Full version: Vårtecken
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
zissi
[attachment=34664:Irenebuk...rminskad.JPG]

På fm i dag fick jag den här härliga vårbuketten.

Tralalalalala......ja, nuuuuuuuuu är det vååååååååår!! yes.gif whist.gif
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 13-05-2009, 21:26) *
Varsågod, en grå flugsnapparbebis:

[attachment=34640:Gr__flug.jpg]

Boet var snett ovanför min dörr. wub.gif I år kanske det blir utedasset.

Nämen... Vilken fetknopp.. smile.gif
Irene_L
CITAT (zissi @ 14-05-2009, 15:15) *
[attachment=34664:Irenebuk...rminskad.JPG]

På fm i dag fick jag den här härliga vårbuketten.

Tralalalalala......ja, nuuuuuuuuu är det vååååååååår!! yes.gif whist.gif

Åhhhh där är buketten! Vad kul att du fotade den...jag hoppas att den håller sig riktigt länge och fortsätter att dofta underbart! kompiskram.gif
Meriona
Idag hade ett helt hav av tandrot slagit ut utmed "min" stig. Man blir helt betagen och kan bara stå och glo en lååååång stund! Tyvärr åkte jag direkt från jobbet så jag fick inte kameran med mig. crying.gif
aqualis
Äntligen värme, skjortan behövs inte i dag i trädgården.

Rododendron, Syren, Dillpion och vinrankan blommar . Smultronen har satt frukt och i mitten på näsa vecka blir de första mogna. Gurkorna manshöga i växthuset med frukt satt. Potatisen, visserligen svedd av frost för drygt tio dar sen, men är nu halvmeterhög. Går nog att ta om tre veckor.

Blå himmel och mild vind, fredag med flintastek tänk en så fin dag !

God helg på alla och njut av vårt härliga Sverige!
Myosotis
Nu börjar asken slå ut. Syrenen börjar blomma så sakteliga, bara närmast väggen än så länge. Den 15. tyckte jag att jag hörde en gök.

[attachment=34918:ask.jpg]
Aqvakul
[attachment=34922:kastanj.jpg][attachment=34919:duva.jpg]

Kastanjerna har slagit ut och ringduvan kurar i trädet (kan ni se vilket?)....

[attachment=34921:gullregn.jpg][attachment=34920:ekorre.jpg]

Gullregnet är väl vackert. Ekorre - djur eller växt?

Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 18-05-2009, 13:52) *
Kastanjerna har slagit ut och ringduvan kurar i trädet (kan ni se vilket?)....

Vilket som är vilket menar du? Jag tror att det är kastanjen till vänster och duvan tll höger.

flirting.gif

Jättefina bilder!
Aqvakul
Frågan var snarast, vilket slags träd duvan sitter i....
Red Top
Lite bilder från vildsidan av trädgården från i morse.

Ung hägg

Harsyra och liten lönn smile.gif

Lundbräken?

Myosotis
Idag sträckte några jätteflockar prutgäss förbi här, många många hundra! Och jag hörde en gök!
Red Top
Prutgäss lär väl aldrig flyga förbi över mitt huvud, men göken får jag nog höra snart.
Meriona
Och jag hörde att svalorna kommit igår kväll... mad.gif Hejdå nattsömn...
Myosotis
CITAT (Meriona @ 19-05-2009, 09:44) *
Och jag hörde att svalorna kommit igår kväll... mad.gif Hejdå nattsömn...

nono.gif Sluta mobba svalor!!! Här är det 2 svartvita flugsnapparhannar nu, de är jobbiga!!! Finns inget som är jobbigt med svalor, de är bara söta och mysiga! rtfm.gif
Meriona
Kan du inte ge mig ditt telefonnummer Myo så ska jag ringa dig inatt när de håller på som värst och hålla ut luren genom fönstret.... tongue.gif

Flugsnapparn har jag ingen erfarenhet nattetid, vad är det de håller på med? unsure.gif
Gossen Ruda
"Mina" ladusvalor höll som vanligt till runt huset i fredags och lördags. Satt på TV-antennen och kvittrade mm. På lördagen märkte jag att dom landade i den nästan torrlagda trädgårdsdammen och samlade lera. Blev först glad men sen fundersam, dom flög nämligen iväg bort från huset. Var tvungen att kolla vart dom tog vägen och blev lite förskräckt. Dom dök nämligen in i en järnvägstunnel, 25 meter in i tunneln hade dom börjat bygga ett bo uppe på ett klipputsprång. Onekligen en olämplig boplats men inte mycket jag kunde göra åt saken. Såg dom inte på söndagen så jag fruktar det värsta. crying.gif Vad var det för fel på min bräda uppe under taket på stugan?
Myosotis
Nattetid?! Nattsvalor då eller? confused.gif På natten är det bara kattugglor som låter här. Flugsnapparna hüithüitar från tidig morgon och håller på heeela dagen. Om jag bara kunde komma åt dem skulle jag strypa dem. Hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit hüit -cry-.gif ranting.gif devil.gif crazy.gif angry.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 19-05-2009, 13:14) *
25 meter in i tunneln hade dom börjat bygga ett bo uppe på ett klipputsprång.

Ja det verkar ju lite dumt.
Meriona
Myosotis: Men åååååh så vackert huitt med tysk brytning? laugh.gif Skojar, när det lät ju lite jobbigt ju!
För mig är natten kvart i tio om jag bestämt mig för att sova tidigt och klockan tre på morgonen är det definitivt natten. crying.gif

Ruda, hade du städat ordentligt till dem? blink.gif De kanske är lite fina i kanten?
Myosotis
Vad är det för svalor?
Meriona
Ja de sitter ju aldrig still de rackarna så jag vet inte säkert men jag tror att det är hussvalor. Ska försöka hinna med att kolla ikväll om de har hakklapp eller inte.... tongue.gif
Gossen Ruda
Svartvita som väsnas är antingen två som bråkar om reviret eller en eller flera hanar som inte hittat nån hona. Hagelbössa, hmmmm. devil.gif

Beträffande min svalhylla så hade dom städat själva, fanns inget kvar av föregående bo. Fö bytte jag ut bohyllan till en liknande.
Myosotis
CITAT (Meriona @ 19-05-2009, 13:29) *
Ja de sitter ju aldrig still de rackarna så jag vet inte säkert men jag tror att det är hussvalor. Ska försöka hinna med att kolla ikväll om de har hakklapp eller inte.... tongue.gif

Du behöver inte kolla hur de ser ut. Har de klistrat fast bona på ytterväggen är det hussvalor. Ofta sitter det många bon tätt bredvid varandra. Bona har bara ett ingångshål.
Ladusvalor bygger inne i stall, lador, ibland på en balkong eller så och boet är öppet.

[attachment=34966:Rauchschwalbennest.jpg]
Ladusvalebo

[attachment=34965:Mehlschwalbennest.jpg]
Hussvalebon (inte min bild)

Sen låter de ju helt olika, hussvalan nästan tonlöst "kr" och ladusvalan mjukt "wid".

Om man vill se skillnad är det lättast att se att hussvalan har vit övergump.
Meriona
Jag vet ju inte riktigt var de har sina bon tyvärr (jag TROR de har dem i hålrummet/ventilationsgången under huset mittemot), bara att de gör reaplans-schwischningar här mellan husen och skriker/svirrar/viner som besatta... Det kanske är tornseglare rent av när jag läser lite om hur de ska låta, i så fall har jag beskyllt svalorna alldeles i onödan.... blush.gif crying.gif
Hjälp vad elakt av mig!
Myosotis
Det låter nästan som tornseglare, ja. Dem får man verkligen inte skälla på, de är ju nästan heliga!! wub.gif Jag blir helt andäktig av att se och höra dem. Det är bland det bästa som har hänt mig att jag lyckades locka tornseglarna att börja häcka här, inte så jättevanligt i holkar på landet.
Meriona
CITAT (Myosotis @ 19-05-2009, 21:29) *
Det låter nästan som tornseglare, ja. Dem får man verkligen inte skälla på, de är ju nästan heliga!! wub.gif Jag blir helt andäktig av att se och höra dem. Det är bland det bästa som har hänt mig att jag lyckades locka tornseglarna att börja häcka här, inte så jättevanligt i holkar på landet.

Finns det något djur som du INTE tycker om egentligen Myo? Förutom den lille söte och oförarlige giggle.gif flygsnapparen då.... smiley_small_hug.gif
Myosotis
Fästingar och knott!! Lusflugor, mygg, getingar, loppor... Men jag gillar inte alla fåglar lika mycket. Skator är förvisso vackra men rätt jobbiga, kungsfåglar och lövsångare t.ex. är fina men lite likgiltiga. Men just tornseglare är bland det häftigaste som finns!!
Gossen Ruda
Luftens akrobater, finns nog inget som slår dom. Så luftanpassade att dom knappast kan lyfta från marken.
Myosotis
Hörde en härmsångare idag.
vildvittra
CITAT (Myosotis @ 13-05-2009, 21:26) *
Varsågod, en grå flugsnapparbebis:

[attachment=34640:Gr__flug.jpg]

Boet var snett ovanför min dörr. wub.gif I år kanske det blir utedasset.

herregud vilken sötnos!*smälter*
vilka fina bilder du tar Myosotis smile.gif
Red Top
I dag hörde jag göken! Västergök.

En granne som tittade in gjorde mig uppmärksam på ärtsångaren.

I går såg jag två rödstjärtar som "jagade" varandra. Kärlekslek, kanske. Aldrig förut sett sådana här . smile.gif
Meriona
Jag såg en jättevacker fasan-tupp igår! wub.gif
Aqvakul
ett vårtecken, eller... naughty.gif

[attachment=35305:kaniner.jpg]
Myosotis
Första bålgetingen igår. Akleja och hagtorn börjar blomma.
Gossen Ruda
Första stickmyggan mosad, dessutom 3 fästingar plockade under helgen. Vintern har sina fördelar. rolleyes.gif
Chamomille
Det stod tjejer och sålde svenska jordgubbar vid vägkanten idag när jag åkte hem yahoo.gif Egentligen ett sommartecken, men glad blev jag yes.gif
Meriona
ÅÅH! Underbart! wub.gif Världens nyttigaste lösgodis!
Chamomille
CITAT (Meriona @ 03-06-2009, 09:49) *
ÅÅH! Underbart! wub.gif Världens nyttigaste lösgodis!

Japp. Onekligen. Nu ska jag åka och handla en liter eller 2... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon