|
Full version: Nygrott -09
Eryngium alpinum har grott. För tre år sedan köpte jag frön från Jelitto. Jag sådde i två olika omgångar och endast två frön från hela påsen grodde och en överlevde vintern. I somras så blommade den för första gången och jag kunde samla egna frön. En del av fröna har jag givit bort med reservationen att jag inte vet hur grobarheten är. Själv sådde jag den 1 november (mest för att testa) och lät sådden stå inne tre veckor sedan ställde jag ut den på min altan och där fick den stå till 28/12. Jag sådde 8 frön och idag så ser jag att fem av dom har grott…alltså ni som fått frön…De är grobara! [attachment=29194:eryngium__Large_.jpg] /Anki
Rosmarin
06-01-2009, 15:11
Så roligt Anki!
Eva i Höga
06-01-2009, 15:33
Åh så härligt! Det enda som har grott hos mig är tvättnötterna, växer så det knakar. För övrigt har jag mina sådder ute utom blomkronans frön som inte vill visa nåt liv.
Å va kuul Anki!! Jag har provat att så dem en gång, utan att lyckas. Nu tror jag att de inte fick tillräckligt med kallperiod. Undrar om jag skulle köpa några frön och prova igen....nu blev jag sugen...
//Heda
CITAT (Heda @ 06-01-2009, 17:05)  Å va kuul Anki!! Jag har provat att så dem en gång, utan att lyckas. Nu tror jag att de inte fick tillräckligt med kallperiod. Undrar om jag skulle köpa några frön och prova igen....nu blev jag sugen...
//Heda Vadå köpa? Jag har inga frön till salu...du får frön! /Anki
Helen i Piteå Zon 5
06-01-2009, 22:45
Jaaa, visst är det roligt då sådderna börjar gro och man ser att det har lyckats  det är en spännande tid som kommer nu
Dom ser så små och sköra ut, mina små blombebisar. Idag såg jag hur mina tidigt sådda pensèr har börjat kika fram
johannea
07-01-2009, 18:45
Jag har ju som vanligt ordentligt me kli i fingrarna, har lyckats få ner en del i jorden redan... Pense'er 22/12, grodde 27/12. Pelargon 23/12, "summertime mix" 2 av 4 har grott. Chokladpeppar "sweet chocolate" 23/12, 3 av 4 har grott. Vit Änglatrumpet 26/12, 1 av 4 har grott.
Lady Hamilton
09-01-2009, 12:17
För mig har dess grott Penseér 27/12 grodde 3-5/1 Acnistus arborescens 29/12 grodde 7/1 Smultron sådd 29/12 grott 9/1
Här har grott 51 penséer och 4 tomater. Penséerna är omskolade sedan 1 vecka. Jag har även sått romansallat, rädisor och blåklint.
Lady Hamilton
09-01-2009, 14:06
CITAT (rosita @ 09-01-2009, 12:42)  .....4 tomater......... Tomater  redan? Hur stora kommer inte de och vara innan du kan plantera ut dem
CITAT (Lady Hamilton @ 09-01-2009, 12:17)  För mig har dess grott Penseér 27/12 grodde 3-5/1 Acnistus arborescens 29/12 grodde 7/1 Smultron sådd 29/12 grott 9/1 Blomsterlandet i Sundsvall annonserade här om dagen att årets frön fanns i butiken…..Jag tror jag måste knata ut dit i morgon och köpa lite smultronfrön. Visst var det så att de kunde ge frukt första året om man sådde tidigt? Som kantväxt är icke revande smultron jättefint. /Anki
malin72
09-01-2009, 15:08
[attachment=29350:2613.jpg] dessa smultron ska jag så...när man ska så vet jag inte; första gången jag sår smultron
Lady Hamilton
09-01-2009, 17:19
Smultron sår man tidigt. (Jag har skrivit i så-tidigt-tråden om det) Och JA man får då bär redan första året Så tidigt tråden
gullegrisen
09-01-2009, 19:53
Röd hästkastanj från nötter jag hittade i London i höstas, äkta kastanj från köpefröer på Ica, sen har jag även hittat konstiga helt platta små nötter (vinbärsstorlek) i Hyde park - nån som vet vad det kan vara???? Letade på google som en besatt utan att hitta vilket träd det kan vara
Christina i Småland
11-01-2009, 19:10
Oj, vilken så-klåda ni har fått, stackare. Jag har ju drabbats lite jag med, har bara sått 7-9 sorters perenner som står ute. Jag åker bort 2 - 15 februari och är rädd att små fröplantor blir övervattnade eller för torra, när jag inte är hemma och ser till dem. Resten av mina fröer kommer alltså inte i jorden förrän tidigast i slutet av februari. Hoppas att jag får tag i lite fler roliga fröer på resan.
pilgrim
11-01-2009, 19:58
Så nu har jag sått mina första fröer Har fullkomligt drabbats av att så och försöka få växter att växa. Förut kände jag mig totalt nöjd att åka till plantshoppen och inhandla lite småplantor men så plötsligt fick jag för mig att det här med plantera ett frö och få det att växa måste vara spännande. Började läsa, bläddra i frökataloger och nu...ja nu är jag fast Har beställt alldeles för många fröer som troligtvis kommer imorgon. Åkte idag för att handla jord och minidrivhus, åkte hem med jord, minidrivhus, pluggbox och två fröpåsar med chili. Hur gick det till? Ska bli spännande och se om det överhuvudtaget kommer upp något. Känner mig skeptiskt till att det kan fungera. Knäppt jag vet! Men kul är det att bli fullkomligt besatt av fröer.
Loobaman
11-01-2009, 22:24
Här gror och växer, Dahlior i mängder, Blå bolltistel, Acanthus, taklök, palettblad, potatis i hink, passiflora, vit rödrudbeckia och en hel del annat mys.
Lady Hamilton
12-01-2009, 20:21
Nu har även en Lewisia cotyledon grott och även en Eschscholizia grott  ........innan jag haft dem kallt. Får ta "bort" de plantorna och skola dem i krukor innan jag ställer ut resterande sådd kallt
Smultronen som står under sängen har börjat gro  . Såddes 10/1 och fick stå i kylen tre dygn som det stod på påsen sedan åkte de in under sängen enl. Lady Hamiltons recept. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Jag har en Geum som grott också. Den provsådde jag eftersom jag hade ”pallat” fröna  och var osäker på om de verkligen var mogna. Det var en fylld röd nejlikerot….......är det någon som vet om avkomman kommer att bli som sin mor? /Anki
CITAT (Loobaman @ 11-01-2009, 22:24)  Här gror och växer, Dahlior i mängder, Blå bolltistel, Acanthus, taklök, palettblad, potatis i hink, passiflora, vit rödrudbeckia och en hel del annat mys. Har du haft Acanthusen på kallperiod eller sått direkt i värme?? Jag provade förra året, men misslyckades....nu blir jag sugen igen. Eftersom jag bara har en sisådär 60 -70 sorter som står på kyla eller ska sås inne snart....  jag tror att jag måste utöka trädgården bakom vinbärsbuskarna i år... //Heda
CITAT (Lady Hamilton @ 09-01-2009, 14:06)  Tomater  redan? Hur stora kommer inte de och vara innan du kan plantera ut dem  Jag ska ha dem i växthuset med värme och extraljus. Skulle de hinna bli långa och rangliga innan det är dags att sätta ut dem, är det bara att dela dem på mitten och då har jag 8 tomatplantor!
joulanta
20-01-2009, 22:29
Har lyckats behärska mej och inte satt så mycket än. Men jag har 5 olika vilda pelargoner som grodde supersnabbt, en röd miniänglatrumpet hoppas det kommer fler.
Lady Hamilton
21-01-2009, 08:46
CITAT (Anki V @ 20-01-2009, 20:20)  Smultronen som står under sängen har börjat gro  . ....Såddes 10/1 och fick stå i kylen tre dygn som det stod på påsen sedan åkte de in under sängen enl. Lady Hamiltons recept.... /Anki  Grattis! Anki
CITAT (Anki V @ 06-01-2009, 13:42)  Eryngium alpinum har grott. Grattis! En sån skönhet måste jag också så nån gång!  (Ni lär höra av mig när jag sliter mitt hår för att ingen behagar gro ...  )
johannea
21-01-2009, 11:48
Nu har en massa paprikor grott, "sweet chocolate" och spetspaprika "snack"! 2 änglatrumpeter har grott, de 2 andra jag sådde verkar inte vilja  Hur länge ska jag ge dem en chans? (trångt me utrymme redan... har inte plats me sånt som e lönlöst...) Vill de grodda änglarna stå svalt efter omplantering? De är ju sånna värmeälskare... har fått stanna på fönsterbrädan me extraljus ännsålänge...
pummlan
22-01-2009, 19:39
Hos mig har de första perennerna börjat gro inne, Echinops, Veratrum och två sorters Codonopsis! Så roligt det är när det gror!
blomkronan
22-01-2009, 20:06
Av mina frön jag satte 2009 har det kommit massor  var ska jag få plats med allt?  Jag har ju ca 80 sorter till som jag vill så i år  många kan jag direktså, men ändå... När jag satt om dessa i nya krukor är det fullt. Köpte en snackspaprika på coop satte ner ett gäng frön och dom tog sig nog allihop!! [attachment=29869:DSC01778.JPG] Satte 10 olika sorters chili, ca 50 har kommit upp... [attachment=29870:DSC01777.JPG] satte 13 olika änglar och klubbor, ca 25 har kommit upp... [attachment=29871:DSC01780.JPG] Risken finns att jag tar med mig några till mässan... kanske någon kan ta emot en hemlös spikklubba... eller chili.
Hej o hå!
Jag har sått en hel del redan och många har redan grott:
Namn.....................grott efter antal dar........antal som grott Gul Pärontomat 4.................. 4 Kokardblomster Razzledazzle mixed 4...................6 Rosenskära Candy Stripe 4...................1 Rosenskära Double Click 4...................1 Rosenskära Sea Shells 4..................13 Salvia brok Claryssa 4..................12 Vallmo mix 4..................15 Pastellröllika "Summer Berries" 4...................8 Opiumvallmo Burgundy Frills 6..................25 Hängpetunia Lila 11..................1 Million Bells Gul med cerice prick 11..................2 Million Bells Korall med gul prick 11..................1 Million Bells Lila 11..................5 Million Bells Röd 11..................1 Million Bells Teracotta 11..................2 Petunia "Prism Scarlet" 11..................1 Azur Riddarsporre Skylights 12.................21 Klockviolbuske Blå 12...................9 Dysterpenstemon Penstemon Whippleanus 13..................2 Moses Brinnande Buske Dictamnus Albus 13..................2 Porslinsklocka Codonopsis Clematidea 14..................6 Rödmalva Zebrina 4/12...........2/16 Jättevallmo Checkers 6/12.........11/17 Lavendel Pink Perfume 6/12............1/2 Brudslöja 6/13..........11/27 Spansk Vallmo Double Tangerine Gem 7/14...........7/14 Klockviva Cortusa Mathioli 8/14.........10/12 Stor Fjärva Mertensia Sibirica 9/14...........3/12 Toppklocka Campanula Glomerata 9/14.........20/38
Jag blir i alla fall inte ensam om att behöva använda machete för att ta mig fram i maj  . Grattis till allt nygrott! Jag har bara lite försiktigt börjat ta in mina sådder…..men jag kan nog inte hålla mig så länge till. /Anki
Maggan H
28-01-2009, 16:25
Grattis alla till era sådder! Anki; tror tyvärr inte att Geum är fröäkta, har i alla fall för mig att det är så, hundra är jag inte. lämås; Har du köpt Million Bells frö, var? blomkronan, du får nog tälta på tomten snart om dina sådder ska få plats! Här är jag bara i starten också men Herrrreguuuud, det är snart fullt under mina lysrör och ändå har jag 3 lysrör i år mot bara ett förra året..... var ska det sluta?? I alla fall gror Klockvivan och Storfjärvan lite försiktigt. Penséerna måste skolas om, ska göra det i morgon.
Rosita! CITAT (rosita @ 20-01-2009, 20:58)  Jag ska ha dem i växthuset med värme och extraljus. Skulle de hinna bli långa och rangliga innan det är dags att sätta ut dem, är det bara att dela dem på mitten och då har jag 8 tomatplantor! Du har gjort som jag förra året , sådde tidiga tomater, du får nog de första godingarna redan i slutet av maj! I år hag jag behärskat mig bestämt att inte börja under januari, men nu börjar det klia ordentligt och kikat redan åt sådd-bänken och belysningen i förrådet och tänker flytta dom till vardagsrummet snart, sen är det nog bara att börja...
WingDing
29-01-2009, 01:57
Lägger in mitt lilla bidrag här med info lånat från en annnan tråd. CITAT (WingDing @ 26-01-2009, 03:05)  Hoppar in å lånar tråden lite för nu vart det sått för i år drygt 300frön.. jupp man e knäpp
Fick rätt många gratis frön när ja beställde så det blev rätt många sorter.
Sått: C. annuum Hungarian yellow hotwax C. annuum Early Jalapeno (2 olika lev) C. annuum Peter Pepper C. annuum Prairie Fire (övervintrad) C. annuum Ramiro C. annuum Ring o´Fire C. annuum/chinense Dutch Habanero F2
C. baccatum Aji Cristal C. baccatum Criolla Sella C. baccatum Lemon Drop C. baccatum Omnicolor C. baccatum Starfish
C. chinense 7Pod / 7Pot C. chinense Cameroun C. chinense Dorset Naga (Köpta från www.dorsetnaga.com) C. chinense Habanero C. chinense Habanero Brown Large C. chinense Habanero Peruvian White C. chinense Madame Jeanette C. chinense Pimenta Da Neyde
C. frutescens Deamon Red (övervintrad)
C. praetermissum CGN 20805 C. praetermissum CGN 22795
C. pubescens PI 585267 Turbo Pube C. pubescens Rocoto De San Isidro
Så nu får man se vad som gror.
Gror det förmycket då ligger jag risigt till då får vänner, Mor-Far å jobbet hjälpa till.
Har inte Växthus så tanken är att för gro allt inne sen använda Murbrukshinkar 12-25Liters med dränerhål med leca i botten med underbevattningsduk mellan leca/jorden å hoppas det funkar bra.
Testade lite förra året med hyvsat resultat mycket regn... men det vet alla nog redan.
Måste bara fixa en kanera så vi får en snygg bildtråd.
Har massor Habanero, Hungarian Hot Wax, Ring O´Fire & Earley Jalapeno typ 50 - 100st av varje kvar nån som vill ha ???
Mvh Fredrik
Jag sådde citronverbena, rosmarin, bukettviol, chili cayenne och jalapeno för exakt en vecka sedan...inget har kommit upp ännu  gud vad jag har dåligt tålamod
Eva i Höga
29-01-2009, 13:05
Fick vildpelargonfrön av Lars-Olof Arvids i lördags den 24 och på söndagen sådde jag dem. De har redan grott! Jösses, kunde inte tro att det skulle gå så fort, får planera för nästa steg nu!
Maggan H
29-01-2009, 16:08
CITAT (WingDing @ 29-01-2009, 01:57)  Lägger in mitt lilla bidrag här med info lånat från en annnan tråd. Har du ' bara' sått chili o sånt?? Vad i all världen ska du med allt det till,  inte kan du väl käka upp alltihop, det är ju döstarkt??
pilgrim
29-01-2009, 21:37
Jag har sått chili för två veckor sedan som har grott och blivit små fina plantor. Piment dÉspelette grodde snabbt men den andra sorten Apache har precis tittat upp. I söndags sådde jag Lejongap och Jättevallmo. Idag har lejongapfröerna grott...fyra dagar! Det stod 10-21 dagar på förpackningen. Otroligt att det kan gå så snabbt.
www.blandrosorochbladloss.blogspot.com
Helen i Piteå Zon 5
30-01-2009, 17:09
Hos mig har 3 sorters Palettblad grott + en hel del olika sorters Liljor som är förökade av bulbiller.
Ååh, nu blir jag ju också sugen på att ta in sådder!! Men jag måste ju vänta, har ingen möjlighet att ha dem inne efter omskolning så de får inte vara färdiga för omskolning före början av april, då de blir utkastade i växthuset. Nu önskar jag att vi hade större hus så att jag fick plats med fler hyllor med lysrör!!! Eller mer pngar så att jag kunde ha ett "vinterbonat" växthus med tillskottsvärme....DET ska jag skaffa mig nån gång...
//Heda
Maggan H
01-02-2009, 17:11
OJ, här har grott mer; Salvia Hot Trumpet, Klockviol blå, Grekisk vädd, Franska blåmunkar.....
...och hos mig har har ett endaste frö i byttan med Saxifraga Arendsii som jag nöp åt mig i perennbytarkedjan grott men kommer det en brukar det komma fler  + en massa daggsalvior som kom från något annat byte  . /Anki
Anemonopsis macrophylla har grott ganska precis ett år efter sådd  . I fjol i januari sådde frön som jag beställt från Konnässörsklubben. När den inte hade grott i slutet av maj efter allehanda behandlingar så slängde jag in sådden under altanen. Som tur var så hade jag den i en förseglad plastpåse. För elva dagar sedan hittade jag den av en slump och tog in den. I dag har fyra frön gott! Vilken tur att jag inte slängde den som jag egentligen tänkt! /Anki
Lady Hamilton
05-02-2009, 20:11
 Grattis! Anki Vilket tålamod du har
blomkronan
06-02-2009, 00:10
Är det så man ska göra med sådder som inte kommer...  en och annan såbytta kommer hamna under altanen...
blomkronan
07-02-2009, 01:18
Jag fattar INGENTING  på påsen stog det... gror på 16-28 dagar Sådde mina Stockroser 2/2-09 [attachment=30449:DSC01283.JPG] idag när jag skulle titta till dom såg det så här ut "gröna fingrar" eller fel frön i påsen????? Jag bara sandpappers slippa dom lite och la dom i jorden. Det värst är nu förståss att dom kommer ju alldeles för tidigt!!! Det blir att ställa dom i förådet, när dom skolats om.
16-28 dagar tar det möjligen om man sår dom ute.....jag har också erfarenhet av att de gror jättesnabbt. Mina sår jag numera enbart ute eftersom det ändå inte hinner "bli något" år ett.
Vid innesåd fick jag rådet att så i slutet av april.
/Anki
Lars-Olof Arvids
07-02-2009, 08:28
CITAT (Eva i Höga @ 29-01-2009, 13:05)  Fick vildpelargonfrön av Lars-Olof Arvids i lördags den 24 och på söndagen sådde jag dem. De har redan grott! Jösses, kunde inte tro att det skulle gå så fort, får planera för nästa steg nu! Vad roligt Eva! De brukar vara snabba, så snart är det dags att dela på dem. Jag har sått mina första nu på morgonen. Olle
Maggan H
07-02-2009, 09:54
CITAT (blomkronan @ 07-02-2009, 01:18)  Jag fattar INGENTING  på påsen stog det... gror på 16-28 dagar Sådde mina Stockroser 2/2-09 [attachment=30449:DSC01283.JPG] idag när jag skulle titta till dom såg det så här ut "gröna fingrar" eller fel frön i påsen????? Jag bara sandpappers slippa dom lite och la dom i jorden. Det värst är nu förståss att dom kommer ju alldeles för tidigt!!! Det blir att ställa dom i förådet, när dom skolats om. Visst är det stockrosor!  De brukar komma jättesnabbt inne, då får använda dig av stannmetoden sen Mari! (dvs släng ut plantorna i kylig temperatur men frostfritt så de stannar upp lite...)
johannea
07-02-2009, 13:06
Igår hade eukalyptus och njurvinda grott! Tog en chansning på att ha de i rumstemp (stod 22-24 grader på påsarna) och det funkade utmärkt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|