Sidor: 1, 2, 3
Myosotis
Blev biten i handen av en katt idag. Jag vet, jag vet, de har otäcka bakterier i munnen, jag är stelkrampsvaccinerad och ska hålla koll. Det jag undrar över är inte såren/infektionsrisken utan att fingret snabbt, typ på en gång, blev ganska stelt. Jag skriver med det nu, det gör inte ont, men jag kan inte böja det hela vägen. Finns det någon risk för att senan eller något sånt är skadad? Man vill ju inte få ett permanent stelt finger! Det är ganska svullet, stelheten kanske beror på det? Naturligtvis är det helg och lååångt till sjukhus, och det känns jättefånigt att åka till akuten för några hål i pekfingret. crazy.gif
MariaS
Det är lika bra att åka på en gång! Var med om något liknande för några år sedan. Infektionen sprider sig snabbt! Sex timmar efter bettet, hade jag redan fått blodförgiftning!!!!
Så vänta inte,åk NU
Myosotis
Oj, 6 timmar! Hinner inte, de stänger kl. 20. Det får bli i morgon bitti i så fall, men helst slipper jag.
pejori
CITAT (Myosotis @ 28-02-2009, 19:16) *
Blev biten i handen av en katt idag. Jag vet, jag vet, de har otäcka bakterier i munnen, jag är stelkrampsvaccinerad och ska hålla koll. Det jag undrar över är inte såren/infektionsrisken utan att fingret snabbt, typ på en gång, blev ganska stelt. Jag skriver med det nu, det gör inte ont, men jag kan inte böja det hela vägen. Finns det någon risk för att senan eller något sånt är skadad? Man vill ju inte få ett permanent stelt finger! Det är ganska svullet, stelheten kanske beror på det? Naturligtvis är det helg och lååångt till sjukhus, och det känns jättefånigt att åka till akuten för några hål i pekfingret. crazy.gif

Det farligaste som finns är, bett från en katt!!!!!
ingen på en akutmottagning noncharlerar kattbett, då det är via tänder som infektionerna sprids.
Fortsätter ditt finger att svullna eller svulnaden går vidare till armen, så bör du söka vård, då det farligaste inte är stelkramp, utan andra infektioner.

Akutmottagningar ser inte lätt på dessa bett, så du behöver inte skämmas för att du söker för en "liten skada"
MariaS
CITAT (Myosotis @ 28-02-2009, 19:21) *
Oj, 6 timmar! Hinner inte, de stänger kl. 20. Det får bli i morgon bitti i så fall, men helst slipper jag.

Om du ringer nu, väntar de säkert på dig. Det är INTE att leka med. Kattbett är bland det farligaste som finns!!!!!!! ÅK
Myosotis
Tack för svaren. Svullnaden går snarare ner tycker jag, kan böja fingret bättre nu. Tänkte på min granne som hade sönder ett glas när han diskade och skar sig i fingret, senan gick av och fingret är stelt för alltid.
pejori
Kommer ihåg, när jag sist blev biten av en av mina hundar...(skulle avvärga ett slagsmål) då min schäfer biter mig i handleden, där tummen övergår till handled.
Efter två timmar, visade det sig att jag inte kunde använda handen, så jag åkte in till Östra sjukhusets akutmottagning.
Detta var under EU:s toppmöte i Göteborg, och att komma med ett bett av en schäfer, kändes som ett nedköp.
Inte då... dom satte dropp i den arm som inte var biten, och en infusionsnål för antibiotoka i den arn(hand) jag blev biten i.
"normalt lägger vi in folk med denna typ av skador, men du bor så nära, så du får komma hit tre ggr. om dagen för nya sprutor med antibiotika) unsure.gif
Visst..Ena handleden orörlig på gund av bettet och den andra av droppnålen...Snacka om att köra bil med spikraka armar!!!.
Men sjukvården tar inte lätt på djurbett, även om du har stelkrampssprutan, så sök direkt om du kan.
MariaS
CITAT (Myosotis @ 28-02-2009, 19:26) *
Tack för svaren. Svullnaden går snarare ner tycker jag, kan böja fingret bättre nu. Tänkte på min granne som hade sönder ett glas när han diskade och skar sig i fingret, senan gick av och fingret är stelt för alltid.

Ingen ursäkt! Det är allvarligt!!! Den enda som förlorar på din tveksamhet är du. I morgon kanske du är så dålig att du inte ens klarar av att ta dig till akuten för egen maskin.
RING; ÅK
pejori
CITAT (MariaS @ 28-02-2009, 19:34) *
Ingen ursäkt! Det är allvarligt!!! Den enda som förlorar på din tveksamhet är du. I morgon kanske du är så dålig att du inte ens klarar av att ta dig till akuten för egen maskin.
RING; ÅK

Håller med...Åk nu!!!
Kattbett är allvarligt.
Lady Hamilton
CITAT (pejori @ 28-02-2009, 19:21) *
......Det farligaste som finns är, bett från en katt!!!!!......

Detta är fel, visst skall man ha respekt för kattbett Men det allra farligaste är MÄNNISKOBETT (om man räknar bort bett från giftiga djur) Det finns ingen som har så mycket bakterier och annat "skit" i munnen som just vi människor. I övrigt håller jag med föregående talare. Åk in på akuten och få bettet kollat
flinga100
Hur mår du Myosotis? unsure.gif
blomkronan
CITAT (Lady Hamilton @ 28-02-2009, 20:11) *
Detta är fel, visst skall man ha respekt för kattbett Men det allra farligaste är MÄNNISKOBETT (om man räknar bort bett från giftiga djur) Det finns ingen som har så mycket bakterier och annat "skit" i munnen som just vi människor. I övrigt håller jag med föregående talare. Åk in på akuten och få bettet kollat

Jag blev biten av en människa!!! åke in till akuten dom tog det lugnt...??? och gav mig en stelkramps-spruta och skicka hem mig med ett recept på pensilin, som jag inte tog ut, för dom sa OM du vill kan du ta dessa... och jag vill inte äta pensilin i onödan... den bryter ner immunförsvaret som man har, och jag har ett bra immunförsvar, blir väldigt sällan sjuk.

Men jag håller med alla... Myosotis ring iallafall till sjukvårdsupplysningen... och kolla vad dom säger.
MariaS
Myosotis har loggat ut, så man får verkligen hoppas att hon tar oss på allvar och har åkt. Kattbett är definitivt inte att leka med.
Myosotis
Tack snälla ni, ni bryr er mer än vad jag själv gör blush.gif Har ringt lite till och kommit fram till att jag nog överlever till i morgon. Har ju blivit biten och klöst förut eftersom jag jobbat på djurklinik. Det har aldrig hänt någonting alls, det blir inte infekterat varje gång. Svullnaden har nu gått ner lite och jag kan böja fingret lite bättre, det måste vara svullnaden som gjorde att det kändes stelt. Ursäkta, nu fick jag ett telefonsamtal, det var bara därför svaret dröjde, jag har inte dött än smile.gif
Myosotis
CITAT (blomkronan @ 28-02-2009, 20:42) *
... Myosotis ring iallafall till sjukvårdsupplysningen... och kolla vad dom säger.

Det gjorde jag, de tyckte också att jag skulle kolla det... men vadå, det tycker de alltid, jag förstår att det är deras jobb att säga så för tänk om de säger till någon att han inte behöver åka och så dör han. Men ändån, jag blev lite irriterad att hon inte svarade på min egentliga fråga. Kommer nog aldrig att ringa dit mer om svaret är så förutsägbart, det kändes helt meningslöst. Men det lät inte som om hon trodde att jag skulle dö på fläcken. Hade jag inte känt den där stelheten hade jag aldrig kommit på tanken att ringa eller ställa frågan här, brukar inte bry mig om såna små skador, har ju som sagt blivit biten och klöst förut.

CITAT (flinga100 @ 28-02-2009, 20:38) *
Hur mår du Myosotis? unsure.gif

Bra! smile.gif
MariaS
Jag är ÄNDÅ orolig för dig!
Myosotis
CITAT (MariaS @ 28-02-2009, 21:25) *
Jag är ÄNDÅ orolig för dig!

kompiskram.gif Men nog kommer jag att överleva natten?
MariaS
CITAT (Myosotis @ 28-02-2009, 21:26) *
kompiskram.gif Men nog kommer jag att överleva natten?

slap.gif Suck... Envisa människa...
Myosotis
Jag vet... Men allvarligt, vad ska jag göra nu? Skulle jag må jättedåligt i natt lovar jag att ringa 112. Skulle jag vara död i morgon bitti lovar jag att berätta det för er. Jag vill ha förgätmigej på min grav, och så ska någon ta väl hand om mina höns.
Elendil
Kattbett är farliga, speciellt när de sitter i handen där vi har mycket senor och senskidor. Pasturella bakterien sprider sig snabbt och har man blivit biten av katt så bör man uppsöka sjukvård samma dag. Jag går gladeligen upp kl 3 för att titta på en patient med kattbett än att de väntar till dagen efter, det kan vara ett enkelt bett som bara behöver antibiotika men det kan vara också en senskideinflammation.
diva&hero
CITAT (Myosotis @ 28-02-2009, 21:15) *
Det gjorde jag, de tyckte också att jag skulle kolla det... men vadå, det tycker de alltid, jag förstår att det är deras jobb att säga så för tänk om de säger till någon att han inte behöver åka och så dör han. Men ändån, jag blev lite irriterad att hon inte svarade på min egentliga fråga. Kommer nog aldrig att ringa dit mer om svaret är så förutsägbart, det kändes helt meningslöst. Men det lät inte som om hon trodde att jag skulle dö på fläcken. Hade jag inte känt den där stelheten hade jag aldrig kommit på tanken att ringa eller ställa frågan här, brukar inte bry mig om såna små skador, har ju som sagt blivit biten och klöst förut.
Bra! smile.gif

Jag tycker tvärtom om sjukvårdsrådgivningen, de brukar ge tips och så på vad man ska göra om dom inte tycker att det är är så farligt. Så att man inta tar upp tid i onödan på akuten en lö.. Men känner dom att man bör åka upp så då skulle jag göra det.
Huggorm
Inte dör man av ett kattbett och lite bakterier, och framför allt inte så snabbt. Tror man kan avvakta någon dag och se hur det artar sig, skulle det verka som det var på väg att gå åt helvete får man väll åka in när det blir aktuellt. För egen del sätter jag mig inte frivilligt i tiotimmarskön på akuten om jag inte är dödligt sårad. Kroppen tar hand om det mesta själv, det har årmiljoner av evolution sett till
Red Top
Men kära söta Myosotis -fear-.gif

Så du bär dig åt!! Du måste vara rädd om dina fingerfärdiga händer!

Hoppas det är bättre idag, annars måååååste du uppsöka farbror doktorn
nono.gif

flinga100
God morgon!

Hur mår handen idag? Hoppas allt är väl!!! yes.gif
blomkronan
Vi är nu många som är oroliga för dig... hur har det gått med fingret och hur mår du nu??
Huggorm
Hon har kanske avlidit under natten till följd av skadorna? ohmy.gif
ängsvädd
Hoppas du mår bra Myosotis - sänder massor av kramar smiley_small_hug.gif
MariaS
Hoppas att natten gått bra smiley_small_hug.gif
Aqvakul
Myosotis, du får inte skrämma upp oss så här och sen bara vara helt tyst....
MariaS
Nä! Jag satt just också och funderade på hur det har gått! crying.gif
anne-li i olofstorp
Jag med! g.gif
flinga100
Jag också. g.gif
MariaS
Nu börjar jag nästan tro det värsta! Ingen Myosotis på över ett dygn sick.gif av oro!
ängsvädd
Jag är också jätteorolig. Hon kanske har fått stanna på sjukhuset?
MariaS
CITAT (MimmiH @ 01-03-2009, 23:49) *
Jag är också jätteorolig. Hon kanske har fått stanna på sjukhuset?

Ja, jag är rädd för det. Myosotis brukar ju inte vara den som är sen att rapportera annars...
Myosotis
Hejhej. Jag lever. Förlåt att jag varit så tyst och skrämt er, ni är ju så gulliga som bryr er! wub.gif smiley_small_hug.gif Kortfattat så har jag opererats, fick träffa läkare först efter ca. 7 timmars väntetid. Skriver mer sen, måste försöka sova lite, kom hem (bara genom en massa tjat om höns) för ett tag sen och ska in igen i morgon, så ni behöver inte bli oroliga om ni inte hör från mig i morgon heller! Tack för er omtanke, det värmer!
Huggorm
Då var det skador på senan ändå förmodar jag?

Skönt att det inte är något större fel på dig i alla fall smile.gif
MariaS
CITAT (Myosotis @ 02-03-2009, 00:06) *
Hejhej. Jag lever. Förlåt att jag varit så tyst och skrämt er, ni är ju så gulliga som bryr er! wub.gif smiley_small_hug.gif Kortfattat så har jag opererats, fick träffa läkare först efter ca. 7 timmars väntetid. Skriver mer sen, måste försöka sova lite, kom hem (bara genom en massa tjat om höns) för ett tag sen och ska in igen i morgon, så ni behöver inte bli oroliga om ni inte hör från mig i morgon heller! Tack för er omtanke, det värmer!

fear.gif Sköt om dig! kompiskram.gif krya på dig! smiley_small_hug.gif Håller tummarna att det ska gå bra med..... ja vad det nu är confused.gif
flinga100
O så skönt att höra att du mår skapligt! Inte roligt med operation, dock.

En stor kram! Jag hoppas att natten var lugn med mycket sömn. smiley_small_hug.gif
Aqvakul
Stor Kram! smiley_small_hug.gif kompiskram.gif
Sussie F-Flower
Men "hualigen", vad du har råkat illa ut Myosotis!!!! trostar.gif
(Stackars din "tummetott"!)

Krya-på-dig-kram från mig med! smiley_small_hug.gif
blomkronan
Va skönt att höra ifrån dig... smile.gif
Men fick du operera... sad.gif Hoppas vi får höra ifrån dig snart.... var det senan?
Irene_L
Ojoj...så det kan gå...vad jobbigt! trostar.gif

[attachment=31407:krya_p_d..._9364020.gif]

smiley_small_hug.gif
MariaS
det är nu man skulle ha en smiley som knaprar på naglarna...

Om det var senan, vad gör hon i så fall på sjukhuset idag?
Elendil
Vid djupare kattbett kan man behöva spola rent från bakterier vilket görs på operation, man behöver ofta ge antibiotika direkt i blodet och ibland vid djupare infektioner behöver man spola igen.

Myosotis: håller tummarna för handen! smiley_small_hug.gif
Sussie F-Flower
CITAT (MariaS @ 02-03-2009, 09:54) *
Om det var senan, vad gör hon i så fall på sjukhuset idag?

Hon kanske behöver antibiotika intravenöst...
Det finns ju en del sorters antibiotika som bara finns i intravenös form, som inte finns på apoteket. Det har jag råkat ut för en gång.

Vidare funderar jag på om hon kanske måste få en ordentlig "dunderkur" efs hon har höns dessutom... dunno.gif
När jag bodde på bondgården så fick bondhustrun infektion i sina knottbett och blev tvungen att äta antibiotika. Under den tiden, innan huden var läkt och hel, blev hon portförbjuden, av läkaren, till sitt hönshus då det kunde finnas alltför hög smittorisk där. Trots att hon hade bandage, det släpper ju igenom ändå.
Bettis
Jösses -fear-.gif Myosotis så det kan bli, hoppas att allt blir bra kompiskram.gif
Betty
Krya på dig Myosotis! Jag håller tummarna att det inte blev några permanenta skador på senan. smiley_small_hug.gif
Lady Hamilton
Så här kan en "kattbiten tumme" se ut efter operation och efterföljande bandagering
[attachment=31416:Mitt_tum...e_060711.jpg]
Sussie F-Flower
Oj då! Det var ett rejält paket! fear.gif Och hur mår den tummen idag då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon