Full version: Rosmarins Busfrön
Sidor: 1, 2
Rosmarin
Fröna är skickade idag tummenupp.gif . Vi sår 1 april.

Jag har skickat med följande beskrivning:

Rosmarins Busfrön

Vi sår båda fröna 1 april.

Busfrö 1: Täck fröna med ett tunt lager jord och täck gärna över sådden med plast. Gror efter 14-21 dagar.

Det här är frön som är lätta att odla. Är MYCKET vanlig i Frankrike. Man ser dem överallt här nere under sommarhalvåret.

Busfrö 2: Sås i separata småkrukor eller mycket glest då rötterna är mycket känsliga vid omskolning. Täck over fröna tunt och ställ sådderna i rumstemperatur(20°) .

Det här är ett utmaningsfrö. Jag har aldrig provat att fröså den här växten innan, men har läst att det ska gå bra på många olika ställen på nätet. På en del ställen sägs det att den tar lång tid på sig för att gro och på andra att den gror snabbt och lätt. Jag har läst att den kan blomma redan samma år och jag har också läst att den kan ta tre till fyra år på sig innan blomning… Dvs svårt att veta vad som verkligen gäller. Överallt sags dock att den kan men behöver INTE stratifieras samt att rötterna är mycket känsliga.

Jag vänder mig nu till världsmästargänget i fröodling, visst ska vi väl testa detta?

Lycka till!

Eva i Höga
Nr 2 låter klurigt, kan ju vara vad som helst när man får en sån beskrivning! g.gif
Gillan
Självklart att vi måste testa! Men oj så spännande! Tänk om man för en gångs skull skulle känna igen fröerna ohmy.gif giggle.gif
Rosmarin
Jag förstår att kuverten börjar komma fram. Margith har PMat men det var inte det som du gissade på tyvärr.
Jag är ganska säker på att i alla fall en i gänget kommer att känna igen ett av fröerna.
Lady Hamilton
thanks.gif för fröerna men jag har inte en "susning" om vad det är SOM VANLIGT! santa.gif
Anki V
Spännande franska busfrön har landat här också.
Tusen tack. thanks.gif

/Anki
Eva i Höga
Tack Rosmarin, fröerna kom igår! Jag har inte ens öppnat de små kuverten och kikat för det är ingen idé att gissa, har inte klarat en enda gissning här i tävlingen. Den 1 april sår vi mina frön samtidigt, får väl se vilka som gror först. Kul är det i alla fall!
Gillan
Fick också mina igår bravo.gif . Jag har inte öppnat och kikat, det väntar jag ett tag med. Vad jag däremot funderar på, är om man ska ge pris till bästa handstil också giggle.gif ............wooow säger jag bara tummenupp.gif
Maggan H
Tackar, jag fick också mina i förrgår! biggrin.gif Har inte hunnit kika på fröerna, ska göra det i morgon! Spännande!
Rosmarin
CITAT (Eva i Höga @ 13-03-2009, 08:04) *
Tack Rosmarin, fröerna kom igår! Jag har inte ens öppnat de små kuverten och kikat för det är ingen idé att gissa, har inte klarat en enda gissning här i tävlingen. Den 1 april sår vi mina frön samtidigt, får väl se vilka som gror först. Kul är det i alla fall!

Nej, jag är inte heller bra på att gissa. no.gif Men det ska bli kul att så allt som ska ner i jorden 1 april, dina, Cias, Lady Hamiltons (?) och mina.

CITAT (Gillan @ 13-03-2009, 08:10) *
Fick också mina igår bravo.gif . Jag har inte öppnat och kikat, det väntar jag ett tag med. Vad jag däremot funderar på, är om man ska ge pris till bästa handstil också giggle.gif ............wooow säger jag bara tummenupp.gif

Oj... blush.gif tackar ödmjukast!
Solstorm
Jag fick fröerna i fredags. Ska vi så på franska eller vänta tills första april? giggle.gif
Rosmarin
CITAT (Solstorm @ 15-03-2009, 10:11) *
Jag fick fröerna i fredags. Ska vi så på franska eller vänta tills första april? giggle.gif

rotfl.gif
1 april gäller! Här ska inte sås på franska!!! nono.gif
Nog borde vi väl införa minuspoäng för tjuvstart.?
Kajsa i Arvika
Idag kom mina fröer! Man tackar! thanks.gif
Dito Verde
Glömde säga att mina kom i fredags. Tack.
Rosmarin
Var så god!
Maggan H
Dålig koll har jag som idag har sått både Rosmarins och Eva i Högas frön.... Dock slog bromsen i när jag hade tag i Lady o Hamiltonfröna men det berodde enbart på att jag vet vad det är och de blir ju STORA! biggrin.gif
Sorry, jag blev en fransyska på några minuter.... naughty.gif
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 22-03-2009, 12:51) *
Dålig koll har jag som idag har sått både Rosmarins och Eva i Högas frön.... Dock slog bromsen i när jag hade tag i Lady o Hamiltonfröna men det berodde enbart på att jag vet vad det är och de blir ju STORA! biggrin.gif
Sorry, jag blev en fransyska på några minuter.... naughty.gif

Aja baja Maggan!!! Tjuvstarta på det här viset! Eftersom du nu har gissat rätt på ettan så får jag väl utnämna nr två som gissar rätt till vinnare och dig till tvåa eller nåt... giggle.gif .

Grattis Maggan!!!

Jag har ju haft fullt upp i ett par veckors tid med de nationella keramikdagarna här i Frankrike. Jag servade ett par restauranger med kaffekoppar som de serverade gästernas kaffe i efter maten och så hade jag öppet hus i min verkstad där jag visade hur man tillverkar tekannor. Detta blev mycket uppskattat av besökarna. Mycket arbete var det dock och jag har inte haft tid med nånting annat under de senaste veckorna. Nu ska jag ta itu med allt jag har att göra. Så fröer, svara på inlägg på odla m.m. m.m.
Maggan H
Ja, du gör ju som du vill med vinnaren, biggrin.gif men JAG vet all JAG var först! crazy.gif Nu har ettan grott! Var bara tvungen att skriva det naughty.gif innan jag kastar mig iväg till flyget till Stockholm! yahoo.gif
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 27-03-2009, 07:57) *
Ja, du gör ju som du vill med vinnaren, biggrin.gif men JAG vet all JAG var först! crazy.gif Nu har ettan grott! Var bara tvungen att skriva det naughty.gif innan jag kastar mig iväg till flyget till Stockholm! yahoo.gif

Ja klart att du var först! Skojade ju bara... giggle.gif .
Ha det nu riktigt roligt på mässan!

Det gäller er allihop som ska dit; mycket nöje!!!
Rosmarin
yaay.gif Idag är det dags att så mina busfrön.

Samma beskrivning (lite förkortad) som i inlägg ett i tråden och som jag även skickat med fröna:

Busfrö 1: Täck fröna med ett tunt lager jord och täck gärna över sådden med plast. Gror efter 14-21 dagar.
Fungerar garanterat, eller hur Maggan och Margith flirting.gif

Busfrö 2: Sås i separata småkrukor eller mycket glest då rötterna är mycket känsliga vid omskolning. Täck over fröna tunt och ställ sådderna i rumstemperatur(20°) .

Eftersom ingen känt igen detta frö hittills så gör vi så här och ser om det kommer upp någonting.

Tävlingen är öppnad!
Maggan H
[quote name='Rosmarin' date='01-04-2009, 10:14' post='997666']
yaay.gif Idag är det dags att så mina busfrön.

Fungerar garanterat, eller hur Maggan och Margith flirting.gif

Jadå, dom gror för fullt! (Jag sådde visst franskt....) coolgleam.gif
Margith
Gror efter 14-21 dagar? Tro henne inte!!
Fröna skulle sås idag, igår var jag tvungen att PM:a Rosmarin och fråga hur de skulle omplanteras fear.gif (eftersom jag inte har en susning om vad det är).
Snacka om fröer som gror snabbt och växer till sig fort rotfl.gif

Anki V
Enl. tidtabellen har vän av ordning och reda sått idag den 1/4 naughty.gif .

Jag måste förtydliga för de som känner mig att den som avses som "vän av ordning och reda" i det här fallet faktiskt är jag. Tro´t om ni vill sleep.gif

/Anki

CITAT (Margith @ 01-04-2009, 14:51) *
Gror efter 14-21 dagar? Tro henne inte!!
Fröna skulle sås idag, igår var jag tvungen att PM:a Rosmarin och fråga hur de skulle omplanteras fear.gif (eftersom jag inte har en susning om vad det är).
Snacka om fröer som gror snabbt och växer till sig fort rotfl.gif

Man brukar tala om överljudsfart…..Vad heter det när det gror snabbare än tiden blink.gif ?

Märkligt hur det kan vara……. g.gif

/Anki
Lady Hamilton
I dag har jag sått kompiskram.gif
Rosmarin
Ja men det var väl bra att fröna sköter sig och gror fortare än de ska giggle.gif .

Maggan, som ju kände igen fröna direkt förtjänar ett pris tycker jag.
Blir du glad om du får en liten prisrosett som du kan sätta på din hatt och ha på dig på nästa trädgårdsmässa Maggan? Stil en sådan som finns t.ex på studentmössor. En vinnare ska väl ha ett igenkänningsmärke?
Kajsa i Arvika
Idag har mina blivit sådda.. Hrrmm.. ettan såg ju märkvärdigt bekant ut... g.gif
Maggan H
CITAT (Rosmarin @ 02-04-2009, 10:46) *
Ja men det var väl bra att fröna sköter sig och gror fortare än de ska giggle.gif .

Blir du glad om du får en liten prisrosett som du kan sätta på din hatt och ha på dig på nästa trädgårdsmässa Maggan? Stil en sådan som finns t.ex på studentmössor. En vinnare ska väl ha ett igenkänningsmärke?

yahoo.gif JAAAA! Tack! biggrin.gif yahoo.gif crazy.gif
Lady Hamilton
CITAT (Rosmarin @ 02-04-2009, 10:46) *

Aha confused.gif är det då tänkt att JAG skall gå omkring med en likadan "mössa" som Lasse Åberg fick i Sällskaps resan 2 (Snowroller)
ni vet den som hette "Stavfelet" eftersom jag är den som kommer att hamna på sista plats i denna tävling giggle.gif
Rosmarin
CITAT (Lady Hamilton @ 02-04-2009, 22:38) *
Aha confused.gif är det då tänkt att JAG skall gå omkring med en likadan "mössa" som Lasse Åberg fick i Sällskaps resan 2 (Snowroller)
ni vet den som hette "Stavfelet" eftersom jag är den som kommer att hamna på sista plats i denna tävling giggle.gif

Den mössan kunde vi i så fall kalla "mässan", så blir det inbyggt stavfel... och rätt fast det var felstavat! giggle.gif

Jag är inte alls så säker på att du kommer sist. Jag ligger nog inte så bra till jag heller.
Anki V
En liten grodd kan skymtas i RosmarinI yahoo.gif

/Anki
Rosmarin
Grattis!
Lady Hamilton
CITAT (Rosmarin @ 03-04-2009, 08:22) *
Den mössan kunde vi i så fall kalla "mässan", så blir det inbyggt stavfel... och rätt fast det var felstavat! giggle.gif

Jag är inte alls så säker på att du kommer sist. Jag ligger nog inte så bra till jag heller.

rotfl.gif rotfl.gif ........först kommer Maggan m.fl med "fina" utmärkelser placerade på typ studentmössor...........sedan du å jag...... a0a.gif .....med mössan "mässan" typ en Stor ful keps med ett stort "ogräs" eller "blompinne" som ser ut att sitta rakt genom skallen.... a0a.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 04-04-2009, 13:24) *
rotfl.gif rotfl.gif ........först kommer Maggan m.fl med "fina" utmärkelser placerade på typ studentmössor...........sedan du å jag...... a0a.gif .....med mössan "mässan" typ en Stor ful keps med ett stort "ogräs" eller "blompinne" som ser ut att sitta rakt genom skallen.... a0a.gif

rotfl.gif
Rosmarin
CITAT (Lady Hamilton @ 04-04-2009, 13:24) *

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Kajsa i Arvika
Det gror i ettan.. det var snabba ryck! crazy.gif
Rosmarin
Ja de brukar vara tacksamma att så. Ibland tar de tid på sig att gro men att det går så fort nu är säkert för att de stormtrivs hos er! flirting.gif

Det är en perenn som är härdig minst till zon 6.
De kan blomma första året dock är det inte säkert att de gör det, men det får vi se.
De ska skolas om en och en när de är hanterbara.
Slutliga plantan blir 30 cm hög ungefär och passar i en solig rabatt eller eventuellt i en balkonglåda.
Lady Hamilton
Har kommit kommit hem och upptäckt att Rosmarin 1 har grott yahoo.gif
Gillan
Här har också ettan grott och så söta de är bravo.gif , men vad det är confused.gif
Rosmarin
Grattis!!!

CITAT (Gillan @ 07-04-2009, 19:29) *
Här har också ettan grott och så söta de är bravo.gif , men vad det är confused.gif

Ja vad är det? Jo det är en blomma som passar mig som har ett konstnärligt yrke skulle man kunna säga.
Nu har ni fått så många ledtrådar så nu borde ni snart kunna gissa tycker jag!
Kajsa i Arvika
CITAT (Rosmarin @ 08-04-2009, 10:50) *
Grattis!!!
Ja vad är det? Jo det är en blomma som passar mig som har ett konstnärligt yrke skulle man kunna säga.
Nu har ni fått så många ledtrådar så nu borde ni snart kunna gissa tycker jag!

confused.gif confused.gif Penslar, drejskivor confused.gif

Jag VET att man inte ska pilla i krukorna i jakten på bebbar men nöden har ingen lag och de är på G i tvåan också.. ! tummenupp.gif
Rosmarin
CITAT (Kajsa i Arvika @ 08-04-2009, 17:51) *
confused.gif confused.gif Penslar, drejskivor confused.gif

Kan man så sådana? Himla bra i så fall!!! De är så dyra att köpa. giggle.gif
Gissa vidare!!!!!

Jag VET att man inte ska pilla i krukorna i jakten på bebbar men nöden har ingen lag och de är på G i tvåan också.. ! tummenupp.gif

Toppen! Då fungerar det alltså. Grattis!
Rosmarin
Nej men hallå!!! yaay.gif Var är ni? Är det verkligen ingen som har någon gissning?
Kajsa i Arvika
Irriterande som 17, jag VET att jag borde kunna ettan... men INTE då! ranting.gif

tvåan har precis stuckit näsan ovanför ytan, verkar bli nåt spjutliknande.... confused.gif
Maggan H
Ja, spjut liknar det, är kanske nåt gräs? Mina har också tittat upp idag i tvåan. tummenupp.gif
Anki V
Äsch…nu kastar jag in en gissning fast jag lovat mig själv att inte ”hugga på allt”

Vad sägs om rosenstav, Liatris spicata på ettan. shy.gif

Tvåan har inte grott än eftersom jag sådde i "rätt tid" innocent.gif

/Anki
Rosmarin
Det är inte Rosenstav.

Ja tvåan blir något spjutliknande, giggle.gif helt rätt, i alla fall dess blad. Men vad...
Maggan H
Strandiris?
Dito Verde
Lavendel på ettan?
Anki V
CITAT (Dito Verde @ 16-04-2009, 21:58) *
Lavendel på ettan?

Nää...det tror jag inte.

Jag har sått lavendel flera ggr tidigare och inte har de sett ut så där...tror jag wacko.gif Kan det vara någon sorts trift.....fast då stämmer det inte med hur fröet såg ut.

/Anki
Rosmarin
Nej, inte lavendel eller trift. no.gif ...och tvåan är inte strandiris. sad.gif

Jag har skrivit ledtrådartill ettan i tråden, men de kanske är för svåra... jag kommer att skriva flera om ingen gissat rätt imorgon. Läs tråden.

Tvåan... kan nog bli djävulusiskt devil.gif svår att klura ut då dess blad som ju är det första som kommer upp påminner om många andra liknande växters...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon