Sidor: 1, 2
Mårbacka
CITAT (lena:-) @ 15-04-2009, 14:53) *
Råkade slinka in på denna tråden och har bara en liten undring: BVC- slutar inte det vid barnets 5-årsålder?

Vårdcentral eller barnmottagning brukar annars vara dit man får vända sig med sjuka och äldre barn, eller ev BUP, men de brukar ha lång väntetid.

Antar att det är på något av dessa ställen ni fått tid.

Lycka till!

Ja, kan vara möjligt. Blev lite snurrig när ni sa BVC och många andra ställen, men min syster sa det. Det är troligtvis vårdecentralen hon menade. Har aldrig skaffat barn så jag är inte heller säker.
andersen
CITAT (Chamomille @ 15-04-2009, 16:17) *
Det kan tyckas. Visst är det ett trädgårdsforum men har du lagt märke till att det finns avdelningar för allt annat också? Och här ställer vi upp för varandra vad det än gäller. Hoppas jag?

Fast jag menar nog inte riktigt som du, utan min fundering över att man skall vända sig till rätt inrättning, är av flera orsaker, för det första av hänsyn till flickan, för det andra har flickans föräldrar en skyldighet att se till hennes bästa. Så det handlar inte alls om "att ställer vi upp för varandra"
Dilara
Alltså, ni som tycker att det är fel med att Mårbacka skriver en tråd som inte har med trädgård och göra - Sök vidare på rubriken småprat, vad hittar man för trådar då? Om trädgård? Ja man hittar allt möjlig som inte har med trädgård och göra. Och jag tycker inte att denna tråd är ett dugg avvikande från alla andra trådar på småprat. Det kanske beror på att ni inte känner Mårbacka, lite som "hej hå främling - känsla"? För att hon är en nyare medlem kanske. Jag resonerar på detta vis.
Chamomille
CITAT (andersen @ 15-04-2009, 16:41) *
Fast jag menar nog inte riktigt som du, utan min fundering över att man skall vända sig till rätt inrättning, är av flera orsaker, för det första av hänsyn till flickan, för det andra har flickans föräldrar en skyldighet att se till hennes bästa. Så det handlar inte alls om "att ställer vi upp för varandra"

Visst. Så klart att man ser till flickans bästa. Jo och det handlar visst om att vi ställer upp för varandra. Tycker jag i alla fall.
andersen
CITAT (Dilara @ 15-04-2009, 16:55) *
Alltså, ni som tycker att det är fel med att Mårbacka skriver en tråd som inte har med trädgård och göra - Sök vidare på rubriken småprat, vad hittar man för trådar då? Om trädgård? Ja man hittar allt möjlig som inte har med trädgård och göra. Och jag tycker inte att denna tråd är ett dugg avvikande från alla andra trådar på småprat. Det kanske beror på att ni inte känner Mårbacka, lite som "hej hå främling - känsla"? För att hon är en nyare medlem kanske. Jag resonerar på detta vis.

Jag har kanske svårt att få bokstäverna att få fram mitt budskap,förstår du inte att det handlar inte om att sätta på ett plåster, vad händer om det blir fel, här finns ingen LEX sara,ingen läkare att ställa till svars,och om min syster skulle ställa sådana här frågor på ett forum i stället för att ställa dom till rätt instans,då hadde jag nog tyckt att det är lite märkligt och undrat gangnar det flickan? jag har själv skrivit inlägg om min tonårsdotter om hon hadde någon sjukdom så skulle jag alldrig diskutera den här,dels för att man som föräldrar har en skyldighet att skydda sina barn, det gör man ju inte om man lämnar ut att barnen har en ev allvarlig psykisk sjukdom.
*Stintan*
andersen det är väl ingen här som försökt ställa någon diagnos, tvärtom föreslagit att rådfråga proffs på området.
Sen kan jag kanske tycka att var och en får bestämma själv vad den vill ta upp i den här avdelningen.

Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 15-04-2009, 17:32) *
andersen det är väl ingen här som försökt ställa någon diagnos, tvärtom föreslagit att rådfråga proffs på området.
Sen kan jag kanske tycka att var och en får bestämma själv vad den vill ta upp i den här avdelningen.

Just. Här finns forum för alla tycker jag.
Aqvakul
CITAT (andersen @ 15-04-2009, 17:15) *
Jag har kanske svårt att få bokstäverna att få fram mitt budskap,förstår du inte att det handlar inte om att sätta på ett plåster, vad händer om det blir fel, här finns ingen LEX sara,ingen läkare att ställa till svars,och om min syster skulle ställa sådana här frågor på ett forum i stället för att ställa dom till rätt instans,då hadde jag nog tyckt att det är lite märkligt och undrat gangnar det flickan? jag har själv skrivit inlägg om min tonårsdotter om hon hadde någon sjukdom så skulle jag alldrig diskutera den här,dels för att man som föräldrar har en skyldighet att skydda sina barn, det gör man ju inte om man lämnar ut att barnen har en ev allvarlig psykisk sjukdom.

Jag tror jag förstår vad du menar och jag har lite samma invändningar som du.
Rose
CITAT (andersen @ 15-04-2009, 17:15) *
/.../dels för att man som föräldrar har en skyldighet att skydda sina barn, det gör man ju inte om man lämnar ut att barnen har en ev allvarlig psykisk sjukdom.

Inte heller bör man som förälder, mor-/far-förälder eller nära släkting lämna ut kort på sina barn på nätet. Det anser i alla fall jag. Numera vet vi vad även oskyldiga bilder på små barn kan användas till. sad.gif Jag har aldrig förstått varför man så gärna vill visa bilder på sina små barn så varenda kotte kan se dom. Eposta dom till vänner, men låt dom slippa synas på forum där hela världen har tillgång till dom.
abbbe
Det var värst vad ni var oförståndliga. Mårbacka, känner ni till henne, hennes syster och hennes systerdotter? Hon har ju inte gett ut namn eller personnummer för att säga vem de egentligen är. Så på vilket sätt tolkar ni det som att Mårbacka avslöjar mycket om sin familj och inte skyddar dem? Och Rose tycker detta ämne är synonymt med personer som lägger ut kort på sina ungar på internet?
netaave
Alla mina tre barn, mina två barnbarn och många av de jag jobbat med på fritids/förskolan av o till under mina 38 år som förskolelärare har haft låtsaskompisar, lekt i sin egen fantasivärld och kunnat sitta länge och "prata för sig själva" med en intensitet som ibland kan vara ganska stark. Levt i sin egen lilla värld helt enkelt smile.gif
Jag har lugnat många föräldrar på utvecklingssamtal, detta är helt normalt finns hos alla barn men vi är ju individer och man beter sig olika i alla situationer.
Om flickan för övrigt är frisk och inte har andra avvikelser finnes ingen som helst anledning till oro.
Är du lärare blir jag lite skrämd av att du ens reflekterar över att det kan vara något fel.
Jag hoppas verkligen inte ni drar igång något som kan göra att flickan själv börjar undra, ni kan förstöra mycket här. Prata först med de pedagoger som finns runt flickan. Lärare, fritidspersonal m.fl.

För mig låter det som om detta är hennes sätt att koppla av på, skolan är tuff idag även för barn i den här åldern, stora barngrupper, många vuxna och hög ljudvolym. Sen ska man vara duktig hemma, sköta sina läxor kanske hjälpa till lite, leka med kompisar. Hon behöver den här stunden för att ladda sina batterier.
Rose
CITAT (abbbe @ 16-04-2009, 12:43) *
Det var värst vad ni var oförståndliga. Mårbacka, känner ni till henne, hennes syster och hennes systerdotter? Hon har ju inte gett ut namn eller personnummer för att säga vem de egentligen är. Så på vilket sätt tolkar ni det som att Mårbacka avslöjar mycket om sin familj och inte skyddar dem? Och Rose tycker detta ämne är synonymt med personer som lägger ut kort på sina ungar på internet?
Mårbacka har skrivit tillräckligt i sin profil för att man ska kunna hitta henne via www.birthday.se. Det finns nämligen bara en kvinna född den dagen i den kommunen. Vi hade uppe denna sajt i en annan tråd nyligen. Man är inte anonym online, folk glömmer det.
Mårbacka
CITAT (Rose @ 16-04-2009, 13:27) *
Mårbacka har skrivit tillräckligt i sin profil för att man ska kunna hitta henne via www.birthday.se. Det finns nämligen bara en kvinna född den dagen i den kommunen. Vi hade uppe denna sajt i en annan tråd nyligen. Man är inte anonym online, folk glömmer det.

Vem har sagt att det är min riktiga födelsedag? Vem har sagt att jag bor just där? Det är inte otillåtet att hitta på, för jag kunde tänka mig att vissa går in och söker upp vissa personer smile.gif
Meriona

Och det är väl ganska onödigt att påtala det då, ALLA är ju inte så förslagna att de får för sig att grotta ner sig i sånt, men nu blev ju någon kanske nyfiken.... blink.gif
abbbe

Grattis Rose. Det dummaste inlägget hittils på odla, efter denna tråd: http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...mp;t=39660&. Obs: Eget tycke.
+Inte ens jag skulle orka gå in i en hemsida för att söka upp en person från odlas forum utan anledning. undrar varför man gör det?
*Stintan*
CITAT (abbbe @ 16-04-2009, 14:21) *
Grattis Rose. Det dummaste inlägget hittils på odla, efter denna tråd: http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...mp;t=39660&. Obs: Eget tycke.
+Inte ens jag skulle orka gå in i en hemsida för att söka upp en person från odlas forum utan anledning. undrar varför man gör det?

Nu beter du dig väl ändå väldigt omoget och dumt Abbbe. Vilka trådar och inlägg du tycker är dumma tycker jag du ska behålla för dig själv.
Pia L
Av just den anledningen tog jag själv bort den delen av min profil, en annan odlait talade om att man inte var annonym här så länge man visste när någon fyllde år, hon kunde t.o.m. tala om vilken adress jag bodde på i tråden (iofs, dolt så att bara jag kunde förstå att hon hade rätt)......DÅ tog jag bort min födelsedag på en gång.
Red Top
CITAT (netaave @ 16-04-2009, 13:23) *
Alla mina tre barn, mina två barnbarn och många av de jag jobbat med på fritids/förskolan av o till under mina 38 år som förskolelärare har haft låtsaskompisar, lekt i sin egen fantasivärld och kunnat sitta länge och "prata för sig själva" med en intensitet som ibland kan vara ganska stark. Levt i sin egen lilla värld helt enkelt smile.gif
Jag har lugnat många föräldrar på utvecklingssamtal, detta är helt normalt finns hos alla barn men vi är ju individer och man beter sig olika i alla situationer.
Om flickan för övrigt är frisk och inte har andra avvikelser finnes ingen som helst anledning till oro.
Är du lärare blir jag lite skrämd av att du ens reflekterar över att det kan vara något fel.
Jag hoppas verkligen inte ni drar igång något som kan göra att flickan själv börjar undra, ni kan förstöra mycket här. Prata först med de pedagoger som finns runt flickan. Lärare, fritidspersonal m.fl.

För mig låter det som om detta är hennes sätt att koppla av på, skolan är tuff idag även för barn i den här åldern, stora barngrupper, många vuxna och hög ljudvolym. Sen ska man vara duktig hemma, sköta sina läxor kanske hjälpa till lite, leka med kompisar. Hon behöver den här stunden för att ladda sina batterier.

Tack Netaave! smiley_small_hug.gif

Det var ju detta jag menade, när jag tidigare i tråden skrev om låtsaskompisar. Låtsaskompisar är bra! Ett utmärkt sätt att inte duka under i en värld, som kan bli en övermäktig. kompiskram.gif
Rose
CITAT (abbbe @ 16-04-2009, 14:21) *
Tack för dina synpunkter. Nu var det så att jag gjorde den sökningen efter att du påstod att man var anonym på nätet. Jag har inget intresse av att veta vem Mårbacka eller nån annan är. Dock anser jag att alla bör vara medveten om riskerna när man skriver personliga saker på nätet då det finns dom som har intresse av att göra såna sökningar. Det är och var mitt enda syfte med att påtala detta. Jag har inte avslöjat nåt i mina inlägg. Tycker du har en trist attityd.
netaave
CITAT (Rose @ 16-04-2009, 15:26) *
Tack för dina synpunkter. Nu var det så att jag gjorde den sökningen efter att du påstod att man var anonym på nätet. Jag har inget intresse av att veta vem Mårbacka eller nån annan är. Dock anser jag att alla bör vara medveten om riskerna när man skriver personliga saker på nätet då det finns dom som har intresse av att göra såna sökningar. Det är och var mitt enda syfte med att påtala detta. Jag har inte avslöjat nåt i mina inlägg. Tycker du har en trist attityd.

birthday.se tar sina uppgifter från folkbokföringen, inget man kan undgå alltså. Eller vet nån här hur???
Netha

Håller med till 100% ... här finns folk som gräver djupt och extra djupt ...
bara för att finna anv hemort mm,

Har själv råkat ut för detta, att Odlamedlem utforskat hela mitt leverne.
thumbdown.gif
Ibland undrar man.... Har dessa inget eget liv?
Chamomille
CITAT (Netha @ 16-04-2009, 22:48) *
Ibland undrar man.... Har dessa inget eget liv?

Det kan man f.n undra?
Rosmarin
CITAT (netaave @ 16-04-2009, 13:23) *

Mycket bra skrivet! tummenupp.gif
Rosmarin
CITAT (Mårbacka @ 14-04-2009, 17:05) *
Nu när påsken är ver har vi talat med barnvårdcentralen - endast talats vid. De första man kom fram till var att det kan vara en form utav epilepsi, men att det även kan vara schizofreni. Dottern vet inget om detta och det är klart att jag och ingen ska kalla henne psykiskt störd eller något liknande, absolut inte! vi ska bara tala om för henne att det är dags att gå till doktorn och undersökas som alla barn gör. Ni som försökte rätta mig eller något, att det är fel på oss mammor som gör saken värre hade helt fel. Jag är själv utbildad lärare och vet hur man behandlar barn.

-fear-.gif Hur i hela världen kan de ge en sådan diagnos per telefon ???!!!
Är helt och hållet överens med er andra som har varit förvånade och chockade över detta här i tråden!

Det låter ju bra att ni ska gå till doktorn "på vanligt sätt" med flickan, men jag hade nog inte tagit med henne till en doktor som ger sådana diagnoser per telefon. Be att få tid hos en erfaren barnpsykolog i fall ni ska ställa någon diagnos överhuvudtaget tycker jag. Som jag skrev i ett tidigare inlägg.

Hur går det för er?
Grå
CITAT (netaave @ 16-04-2009, 22:38) *
birthday.se tar sina uppgifter från folkbokföringen, inget man kan undgå alltså. Eller vet nån här hur???

Nej, tyvärr kan du bara få vara anonym på Birthday om du har "särskilda skäl" d.v.s ett domslut.
Jag har haft uppe detta med JO, med datainspektionen och slutligen med JK som skickade ett beslut om att de inte kunde göra något åt att folks personuppgifter köps och säljs på internet.

Jag har bloggat om det här: "Den självgoda tvättmaskinen", här: "När personnumret blev en handelsvara" och här: "Vad hände sedan".

Längre än så har jag inte kommit, men jag har inte gett upp än.

Red. stavfel
Rose
CITAT (Grå @ 17-04-2009, 12:29) *
Nej, tyvärr kan du bara få vara anonym på Birthday om du har "särskilda skäl" d.v.s ett domslut.
Jag har haft uppe detta med JO, med datainspektionen och slutligen med JK som skickade ett beslut om att de inte kunde göra något åt att folks personuppgifter köps och säljs på internet.

Jag har bloggat om det här: "Den självgoda tvättmaskinen", här: "När personnumret blev en handelsvara" och här: "Vad hände sedan".

Längre än så har jag inte kommit, men jag har inte gett upp än.

Red. stavfel

Jag har läst din blogg och instämmer i det du säger. Jag önskar också att sajter som birthday inte fanns. Fast lika skrämmande som sajten är, lika skrämmande är folks naivitet till internet. Mina försök att upplysa har mest bemötts med ilska. Kanske måste man ha varit utsatt för internet-stalking för att förstå riskerna.
abbbe
Hur går det för er? g.gif
Rosmarin
CITAT (abbbe @ 18-04-2009, 20:06) *
Hur går det för er? g.gif

Undrar jag också. ?
Aqvakul
det är nog flera som undrar hur det gått...
Rosmarin
CITAT (Aqvakul @ 20-04-2009, 13:08) *
det är nog flera som undrar hur det gått...

Ja verkligen. confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon