|
Monarda
17-04-2009, 18:34
Den här veckan har jag haft massor av den vackra bergfinken här.
Myosotis
17-04-2009, 19:42
De börjar få praktdräkt ser jag  så fina! När man ser dem härnere på vintern är de mycket gråare.
FixaIgenväxtTrädgård
17-04-2009, 21:57
CITAT (Myosotis @ 17-04-2009, 08:33)  Tyvärr så har jag kanske upptäckt varför den var här (den är borta nu). Tog en promenad igår och kom förbi ett ställe där det brukar finnas m. hack, fuktigt och risigt och död ved. Nu hade de varit där och "städat" så det ser ut som en park!  Blev den kanske tvungen att flytta pga det och kom förbi här när den letade efter ett nytt ställe att bo på? Har du haft stjärtmes så var det nog deras favoritställe också, innan röjningen. Vill man ha det "fint" i skogen men ha kvar livet i den så får man helt enkelt spara delar där risigheten och några döda/döende träd blir kvar. t ex kan man röja kanterna och närmast en väg eller så och lämna resten, fälla ett ruttet träd som lutar åt fel håll och lämna en bit av det inne i skogen. Jag tänker mycket på ungfåglarna som lämnar boet, ramlar ner på backen och blir upphackade av skator eller tagna av katter i parkskogen. Finns det buskar, täta partier m.m. där de häckat så har de något att gömma sig i de första dagarna innan de kan ta till flykten snabbt. Den kanske blir kvar men kanske försvann trädet som bohålet fanns i, då vill den nog flytta. Nä nu börjar jag bli väl ledsam. Idag har jag sett...koltrast på tomten, har inte tittat så noga så det är det jag minns. I natt hade en kattuggla utanför fönstret. Vad fina bergfinkar, de vill jag också ha besök av.
Gunilla T
18-04-2009, 08:22
[quote name='Huggorm' date='17-04-2009, 14:52' post='1008090'] Idag har även jag sett den mindre hackspetten, för första gången någonsin. Gick på promenad genom en bokdunge, och hörde hur det hackades från andra sidan en 2,5m hög rejäl bokstubbe. Smög sakta runt, och fick se den lille. När den såg mig flög den och satte sig på en gren ca. 3m från mig, hade jag haft kameran med kunde jag nog ha fått en fin bild. Sedan försökte jag backa undan för att inte skrämmas, men den flög sin väg, surt tjutande  [/quote Visst är det fantastiskt! Den är speciell så tillvida att man kan komma den väldigt nära - tillit till människor kanske? Vi har den här i skogen runt huset men jag har bara lyckats se den vid ett fåtal tillfällen - då har den hackat i träd bara ca tre meter från mig!
Danne031
18-04-2009, 08:52
Här måste jag ju bara hänga på, tycker det är grymt spännande att försöka lära sig sina arter som nyinflyttad! Listar dom i vanlighetsordning. Vi har mycket gott om talgoxe, blåmes, rödhake Även ett flertal: vadå? Blir lite osäker nu på om det är koltrast eller stare..väldigt svart, skuttar gärna omkring på marken i buskage och letar mat och gärna en stund innan skymningen. Har sett minst en av dom med rejält orange näbb. Sedan har vi en liknande rödhaken, fast gul där haken är röd kan man säga.. Nötskrika hade vi ett par gånger medan snön låg kvar, fast nu var det ett par veckor sedan jag såg någon. Stjärtmesen stack ut lite grann när jag såg den första gången, nästan kusligt vit men vacker. Har även stor hackspett, troligtvis 2 olika/par som hackar någonstans i närheten, det låter så härligt  och fler än en uggla av osedd sort. Till och från observationer inte i direkt anslutning till tomten: Korp, Kanadagås, Trana, Duva, Skata Sedan måste jag fråga, vi har vid ett par tillfällen suttit ute och lyssnat på en liten fågel (tror jag), den har så gällt läte att det nästan skär i öronen!  Efter 1-2 minuter ville man nästan gå därifrån, utan att överdriva! Vad kan det ha varit? Sedan har vi sedan ett par dagar minst en Ärla av okänd art som struttar omkring i gräset  Slutligen så studerade sambon i förrgår "en riktigt stor rovfågel", den var brun med tydligt vita ändar/kanter på vingarna. För otydlig beskrivning för att gissa arten?
Gunilla T
18-04-2009, 09:06
Det är nog koltrast nni har, den med oranga näbben. Lätt att särskilja från staren genom deras olika sätt att gå - koltrasten hoppar fram medan staren promenerar och huvudet rör sig fram och tillbaka.
Nötskrikan är väl vacker? Den brukar inte synas särskilt ofta när sommaren kommer..
Rovfågeln ni såg gissar jag är en ormvråk.
Myosotis
18-04-2009, 10:09
CITAT (Danne031 @ 18-04-2009, 09:52)  Även ett flertal: vadå? Blir lite osäker nu på om det är koltrast eller stare..väldigt svart, skuttar gärna omkring på marken i buskage och letar mat och gärna en stund innan skymningen. Har sett minst en av dom med rejält orange näbb. Låter som koltrast. Som Gunilla skriver så hoppar koltrasten ofta och stannar sedan upp och lyfter stjärten. Den kan ibland springa en bit, men staren går alltid. Starar är flockfåglar som struttar omkring mitt på gräsmattan. Koltrasten är gärna inne i buskagen och vänder löv. De är mycket aktiva i gryning och skymning när stararna sover. Smartast är väl egentligen att lära sig koltrastens rörelsemönster på vintern, sen när stararna kommer på våren ser man att de rör sig helt annorlunda. Adulta koltrasthannar är svarta med gulorange näbb, honor är mörkbruna och unga hannar har svart näbb. CITAT (Danne031 @ 18-04-2009, 09:52)  Sedan har vi en liknande rödhaken, fast gul där haken är röd kan man säga.. Vet inte vad det kan vara. Rödhaken har ju mer orange eller roströd haka och bröst, det kanske var rödhaken ändå? CITAT (Danne031 @ 18-04-2009, 09:52)  Sedan måste jag fråga, vi har vid ett par tillfällen suttit ute och lyssnat på en liten fågel (tror jag), den har så gällt läte att det nästan skär i öronen!  Efter 1-2 minuter ville man nästan gå därifrån, utan att överdriva! Vad kan det ha varit? Bofinken har ett enerverande läte som den ibland kan upprepa i all oändlighet. Även talgoxsång kan ibland skära i öronen på nära håll. Och vänta bara tills den svartvita flugsnapparen kommer! CITAT (Danne031 @ 18-04-2009, 09:52)  Sedan har vi sedan ett par dagar minst en Ärla av okänd art som struttar omkring i gräset  Säkert sädesärla. Den är vanligast och typisk för gräsmattor. De är bara svart-vit-gråa. Både forsärlan (bäckar och åar) och gulärlan (betesmarker) har gult/grönt i fjäderdräkten. Rovfågeln vågar jag inte gissa på. Rent allmänt kan man säga att om du vill lära dig mer om fåglar ska du testa att titta på saker som biotop, rörelsemönster, stjärtform, näbbform etc. Färgen kan variera t.ex. hos ormvråken från nästan vitt till mörkbrunt. Storlek kan vara otroligt svårt att uppskatta. Bra om man har en känd fågel i närheten ("ungefär som en gråsparv", "lite större än en kråka"). Beskriv vad fågeln gör så blir det mycket lättare att försöka artbestämma! Går den på marken, sitter och spanar på ett staket, sjunger när den flyger, klättrar på en trädstam med huvudet neråt? Hackspettar simmar inte, ankor sitter inte på tak osv. Kan som exempel berätta om en fråga min granne ställde: "Jag såg en vit fågel så här stor vad var det?"  Ingen aning förstås. Det finns inga vita fåglar i den storleken. Albino? Väldigt liten brevduva? Så jag ställde lite följdfrågor om vad den gjorde. Då visade det sig att den satt nere vid dammen och det var bara bröstet och magen som var vita --> skogssnäppa! Vadarfåglar sitter inte på tak, går inte omkring på gräsmattor, kretsar inte i termiken osv. (Och nu kommer säkert någon och påpekar att det var en gång en grönbena som satt på ett tak eller strandskator kan visst gå på gräsmattor eller nåt. Men rent allmänt håller vadare till i vattenbrynet.)Näbbformen berättar vad den äter och hur den födosöker: kraftiga näbbar för att knäcka kärnor, små tunna näbbar för att plocka insekter ur springor t.ex. CITAT (FixaIgenväxtTrädgård @ 17-04-2009, 22:57)  Har du haft stjärtmes så var det nog deras favoritställe också, innan röjningen... Stjärtmesar finns det som tur är fortfarande gott om, de är mycket vanligare än m-hacken.
Huggorm
18-04-2009, 11:33
Något annat som är typiskt för koltrasten är att den plötsligt kan flyga sin väg, bara någon meter från marken, ilsket pipande på ett märkligt sätt. Dom brukar ofta göra så har jag märkt, det är väll för att varna andra koltrastar för någon fara men jag har aldrig förstått vad dom flyr från
Danne031
18-04-2009, 22:37
Vilka supersvar, tack! Ska kika närmre på mina koltrastar nästa gång, men jag är rätt säker på att de hoppar mestadels. Nästan bara i tät vegetation också, så att man tror ett rådjur kommer gående när det väsnas på marken. Skutt..ruska tag i lite löv..skutt..ruska. Jag vill ha ett större objektiv till kameran, så svårt med djur och 55mm för de tycker oftast itne om när man vill komma inom 2-3m
FixaIgenväxtTrädgård
18-04-2009, 23:00
Nötväckan, en liten gråvingad en med vitt bröst och lite rött under gumpen är en som skriker högt och inte särskilt drillande i dessa tider. Håller ni inte med, jag är liite osäker, men den har hållt på från kl.5 några veckor nu, fast jag gillar det, det är VÅR. Det är den som kan gå med huvudet nedåt på trädstammen, inga andra fåglar gör det, eller vet nån nån mer? Den är vanlig men finns sällan i massor utan en eller två på samma plats är vanligast.
En annan liten fågel med mycket ljust läte och höga toner men inte så starkt läte är den lilla söta kungsfågeln, det kommer ofta från grantopparna där den söker föda. Den syns sällan, bara att det rör sig i grantoppen, för det brukar vara gamla granar.
Huggorm
18-04-2009, 23:13
CITAT (FixaIgenväxtTrädgård @ 19-04-2009, 00:00)  Det är den som kan gå med huvudet nedåt på trädstammen, inga andra fåglar gör det, eller vet nån nån mer? Mindre hackspetten gör också det, fick jag veta när jag läste på om den
Myosotis
19-04-2009, 09:32
CITAT (Huggorm @ 19-04-2009, 00:13)  Mindre hackspetten gör också det, fick jag veta när jag läste på om den VA!??! Aldrig sett, aldrig hört talas om, tror jag inte på. Var har du läst det?! Nötväckan är den enda europeiska fågeln som klättrar med huvudet neråt.
Myosotis
19-04-2009, 09:39
CITAT (Danne031 @ 18-04-2009, 23:37)  ...Nästan bara i tät vegetation också, så att man tror ett rådjur kommer gående när det väsnas på marken. Skutt..ruska tag i lite löv..skutt..ruska. Klockren beskrivning av koltrast! Det var precis det jag menade med att titta på beteendet.  De kan väsnas ordentligt så man tror att det är ett större däggdjur.
Huggorm
19-04-2009, 11:29
CITAT (Myosotis @ 19-04-2009, 10:32)  VA!??! Aldrig sett, aldrig hört talas om, tror jag inte på. Var har du läst det?! Nötväckan är den enda europeiska fågeln som klättrar med huvudet neråt. På wikipedia. Men det vore ju inte första gången det stod fel där... jag har inte heller sett det i verkligheten CITAT Dess rörelser är flinka likt nötväckans och den kan ofta ses klättra med huvudet nedåt på grenar eller delar av stammen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Mindre_hackspett
Myosotis
19-04-2009, 15:26
Jaha. Det verkar ju vara en väldigt seriös artikel. Men jag undrar ändå om de inte menar att den hänger med ryggen neråt? Om den verkligen kan klättra med huvudet neråt vill jag se det, för i så fall är det häftigt.
Huggorm
19-04-2009, 17:26
Förmodligen hänger den med ryggen neråt bara ja, säkert en miss i översättningen från engelska
Gunilla T
19-04-2009, 17:35
Hur är det med trädkryparen då?
Myosotis
19-04-2009, 19:05
CITAT (Gunilla T @ 19-04-2009, 18:35)  Hur är det med trädkryparen då? Klättrar uppåt, flyger till nästa träd längst ner osv.
Jaha, jag som trott att det var trädkrypare jag hade, men eftersom de sprang med huvudet före nedför stammen så måste det alltså ha varit nötväcka?
Danne031
19-04-2009, 20:32
Behöver få en liten sak klart för mig, Nötväcka och Nötskrika, är det 2 olika arter? Jag har ju kallat det Nötskrika hela mitt liv..
Huggorm
19-04-2009, 20:35
CITAT (Danne031 @ 19-04-2009, 21:32)  Behöver få en liten sak klart för mig, Nötväcka och Nötskrika, är det 2 olika arter? Jag har ju kallat det Nötskrika hela mitt liv.. Det är två helt olika fåglar. Nötskrika är större och känns igen på det blåaktiga fältet på vingen. Och på skrikandet förstås. Bilder finns här: http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6tskrika
Danne031
19-04-2009, 20:43
Tack, så bra, då har jag vetat rätt
Myosotis
20-04-2009, 09:11
CITAT (Vero @ 19-04-2009, 21:26)  Jaha, jag som trott att det var trädkrypare jag hade, men eftersom de sprang med huvudet före nedför stammen så måste det alltså ha varit nötväcka? Japp! Trädkryparen är mindre och brun.
Anna i Mjölby
20-04-2009, 15:49
Här kommer en liten obs som vi gjorde för ett par veckor sedan...
Torsdag kväll när resten av familjen somnat hör jag ett krafsande vid kaminen. Där har det trillat ner en flugsnappare en gång, så jag tänkte att nu var det nog en liten pippi där igen. Jag och en av katterna undersöker saken. Nej, en död bålgeting var det enda vi fann i askan... Det blir i alla fall tyst.
Fredag kväll krafsar det igen. Kanhända det är någon som trillat ner i pannan? tänker jag. Vi har ju inte eldat på ett tag (veden är slut...). Går ner och kollar. Hittar inget och det är ånyo tyst. Kanske är det mössen ändå? Eller småvesslan som tittade ut från panelen vid ytterdörren tidigare i vinter?
Lördag kväll är det ett sjuhelvetes liv i skorstenen till kaminen. Någon sitter fast där! Någon STOR typ!!! Jag, katten och sambon tittar igen. Syns inte nått, men det väsnas! Jag försöker demolera kaminskrället för att få vem det än nu är som sitter där inne. Det går givetvis inte så lätt, och sambon förbjuder mig att ge mig på den med typ slägga... Sover väldigt illa den natten när jag grunnar över vem som sitter fast, och om denne någon fortfarande lever. Parkerar mig i sonens säng för jag ska slippa höra ev ljud från kaminen i alla fall...
Söndag är det tyst. Jag har lite ont i magen över att någon gått en kvalfull död till mötes i mitt vardagsrum! Och hur kommer det inte att lukta där om ett tag?! Så när jag står och lagar middag kommer ungarna rusande: "Mamma det piper om kaminen!" Herregud, kraken lever! Jag störtar dit och sticker in huvudet i kaminen igen. Det är en kattuggla, inget tvivel om saken nu när den låter. Rister i den ebarmeliga plåten som jag trevat runt med handen på dagen innan. En fot sticker ner! En fot med rejäla klor på! Jag tar på mig handskar och sliter förtvivlat i plåten och lyckas till sist rubba den ett par centimeter; tillräckligt för att jag ska kunna dra ner en sotig uggla! Sambon står beredd med en papperssäck som vi stoppar ner den i. Och sedan då? Bara släppa ut den? Tänk om den var skadad, utsvulten..?
Nå, historien slutar lyckligt. Jag får tag på en man som är väldigt bra på fåglar och åker dit med min ugglesäck. Enligt honom mådde hon (tydligen var det en hona) bra, men fick bo över natten i en bur hos honom. Dagen efter skulle han ringmärka och släppa ut henne.
Nu återstår det bara att sätta upp ett fågelnät på skorstenen! Och nej, tyvärr tänkte jag inte ens tanken på att fotografera ugglan förran den hade lämnats bort...
Huggorm
20-04-2009, 17:51
Bra att du skrev om fågelnät över skorstenen, jag skall snart mura skorsten vid sommarstugan och det hade jag aldrig tänkt på annars
Vilken upplevelse! Jag har fått nät över skorstenen igen efter att kajorna tänkt återinta den  .
Chamomille
21-04-2009, 13:40
CITAT (Wilmer @ 21-04-2009, 14:35)  Vilken upplevelse! Jag har fått nät över skorstenen igen efter att kajorna tänkt återinta den  . Ehh.. Prova att tända en brasa
Huggorm
21-04-2009, 14:34
I en lägenhet jag var i en gång hade något råkat riva ner spisfläkten, och inuti den låg ett helt gäng döda småfåglar
Chamomille
21-04-2009, 14:43
CITAT (Huggorm @ 21-04-2009, 15:34)  I en lägenhet jag var i en gång hade något råkat riva ner spisfläkten, och inuti den låg ett helt gäng döda småfåglar  Det var inte roligt
Danne031
21-04-2009, 16:35
Nu har ju tråden spårat ur lite  men jag måste bara berätta, apropå flygfän som fastnar här och var.. När vi flyttade in vid årsskiftet så hade huset stått tomt 1½ år och då värmts hjälpligt med el. Så första gången vi plockade isär oljebrännaren för att serva lite, vad hittar vi då? Jo en fladdermus, INUTI oljebrännaren  Den var inte särskilt levande
Chamomille
21-04-2009, 17:23
Hur kom den in i oljebrännaren???
Danne031
21-04-2009, 20:59
Genom skorstenen när den inte användes på ett drygt år..sedan genom en renslucka av nåt slag, sedan in i pannan, sedan genom förbränningskammaern för ved, sedan genom kammaren för olja, sedan in i själva oljebrännaren. Det måste luktat fruktansvärt gott eller nåt med tanke på vilken resa han gjorde
Danne031
23-04-2009, 20:57
Okej då har jag en liten nöt att knäcka för folket som kan  Vi har nu 3 kvällar i rad haft vad vi tror är, en ny besökare i trädkronorna. Den utmärker sig genom sin oavbrutna och oerhört varierande sång. Det är minst 5-6 olika läten, om inte ännu mer. Varje truddelutt är 1-3 sekunder lång och det lustiga är att nära på varenda truddelutt upprepas omedelbart. Ungefär så här aaa, aaa bbb, bbb ccc ddd, ddd aaa, aaa ccc, ccc ddd, ddd Jag tror ni förstår.. Vi har inte lyckats se vad det är, för vi har bara lagt märke till den en stund efter att solen gått ner. Aldrig tidigare på dagen, men det beror ju delvis på att då är det gott om andra arter som blandar sig i med sånger. Sången är väldigt...behaglig, om än lite väl enträgen. Den håller verkligen igång nonstop långa perioder (de 5 minuter vi sitter ute på trappen och lyssnar). Eller för att citera min sambo efter ett par minuter den första kvällen "men herre jäklar vad pilsk den måste vara eller nåt!" Några gissningar?
Gossen Ruda
23-04-2009, 21:03
CITAT (Danne031 @ 23-04-2009, 21:57)  Okej då har jag en liten nöt att knäcka för folket som kan  Vi har nu 3 kvällar i rad haft vad vi tror är, en ny besökare i trädkronorna. Den utmärker sig genom sin oavbrutna och oerhört varierande sång. Det är minst 5-6 olika läten, om inte ännu mer. Varje truddelutt är 1-3 sekunder lång och det lustiga är att nära på varenda truddelutt upprepas omedelbart. Ungefär så här aaa, aaa bbb, bbb ccc ddd, ddd aaa, aaa ccc, ccc ddd, ddd Jag tror ni förstår.. Vi har inte lyckats se vad det är, för vi har bara lagt märke till den en stund efter att solen gått ner. Aldrig tidigare på dagen, men det beror ju delvis på att då är det gott om andra arter som blandar sig i med sånger. Sången är väldigt...behaglig, om än lite väl enträgen. Den håller verkligen igång nonstop långa perioder (de 5 minuter vi sitter ute på trappen och lyssnar). Eller för att citera min sambo efter ett par minuter den första kvällen "men herre jäklar vad pilsk den måste vara eller nåt!" Några gissningar? Kan bara vara en taltrast, jag kallar den för tjattrast. Den har nog inget eget läte för allt eller det mesta av "sången" är härmningar. Ser du pippin så är den stor som en koltrast, gråbrun på ryggen och ljus på buken med flera rader med svarta fläckar. Den söker precis som koltrasten föda på marken och då håller den käft. Väldigt skygg fö.
Danne031
23-04-2009, 21:07
Ja det låter ju troligt för den har ju som sagt inget speciellt läte utan bara en hel mängd varierande upprepningar. Tack för det, ska hålla utkik
Myosotis
23-04-2009, 21:18
Håller med, taltrast måste det vara. Underbart vacker sång!
Gossen Ruda
24-04-2009, 07:43
Kan ju som ett litet sidospår nämna att amerikanarnas välbekanta mockingbird låter ungefär likadant. Om dom är släkt vet jag inte men dom liknar varandra.
Red Top
25-04-2009, 21:22
Idag kom sädesärlorna. Våren är äntligen här på allvar!
Gossen Ruda
26-04-2009, 19:49
I fredags hade svarthättan kommit och på lördagen svartvit flugsnappare.
Danne031
26-04-2009, 21:27
Jag satt just ute på trappen och studerade 2 fladdermöss som verkade leka med varandra ovanför hustaket, årets första och mycket fascinerande
Chamomille
27-04-2009, 07:10
CITAT (Danne031 @ 21-04-2009, 21:59)  Genom skorstenen när den inte användes på ett drygt år..sedan genom en renslucka av nåt slag, sedan in i pannan, sedan genom förbränningskammaern för ved, sedan genom kammaren för olja, sedan in i själva oljebrännaren. Det måste luktat fruktansvärt gott eller nåt med tanke på vilken resa han gjorde  Jaea...
Myosotis
28-04-2009, 15:53
En rödstjärt sjunger här ute, en sällsynt gäst just här hos mig.
Chamomille
28-04-2009, 16:02
Och här kvittrar det som 17. Synd att jag inte vet vilka sorters fåglar det är  Nu är det någon som låter pi py. Sen är det en skata som skriker också. Behöver kanske inte berätta hur den låter.
Efter en dags påtande i trädgården är här dagens pippifåglar: Ormvråk, Talgoxe, Skata, Trana, Rördrom. De två sista hörde jag bara.
Försökte också spana om det fanns nån hyresgäst i min uggleholk, men jag såg i alla fall inga rörelser.
Gossen Ruda
28-04-2009, 16:35
CITAT (Chamomille @ 28-04-2009, 17:02)  Och här kvittrar det som 17. Synd att jag inte vet vilka sorters fåglar det är  Nu är det någon som låter pi py. Sen är det en skata som skriker också. Behöver kanske inte berätta hur den låter. Du får göra som man gjorde innan den första fågelboken kom. Ta fram ett gevär, pang, och skicka sen in resterna till nåt museum för bestämning.
Chamomille
28-04-2009, 16:57
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2009, 17:35)  Du får göra som man gjorde innan den första fågelboken kom. Ta fram ett gevär, pang, och skicka sen in resterna till nåt museum för bestämning.   Hur skulle det se ut. Ett hagelgevär i en liten pippi? Ett par fjädrar skickade då eller
Huggorm
28-04-2009, 17:32
CITAT (Chamomille @ 28-04-2009, 17:57)   Hur skulle det se ut. Ett hagelgevär i en liten pippi? Ett par fjädrar skickade då eller  Du får sikta vid sidan av, så bara några enstaka hagel träffar, det brukar alltid jag göra i det läget
Lars-Olof Arvids
01-05-2009, 10:47
Nyss var två stenknäckar framme vid min fågelmatplats! Sådana ser jag inte ofta här.
Olle
Chamomille
01-05-2009, 11:27
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 01-05-2009, 11:47)  Nyss var två stenknäckar framme vid min fågelmatplats! Sådana ser jag inte ofta här.
Olle Va kul. Det hade vi förra året. Samt Steglitser. Har aldrig sett dessa förut. Så det var skoj
zaaritha
01-05-2009, 18:18
Vi har en stenknäck-- en dog ju förra vintern! Skaffar sej inte den kvarvarande en ny ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|