|
netaave
03-04-2009, 23:10
Städar när det behövs
Ja som hemmafru städar man ju lite varje dag fast till husbehov,är det fint väder som i dag då skiter jag i det men tar igen det när vädret är sämmre,barnbarna är här sen i torsdags och ska va här till lördag då är det inte tal om städning,inte vill jag jaga dom med trasa när de är här !ta det på måndag eller så.Fast det var jobbigare när vi hade det andra huset på sju rum och kök på två personer  Nu har vi byggt nytt på 105 kvm mycket mycket enklare och lättare att städa !Jag tycker att man ska hålla efter skiten så det inte växer en över huvudet,men först och främst ska man njuta av de här härliga vårdagarna och inte ta städning på blodigt allvar.Det där programet "Rent hus"dom människorna har ju andra problem helt klart!så långt får det aldrig gå Ren snygg och trygg  Motti
Chamomille
04-04-2009, 06:55
CITAT (Farbror Blå @ 03-04-2009, 23:53)  Brukar städa när jag inte hittar katten längre..
Aqvakul
04-04-2009, 07:16
CITAT (renate @ 03-04-2009, 22:31)  /.../Jag är ingen pedant men giller inte prylar överallt.Lite tidningar och en bok på bordet är ok.håller rent på golven och plocker undan./..../ Anser mej inte som pedant heller, bara för att jag vill ha ordning och hyfsat rent. Jag har hela dagar att "slå ihjäl" och tycker jag det blir långtråkigt städar jag lite. Tycker det är upp till var och en, hur man har det hemma, men överdrifter som offren i "rent hus" är svårt att klara. Hur tänker man när man kastar allt på golvet? Men vad är en pedant??? var går gränsen till att "bara" ha städat???? Ska nog starta en egen tråd till den frågan.
skogstroll
04-04-2009, 10:56
lite skit i hörnen gör mig inte så mycket  Fast försöker dammsuga och torka golvet iaf varannan helg. Sen kan man ju sprida ut nöjena som att bädda rent i sängen, damma osv över veckan. Kommer hem rätt sent på vardagarna så städa är väl inte högprio kanske, snarare att vattna alla fröer...  Men idag blir det dammsuga för vi får besök i morrn!
Eva i Höga
04-04-2009, 12:10
Jag har varit - och är fortfarande - pedant men nu räcker inte tiden till att städa som jag gjort. Men jag dammtorkar, dammsuger, tvättar toa och köksgolv en gång i veckan. Förr mådde jag dåligt av att se damm och smulor men man lär sig med tiden att det inte är farligt. Och jag njuter ohämmat när jag hälsar på hos någon som inte är pedant - men TOAN MÅSTE VARA REN!
Jolijoli
04-04-2009, 14:50
En gyllene regel för mig är att minnen inte ska fästas vid prylar. Dvs vasen som du fick av din mormor inte ska vara avgörande över hur du minns din mormor utan det är vad du minns via ditt hjärta och minne. Folk fäster alltför mycket vid prylar bara för minnet skull. Man behöver inte heller spara på ett helt bohag bara för att det är en avliden förälders prylar. Det är bara materiellt tänkande. Ha bara det du använder i lägenheten/huset. Allt som är "bra att ha" ska gås igenom flera ggr om det verkligen behövs kvar. På så vis så har jag inte ett lager av prylar som egentligen inte behövs och städning går snabbt. I ggn/veckan är allt som behövs. Men jag tycker om att ha ordning omkring mig så saker ska helst stå där de ska vara innan jag går och lägger mig. Det går inte alltid att ha de så, men jag försöker  Tanken på att ha torkade rosor upphängda på väggen för att man fick dem av någon man känner är nog värst
Eva i Höga
04-04-2009, 16:01
Egentligen håller jag helt med dig Jolijoli men det finns saker jag har som betyder något speciellt för mig, de är inte alltid speciellt vackra men de betyder något alldeles särskilt. Och jag vill ha det "hemtrevligt" hos mig, kan dock inte förklara vad jag menar med hemtrevligt - det är nog att man har saker man tycker om runt sig. Upphängda, torkade rosor - usch, dammsamlare!
Jolijoli
04-04-2009, 18:54
Jag har svårt för det ändå. Jag har gjort klart för alla att jag inte vill ha prylar, utan ska ngn köpa en present låt det vara ngt som kan förtäras eller avnjutas och inte ngt som byggs ett lager av. Blommor, vin eller liknande är alltid välkommet  Om det är en släktklenod med en historik och ett värde så är det klart att man kan spara på det, men allt annat....
Hur städat vi har?? Tja, man hittar det man letar efter, plockar undan det som ligger på fel plats....annars får nog dammråttorna jaga varandra här.
Farbror Blå
04-04-2009, 19:31
ställer tillbaka dammsugaren i skåpet. Har hittat katten!
Appropå katter ja....jag tror att jag får upp mer damma från golven genom att kamma katten, vilket sker flera gånger dagligen...så fort hon sitter i knät
CITAT (Pia L @ 04-04-2009, 20:36)  Appropå katter ja....jag tror att jag får upp mer damma från golven genom att kamma katten, vilket sker flera gånger dagligen...så fort hon sitter i knät Det är ett bra sätt, att minska tussarna som man misstar för dammtussar... märker också att jag får mindre tussar, när jag kammar djuren. Men smågruset dom drar in gör mej galen, då det sitter stenhårt under fötterna och hamnar i sängen ju.
En matta vid sängen Pejori  ingen dum idé... Nej, jag förstår dig, man kan få ett vansinnesanfall för mindre när man får sand/grus i sängen.....kunde jag bara (om jag hade hjärta för det) så skulle jag bannlysa katterna från sängen sommartid, för dom jä....rna rullar sig i rabatterna
CITAT (Pia L @ 04-04-2009, 23:09)  En matta vid sängen Pejori  ingen dum idé... Nej, jag förstår dig, man kan få ett vansinnesanfall för mindre när man får sand/grus i sängen.....kunde jag bara (om jag hade hjärta för det) så skulle jag bannlysa katterna från sängen sommartid, för dom jä....rna rullar sig i rabatterna Det känner jag igen. Mina bannlyses varje gång jag bäddat rent, men på kvällen har jag veknat så då är dom med igen... Matta ja... det är för mej ett orosmoment som man skall lyfta undan när man våttorkar, och böja mej är ingen hit med kass rygg. Men jag kanske kan lära mej att tvätta runt den, då den får sättas fast med dubbelhäftande tape då katterna har den som racebana...Mattor skall skrynklas enl. kattboken.
Farbror Blå
05-04-2009, 14:47
CITAT (pejori @ 04-04-2009, 23:14)  Det känner jag igen. Mina bannlyses varje gång jag bäddat rent, men på kvällen har jag veknat så då är dom med igen... Matta ja... det är för mej ett orosmoment som man skall lyfta undan när man våttorkar, och böja mej är ingen hit med kass rygg. Men jag kanske kan lära mej att tvätta runt den, då den får sättas fast med dubbelhäftande tape då katterna har den som racebana...Mattor skall skrynklas enl. kattboken.  Visst är det konstigt att katter, som ju oftast visar NOLL intresse av att läsa böcker just lärt sej allt i katthandboken?
§ 1 katter måste göra som matte och husse säger. § 2 ser du inte husse eller matte? strunta i paragraf 1 §3 har du ingen lust att göra som dom säger? se paragraf 2 §4 husses och mattes kläder är det bästa du kan ligga på, helst om dom är nytvättade. Bästa tipset är husses svarta kostymbyxor och mattes vita blus.
Chamomille
05-04-2009, 15:18
Här har Inga städat den senaste veckan så snart får väl jag ta på hårdhandskarna och gå ett varv i huset. CITAT (pejori @ 04-04-2009, 23:14)  Det känner jag igen. Mina bannlyses varje gång jag bäddat rent, men på kvällen har jag veknat så då är dom med igen... Matta ja... det är för mej ett orosmoment som man skall lyfta undan när man våttorkar, och böja mej är ingen hit med kass rygg. Men jag kanske kan lära mej att tvätta runt den, då den får sättas fast med dubbelhäftande tape då katterna har den som racebana...Mattor skall skrynklas enl. kattboken.   Här har vi inget kattrace men däremot mus-race
STÄDAR...var tvungen att kolla i en ordbok va det var för nå´t Nää vars, toa o kök viktigast. Här står moppvatten ständigt framme i hink i köket. Då det springer hundar ut o in hela dagarna. För övrigt är jag en så´n som har så mkt. på G, o allt ska va framme. Böcker jag säkert ska läsa idag, stickning jag nog ska sticka lite på ikväll mm. mm. Men idag har jag städat på kösbänken Så nu har jag varit duktig för den här veckan. Tom. sorterat in viktiga papper. Så nu kommer jag aldrig att hitta dom igen... Hos andra bryr jag mig inte hur det ser ut. Men ärligt, det är skönt när man törs "röra sig" hos folk. Istället för att bli orolig att man kanske tappar ett hundhår i det "perfekta" hemmet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|