Full version: Vårtecken
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Wilmer
I morse när jag öppnade dörren var det världens symfoni! En av fåglarna som sjöng var koltrasten, första gången jag hörde dem sjunga i vår. Jag såg också en citronfjäril i går!! Flera överkörda grävlingar är också ett vårtecken, precis som MariaS sa.. Men ett trist sådant.
Ingela i Segersberg
I morse vaknade jag av ett väldigt liv utanför fönstret. Staren har kommit och den började genast vårstäda i sitt bohål i husväggen. Ett av bohålen är alldeles nära ett av fönstren och då kunde jag få se ungarna på väldigt nära håll. Trevligt, men tyvärr smutsar dom ner ganska mycket.
Meriona
Vilken härlig bild! wub.gif
Myosotis
Ååh vilken söt bild Ingela!!! wub.gif wub.gif wub.gif
Huggorm
Ja det var en riktigt fin bild! Men har dom ungar redan?
Myosotis
Nej, de har inte ens börjat bygga bon, bilden är inte från i år
Ingela i Segersberg
Bilden är från förra året och så här såg det ut när mamma (pappa?) kom med mat.
Myosotis
wub.gif Man kan skilja mamma/pappa på ögonfärgen, men då måste man nästan ha dem i handen för att kunna se.
Lars-Olof Arvids
Fantastiska bilder Ingela! wub.gif

Olle
Huggorm
Är det ett hackspettshål dom bor i, eller är det något dom fixat själv?
Ingela i Segersberg
Jag vet faktiskt inte, dom där hålen fanns när vi flyttade hit. Och dom får vara kvar, för vi tycker det är trevligt med stararna även om dom smutsar ner.
kasam
Bara att instämma: Underbara bilder!!! wub.gif
Gossen Ruda
Jag skrämmer ibland upp fåglar när jag skogspromenerar och jag TROR det är morkullor. Hinner inte se tillräckligt bra men uppfloget stämmer. Började redan förra helgen. Har ännu inte hört något knirpsande. Bofinkarna är igång och jag har även hört en ärla, möjligen en forsärla som nästann är lika vanlig som sädesärlan numera hos mig.
Maggan H
En groda kväkte för fullt någonstans ute vid dammen häromdan. Snart ligger det högvis med äggelé på grunda delen!
Lillja
Här uppe i norr har våren också kommit...lite iaf.
Staren såg vi idag.
En räv som stog vid vägkanten och tittade nyfiket på oss.

Myosotis
Idag sjöng den första rödhaken!
Betty
En liten svartmyra kom knallande över köksgolvet igår. Nu är det vår... yaay.gif
Wilmer
Jag har glömt bort två vårtecken - i lördags dödade jag min första mördarsnigel sweatingbullets.gif . I söndags kväll när det regnade fylldes vägen av hoppande (grodor eller paddor)! Det blev ett kryssande med bilen sweatingbullets.gif . Jag dödar inte urskiljningslöst shy.gif
Meriona
Och även jag har nu hört koltrasten!

Snigeln var ju inget mysigt vårtecken direkt... sad.gif Hoppas hans polare dör idag när det är snö och minus hihi
Biggan_
Vilka kanonfina bilder ni sätter in! tummenupp.gif
Ingela i Segersberg
Nu har tofsvipan kommit hit bravo.gif , men det verkar som dom har problem med att hitta mat, stackarna. Nu snöar det för fullt igen mad.gif. Men nästa vecka kommer våren???
Myosotis
Första spelflygande morkullan igår.
Taltrast och skogssnäppa idag.
Miniiris blommar sedan i förrgår.

Och så sprang jag på ett gäng vildsvin i skogen med söta små randiga kultingar.
Huggorm
Jag såg en annan rovfågel i dag. Den satt i en buske och var mindre än en ormvråk men större än en skata. Antingen var den brun på magen och grå på ryggen, eller så var det tvärtom. Vad kan det ha varit?
Lars-Olof Arvids
Myosotis, vad häftigt med vildsvinskultingarna! Även om det kanske inte är de djur man helst vill ha inpå sig. Jag hörde första taltrasten idag på morgonen. Alldeles nyss, när jag skulle släcka för sådderna i källaren, hade den första paddan vågat sig ut på gräsmattan.

Olle
Myosotis
Nu har järnsparven kommit! wub.gif
Monarda
Idag kändes det i luften att våren är på väg. Första bofinken på plats och i rabatten föds det nya ur det gamla.

Huggorm
På både fläder och kaprifol har knopparna brustit och löv börjat utvecklas
Myosotis
Nu hörde jag de första översträckande sjöorrarna! Odens jakt. yahoo.gif
kasam
CITAT (Monarda @ 31-03-2009, 18:22) *
Idag kändes det i luften att våren är på väg. Första bofinken på plats och i rabatten föds det nya ur det gamla.

Fin bild!!! Vad är det som så löftesrikt kommer upp? (Blir ju nyfiken....)

Meriona
Ett säkert vårtecken! Två herrar (ej uråldriga men närapå) satt på sina rollatorer vid en tegelvägg med uppknäppta skjortor. Vad de hade i muggarna har jag ingen aning om, men det såg helt underbart ut! wub.gif
Bettis
Nu när jag var ute med hundarna såg jag 2 stycken citronfjärilar så nu är det vår i Göteborg yahoo.gif
lislena
Här har krokusarna kommit upp

[attachment=32648:DSCN0943.JPG]
Ingela i Segersberg
Igår såg jag första huggormen i vår och tyvärr också den första överkörda
grävlingen.
[attachment=32655:IMG_4352.jpg]
Meriona
Nej vad synd med grävlingen. Men vad kul att få se en huggorm redan! De är ju så vackra! Har bara sett snokar de senaste två åren (och travar jag åtskilliga mil i skogen en säsong), jag vill så gärna se en zickzackig i år!
Myosotis
Idag har jag sett en rosa elefant. April, april.

Skämt åsido: Såg min första sädesärla i Helsingborg, ett bi i Klippan och en nässelfjäril i Spången. Fast det var fusk, för den var i ett växthus. Här hemma den första humlan och så har blåsippor och tussilago börjat blomma.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 01-04-2009, 19:29) *
Men vad kul att få se en huggorm redan! De är ju så vackra!

tummenupp.gif
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 01-04-2009, 19:57) *
Idag har jag sett en rosa elefant. April, april.

Jaså du me?
EKLO
3 vitsippsknoppar vid sydfoten av ett berg i södra bohuslän.
Solstorm
Igår såg jag två nästan utslagna vitsippor och i dag fanns det helt plötsligt många fullt utslagna. Vitsippa är nog min absoluta favoritblomma. Det finns nog ingen blomma som gör mig så glad. Och doften! Den doftar grönt och vår.
Dito Verde
I lördags morse sprang det en hare och jagade skator på gräsmattan. Jag stod och grunnade på det märkliga beteendet när jag såg att det rörde sig mellan mina pallkragar. Några skator var där och pickade på något. En liten harunge. Jag sprang ut och skrämde skatorna (och harmamman) och gick fram till ungen. Det var två små krälande nyfödda ungar. Jag gick in och skulle hämta kameran men när jag kom ut igen så var de borta. Haren satt senare hos grannen och skatorna var också där men var inte längre så ettriga.
Kan haren ha flyttat ungarna? Det verkar otroligt eftersom det gick så snabbt. Hon kan knappast ta två på en gång. Skatorna skulle inte ha hunnit ta dem heller. De kan ju inte flyga iväg med dem (de är ju ganska stora). Det enda jag kan tänka mig är att en katt varit framme och kanske tagit en medan mamman flyttade en. Det strök omkring en katt där när jag såg att haren jagade skatorna.
Dagen efter var haren runt pallkragarna igen som om hon letade efter något.
Gossen Ruda
Igår hade jag ca 10 honungsbin på mina crocus och även nån humla.
Monarda
CITAT (kasam @ 31-03-2009, 22:27) *
Fin bild!!! Vad är det som så löftesrikt kommer upp? (Blir ju nyfiken....)

Det är allium som är på väg.
Meriona
Staren såg jag på lunchpromenaden, bofinken sjöng som tokig. Och två maskrosor hade tittat upp! laugh.gif
Myosotis
slap.gif Glömde att nämna årets första gransångare igår.
Idag var det minst 2-3 humlor och den första citronfjärilen! smile.gif
Meriona
CITAT (Myosotis @ 02-04-2009, 20:12) *
slap.gif Glömde att nämna årets första gransångare igår.
Idag var det minst 2-3 humlor och den första citronfjärilen! smile.gif

Vad fåglar du kan - jag är avundsjuk! smiley_small_hug.gif
Myosotis
Du får gå på kurs hos mig!
Meriona
CITAT (Myosotis @ 03-04-2009, 11:28) *
Du får gå på kurs hos mig!

Gärna! tummenupp.gif
Ska försöka få plats på en fågelkvitter-studieutflykt i vår, men är såklart säkert för sent ute. Ska ringa direkt jag kommer hem!
Meriona
Sagt och gjort! Både jag och sonen är anmälda! Så nu ska jag kanske snart kunna tala samma språk som du....
Chamomille
Sambon hittade en trött humla i fågelfröpåsen för en stund sen. Sen har vi fullt med små flygfän som vimsar runt här. Och kvittrande fåglar så klart...
Meriona
Lade han den på uppvak? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon