Sidor: 1, 2
rosita
Så här såg mina ut 1 februari:

penséer 1 februari.jpg

Anki V
Mina har bara hjärtbladen och början till ett karaktärsblad blush.gif ......men då var jag ju sen i starten pga.att det byttes fönster i min lägenhet.

/Anki
Irene_L
Så här ser mina penséer ut idag...dags för omskolning!!! Det är från egenplockade frön. Dom är sådda 12/1 och grodde 17/1.
[attachment=30345:penseer.JPG]
flinga100
Mina växer ingenting! De är pyttepyttesmå, bara hjärtblad och knappt det. crying.gif Vad gör jag för fel?

De är placerade ljust och tillsammans med mina övervintringsväxter i cirka 7 graders värme. Är det för kallt?
Heda
Det låter lite kallt för att de ska orka växa. När de är "klara" räcker det , men nu måste de orka växa så några grader till går det nog åt. När man säger "svalt" brukar man mena 10-15grader.

//Heda
flinga100
Tack! Jag flyttar ut dem i värmen.
Bruna fingrar i Handen
mina frön e nog döda...misslyckas med det mesta*suck* crying.gif
Lillja
Så här ser mina ut.De växer inte snabbt.
Pius
CITAT (Lillja @ 04-02-2009, 17:26) *
Så här ser mina ut.De växer inte snabbt.

För mig ser de stora ut, jag har mina i källaren och det är nog för kallt. På sista tiden har det varit under +10 grader tyvärr. angry.gif Så de växer inte mycket.

Pius
Lady Hamilton
Mina är inte heller så stora.......men de är många
[attachment=30368:DSCN1997.JPG]
johannea
Så här såg mina ut för ca en vecka sen, några har dragit iväg lite i "stammen" men de flesta är fina så jag är nöjd!
Elendil
Oj, jag ligger visst lite efter, mina penséer är fortfarande kvar i fröpåsen. Då vet jag vad jag har att göra i helgen. wink.gif
Heda
Jag har också en "bonuspåse" som ligger i skåpet fortfarande...men det känns som om jag inte kommer att ha plats för dem också...hmmmm. Kanske ska jag strössla ut dem i rabatten istället? Eller är det slöseri kanske....? Jag har ju små penseér lite överallt i rabatterna, självsådda efter tanten som bodde här förut. En hel stooor kruka med penseér känns iof "vårigt", jag får nog så dem inne i alla fall. Men när blommar de om jag sår nu?? Inte förrens juni kanske??

//Heda
Monarda
Min bonuspåse som såddes 18 januari ser nu ut så här. Dags för omplantering snart.

P2140786.jpg

Maggan H
Mina är i storlek med Liljas. Jag'tävlar' med en annan odliat och tre! grodde av de fröna varav en är större än de andra och är uttagen på drivningracet! Först blomma vinner! crazy.gif
Anki V
CITAT (Maggan H @ 14-02-2009, 15:09) *
Jag'tävlar' med en annan odliat och tre! grodde av de fröna varav en är större än de andra och är uttagen på drivningracet! Först blomma vinner! crazy.gif

Nä, men......vem kan det vara? blink.gif

/Anki
Maggan H
CITAT (Anki V @ 14-02-2009, 15:25) *
Nä, men......vem kan det vara? blink.gif

/Anki

Jaaaa, du, det får hon svara på själv...! crazy.gif
Lady Hamilton
Tycker du det? angel_not.gif ..........
i så fall...... här ser ni mitt tävlings bidrag
[attachment=30798:DSCN2030.JPG]
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 14-02-2009, 17:58) *
Tycker du det? angel_not.gif ..........
i så fall...... här ser ni mitt tävlings bidrag
[attachment=30798:DSCN2030.JPG]

Tja, dom kunde vara tvillingar, våra värstingar! angel_not.gif naughty.gif
Gillan
Nääääee, så trött jag blir, det går inte att ladda upp nån bild rtfm.gif , Och jag som trodde att jag skulle kunna tävla med de som tävlar angel_not.gif , Nå ja. vi får väl se hur de ser ut senare i vår blush.gif
Gillan
CITAT (Gillan @ 17-02-2009, 22:41) *
Nääääee, så trött jag blir, det går inte att ladda upp nån bild rtfm.gif , Och jag som trodde att jag skulle kunna tävla med de som tävlar angel_not.gif , Nå ja. vi får väl se hur de ser ut senare i vår blush.gif

Haha, det funkade nu ohmy.gif yahoo.gif .............Okej, jag hade ju ingen aning om att ni tävlade, men om ni inget har att anföra emot, så drar jag mig inte för att vara med angel_not.gif ................ whistling.gif

[attachment=30923:Penseer_...2_Odla_3.jpg] [attachment=30924:Penseer_...01_Odla2.jpg]
johannea
Vad gör ni med dem igentligen för att de ska växa så confused.gif Jag sådde ju mina 22/12, förvarar dom i ca13 grader, extrabelysning, göd-vattnar med svag dos varje gång... de har ca 4-5 blad var men de är pyttesmå!!! står de för kallt? Vad har ni för tips, jag är ju defenitivt sist om det ska tävlas crazy.gif
Alba
Törs man sätta 1:- på att Gillan vinner confused.gif ..........kan inte tänka mig att någon kommer med större än de du har. bravo.gif
Hela svaret är ju inte att du har gröna fingrar..........eller är det så att en "vit tumme" är svaret.
slap.gif
Lady Hamilton
CITAT (Gillan @ 18-02-2009, 09:20) *
............Okej, jag hade ju ingen aning om att ni tävlade, men om ni inget har att anföra emot, så drar jag mig inte för att vara med angel_not.gif ................ whistling.gif

Hrm... angel_not.gif det är bara en enkel liten "tävling".......satte samma frö, samma datum samma år! crazy.gif ....... och så får vi se vem av oss som får den att blomma först yes.gif Och vi har inte använta oss av något SUPER DUPER VÄXTMEDEL heller..... shy.gif ännu.......
sos.gif Gillan! PM:a mig direkt exakta beskrivningar på hur du har gjort så att jag åtminstonde kan bli 2:a devil.gif
Måste erkänna att jag är mycket imponerad av dina penseéplantor Gillan blush.gif Grattis! yaay.gif
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 18-02-2009, 11:19) *
Hrm... angel_not.gif det är bara en enkel liten "tävling".......satte samma frö, samma datum samma år! crazy.gif ....... och så får vi se vem av oss som får den att blomma först yes.gif Och vi har inte använta oss av något SUPER DUPER VÄXTMEDEL heller..... shy.gif ännu.......
sos.gif Gillan! PM:a mig direkt exakta beskrivningar på hur du har gjort så att jag åtminstonde kan bli 2:a devil.gif
Måste erkänna att jag är mycket imponerad av dina penseéplantor Gillan blush.gif Grattis! yaay.gif

Först och främst.....Tack wub.gif

Men tokfia där! Jag har inte gjort nåt annat än följt dina egna såråd. Det sa jag ju från början giggle.gif , men jag har tydligen börjat två dagar tidigare än dig och Maggan och dessutom så har vi ju inte samma sort blush.gif . Jag har "Rococo Ruffles" och vad ni har vet jag ju inte. Möjligen skulle det kunna vara så att när jag skolade om dem så gjorde jag det direkt i kossa-på-påse dunno.gif . Min planeing från början var ju att ev kunna "skola ut" dem i mars och det ser ut som om det skulle kunna fungera tummenupp.gif

Alba!!!! satsar du bara en endaste krona på mig ohmy.gif !!!............... rotfl.gif . Men du! Den vita tummen, den var ju inte ens med från början flirting.gif , giggle.gif
Knytt
Wow alltså, era är stora och kraftiga!
Mina är sådda sent, sen fick de stå för varmt ett tag och sen för kallt ett tag *suck*
Men men, de ska nog hinna blomma innan sommaren är över biggrin.gif
Lady Hamilton
CITAT (johannea @ 18-02-2009, 10:48) *
Vad gör ni med dem igentligen för att de ska växa så confused.gif Jag sådde ju mina 22/12, förvarar dom i ca13 grader, extrabelysning, göd-vattnar med svag dos varje gång... de har ca 4-5 blad var men de är pyttesmå!!! står de för kallt? Vad har ni för tips, jag är ju defenitivt sist om det ska tävlas crazy.gif

Jag kan inte svara på varför inte dina växer dunno.gif den enda skillnaden jag kan "läsa" är att jag inte gödselvattnar mina. Men Gillan har ju sina planterade näringsrikt o de växer Så tyvärr Dina plantor borde växa
(om du skriver ut denna tråd och visar dina plantor rtfm.gif eller så viskar du ordet "HALSHUGGNING" i deras närhet, då om inte förr börjar de växa.... giggle.gif )
Irene_L
Wow Gillan...vilka fina plantor du har!!! tummenupp.gif Då får det bli ko-på-påse vid nästa omskolning här!!
Gillan
CITAT (johannea @ 18-02-2009, 10:48) *

Förlåt mig johannea, men jag måste ha missat ditt inlägg blush.gif . Du gör ju egentligen detsamma som mig. Skillnaden som jag kan se är att du tillför näring kontinuerligt och jag ger det från början med näringsrik jord. Det borde inte ha nån betydels. Mina befinner sig dessutom i 12-15 grader, så inte ens det är nån större skillnad.

Sen har det ju efter vad jag förstått en viss betydelse när de sägs blomma. Anki sägs ju ha sått "tidiga" penseer förra året.....................och de blommade i juni eller hur det nu var crazy.gif . Om mina är tidiga eller sena vet jag faktiskt inget om.

Äsch, de kommer snart med raketfart ska du se tummenupp.gif

CITAT (Irene_L @ 18-02-2009, 17:36) *
Wow Gillan...vilka fina plantor du har!!! tummenupp.gif Då får det bli ko-på-påse vid nästa omskolning här!!

Tack kompiskram.gif ..........och gör så du tummenupp.gif
johannea
Tack snälla Ladyn och Gillan för svar!
Tror nog att jag kanske har listat ut själv nu vad de kan vara... Jag har ju satt egenplockade frön... efersom det var köpeplantor vet ja ju inte om de kanske var F1 lr nåt... no.gif

(om du skriver ut denna tråd och visar dina plantor eller så viskar du ordet "HALSHUGGNING" i deras närhet, då om inte förr börjar de växa.... )

a0a.gif Det ska jag verkligen testa Ladyn, borde ju funka!!!
Lady Hamilton
CITAT (johannea @ 18-02-2009, 18:42) *
....Tror nog att jag kanske har listat ut själv nu vad de kan vara... Jag har ju satt egenplockade frön... efersom det var köpeplantor vet ja ju inte om de kanske var F1 lr nåt... no.gif .......

(om du skriver ut denna tråd och visar dina plantor eller så viskar du ordet "HALSHUGGNING" i deras närhet, då om inte förr börjar de växa.... )

a0a.gif Det ska jag verkligen testa Ladyn, borde ju funka!!!

Näe det kan INTE var det heller kompiskram.gif för jag sår frön från mina gamla F1:or giggle.gif och de gror som "sjutton" för 4:e året i rad. Men vilken färg dina plantor kommer att ha när de blommar? ja det kan bli en överraskning för F1:or ger inte alltid samma färg.
(Det enda "raka" för dig är att hota plantorna........ devil.gif och tala om att de SKA växa för det vet du att de kan bara, de slutar "tjura" )
Anki V
CITAT (Lady Hamilton @ 18-02-2009, 19:53) *
(Det enda "raka" för dig är att hota plantorna........ devil.gif och tala om att de SKA växa för det vet du att de kan bara, de slutar "tjura" )

Ett alternativ kan vara att hota dom att få flytta hem till mig och bo bland mina penséer. Berätta för dom att här finns det löss thumbdown.gif . Varje kväll är det därför ”luskamning” och såpdusch crazy.gif.

Föresten kan jag bara bekräfta det Gillan säger….. I fjol så blommade mina tidiga sluter på juni och mina sena blommade i mars blink.gif.

Efter den betan har jag lärt mig att penséer inte är något att lita på no.gif rotfl.gif .

/Anki
Maggan H
CITAT (Gillan @ 18-02-2009, 09:20) *
Haha, det funkade nu ohmy.gif yahoo.gif .............Okej, jag hade ju ingen aning om att ni tävlade, men om ni inget har att anföra emot, så drar jag mig inte för att vara med angel_not.gif ................ whistling.gif

[attachment=30923:Penseer_...2_Odla_3.jpg] [attachment=30924:Penseer_...01_Odla2.jpg]

Woow Gillan, vilka kanonfina plantor! tummenupp.gif Sådde du 1:e januari eller tidigare? Mina kom i jorden ungefär då och inte är de tillsnärmelsevis så stora som dina inte! Den första blomman bör ju absolut komma från dina, fast du VET väl att man ska knipsa av de första knopparna?? naughty.gif (Viska dina tips till mig Gillan, nåt annat måste det vara än påskossan! Kanske lite gips iblandat gör susen? Eller det kanske är det du har hotat med, en riktigt hårdhänt behandling om de inte behagar växa till ordentligt??) devil.gif

Jag har just börjat ge mina lite (hihi, det talar jag inte om!) giggle.gif så förhoppningsvis ska det bli lite fart på dom snart! devil.gif

Mitt tips till Ladyn och Gillan är följande: En kopp kaffe om dan, som dom får stå o dra i så dom dryper whist.gif och gärna en stor giva hönsgödsel till natten. alien.gif Det borde göra susen! crazy.gif (Detta förslag är endast avsett till ovanstående!) angel_not.gif
Lady Hamilton
Tack Maggan thanks.gif .........fortsätter nog med min hemliga "super bryggd" devil.gif Stark vinäger med lite olja i! Men det får du inte veta giggle.gif
Gillan
CITAT (Maggan H @ 18-02-2009, 20:39) *
Woow Gillan, vilka kanonfina plantor! tummenupp.gif Sådde du 1:e januari eller tidigare? Mina kom i jorden ungefär då och inte är de tillsnärmelsevis så stora som dina inte! Den första blomman bör ju absolut komma från dina, fast du VET väl att man ska knipsa av de första knopparna?? naughty.gif (Viska dina tips till mig Gillan, nåt annat måste det vara än påskossan! Kanske lite gips iblandat gör susen? Eller det kanske är det du har hotat med, en riktigt hårdhänt behandling om de inte behagar växa till ordentligt??) devil.gif

Jag har just börjat ge mina lite (hihi, det talar jag inte om!) giggle.gif så förhoppningsvis ska det bli lite fart på dom snart! devil.gif

Mitt tips till Ladyn och Gillan är följande: En kopp kaffe om dan, som dom får stå o dra i så dom dryper whist.gif och gärna en stor giva hönsgödsel till natten. alien.gif Det borde göra susen! crazy.gif (Detta förslag är endast avsett till ovanstående!) angel_not.gif

Hrrmm, joooooo......................, tack för komplimangen Maggan wub.gif . Jag sådde mina 29:e dec. Men ditt specialtips, det klarar jag mig nog utan crazy.gif ninja.gif ...................... rotfl.gif rotfl.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 18-02-2009, 21:36) *
Tack Maggan thanks.gif .........fortsätter nog med min hemliga "super bryggd" devil.gif Stark vinäger med lite olja i! Men det får du inte veta giggle.gif

Jojo, håller fullständigt med, men har du provat det själv? Jag brukar tillsätta lite T-röd, en liten jäkel brukar göra susen! whist.gif devil.gif

CITAT (Gillan @ 18-02-2009, 21:44) *
Men ditt specialtips, det klarar jag mig nog utan crazy.gif ninja.gif ...................... rotfl.gif rotfl.gif

Jaså, jag trodde du skulle nappa på det för att få ännu bättre skjuts på dom! whistling.gif
Tosan
Å huvva, mina ligger låååångt efter....

Skulle ju så typ i slutet av november-början av december så jag skulle hinna få dem i blom nån gång, men så blev det ju planerat att åka till staterna och då blev det lite väl riskfyllt att lämna en sådd i händerna på en blomvattnarkurir, så mina blev sådda 9/2 om jag minns rätt. De grodde iaf ganska fort och växte till sig så de flyttade ner i västerbottens ljusaste pannrum för 3-4 dagar sedan.

De frön jag hade ifjol var flera år gamla egenplockade, och de fick gro i källaren åxå, i år har jag köpefrön, eller bonusfrön rättare sagt och lät dem gro med undervärme i sovrummet. Kanske går det fortare då...
blomkronan
Ja... då ligger man lite efter... sådde mina idag.
Men med alla tips här... kan man ju inte misslyckas smile.gif

Lady Hamilton
Men använd er BARA av de allmäna tipsen giggle.gif "special tipsen" mellan mig Maggan och Gillan skall ni INTE bry er om rotfl.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 19-02-2009, 09:30) *
Men använd er BARA av de allmäna tipsen giggle.gif "special tipsen" mellan mig Maggan och Gillan skall ni INTE bry er om rotfl.gif

Jasådu, det var ju bra att veta! devil.gif crazy.gif

MEN, jag har just gjort en specialblandning, d010.gif men jag vet inte om jag vågar skicka den till er, historien kanske upprepar sig om tull och poliser o annat elände....! sick.gif
Fast jag hade inte tänkt följa med själv i lådan.... crazy.gif Eller..., hämtar ni mig vid tullen om jag gör det?? yaay.gif Kanske kan jag åberopa såningsmani som orsak till detta smuggel, att det är lika hemskt som mjältbrand?! fear.gif DET måste ni ju kunna intyga och hålla med om? rtfm.gif
Lady Hamilton
Självklart Maggan kompiskram.gif kommer jag och legitimerar mig med Odla knapp och hämtar ut dig i tullen om det skulle behövas. Skicka specialblandningen du tummenupp.gif men glöm inte lufthålen i lådan crying.gif jag vill ju inte att du skall råka illa ut för min skull blush.gif
Ullet
Jag sådde penséer och EN liten knatte kom upp. Eländig ser den ut att vara också, har inget hopp om överlevnad. thumbdown.gif Men för två år sen grodde ALLA stackars frön och jag svämmade över av penséer. Det är inte klokt! Det blir nog till att köpa penséer! smile.gif
johannea
CITAT (Anki V @ 18-02-2009, 20:06) *
Efter den betan har jag lärt mig att penséer inte är något att lita på no.gif rotfl.gif .

/Anki

Ja, det är väll bara att acceptera då! Jag har ju en massa annat som verkar trivas å växer bra, så man ska väll va nöjd! Å hade det inte varit för bilderna i denna tråden så hade jag varit nöjd med pense'erna oxå! biggrin.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 19-02-2009, 14:36) *
Självklart Maggan kompiskram.gif kommer jag och legitimerar mig med Odla knapp och hämtar ut dig i tullen om det skulle behövas. Skicka specialblandningen du tummenupp.gif men glöm inte lufthålen i lådan crying.gif jag vill ju inte att du skall råka illa ut för min skull blush.gif

Man tackar för intresset, kram2.gif ska stansa hål i låddan ikväll! crazy.gif Hör ni inget av mig så har lisen tagit mig och säkerligen hällt ut min blandning! devil.gif (Måtte det inte fräta hål i avloppsrören bara....) -fear-.gif
Gillan
Självklart Maggan så ställer jag också upp med allt som behövs vid ev utlösning i tullen! Knapp, böter mm. Vad gör man inte för att få lite specialblandning naughty.gif .................eller för sina vänner för den delen angel_not.gif . Men du får nog precisera dig lite vart du kommer att hamna..........här, där eller mitt i mellan whist.gif

CITAT (johannea @ 19-02-2009, 15:51) *
Ja, det är väll bara att acceptera då! Jag har ju en massa annat som verkar trivas å växer bra, så man ska väll va nöjd! Å hade det inte varit för bilderna i denna tråden så hade jag varit nöjd med pense'erna oxå! biggrin.gif

Inte ska du bry dig om våra bilder inte, vi tycker bara att det är sååå himla kul att retas lite med varandra giggle.gif . Dina plantor är förmodligen nog så fina och vem vet, de kanske blommar långt före våra och vem skrattar bäst då laugh.gif

CITAT (Ullet @ 19-02-2009, 15:12) *
Jag sådde penséer och EN liten knatte kom upp. Eländig ser den ut att vara också, har inget hopp om överlevnad. thumbdown.gif Men för två år sen grodde ALLA stackars frön och jag svämmade över av penséer. Det är inte klokt! Det blir nog till att köpa penséer! smile.gif

Vilken himla otur! Men sånt har nog hänt de flesta av oss tror jag tummenupp.gif

CITAT (Maggan H @ 19-02-2009, 16:08) *
Man tackar för intresset, kram2.gif ska stansa hål i låddan ikväll! crazy.gif Hör ni inget av mig så har lisen tagit mig och säkerligen hällt ut min blandning! devil.gif (Måtte det inte fräta hål i avloppsrören bara....) -fear-.gif

Det hoppas jag verkligen inte! För nu väntar ju jag på din blandning. Du får tala om för dem vart de ska ringa om det händer så vi får komma fortare än du hinner blinka tummenupp.gif !
Maggan H
Tack Gillan, kram1.gif det värmer att ni kommer med Odlarknappar o allt tillgängligt så jag slipper sitta fast i evigheter i finkan! Men jag tog det säkra före det osäkra o kolla innan jag åkte, och det blev så klart ett blankt NEJ! nono.gif att frakta vätskor sick.gif även om det är till växter, på det örat ville de inta alls lyssna! devil.gif Får grunna ut nåt som kan göra den till en slags pasta som man sedan kan lösa upp i vatten... g.gif
Monarda
Idag blev det dags för omplantering av 'Rippling Waters'. Jag tycker dom har växt på rätt duktigt, sådda för fem veckor sedan. smile.gif

Blackelvira
Jag har nog satt mina alldeles för sent om jag kollar in era panseer. Satte själv den 15 februari. Kommer det att bli nada för mej i så fall?
Lady Hamilton
bravo.gif Jätte fina plantor Monarda!
Blackelvira Det blir säkert bra med dina plantor yes.gif
Maggan H
Ja jättefina Monarda, och dom liknar mina..... crazy.gif

Dina kommer nog i fatt blackelvira! Annars finns diverse medel (dvs HOT) devil.gif samt näringstillförsel att tillgå. a0a.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon