Sidor: 1, 2, 3
Lady Hamilton
De tummen mår i dag perfekt men det tog några veckor innan den blev "hel" igen (det är min stora systers tumme giggle.gif )
MariaS
Jag såg också ut sådär ungfär, fast på mig var det armen. Jisses vad mycke var det kan samlas i några kattbett, på bara några timmar!
Jag fick också opereras, för att dränera kattbetten, samtidigt som jag fick antibiotika intravenöst. Minns att det var ingen höjdare att gå igenom...

Stackars Myosotis...
Gossen Ruda
Jojo, katter och kattbett skall man akta sig för. Under den lurviga pälsen bor ett rovdjur och tänderna är ina prydnader. Hoppas det går bra, tydligen lydde hon alla råd och sökte läkarhjälp.
Ciczi
Ojdå Myosotis...

Kram och krya på dig!

// Ciczi
Aqvakul
Det är inte lätt att vara djurvän - ibland blir man taskigt belönad....
Krya på dig, Myosotis!
flinga100
Jag visste inte att kattbett kan vara så lömska. crying.gif Jag är ännu mer imponerad av alla idealister som hjläper till med hemlösa kattstackare nu...

Monaxe
Men oj Myosotis vad du råkat ut för! Din stackare, hoppas att det läker snabbt och utan komlikationer för dig.

Hoppas att det inte var några allvarliga skador på senor/senskidor eller muskler/mjukdelar.

Hoppas verkligen att du snart kryar på dej och blir av med gips och övrigt bandage! blomma.gif Du måste ju snart få komma igång med dina fantstiska ägg och teckningar/målningar igen...

(Kattbett är precis som alla sagt tidigare allvarliga saker och på akutinrättningar prioriteras verkligen den typen av sår. Faktum är Huggorm, fast du inte tror det, att det kan snabbt leda till mycket svår sjukdom, som kan ge mycket tråkiga följder... och ja, det kan gå på några timmar.
Alla djurbett är allvarliga, och precis som ladyn skriver är människobett också mycket riskfyllda. Så det gäller att hålla fingrar och händer i styr crazy.gif )

pejori
CITAT (MariaS @ 02-03-2009, 15:19) *
Jag såg också ut sådär ungfär, /.../ på bara några timmar!
Jag fick också opereras, för att dränera kattbetten, samtidigt som jag fick antibiotika intravenöst. /.../Stackars Myosotis...

Här är en till som sagt, fast i mitt fall var det hund.
Fort gick det och fick åka tre ggr. om dagen för intravenöst antibiotika..(bor som sagt nästgårds med sjukhuset)
Som sagt...Djurbett är inte att leka med...
Krya på dej myosotis smiley_small_hug.gif
DragonLady
Oj Mysotis.. hoppas allt blir bättre för dig och att det inte blir tråkiga följder av detta.. sådana bakterier kan vara livsfarliga.. och råkar man ut för sådant skall man åka direkt på studs till sjukhuset.. smiley_small_hug.gif
Gossen Ruda
Jag har börjat grunna lite på dom medicinska orsakerna till varför katt- och hundbett kan vara så farliga. Och människa då. Är det speciella bakterier eller är det därför att dom kommer så långt in i kroppen? Nån vetande?
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2009, 20:42) *
Jag har börjat grunna lite på dom medicinska orsakerna till varför katt- och hundbett kan vara så farliga. Och människa då. Är det speciella bakterier eller är det därför att dom kommer så långt in i kroppen? Nån vetande?

När det gäller bett från hund och katt, är det framför allt dom långa hörntänderna som är "farliga".
Bakteriefloran på dessa är speciell och av en helt annan kaliber än dom övriga tänderna.
En teori är, att dessa tänder är jakttänder och deras enzymer skulle vara anpassade för att "tillfoga maximal skada" på bytesdjur.
Om det stämmer vet jag inte, men det är en teori så god som någon.
MariaS
Hörntänderna orsakar vad man kallar "sticksår". Det blir ett hål i huden, tanden med sina bakterier går in i muskeln. När tanden dras ut, sluts hålet i huden och bakterierna har fått en ny mysig miljö att frodas i, i muskeln.
Sen utsöndras det mer av en speciell väldigt farlig bakterie, (kommer inte ihåg namnet just nu, börjar på p någonting) om hund/katt biter av ilska eller rädsla. Det har något med det där "att anfall är bästa försvar".
Blir man biten av hund eller katt under lek (kan vara nog så allvarligt), blir inte infektionsskadorna lika omfattande.
Elendil
Det är pasturella som är farlig vid kattbett, den bakterien ger rodnad kring såret på en gång och ibland kan man se rodnaden växa. Den finns alltid i kattens mun.

Det värsta kattbettet jag sett gick rakt igenom hälsenan, det blev antibiotika i nästan 9 månader.
Cathis
Oj vad här händer saker när man är borta ett tag crying.gif

Krya på dig Myosotis smiley_small_hug.gif
blomkronan
Mysotis... var är du???? Hur har det gått blush.gif

Krya på dig smiley_small_hug.gif
ängsvädd
Jag har hört att katten har något ämne, troligtvis den bakterien som nämndes ovan, för att göra så stor skada som möjligt på bytet, tror det var förlama det.

Härligt att Myosotis mår bra biggrin.gif Krya på dig myosotis smiley_small_hug.gif
MariaS
Hur går det egentligen? ohmy.gif Kan man hoppas på att du kommer hem snart? sad.gif
Eva-Helene
Jesses så det kan gå! Jag har bara varit in som hastigast på odla och inte hunnit läsa detta förut.
Ja kattbett är inte att leka med. Inte något bett för den delen. Om det sväller fort bör man uppsöka sjukvården, har jag erfarit. Även fast det känns löjligt. En gång när jag hade gått emellan i en kattfajt och fått svullen hand (pga sår från 18 klor och 4 hörntänder wacko.gif ) och maken tvingade iväg mig till läkare, så var "ljummet såpvatten 3 ggr/dag" den rekommendationen jag fick. Efter 3 dar var handen brukbar.
Aqvakul
MYOSOTIS, var är du? confused.gif
Uggi
Vi får vänta lite, jag tror att hon dyker upp snart.
angel_not.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Även jag läste här och hoppas nu att Myosotis snart kommer och säger att allt är bra.......

Elisabeth
anne-li i olofstorp
Jag såg att hon varit inne på en tråd och bad om en historia om hur det varit nu
eftersom så många varit oroliga ville jag ha en berättelse om vad som hänt,
får väl se nu då......
Myosotis
Jag lever fortfarande! Ska skriva några rader då eftersom ni varit oroliga för mig...
MariaS
CITAT (Myosotis @ 03-03-2009, 18:37) *
Jag lever fortfarande! Ska skriva några rader då eftersom ni varit oroliga för mig...

Det ska alla gudar veta att vi har -cry-.gif
Heda
Å jisses, NU fattar jag, Myosotis! Sådär allvarligt har jag aldrig tagit på kattbett!! Blev biten ganska ordentligt i handleden en gång men det läkte bra efter noggrann rengöring varje dag! Å min sambo som blev hundbiten häromdagen!!! Han lever och mår bra. Vi har haft noga koll på såret och jag tjatade mig till att pilla bort sårskorpan flera gånger på det djupaste stället, (hörntanden) ! Det blödde ganska länge, har fått lära mig att det är bra = "rengörande".

När jag var liten bet min lillebror mig så att det började blöda!! Jag överlevde det också! Vilken tuur man har haft!!

//Heda
Myosotis
CITAT (MariaS @ 02-03-2009, 09:54) *
det är nu man skulle ha en smiley som knaprar på naglarna...

giggle.gif

För det första: TACK för alla kramar och vänliga ord, jag blir ju alldeles rörd ju! wub.gif smiley_small_hug.gif Det var inte meningen att det skulle bli en sån här tråd alls och att ni skulle oroa er...
Ja ja, hur som helst.
Åkte alltså in med sjuktransport på lite omvägar, kom till sjukhuset ca 3½ timme efter att jag hade ringt. Framförallt skulle det diskuteras om jag tillhör östra eller västra Skåne och om jag skulle till Kristianstad eller Helsingborg. "Nej, vi kör inte där. Jag kopplar dig." - "Nej, vi kör inte alls där. Jag kopplar dig." - "Nej, vi kör inte där. Ring det här numret." - "Nej, vi kör inte där. Ring det här numret." - "Vi kör bara i västra Skåne." osv. i all oändlighet wacko.gif De kanske hoppas att man ska avlida under diskussionen för att de ska slippa köra alls? crazy.gif Till slut lyckades någon komma fram till att min kommun ligger i västra Skåne och således kördes jag till Helsingborg där jag som sagt fick vänta på att träffa en läkare i ca. 7 timmar som jag tillbringade sittande på en stol och senare liggande på en brits. Jag önskar att jag hade stannat hemma och åkt senare. Jag sövdes ner efter ytterligare några timmars väntetid, de snittade upp pekfingret och handflatan för att skölja bettet, och jag fick intravenös antibiotika. Senan verkar ha klarat sig.
Sen fick jag tjata som fan för att få åka hem och ta hand om mina djur, jag var sjuk av oro för dem fast en granne hade tittat till dem. Min kompis hämtade mig, jag fick hjälp med kattlådan och disken och sen sov jag gott i min egen säng. smile.gif Fick antibiotikatabletter för natten (fick ställa klockan och ta medicinen mitt i natten), och igår morse skulle jag komma dit igen (6 mil enkel resa, men vad gör man inte för att få komma hem till sina höns och snödroppar) för att få mitt intravenösa antibiotikum och en koll om det behövdes spolas en gång till, vilket det tack och lov inte gjorde. Envis som jag är körde jag dit själv med högerarmen i gips och vänsterhanden i bandage pga kanylen. Straffet blev att jag på hemvägen fick motorstopp (pga bilen, inte pga min skada) i en rondell rolleyes.gif . Kan ni tänka er att någon faktiskt tutade på mig? Som om jag inte hade lagt märke till att jag stod i vägen.
Igår kväll och i morse körde jag dit också, nu idag togs gipset äntligen av, så nu har jag bara ett bandagerat finger och ska till vårdcentralen varannan dag. Stygnen tas om 12 dagar. det kan behövas ortopedisk träning eller vad det heter för att jag ska kunna använda fingret igen. fear.gif Läkaren tyckte det såg mycket bra ut, rörlighet och känsel var bättre än förväntat, men själv blev jag förskräckt över att inte kunna böja fingret så mycket.

Ett bra tips till er alla: Undvik att bli biten av katter!

Heda
Huja, huja, uj, uj,uj !! Som det kan gååå!! Å allt för ett ynka litet hål! När svullnaden gått ner helt tror jag att du kan träna upp fingret själv! Alla ingrepp gör ju att fingret vill vila och bli bra. Det är svullet så länge det vill vara ifred.

Här får du en antibakteriell friskkram smiley_small_hug.gif Du ser va lång den e va?

//Heda
Myosotis
CITAT (Heda @ 03-03-2009, 19:11) *
antibakteriell friskkram

giggle.gif Tack!
Aqvakul
Herre min je... som det kan bli....

Härligt att du mår bra... trostar.gif kompiskram.gif
CillaM
Men oj oj oj. Detta har jag missat helt och hållet. Skönt att läsa att du är på rätta sidan av skadan nu iaf och att du fått den hjälp du behövde. Vist är det jätteskönt att få sova i egen säng, speciellt efter ha varit på sjukhuset. Krya på dig ordentligt nu och använd handskar när du besöker hönsen! smiley_small_hug.gif
MariaS
CITAT (Myosotis @ 03-03-2009, 19:05) *
Ett bra tips till er alla: Undvik att bli biten av katter!

Och blir du det ändå, så åk till sjukhuset direkt!
Myosotis
CITAT (CillaM @ 03-03-2009, 19:18) *
använd handskar när du besöker hönsen!

blush.gif Ja just det... men den stora hade gått och lagt sig i redet, så jag lyfte upp henne på pinnen... och sen fick jag ju klappa dem och så där... men du har rätt, i morgon borde jag kanske använda handskar blush.gif (om jag hittar några som jag kan trä in fingret i)
MariaS
Eva-Helene
Så fint att det gick såpass bra ändå! Och, det ska mycket till för att ta kål på en djurälskande Myosotis, visst? flirting.gif kompiskram.gif

Tur man har kissar som gillar varandra - och även andra katter + hundar!
flinga100
CITAT (Myosotis @ 03-03-2009, 19:05) *
Envis som jag är körde jag dit själv med högerarmen i gips och vänsterhanden i bandage pga kanylen. Straffet blev att jag på hemvägen fick motorstopp (pga bilen, inte pga min skada) i en rondell rolleyes.gif .

Det kan inte ha varit enkelt att köra i princip utan armar... giggle.gif

Skönt att allt har gått bra oh att du är hemma hos djuren igen!
Kram!

Monaxe
Skönt att höra att allt gått bra, krya på dej nu Myosotis!
ängsvädd
Det var sannerligen struligt innan du fick din sjuktransport - och vilken väntan på sjukhuset också sad.gif

Skönt att det inte verkar någon fara nu iaf - faran är väl i så fall att få in bakterier i såret.

Krya på dig smiley_small_hug.gif
anne-li i olofstorp
Men stackare du. Så skönt att höra hur det gått med dig, jag har varit orolig. Jag vet att du inte menade att oroa, men det gör vi i alla fall.Tack att du hört av dig och sköt nu om dig så du kan måla dina fantastiska ägg snart igen flirting.gif smiley_small_hug.gif Anne-Li
Sussie F-Flower
Instämmer med tidigare skribenter! Ett sån't körande det blev för dig, med bandagerade armar dessutom... w00t.gif (ja, då fick man ju fnissa lite också åt eländet... giggle.gif )
Tack för att du hörde av dig så vi får veta vad som har hänt... -So far so good! biggrin.gif

Stor "Tillfrisknande-KRAM"! smiley_small_hug.gif
blomkronan
Skönt att höra ifrån dig... smile.gif Tråkigt att du fick vänta såååå länge... 7 timmar sad.gif

Krya på dig nu smile.gif
Myosotis
CITAT (flinga100 @ 03-03-2009, 20:05) *
Det kan inte ha varit enkelt att köra i princip utan armar... giggle.gif

Nåja, jag styrde inte med tänderna eller så. Fick vrida om startnyckeln med vänster, men att växla gick riktigt bra då gipset var lite böjd och ganska växelspaksformat. Jag trädde en sån där engångsplasthandske över spaken för att få bättre grepp, annars hade det varit lite halkigt. Såg ut som en kondom (förutom de övriga fingrarna som spretade där nere). Men backen fick jag lägga i med vänster eftersom det är en ring man måste dra upp.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 03-03-2009, 22:34) *
Nåja, jag styrde inte med tänderna eller så. Fick vrida om startnyckeln med vänster, men att växla gick riktigt bra då gipset var lite böjd och ganska växelspaksformat. Jag trädde en sån där engångsplasthandske över spaken för att få bättre grepp, annars hade det varit lite halkigt. Såg ut som en kondom (förutom de övriga fingrarna som spretade där nere). Men backen fick jag lägga i med vänster eftersom det är en ring man måste dra upp.

envis som synden tydligen, precis som undertecknad... flirting.gif
Biggan_
Oj, oj, så illa det kan gå! Små sår och fattiga vänner skall man inte förakta säger ordspråket!
Ett stort KRYA PÅ DEJ Myosotis!....och var försiktig så du inte får skit i såret! Engångshandskar är väl rätt så rymliga i fingrarna, annars får du ta en plastpåse om handen när du gosar med hönsen och kissarna.

Betty
Instämmer med de övriga; skönt att det gick såpass bra och att du nu är på bättringsvägen. smiley_small_hug.gif och - Var rädd om dig!
MariaS
Hoppas du sköter dig och inte har alltför ont kram2.gif
Myosotis
Det gör nästan inte ont alls smile.gif
MariaS
Det var ju skönt att höra. Jag vill minnas att det gjorde som ondast medans det svullnade upp, efter operationen, var det nästan skön smärta istället.. Ja du vet vad jag menar...
Chamomille
Men ujj! Så det kan bli. Krya på dig smiley_small_hug.gif
Myosotis
Jag vet inte, jag kanske inte är så smärtkänslig, men det har faktiskt inte gjort särskilt ont någon gång. Tar ingen smärtstillande alls nu som de först prackade på mig. Det kunde bulta lite när jag höll handen neråt men nu är det helt okej. Jämfört med migrän är det egentligen inget som gör särskilt ont.

edit: Tack Chamomille. Svaret var till Maria förstås. Du kan få katten gratis nu om du vill wink.gif

CITAT (Aqvakul @ 04-03-2009, 13:05) *
Grattis Myosotis till 5000 inlägg! yaay.gif

Tack! Det hade jag missat! Då ska jag inte skriva fler nu, det är så snyggt som det är... yaay.gif
Aqvakul
Grattis Myosotis till 5000 inlägg! yaay.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon