Full version: Nygrott -09
Sidor: 1, 2, 3
Maggan H
Ros-groblad, Pampasgräs, Löjtnantshjärta, Adzukibönor och rött hundkex har grott! Och många sorter har precis idag kommit i jorden.... blink.gif

CITAT (johannea @ 07-02-2009, 13:06) *
Igår hade eukalyptus och njurvinda grott! Tog en chansning på att ha de i rumstemp (stod 22-24 grader på påsarna) och det funkade utmärkt! yahoo.gif

Grattis Jonannea! Njurvinda har jag aldrig sått, hur lång tid tog det?
Lady Hamilton
För mig har i dag följande grott
*Prydnads kål (den där sorten som har "stam")
*Silver ek
*Bacopa cordata Blå & Vit
Nauti
Sådant som är sått och har kommit upp:

Tomat 'Tumbling Tom'
Sparrissallat
Portlak
Bladdill
Koriander
Timjan
Rödbetor
Blomman för dagen

Sått som inte har kommit upp ännu:

Popmajs
Chili 'Hungarian Yellow Wax Hot'
Sötpeppar 'Corbaci'
Tomat 'Vilma'
Picklegurka

Det blir nog ont om plats när allting kommit upp och måste planteras om tongue.gif
Red Top
CITAT (Lady Hamilton @ 07-02-2009, 22:10) *
För mig har i dag följande grott
*Prydnads kål (den där sorten som har "stam")
*Silver ek
*Bacopa cordata Blå & Vit

Nyfiken; var har du fått tag på fröer till bacopa cordata? Jag har letat länge hos svenska fröfirmor, men aldrig hittat. Det har alltid slutat med att jag varit tvungen att köpa plantor. smile.gif
Lady Hamilton
Jag köpte av http://www.thompson-morgan.com/ sök på Bacopa

test att länka direkt till sidan
HelenN
Jag har inte köpt Million Bells fröer, utan tagit fröer från de jag hade i somras. Och det är första gången jag provar att så Million Bells så vi får väl se hur resultatet blir:)

CITAT (Maggan H @ 28-01-2009, 16:25) *
Grattis alla till era sådder! tummenupp.gif

Anki; tror tyvärr inte att Geum är fröäkta, har i alla fall för mig att det är så, hundra är jag inte. g.gif

lämås; Har du köpt Million Bells frö, var? confused.gif

blomkronan, du får nog tälta på tomten snart om dina sådder ska få plats! giggle.gif

Här är jag bara i starten också men Herrrreguuuud, det är snart fullt under mina lysrör och ändå har jag 3 lysrör i år mot bara ett förra året..... var ska det sluta?? I alla fall gror Klockvivan och Storfjärvan lite försiktigt. Penséerna måste skolas om, ska göra det i morgon. coolgleam.gif

HelenN
Frön som grott:
Blomman för dagen olika blå, lila
Brudslöja
Busk tomat
Chilipaprika Jamaican Bell
Dysterpenstemon Penstemon Whippleanus
Fjädervallmo lila
Hänglobelia
Hängpetunia Lila
Inkakrage
Jättevallmo Checkers
Jättevallmo Coral Reef
Klockviolbuske Blå
Klockviva Cortusa Mathioli
Kokardblomster Razzledazzle mixed
Körsbärstomat Gardeners Delight
Lavendel Pink Perfume
Luktärt Bijou
Million Bells Gul med cerice prick
Million Bells Korall med gul prick
Million Bells Lila
Million Bells Röd
Million Bells Teracotta
Moses Brinnande Buske Dictamnus Albus
Opiumvallmo Burgundy Frills
Orientvallmo Victoria Louise
Paprika gula små
Paprika spets gul
Pastellröllika "Summer Berries" Achillea millefolium
Petunia "Prism Scarlet"
Petunia vit
Pionvallmo Ooh lala
Pionvallmo rosa, lila, black, röd
Porslinsklocka Codonopsis Clematidea
Rosenskära Candy Stripe
Rosenskära Double Click
Rosenskära Sea Shells
Röd Solhatt Double Decker
Röd Solhatt Dreamcoat
Rödmalva Zebrina
Salvia blå
Salvia brok Claryssa
Spansk Vallmo Double Tangerine Gem Papaver rupifragum
Stor Fjärva Mertensia Sibirica
Svartöga gul orange
Tomat Lemon Plum
Toppklocka Campanula Glomerata
Vallmo Drama Queen
Vallmo mix
Vallmo rödsvart dubbel borste

Omskolade:
Rödmalva Zebrina
Salvia blå
Salvia brok Claryssa

Vallmo gräsmatta:) Jättekul att skola om sen!................Broksalvia, fröer från Ladyn:) Vilken färg Ladyn??? ....................Blåsalvia
[attachment=30551:jnrta.jpg][attachment=30552:mjtrs.jpg][attachment=30554:hyea.j
pg]
Sussie F-Flower
CITAT (lämås @ 08-02-2009, 18:14) *
Frön som grott:
Blomman för dagen olika blå, lila
Brudslöja
Busk tomat
Chilipaprika Jamaican Bell
Dysterpenstemon Penstemon Whippleanus
Fjädervallmo lila
Hänglobelia
Hängpetunia Lila
Inkakrage
Jättevallmo Checkers
Jättevallmo Coral Reef
Klockviolbuske Blå
Klockviva Cortusa Mathioli
Kokardblomster Razzledazzle mixed
Körsbärstomat Gardeners Delight
Lavendel Pink Perfume
Luktärt Bijou
Million Bells Gul med cerice prick
Million Bells Korall med gul prick
Million Bells Lila
Million Bells Röd
Million Bells Teracotta
Moses Brinnande Buske Dictamnus Albus
Opiumvallmo Burgundy Frills
Orientvallmo Victoria Louise
Paprika gula små
Paprika spets gul
Petunia "Prism Scarlet"
Petunia vit
Pionvallmo Ooh lala
Pionvallmo rosa, lila, black, röd
Porslinsklocka Codonopsis Clematidea
Rosenskära Candy Stripe
Rosenskära Double Click
Rosenskära Sea Shells
Röd Solhatt Double Decker
Röd Solhatt Dreamcoat
Rödmalva Zebrina
Salvia blå
Salvia brok Claryssa
Spansk Vallmo Double Tangerine Gem Papaver rupifragum
Stor Fjärva Mertensia Sibirica
Svartöga gul orange
Tomat Lemon Plum
Toppklocka Campanula Glomerata
Vallmo Drama Queen
Vallmo mix
Vallmo rödsvart dubbel borste

Omskolade:
Rödmalva Zebrina
Salvia blå
Salvia brok Claryssa

Vallmo gräsmatta:) Jättekul att skola om sen!................Broksalvia, fröer från Ladyn:) Vilken färg Ladyn??? ....................Blåsalvia
[attachment=30551:jnrta.jpg][attachment=30552:mjtrs.jpg][attachment=30554:hyea.j
pg]

Åhh, HERREGUD!!! Är det sant?? w00t.gif
Och du säger att Mari får snart sova i tält...? rotfl.gif
Men du då? Då får väl knappast plats med ett tält på hela tomten du??? shy.gif laugh.gif
HelenN
Tält?? Jag har inte nämnt nåt om tält....hihi!!!! det måste va nån annan:) Men vist är det kul när det gror....undrar bara vart alla plantor ska få plats när jag skolat om dem...haha!

CITAT (Sussie F-Flower @ 08-02-2009, 18:21) *
Åhh, HERREGUD!!! Är det sant?? w00t.gif
Och du säger att Mari får snart sova i tält...? rotfl.gif
Men du då? Då får väl knappast plats med ett tält på hela tomten du??? shy.gif laugh.gif

Lady Hamilton
CITAT (lämås @ 08-02-2009, 18:14) *
Frön som grott:

.....Röd Solhatt Dreamcoat......
Omskolade:
Salvia brok Claryssa

................Broksalvia, fröer från Ladyn:) Vilken färg Ladyn??? ....................

Hur sådde du Dreamcoat:en?
Pastellröllika hoppas att du får bättre tur än jag.......mina blev bara Vita -cry-.gif
Broksalvian är Blå
Anki V
Lämås! Jag såg att du hade sått Svartöga.

Har du sått den förut? Hur lång utvecklingstid har den? Går den att hantera under lysrören? confused.gif

Jag har nämligen en påse svartögafrön som kommer från…..kanske ryssland. Jag har ingen text på påsen hur man ska göra och i själva verket så vet jag inget om svartöga överhuvudtaget g.gif .

Jag visste inte ens att det fanns en sådan växt innan jag fick fröerna.

/Anki
Maggan H
Oj vad det gror! Grattis allihopa! tummenupp.gif

Svartöga Anki, det är möjligen inte den vita?? Har letat efter den länge men hittar bara gul-orange.
Red Top
CITAT (Lady Hamilton @ 08-02-2009, 16:54) *

Tack snälla Ladyn för svaret. Kollade på deras sida. Mycket fint har de. yes.gif
Dessvärre törs jag inte beställa "utomlandsifrån". -fear-.gif Har aldrig gjort det och vet inte hur det fungerar med betalning och sådant. Beställde via nätet för första gången, först förra året. Är lite feg när det gäller E-handel. blush.gif
Men, men jag får väl tuffa till mig ninja.gif biggrin.gif
Anki V
Jag är ledsen Maggan men det är den gul/orange.

/Anki
johannea
Maggan H Jag sådde de januari så det gick fort! Dessa vara pellets, supersmidigt!

Idag har även 1 vit ängsnäva grott!
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 08-02-2009, 18:48) *

Svartöga Anki, det är möjligen inte den vita?? Har letat efter den länge men hittar bara gul-orange.

Thunbergia alata 'Susi White with Black Eye' document.write('

Pris: 22.00 //alert(document.addItem.elements[4].name); //document.addItem.elements[3].value='1'; document.addItem.elements[4].value='1'; Köp[/color][color="#ffffff"]
var stafflingar = new ScaledPrices('','','','IY','H') document.write(stafflingar.printPricelist());

Svartöga

Stora, vita blommor med svart öga. För krukspaljé och amplar, inne eller utomhus. Är flerårig, men odlas bäst som ettårig.

- I lager

Information Årighet: Flerårig Växtläge: Sol Blomtid: Juli-September Höjd: 200 cm Zon från:Impecta
Boxer
Colutea arborescens, blåsärt

15-20 st står och trängs i mitten av en kruka, och sträcker sig desperat efter ljus.

Heda
Åh, vad bra det går för er allihopa!! Va roligt!! Hoppas att det ska gå lika bra för mig smile.gif Nu har jag i alla fall tagit in Jätteverbena efter kylperiod, redan har jag kollat 10 ggr i krukorna, va knäpp man är!! Eftr 5 minuter i värmen....har det börjat än?

Idag åkte fröerna från STA ut i "köldlådan", nu får det räcka för i år, INTE köpa-byta några fler fröer!! Jag räknade till över 80 sorter i såddboken och då har jag inte skrivit upp alla som ska sås direkt inne och inte alls de som ska sås direkt ute!! Måste åka och köpa ett lysrör till....

//Heda
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 08-02-2009, 20:02) *
Thunbergia alata 'Susi White with Black Eye' document.write('

Pris: 22.00 //alert(document.addItem.elements[4].name); //document.addItem.elements[3].value='1'; document.addItem.elements[4].value='1'; Köp[/color][color="#ffffff"]
var stafflingar = new ScaledPrices('','','','IY','H') document.write(stafflingar.printPricelist());

Svartöga

Stora, vita blommor med svart öga. För krukspaljé och amplar, inne eller utomhus. Är flerårig, men odlas bäst som ettårig.
- I lager

Information Årighet: Flerårig Växtläge: Sol Blomtid: Juli-September Höjd: 200 cm Zon från:Impecta

Va, har dom fått in den nu?? Fanns bara gul när jag kollade, jag som just beställt (igen!) och kollade inte upp det! ranting.gif

CITAT (Boxer @ 08-02-2009, 20:13) *
Colutea arborescens, blåsärt

15-20 st står och trängs i mitten av en kruka, och sträcker sig desperat efter ljus.

Vilken häftig växt! Grattis Boxer! tummenupp.gif

CITAT (Heda @ 08-02-2009, 20:57) *
Eftr 5 minuter i värmen....har det börjat än?

//Heda

rotfl.gif Skönt man inte är ensam!! rotfl.gif
Knytt
CITAT (Maggan H @ 08-02-2009, 18:48) *

Den vita fanns på de stora fröfirmorna förra året iaf. Typ weibulls eller nelson. smile.gif
biodynamisk
Idag åkte detta ned i såjorden:

Lavandula Angustifolia
[attachment=30751:lavendula.jpg]

Papaver Orientale
[attachment=30752:j_ttevallmo.jpg]

Salvia Farinacea
[attachment=30754:salvia.jpg]

Nicotiana x sanderae
[attachment=30753:blomstertobak.jpg]

Ngn typ av Ampelviol som jag inte har ngn bild på...

Så nu är iallafall 1/5 (kanske) av alla frön sådda tummenupp.gif

Monarda
Att få begoniafrön att gro är verkligen en utmaning, tycker jag i alla fall. Dessa pyttesmå plantor, bara någon milimeter stora har nu börjat få sitt första karaktärsblad. Knappt så det syns. Illumination Apricot heter sorten.

P2140784.jpg

P1010209.jpg

Eva i Höga
Min fråga kanske inte ska vara i just denna tråden men jag måste fråga ändå.
När man har satt ut sina byttor i kylan och när vårvärmen nu kommer på dagen och det blir riktigt kallt på natten - hur går det då? Mina byttor står där de får sol mitt på dagen. Ska de kanske stå så de har skugga hela tiden? Detta är första gången jag sår frön som ska köldbehandlas så jag börjar fundera hur det ska vara. g.gif
Lady Hamilton
Du resonerar rätt Ställ byttorna så att de får jämnare temperatur (skuggan) tills det är dax att ta in dem eller låta dem gro ute, lite längre fram på vårkanten
Eva i Höga
Tack, flyttar dem imorgon, ska ju ändå plocka in Ankis frön då.
Huggorm
De sista fem dagarna har fyra Katalpa och två Robinia grott. Skulle kanske hellre ha sett att det vore två katalpa och fyra robinia, men än är det en del frön kvar att vänta på
HelenN
Dreamcoaten sådde jag ca 1 cm djupt och ställde under lysrör direkt......de gror väldigt oregelbundet, så det tittar upp en här o var.

jasså, vart de vita....jag vill ju ha alla andra färger av Pastellröllikan för de är ju sååå fina. F-n...vita har jag ju hela ängen full av:)

Broksalvian har grott superbra!!! Trevligt att de är blå!!!! Är de melerade eller enfärgade?

CITAT (Lady Hamilton @ 08-02-2009, 18:29) *
Hur sådde du Dreamcoat:en?
Pastellröllika hoppas att du får bättre tur än jag.......mina blev bara Vita -cry-.gif
Broksalvian är Blå

HelenN
Japp, jag har sått både orange o gul från egna frön, och nu har jag även sått African Sunset....jag sår dem ca 0,5 cm djupt och ställer i rumstemp, och det tog 9 dagar innan de oranga o gula grodde. African Sunset är på G upp nu ser jag och den sådde jag för 9 dar sedan, så lite segare än de andra. De gror osså oregelbundet, så tappa inte hoppet:)

Svartöga är ju jättefina....de gillar att stå trångt om fötterna sen....
[attachment=30851:Namnl_s.jpg]

CITAT (Anki V @ 08-02-2009, 18:31) *
Lämås! Jag såg att du hade sått Svartöga.

Har du sått den förut? Hur lång utvecklingstid har den? Går den att hantera under lysrören? confused.gif

Jag har nämligen en påse svartögafrön som kommer från…..kanske ryssland. Jag har ingen text på påsen hur man ska göra och i själva verket så vet jag inget om svartöga överhuvudtaget g.gif .

Jag visste inte ens att det fanns en sådan växt innan jag fick fröerna.

/Anki

Lady Hamilton
[attachment=30857:images.jpg] Physalis ixocarpa yahoo.gif

Det är första året som jag har sått dem. Hoppas att de växer lika bra som vanliga "Physalisen" och att den ger lika goda bär
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 15-02-2009, 21:18) *
[attachment=30857:images.jpg] Physalis ixocarpa yahoo.gif

Det är första året som jag har sått dem. Hoppas att de växer lika bra som vanliga "Physalisen" och att den ger lika goda bär

Hur lång tid tog den att gro? Jag har inte sått mina än. Fast mycket annat har grott, bl a en vit Gloxina som räknas som ettåring fastän den är perenn, antagligen för att den blommar samma år som sådd.
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 15-02-2009, 21:26) *
Hur lång tid tog den att gro?

Ganska exakt 178 timmar crazy.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 15-02-2009, 21:37) *
Ganska exakt 178 timmar crazy.gif

Toka där, ska du ha mig att börja räkna med... biggrin.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 16-02-2009, 07:59) *
Toka där, ska du ha mig att börja räkna med... biggrin.gif

yes.gif A-h-a! Men du får en ledtråd........dela med 24....så kommer du nästan fram exakt, så när på 14 tmmar
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 16-02-2009, 22:16) *
yes.gif A-h-a! Men du får en ledtråd........dela med 24....så kommer du nästan fram exakt, så när på 14 tmmar

Mmmm, du kom liiite försent med detta tipset ...(det var det första jag gjorde...) blush.gif

Men tack ändå, nu vet jag att det tog 1 vecka! Sår samtidigt med tomaterna då.
Ullet
Här gror petunior, androsace villosa, campanula punctata, campanula persifolica, olika pelargoner, fjällvallmo, klockmalva, riddarsporrar (men bara några få tyvärr..) Rudbeckia, tomater och physalis. smile.gif
Eva 33c
CITAT (Lady Hamilton @ 15-02-2009, 21:18) *

Phusalis ixocarpa är synonym med P philadelphica , dvs tomatillo. Det är inget sött bär som de gula physalisarna utan används mer som tomater, hackade i såser (guacamole tex) och sånt.
Lady Hamilton
CITAT (Eva 33c @ 17-02-2009, 11:12) *
Phusalis ixocarpa är synonym med P philadelphica , dvs tomatillo. Det är inget sött bär som de gula physalisarna utan används mer som tomater, hackade i såser (guacamole tex) och sånt.

Jo jag vet att det finns sådana också Men denna var en sort som ger söta bär som man kan äta direkt
Eva 33c
Det lät ju spännande med en söt tomatillo! Du måste tala om hur de smakade sen. Var fick du tag på de fröerna?
Eva i Höga
Den 14 febr sådde jag muskatellsalvia, stäppsalvia och ängssalvia. Igår såg jag att samtliga sorter grott. Nu gäller det bara att hålla liv i dem och ha plats för dem när de ska skolas om. Oj, oj, det blir mycket här, men kul!
Rihane
Kokardblomster, dalia, frilandshibiscus, nejlika slängde upp något grönt genom jorden igår. Just nu när jag tittade har även bladmynta grott.

Alla fem sådda den 16/2.

Ändring: bilden är på pelargoner som grott för tio dagar sedan och jag trodde jag tog bort det innan jag skickade iväg inlägget.
Maggan H
CITAT (Eva 33c @ 17-02-2009, 20:05) *
Det lät ju spännande med en söt tomatillo! Du måste tala om hur de smakade sen. Var fick du tag på de fröerna?

Dom beställde vi från Tropical Fruit i USA. smile.gif Jag har inte sett denna sorten i Sverige. wink.gif
rosita
Här gror nu petunior, lobelia, melon, tomat, malabarspenat, paprika och purjolök bl.a.

En del paprikor och tomater är omskolade, vissa tomater har fått flytta ut i bubbeltältet i växthuset och 1 tomatplanta har knopp! Det är en stickling från en planta jag haft i vinter!
Eva 33c
CITAT (Maggan H @ 22-02-2009, 10:00) *
Dom beställde vi från Tropical Fruit i USA. smile.gif Jag har inte sett denna sorten i Sverige. wink.gif

Har du någon webadress dit? Jag sökte på Tropical Fruit på google, men det gav så himla många träffar...
Maggan H
CITAT (Eva 33c @ 22-02-2009, 10:44) *
Har du någon webadress dit? Jag sökte på Tropical Fruit på google, men det gav så himla många träffar...

Jadå, Tradewin Fruit heter det ju egentligen, förlåt, inte lätt att hitta när du fick fel namn!
Rihane
Amaryllis har grott! yahoo.gif

tog frön från den här
[attachment=31108:charissma.jpg]

Maggan H
CITAT (Rihane @ 22-02-2009, 13:59) *

tog frön från den här

Vad kul! Det blir en utmaning att hålla liv i den tills den kan blomma, det lär väl dröja några år?
Sussie F-Flower
CITAT (Rihane @ 22-02-2009, 13:59) *

tog frön från den här

Men stort Grattis! tummenupp.gif
Får jag fråga hur du gick tillväga med fröerna?
Rihane
CITAT (Maggan H @ 22-02-2009, 14:40) *
Vad kul! Det blir en utmaning att hålla liv i den tills den kan blomma, det lär väl dröja några år?

Sökte på det här på odla innan jag sådde. Allt ifrån 3 till 7 år stod det. Tänkte testa mitt tålamod med dom.
Jag utgår bara ifrån att jag inte har något men jag kanske istället har massor och kan vänta så länge.

Sussie F-Flower:
Jag pillade fram fröna när det gröna fröhuset hade börjat öppna sig och det syntes något mörkgrönt därinne.
Planterade i en kruka med Simontorp ekologisk blomjord. Täckte ytan med fröna och så ett lager med jord över.
Dom står en bit ovanför elementet(jag har riggat upp det med burkar) så det är ingen undervärme. Under ett slags miniväxtus med fuktmatta i botten.
Har en mjäkig tillväxtbelysning i fönstret(öster) som inte är koncentrerad på amaryllis-sådden även om den får lite också.
Sussie F-Flower
CITAT (Rihane @ 22-02-2009, 16:34) *
Sökte på det här på odla innan jag sådde. Allt ifrån 3 till 7 år stod det. Tänkte testa mitt tålamod med dom.
Jag utgår bara ifrån att jag inte har något men jag kanske istället har massor och kan vänta så länge.

Sussie F-Flower:
Jag pillade fram fröna när det gröna fröhuset hade börjat öppna sig och det syntes något mörkgrönt därinne.
Planterade i en kruka med Simontorp ekologisk blomjord. Täckte ytan med fröna och så ett lager med jord över.
Dom står en bit ovanför elementet(jag har riggat upp det med burkar) så det är ingen undervärme. Under ett slags miniväxtus med fuktmatta i botten.
Har en mjäkig tillväxtbelysning i fönstret(öster) som inte är koncentrerad på amaryllis-sådden även om den får lite också.

Tack så mycket! thanks.gif
Då ska jag också ta och prova!
Tosan
Här har det kommit upp 3 sorters delphinium, Rhodochiton, Eccremocarpus, tomater, penseer, gyllenbär och ruccola. Började så först 9/2 så jag känner mig rätt nöjd hittills.

Just ja, trumpetblomma `Kew Blue´har grott åxå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon