|
officinalis
22-04-2009, 15:41
Visste väl att någon skulle sätta dig mig  Det är nog vanliga dofpelargoner jag tycker mig sett för mycket av. Inspirera mig gärna med någon ovanlig sort vettja, så kanske jag ändrar mig.
skogstroll
22-04-2009, 15:50
har blivit rätt trött på nävor som växer ÖVERALLT men med tanke på att jag bor på ett berg får jag väl vara glad att nåt alls vill växa
Chamomille
22-04-2009, 17:19
Gräs  Hellre mossa, det behöver man inte klippa. CITAT (skogstroll @ 22-04-2009, 16:50)  har blivit rätt trött på nävor som växer ÖVERALLT men med tanke på att jag bor på ett berg får jag väl vara glad att nåt alls vill växa  Nävor som är så vackra...  Edit: Man kan ju ha gräs som växer nedåt varannan dag. Finns det?
Eva-Helene
22-04-2009, 17:29
Om jag hade haft någon trädgård, så hade jag inte velat ha in: pipdån, våtarv, rödplister, revsmörblomma,svinmålla,åkerpilört, korsört.
Myosotis
22-04-2009, 17:43
CITAT (Eva-Helene @ 22-04-2009, 18:29)  våtarv Jag gillar våtarv eftersom hönsen älskar det, det blir aldrig för mycket när man plockar hela tiden. Undulater älskar också våtarv.
Farbror Blå
22-04-2009, 18:03
Dansbandsliljan., Lilium Barbadosium vill jag slippa!
Denna neonfärgade, växt, med A4- kronblad i turkosa och cerisa nyanser. Svänger enformat fram och tillbaka i minsta vind.
Finns i flera underarter, L. Larus Christerius, L Flamingus Quintetus samt den kanske mest ökända L L Larus Stefafanzia
Kirskål är något som jag fick mer än nog av på min lilla radhusplätt hos mitt ex.....nu visar det sig att dom eländes.......Hmm, växer i slänten ner mot ett dika hos min sambo, och just där som jag hade planerat att ha min köksträdgård förstås. Men jag såg idag att dom säljer Round up på Rusta för 129:- så jag ska bunkra tills dom dött, jag vet av erfarenhet att grävning är lönlöst på otyget, och marktäckning tar dom sig igenom, nästa chans att vinna kriget är Round up känns det som.....JAG SKA VINNA DETTA KRIG!!!!
Gunilla T
22-04-2009, 18:09
Det är mycket, mycket olämpligt att använda Round up vid diken...
Ännu olämpligare att ha Kisrkål i trädgårdslandet......och säg inte att jag kan använda den som spenat, det har jag hört mig till leda här inne ändå. Finns det inget annat att ta bort det med så får det bli det som fungerar....och det ÄR RU
Alexander-VG-zon3
22-04-2009, 18:24
jag hatar såpnejlikor! och ''grön'' kirskål.
i trädgården har jag Lysing, Penningsblad, Murgröna, Knölklocka, Toppklocka, Brokbladigkirskål, Vilda Nävor, Smörblomma, Nässlor, Oxalis, Prästkrage, Fibbla, Gullris, Mjölke, Bellis m.m. och dom kan jag inte vara utan!! dock är dom på sina bestämda platser där dom inte stör!, vackra är dom alla och jag vill som sagt inte vara utan dom.
Aqvakul
22-04-2009, 18:29
Allt är fint, på rätt plats....
Jamenvisst....i skogen t.ex  där får det gärna växa vad det vill
Camillan
22-04-2009, 19:00
Ahhh! Äntligen en LÄTT lista! PÅ första plats: ta da! 1. KNÖLKLOCKA!!! (Har dem överallt de sat-ns:  ) 2. Kvickrot!!! 3. Groblad... 4. Alla typer av ogräs... 5. Gillar inte sådant som är tråkigt invasivt och fult: T ex Praktlysing, Toppklocka, osv Men i likhet med tidigare skribenter får jag hålla med om att allt är vackert på rätt ställe! I kommunen har man exempelvis planterat varigerad kirskål tillsammans med annat vackert i refuger. Mycket fint! Tycker Camillan, som har fått upp tre decimeter långa knölklockerötter i sin trädgård!
Jag vill inte ha ölandstok eller thujor i min trädgård. Ogräs klarar jag mig också utan, men det ÄR vackert med maskrosor, nässlor ÄR nyttiga och kirskål gott så de retar inte ihjäl mig. Men hade grannen kommit hit o smygplanterat en ölandstok då
Ingela i Segersberg
01-05-2009, 13:18
Kirskål, kirskål och kirskål.
Krolliljan
01-05-2009, 15:38
CITAT (Ingela i Segersberg @ 01-05-2009, 14:18)  Kirskål, kirskål och kirskål.  [attachment=34072:angelette.gif]Tvi för kirskål.
Gudrun i Göteborg
01-05-2009, 16:51
Men tänk om inte kirskål, kvickrot osv fanns. Vad trist det skulle bli. Inget att hetsa upp sig över och inget att göra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|