|
Huggorm
23-05-2009, 18:57
Däremot tror jag Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen i riksdagsvalet nästa år. Där kommer valdeltagandet vara högre, och då räcker inte piratpartiets väljarstöld till längre. Det är bara att acceptera och börja vänja sig vid. Och samtliga etablerade partier kommer att vara beredda att samarbeta med dom om det inte finns något annat sätt att få majoritet
andersen
23-05-2009, 19:37
CITAT (Huggorm @ 23-05-2009, 19:57)  Däremot tror jag Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen i riksdagsvalet nästa år. Där kommer valdeltagandet vara högre, och då räcker inte piratpartiets väljarstöld till längre. Det är bara att acceptera och börja vänja sig vid. Och samtliga etablerade partier kommer att vara beredda att samarbeta med dom om det inte finns något annat sätt att få majoritet Nja det tror jag inte händer, idag så är det väll bara Moderaterna i Karlskrona som sammarbetar med Sverigedemokraterna och på riksdagsplanet har väll alla etablerade partier sakt att dom ej ska samarbeta med Sverigedemokraterna?
Huggorm
23-05-2009, 19:39
CITAT (andersen @ 23-05-2009, 20:37)  Nja det tror jag inte händer, idag så är det väll bara Moderaterna i Karlskrona som sammarbetar med Sverigedemokraterna och på riksdagsplanet har väll alla etablerade partier sakt att dom ej ska samarbeta med Sverigedemokraterna? Tror du verkligen att dom kommer kunna stå emot om sammarbetet är det enda som står mellan dom och makten?
andersen
23-05-2009, 19:45
CITAT (Huggorm @ 23-05-2009, 20:39)  Tror du verkligen att dom kommer kunna stå emot om sammarbetet är det enda som står mellan dom och makten? Ja det tror jag och hoppas jag, annars så har vi ett turdelat samhälle med ca10%invandrare som inte skulle vara önskvärda här, det skulle få sådana konsekvenser som jag och dom flesta medborgare inte vill ha.
Huggorm
23-05-2009, 19:56
CITAT (andersen @ 23-05-2009, 20:45)  Ja det tror jag och hoppas jag, annars så har vi ett turdelat samhälle med ca10%invandrare som inte skulle vara önskvärda här det skulle få sådana konsekvenser som jag och dom flesta medborgare inte vill ha. Tro och hoppas är två olika saker. Och SD är redan i kommunalfullmäktige i dussintals kommuner, i första hand då kommuner med betydligt mer än 10% invandrare. Att dom kommer få massvis med makt inom en snar framtid är bara att inse. Det är för sent att försöka motarbeta, nu bör man arbeta för att minska deras chanser till påverkan. Med demokratiska metoder då, annars rasar hela vårt samhälle
andersen
23-05-2009, 20:03
Fast det är ju få kommuner där det finns något sammarbete, jag känner bara till Kalskrona där det finns ett samarbete, sedan är det stor skildnad på politiken som förs på kommunplan och politiken på riksdagsplan,jag tänker då på tex Österikes politik förut som fick kritik från hela världen, i den sitsen tror jag inte Sverige vill hamna i.
Huggorm
23-05-2009, 20:16
Skulle SD hamna i vågmästarställning kan det bli fyra ganska oförutsägbara år
Lars-Olof Arvids
23-05-2009, 20:41
...
Blomstertanten
24-05-2009, 19:21
Om man nu väljer att inte rösta så tycker inte jag att man sen har rätt att gnälla ! För genom att avstå från att rösta så har man ju sagt att : Jag bryr mig inte !. Då kan man inte komma i efterhand och tycka en massa.
CITAT (Blomstertanten @ 24-05-2009, 20:21)  Om man nu väljer att inte rösta så tycker inte jag att man sen har rätt att gnälla ! För genom att avstå från att rösta så har man ju sagt att : Jag bryr mig inte !. Då kan man inte komma i efterhand och tycka en massa. Då måste jag bara fråga - tror du att det blir som du vill att det ska bli bara för att du röstar på ett visst parti eller namn...?
Blomstertanten
24-05-2009, 19:56
CITAT (Berith @ 24-05-2009, 20:33)  Då måste jag bara fråga - tror du att det blir som du vill att det ska bli bara för att du röstar på ett visst parti eller namn...? Nä, självklart blir inte allt precis som jag vill ! Men då har jag åtminstonde försökt att påverka !
CITAT (Blomstertanten @ 24-05-2009, 20:56)  Nä, självklart blir inte allt precis som jag vill ! Men då har jag åtminstonde försökt att påverka ! Jaha...
Snöflinga
24-05-2009, 20:25
Några av er säger sig ska rösta på piratpartiet. Men då kanske ni kan berätta för mig vad de står för ... förutom att det skall vara fritt fram att ladda ned musik gratis Har googlat och det enda jag kan få fram att de inte har några bestämda åsikter om någonting, förutom ovan nämnda Så snälla förklara vad de är och tänker de ställa opp i riksdagsvalet också
Huggorm
24-05-2009, 20:31
CITAT (Snöflinga @ 24-05-2009, 21:25)  Några av er säger sig ska rösta på piratpartiet. Men då kanske ni kan berätta för mig vad de står för ... förutom att det skall vara fritt fram att ladda ned musik gratis Har googlat och det enda jag kan få fram att de inte har några bestämda åsikter om någonting, förutom ovan nämnda Så snälla förklara vad de är och tänker de ställa opp i riksdagsvalet också  Dom är ett enfrågeparti, dom har alltså bara åsikter i en enda fråga. Och ja, dom kommer ställa upp i riksdagsvalet också. Vore intressant att se vad som händer om dom skulle få mer än 50% av rösterna...
Aqvakul
24-05-2009, 20:37
CITAT (Huggorm @ 24-05-2009, 21:31)  Vore intressant att se vad som händer om dom skulle få mer än 50% av rösterna... föga sannolikt...
Huggorm
24-05-2009, 20:43
CITAT (Aqvakul @ 24-05-2009, 21:37)  föga sannolikt... Lyckligtvis
Piccante
24-05-2009, 20:48
CITAT (Snöflinga @ 24-05-2009, 21:25)  Några av er säger sig ska rösta på piratpartiet. Men då kanske ni kan berätta för mig vad de står för ... förutom att det skall vara fritt fram att ladda ned musik gratis Har googlat och det enda jag kan få fram att de inte har några bestämda åsikter om någonting, förutom ovan nämnda Så snälla förklara vad de är och tänker de ställa opp i riksdagsvalet också  De är ju registrerade som parti och har rätt att ställa upp i riksdagsvalet. I EU-parlamentet är friheten större dvs ingen partipiska och ingen blockpolitik som man måste inordna sig i. I EP finns grupper med fristående partier där PP skulle kunna ingå. Men vad jag förstår så vill de helst ingå i gröna eller liberala gruppen men liberalerna verkar inte välkomna dom. Partigrupperna i EP brukar jämka ihop sig inför omröstningar och för små partier gäller det då att kunna kompromissa med de övriga för att få något inflytande alls i ett parlament som är ganska stort. Driver de bara en fråga och står över att ha åsikter i de övriga så kommer partigruppen bestämma åt dem och de blir ett passivt stödparti. I riksdagens skulle de ev kunna bli vågmästare och på så sätt bli mäktigare men blir det en tydlig majoritet för något block så behövs ju inte deras stöd.
Snöflinga
24-05-2009, 21:16
Tycker det låter skrämmande  Inte skulle då jag rösta på ett parti som vänder kappan efter vinde för egen vinnings skull
Myosotis
24-05-2009, 22:24
CITAT (Snöflinga @ 24-05-2009, 21:25)  Några av er säger sig ska rösta på piratpartiet. Men då kanske ni kan berätta för mig vad de står för ... förutom att det skall vara fritt fram att ladda ned musik gratis Har googlat och det enda jag kan få fram att de inte har några bestämda åsikter om någonting, förutom ovan nämnda Så snälla förklara vad de är och tänker de ställa opp i riksdagsvalet också  Piratpartiets ledare Rickard Falkvinge intervjuades i Ekots lördagsintervju förra veckan, du kan lyssna på programmet här. Det var rätt intressant, han var mycket noga med att inte tycka någonting.
Aqvakul
25-05-2009, 06:52
Det här är min kandidat - eftersom jag prioriterar klimatfrågan...
Chamomille
25-05-2009, 06:58
CITAT (Aqvakul @ 25-05-2009, 07:52)  Det här är min kandidat - eftersom jag prioriterar klimatfrågan...  Vem kan det vara
Här har det bara kommit ett litet reklamblad från Sverigedemokraterna... Kom i lördags. Är inte dom andra intresserade av att informera om vilka frågor och personer som är viktiga för just dom?
Chamomille
25-05-2009, 07:30
CITAT (Berith @ 25-05-2009, 08:29)  Här har det bara kommit ett litet reklamblad från Sverigedemokraterna... Kom i lördags. Är inte dom andra intresserade av att informera om vilka frågor och personer som är viktiga för just dom? DET undrar jag också!
Huggorm
25-05-2009, 07:46
CITAT (Chamomille @ 25-05-2009, 07:58)  Vem kan det vara  Ser ut som Carl Schlyter, miljöpartist
Gunilla T
25-05-2009, 19:29
CITAT (Aqvakul @ 25-05-2009, 07:52)  Det här är min kandidat - eftersom jag prioriterar klimatfrågan...  Då är vi i alla fall två som tycker att klimatet och miljön angår och på verkar oss alla!
Piratpartiet frihet och integritet för medborgarna,,storebror läser inte dina brev över axeln, dom kommer att värva många röster.
Aqvakul
25-05-2009, 19:46
CITAT (Vippan @ 25-05-2009, 20:33)  Piratpartiet frihet och integritet för medborgarna,,storebror läser inte dina brev över axeln, dom kommer att värva många röster. Det tror jag också - nytt och fräscht, men tyvärr funkar det inte med ett extremt enfrågeparti...
Gunilla T
25-05-2009, 19:51
Jag skulle aldrig sätta min röst på ett enfrågeparti - de tvingas ta ställning i samtliga frågor och ingen har ju en aning om hur de kommer att lägga sina röster...
Huggorm
25-05-2009, 19:54
Inga enfrågepartier för mig heller. Och när det gäller valet till EU-parlamentet tänker jag heller inte rösta på något parti som är negativt till EU. Nu är vi med vare sig vi vill eller inte, och då vill jag representeras av ett parti som tänker använda sitt inflytande till att förändra och förbättra, inte för att gnälla
Det är det som är poängen att röra om i grytan, så att frågor som inte kommer upp i valrörelsen sedan beslutas över huvudet på medborgarna, så har det varit hitills, därför har vi IPRED och FRA och andra oönskade beslut som medborgarna inte har varit med och beslutat om.
Aqvakul
25-05-2009, 19:59
CITAT (Gunilla T @ 25-05-2009, 20:51)  Jag skulle aldrig sätta min röst på ett enfrågeparti - de tvingas ta ställning i samtliga frågor och ingen har ju en aning om hur de kommer att lägga sina röster... Jag tycker snarare att det är viktigt att rösta på ett parti som vill använda EU till något vettigt - som miljön.... (inte till en massa detaljstyrning)
Snöflinga
25-05-2009, 22:03
CITAT (Huggorm @ 25-05-2009, 20:54)  Inga enfrågepartier för mig heller. Och när det gäller valet till EU-parlamentet tänker jag heller inte rösta på något parti som är negativt till EU. Nu är vi med vare sig vi vill eller inte, och då vill jag representeras av ett parti som tänker använda sitt inflytande till att förändra och förbättra, inte för att gnälla Kunde inte sägas bättre är helt överens
herkules
26-05-2009, 08:20
CITAT (Huggorm @ 25-05-2009, 20:54)  Inga enfrågepartier för mig heller. Och när det gäller valet till EU-parlamentet tänker jag heller inte rösta på något parti som är negativt till EU. Nu är vi med vare sig vi vill eller inte, och då vill jag representeras av ett parti som tänker använda sitt inflytande till att förändra och förbättra, inte för att gnälla jag skulle vilja kalla det att vara kritisk, politiker gnäller oftast inte utan kommer, förhoppningsvis, med konstruktiv kritik.
gammelnalle
26-05-2009, 08:44
Om man nu tycker att det är fel att "EU" skall ut och kriga utanför EU (läs bl.a. Siomalia) eller att det borde vara självklart att snusare skall få snusa när EU tillåter tobak- och dessutom ger stöd till tobaksodling... om man tycker det är fel att EU skall kunna köpa fiskerätter i Afrika... att det är OK att man har olika löner för samma jobb (jag bor i ett "låglönebälte och har ca 4000:-/mån mindre än vad motsvarande industriarbetare har i G-borg och Stockholm) Om man anser det är fel att man skall ha över 100.000 i "lön" Inte gillar bidrag till höger och vänster Inte gillar att man bygger "murar" mot resten av världen... osv osv
Vilket parti/person skall man då rösta på!!
Miljöpartiet har ju också vänt kappan efter vinden...
b
Då Miljöpartiet är det bästa partiet vad gäller djurrätt så får de min röst i alla fall  Oavsett hur de vänt kappan
Huggorm
26-05-2009, 09:34
CITAT (gammelnalle @ 26-05-2009, 09:44)  Om man nu tycker att det är fel att "EU" skall ut och kriga utanför EU (läs bl.a. Siomalia) eller att det borde vara självklart att snusare skall få snusa när EU tillåter tobak- och dessutom ger stöd till tobaksodling... om man tycker det är fel att EU skall kunna köpa fiskerätter i Afrika... att det är OK att man har olika löner för samma jobb (jag bor i ett "låglönebälte och har ca 4000:-/mån mindre än vad motsvarande industriarbetare har i G-borg och Stockholm) Om man anser det är fel att man skall ha över 100.000 i "lön" Inte gillar bidrag till höger och vänster Inte gillar att man bygger "murar" mot resten av världen... osv osv Vilket parti/person skall man då rösta på!!
Miljöpartiet har ju också vänt kappan efter vinden...
b Det spretar ju lite åt olika håll, men det verkar vara en övervikt åt det högra blocket. Centern kanske?
Meriona
26-05-2009, 12:11
Jag har varit och röstat idag!
Aqvakul
26-05-2009, 12:56
CITAT (Meriona @ 26-05-2009, 13:11)  Jag har varit och röstat idag!  Bra jobbat!
Huggorm
26-05-2009, 14:48
Jag tänkte vänta tills valdagen, då är det finkläder på och promenad i samlad tropp till valförrättningslokalen
Jag röstade också i dag. Förstår inte riktigt poängen med att vänta till den 7:e
Aqvakul
26-05-2009, 16:49
CITAT (Nauti @ 26-05-2009, 16:28)  Jag röstade också i dag. Förstår inte riktigt poängen med att vänta till den 7:e  Tradition och en demokratisk manifestation... Fast nog tycker jag det känns både högtidligare och viktigare vid våra nationella val.....
Piccante
26-05-2009, 17:04
Jag röstade idag!
Huggorm
26-05-2009, 17:06
CITAT (Aqvakul @ 26-05-2009, 17:49)  Fast nog tycker jag det känns både högtidligare och viktigare vid våra nationella val..... Helt klart är det så!
Piccante
26-05-2009, 17:06
CITAT (gammelnalle @ 26-05-2009, 09:44)  Miljöpartiet har ju också vänt kappan efter vinden...
b Om du med "vända kappan efter vinden" avser att man följer utfallet av vad 56% av medlemmarna sa i en beslutande medlemsomröstning, så håller jag med dig  Annars är det ett uttryck som ofta har negativ klang och åsyftar något hållningsöst.
gammelnalle
28-05-2009, 06:09
Efter att ha hört på ekot idag så vet jag varjag hör hemma..... och efter att ha läst http://www.mentoronline.se/iuware.aspx?pag...mp;ssoid=102447 ... så är jag om möjligt ännu mera anti EU... b
Myosotis
28-05-2009, 08:52
CITAT (Huggorm @ 26-05-2009, 15:48)  Jag tänkte vänta tills valdagen, då är det finkläder på och promenad i samlad tropp till valförrättningslokalen  Helt i min smak! (Fast jag har röstat 5 minuter innan stängningsdags med hästluktande stallkläder också...  ) Det är jättebra att det finns brevval när man är i utlandet t.ex., har själv använt mig av det när det inte varit möjligt att gå till valet. Men jag tycker att det är mycket märkligt att rösta på en annan dag än valdagen när man nu är hemma, hur kan man komma på en sådan tanke?! Jag är en sån som oftast går mot strömmen, men inte i det här fallet, det skulle kännas så fel, osolidariskt på något sätt. Alla ska rösta på samma dag, och det är lite "feststämning" eller vad man ska säga. Så ofta är det inte val att man inte kan pallra sig iväg till vallokalen!! Det känns odemokratiskt på något sätt, eller är det ett slags protest? Vad protesterar ni emot? Firar ni jul i februari också? Kan någon förklara för mig?
Meriona
28-05-2009, 12:32
För min del beror det på att jag ska var med Wilmer på marsvinsutställning hela dagen och även om vi skulle hinna hem i tid så skulle jag nog inte orka masa mig iväg igen. Därför är det säkrast att rösta i förväg för att det ska bli av alls.
Gossen Ruda
28-05-2009, 12:59
Röstat idag. Får jag en stjärna nu? Kanske en sån där som sitter på EU:s flagga.
Huggorm
28-05-2009, 14:26
CITAT (gammelnalle @ 28-05-2009, 07:09)  Efter att ha hört på ekot idag så vet jag varjag hör hemma..... och efter att ha läst http://www.mentoronline.se/iuware.aspx?pag...mp;ssoid=102447 ... så är jag om möjligt ännu mera anti EU... b Ett medlemskap i EU är det enda sättet att som svensk kunna påverka den danska svinuppfödningen
Snigelhatare
28-05-2009, 22:44
CITAT (Huggorm @ 28-05-2009, 15:26)  Ett medlemskap i EU är det enda sättet att som svensk kunna påverka den danska svinuppfödningen Fast jag tror att bojkott hjälper bättre. Money talks.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|