|
Överbölingen
10-02-2009, 11:05
Läste följande inlägg på ett fora: VAD BRA NI ÄR................ VI GÖR EN KUPP, VI NORRLÄNNINGAR! VI HAR MINSANN MYCKET FINT ATT VISA UPP - BARA SÅ NI VET.
Jag är visserlgen en fridens man men har för den skull ett eget önskemål om TVprogram. Nämligen trädgård. Vad som finns i trädgården i form av växter, buskar och träd och hur det har blivit rabatter,solitärer, lundar, gångar, dammar, pergoler, kryddträdgård, växthus, pallkrageodling, stenpartier och mycket mer.
Förutom att mycket av det här finns i zonerna 1 - 4 så finns det trädgårdshjältedåd i de två tredjedelarna av landet som sträcker sig norrut från norra Värmland och upp mot permafrostens rike norr om polcirkeln.
Hjälp till att mailbomba de nordliga lokaltvstationerna och varför inte ett och annat telefonsamtal. Det är inte en "De unga argas" protest och önskan utan det är "De sansade trädgårdsälskarnas" vädjan.
Bland olika trädgårdsföreningarnas trädgårdar finns superträdgårdar och flera andra. Odlare i toppklass finns det gott om. Och vi kan nog hjälpa till med att skaffa fram en kompetent programledare.
Varför lägga pengar på långa transporter när vi kan göra närproducerat.
Kom igen nu alla forumvänner!
Överbölingen
Monarda
10-02-2009, 12:39
Jag bor i Dalarna men allt norr om Uppsala räknas väl till Norrland så jag hänger gärna på! Satt senast igår kväll och lusläste alla programtablåer för att hitta något enda grönt, men icke! Vi måste ju vara flera tusen som har detta som önskemål, ska dom då inte lyssna på folket. Jag föreslår genast Överbölingen som programledare  , då blir det både trädgård och humor!
joulanta
10-02-2009, 13:10
Håller fullständigt med att norrlänska trädgårdar glöms bort i tv. När man sätter sej förväntasfullt framför tvn när det är trädgård så är det ALLTID från skåne eller nån annan stans där nere. Dom presenterar växter, nyheter zon 1-3. Vi som har zon 6-7 räknas inte vi Men det är likadant med trädgårdstidningar i uppslag vad som ska göras i trädgården kan det vara att sätta grönsaker då har vi fortfararande snö. Dom vet väl att sverige är ett avlångt land med olika förutsättningar. Och på radion hör man sällan ordet trädgård. Vad finns det vi kan göra för att få se trädgårdsprogram?
Jag håller också med (Enköpingsbo). Det är ofta, ja nästan alltid reportage från södra sverige. Jag fick ett gäng gamla (-90-tal) trädgårdstidningar och läste många reportage som var fantastiska. Men alla! var från skåne! Hur är det möjligt att det alltid är så?
Kan hålla med om att det är alldeles för lite svenska trädgårdsprogram i TV - och i synnerhet för lite inriktat på odling i högre zoner. Bra idé Bengt, vi går samman och massmailar lokalstationerna så har vi i alla fall försökt att påverka! Trädgårdstidningar är inte mycket bättre de på att skriva om nordligare odling. Fast i det senaste numret av HemTrädgården, visserligen en medlemstidning, där var det ett 4-sidigt reportage som hette Curt Rydlinge - expert på växter för norr.
Även jag vill mena att Skåningarna tar alldelens för stor plats i media. De är ju ändå en så liten del av Sverige. Nä mer om odling Norr om Skåne!
Eva i Höga
10-02-2009, 20:13
Även om jag nu är göteborgare håller jag med er fullständigt, jag ser gärna trädgårdsprogram från norra delen av landet. Men inte skall det vara i lokal-tv, vi vill se här också! Kämpa på för trädgårdsprogrammen i tv, jag hänger på!
Jag, som faktiskt bor i Skåne men i den kallaste delen (har zon 3), tycker också att trädgårdsprogrammen är helt snedvridna. Varför bara visa från Ystad och Simrishamn, som ju i princip har zon 0? Hellre då visa från platser som har zon 5-6 eller kanske mer - då vet jag ju att jag säkert kan använda de växterna hemma också (fast jag nästan aldrig får snö). Och Sverige är otroligt vackert, jag vill gärna se mer av vår underbara natur. Men fortsätt mailbomba SVT - det börjar visst märkas. Läs mer här.
Jag håller fullständigt med, men jag vill ha trädgårdsprogram där de talar om hur man går till väga från frö till planta. I vilken jord plantorna trivs bäst, etc, etc Dessutom om hur eller vad man ev borde tänka på innan man gör si eller så. Idag tycker jag de flesta trädgårdsprogram är till för de som kan/vill köpa allt färdigt och då har det tagit bort all tjusning för mig. Jag vill och kan själv och har lärt mig massor de senaste tio åren, men jag kan aldrig få nog av andras erfarenheter.För mig är det AoO! Och jag vill verkligen se! hur/vad andra har gjort och hur de gått till väga. Gärna designtips, men inte färdigdesignat Och jag ser mer än gärna mer om hur det går till från "norr om Karlstad"till "norraste lappland"
Sussie F-Flower
10-02-2009, 22:19
Jättebra idé! Håller fullständigt med! Då tycker jag att vi skriver, allihopa, till flera tv-stationer och framför våra önskemål. Tillsammans är vi starka! Jag har skrivit till TV4... (skrev även att dom skulle få en massa mail med samma önskemål)
Helen i Piteå Zon 5
10-02-2009, 22:59
Absolut! jag hänger på.... det finns mängder av fina, underbara, annorlunda, påkostade, finurliga trädgårdar i Norr, det är bara TV som inte fattat det.
jag har i alla fall skickat. Jag försökte kopiera vad jag skickade, men det fungerade inte alls......................nu håller vi tummarna
Eva i Höga
11-02-2009, 08:57
Vilken adress skriver ni till? Det gäller ju att man skriver till rätta personer.
CITAT (Eva i Höga @ 11-02-2009, 08:57)  Vilken adress skriver ni till? Det gäller ju att man skriver till rätta personer. ...eller åtminstone till samma personer. Jag vill också ha mailadresser!
Fråga mig inte hur eller vart jag skickade när det gäller TV4! Jag klickade och klickade på så många sätt och vis så jag har ingen aning om längre till vem/vart det hamnade När det gäller SVT så klickade jag på kontakt och skrev till Eva Hamilton: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=8195...r&from=menuOm Överbölingen har nåt annat tips vill jag mer än gärna veta det eftersom jag håller med om att det är bra om vi alla skriver till samma person/ställe
Tack för den länken Gillan. Ska genast författa ett "kravbrev"!
Bra rutet överbölingen! CITAT (Överbölingen @ 10-02-2009, 11:05)  Läste följande inlägg på ett fora: VAD BRA NI ÄR................ VI GÖR EN KUPP, VI NORRLÄNNINGAR! VI HAR MINSANN MYCKET FINT ATT VISA UPP - BARA SÅ NI VET.
Jag är visserlgen en fridens man men har för den skull ett eget önskemål om TVprogram. Nämligen trädgård. Vad som finns i trädgården i form av växter, buskar och träd och hur det har blivit rabatter,solitärer, lundar, gångar, dammar, pergoler, kryddträdgård, växthus, pallkrageodling, stenpartier och mycket mer.
Förutom att mycket av det här finns i zonerna 1 - 4 så finns det trädgårdshjältedåd i de två tredjedelarna av landet som sträcker sig norrut från norra Värmland och upp mot permafrostens rike norr om polcirkeln.
Hjälp till att mailbomba de nordliga lokaltvstationerna och varför inte ett och annat telefonsamtal. Det är inte en "De unga argas" protest och önskan utan det är "De sansade trädgårdsälskarnas" vädjan.
Bland olika trädgårdsföreningarnas trädgårdar finns superträdgårdar och flera andra. Odlare i toppklass finns det gott om. Och vi kan nog hjälpa till med att skaffa fram en kompetent programledare.
Varför lägga pengar på långa transporter när vi kan göra närproducerat.
Kom igen nu alla forumvänner!
Överbölingen
Eva i Höga
11-02-2009, 10:03
Japp, då skriver jag också till Eva Hamilton!
Eva i Höga
11-02-2009, 10:40
Nu har Eva Hamilton fått ett vänligt mail från mig. Har begärt läskvitto för att se om det öppnas över huvud taget. Vem skriver ni till på TV4?
CITAT (Eva i Höga @ 11-02-2009, 10:40)  Nu har Eva Hamilton fått ett vänligt mail från mig. Har begärt läskvitto för att se om det öppnas över huvud taget. Vem skriver ni till på TV4? Läskvitto glömde jag bort att be om och på TV4 vet jag som sagt innan inte vem jag hamnade hos, men jag tror jag ska göra ett nytt försök med jan scherman om det gåt  ......................och självklart att det ska vara vänligt
Sussie F-Flower
11-02-2009, 11:05
Nu har jag fått svar! Förlåt snälla Överböling för att jag skrev ditt förnamn! Anledningen till detta var bara för att OM detta skulle leda till några program så är det ju du som är den bakomliggande för idén. Alltså, att det är du som ska ha "äran", tycker jag. SV: Formulär: Kontakta TV4-GruppenFrån:<SPAN>  Du vet kanske inte vem den här avsändaren är. Markera som säker| Markera som osäkerSkickat:den 11 februari 2009 09:45:11Till: susanne.ExternalClass p.EC_MsoNormal, .ExternalClass li.EC_MsoNormal, .ExternalClass div.EC_MsoNormal{margin-bottom:.0001pt;font-size:12.0pt;font-family:'Times New Roman';}.ExternalClass a:link, .ExternalClass span.EC_MsoHyperlink{color:blue;text-decoration:underline;}.ExternalClass a:visited, .ExternalClass span.EC_MsoHyperlinkFollowed{color:purple;text-decoration:underline;}.ExternalClass p.EC_MsoPlainText, .ExternalClass li.EC_MsoPlainText, .ExternalClass div.EC_MsoPlainText{margin-bottom:.0001pt;font-size:10.0pt;font-family:'Courier New';}@page Section1{size:595.3pt 841.9pt;}.ExternalClass div.EC_Section1{page:Section1;} Hej Susanne![/size]
Tack för ditt mejl och dina synpunkter, vi framför dem till programavdelningen.
Med vänlig hälsning
Tittarservice
TV4-Gruppen
08-459 40 00
[color="navy"][/color]
-----Ursprungligt meddelande----- Från: susanne Skickat: den 10 februari 2009 21:38 Till: tittarombudsmannen Ämne: Formulär: Kontakta TV4-Gruppen
Ditt namn = Susanne
Din e-postadress =
Ställ din fråga här =
Hej!
Undrar varför det visas så få trädgårdsprogram?
De enda gångerna det visas nåt om växter och trädgård så är det ifrån Skåne. Sverige är ett långt land och har många zoner, så det skulle vara önskvärt att ni gjorde en programserie som sträckte sig över hela landet. T.o.m medlemmar från Bohuslän och Skåne vill se lite norrländska trädgårdar, inkl alpväxter från vår fjällnära natur.
Jag bor i Sundsvall och är medlem i Odla trädgårdsförening (Odla.nu). Bengt från östra Jämtland var den som startade denna fundering. Han kommer också att höra av sig till Er. Vi är över 20 000 medlemmar och många av oss kommer from nu, att maila in våra önskningar till ER!
Tack på förhand! Mvh. Susanne
[size="2"]
Nu har jag med mailat till Eva Hamilton på svt, hoppas hon lyssnar på oss.  (jag länkade även till den här diskussionen)
Eva i Höga
11-02-2009, 11:16
Ja, då skriver jag också till tittarombudsmannen på TV4!
Eva i Höga
11-02-2009, 11:23
Jag har fått svar från Eva Hamilton! Eva Har du sett att vi nu satsar på ett särskilt trädgårdsprogram varje fredagskväll 21.30 i SVT2 ? Året runt. Just nu handlar det om engelska trädgårdar. Men senare i vår kommer en programserie, som uppfyller de krav du ställer. Centrum är en handelsträdgård på Österlen, men en hängiven trädgårdsmästare som programledare. Tips, handfasta råd, idéer och inspiration. Vänliga hälsningar Eva Hamilton Verkställande Direktör 105 10 Stockholm +46 784 00 00 Ja, återigen Skåne! Men vi får väl njuta av det som kommer. Och fortsätta skicka in våra önskningar!
Sussie F-Flower
11-02-2009, 11:27
HEJA HEJA HEJA!!!! Jättebra!!!
Lars-Olof Arvids
11-02-2009, 11:43
Skåne är väl bättre än England i alla fall. Vågar man tro att det nya programmet kommer att handla om växter och hur man odlar dem, verkar det klart lovande!
Olle
Jaha.....England och Österlen.......norrland då ?
nu ska jag också skriva till henne.
Nu har jag med mailat till TV4-gruppen, jag skrev så här: Hej! Varför visas inga vettiga trädgårdsprogram på TV4? Jag har inte sett ett riktigt trädgårdsprogram riktat till trädgårdsintresserade i Sverige sedan Gröna Rum med Gunnel Carlsson på svt – och det var många år sedan! Inte ens den programserien var komplett eftersom det mest visas trädgårdar från Skåne och Blekinge (växtzon 0 – 2) när det visas trädgårdar i svensk TV. Det finns ju en överväldigande majoritet av trädgårdar och trädgårdsmänniskor norr om de två absolut sydligaste landskapen – väldigt sällan visas trädgårdsprogram om odling i växtzon 4 – 8. Heminredning/design är väldigt populärt sedan flera år och även trädgårdsintresset har fått många anhängare – men trädgårdsprogrammen lyser med sin frånvaro. Trädgårdsföreningar runt om i landet sväller av medlemmar. Det finns så mycken odlarglädje och trädgårdskunskap runt om i landet. Många med mig törstar efter en bra och mångsidig programserie, en som inte bara handlar om de senaste trenderna och prylarna för att snabbt skapa ett moderiktigt "utomhus-vardagsrum" av sin trädgård. Vi vill ha en serie som handlar om växter och odling i hela Sverige, gärna med fokus på trädgård i norr. Ni anar inte hur stort trädgårdsintresset är i norra delarna av landet! Vi har så mycket mer än snö och renar här uppe, vår odlingssäsong må vara kort vad gäller antal månader – men den är intensiv! Diskussion om detta ämne förs bl.a. på Sveriges största trädgårdsforum Odla.nu - kolla här t.ex.: http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry973818Vänliga hälsningar ... trädgårdsintresserad i Luleå, växtzon 5-6. CITAT (Betty @ 11-02-2009, 11:15)  Nu har jag med mailat till Eva Hamilton på svt, hoppas hon lyssnar på oss.  (jag länkade även till den här diskussionen) Fått ett snabbt svar av Eva Hamilton, en kopia av det svar du fick Eva i Höga...
Sussie F-Flower
11-02-2009, 11:54
MEN va bra du fick till det, Betty!!!  Ett väldans innehållsrikt mail!!!
Eva i Höga
11-02-2009, 11:59
Finns det fler som vill skriva till SVT och TV4? Man kan ju kopiera Bettys fina skrift.
Vårsäsongen 2009 sänds "Tinas Trädgård" i TV4 Plus. 10 fristående program om örter, torparblommor, jordgubbar, tomater och en massa annat roligt. Tina är programledare och har tillsammans med en redaktion på TITAN TELEVISION skapat en rolig, charmig och inspirerande tv-serie. http://www.tinaahlin.se/index.php?id=7---------------------------------------------------------------------- Bara att spela in och spola förbi reklamen om man har har tv 4 plus förståss..........
Men snacka om standardsvar från Eva Hamilton! Hon svarar ju egentligen inte på vad vi frågar/ber om! Hon bara talar om vad som kommer att ske. Jag skrev väldigt likt Bettys mail och bad snällt om program som handlar om odling från zon 1 till 8-10  . Här gäller det att ta till tyckte jag. Länkade också till den här tråden. TV 4 har jag dock inte fått svar från. Länk till TV 4 Gruppen ( som jag hittade tillbaka till till slut ): http://www.tv4.se/1.323757/kontakta_tv4_gruppen
Ett standardsvar kommer bara........sen glöms väl allt bort igen.
CITAT (bear @ 11-02-2009, 12:02)  Vårsäsongen 2009 sänds "Tinas Trädgård" i TV4 Plus. 10 fristående program om örter, torparblommor, jordgubbar, tomater och en massa annat roligt. Tina är programledare och har tillsammans med en redaktion på TITAN TELEVISION skapat en rolig, charmig och inspirerande tv-serie. http://www.tinaahlin.se/index.php?id=7---------------------------------------------------------------------- Bara att spela in och spola förbi reklamen om man har har tv 4 plus förståss.......... Ja då riktar jag in mig på april och TV4+, hoppas det blir en bra serie!
Eva i Höga
11-02-2009, 12:56
TV4+ har inte vi så då missar man det, synd!
Ja, det ser ut som vi får standardsvar men man får inte ge upp. Det finns ju fler att skriva till och Eva Hamilton kan få ytterligare ett mail om några veckor.
CITAT (Eva i Höga @ 11-02-2009, 12:56)  TV4+ har inte vi så då missar man det, synd!
Ja, det ser ut som vi får standardsvar men man får inte ge upp. Det finns ju fler att skriva till och Eva Hamilton kan få ytterligare ett mail om några veckor. Precis! Både Eva Hamilton och TV4 kan få sig en påminnelse lite då och då så att de fattar att vi inte har gett upp.
Sussie F-Flower
11-02-2009, 13:02
CITAT (Eva i Höga @ 11-02-2009, 12:56)  TV4+ har inte vi så då missar man det, synd!
Ja, det ser ut som vi får standardsvar men man får inte ge upp. Det finns ju fler att skriva till och Eva Hamilton kan få ytterligare ett mail om några veckor. Men du, Eva, nästan allt kan man ju titta på, på internet numera. Det gäller säkert även den här serien. Kanske man kan ladda ner och spara på DVD? (Åsså sen så har man en hellördag i soffan med trädgård som tema...  )
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 11-02-2009, 11:43)  Skåne är väl bättre än England i alla fall. Vågar man tro att det nya programmet kommer att handla om växter och hur man odlar dem, verkar det klart lovande!
Olle Ett envist rykte säger att programmet ska spelas in på Mandelmanns. Vi får väl hoppas att de visar växter som funkar i HELA landet.
Nu fick jag svar från tittarombudmannen Janne Andersson och han säger att han ska framföra mina åsikter och att man själv kan ta kontakt med: http://www.meterfilm.se/ edit: fast vem där man ska skriva till har jag svårt att få grepp om
Eva i Höga
11-02-2009, 13:34
CITAT (Sussie F-Flower @ 11-02-2009, 13:02)  Men du, Eva, nästan allt kan man ju titta på, på internet numera. Det gäller säkert även den här serien. Kanske man kan ladda ner och spara på DVD? (Åsså sen så har man en hellördag i soffan med trädgård som tema...  ) Ja, Sussie, det var ju ett alternativ, har inte tänkt på det för jag brukar aldrig titta via internet. Får lära mig hur man gör. Det enda jag använder internet till är att gå in på Odla samt att betala räkningar (och så i jobbet förstås). Men jag tycker ändå vi ska fortsätta skriva till TV4 och SVT. Och som Gillan skrev att man kan kontakta meterfilm.se, ju fler desto bättre.
Kerstins Greenroom  Kan bara hålla med Kerstin, dåligt att svt inte vågar satsa på nånting nytt. Varför inte ett rejält trädgårdsprogram med handfasta tips, och odlingsråd...
Eva i Höga
11-02-2009, 13:36
CITAT (HelenJ @ 11-02-2009, 13:11)  Ett envist rykte säger att programmet ska spelas in på Mandelmanns. Vi får väl hoppas att de visar växter som funkar i HELA landet. Jo, att det ska spelas in på Mandelmanns har jag också hört från säker källa, kan bara inte komma på just nu vem det var. Kan det ha varit Gunnel Carlsson ........ nej, det var det nog inte, åh, att man inte kan komma på!
Något jag skulle vilja se är ett program i dokumentärtyp om en riktig "trädgårdsnörd". Det måste finnas mängder av intressanta människor som är kunniga, originella och har vackra och inspirerande trädgårdar runt om i vårt land! Det skulle vara väldigt givande att se (och höra) när de berättar om sina tankar och idéer, sina motgångar och framgångar, och få se resultaten av deras mödor. En självklar kandidat i den kategorin är Peter Korn, som jag nästan bodde granne med förr innan han bestämde sig för att starta en alldeles egen botanisk trädgård. Är inte det galet så vet jag inte
Irene_L
11-02-2009, 15:45
Nu har jag mailat tv4 tittarombudsman!
anne-li i olofstorp
11-02-2009, 17:44
Lärde mig vid kontakter med media att en person är en tillfällighet 7 personer är en tittarstorm.
Låt oss bilda en tittarstorm..... A-Li
Sussie F-Flower
11-02-2009, 17:53
CITAT (anne-li i olofstorp @ 11-02-2009, 17:44)  Lärde mig vid kontakter med media att en person är en tillfällighet 7 personer är en tittarstorm.
Låt oss bilda en tittarstorm..... A-Li Haha! -Jaa-a!!! -En "orkan-tittarstorm" !!!
Eva i Höga
11-02-2009, 18:34
Puttar upp ifall det finns fler som vill se trädgårdsrelaterade program på TV och vill skriva och påverka. SVT och TV4 har fått mail från några av oss.
Irene_L
11-02-2009, 19:03
Nu har jag fått svar från Tittarombudsmannen Janne Andersson. Han svarade att TV 4 har gjort flera försök och att han ska framföra min önskan. Sen fick jag en länk till produktionsbolaget Meterfilm http://www.meterfilm.se/Jag har nu mailat till dom. Jag visste inte riktigt till vem jag skulle maila till där men jag valde att klicka där det stod "Goda idéer" och skickade mailet till utvecklingsavdelningen.
Eva i Höga
11-02-2009, 19:17
Jag mailade till produktionsansvarig på meterfilm. Vet inte om det var rätt person men det får man kanske svar på så småningom.
Jag har inte fått något svar på mitt mail till TV4-gruppen (mottagare: Programfrågor) tidigare idag så nu har jag mailat till produktionschefen Elaine Atkins på Meterfilm. Vi får väl se om det kommer något svar därifrån...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|