Full version: Hur städat har ni?
Sidor: 1, 2
mrsgreen
På ett annat forum finns en städartråd men jag är nyfiken på era svar.

Vårat hem har alltid varit belamrat med grejer, oreda överallt.
Papper på köksbordet, hallmöbeln, i trappan upp, som ska kommas ihåg
Pillerburkar på köksbordet, ovanpå micron.
Cdskivor runtomkring stereon
Dataskivor på vardagsrumsbordet (jag har bärbara datorn där)
Prydnadssaker/minnesgrejer som av känslomässiga skäl belamrar våra hyllor
Hallbänken är full med verktyg, nycklar, grejer man använder ofta.
Vi har såå mycket grejer överallt, det mesta ligger framme för att vi använder det ofta.
Men allt detta gör att hemmet blir svårstädat och svårdammat, tar evigheter att damma så jag skiter ofta i det!
Källaren ska vi inte prata om , både mannen och jag är samlare, "bra att ha grejer" belamrar källaren.
På nåt konstigt vis ser jag inte detta förrän jag måste städa, jag blir på dåligt humör och städar i ilska och svär över alla våra grejer och att vi aldrig har snyggt.
Snyggt för mig är när det är relativt tomt på grejer.
Jag vill verkligen ha ett mera ordnat och tomt hem men jag orkar inte ta tag i det. Vet inte hur jag ska börja eller hur vi ska göra.
Jag skäms verkligen för mitt hem ibland, men har inte energi att ta tag i allt.

Uppepå allt detta har jag fått fibromyalgi vilken gör att jag inte orkar, pga värk, städa så ofta som jag skulle vilja.
Dammsugar gör jag nog 1ggn i veckan. Tvättar fönster 1ggn per år.
Aqvakul
Vi är bara två och bor i en nybyggd trea. Jag städar ordentligt, dammtorkar, dammsuger, våttorkar golv mm till varje helg. Det tar knappt två timmar. Fönster putsar jag i april och september. Vi drar inte fram särskilt mycket, så det är inte så mkt att plocka och ganska lättstädat.
Husihelvete
Vecka? wink.gif
andersen
Jag städar ca 1tim måndag till fredag,lördag ingen städning, söndag städar min fru halva dagen!
Gossen Ruda
Jag säger detsamma som en person ovan, per vecka? Ett par gånger per år får räcka. Ibland en vända extra när dammråttorna blir aggresiva och följer efter när jag går förbi.
pejori
Snälla!!! Halshugg mej inte.. crying.gif
Jag städar varje dag.
Plockar undan allt och våtdammar allt även fönsterbrädor, dammsuger, skurar badrum och tvättar golv.
Eftersom jag har djur, blir det nödvändigt, då jag inte gillar hår och smulor under fötterna.
Fönster fyra ggr. per år unsure.gif
malin72

veckostädning.jpg

så gör jag rotfl.gif rotfl.gif

nä allvarligt....
plockar lite varje dag, slänger in en maskin tvätt varje dag, diskar
i gång i veckan golv....dammsuga och skura..eller vid behov whist.gif kan ju hända saker haha
jag samlar på mig saker hela tiden usch på mig...har MÅNGA *bra ställen* där jag lägger viktiga saker whist.gif sen om jag hittar mina ställen dunno.gif
bara för någon dag sen sa jag så här- nä nu vill jag ställa ut rum för rum och ta bort allt och göra om....bara ha framme det fina som verkligen ska vara där giggle.gif skulle vilja ha ett sånt där program hemma ni vet dom som kommer och gör om mitt hem rotfl.gif men då skulle jag gå i taket för alla mina saker är viktiga lalalalalalalala
fönster gör jag vid byten av gardiner
nope jag är inte en hålla huset tipp topp fast jag skulle vilja vara en, men som nu tex...jord säckar inne alla svarta säckar med så byttor mm hm inte så vackert kanske sweatingbullets.gif giggle.gif
tepa
Halshugg inte mej heller ! Städar en kväll i veckan. Det tar hela kvällen. Dammsuger, skakar mattor och dammtorkar. Våttorkar golv en gång i månaden. Toaletter, bubbelpool och tvättställ torkar jag kvällen före städkvällen. Annars hinner jag inte på en kväll. Men så har vi elva rum att städa. Fönstren öppnar jag och torkar alla glasytorna två gånger per år. Däremellan torkar jag nog utsidor och insidor en par tre gånger till per år. Mattor skurar jag själv ute på altan vår och höst, med trädgårdsslang, mjuk rotborste och tallsåpa. Nog har man att göra inomhus också, alltid. Nu tror ni min make är lat, men det är han inte. Han har renoverat hela huset, så jag tycker att han bara får sköta sånt som tvätta bil, skruva på bil, hugga ved, skotta snö mm. Han lagar dessutom mat ganska ofta.

Hälsn Tepa
Chamomille
CITAT (pejori @ 02-04-2009, 15:15) *
Snälla!!! Halshugg mej inte.. crying.gif
Jag städar varje dag.
Plockar undan allt och våtdammar allt även fönsterbrädor, dammsuger, skurar badrum och tvättar golv.
Eftersom jag har djur, blir det nödvändigt, då jag inte gillar hår och smulor under fötterna.
Fönster fyra ggr. per år unsure.gif

Åh... Har du lust att hälsa på mig?
Huggorm
Jag dammsuger kanske en gång varannan vecka, ibland mer sällan. Fönster brukar jag putsa när det är flyttstädning, aldrig annars. Våttorkar golvet gör jag typ aldrig, det har hänt en gång i denna lägenhet och det var när jag haft den runt 1,5 år. Städar toaletten när den börjar bli äcklig, vilket gott och väl kan ta en månad. Dammtorka är nog det tråkigaste jag vet, jag brukar ta det som syns när jag vet att jag skall få besök, vilket lyckligtvis inte händer så ofta.

Jag är inte väldigt känslig mot smuts, så länge det är rent där man äter och hanterar mat samt i sängen. Bara det ser hyggligt ut när folk hälsar på, annars får man skämmas. Lite damm i luften är bara bra, det förebygger allergier och astma.
Eva-Helene
Ja du, mrsgreen...det låter som hemma hos mig det där. Fast jag bor i lägenhet så det ligger inget i någon trapp giggle.gif Mina hobbies (handarbetar på olika sätt o gör smycken m.m. av pärlor) har jag en del förvaringsmöbler till, men jag har alltid minst 3 projekt på gång samtidigt och dom ligger framme - man vet aldrig när lusten ramlar på en! whist.gif
Fönstren tar jag höst och vår. Dammsuger varje onsdag. Diskar när lusten infinner sig (eller när pannorna tagit slut...). Dammtorkar när jag kommer ihåg att det bör göras...
HelenJ
Fönster vår och höst (eller vid akut behov).
Storstädning av kök och badrum ca varannan månad. Storstädning av resten av huset - vid behov och när jag hinner.
Vanlig veckostädning med toalettstädning, dammsugning, undanplockning, byte av lakan mm 1 g/ vecka eller vid akut behov. Tvätt - vid behov. Diska och hålla snyggt i köket - efter varje måltid (självklart!).

Detta gäller inte perioden april - september, då jag (vid fint väder) enbart är inomhus för att äta och sova, och därför prioriterar ner städningen till ett minimum då. Problemet är att det är den perioden som man drar in mest grus, jord och gräsklipp, och hunden fäller.... Men jag kan leva med grusiga golv om det innebär att jag får mer tid i trädgården! Regniga dagar brukar det bli storstädning om det behövs.

Jag vill gärna ha rent och ordning och reda omkring mig - men det kommer inte överst på prioriteringslistan om jag inte väntar gäster eller det har hänt något speciellt.
Jag skulle aldrig i livet börja skura golven bara för att det råkar vara lördag, om det innebär att jag missar att vara ute den enda soliga dagen den veckan. Att städa för städandets skull begriper jag mig inte på.

Detta vet mina vänner, och det var länge sen nån suckade över mitt ostädade hus sommartid. Men så umgås vi mest utomhus också (förstås...).
mojan
CITAT (Chamomille @ 02-04-2009, 15:34) *

Vore bättre att ni båda hälsade på mig. Här finns mycket "aktiviteter" för er. rotfl.gif

Allvarligt: Jag städar varje vecka (har ganska stort hus) och vid en snabbtitt ser det hyfsat ut. MEN: i garderober, vind, för att inte tala om källaren är det fullt med grejor, huller om buller, skräp, "bra-ha" osv. Jag är en ögontjänare. blush.gif
Monica M zon 4
Både jag och maken är rätt ordentliga av oss och låter inte prylar ligga framme. Det gör att det ser hyfsat prydligt ut. Lite stök på kökssoffan av veckans post och tidningar brukar ligga framme men det är nog allt. Vi jobbar heltid båda två och är borta från hemmet ungefär 11 timmar per dag så vi hinner inte stöka till det så mycket.

Dammsuger gör jag när det behövs, kanske varannan vecka. (Eftersom vi har öppen spis i vardagsrummet blir det rätt skräpigt där men vi har en liten uppladdningsbar dammsugare bredvid spisen.) Jag torkar golvet i köket nån gång i månaden, eller om jag sölat mycket. Köksbänkar torkas flera gånger i veckan. Toaletter och badrum städas var fjortonde dag (är målsättningen i alla fall). Dammar gör jag när det kommer folk eller om det börjar se för dammigt ut.

Förra året hyrde jag in ett städbolag som storstädade hela mitt hus och som putsade alla fönster. Det tänker jag göra i år igen! Jag ska aaaldrig mer putsa fönster och storstäda så länge jag har råd att betala nån som gör det. 2 dagars rejälstädning kostade lite drygt 4000 och då får vi tillbaka hälften i år.

De timmar jag får över i veckan ägnar jag åt mina vänner och min trädgård.
aanderss
städar vid behov
*Stintan*
CITAT (Husihelvete @ 02-04-2009, 14:46) *
Vecka? wink.gif

Säger detsamma giggle.gif Fast om man tittar på "Rent hus" på TV så känns det inte det minsta ostädat hos mig whist.gif
Man kan nog kalla det för att jag städar vid behov möjligen.
Myosotis
whist.gif Städa? whist.gif Att dammtorka är verkligen extremt tråkigt. Däremot är jag noga med toaletten. Och petig i köket där man hanterar mat. Det ligger stora pappershögar överallt som jag avskyr. Jag ska sortera dem "sen".

Djur i huset? Det har väl aldrig hänt. whist.gif
[attachment=32695:h_na.jpg]
Gita
Eftersom jag arbetar heltid och har ett ganska krävande jobb så köper jag städning. Varje fredagförmiddag kommer en städfirma och efter 2,5 timmar är hela huset rent och fräscht, jätteskönt när man kommer hem fredag kväll. Tvättar gör däremot min man och jag själva, vi turas om. Fönstren blir putsade fyra gånger per år av städfirman, dessutom köper jag en storstädning två gånger per år.
Gita
Blomstertanten
Städa ???? confused.gif Vad är det ?
Allvarligt talat , jag städar 8 timmar varje dag ! På jobbet alltså tongue.gif
Så på min fritid försöker jag undvika det så gott det nu går , men ibland blir dammråttorna riktigt agressiva så då tvingas jag freda mej med dammsugaren.
Alba
Men vilken samvetsfråga.......borde kanske ha dammsugit idag unsure.gif
hm fönstren då hm coolgleam.gif , tvättkorgen....den är inte full än......... no.gif
men däremot är torkskåpet fullt.....borde kanske tömma det först......... duh.gif
få se nu .....ja toa och badrum städade jag idag 000.gif
.............och jaaaaa.....diskmaskinen startade jag i går. yahoo.gif
Nog har jag väl gjort rätt för en ledig dag då. naughty.gif .....jag visste väl det thanks.gif

Myosotis
Och jag kom just på att jag glömde tömma tvättmaskinen. Man kanske borde hänga upp tvätten också.
Blomstertanten
CITAT (Alba @ 02-04-2009, 20:35) *
hm fönstren då hm coolgleam.gif , tvättkorgen....den är inte full än......... no.gif
men däremot är torkskåpet fullt.....borde kanske tömma det först......... duh.gif
Nog har jag väl gjort rätt för en ledig dag då. naughty.gif .....jag visste väl det thanks.gif

Fönstren är inget att bry sig om så länge man kan se ut ! När man inte kan det längre så är det kanske dags att göra en liten tittglugg giggle.gif
Huggorm
diskmaskinen är ett ständigt problem. Den väsnas ju en del så jag brukar slå på den innan jag ger mig av hemifrån. Men jag glömmer ju alltid av det, så innan jag äntligen får kört en maskin disk så står det ju en maskin till ovanpå som bara är att ställa in. Det blir ju aldrig tomt wacko.gif
kasam
CITAT (Alba @ 02-04-2009, 20:35) *

Ja, just så, fast ändå inte... Jag är rätt slarvig... har lätt att prioritera annat.... Det blir ju inte mer städat nu när trädgårds- och "vara utomhus-säsongen börjat... Frågan är ju ständigt - vad vill/kan du/jag göra av den tid o kraft du/jag har.... ja, och då finns det ju annat som lockar mer än dammsugaren... Som jag väljer... Ingen skuld o skam i det... måhända är jag skamlös?

pejori
CITAT (Chamomille @ 02-04-2009, 15:34) *

Får säkert någon timma över, så det ska nog gå bra: tummenupp.gif tummenupp.gif naughty.gif
Kajsa i Arvika
Njäe inte har jag dåligt samvete för att jag inte har dammfritt.. finns andra saker jag hellre lägger energi på.. shy.gif
kicki.p
CITAT (HelenJ @ 02-04-2009, 18:41) *
Storstädning av kök och badrum ca varannan månad. Storstädning av resten av huset - vid behov och när jag hinner.
Vanlig veckostädning med toalettstädning, dammsugning, undanplockning, byte av lakan mm 1 g/ vecka eller vid akut behov. Tvätt - vid behov. Diska och hålla snyggt i köket - efter varje måltid (självklart!).

Detta gäller inte perioden april - september, då jag (vid fint väder) enbart är inomhus för att äta och sova, och därför prioriterar ner städningen till ett minimum då. Problemet är att det är den perioden som man drar in mest grus, jord och gräsklipp, och hunden fäller.... Men jag kan leva med grusiga golv om det innebär att jag får mer tid i trädgården! Regniga dagar brukar det bli storstädning om det behövs.

Jag vill gärna ha rent och ordning och reda omkring mig - men det kommer inte överst på prioriteringslistan om jag inte väntar gäster eller det har hänt något speciellt.
Jag skulle aldrig i livet börja skura golven bara för att det råkar vara lördag, om det innebär att jag missar att vara ute den enda soliga dagen den veckan. Att städa för städandets skull begriper jag mig inte på.

Detta vet mina vänner, och det var länge sen nån suckade över mitt ostädade hus sommartid. Men så umgås vi mest utomhus också (förstås...).

Så ortoligt underbart och skönt att höra att jag inte är ensam....
Varför ska "MÅSTEN" STYRA ens liv, när livet ändå är för kort? Lev och framförallt NJUT av dagen, den kommer aldrig tillbaka! Sandhögarna och dammråttorna har tålamod att vänta på att vi har tid och lust att ta hand om dom.....
pejori
För mej är det inget måste...
Jag gör det för att jag har både tid och lust.
Har hela dagarna till förfogande, så städningen är en del av min vardag, plus att det inte hinner bli så oöverskådligt. tummenupp.gif
Gillan
CITAT (HelenJ @ 02-04-2009, 18:41) *

Det här kunde ha varit skrivit av mig från början till slut tummenupp.gif . Så skönt att det finns fler som flyttar "ut" tidigt på våren och inte flyttar "in" igen förrän till senhösten yahoo.gif . Vi gör precis som ni, med det undantaget att vi inte ens äter inomhus naughty.gif . Vi sover, duschar, tvättar och kör igång diskmaskinen när den är full. För övrigt så gör vi det mesta utomhus tummenupp.gif ....................nu har vi börjat flyttat ut trots att det ligger nästan en dm snö runt omkring giggle.gif
Wilmer
Hade jag inte arbetat hade det varit städat, jag tycker det är så skönt att ha det rent och fint - men bara sådär vardagsstädat fint. INte torka köksskåpen varje vecka fint, det märker jag inte av.. Nu jobbar jag ju, då blir det att plocka i ordning på fredag så att jag kan njuta av helgen sedan. Om jag inte gör något annat. Växtsäsongen är prioriterad med annat än städ. I bland regnar det, då städas det här också, även sommartid. Sopar runt marsvinsburarba varje dag, annars skulle det bli spån i hela huset. Prioriterar att städa deras bur framför resten av huset. Jag skulle gärna ha det mer ordentligt hemma, ingen ska väl skämmas för att de städar och har ordning...

Jag byter aldrig gardiner, men vill ha fönstren putsade vår och höst.
Magdis
Jag städar varje dag, men inte hela huset på en gång för det är för stort. Men det är nödvändigt att städa varje dag här. Trots det ser det ut som en svinstia här för jämnan. En liten kille som river ut innehållet i bokhyllor och lådor och som tömmer sina tusen legoklossar över golvet varje dag + alla andra leksaker gör sitt till för att man ska känna sig ungefär som Sisyfos.
Wilmer
sweatingbullets.gif Att sopa upp lite spån känns som rena barnleken, behöver inte ens böjja mig.
MariaS
Hmm, städa... är det något man äter till frukost?

Skämt åsido. Plockar och putsar i förbifarten. Typiskt fruntimmer, gör flera saker samtidigt...
Är det fint väder, blir det mycket lera innanför dörren, då trädgården prioriteras.
REgnar det, kan det bli mycket runt dator eller stick/handarbetshörnan.
blomkronan
Oj va intressant att höra hur ni gör... och tänker smile.gif Vad skönt att höra!
Jag städar "vid behov" biggrin.gif
Vippan
Jag är en pedant gillar när det är rent och snyggt omkring mig.Städar varje vecka,dammar torkar golv,skurar toaletterna och badrummet.På hösten brukar jag göra en riktig storstädning, men fönsterna kommer en städfirma och putsar 4 ggr om året.
mrsgreen
Då undrar jag, ni som känner att ni är pedanta, när ni kommer hem till en som har damm i hörnen och grus i hallen vad tycker ni om det?
kasam
CITAT (mrsgreen @ 03-04-2009, 09:01) *
Då undrar jag, ni som känner att ni är pedanta, när ni kommer hem till en som har damm i hörnen och grus i hallen vad tycker ni om det?

Jag svarar tvärtom... dvs jag är rätt slarvig. När jag ex vis besöker min syster (som är väldigt ordentlig) så njuter jag av det ordnade o städade. Allt är tipp topp. Ingenting är smutsigt, hänger på snedden eller ligger på "fel" plats. Skulle vilja ha det mer ordnat o städat själv, men har insett att sådan är inte jag...

(Vi delade rum när vi var små och det berättas att syrran - som redan då var ordentlig - försökte få mig att städa genom att lägga en massa saker i min säng. Jag hade traskat in och lagt mig ovanpå alltihopa och somnat på direkten... sleeping.gif )
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 02-04-2009, 20:21) *
whist.gif Städa? whist.gif Att dammtorka är verkligen extremt tråkigt. Däremot är jag noga med toaletten. Och petig i köket där man hanterar mat. Det ligger stora pappershögar överallt som jag avskyr. Jag ska sortera dem "sen".

Pappershögar [attachment=32707:Kr_ks.gif]

Djur i huset? Det har väl aldrig hänt. whist.gif
[attachment=32695:h_na.jpg]

wub.gif Gulligt husdjur.
Vippan

Mrs Green Jag har vänner som inte alls är pedanter skulle aldrig kritisera dom för att dom har llite skit i hörnen.Var och en får ha som dom vill i sina hem,och mår man inte dåligt och trivs med damm och smuts så är det upp till var och en.
pejori

Personligen vill jag ha det fint, men ser inte hur andra har det. tummenupp.gif
Är jag på besök, är det personer jag träffar och kollar inte hur andra har städat.
men en riktigt skitig toa får mej alltid att reagera. sick.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (pejori @ 03-04-2009, 16:35) *
Är jag på besök, är det personer jag träffar och kollar inte hur andra har städat.

Exakt så!
Bryr mig inte om hur andra har det städat så länge jag slipper städa åt dem.... flirting.gif
Men är toan skitig då tycker jag det är superäckligt! sick.gif

Chamomille
CITAT (pejori @ 03-04-2009, 16:35) *

Jo tack. Vi har ett per bekanta som har skit uppe på sittranden sick.gif Där gick min gräns för länge sen [attachment=32717:Kr_ks.gif]
Aqvakul
Personligen är jag nog lite mer åt det ordningsamma hållet.
Men jag har mycket svårare för människor som är riktigt pedantiska än för slarvpellarna. Att vara pedantisk är ofta begränsande i andra avseenden och de kan även ibland uppfattas som lite mästrande.

Slarviga människor människor stör mig inte, så länge de inte är extremt slarviga och jag måste bo tillsammans med dem en längre tid...

Meriona
Nu ska jag komma med ett snuskigt inlägg:

Jag dammsugar lite kvickt en gång i veckan, men städar ordentligt bara varannan vecka. Eftersom våra husdjur (ökenråttor 3 st hanar) kutar fritt ett antal timmar varje dag i vardagsrummet så har vi spån/hö/sand/frön/bajspluttar/kissfläckar lite här och där som man får leva med. ALLT går inte sopa med kvasten som går vilt runt varje kväll. Men den som inte tål en liten gerbil-bajs på strumpan har inte här att göra. SÅ äckliga är vi.... devil.gif
renate
Numera är det bara jag och katterna som bor i huset.Jag dammsuger minst en gång/vecka,dammar och plockar undan.Jag är ingen pedant men giller inte prylar överallt.Lite tidningar och en bok på bordet är ok.Jag slängde en massa bra att ha grejer.Fönster putsar jag vår och höst.Toiletten rengör jag dagligen.Nu när den varma årstiden börjar är jag ute för det mesta och städer inte lika mycket men försöker håller rent på golven och plocker undan.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 03-04-2009, 17:38) *
Personligen är jag nog lite mer åt det ordningsamma hållet.
Men jag har mycket svårare för människor som är riktigt pedantiska än för slarvpellarna. Att vara pedantisk är ofta begränsande i andra avseenden och de kan även ibland uppfattas som lite mästrande.

Slarviga människor människor stör mig inte, så länge de inte är extremt slarviga och jag måste bo tillsammans med dem en längre tid...

Håller med fullständigt, slarvpellar är lätta att stå ut med. Pedanter får jag bara dåligt samvete av, och får jag besök av en så känns det som han eller hon ser minsta grej i min lägenhet trots att dom kanske inte bryr sig ett dugg
nelly.trott
har ni inte läst artikeln i expressen (för ett bra tag sedan ) att man kan bli depprimerad av att leva i stökigt hem?!
Själv tycker jag inte att mitt hem är något museum eller sjukhus men dock städar jag ofta då jag inte trivs i smutisgt eller stökigt hem,
När jag väl kommer på besök till ett väldigt stökigt hem så vill jag inte ens dricka eller äta där.
Att städa eller inte städa säjer jo en del om hur vi lever eller mår.
Farbror Blå
Brukar städa när jag inte hittar katten längre..
Myosotis
rotfl.gif
Biggan_
CITAT (Farbror Blå @ 03-04-2009, 23:53) *
Brukar städa när jag inte hittar katten längre..

rotfl.gif Ja då är det hög tid!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon