Sidor: 1, 2
Maggan H
Idag har jag börjat sätta ut mina penséer i växthuset på dagtid. Lite chockade blev dom av sol o ljus, de ser lite hängiga ut men de kommer snart igen. Platsen under rören behövs till annat....
rosita
Här har penséerna stått i växthuset ett par veckor.

Innan hade jag dem i bubbeltältet i växthuset, där är det lite varmare.

Anki V
Å här var det 19 grader kallt i natt. Inget vidare väder för små penséer

Men om sådär en till en och en halv månade då kanske de kan få flytta från lysrörshyllan yahoo.gif.

/Anki
Maggan H
CITAT (rosita @ 01-03-2009, 14:30) *
Här har penséerna stått i växthuset ett par veckor.

Innan hade jag dem i bubbeltältet i växthuset, där är det lite varmare.

Har du dem ute dygnet runt, Rosita?
hippo
Jag har precis planterat om mina penseer och har tänkt att ställa ut dom i växthuset, eftersom det blir väldigt trångt här inne. Men hur stor temperaturskillnad klarar dom? Inne står dom ju i ca 18 grader och ute i växthuset kan det sjunka ner mot 1 - 2 grader. Klarar dom den flytten nu tror ni? Har för mig att det var varmare förra året när jag flyttade ut dom.
Ni som har dom i växthus har ni extrabelysning också?
Lady Hamilton
Penseér är väldigt tuffa små krabater men jag skulle rekommendera dig att ha dem övertäckta med ett par lager (2-4) väv första dygnen. Dels för att skydda mot solljuset och dels för att de inte skall få för snabba temperaturväxlingar. Sedan tar du bort lager efter lager och sedan klarar de sig galant. Gjorde ett test i fjol på plantor som just börjat blomma, ner till -10° var det inga problem men -20° överlevde de, men det tog lång tid för dem att återhämta sig efter den chocken (detta var ett test för att kolla hur mycket de igentligen tålde. Och just under Påskhelgen brakade det ju till o blev väldigt kallt. Normalt så tar man naturligtvis in sina plantor när det blir kallt, under -7°)
Lillja
Titta här, nu blommar det hos mig.Är väl en aning för tidigt kanske.
hippo
CITAT (Lady Hamilton @ 01-03-2009, 16:54) *
Penseér är väldigt tuffa små krabater men jag skulle rekommendera dig att ha dem övertäckta med ett par lager (2-4) väv första dygnen. Dels för att skydda mot solljuset och dels för att de inte skall få för snabba temperaturväxlingar. Sedan tar du bort lager efter lager och sedan klarar de sig galant. Gjorde ett test i fjol på plantor som just börjat blomma, ner till -10° var det inga problem men -20° överlevde de, men det tog lång tid för dem att återhämta sig efter den chocken (detta var ett test för att kolla hur mycket de igentligen tålde. Och just under Påskhelgen brakade det ju till o blev väldigt kallt. Normalt så tar man naturligtvis in sina plantor när det blir kallt, under -7°)

Ja men, då tror jag att jag ska flytta ut dom imorgon. Jag har ju bubbelplast i växthuset (och värme fläkt), så då kanske det är lugnt. Så -7 grader ska dom alltså klara av. Bra att veta! tummenupp.gif

CITAT (Lillja @ 01-03-2009, 18:17) *

Oj, vad härligt! bravo.gif ...och vad tidigt, när sådde du? confused.gif
Lillja
CITAT (hippo @ 01-03-2009, 21:06) *
Ja men, då tror jag att jag ska flytta ut dom imorgon. Jag har ju bubbelplast i växthuset (och värme fläkt), så då kanske det är lugnt. Så -7 grader ska dom alltså klara av. Bra att veta! tummenupp.gif
Oj, vad härligt! bravo.gif ...och vad tidigt, när sådde du? confused.gif

Jag sådde i början av januari.Häpen blev jag när jag såg dem.
Kanske för tidigt.Här är det full vinter.
Elendil
Jag planterade mina penséer igår, nu är det bara att vänta på vad som händer först, att fröna gror eller att katterna välter miniväxthusen... Förra gången jag sådde penséer överlevde en av ca 50 frön behandlingen av katterna.
Gillan

Grattis till första blomman bravo.gif . Finns det nåt härligare än när det börjar blomma.............jag har faktiskt börjat leta knopp i mina också giggle.gif

För övrigt tänker nog jag med försöka få ut mina i växthuset den här veckan, men många lager fiberduk kommer det att bli. Det är väl bara att be till högre makter att det inte blir lika kallt som föra året i mitten av mars.........då var det -15 flera nätter i rad crying.gif . Värmefläkten klarade inte det så mina Änglatrumpeter dödde -cry-.gif
Lady Hamilton
Men skulle det bli så kallt så kan ni ju ta in plantorna över natten blush.gif nånstans finns det alltid att ställ dem tillfälligt. Ha krukorna i lämpliga lådor så ni snabbt kan "hiva in" dem om det skulle behövas. Jag menar till skillnad från STORA änglatrumpeter som är betydligt tyngre/otympligare att bära. Finns inte möjligheten att bära in Då täcker man med MASSOR med lager fiberduk m.m. för som sagt var Penseér tål ju i allafall ner till -7° utan problem även när de är "unga"
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 02-03-2009, 08:02) *
Men skulle det bli så kallt så kan ni ju ta in plantorna över natten blush.gif nånstans finns det alltid att ställ dem tillfälligt. Ha krukorna i lämpliga lådor så ni snabbt kan "hiva in" dem om det skulle behövas. Jag menar till skillnad från STORA änglatrumpeter som är betydligt tyngre/otympligare att bära. Finns inte möjligheten att bära in Då täcker man med MASSOR med lager fiberduk m.m. för som sagt var Penseér tål ju i allafall ner till -7° utan problem även när de är "unga"

Jag ska defenitivt placera krukorna så att de med ett snabbt handtag kan kastas in igen........................så har jag ju fördelen av att ha en massa "brödbackar" som det är lätt att flytta tummenupp.gif
Rosmarin

Grattis Lillja!

Jag har en omgång penséer som står på tillväxt innanför ett fönster i en lokal där det är ca 5-10° varmt och de har stått där sedan januari nu och verkar trivas med det.
Sedan har jag en omgång till, i blomsterlådorna utanför huset... giggle.gif . Dessa planterade jag i oktober och tänkte att de varar så länge det går. De är fortfarande jättefina och blommar för fullt. De slokade lite när vi hade -12° men kom igen.
rosita
CITAT (Maggan H @ 01-03-2009, 15:42) *
Har du dem ute dygnet runt, Rosita?

Javisst! Odlar ju i zon 1 och håller frostfritt i växthuset. flirting.gif
Lillja
Som ni ser så blommar det hos mig.Funderar på om jag måste
klippa bort blommorna,kanske de tar för mycket kraft av plantan.
Har ju inte hunnit ställa ut dem,vädret har ju inte tillåtit det.
Kanske jag måste omplantera dem i större krukor, är ju nån
månad till innan jag kan ställa ut dem.Vad tror ni?
Anki V
Nej, nej klipp inte....njut av dom i stället.

Det ser ut som om du odlar samma sort som jag hade i fjol och de blommade som tokiga långt, långt in på sommaren.

Mina började också vid den här tiden ungefär och de fick inte större krukor förrän i månadsskiftet april/maj när jag satte ut dom....då fick de ren "ko på påse".

/Anki
Lady Hamilton
Håller med Anki men det är bra om du kan ha dem lite svalare placerade annars är risken att de "ränner" i väg. Men i annat fall är det bara att göra som vanligt genom att nypa bort överblommade blommor

Du kan ju ha dem utomhus övertäckta med något när det är frostfritt på dagen och på så sätt vänja dem vid lägre temperatur eftersom Det man bör passa "unga plantor" från är blåst och starkt solsken men de brukar vara väldigt tåliga. Så klart mår de ju inte bra om man har dem inne i +20 och ställer ut dem direkt i +1 därför skrev jag att du kan ha dem övertäckta första dagarna. Gärna med flera lager som du senad minskar på eftersom. I fjol ställde jag ut mina i Mars dagtid och hade dem inne nattetid. det var ju varmare än i år men som vädret ser ut fram över tror jag inte att det skulle innebära någon fara för dig fast du bor Norrut
Lillja
CITAT (Anki V @ 05-03-2009, 12:52) *
Nej, nej klipp inte....njut av dom i stället.

Det ser ut som om du odlar samma sort som jag hade i fjol och de blommade som tokiga långt, långt in på sommaren.

Mina började också vid den här tiden ungefär och de fick inte större krukor förrän i månadsskiftet april/maj när jag satte ut dom....då fick de ren "ko på påse".

/Anki

Va skönt,då slipper jag oroa mig för det.Gått och tittat och tänkt hur gör man....
man är ju så där nuförtiden.Har planterat dem i mindre krukor iår fick för mig
att jag läst nånstans om att det var bättre och dessutom tar de mindre plats.
Blev lite orolig om jag måste ha större krukor, hur får man plats,då är det
skiftgång som gäller.Tusen tack.
Maggan H
Härligt med blommor, de ser jättefina ut Lilja! Har du minusgrader även på dagarna? Om inte hade jag planterat dem i en större vårkruka och ställt på trappan och tagit in på kvällarna.
malin72
CITAT (Maggan H @ 07-03-2009, 17:26) *
Härligt med blommor, de ser jättefina ut Lilja! Har du minusgrader även på dagarna? Om inte hade jag planterat dem i en större vårkruka och ställt på trappan och tagit in på kvällarna.

tummenupp.gif mm lite avhärdning sen ut på dagarna dom är tåliga och tuffa!!! Snart ser vi dom ute vid affärerna 000.gif
Tosan
Jag har skolat om mina nu och de växer så det knakar, de flesta ligger i strl mellan en enkrona och en femkrona ungefär.
Ska kolla temperaturen i växthuset nu i några dagar ifall jag kan börja bära ut dem.
Lady Hamilton
Synden straffar sig självt........har någon av er hört det tidgare? crying.gif

I allafall har jag ju mer eller mindre "skrutit" över mitt jordförråd i grannens matkällare.......Det har fungerat klanderfritt i ett par år. Har kunnat hämta jordsäckar när jag velat och kunnat använda dem direkt. Jo just ja! Vad det gick bra nu då..... -cry-.gif
Hade gjort allting i ordning för omskolning, skulle bara hämta jorden (=ko-skiten, men skvallra inte för Anki, Maggan o Gillan om att även jag använder det) Först var jag tvungen att PLUMSA i snö upp till höften sweatingbullets.gif skotta bort "takrashögen" som fanns just framför dörren till ladugården. Sedan går jag in i matkällaren och finner jorden DJUPFRYST! fear.gif .......kanske det berodde på att vi har haft över -20 i ett par veckor? slap.gif Jaja, det var bara att hiva upp säcken på axeln och börja återfärden genom all djupsnö igen. Satte säcken i duschen för att den skulle tina snabbare....5 min senare vrålar någon familjemedlem att det inte går att duscha med en jordsäck i duschen blink.gif ....jaja kånkar in säcken i pannrummet....5 min senare protesterar nästa medlem i familjen -Vem har ställt en jordsäck där jag skall kasta smutkläderna?.....(Jag HAR en "kinkig" familj det måste ni hålla med om angel_not.gif ) I köket var det uteslutet och TV-soffan där låg katterna så där fanns ingen plats heller Det var bara att kånka ut säcken till Vinterträdgården med det resultatet att upptingen tar MINST ett dygn eftersom jag har endast +10° där inne.
Jag blev alltså tvungen att skola om plantorna med vanlig planterings jord men jag fyllde inte krukorna "ända upp" så i dag har jag "skedat" i "tillägget" i varje kruka så nu NU! skall det bli "sprutt" på växtligheten
malin72
CITAT (Lady Hamilton @ 08-03-2009, 13:47) *
Synden straffar sig självt........har någon av er hört det tidgare? crying.gif

I allafall har jag ju mer eller mindre "skrutit" över mitt jordförråd i grannens matkällare.......Det har fungerat klanderfritt i ett par år. Har kunnat hämta jordsäckar när jag velat och kunnat använda dem direkt. Jo just ja! Vad det gick bra nu då..... -cry-.gif
Hade gjort allting i ordning för omskolning, skulle bara hämta jorden (=ko-skiten, men skvallra inte för Anki, Maggan o Gillan om att även jag använder det) Först var jag tvungen att PLUMSA i snö upp till höften sweatingbullets.gif skotta bort "takrashögen" som fanns just framför dörren till ladugården. Sedan går jag in i matkällaren och finner jorden DJUPFRYST! fear.gif .......kanske det berodde på att vi har haft över -20 i ett par veckor? slap.gif Jaja, det var bara att hiva upp säcken på axeln och börja återfärden genom all djupsnö igen. Satte säcken i duschen för att den skulle tina snabbare....5 min senare vrålar någon familjemedlem att det inte går att duscha med en jordsäck i duschen blink.gif ....jaja kånkar in säcken i pannrummet....5 min senare protesterar nästa medlem i familjen -Vem har ställt en jordsäck där jag skall kasta smutkläderna?.....(Jag HAR en "kinkig" familj det måste ni hålla med om angel_not.gif ) I köket var det uteslutet och TV-soffan där låg katterna så där fanns ingen plats heller Det var bara att kånka ut säcken till Vinterträdgården med det resultatet att upptingen tar MINST ett dygn eftersom jag har endast +10° där inne.
Jag blev alltså tvungen att skola om plantorna med vanlig planterings jord men jag fyllde inte krukorna "ända upp" så i dag har jag "skedat" i "tillägget" i varje kruka så nu NU! skall det bli "sprutt" på växtligheten

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif allvarligt gud så dom klagar thumbdown.gif rotfl.gif
men du...jag hade liknadne problem tidigare...lyfte in stenhårda *paket' av jordpåsar giggle.gif ställde dom mot ett element vände och vred..sen hällde jag upp det jag skulle behöva näsmsta tiden i en stor bytta och ställde på tining under elementet rotfl.gif fattar ännu inte varför folk ser så konstigt på en när dom kommer in dunno.gif men det gick bra..sprang och fyllde på byttan med ny frusen jord och fortsatte...tillslut hade hela säcken tinat rotfl.gif ja vad göööööööör man inte för sina små wub.gif
Knytt
För några dagar sen slog min första egensådda pensé ut - och så vacker!

Jag sådde bara egensamlade frön, men jag verkar ha lyckats med isoleringen för de flesta verkar bli likadana som sina förfäder biggrin.gif

Tack Lady hamilton, utan ditt album med utförlig beskrivning hade jag inte lyckats. Nu kommer jag så penséer varje år!

Lady Hamilton
tummenupp.gif Grattis! visst är det kul när man lyckas kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon