|
Full version: Nygrott -09
Maggan H
07-02-2009, 19:14
Ros-groblad, Pampasgräs, Löjtnantshjärta, Adzukibönor och rött hundkex har grott! Och många sorter har precis idag kommit i jorden....  CITAT (johannea @ 07-02-2009, 13:06)  Igår hade eukalyptus och njurvinda grott! Tog en chansning på att ha de i rumstemp (stod 22-24 grader på påsarna) och det funkade utmärkt!  Grattis Jonannea! Njurvinda har jag aldrig sått, hur lång tid tog det?
Lady Hamilton
07-02-2009, 22:10
För mig har i dag följande grott *Prydnads kål (den där sorten som har "stam") *Silver ek *Bacopa cordata Blå & Vit
Sådant som är sått och har kommit upp: Tomat 'Tumbling Tom' Sparrissallat Portlak Bladdill Koriander Timjan Rödbetor Blomman för dagen Sått som inte har kommit upp ännu: Popmajs Chili 'Hungarian Yellow Wax Hot' Sötpeppar 'Corbaci' Tomat 'Vilma' Picklegurka Det blir nog ont om plats när allting kommit upp och måste planteras om
Red Top
08-02-2009, 16:46
CITAT (Lady Hamilton @ 07-02-2009, 22:10)  För mig har i dag följande grott *Prydnads kål (den där sorten som har "stam") *Silver ek *Bacopa cordata Blå & Vit Nyfiken; var har du fått tag på fröer till bacopa cordata? Jag har letat länge hos svenska fröfirmor, men aldrig hittat. Det har alltid slutat med att jag varit tvungen att köpa plantor.
Lady Hamilton
08-02-2009, 16:54
Jag har inte köpt Million Bells fröer, utan tagit fröer från de jag hade i somras. Och det är första gången jag provar att så Million Bells så vi får väl se hur resultatet blir:) CITAT (Maggan H @ 28-01-2009, 16:25)  Grattis alla till era sådder! Anki; tror tyvärr inte att Geum är fröäkta, har i alla fall för mig att det är så, hundra är jag inte. lämås; Har du köpt Million Bells frö, var? blomkronan, du får nog tälta på tomten snart om dina sådder ska få plats! Här är jag bara i starten också men Herrrreguuuud, det är snart fullt under mina lysrör och ändå har jag 3 lysrör i år mot bara ett förra året..... var ska det sluta?? I alla fall gror Klockvivan och Storfjärvan lite försiktigt. Penséerna måste skolas om, ska göra det i morgon. 
Frön som grott: Blomman för dagen olika blå, lila Brudslöja Busk tomat Chilipaprika Jamaican Bell Dysterpenstemon Penstemon Whippleanus Fjädervallmo lila Hänglobelia Hängpetunia Lila Inkakrage Jättevallmo Checkers Jättevallmo Coral Reef Klockviolbuske Blå Klockviva Cortusa Mathioli Kokardblomster Razzledazzle mixed Körsbärstomat Gardeners Delight Lavendel Pink Perfume Luktärt Bijou Million Bells Gul med cerice prick Million Bells Korall med gul prick Million Bells Lila Million Bells Röd Million Bells Teracotta Moses Brinnande Buske Dictamnus Albus Opiumvallmo Burgundy Frills Orientvallmo Victoria Louise Paprika gula små Paprika spets gul Pastellröllika "Summer Berries" Achillea millefolium Petunia "Prism Scarlet" Petunia vit Pionvallmo Ooh lala Pionvallmo rosa, lila, black, röd Porslinsklocka Codonopsis Clematidea Rosenskära Candy Stripe Rosenskära Double Click Rosenskära Sea Shells Röd Solhatt Double Decker Röd Solhatt Dreamcoat Rödmalva Zebrina Salvia blå Salvia brok Claryssa Spansk Vallmo Double Tangerine Gem Papaver rupifragum Stor Fjärva Mertensia Sibirica Svartöga gul orange Tomat Lemon Plum Toppklocka Campanula Glomerata Vallmo Drama Queen Vallmo mix Vallmo rödsvart dubbel borste
Omskolade: Rödmalva Zebrina Salvia blå Salvia brok Claryssa Pastellröllika "Summer Berries" Achillea millefolium
Vallmo gräsmatta:) Jättekul att skola om sen!................Broksalvia, fröer från Ladyn:) Vilken färg Ladyn??? ....................Blåsalvia [attachment=30551:jnrta.jpg][attachment=30552:mjtrs.jpg][attachment=30554:hyea.j pg]
Sussie F-Flower
08-02-2009, 18:21
CITAT (lämås @ 08-02-2009, 18:14)  Frön som grott: Blomman för dagen olika blå, lila Brudslöja Busk tomat Chilipaprika Jamaican Bell Dysterpenstemon Penstemon Whippleanus Fjädervallmo lila Hänglobelia Hängpetunia Lila Inkakrage Jättevallmo Checkers Jättevallmo Coral Reef Klockviolbuske Blå Klockviva Cortusa Mathioli Kokardblomster Razzledazzle mixed Körsbärstomat Gardeners Delight Lavendel Pink Perfume Luktärt Bijou Million Bells Gul med cerice prick Million Bells Korall med gul prick Million Bells Lila Million Bells Röd Million Bells Teracotta Moses Brinnande Buske Dictamnus Albus Opiumvallmo Burgundy Frills Orientvallmo Victoria Louise Paprika gula små Paprika spets gul Pastellröllika "Summer Berries" Achillea millefolium Petunia "Prism Scarlet" Petunia vit Pionvallmo Ooh lala Pionvallmo rosa, lila, black, röd Porslinsklocka Codonopsis Clematidea Rosenskära Candy Stripe Rosenskära Double Click Rosenskära Sea Shells Röd Solhatt Double Decker Röd Solhatt Dreamcoat Rödmalva Zebrina Salvia blå Salvia brok Claryssa Spansk Vallmo Double Tangerine Gem Papaver rupifragum Stor Fjärva Mertensia Sibirica Svartöga gul orange Tomat Lemon Plum Toppklocka Campanula Glomerata Vallmo Drama Queen Vallmo mix Vallmo rödsvart dubbel borste
Omskolade: Rödmalva Zebrina Salvia blå Salvia brok Claryssa Pastellröllika "Summer Berries" Achillea millefolium
Vallmo gräsmatta:) Jättekul att skola om sen!................Broksalvia, fröer från Ladyn:) Vilken färg Ladyn??? ....................Blåsalvia [attachment=30551:jnrta.jpg][attachment=30552:mjtrs.jpg][attachment=30554:hyea.j pg] Åhh, HERREGUD!!! Är det sant?? Och du säger att Mari får snart sova i tält...? Men du då? Då får väl knappast plats med ett tält på hela tomten du???
Tält?? Jag har inte nämnt nåt om tält....hihi!!!! det måste va nån annan:) Men vist är det kul när det gror....undrar bara vart alla plantor ska få plats när jag skolat om dem...haha! CITAT (Sussie F-Flower @ 08-02-2009, 18:21)  Åhh, HERREGUD!!! Är det sant?? Och du säger att Mari får snart sova i tält...? Men du då? Då får väl knappast plats med ett tält på hela tomten du??? 
Lady Hamilton
08-02-2009, 18:29
CITAT (lämås @ 08-02-2009, 18:14)  Frön som grott:
.....Röd Solhatt Dreamcoat...... Omskolade: Salvia brok Claryssa Pastellröllika "Summer Berries" Achillea millefolium
................Broksalvia, fröer från Ladyn:) Vilken färg Ladyn??? .................... Hur sådde du Dreamcoat:en? Pastellröllika hoppas att du får bättre tur än jag.......mina blev bara Vita Broksalvian är Blå
Lämås! Jag såg att du hade sått Svartöga. Har du sått den förut? Hur lång utvecklingstid har den? Går den att hantera under lysrören? Jag har nämligen en påse svartögafrön som kommer från…..kanske ryssland. Jag har ingen text på påsen hur man ska göra och i själva verket så vet jag inget om svartöga överhuvudtaget  . Jag visste inte ens att det fanns en sådan växt innan jag fick fröerna. /Anki
Maggan H
08-02-2009, 18:48
Oj vad det gror! Grattis allihopa! Svartöga Anki, det är möjligen inte den vita?? Har letat efter den länge men hittar bara gul-orange.
Red Top
08-02-2009, 18:51
CITAT (Lady Hamilton @ 08-02-2009, 16:54)  Tack snälla Ladyn för svaret. Kollade på deras sida. Mycket fint har de. Dessvärre törs jag inte beställa "utomlandsifrån".  Har aldrig gjort det och vet inte hur det fungerar med betalning och sådant. Beställde via nätet för första gången, först förra året. Är lite feg när det gäller E-handel.  Men, men jag får väl tuffa till mig
Jag är ledsen Maggan men det är den gul/orange.
/Anki
johannea
08-02-2009, 19:16
Maggan H Jag sådde de januari så det gick fort! Dessa vara pellets, supersmidigt!
Idag har även 1 vit ängsnäva grott!
Lady Hamilton
08-02-2009, 20:02
CITAT (Maggan H @ 08-02-2009, 18:48)  Oj vad det gror! Grattis allihopa! Svartöga Anki, det är möjligen inte den vita?? Har letat efter den länge men hittar bara gul-orange. Thunbergia alata 'Susi White with Black Eye' document.write('  Pris: 22.00 //alert(document.addItem.elements[4].name); //document.addItem.elements[3].value='1'; document.addItem.elements[4].value='1'; Köp[/color][color="#ffffff"] var stafflingar = new ScaledPrices('','','','IY','H') document.write(stafflingar.printPricelist()); SvartögaStora, vita blommor med svart öga. För krukspaljé och amplar, inne eller utomhus. Är flerårig, men odlas bäst som ettårig.  - I lager Information Årighet: Flerårig Växtläge: Sol Blomtid: Juli-September Höjd: 200 cm Zon från:Impecta
Colutea arborescens, blåsärt  15-20 st står och trängs i mitten av en kruka, och sträcker sig desperat efter ljus.
Åh, vad bra det går för er allihopa!! Va roligt!! Hoppas att det ska gå lika bra för mig  Nu har jag i alla fall tagit in Jätteverbena efter kylperiod, redan har jag kollat 10 ggr i krukorna, va knäpp man är!! Eftr 5 minuter i värmen....har det börjat än? Idag åkte fröerna från STA ut i "köldlådan", nu får det räcka för i år, INTE köpa-byta några fler fröer!! Jag räknade till över 80 sorter i såddboken och då har jag inte skrivit upp alla som ska sås direkt inne och inte alls de som ska sås direkt ute!! Måste åka och köpa ett lysrör till.... //Heda
Maggan H
08-02-2009, 21:22
CITAT (Lady Hamilton @ 08-02-2009, 20:02)  Thunbergia alata 'Susi White with Black Eye' document.write('  Pris: 22.00 //alert(document.addItem.elements[4].name); //document.addItem.elements[3].value='1'; document.addItem.elements[4].value='1'; Köp[/color][color="#ffffff"] var stafflingar = new ScaledPrices('','','','IY','H') document.write(stafflingar.printPricelist()); SvartögaStora, vita blommor med svart öga. För krukspaljé och amplar, inne eller utomhus. Är flerårig, men odlas bäst som ettårig.  - I lager Information Årighet: Flerårig Växtläge: Sol Blomtid: Juli-September Höjd: 200 cm Zon från:Impecta Va, har dom fått in den nu?? Fanns bara gul när jag kollade, jag som just beställt (igen!) och kollade inte upp det!  CITAT (Boxer @ 08-02-2009, 20:13)  Colutea arborescens, blåsärt  15-20 st står och trängs i mitten av en kruka, och sträcker sig desperat efter ljus. Vilken häftig växt! Grattis Boxer!  CITAT (Heda @ 08-02-2009, 20:57)  Eftr 5 minuter i värmen....har det börjat än?
//Heda  Skönt man inte är ensam!!
CITAT (Maggan H @ 08-02-2009, 18:48)  Oj vad det gror! Grattis allihopa! Svartöga Anki, det är möjligen inte den vita?? Har letat efter den länge men hittar bara gul-orange. Den vita fanns på de stora fröfirmorna förra året iaf. Typ weibulls eller nelson.
biodynamisk
14-02-2009, 01:23
Idag åkte detta ned i såjorden: Lavandula Angustifolia [attachment=30751:lavendula.jpg] Papaver Orientale [attachment=30752:j_ttevallmo.jpg] Salvia Farinacea [attachment=30754:salvia.jpg] Nicotiana x sanderae [attachment=30753:blomstertobak.jpg] Ngn typ av Ampelviol som jag inte har ngn bild på... Så nu är iallafall 1/5 (kanske) av alla frön sådda
Monarda
14-02-2009, 14:19
Att få begoniafrön att gro är verkligen en utmaning, tycker jag i alla fall. Dessa pyttesmå plantor, bara någon milimeter stora har nu börjat få sitt första karaktärsblad. Knappt så det syns. Illumination Apricot heter sorten. P2140784.jpg P1010209.jpg
Eva i Höga
14-02-2009, 18:22
Min fråga kanske inte ska vara i just denna tråden men jag måste fråga ändå. När man har satt ut sina byttor i kylan och när vårvärmen nu kommer på dagen och det blir riktigt kallt på natten - hur går det då? Mina byttor står där de får sol mitt på dagen. Ska de kanske stå så de har skugga hela tiden? Detta är första gången jag sår frön som ska köldbehandlas så jag börjar fundera hur det ska vara.
Lady Hamilton
14-02-2009, 18:27
Du resonerar rätt Ställ byttorna så att de får jämnare temperatur (skuggan) tills det är dax att ta in dem eller låta dem gro ute, lite längre fram på vårkanten
Eva i Höga
14-02-2009, 18:36
Tack, flyttar dem imorgon, ska ju ändå plocka in Ankis frön då.
Huggorm
15-02-2009, 15:01
De sista fem dagarna har fyra Katalpa och två Robinia grott. Skulle kanske hellre ha sett att det vore två katalpa och fyra robinia, men än är det en del frön kvar att vänta på
Dreamcoaten sådde jag ca 1 cm djupt och ställde under lysrör direkt......de gror väldigt oregelbundet, så det tittar upp en här o var.
jasså, vart de vita....jag vill ju ha alla andra färger av Pastellröllikan för de är ju sååå fina. F-n...vita har jag ju hela ängen full av:)
Broksalvian har grott superbra!!! Trevligt att de är blå!!!! Är de melerade eller enfärgade?CITAT (Lady Hamilton @ 08-02-2009, 18:29)  Hur sådde du Dreamcoat:en? Pastellröllika hoppas att du får bättre tur än jag.......mina blev bara Vita Broksalvian är Blå
Japp, jag har sått både orange o gul från egna frön, och nu har jag även sått African Sunset....jag sår dem ca 0,5 cm djupt och ställer i rumstemp, och det tog 9 dagar innan de oranga o gula grodde. African Sunset är på G upp nu ser jag och den sådde jag för 9 dar sedan, så lite segare än de andra. De gror osså oregelbundet, så tappa inte hoppet:) Svartöga är ju jättefina....de gillar att stå trångt om fötterna sen.... [attachment=30851:Namnl_s.jpg] CITAT (Anki V @ 08-02-2009, 18:31)  Lämås! Jag såg att du hade sått Svartöga. Har du sått den förut? Hur lång utvecklingstid har den? Går den att hantera under lysrören? Jag har nämligen en påse svartögafrön som kommer från…..kanske ryssland. Jag har ingen text på påsen hur man ska göra och i själva verket så vet jag inget om svartöga överhuvudtaget  . Jag visste inte ens att det fanns en sådan växt innan jag fick fröerna. /Anki
Lady Hamilton
15-02-2009, 21:18
[attachment=30857:images.jpg] Physalis ixocarpa  Det är första året som jag har sått dem. Hoppas att de växer lika bra som vanliga "Physalisen" och att den ger lika goda bär
Maggan H
15-02-2009, 21:26
CITAT (Lady Hamilton @ 15-02-2009, 21:18)  [attachment=30857:images.jpg] Physalis ixocarpa  Det är första året som jag har sått dem. Hoppas att de växer lika bra som vanliga "Physalisen" och att den ger lika goda bär Hur lång tid tog den att gro? Jag har inte sått mina än. Fast mycket annat har grott, bl a en vit Gloxina som räknas som ettåring fastän den är perenn, antagligen för att den blommar samma år som sådd.
Lady Hamilton
15-02-2009, 21:37
CITAT (Maggan H @ 15-02-2009, 21:26)  Hur lång tid tog den att gro? Ganska exakt 178 timmar
Maggan H
16-02-2009, 07:59
CITAT (Lady Hamilton @ 15-02-2009, 21:37)  Ganska exakt 178 timmar  Toka där, ska du ha mig att börja räkna med...
Lady Hamilton
16-02-2009, 22:16
CITAT (Maggan H @ 16-02-2009, 07:59)  Toka där, ska du ha mig att börja räkna med...   A-h-a! Men du får en ledtråd........ dela med 24....så kommer du nästan fram exakt, så när på 14 tmmar
Maggan H
17-02-2009, 08:55
CITAT (Lady Hamilton @ 16-02-2009, 22:16)   A-h-a! Men du får en ledtråd........ dela med 24....så kommer du nästan fram exakt, så när på 14 tmmarMmmm, du kom liiite försent med detta tipset ...(det var det första jag gjorde...) Men tack ändå, nu vet jag att det tog 1 vecka! Sår samtidigt med tomaterna då.
Här gror petunior, androsace villosa, campanula punctata, campanula persifolica, olika pelargoner, fjällvallmo, klockmalva, riddarsporrar (men bara några få tyvärr..) Rudbeckia, tomater och physalis.
Eva 33c
17-02-2009, 11:12
CITAT (Lady Hamilton @ 15-02-2009, 21:18)  Det är första året som jag har sått dem. Hoppas att de växer lika bra som vanliga "Physalisen" och att den ger lika goda bär Phusalis ixocarpa är synonym med P philadelphica , dvs tomatillo. Det är inget sött bär som de gula physalisarna utan används mer som tomater, hackade i såser (guacamole tex) och sånt.
Lady Hamilton
17-02-2009, 16:23
CITAT (Eva 33c @ 17-02-2009, 11:12)  Phusalis ixocarpa är synonym med P philadelphica , dvs tomatillo. Det är inget sött bär som de gula physalisarna utan används mer som tomater, hackade i såser (guacamole tex) och sånt. Jo jag vet att det finns sådana också Men denna var en sort som ger söta bär som man kan äta direkt
Eva 33c
17-02-2009, 20:05
Det lät ju spännande med en söt tomatillo! Du måste tala om hur de smakade sen. Var fick du tag på de fröerna?
Eva i Höga
20-02-2009, 19:38
Den 14 febr sådde jag muskatellsalvia, stäppsalvia och ängssalvia. Igår såg jag att samtliga sorter grott. Nu gäller det bara att hålla liv i dem och ha plats för dem när de ska skolas om. Oj, oj, det blir mycket här, men kul!
Kokardblomster, dalia, frilandshibiscus, nejlika slängde upp något grönt genom jorden igår. Just nu när jag tittade har även bladmynta grott.
Alla fem sådda den 16/2.
Ändring: bilden är på pelargoner som grott för tio dagar sedan och jag trodde jag tog bort det innan jag skickade iväg inlägget.
Maggan H
22-02-2009, 10:00
CITAT (Eva 33c @ 17-02-2009, 20:05)  Det lät ju spännande med en söt tomatillo! Du måste tala om hur de smakade sen. Var fick du tag på de fröerna? Dom beställde vi från Tropical Fruit i USA.  Jag har inte sett denna sorten i Sverige.
Här gror nu petunior, lobelia, melon, tomat, malabarspenat, paprika och purjolök bl.a.
En del paprikor och tomater är omskolade, vissa tomater har fått flytta ut i bubbeltältet i växthuset och 1 tomatplanta har knopp! Det är en stickling från en planta jag haft i vinter!
Eva 33c
22-02-2009, 10:44
CITAT (Maggan H @ 22-02-2009, 10:00)  Dom beställde vi från Tropical Fruit i USA.  Jag har inte sett denna sorten i Sverige.  Har du någon webadress dit? Jag sökte på Tropical Fruit på google, men det gav så himla många träffar...
Maggan H
22-02-2009, 12:59
CITAT (Eva 33c @ 22-02-2009, 10:44)  Har du någon webadress dit? Jag sökte på Tropical Fruit på google, men det gav så himla många träffar... Jadå, Tradewin Fruit heter det ju egentligen, förlåt, inte lätt att hitta när du fick fel namn!
Amaryllis har grott! tog frön från den här [attachment=31108:charissma.jpg]
Maggan H
22-02-2009, 14:40
CITAT (Rihane @ 22-02-2009, 13:59)  Amaryllis har grott! tog frön från den här [attachment=31108:charissma.jpg] Vad kul! Det blir en utmaning att hålla liv i den tills den kan blomma, det lär väl dröja några år?
Sussie F-Flower
22-02-2009, 14:51
CITAT (Rihane @ 22-02-2009, 13:59)  Amaryllis har grott! tog frön från den här [attachment=31108:charissma.jpg] Men stort Grattis! Får jag fråga hur du gick tillväga med fröerna?
CITAT (Maggan H @ 22-02-2009, 14:40)  Vad kul! Det blir en utmaning att hålla liv i den tills den kan blomma, det lär väl dröja några år? Sökte på det här på odla innan jag sådde. Allt ifrån 3 till 7 år stod det. Tänkte testa mitt tålamod med dom. Jag utgår bara ifrån att jag inte har något men jag kanske istället har massor och kan vänta så länge. Sussie F-Flower: Jag pillade fram fröna när det gröna fröhuset hade börjat öppna sig och det syntes något mörkgrönt därinne. Planterade i en kruka med Simontorp ekologisk blomjord. Täckte ytan med fröna och så ett lager med jord över. Dom står en bit ovanför elementet(jag har riggat upp det med burkar) så det är ingen undervärme. Under ett slags miniväxtus med fuktmatta i botten. Har en mjäkig tillväxtbelysning i fönstret(öster) som inte är koncentrerad på amaryllis-sådden även om den får lite också.
Sussie F-Flower
22-02-2009, 16:58
CITAT (Rihane @ 22-02-2009, 16:34)  Sökte på det här på odla innan jag sådde. Allt ifrån 3 till 7 år stod det. Tänkte testa mitt tålamod med dom. Jag utgår bara ifrån att jag inte har något men jag kanske istället har massor och kan vänta så länge.
Sussie F-Flower: Jag pillade fram fröna när det gröna fröhuset hade börjat öppna sig och det syntes något mörkgrönt därinne. Planterade i en kruka med Simontorp ekologisk blomjord. Täckte ytan med fröna och så ett lager med jord över. Dom står en bit ovanför elementet(jag har riggat upp det med burkar) så det är ingen undervärme. Under ett slags miniväxtus med fuktmatta i botten. Har en mjäkig tillväxtbelysning i fönstret(öster) som inte är koncentrerad på amaryllis-sådden även om den får lite också. Tack så mycket! Då ska jag också ta och prova!
Här har det kommit upp 3 sorters delphinium, Rhodochiton, Eccremocarpus, tomater, penseer, gyllenbär och ruccola. Började så först 9/2 så jag känner mig rätt nöjd hittills.
Just ja, trumpetblomma `Kew Blue´har grott åxå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|