Full version: Gojibär (toknyttigt)
Sidor: 1, 2
corey
Någon som vet något om Gojibär och hur de vill ha det när de växer?

Har provat plantera några frön från några torkade små bär och hoppas det dyker upp något i vanlig såjord.

Hej och kram
Åsa, mälardalen zon 2
Tillhör samma släkte som tomat och fröerna har bra grobarhet, växten är flerårig och ska klara vinterkyla så jag har mina ute i kallväxthuset just nu så jag får väl se om de klarar zon 2.
skånepåg
Tack för tipset, har slängt iväg en beställning nu biggrin.gif
Ska oxå testa slänga några i jorden ^^
Sussie F-Flower
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-03-2009, 08:59) *
Tillhör samma släkte som tomat och fröerna har bra grobarhet, växten är flerårig och ska klara vinterkyla så jag har mina ute i kallväxthuset just nu så jag får väl se om de klarar zon 2.

Men, vad spännande!!! Har du köpt frön Åsa, eller har du också använt dig av torkade bär? Är inte bären preparerad med något? Var kan man få tag i bären isåfall???
FlitigaLisa
Varifrån beställer du de fröna?
Solstorm
Jag har prövat så i flera omgångar från torkade bär från hälsokosten. Inte ett enda har grott -cry-.gif Måste fröna behandlas på något speciellt sätt?
skånepåg
Jag beställde torkade bär från Bodystore
Men men får se om det dyker upp nått i jorden tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Här kan man köpa Goijibär på ICA flera olika märken tror även att jag såg Risentapåsar i helgen när jag handlade. Jag bara pillade ut fröerna ur frukterna och sådde dem på ytan av fuktad såjord och satte plast över +ställde sålådan varmt. Det tog några veckor men sedan fanns det massor av plantor i lådan.
Sussie F-Flower
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-03-2009, 10:50) *
Här kan man köpa Goijibär på ICA flera olika märken tror även att jag såg Risentapåsar i helgen när jag handlade. Jag bara pillade ut fröerna ur frukterna och sådde dem på ytan av fuktad såjord och satte plast över +ställde sålådan varmt. Det tog några veckor men sedan fanns det massor av plantor i lådan.

Va bra! Har suttit och googlat lite nu och hittade bla en tråd ifrån ifjol. (Hittade även lite info på AOT.) Lever dina plantor sedan dess, Åsa? I så fall, vissnar dom ner över vintern och skjuter nytt nästkommande säsong?
skånepåg
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-03-2009, 10:50) *

Nice ska till ica en runda nästa vecka ändå så får ta en titt där då ^^
Bock
Hej

Jag blev nyfiken om det där med att odla Gojibär så jag kollade runt lite på nätet och hittade detta

http://www.superfoods.se/art-1.asp?id=49&iPageID=11

Så nu har jag beställt!!! Kan ju vara lite roligt med annat i växthuset än bara de vanliga sorterna som tomat gurka ect...

Hoppas att det fungerar!

Ha det!
corey
Mitt förra svar slarvade jag bort så jag försöker igen. Köpte mina bär via disk fruktgodis/naturgodis i lösvikt. Slukade nästan hela påsen i ett nafs.

Så kul! Kan ni inte höra av er och berätta hur det går för era frösådder?!

Tittade just till mina krukor. Inget än så länge....

corey
Goji blir tydligen en buske upp till 4 meter. Ursprung Asien, Kina och trivs i sand/lerjord i halvskugga. Bären vidrörs inte vid plockning för att undvika att bli svartna utan samlas ihop på tygstycken efter att buskarna skakas.

Info. hämtad från http://www.gojiforlife.info

Åsa, mälardalen zon 2
Jag kollade på ICA när jag var där och det var Risenta som har påsar med Gojibär, och risentaprodukter säljer ju de flesta matbutiker.
Mariette
Jag gjorde det lite enklare för mig och beställde plantor. Dom har nu funnits i min ägo en vecka och har redan växt en del.
Det bådar gott inför utplanteringen smile.gif
joulanta
Hinner det bli nåt om man sätter frö nu?
Vars hittade du plantor, det lät som ett bra alternativ.
corey
Jag vill också veta var du köpte plantor. Såg att de hade på Easyplant men omdömet om det företaget verkar vara uselt. Vill gärna köpa plantor.

Ett av mina frö har börjat vakna men det är för tidigt att se om det blir en grodd.
Mariette
Jo, jag köpte plantorna på Easyplant.
Jag har också sett de dåliga omdömena om företaget men det är gamla omdömen, så jag tog en chans.
Av det jag beställde fanns det några klena tomatplantor som inte klarade sig men jag utgår ifrån att jag får nya starkare.
Resten av plantorna var kraftiga och samtliga har tagit sig kanon. Goji-plantorna har redan växt flera centimeter.

Jag tror att Easyplant har oförtjänt dåligt rykte.
Åsa Sthlm-Roslagen
Efter att ha läst denna tråd fick jag ner lite frön i en kruka för skojskull! Till min förvåning och glädje har jag nu tre små små plantor på gång, kul! Men frågan är nu om man lyckas få dessa små att överleva, vad gör man med busken sen??? Kan man plantera ut den i trädgården eller ska den in under vintern? Vilken typ av jord vill den ha? Jätte kul tråd denna! // Åsa
Mariette
Enligt Easyplants anvisningar:

- föredrar väldränerad jord med hög andel sand.
- ger högre skörd vid regelbunden gödsling, men klarar sig även i mager jord.
- är perenn och övervintrar väl längs kuster och i södra Sverige. (Om inte jag minns fel så stod det i katalogen att busken är vinterhärdig ner till -25 grader)

- vill gärna stå i sol.

Jag tänkte plantera ut mina plantor i maj månad, men med tanke på hur fort de växer så hoppas jag på en varm vår så att jag kan göra det tidigare. cool.gif

Jag tycker också att denna tråd är jätte-rolig! Får kanske starta nya trådar om de andra plantorna jag köpte!
Lady Hamilton
Jag köpte en påse med torkade bär på Hötorget i helgen Efter att ha läst era inlägg så tänker jag testa att så tongue.gif
[attachment=32681:DSCN2302_kopiera.jpg]
corey
Mina frön har vaknat!

Ett par smala, smala små söta blad.

Så gla'!

schmut
jag har varit sugen på att plantera men blivit avskräckt pga hur stora buskarna kan bli. plus, jag har inte riktigt varit så innovativ att jag tänkt på att man kunde få ut fina frön från preparerade bär.
bullen_86
Nu har jag oxå sått mina goji frön från risentas torkade bär... ska bli roligt att se vad det blir av dom biggrin.gif
Åsa Sthlm-Roslagen
Tack snälla Mariette för svaret! Har då en plats för en stor buske på tomten!

Lycka till alla med era små frön/plantor! // Åsa
Sussie F-Flower
-Igår började mina att titta upp! yahoo.gif
7 st har rest sig och 6-7 st står med "huvudet i sanden". Resten kommer väl så småningom.

Men ojojoj, vad puttinuttig dom är... wub.gif ...bara som en liten vek sytråd i skaftet! Jag såg dom inte ens först.
Hur i hela friden ska det gå till att skola ut dessa...? g.gif laugh.gif ...å jag som är så skakis när jag ska pillra med småsaker... crying.gif
Men dom kanske "grofsar" till sig lite innan det blir dags. Hoppas... yes.gif

Har era grott? Hur ser det ut i brätterna???
Lady Hamilton
Även för mig har de grott yahoo.gif
bullen_86
Nu har mina grott oxå biggrin.gif
corey
Mina står i uterummet och har stannat av lite men är nog redo för omskolning i alla fall.

Hur mår era plantor? De är så små så jag har svårt att förstå att de skall kunna bli några stora buskar av dem.
PeterDeleter
Gojibär hänvisar en på mitt jobb som åker till Indien 2-3 gånger per år. Han hävdar det är svaret på allt som en människa i balans behöver. Men förglöm inte att björnbär och blåbär innehåller mera av detta som ska vara så otroligt i gojibär. Man kan säga att mörka bär är nyttigt.

Tvungen flika in då detta kommer med jämna mellanrum (första gången på 90-talet) hur gojibär ska vara så nyttigt.

Hoppas jag inte trampar någon på tårna och tron kan försätta berg som det heter. Gojibär är i alla fall inte onyttigt men inget mirakelmedel som har uppkommit på senare år.
Mariette
Ingen evig ungdom då? rotfl.gif whist.gif
Sussie F-Flower
CITAT (corey @ 09-04-2009, 21:48) *
Hur mår era plantor? De är så små så jag har svårt att förstå att de skall kunna bli några stora buskar av dem.

Instämmer till 100%!!! laugh.gif
Vad är det som vi har dragit igång nu då???? cool.gif

CITAT (PeterDeleter @ 09-04-2009, 21:55) *
Men förglöm inte att björnbär och blåbär innehåller mera av detta som ska vara så otroligt i gojibär. Man kan säga att mörka bär är nyttigt.

Jag vet att blåbär är väldigt nyttigt men hur menar du med att blåbär skulle vara nyttigare än goji? Innehåller mera, -vaddå?
Hur/Varför?

Nyfiken.
Ezereht
Tycker det är kul att ha lite av varje i trädgården. Skulle gärna ha Mullbär, men kanske inte här upp *snyft.. för kallt.
corey
Citat: "Hoppas jag inte trampar någon på tårna och tron kan försätta berg som det heter. Gojibär är i alla fall inte onyttigt men inget mirakelmedel som har uppkommit på senare år."
[/quote]

Det spelar mindre roll. Det handlar om odlarGLÄDJE och dessa små gröna blad är mirakel!

KRAM
Annkina
Nu har jag beställt några små plantor av gojibären jag också. Ska bli kul att se vad som händer. smile.gif
smuleborg
Jisses, imorgon kilar jag iväg till Hötorgshallen. Tack.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (smuleborg @ 13-04-2009, 20:48) *
Jisses, imorgon kilar jag iväg till Hötorgshallen. Tack.

Det brukar vara mycket lägre pris på Hong Kong Trading som ligger ca 150-200m från Hötorget, ofta står det boxthorn på förpackningen, det är en synonym för gojibär fast det brukar inte finnas lika små förpacknjngar som de som finns på hötorget så ska man bara odla och inte äta kanske det räcker med de som finns på hötorget.

(+Hong Kong Trading har bra priser på ångkokare i bambu + du kan hitta kul saker att odla i grönsaksavdelningen ex. Taro, Kunchi och gurkmeja)
smuleborg
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-04-2009, 21:15) *
Det brukar vara mycket lägre pris på Hong Kong Trading som ligger ca 150-200m från Hötorget, ofta står det boxthorn på förpackningen, det är en synonym för gojibär fast det brukar inte finnas lika små förpacknjngar som de som finns på hötorget så ska man bara odla och inte äta kanske det räcker med de som finns på hötorget.

(+Hong Kong Trading har bra priser på ångkokare i bambu + du kan hitta kul saker att odla i grönsaksavdelningen ex. Taro, Kunchi och gurkmeja)

Tack för tipset. Tar en sväng dit också.
Lady Hamilton
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-04-2009, 21:15) *

Jag betalde 25:- för ca 250-300g på Hötorget. Jag tycker att det var mycke bär för pengarna. I dag såg jag Gojibär på ICA, tror att det var Risens eller liknande märke och de tog 25:- för 100g thumbdown.gif Själva bären såg likadana ut som på Hötorget (som även har visat sig ha hög grobarhet tummenupp.gif )
Chamomille
CITAT (corey @ 02-04-2009, 10:53) *
Mina frön har vaknat!

Ett par smala, smala små söta blad.

Så gla'!

Ja, mina har vaknat också yahoo.gif eller 1 rättare sagt. Skojigt!
Meriona
Jag ska försöka få i mina frön i jorden också, men går det i vanlig såjord? unsure.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Meriona @ 14-04-2009, 20:22) *
Jag ska försöka få i mina frön i jorden också, men går det i vanlig såjord? unsure.gif

Ja, jag satte mina frön i vanlig såjord. "Stösslade" PYTTELITE jord över fröna.
Jag hade mina ljust under lampa, vet inte om det är en fördel men dom grodde i alla fall.

Är det någon som har skolat ut sina småplantor ännu?
(Mina har fortfarande inte fått några karaktärsblad... no.gif )
Chamomille
Jag tog en vanlig plastkruka och fyllde till hälften med blomjord och överst såjord. Så gör jag med alla sådder. Då hittar rötterna så småningom ner till näringsrik jord. Fungerar jättebra!
snuttan
Hej !
Jag blev med nyfiken på dessa Gojibär så jag var och köpte en påse och sådde med lite frön idag.
Väldigt spännande.
Måste man torka bären eller kan man äta dem färska ? Någon som vet ?
Om det nu skulle bli några bär flirting.gif

Chamomille
I min kruka har det kommit upp en putteliten växt. Och en på väg. Törs inte ställa ut krukan än. De står i gästrummet under lysrör än så länge smile.gif
corey
CITAT (Sussie F-Flower @ 15-04-2009, 10:02) *
Ja, jag satte mina frön i vanlig såjord. "Stösslade" PYTTELITE jord över fröna.
Jag hade mina ljust under lampa, vet inte om det är en fördel men dom grodde i alla fall.

Är det någon som har skolat ut sina småplantor ännu?
(Mina har fortfarande inte fått några karaktärsblad... no.gif )

Jag har inte heller fått några karaktärsblad. Bara pluttbladen. Men jag har dem nog på en plats som inte är helt bra. De står i uterummet och har det kanske lite kallt vissa nätter. På dagen står uterummet öppet annars kan det bli över 30 grader (redan). Skolade om mina för en vecka sedan. Är de blyga? Jag kanske tittar för ofta på dem....

Chamomille
CITAT (corey @ 17-04-2009, 21:09) *
Jag har inte heller fått några karaktärsblad. Bara pluttbladen. Men jag har dem nog på en plats som inte är helt bra. De står i uterummet och har det kanske lite kallt vissa nätter. På dagen står uterummet öppet annars kan det bli över 30 grader (redan). Skolade om mina för en vecka sedan. Är de blyga? Jag kanske tittar för ofta på dem....

Blyga... rotfl.gif Ja, då ska du se mig då som tittar dygnet runt...
andreama
Hej!

Jag har också sått frön från torkat bär i butiken, i så jord, och de har precis kikat upp! Men så hörde jag i en annan tråd om Gojibär att de inte får frukt förens efter två år... Jag är alldeles för otålig för att inte få "belöning" för mödan på så länge.. Har ni hört något annat?

Chamomille
CITAT (andreama @ 11-05-2009, 09:51) *
Hej!

Jag har också sått frön från torkat bär i butiken, i så jord, och de har precis kikat upp! Men så hörde jag i en annan tråd om Gojibär att de inte får frukt förens efter två år... Jag är alldeles för otålig för att inte få "belöning" för mödan på så länge.. Har ni hört något annat?

Jag har också hört det, men var? Här från Odla kanske.

En annan sak, mina plantor har bara kommit upp 2 cm sen den 8/4 wacko.gif Ska det vara så? Hur ser era ut?
Åsa, mälardalen zon 2
Mina är inne på andra året runt 20-25cm höga, de är inga snabba saker och det tar tid att få bär de flesta fleråriga fruktbärande växter tar några år på sig för att växa (juvenilt stadium) innan de blir mogna att börja föröka sig (adult stadium).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon