Full version: Sorglig reklam
Sidor: 1, 2, 3
ängsvädd
CITAT (farbror Bosse @ 20-04-2009, 17:43) *
Netha, du verkar ju inte kunna skilja på olika sorters fakta.
Är du säker på att ditt barn började läsa vid 3 års ålder?

Personangrepp thumbdown.gif thumbdown.gif thumbdown.gif thumbdown.gif thumbdown.gif
Myosotis
CITAT (farbror Bosse @ 20-04-2009, 17:43) *
Netha, du verkar ju inte kunna skilja på olika sorters fakta.
Är du säker på att ditt barn började läsa vid 3 års ålder?

Och vem är du som kommer här och börjar med att hacka på Netha?! Jag har läst en bok om hur man lär sitt barn (vilket barn som helst) att börja läsa vid 2 års ålder. Själv kunde jag både läsa och skriva långt innan jag började skolan. Vad är det som är så konstigt med det?!
Netha
CITAT (MimmiH @ 20-04-2009, 19:28) *
Personangrepp thumbdown.gif thumbdown.gif thumbdown.gif thumbdown.gif thumbdown.gif

.
CITAT (Myosotis @ 20-04-2009, 20:08) *
Och vem är du som kommer här och börjar med att hacka på Netha?! Jag har läst en bok om hur man lär sitt barn (vilket barn som helst) att börja läsa vid 2 års ålder. Själv kunde jag både läsa och skriva långt innan jag började skolan. Vad är det som är så konstigt med det?!

Jag kan nästan gissa vem som reggat ny anv. Har läst här i forumet att man kan göra så om man surfar från olika ställen... t.ex hemma och på jobbet.

Tack Myosotis och MimmiH för stöd ... det värmde. wub.gif
Red Top
Du får en stor kram från mig , Netha smiley_small_hug.gif

Det är inte alls konstigt att någon lär sig läsa i den åldern. Min son var nog drygt tre när han kom med en Bamsetidning och glatt konstaterade: Mamma, jag vet vad det står här! Och det gjorde han. Han hade länge varit intresserad av bokstäver och alltid frågat vad de hette.

Att någon registrerar sig som "Farbror Bosse", och sedan kommer med påhopp är minst sagt lågt.
Det gör ju inte saken bättre att namnet får mig att associera till Johan Ulvesons vedervärdiga scout i Lorry. Det ger mig rysningar, även om det är "humor".
Netha
CITAT (Red Top @ 20-04-2009, 22:52) *
Du får en stor kram från mig , Netha smiley_small_hug.gif

Det är inte alls konstigt att någon lär sig läsa i den åldern. Min son var nog drygt tre när han kom med en Bamsetidning och glatt konstaterade: Mamma, jag vet vad det står här! Och det gjorde han. Han hade länge varit intresserad av bokstäver och alltid frågat vad de hette.

Att någon registrerar sig som "Farbror Bosse", och sedan kommer med påhopp är minst sagt lågt.
Det gör ju inte saken bättre att namnet får mig att associera till Johan Ulvesons vedervärdiga scout i Lorry. Det ger mig rysningar, även om det är "humor".

Tack!
Jag blir rörd av omtanke. wub.gif
Berith
Ja jag tyckte det var fantastiskt att ett barn (Nethas alla fyra var väl tidiga?) kunde läsa och skriva vid 3 års ålder. Hade aldrig hört talas om det tidigare, så sååå väldigt vanligt kan det väl inte vara?
Pia L
Nej Berith, det är inte alls vanligt att barn läser och skriver vid 3 års ålder.
Att dom kan skriva sitt namn och se skillnad på några bokstäver är inte jätteovanligt, men att dom själva sitter och läser dom lättare barnböckerna klassas nog som ganska ovanligt, inget av alla barn jag träffat på under alla mina år har kunnat läsa och skriva vid 3 års ålder, runt 5 däremot.
ängsvädd
Min syster kunde det - vi tror att det var jag som lärde henne - men vi har ingen aning om hur det gick till. Hur vanligt det är har jag ingen aning om.
Berith
CITAT (MimmiH @ 21-04-2009, 07:48) *
Min syster kunde det - vi tror att det var jag som lärde henne - men vi har ingen aning om hur det gick till. Hur vanligt det är har jag ingen aning om.

Det var väl nån här (?) som skrev att barn som lär sej läsa och skriva ovanligt tidigt har det lättare i skolan i andra ämnen också. Var det så för din syster? Blev hon nåt stort? (Om man får vara så nyfiken... blush.gif )
Wilmer
CITAT (Berith @ 21-04-2009, 07:21) *
Ja jag tyckte det var fantastiskt att ett barn (Nethas alla fyra var väl tidiga?) kunde läsa och skriva vid 3 års ålder. Hade aldrig hört talas om det tidigare, så sååå väldigt vanligt kan det väl inte vara?

3, 4, 5, 7 var det väl? Lite skillnad på 3 och 7! Som det kan vara i livet, lättare för en del än andra. Det finns ju småbarn som kan spela piano, det kan inte jag nu vid 38... Kompisars barn är väldigt olika, en del använder och begriper "svåra" ord otroligt tidigt, andra mycket senare.
ängsvädd
CITAT (Berith @ 21-04-2009, 07:59) *
Det var väl nån här (?) som skrev att barn som lär sej läsa och skriva ovanligt tidigt har det lättare i skolan i andra ämnen också. Var det så för din syster? Blev hon nåt stort? (Om man får vara så nyfiken... blush.gif )

Ja, hon har alltid varit något stort wub.gif Hon har en underbar son också wub.gif

Lite kort om hennes "karriär" : I grundskola och gymnasium var hon inte studiemotiverad. En hel del skolk, inga bra betyg trots att hon hade kapacitet. Trots detta fick hon ett bra jobb direkt efter gymnasiet och ganska snart kostade företaget på henne en chefsutbildning. Pga att hennes avdelning skulle flytta från Sthlm så gick hon in i en kompis företag. Sedan dess har hon varit egenföretagare. På "gamla" da´r har hon börjat plugga på högskola, sökte in på högskoleprovet vilket hon fick mycket bra resultat på, inom något hon verkligen brinner för - vilket dessutom är ett högavlönat jobb. Hon har en enorm förmåga att hitta lösningar på "allt".

Ja, jag skulle kunna berätta mycket mer om henne - men stannar nu.

Jag tror att det är vanligare än man tror att barn lär sig läsa i 3-4-årsåldern - särskilt de som har äldre syskon.
Huggorm
CITAT (Berith @ 21-04-2009, 07:59) *

Jag lärde mig läsa vid 5 års ålder som sagt, vilket inte är fantastiskt tidigt men ändå före jag började förskolan. Jag hade det lätt genom hela skolgången, även om jag aldrig "blivit något stort". Jag hade nog kunnat prestera mycket bättre om jag ville, men jag ansågs som tillräckligt konstig utan att vara plugghäst också. Bland killarna i skolan var den allmänna uppfattningen att skolan var något man avskydde, och höga betyg var inget man strävade efter. Jag läste i stort sett inte en läxa under hela skolgången, det passade min lata läggning perfekt och gav mig treor i de flesta betyg. Det räckte i sin tur för att jag skulle komma in på det gymnasietprogram jag ville, så allting gick precis som det skulle.
Berith
"Blev nåt stort..." whistling.gif Låter ju som om jag trodde att tidiga barn skulle bli statsministrar eller nåt. Minst! Menade mer om dom hade nytta av sina tidiga kunskaper. Eftersom det rör sej om språk kanske dom skulle ha lättare för att bli lärare i språk tex.
Myosotis
Jag tror inte att barn som lär sig läsa tidigt nödvändigtvis är intelligentare. När det gäller språkutveckling har man väl konstaterat att det inte har något samband.
Netha
CITAT (Myosotis @ 21-04-2009, 18:35) *
Jag tror inte att barn som lär sig läsa tidigt nödvändigtvis är intelligentare. När det gäller språkutveckling har man väl konstaterat att det inte har något samband.

Fast just i vår familj så kan vi konstatera att de två som började läsa tidigast
har haft det otroligt lätt när det gäller språk ... engelska, franska, italienska plus några till.

Men... överlag så tror jag att det kan skilja otroligt och inte handlar det egentligen om intelligens.
Som jag tror så handlar det endast om inlärningsförmåga.
Intelligent kan du vara på många andra områden .. även om du inte är det i just språk.
Huggorm
Jag lärde mig läsa på egen hand före jag började skolan bara för att vi inte hade någon TV... Jag har inte speciellt lätt för språk, men svårast är det väll att tala dom, får jag läsa så klarar jag mig hyggligt på ett tiotal språk
Netha
CITAT (Huggorm @ 22-04-2009, 22:57) *
Jag lärde mig läsa på egen hand före jag började skolan bara för att vi inte hade någon TV... Jag har inte speciellt lätt för språk, men svårast är det väll att tala dom, får jag läsa så klarar jag mig hyggligt på ett tiotal språk

Jesses! men då är du väl en språkbegåvning. smile.gif
Motti
I skolan påpekar ju ofta lärarna hur viktigt det är att högläsa för sina barn just för läsförståelsen,min dotter lärde sig läsa "på riktigt "i skolan bara efter några veckor,senare i skolan behövde hon inte plugga särskillt intensivt för att lära sig hon fick en 5 i svenska språket och i gymnasiet gick hon Humanistisk linje och läste flera språk med lätthet.Jag tror det är viktigt att man läser mycket för barnen när de är små,dottern tex slukade böcker på löpande band och gör så än när hon har tid.Sonen hade också lätt för sig i skolan men har aldrig varit mycket för att läsa böcker,ja om det inte handlar om jakt förstås whistling.gif men han har klarat sig bra utan att plöja böker på fritiden.Jag tror det har lite med gener att också göra plus andra omständigheter.Själv hade jag det inte speciellt lätt för mig i skolan efter som jag fick börja "för tidigt"redan vid sex årsålder och var nog inte skolmogen,jag fick slita hårt men fick mina betyg så jag kunde komma in på Frisörskolan.En del har väl läshuvud och en del klarar sig bättre i praktiska saker.Jag tror heller inte läsning och läsförståelse är någon mätsticka på intelligens,en del kan vara riktigt socialt smarta eller praktiskt smarta.Finns många stora män och kvinnor som inte alls klarade skolgången så bra men har tagit sig fram på grund av en social intelligens och praktiskt arbete.Själv vill jag påstå att jag är en praktíker,jag lär hellre mig praktiskt än läser mig till saker och ting.Fast ibland måste man ju läsa sig till saker som tex bruksannvisningar g.gif
Netha
CITAT (Motti @ 22-04-2009, 23:02) *
I skolan påpekar ju ofta lärarna hur viktigt det är att högläsa för sina barn just för läsförståelsen,min dotter lärde sig läsa "på riktigt "i skolan bara efter några veckor,senare i skolan behövde hon inte plugga särskillt intensivt för att lära sig hon fick en 5 i svenska språket och i gymnasiet gick hon Humanistisk linje och läste flera språk med lätthet.Jag tror det är viktigt att man läser mycket för barnen när de är små,dottern tex slukade böcker på löpande band och gör så än när hon har tid.Sonen hade också lätt för sig i skolan men har aldrig varit mycket för att läsa böcker,ja om det inte handlar om jakt förstås whistling.gif men han har klarat sig bra utan att plöja böker på fritiden.Jag tror det har lite med gener att också göra plus andra omständigheter.Själv hade jag det inte speciellt lätt för mig i skolan efter som jag fick börja "för tidigt"redan vid sex årsålder och var nog inte skolmogen,jag fick slita hårt men fick mina betyg så jag kunde komma in på Frisörskolan.En del har väl läshuvud och en del klarar sig bättre i praktiska saker.Jag tror heller inte läsning och läsförståelse är någon mätsticka på intelligens,en del kan vara riktigt socialt smarta eller praktiskt smarta.Finns många stora män och kvinnor som inte alls klarade skolgången så bra men har tagit sig fram på grund av en social intelligens och praktiskt arbete.Själv vill jag påstå att jag är en praktíker,jag lär hellre mig praktiskt än läser mig till saker och ting.Fast ibland måste man ju läsa sig till saker som tex bruksannvisningar g.gif

Precis ... alla är vi inte teoretiker ...
men fördenskull är vi inte dummare.
smile.gif
Ralf
CITAT (Netha @ 22-04-2009, 22:38) *
Fast just i vår familj så kan vi konstatera att de två som började läsa tidigast
har haft det otroligt lätt när det gäller språk ... engelska, franska, italienska plus några till.

Handlade tråden om mobbing eller om nåt annat??
Huggorm
CITAT (Ralf @ 23-04-2009, 09:16) *

Det handlar inte om mobbning heller, det handlar om en speciell reklamfilm. Fast den har spelat ut sin roll som diskussionsunderlag så nu kan man lika gärna låta ämnet vandra iväg som det vill, för annars kommer tråden tvärdö
Chamomille
CITAT (Huggorm @ 23-04-2009, 09:19) *
Det handlar inte om mobbning heller, det handlar om en speciell reklamfilm. Fast den har spelat ut sin roll som diskussionsunderlag så nu kan man lika gärna låta ämnet vandra iväg som det vill, för annars kommer tråden tvärdö

Jag som trådskapare anser att den reklamen handlar om mobbning. Det var därför jag skrev som jag gjorde. Sorgligt.
farbror Bosse
CITAT (Netha @ 20-04-2009, 22:33) *
.

Jag kan nästan gissa vem som reggat ny anv. Har läst här i forumet att man kan göra så om man surfar från olika ställen... t.ex hemma och på jobbet.

*ler*

*ler*
Huggorm
CITAT (farbror Bosse @ 23-04-2009, 09:47) *
*ler*
*ler*

Passande att du dyker upp i en tråd som handlar just om mobbning, vem du nu än råkar vara
ängsvädd
CITAT (Ralf @ 23-04-2009, 09:16) *

Det är ju väldigt vanligt att en tråd blir mångfacetterad och innehåller flera olika spår. Inget fel med det tycker jag.
Myosotis

Det kan väl hända att det finns ett samband i alla fall, jag har också lätt för språk. Men jag tycker inte att föräldrar till barn som inte lär sig läsa tidigt ska tro att deras barn är mindre intelligenta.

Mina föräldrar ville förresten inte att jag skulle lära mig läsa innan jag började skolan, men det gick inte att hindra mig. De var rädda att skolan skulle tråka ut mig och så blev det också mycket riktigt. I början var det för lätt och sen när det blev svårare orkade jag inte jobba för att lära mig något.

När det gäller vad tråden handlar om så kom vi in på inlärning för att barn som avviker kanske riskerar att mobbas, alltså även barn som är "för duktiga". Så länge TS tycker att det är relevant kan vi väl fortsätta den intressanta diskussionen, gärna utan personangrepp. Det är ganska tröttsamt med alla påpekanden om vad som är OT eller inte, man behöver väl inte bara kommentera själva rubriken wacko.gif .
ängsvädd
CITAT (Myosotis @ 23-04-2009, 10:58) *
Det kan väl hända att det finns ett samband i alla fall, jag har också lätt för språk. Men jag tycker inte att föräldrar till barn som inte lär sig läsa tidigt ska tro att deras barn är mindre intelligenta.
.....

Det håller jag med om. De som har svårt för att läsa kan ju ha lätt för logiskt tänkande exvis. Intelligens är ju ett väldigt vitt begrepp med många parametrar.
Bettson
Vid mobbing så talas det ofta om att den mobbade avviker på något sätt. Jag lovar att de osäkra små skitar som mobbar andra, alltid hittar en avvikelse att mobba någon för och så fortsätter det.

De legaliserar sitt mobbande genom att det fortgår ostört och att ingen säger ifrån. Ju längre de får vara oströda desto öppnare och mera "rätt " tycker de att de har.

Att däremot klara av dessa mobbare kräver trygghet och stark personlighet.

Min äldsta son var utrustad med sk vingmutteröron. Vid varje skolstart på hösten med nya barn så drog hela mobbingmaskineriet igång. Och varje höst så var det ca en månads kämpande för att få stopp på det hela. Man löste problemet och det var alltid nya ungar= nya mobbare varje läsårsstart.

Jag ville få slut på det hela och gock till doktorn med grabben för att kunna operera öronen.
Doktorn var positiv så när som på en sak. Grabben var tvungen att be om det själv.

Till saken hör att han var lite spruträdd. Det låg en öppen remiss för oprationen och det var bara att ringa ifall grabben ville.

Det fick bero över sommaren men till skolstarten i fjärde klass och när allt började igen, frågade jag honom ifall det inte var ide att göra denna operation i alla fall. Så att vi fick slut på eländet.

Han gick och la sig på kvällen och nästa morgon när han kommer ner till frukosten så säger han:

Fasiken mamma.Menar du verkligen att för att vissa idioter inte kan uppföra sig så måste jag operera mig.

Man slutar aldrig att förvåna sig över hur klok den nya generationen är. whist.gif
ängsvädd
CITAT (Bettson @ 23-04-2009, 20:51) *
.......

Fasiken mamma.Menar du verkligen att för att vissa idioter inte kan uppföra sig så måste jag operera mig.

Man slutar aldrig att förvåna sig över hur klok den nya generationen är. whist.gif

Toppen tummenupp.gif Det kallar jag självförtroende smile.gif
Netha
CITAT (Myosotis @ 23-04-2009, 10:58) *
Det kan väl hända att det finns ett samband i alla fall, jag har också lätt för språk. Men jag tycker inte att föräldrar till barn som inte lär sig läsa tidigt ska tro att deras barn är mindre intelligenta.Mina föräldrar ville förresten inte att jag skulle lära mig läsa innan jag började skolan, men det gick inte att hindra mig. De var rädda att skolan skulle tråka ut mig och så blev det också mycket riktigt. I början var det för lätt och sen när det blev svårare orkade jag inte jobba för att lära mig något.

När det gäller vad tråden handlar om så kom vi in på inlärning för att barn som avviker kanske riskerar att mobbas, alltså även barn som är "för duktiga". Så länge TS tycker att det är relevant kan vi väl fortsätta den intressanta diskussionen, gärna utan personangrepp. Det är ganska tröttsamt med alla påpekanden om vad som är OT eller inte, man behöver väl inte bara kommentera själva rubriken wacko.gif .

Nämen så klart de inte ska. Tror att jag skrev i något tidigare inlägg att det inte alls handlade om intelligens.
Inte alla är teoretiker ... inte alla är praktiker, och tack o lov för det.
Vad jag tycker är tråkigt numera... det är att de flesta utbildningar är teoretiska.
Ytterst få är praktiska och det leder till att många ungdomar känner sig utanför/icke dugliga.
Varför har vi inte fler lärlingsutbildningar?
Myosotis
CITAT (Bettson @ 23-04-2009, 20:51) *
Fasiken mamma. Menar du verkligen att för att vissa idioter inte kan uppföra sig så måste jag operera mig.

bravo.gif Vilken klok kille! Det är ju hemskt att inte duga som man är.
Netha
Instämmer i föregående. tummenupp.gif bravo.gif

Red Top
Bettson!

En stor kram till dig och sonen! smiley_small_hug.gif tummenupp.gif

Det är det som kallas grundtrygghet, och det har du verkligen lyckats ge honom. tummenupp.gif
Berith
Film om mobbing --> Radio Skaraborg --> 30-dagarsarkivet --> 23 april --> 15.30-16.00 --> spola fram till ca 6.30 så finns ett reportage om en film som spelats in för att visas för skolklasser.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon