Sidor: 1, 2
GGG
Vilken växt/växter är det som man ABSOLUT INTE vill ha i sin trädgård? Det skulle vara kul att göra en undersökning här i forumet och se vad det skulle vara för växt som skulle hamna i topp på en lista från nummer 1 till 10 som en av de mest avskyvärda växterna?

Det skulle kunna vara en växt som man inte vill att ens värsta fiende skulle så/plantera i smyg när man är bortrest! Kan det vara ogräs eller liknande som hamnar i topp?

En som bara undrar…
Platinum
Oj svårt att välja en, jag har sanerat ogräs på två håll i trädgården i veckan och håller fortfarande på. Rotogräsen vallört och kirskål delar första plats som trädgårdsmarodörer.
CillaM
Parkslide, kirs, lysing, törel, vallört är de som jag inte vill ha in i trädgårdsrabatterna. För att inte tala om klöver och oxalis. Och grannarnas ungar.
Kajsa i Arvika
Japanska lyktor... ett påfund av hin håle själv... devil.gif
Aqvakul
Kvickrot och knölklocka är inga favoriter.
Wilmer
CITAT (Kajsa i Arvika @ 18-04-2009, 21:51) *

Dem som jag försöker odla varje år giggle.gif .Köpte en planta i höstas tillslut..

Jag vill inte ha gräs i mina land, jag hatar gräs av alla di sorter!!!!!!!
Azur
Kirskål. Mattbildande och jättetrist.

Knölklocka skulle jag vilja ha.
kicki.p
Nej tack till kirskål, höstgullris, knölklocka, vanlig såpnejlika, praktröllika, kvickrot, allt är bara elände. Nässlor är ju användbara även om de är besvärliga att rensa bort, men de är som godis för rabatterna.
netaave
Växter med gula blommor, vårlök, gula krokus o påskliljor undantagan
Monica M zon 4
Kirskål, parkslide, höstgullris, knölklocka, vanlig såpnejlika, kvickrot, såna växter som sprider sig okontrollerbart (vissa sorter av vallmo, nävor, marktäckare till exempel), rönnspirea. Det finns många som inte jag vill ha i trädgården. Jag är ett kontrollfreak!
ampersson
Tistlar! Flyttade till nytt hus förra året o hela gräsmattan och sandlådan (som nu är kryddland) var proppfullt av de stickiga äckliga sakerna!
Christina i Taxinge~
Allt ovanstående som redan nämnts! devil.gif
Samt Bergklint! ranting.gif devil.gif
Alba
CITAT (Kajsa i Arvika @ 18-04-2009, 21:51) *

De ska jag så i år ohmy.gif........ men Irene har varnat mig.
Tänker sätta de i en hink med hål i som jag gräver ner......försöka duger alltid. 000.gif

Glömde ju skriva vad jag inte vill ha..........knölklocka......kämpar varje år för att rensa bort i rabatten.
Wilmer
Jag har sniglar behövs ingen hink devil.gif
andersen
Kvickrot vill jag inte ha.
Monaxe
KIRSKÅL....måste vara ett påfund av någon elak j**el devil.gif

Hade ingen kirskåkl någonstas på tomten när vi flyttade hit för 22 år sedan, men i ett lastbillass med jord fans minsann rötter från Kirs, dessvärre upptäckte jag det för sent, jordlasset las i en en brant slänt och där kunde kirsen växa till rejält. Nu har jag f*nskapet i hela trädården....

Japansk lykta har jag med, den är tämligen beskedlig...än så länge...

Sniglar är ett kapitel för sig....de är inte heller önskvärda....
Andypandy
kirskål kanske man inte kan beskylla någon direkt för... men den idioten som tagit hit Penningblad...

ranting.gif rtfm.gif
jo_1
Revsugan skulle jag gärna se utplånad. Den kanske var finfin i någon liten rabatt någon gång, men nu finns den överallt. Den har tagit över gräsmattan helt på vissa ställen Usch, bort! (sen vill jag också ta bort oplanerade ormbunkar om man får önska en sak till wink.gif )
Myosotis
Vet inte riktigt... brännässla? Kirskål? Kvickrot? Mitt favoritogräs är i alla fall pepparmynta, för det doftar tandkräm när jag klippar gräsmattan. yes.gif
Betty
Knölklocka, toppklocka, bergklint, revsmörblomma, maskrosor och sist men inte minst oönskad - snårvinda.
Boxer
snårvinda

Behövs väl inga ord? wacko.gif
Betty
CITAT (Boxer @ 19-04-2009, 12:45) *
snårvinda

Behövs väl inga ord? wacko.gif

Nej, inga alls giggle.gif
Danne031
Jag är så lycklig, det är nämligen så att jag kan identifiera totalt noll sorters ogräs.

Detta betyder ju följdaktligen att jag har 100% grönt och fint i mina rabatter! biggrin.gif
anne-li i olofstorp
Ha det tror du bara!
Vänta bara tills du börjar identifiera egna ogräs..... ranting.gif
Danne031
Jo det var menat med lite ironi.. wink.gif

Nästa vår ryker rabatterna med dräneringen, men året därpå är det dags att börja lära sig identifiera.
anne-li i olofstorp
giggle.gif crazy.gif skadegläje du vet...... ninja.gif
Skruttis
Förutom Kirskålen så avskyr jag Toppklockan. Helt ranting.gif omöjligt att utrota och den nästlar sig in allt annat och kväver det. Fy bubblan!!!!
Azur
Ni som har problem med knölklocka och toppklocka: jag skulle hemskt gärna ha några, skulle nån kunna tänka sig att skicka nån rotknöl till mig?

Jag har inte så mycket att byta med för tillfället... Skott av Persicaria capitata har jag, men den är ömtålig och jag vet inte om den överlever i posten.
Gunilla T
Men oj, skojar du? Vilken vacker växt..har du vägarna förbi kan du få toppklocka av mig ...har haft knölklocka också men hoppas att jag utrotat den..det visar sig. Delar gärna med mig av något ädlare växter annars.

Förövrigt är Convallaria majalis - liljekonvalj riktigt besvärlig, har hela naturen full av dem och när man gräver rabatter får man pilla med saxar och järn under alla stenar för där finns rötterna. Jag är jättenoga när jag gör rabatter men varje vår sticker det iaf upp några skott - där jag lagt tidningar under jorden kommer de rakt igenom.
Azur
CITAT (Gunilla T @ 20-04-2009, 17:46) *
Men oj, skojar du?

Nej, inte alls. Jag tror de skulle passa perfekt i min trädgård.
vindspel
Förutom ogräs så tycker jag inte om tagetes sick.gif
Aqvakul
CITAT (vindspel @ 21-04-2009, 11:34) *

Jag är inte heller någon vän av Tagetes, men vissa sorter tycker jag faktiskt är riktigt fina...

Meriona
CITAT (vindspel @ 21-04-2009, 11:34) *

Och jag som tycker att de är klart underskattade, de blommar ju från vår till höst, och håller dessutom skadeinsekter borta. wub.gif
nelly.trott
Kirskål är min största fiende, har för tredje gången grävt om ca 8 kvm och hittar fortfarande deras rötter men det var kirskål så tät så den i stortsätt har växt om och på varandra kirskålsröttmattan var 10 cm tjock väldigt tät in på varandra ..brrrrrrrr fruktansvärt, dock vet jag sen förra året att grävandet lönar sig =). den andra är vintergäck brrr den finns överallt :/
Red Top
CITAT (nelly.trott @ 21-04-2009, 12:44) *
Kirskål är min största fiende, har för tredje gången grävt om ca 8 kvm och hittar fortfarande deras rötter men det var kirskål så tät så den i stortsätt har växt om och på varandra kirskålsröttmattan var 10 cm tjock väldigt tät in på varandra ..brrrrrrrr fruktansvärt, dock vet jag sen förra året att grävandet lönar sig =). den andra är vintergäck brrr den finns överallt :/

Så olika vi är! Och skönt är det flirting.gif

Jag älskar vintergäck. wub.gif De kommer bland de första på våren och varar bara alltför kort tid. no.gif
Alba
Jag glömde ju Byskvaller ..........den sprider sig lika snabbt........d.v.s Uppländsk Vallört.

Red Top
Tack snälla Alba för det namnet! Byskvaller a0a.gif
Jag har uppländsk vallört och gillar den. Dessutom gör det inte så mycket om den sprider sig där den står.
Aqvakul
Det där med "ogräs" handlar ju rätt mycket om hur trädgården ser ut, vad jag har för mål med min trädgård och var i trädgården "ogräset" hamnat.
Myosotis
CITAT (nelly.trott @ 21-04-2009, 12:44) *
...den andra är vintergäck brrr den finns överallt :/

fear.gif fear.gif fear.gif Vad säger du!!!? Är vintergäck ett ogräs? Jag har vid flera tillfällen köpt och planterat vintergäck, men de bara döör -cry-.gif De trivs inte alls här dunno.gif
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 21-04-2009, 18:30) *
fear.gif fear.gif fear.gif Vad säger du!!!? Är vintergäck ett ogräs? Jag har vid flera tillfällen köpt och planterat vintergäck, men de bara döör -cry-.gif De trivs inte alls här dunno.gif

samma här...
Red Top
Vintergäck är en prydnadsväxt enl den Virtuella floran rtfm.gif Vintergäck
Rosmarin
Jag är väldigt förtjust i smultron, men de håller på att ta över hela trädgården varje år. Som sagt, är jätteglad att vi har dem men det hade varit trevligare om de inte var överallt. Rensar bort hundratals varje vecka!!! ranting.gif
Biggan_
CITAT (Meriona @ 21-04-2009, 12:28) *
Och jag som tycker att de är klart underskattade, de blommar ju från vår till höst, och håller dessutom skadeinsekter borta. wub.gif

....men mördarsniglarna dras till dem! ranting.gif
Jag gillar bara dom små låga tagetesen och förr brukade jag alltid ha sådana, men sedan några år tillbaka är det lönlöst eftersom sniglarna kaläter dom. Planterar man ena dagen så finns bara stjälkarna kvar dagen efter.
officinalis
Pelargoner, fruktansvärt trött på dom trots att jag aldrig ägt en.
Förlåt wink.gif
Meriona
CITAT (Biggan_ @ 22-04-2009, 00:41) *
....men mördarsniglarna dras till dem! ranting.gif
Jag gillar bara dom små låga tagetesen och förr brukade jag alltid ha sådana, men sedan några år tillbaka är det lönlöst eftersom sniglarna kaläter dom. Planterar man ena dagen så finns bara stjälkarna kvar dagen efter.

Vilken tur att jag inte har sniglar på min balkong! bravo.gif yes.gif
Huggorm
Förstår inte vad alla har emot kirskål. Den är ju trevlig med sin frodiga grönska!
officinalis
CITAT (Huggorm @ 22-04-2009, 15:00) *
Förstår inte vad alla har emot kirskål. Den är ju trevlig med sin frodiga grönska!

Antagligen för att den är svår att bli av med sprider sig snabbt och kväver andra trädgårdsväxter. Utseenden tror jag ingen har några negativa synpunkter på smile.gif
Aqvakul
CITAT (officinalis @ 22-04-2009, 14:44) *
Pelargoner, fruktansvärt trött på dom trots att jag aldrig ägt en.
Förlåt wink.gif

förstår inte... confused.gif
officinalis
Jag gillar helt enkelt inte pelargonernas utseende. Men jag står ut med dem såklart, även fast det inte är någonting jag själv vill ha självmant.
Meriona
Du menar vanliga zonaler då? blink.gif Det finns ju vildar, stjärnor, doftisar, änglar, engelska osv, de har ju helt olika utseenden? biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon