Full version: Gojibär (toknyttigt)
Sidor: 1, 2
Chamomille
Oj då. De va inga snabba bär smile.gif Har du dina i växthus unsure.gif Törs jag ställa ut mina där?
Åsa, mälardalen zon 2
Mina står just nu i krukor kallväxthuset de har stått där sedan i höstas men de ska nog snart ställas ut i trädgården det är ju annat som måste in i växthuset, är det relativt nysådda plantor skulle jag ha dem inne till runt slutet av maj och sedan avhärda dem innan de åker ut i växthus.
Chamomille
Oj då. Klarar de av att stå ute på vintern confused.gif Det trodde jag inte.
Mariette
Mina fick ohyra så de åkte ut för en månad sedan.
Dom är ganska små, ca 15 cm, men det trodde jag berodde på att de åkte ut i kylan.

Nu ska jag plantera dom på sina platser i trädgården.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Chamomille @ 21-05-2009, 09:02) *
Oj då. Klarar de av att stå ute på vintern confused.gif Det trodde jag inte.

Gojibär = bocktörne som faktiskt går att odla utomhus i södra + ev. mellersta sverige de ska klara ner till ungefär -25C så himla exotisk är inte växten.

I virtuella floran anses växten giftig men de flesta växter i potatisfamiljen är ju giftiga men en del har ju änndå ätliga växtdelar ex. tomatplantan är ju giftig men frukterna går ju bra att äta.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/solana/lyciu/lycibar.html

Chamomille
Ahaaa. Tack för den infon. Då kan jag nog ha den ute här i Stockholmområdet smile.gif
snuttan
Hej ! Hur går det med era sådder ?
Mina har växt och är nu 15-18 cm men väldigt tunna och lite rangliga.
De har stått under lysrör hela tiden. Men nu undrar jag om de ska toppas ?
Eller ska man bara stötta upp dem ?
Någon som vet. För det ska väl bli en liten buske sen eller ?
Hur har ni gjort ?

Tacksam för svar
GunnellF
Goji är detsamma som Bocktörne och tillhör solanumväxter, dvs samma familj som potatis och tomat t ex. Hela växten är giftig, troligen av samma typ som hos belladonna.

Kan dessa bär vara så himla nyttiga egentligen??
Chamomille
CITAT (GunnellF @ 04-06-2009, 20:55) *
Goji är detsamma som Bocktörne och tillhör solanumväxter, dvs samma familj som potatis och tomat t ex. Hela växten är giftig, troligen av samma typ som hos belladonna.

Varför inte? Är potatis och tomater onyttiga?
rawsale
CITAT (snuttan @ 04-06-2009, 20:43) *
Hej ! Hur går det med era sådder ?
Mina har växt och är nu 15-18 cm men väldigt tunna och lite rangliga.
De har stått under lysrör hela tiden. Men nu undrar jag om de ska toppas ?
Eller ska man bara stötta upp dem ?
Någon som vet. För det ska väl bli en liten buske sen eller ?
Hur har ni gjort ?

Tacksam för svar

Hej !
mina har växt ynka 5 cm och verkar vara riktigt tröga ...
måste man ha lysrör om man ska få dom att växa snabbare ??
Har dom i solfönster men dom böjer sig mot ljuset bara och
inte mycket händer iallafall .

wink.gif
Chamomille
CITAT (rawsale @ 04-06-2009, 22:27) *
Hej !
mina har växt ynka 5 cm och verkar vara riktigt tröga ...
måste man ha lysrör om man ska få dom att växa snabbare ??
Har dom i solfönster men dom böjer sig mot ljuset bara och
inte mycket händer iallafall .

wink.gif

Hej.

Kolla tillbaka i denna tråd så finner du massa tips smile.gif Mina har tagit fart plötsligt från att ha varit 2 cm en längre tid. De står i fönstret i köket men ska ut i växthuset snart.
Lady Hamilton
Jag har planterat ut mina i en stor kruka 10plantor i en 40L kruka. De är ca 1 dm höga vid utplanteringen. Men vågar man ha dem i växthuset? g.gif är det inte risk att de lätt drabbas av spinn då?
Chamomille
CITAT (Lady Hamilton @ 04-06-2009, 22:56) *
Jag har planterat ut mina i en stor kruka 10plantor i en 40L kruka. De är ca 1 dm höga vid utplanteringen. Men vågar man ha dem i växthuset? g.gif är det inte risk att de lätt drabbas av spinn då?

Tror du unsure.gif Varför?
Lady Hamilton
Så är det i allafall med Pepinoplantorna Chili och Paprikan
Chamomille
A haa. Har aldrig drabbats av spinn. Ehh. Varför kommer det?
GunnellF
CITAT (GunnellF @ 04-06-2009, 20:55) *

Man äter ju inte allt på potatisen heller, frukterna är giftiga t ex. Även andra Solanumväxter är giftiga men Bocktörne ÄR giftig, bara att läsa innantill i virituella floran.
corey
Mina står kvar i uterummet och NU har de tagit fart.

Jag klippte av dem så att de skulle grena sig och de är nu 20-30 cm. Bladen är jättefina men plantan är lite spretig i växtsättet. En pinne hit och en pinne dit. Har sparat en liten planta och tänker prova hur det blir om man inte toppar den.

Chamomille
CITAT (GunnellF @ 08-06-2009, 08:07) *
Man äter ju inte allt på potatisen heller, frukterna är giftiga t ex. Även andra Solanumväxter är giftiga men Bocktörne ÄR giftig, bara att läsa innantill i virituella floran.

Men.. Nu pratar vi väl inte om att äta hela växten.
masarin
CITAT (corey @ 08-06-2009, 08:21) *
Mina står kvar i uterummet och NU har de tagit fart.

Jag klippte av dem så att de skulle grena sig och de är nu 20-30 cm. Bladen är jättefina men plantan är lite spretig i växtsättet. En pinne hit och en pinne dit. Har sparat en liten planta och tänker prova hur det blir om man inte toppar den.

Jag har toppat mina två gånger de verkar ännu så länge må jättebra ,kan det vara möjligt att de ska växa i flera år innan det blir bär?
kurvinen
Hej!
Jag beställde mina plantor från EasyPlants...måste säga att ryktet om att dom skulle vara skit stämmer inte...jag har fått växter som varit dåliga (dé kan ju vart postens fel oxå...) men har fått nya hemskickade med en gång och utan krongel...

Läste precis att man skall toppa sina Goji plantor...inte konstigt att mina plantor bara blir längre o längre...Hur långt ner skall jag toppa dom? Den längsta är nog snart 2 meter...
Det har börjat växa nya "grenar" på några av plantorna även om jag inte har toppat dom...Har även fått den första lila blomman!!!
Vissa av bladen längst upp rullar ihop sig och dör sedan...kan det bero på att plantan inte har toppats? Kan man vattna dom för mycket? Plantorna har jag i växhuset á 5 liters hinkar...Gödslar plantorna 1 ggr i veckan...

Jag har tagit bilder på mina plantor...skall försöka lägga in dom här ikväll... om jag kan... confused.gif dom finns i min mobil och den har jag naturligtvis glömt att ta med mig idag...DET SLÅR ALDRIG FEL - alltid när man glömt mobilen, så skulle man behövt den !!!
[attachment=38308:Bild014.jpg]
[attachment=38309:Bild013.jpg]
[attachment=38310:Bild005.jpg]

Är det någon annan som har bilder? ...så att jag kan se hur plantan borde se ut... smiley_small_hug.gif
Mvh: Anne kurvinen
Maggan H
Vad roligt att det gror och växer, finns det ingen som har färska bilder på de här plantorna? Kan kanske vara en ny frukt att odla. tummenupp.gif
ABCiV
Ojdå, jag måste toppa mina då.. fast de är inte så stora än.
Vad gäller gödslingen så kanske det är anledningen till att toppen dör, enligt information jag har fått så trivs de i fattig jord...(Bocktörne växer ju hej vilt på torftiga öland)
Malin_MeL
är det någon som fått frukt på sin buske? är de goda färska?
Natrix
Detta var en spännande gammal tråd. Hur gick det för er? Har ni övervintrat era plantor? I växthus eller utomhus? Har ni fått frukt? Mycket nyfiken!
/Jakob
mimmi 1
jamen titta!! såg inte att det var en sån gammal tråd! smile.gif har läst hela, bara för att jag också har sått bocktörne, gojibär.. från en påse torkade gojibär. delade bara på ett bär, och pillade ut fröna. mina groddar är trådsmala, och har bara hjärtbladen ännu, roligt att läsa om alla som sått tidigare, och se att dessa verkligen uppför sig på det sättet. smile.gif då är det bara till att vänta och se då!!
Peztis
Intressant!

Detta är ju en två år gammal tråd så då borde ni som sått 2009 kunna förvänta er bär i år? tummenupp.gif

Men jag blir lite kinfunderad. Är den perenn eller? I tråden stod det att den kunde bli 4 m lång, växer den det på en säsong? I o f s inte ovanligt för solanum om man tänker på tomater...
imjoh
Läste om den hos Easy plant, funderar på att köpa, den går att sätta varsomhelst bara det är sol och ska klara -25. Verkar spännande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon