med rötter, så nu börjar det redan bli trångt på hyllorna!! Mitt nya växthus är uppe!!! Vår, vår, värme...TACK!!!
Jenny R Jag har haft dom (Echinacea 'Paradiso') ömsom med undervärme (ca 25-28grader) ömsom rumstemperatur. Men det har bara grott 10 st av 25 fröer...lite dåligt tycker jag. Är rädd att det bara är röda som grott, de är ju närmast ursprunget och brukar vara tåligast med bäst grobarhet....men de egna fröerna från 'White swan' som jag sådde har grott med 11 av 15, kanske blir de röda också...de står ju granne med en röd?? Ska bli spännande!!
//Heda
CITAT (Heda @ 23-03-2009, 09:06)  Anki: Hur lång tid tog det innan de grodde, efter att du tog in dem?? Än så länge har det ju bara gått 5 dygn....så jag tänker inte ge upp än... Jag tror de grodde på ungefär 14 dagar. Nu har jag varit jätteslarvig att bokföra eftersom jag egentligen bara var intresserad av om fröna var grobara. Det sägs att man ska så eryngiumfrön så färska som möjligt och jag sådde mina 1/11 och de grodde till 100%. Skulle inte dina frön gro så får vi skörda ”busfärska” frön till hösten och göra ett nytt försök. Fast mitt förslag är att om fröna inte grott efter tre veckor så ställ ut sådden igen. Den kanske gror senare i vår eller ….nästa vår. Jag har två sådder som jag sådde i fjol i januari som behagade gro efter två kylperioder med en sommar mellan. /Anki
Geranium Sobliferum  Stoppade fröna i ett fuktat kaffefilter i en plastpåse som jag placerade ovanför elementet. När två av fröna grott, planterade jag dom i en kruka med jord och har nu tre lovande gröna saker som sticker upp i krukan.
Anki då finns det gott hopp fortfarande!! Jag har bara tagit in en kruka av tre, så om det inte gror i den "intagna" får övriga stå kvar ute så får vi se framåt senvåren om det händer något! Om inget händer tar jag gärna emot färska fröer till hösten! Såg du att Cortusan har grott? Visst fick jag den av dig? Vad roligt detta är!!
//Heda
Tjohoo! Nu har två små groddar av Ankis Eryngium alpinum tittat upp!! Så visst är de fortfarande grobara!! Så glad jag blir!!
//Heda
CITAT (officinalis @ 24-02-2009, 15:35)  Purjolök, vad roligt! Berätta gärna mer om odlingen och hur du gått tillväga. Är lite nyfiken på lökväxterna men har aldrig provat. Jag sår i januari (zon 1), de tar tid att gro och växer långsamt. I mitten av mars brukar jag toppa dem (1/3 av höjden tar jag bort), för att de ska bli kraftigare. Sen planterar jag ut dem, efter avhärdning, så fort frostrisken är över och då kortar jag ner dem lite igen + att jag kortar in rötterna lite också. Jag planterar dem i ca 10 cm djupa fåror och efterhand som plantorna växer, föser jag ner jord i fåran. På så sätt blir de vita nederst. Jag brukar låta några purjolökar stå kvar över vintern och jag skördar dem så tidigt som möjligt på våren innan de ska blomma.
Red Top
29-03-2009, 08:50
Äntligen har Trumpetblomma 'Kew Blue' grott  Fick den som bonusfrö av odla.
skogstroll
29-03-2009, 13:52
Här har grott kronärtskocka, tomat, chili (till och med Chocolate Scotch Bonnet som va så himla seg förra året) och lite fler chilisar. Sen har jag sått aklejor av frön jag fått av mamma som också poppat upp. Men det är kul att se att det kommer upp i trädgården äntligen, påskliljor, iris och knoppar av olika slag på klematisar mm även om marken säger klonk om man knackar på den  Nästa vecka skulle bli varm så då hoppas jag på framsteg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|