|
Piccante
25-01-2009, 22:19
....all annan reklam som handlar om sjukdomar! Jag vet att man inte ska äta vid tv:n men ibland är det skönt att ta en kopp kaffe och en macka när man kommer hem och slappa en stund i soffan. Men så fort jag äter något framför tv så kommer den ena reklamfilmen efter den andra som talar om att "analklåda kan drabba alla", "kondylom kan ge upphov till livmoderhalscancer", "munsår orsakas av ett virus" etc etc. Är det inte väldig fixering vid sjukdomar just nu? Kan man inte ta en fika och kolla på vädret utan att bli informerad om gulsot samtidigt. Är det för att apotekets monopol har börjat hotas nu så de hoppas på mer försäljning av receptfria läkemedel i alla mataffärer?
Aqvakul
25-01-2009, 22:22
CITAT (Markus_H @ 25-01-2009, 22:19)  ....all annan reklam som handlar om sjukdomar! Jag vet att man inte ska äta vid tv:n men ibland är det skönt att ta en kopp kaffe och en macka när man kommer hem och slappa en stund i soffan. Men så fort jag äter något framför tv så kommer den ena reklamfilmen efter den andra som talar om att "analklåda kan drabba alla", "kondylom kan ge upphov till livmoderhalscancer", "munsår orsakas av ett virus" etc etc. Är det inte väldig fixering vid sjukdomar just nu? Kan man inte ta en fika och kolla på vädret utan att bli informerad om gulsot samtidigt. Är det för att apotekets monopol har börjat hotas nu så de hoppas på mer försäljning av receptfria läkemedel i alla mataffärer? Jag har inte tänkt i de banorna tidigare - men du har säkert rätt! "KONSUMERA OCH MEDICINERA DIG TILL ETT BÄTTRE LIV! - Vi tar hand om dina pengar...."
Sussie F-Flower
25-01-2009, 22:22
Hehe, Ja, när du säger det så.... har själv jobbat inom vården så jag reflekterar väl inte så mycket...
Men du har faktiskt rätt i det du säger... Mycket sjukdomar och åkommor!
tänker mest på den medicinen mot att man e dålig i magen. (lös eller hård minns ej). När sånt händer för mig, ja då brukar jag lägga om kosten några dagar... men inser att jag nästa gång kan köpa medicin numera! TjoHoo!
Chamomille
25-01-2009, 22:32
Tja, du behöver ju inte vara rädd att få livmoderhalscancer i alla fall.
Biggan_
25-01-2009, 22:33
CITAT (Chamomille @ 25-01-2009, 22:32)  Tja, du behöver ju inte vara rädd att få livmoderhalscancer i alla fall.
Piccante
25-01-2009, 22:55
CITAT (Chamomille @ 25-01-2009, 22:32)  Tja, du behöver ju inte vara rädd att få livmoderhalscancer i alla fall. oh jo! underskatta inte min hypokondri nu
Chamomille
25-01-2009, 23:13
CITAT (Markus_H @ 25-01-2009, 22:55)  oh jo! underskatta inte min hypokondri nu 
CITAT (Markus_H @ 25-01-2009, 22:55)  oh jo! underskatta inte min hypokondri nu  Stackars Markus  Då lider du av: herpes, laktosintollerans, rökabstinens, lös mage, migrän, ledvärk, huvudvärk, feber, och gud vet vad de gjort reklam för idag! Migrän har de nog t.o.m. fått tre olika mediciner för... Oj jag glömde ju tandvärk och ilningar i tänderna
*Stintan*
26-01-2009, 00:01
Äsch zappa över till en "reklamfri" kanal - det botar allt!
160kvm stort hus
26-01-2009, 08:59
För att inte tala om den där reklamen mot fotsvamp där ett litet fult troll öppnade tånageln rakt upp och hoppade in... Stintan, den reklamfria kanalen är tyvärr oxå helt fri från intressanta program och självkritik.....
Myosotis
26-01-2009, 09:15
Jag ser ALDRIG reklam men jag kan ändå hålla med att det är för mycket fixering vid sjukdomar, knappt bekräftade forskningsrön, motsägelsefulla tips och råd vad man ska äta och inte äta. Jag brukar t.ex. lyssna på vetenskapsnyheterna på P1, men håller på att tröttna på det, för det ska bara pratas om cancer, diabetes, cancer, cancer och cancer. Jag orkar inte!! Naturligtvis är jag glad att forskningen finns, men man har ändå ett slags behov att avskärma sig från allt hemskt för att orka leva. Vetenskap är mer än bara medicin, men antingen har de glömt det eller så har läkemedelsindustrin mutat dem.
*Stintan*
26-01-2009, 09:49
CITAT (160kvm stort hus @ 26-01-2009, 08:59)  För att inte tala om den där reklamen mot fotsvamp där ett litet fult troll öppnade tånageln rakt upp och hoppade in... Stintan, den reklamfria kanalen är tyvärr oxå helt fri från intressanta program och självkritik.....  Jasså fast kan det va sämre än reklamen
CITAT (*Stintan* @ 26-01-2009, 09:49)  Jasså fast kan det va sämre än reklamen  Lika illa!
CITAT (*Stintan* @ 26-01-2009, 00:01)  Äsch zappa över till en "reklamfri" kanal - det botar allt! Usch usch usch! Usch både för sjukdomar och reklam. Säger som dom andra, tycker inte att det hjälper att byta kanal. Och inte sjutton ska väl apoteken eller vad det nu är, bestämma vilka kanaler jag ska se.
*Stintan*
26-01-2009, 11:20
F´låt så mycket men jisses det var ju ett skämt. Var det verkligen ingen som såg det fyndiga i följande: Äsch zappa över till en "reklamfri" kanal - det botar allt!
CITAT (*Stintan* @ 26-01-2009, 11:20)  F´låt så mycket men jisses det var ju ett skämt. Var det verkligen ingen som såg det fyndiga i följande: Äsch zappa över till en "reklamfri" kanal - det botar allt! Det var inte du som fick  av mej utan dom reklamstinna kanalerna. Skämta på du!
Rubriken låter som TV 4, de kan byta namn tycker jag, lite långt kanske men ändå. Nä fy sjutton för reklam, är det nån film på fyran så spelar vi in den, det går inte att sitta där i timmar och titta på 10 min film, 10 min reklam osv, man blir knäpp. Däremot är reklamen på TV 6 spännande, där gör de reklam för SPRIT. Jag blir lika förvånad varje gång jag ser nån murrig reklam för whiskey.  Mest bilder och nån lågmäld person som mal. Tacka vet jag jeansreklamen för 100 år sen, den var jättebra. Eller så var det så nytt med reklam så det var därför. Pius
Jag blir mest irriterad över all reklam för mat. speciellt när jag fastar eller går på diet.,
Vi har löst problemet genom att alltid spela in de program vi vill se och som går på reklamkanalerna. Sedan snabbspolar vi förbi reklamen när vi tittar på det inspelade. Jippie!
Chamomille
26-01-2009, 14:05
Egentligen så är det ju bra med reklam. Då kan man gå och kissa t.ex. Eller göra en smörgås och varm choklad
*Stintan*
26-01-2009, 14:23
CITAT (Chamomille @ 26-01-2009, 14:05)  Egentligen så är det ju bra med reklam. Då kan man gå och kissa t.ex. Eller göra en smörgås och varm choklad  Exakt, usch för att behöva sitta där i soffan och kissa på sig eller svälta ihjäl
Chamomille
26-01-2009, 14:26
CITAT (*Stintan* @ 26-01-2009, 14:23)  Exakt, usch för att behöva sitta där i soffan och kissa på sig eller svälta ihjäl 
Myosotis
26-01-2009, 14:27
ja, fast man hinner inte dricka så mycket te som man skulle behöva för att kissa sig igenom samtliga reklampauser.
Chamomille
26-01-2009, 14:34
Fåntratt AR LL
CITAT (Chamomille @ 26-01-2009, 14:05)  Egentligen så är det ju bra med reklam. Då kan man gå och kissa t.ex. Eller göra en smörgås och varm choklad  ...eller rökpaus  Så slipper man se nicotinellreklamen och få dåligt samvete också
Chamomille
26-01-2009, 17:46
CITAT (MariaS @ 26-01-2009, 17:38)  ...eller rökpaus  Så slipper man se nicotinellreklamen och få dåligt samvete också  Jepp LL
Under kvällen har jag roat mig med att titta på reklamavbrotten, istället för att ta kiss, mat och rökpaus. Jag stod ut i hela tre reklamavbrott innan jag fick nog (för resten av detta året antagligen...) Sammanfattningen blev: 6 inslag med olika mediciner (värk, diaré...) 3 inslag om blöjor 6 inslag om produkter för hud och hår 4 inslag om förtäring, varav det ena handlade om Nyttig? ekologisk? färdigmat? i plastförpackning?! 2 inslag om bredbandsanslutning (samma priser!) 3 inslag om modekläder för kvinnor med anorektisk figur 4 inslag från resebyråer (behöver väl komma bort från all TV-reklam) 1 inslag om bläckpatroner för skrivare 1 inslag om stegräknare 1 inslag om hemelektronik och 1 inslag om CD-köp av dansbandsmusik  Det var väl i höjd med det inslaget som jag fick nog... REnt faktiskt kan jag inte påstå att jag föll för något av reklaminslagen, snarare tvärt om. Jag vet en rad olika produkter som jag ALDRIG mer kommer att köpa av i alla fall....
ingrid fuxwall
26-01-2009, 23:43
Själv måste jag erkänna att jag haft utbyte av detta inlägg. Från början trodde jag att Markus H led av de nämnda åkommorna
Myosotis
27-01-2009, 09:25
CITAT (MariaS @ 26-01-2009, 23:37)  Under kvällen har jag roat mig med att titta på reklamavbrotten, istället för att ta kiss, mat och rökpaus. Jag stod ut i hela tre reklamavbrott innan jag fick nog (för resten av detta året antagligen...) Sammanfattningen blev: 6 inslag med olika mediciner (värk, diaré...) 3 inslag om blöjor 6 inslag om produkter för hud och hår 4 inslag om förtäring, varav det ena handlade om Nyttig? ekologisk? färdigmat? i plastförpackning?! 2 inslag om bredbandsanslutning (samma priser!) 3 inslag om modekläder för kvinnor med anorektisk figur 4 inslag från resebyråer (behöver väl komma bort från all TV-reklam) 1 inslag om bläckpatroner för skrivare 1 inslag om stegräknare 1 inslag om hemelektronik och 1 inslag om CD-köp av dansbandsmusik  Det var väl i höjd med det inslaget som jag fick nog... REnt faktiskt kan jag inte påstå att jag föll för något av reklaminslagen, snarare tvärt om. Jag vet en rad olika produkter som jag ALDRIG mer kommer att köpa av i alla fall....  Att du bara orkade!! Jag blir matt bara av att läsa om det! CITAT (ingrid fuxwall @ 26-01-2009, 23:43)  ...Från början trodde jag att Markus H led av de nämnda åkommorna  Innan jag öppnat tråden trodde jag att det inte alls var Markus som skrev utan den där som vid nåt tidigare tillfälle snodde hans identitet och skrev "jag har huvudvärk"!
160kvm stort hus
27-01-2009, 09:39
Stintan, jag förstod att du skojade, det gjorde jag med... Utom det här med helt fritt från intressant program och självkritik... *fnissa* "Övrigt: Svensk kortfilm. Ivar får i uppdrag av sin stränga morfar att skaffa ett ägg. Regi: Gorki Glaser-Müller." Wtf?
Chamomille
27-01-2009, 10:55
CITAT (MariaS @ 26-01-2009, 23:37)  Under kvällen har jag roat mig med att titta på reklamavbrotten, istället för att ta kiss, mat och rökpaus. Jag stod ut i hela tre reklamavbrott innan jag fick nog (för resten av detta året antagligen...) Sammanfattningen blev: 6 inslag med olika mediciner (värk, diaré...) 3 inslag om blöjor 6 inslag om produkter för hud och hår 4 inslag om förtäring, varav det ena handlade om Nyttig? ekologisk? färdigmat? i plastförpackning?! 2 inslag om bredbandsanslutning (samma priser!) 3 inslag om modekläder för kvinnor med anorektisk figur 4 inslag från resebyråer (behöver väl komma bort från all TV-reklam) 1 inslag om bläckpatroner för skrivare 1 inslag om stegräknare 1 inslag om hemelektronik och 1 inslag om CD-köp av dansbandsmusik  Det var väl i höjd med det inslaget som jag fick nog... REnt faktiskt kan jag inte påstå att jag föll för något av reklaminslagen, snarare tvärt om. Jag vet en rad olika produkter som jag ALDRIG mer kommer att köpa av i alla fall.... LL
Ja jisses... Sååå skönt att inte ha TV längre. Läser hellre en god bok eller surfar på odla. Vill jag se på film så stoppar jag dvd skivan jag köpt i datorn. Det går superbra.
//Ciczi
Christa
27-01-2009, 18:01
Jag har också reflekterat över att denna typ av reklam dykt upp och jag tror att det beror på avregleringen av marknaden. Jag har haft cellförändringar på livmoderhalsen och de blandade ihop operationsanvisningarna och opererade fel och det är det sista jag vill bli påmind om. Jag har varit färdig att slänga ut TVn genom fönstret när de i samma program tjatat om det här med livmoderhalscancer om och om igen.
Myosotis
27-01-2009, 18:03
Ja, det förstår jag!
Undrar egentligen vad det är som TV-licensen finansierar? Dessutom måste man ju betala dyra pengar för abonemang på boxerkort och satelitkort för att över huvud taget kunna se på dumburken. Ändå måste kanalerna ta in MER pengar för att visa sånt här.... Och värre blir det ju bara!
Ingrid Zon3
27-01-2009, 19:09
Instämmer med Ciczi!
Skickade ut min tv för ca 10 år sen och kan inte påstå att jag saknar den. Kollar tv-programmen ibland för att konstatera att nej, finns ingen anledning att skaffa nån.
Prova ska ni se.
CITAT (Ingrid Zon3 @ 27-01-2009, 19:09)  Instämmer med Ciczi!
Skickade ut min tv för ca 10 år sen och kan inte påstå att jag saknar den. Kollar tv-programmen ibland för att konstatera att nej, finns ingen anledning att skaffa nån.
Prova ska ni se. Vi skickade ut vår för drygt 3 år sedan, främst pga en renovering (tv fick inte plats i lånelägenheten) och sedan dess har vi inte haft någon. Håller med dig Ingrid om att det finns ingen anledning att skaffa en ny... //Ciczi
Piccante
27-01-2009, 22:55
CITAT (ingrid fuxwall @ 26-01-2009, 23:43)  Själv måste jag erkänna att jag haft utbyte av detta inlägg. Från början trodde jag att Markus H led av de nämnda åkommorna  Man måste ju formulera sin rubrik så den ser intressant ut
blomkronan
27-01-2009, 23:18
CITAT (Markus_H @ 27-01-2009, 22:55)  Man måste ju formulera sin rubrik så den ser intressant ut  Håller mé... bra rubrik. Jag tänkte när jag såg den... Vad är det han siter och säger... eller rättare sakt... kanske står och säger... (pga analklåda)
Piccante
28-01-2009, 00:01
CITAT (blomkronan @ 27-01-2009, 23:18)  Håller mé... bra rubrik. Jag tänkte när jag såg den... Vad är det han siter och säger... eller rättare sakt... kanske står och säger... (pga analklåda) 
Chamomille
28-01-2009, 00:08
CITAT (blomkronan @ 27-01-2009, 23:18)  Håller mé... bra rubrik. Jag tänkte när jag såg den... Vad är det han siter och säger... eller rättare sakt... kanske står och säger... (pga analklåda) 
-lider ni av finnar? -ja inte njuter jag av dem.
Chamomille
28-01-2009, 03:07
Avhållsamhetskvissla. Kanske.
Även om jag svär över reklam i tid och otid, och om de mest motbjudande eller onödiga ämnen så kan jag nog inte tänka mej att slänga ut TVn...  Ni som slängt ut eran, hur gör ni när ni vill se nånting tillsammans då? En bra film tex, där vi andra kanske sitter i soffan och smaskar nåt gott och diskuterar innehåll och vem som gjort vad? Knôkar ni hos varandra vid datorn...?
Christa
28-01-2009, 06:51
CITAT (Ingrid Zon3 @ 27-01-2009, 19:09)  Instämmer med Ciczi!
Prova ska ni se. Jag har levt utan TV i 26 år och jag kan inte säga att jag saknade den. Sedan 3 är jag dock sambo och här finns flera TV apparater så nu tittar jag ibland. Vi har två motionscyklar och lite annan träningsutrustning framför en TV mottagare och då blir det roligare att träna om man har något att titta på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|