Full version: Mera om Lidl
Sidor: 1, 2, 3
Hannele
CITAT (Felix matte @ 23-03-2004, 10:40)
Inte har jag sett att t.ex. Brasilianskt kött skulle vara billigare än Svenskt, tvärtom.

Brasilianskt oxfilé är väldigt fint och gott - och billigt!
Hannele
CITAT (azofia @ 23-03-2004, 11:35)
Jag skulle gladeligen köpte ekologskt och svenskt och allt annat OM jag hade råd

Viss, men ju större efterfrågan, desto biligare.
Tesa
CITAT (Hannele @ 23-03-2004, 13:15)
Inte har jag sett att t.ex. Brasilianskt kött skulle vara billigare än Svenskt, tvärtom.

Det är jag helt övertygad om och djuret hade det säkert jättebra där det gick fritt och betade....att det sen fraktades över halva världen är väl inte relevant..... unsure.gif
pejori
CITAT (Hannele @ 23-03-2004, 13:17)
Jag skulle gladeligen köpte ekologskt och svenskt och allt annat OM jag hade råd

håller med dej azofia. smile.gif smile.gif
jag har heller inte råd att vara idealist sad.gif
medans vi väntar på att det ska bli billigare, ska vi svälta då? rolleyes.gif rolleyes.gif
Fredi
CITAT (andersen @ 23-03-2004, 12:49)
Fredi, vist ska vi handla ifrån dom fattiga länderna, men ej via bolag som bla stödjer dödspatruller, du kan vidare läsa länken om bananarbetarna, det kan inte vara så att vi ska köpa billigt på bekostnad av att bolagen kan behandla arbetarna så.

Är det därför man skall bojkotta Lidl och andra lågprisaffärer? För att vissa företag beter sig illa i tredje världen? Vad tjänar arbetarna i centralamerika på att jag bojkottar tysk mjölk?

Majoriteten av de livsmedel som exporteras från centralamerika, Afrika mm tillför oerhört mycket till exportländerna och dess befolkning. Att undvika allt livsmedel producerat i dessa länder förvärrar bara situationen för befolkningen där. Däremot bör man fundera på om det är värt att köpa vissa sorters bananer. Det kanske går att hitta rättvisemärkta istället?
azofia
CITAT (pejori @ 23-03-2004, 13:52)
CITAT (Hannele @ 23-03-2004, 13:17)

håller med dej azofia. smile.gif smile.gif
jag har heller inte råd att vara idealist sad.gif
medans vi väntar på att det ska bli billigare, ska vi svälta då? rolleyes.gif rolleyes.gif

Precis, har man inte pengar så har man inte, kan liksom inte köpa något jag inte har råd med.

Blir så trött på argument som att det blir billigare med större efterfrågan. det vet jag också, det är en av den fria marknadens grundregler. Men igen: har man inte de extra pengarna som det krävs för att man ska kunna handla ekologiskt och allt annat, så är det kört liksom....
andreas i uppsala
jag skiter i allt bara det är billigt.(så man kan lägga pengarna på annat tongue.gif )
Tesa
CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 08:34)
Nu tror jag inte att svenskt jordbruk är så särskilt mycket bättre än andra länders, Bullerbybonden så som Astrid Lindgren beskriver honom lär inte finnas många kvar av.
Dessa stora, obehagliga "kött- och fläskfabriker" finns nästan bara i Sverige och Danmark. Nog har köttdjuren det betydligt bättre i t.ex Brasilien, där de inte behöver stå uppstallade en stor del av året utan fritt kan lufsa omkring på Pampas.
Nog är väl Spanska tomater mer miljövänliga än svenska, odlade i solen istället för i energikrävande växthus.,
Jag kan bara se två konkurrensnackdelar för den svenske bonden och det är klimaten och den höga diselskatten, betr. djurhållning och miljöhänsyn tror jag inte att vi är bättre än andra.
Inget kan få mej att tro att människor i andra länder är "dummare" och finner sej i att äta dålig och hälsofarlig mat.
Jag kan inte förstå varför vi skall behöva lägga en betydligt större andel av våra inkomster än omvärlden på mat. Nej, fram för ökad konkurrns, även inom livsmedelssektorn. Om nu svenska producenter är så mycket bättre än andra så blir väl inte konkurrens något problem för dem.
Jag vill iallafall ha många valmöjligheter.

Jag hoppas verkligen INTE att det finns särskilt många Bullerbybönder kvar för även bonden har gått in i ett nytt millenium...... och det var inte så frid och fröjd på "Sörgården" heller när man fick bära ut kossan i gröngräset på våren för att hon fått svälta så länge att hon inte längre orkade gå...

Har du NÅNSIN varit inne i en svensk "obehaglig kött och fläskfabrik"??? Och har du sedan jämfört med en på kontinenten...... snacka går ju, men hur mycket VET du egentligen??

Det handlar dessutom inte om "dumhet" nånstans utan om lagstiftning och allmän inställning till djur och miljö.... och inte minst kunskap...(utbildning är ju inte alla förunnat...)
I Sverige har vi krav på djurhållning och gödselhantering som inte finns i övriga Europa som kostar bönderna stora pengar att följa, detta måste ju betalas av nån........och om vi väljer att köpa utländsk mat i stället så får vi leva med att arbetstillfällen försvinner....men då är det väl bara att flytta till Spanien och hoppas att lönen räcker till sammma standard där.....

Sedan;jag tror nog att i större delen av världen lägger man STÖRSTA delen av sin inkomst på just mat, det kan du ändå inte påstå att vi gör i Sverige, eller???
....och det här med spanska tomater faller nog på att dom får åka några mil för att hamna i våra affärer....alltså är miljövinsten borta......
Jag kan inte fatta att det är så svårt att se sambandet mellan svensk mat och svensk välfärd....i det långa loppet, inte bara idag.....vad ska man leva av när man inte har nåt arbete???? Och gnäll inte över att det växer igen i det öppna landskapet och att växt- och djurarter försvinner, och att det inte finns tillräckligt med skinka till jul.....
Fredi
CITAT (Tesa @ 23-03-2004, 13:46)
CITAT (Hannele @ 23-03-2004, 13:15)

Det är jag helt övertygad om och djuret hade det säkert jättebra där det gick fritt och betade....att det sen fraktades över halva världen är väl inte relevant..... unsure.gif

Den märkte nog inte av så mycket av frakten när den låg där uppstyckad och packeterad...

Fast du kanske syftade på miljöpåverkan av transporten? Det känns lite onödigt att transportera kött runt halva jordklotet. Fast totalt sett (sk livscykelanalys) skadas miljön mindre av kött producerat i Sydamerika och sålt i Sverige än av lokalproducerat. För att inte tala om hur mycket trivsammare det är för kossorna att växa upp frigående på Pampas jämfört mot i en ladugård.

Vad gäller det sistnämnda så är inte alla kor från Brasilien fritt strövande (endast en liten del av södra Brasilien är naturliga betesmarker). I Argentina däremot strövar all boskap fritt, oftast på Pampas (Dit kom jag ridande en afton i april, för jag ville dansa tango!). Skall man äta fantastiskt nötkött är det Argentinskt som gäller. Då är man dessutom garanterad att inte drabbas av mul- och klövsjuka smile.gif
Betty
CITAT (Fredi @ 23-03-2004, 14:22)
Skall man äta fantastiskt nötkött är det Argentinskt som gäller. Då är man dessutom garanterad att inte drabbas av mul- och klövsjuka smile.gif

Du menar väl Galna kosjukan...
birgitek
Tesa, jag tycker inte heller att lantbruket skall gå 50 år tillbaka i tiden, men jag tycker det är osnyggt att använda sig av Bullerbyromatiken som marknadsföring och försäljningsargument, att försöka få oss att tro att svenska kossor har det som i Bregott´s TV-reklam.
Eftersom jag är uppvuxen i ett lantbrukarhem, min bror och hela övriga släkt är utövande bönder så har jag trots allt en del kunskap om hur näringen fungerar.
Betr. djurfabriker så känner mycket väl till, och har insyn i storskalig fläsk- och kycklingproduktion och den djurhållning kan man knappast kalla för god. Mjölk- och nötköttsproduktion vet jag inte särskilt mycket om det kan jag villigt erkänna.
Tesa
...jag kan ju bara säga att Bregottreklamen visar verkligheten i den mån att korna går ute på bete på sommaren och får ibland besök av kalvar och barn...sen är ju en del fejkat vaklart som arbetsgymnastiken och så men annars så ser det faktiskt ut sådär i kohagarna.... iallafall dom flesta jag har sett...
Och vintertid i ladugården så är det inte så illa heller....för det första så är det den miljö bonden också vistas i och dom flesta har det rent och snyggt och korna mår bra inomhus (dom VILL faktiskt inte ut på hösten när det börjar bli mörkt, det kan vara ett j-ä sjå att få ut dom) Det finns faktiskt Sörgårdssidyll i våra svenska ladugårdar....

Kycklingproduktion har jag inte koll på men grisar har det bättre i Sverige än i övriga Europa där suggorna t.ex står fixerade ... men svensk svinuppfödning går på knäna verkligen... dom fortsätter att driva för att kunna ränta sina lån men nån lön är det inte större snack om...

Sen vet inte jag vad du ser som GOD djurhållning men om det innebär att man skall klia ett par tusen grisar bakom örat varje dag så får du nog vara beredd att betala betydligt mer för skinksteken....men det låter sig säkert göras bara nån betalar.....

Jag förstår att du vill köpa billig mat men att inte vilja ta till sig att vi inte konkurrerar på lika villkor och att svenska djur faktiskt har ett starkare lagligt skydd än i andra länder och att vi i många fall har strängare miljökrav.... och att det påverkar sysselsättningen ....det är på nåt vis att stoppa huvudet i sanden.....
Det har jag lite svårt att acceptera.... men om du med den information du får sedan ÄNDÅ väljer att köpa importerat så ....ja, jag kan inte annat än att beklaga då..... ( för då ÄR du faktiskt egoist... unsure.gif )
andersen
CITAT (Fredi @ 23-03-2004, 14:05)
Fredi, vist ska vi handla ifrån dom fattiga länderna, men ej via bolag som bla stödjer dödspatruller, du kan vidare läsa länken om bananarbetarna, det kan inte vara så att vi ska köpa billigt på bekostnad av att bolagen kan behandla arbetarna så.

Är det därför man skall bojkotta Lidl och andra lågprisaffärer? För att vissa företag beter sig illa i tredje världen? Vad tjänar arbetarna i centralamerika på att jag bojkottar tysk mjölk?

Majoriteten av de livsmedel som exporteras från centralamerika, Afrika mm tillför oerhört mycket till exportländerna och dess befolkning. Att undvika allt livsmedel producerat i dessa länder förvärrar bara situationen för befolkningen där. Däremot bör man fundera på om det är värt att köpa vissa sorters bananer. Det kanske går att hitta rättvisemärkta istället?

Ja därför ska man bojkotta LIDL för dom har gemensamt med andra multinationela företag att dom behandlar arbetarna illa.

Jag har alldrig sakt att man ska ej handla på lågpris affärer men det skall väll ej vara lågpris på bekostnad av dåliga och farlig arbetsmiljö!

Men det bästa måste väll vara att handla hos sin lokala affär och då menar jag den affären som finns där folk bor!

Sedan är det ju så här med dom multinationela bolagen att dom skitter fullständigt hur arbetarna har det är det så att en vara har blivit dyrare att tillvärka så lyfter dom bara på telefonen och börja tillvärka produkten någon annanstans.

Är helt säker på att even i dom fattiga länderna tjänar på att ha en mångfald i sin livsmedels industri, precis som vi borde tjäna på det, kan ej förstå att jag som bor i stockholms omr ska äta kött i från pampas när det finns kossor och grisar i sorunda(5min cykelväg ifrån där jag bor) hos vissa bensin stationer kan man köpa Danska småkakor i en vacker plåtburk för 39.90 nu är det så här att plåtburken är tillvärkad i Malesiya och har åkt båt till Portogal där bakas och förpackas den och sedan så åker det båt igen till bla oss i Sverige eller tillbaka till Asien. Jag tycker att det är fel det måste vara bättre om vi gjör våra egna livsmedel själva eller ska vi alla bli arbetslösa och hur ska vi då ha råd att köpa något?

[QUOTE]
andersen
Oj nu blev det rörigt rolleyes.gif

lägger in mitt in lägg igen utan citat

Ja därför ska man bojkotta LIDL för dom har gemensamt med andra multinationela företag att dom behandlar arbetarna illa.

Jag har alldrig sakt att man ska ej handla på lågpris affärer men det skall väll ej vara lågpris på bekostnad av dåliga och farlig arbetsmiljö!

Men det bästa måste väll vara att handla hos sin lokala affär och då menar jag den affären som finns där folk bor!

Sedan är det ju så här med dom multinationela bolagen att dom skitter fullständigt hur arbetarna har det är det så att en vara har blivit dyrare att tillvärka så lyfter dom bara på telefonen och börja tillvärka produkten någon annanstans.

Är helt säker på att even i dom fattiga länderna tjänar på att ha en mångfald i sin livsmedels industri, precis som vi borde tjäna på det, kan ej förstå att jag som bor i stockholms omr ska äta kött i från pampas när det finns kossor och grisar i sorunda(5min cykelväg ifrån där jag bor) hos vissa bensin stationer kan man köpa Danska småkakor i en vacker plåtburk för 39.90 nu är det så här att plåtburken är tillvärkad i Malesiya och har åkt båt till Portogal där bakas och förpackas den och sedan så åker det båt igen till bla oss i Sverige eller tillbaka till Asien. Jag tycker att det är fel det måste vara bättre om vi gjör våra egna livsmedel själva eller ska vi alla bli arbetslösa och hur ska vi då ha råd att köpa något?
evelina
Sitter och funderar och läser.
Bensin och olja,hur gör vi med den???? för vi har ju ingen egen i Sverige.

ohmy.gif wacko.gif wacko.gif
birgitek
Köpte brasiliansk oxfilè för 109:-/kg för ett tag sedan (Extrapris på Coop)
kände mej inte ett dugg egoistisk, utan tyckte bara att det var supergott.

Sen undrar jag om det finns någon annan bransch vars företrädare säger som du Tesa: "Köper du inte våra produkter så är du egoistisk"
Litegrann som "Köp en tulpan, annars får du en snyting......."
Det är väl dessutom inte bara livsmedelsindustrin som skapar arbetstillfällen, väljer jag att hålla nere matkontot så får jag mer pengar över till annan konsumtion, då hjälper jag väl också till att skapa jobb, fast i en annan bransch.

Är också lite nyfiken hur ni ser på oss själviska uslingar som väljer att semestra utomlands och nästan aldrig gynnar svensk turistnäring.
Betty
CITAT (evelina @ 23-03-2004, 16:44)

ohmy.gif wacko.gif wacko.gif

Då får vi väl åka miljöbuss eller cykla då!!! biggrin.gif
evelina
CITAT (Betty @ 23-03-2004, 17:25)
CITAT (evelina @ 23-03-2004, 16:44)

ohmy.gif  :wacko:  :wacko:

Då får vi väl åka miljöbuss eller cykla då!!! biggrin.gif

Med alla mina plantor.......... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif HJÄLP!!!!! unsure.gif
Copycat
Ja, skäms på dig, Birgit. smile.gif Att du bara vågar tala om att Sverige inte skulle duga för semestern. Tänk, Välja bort våra ibland kalla ,regniga ,myggiga sommardagar. Mot vadå? Solgass hela dagarna syrsorna som spelar på kvällarna i den varma sommarbrisen. Du gör helt rätt, åk utomlands så ofta du kan. Man kanske skulle lägga undan alla slantar man sparar på att handla ekonomiskt och satsa på en utlandsbiljett. Eller, är det också osolidariskt?
andersen
Saxat i från kvällsposten i dag!!!

Lars Klint: Därför bojkottar jag Lidl

Billiga varor är nog bra, men inte till vilket pris som helst. Därför bojkottar jag Lidl. Den tyska lågprisjättens etablering på den svenska marknaden är fientlig, ful och hänsynslös.

FIENTLIG: En företagskultur som går stick i stäv med vad svenska kunder är vana vid. Total slutenhet. En aggressiv upphandling av mark och butikslokaler. En nonchalant och cynisk syn på svenska köplagar, konsumentregler och avtal.

FUL: Importerad tysk mjölk under falsk varubeteckning. Brott mot skyltningsregler. Brott mot tobaksreglerna när man säljer ut cigaretter i stora korgar vid kassorna. Vägran att bygga kundtoaletter. Och anklagelser om att planera för starkölsförsäljning.

HÄNSYNSLÖS: Bara de hårdaste och råaste cheferna kan vänta sig befordran. Personalen kontrolleras stenhårt och pressas till ett orimligt högt arbetstempo. Man mäter deras insatser, snabbhet och noggrannhet rigoröst. Allas resultat hängdes upp på väggen, berättar en tidigare anställd flicka, som i likhet med många andra ungdomar stressats sönder. Hon slutade vid nyår på inrådan av sin läkare.
Det är den sista punkten med sina brutala mobbnings- och översittarfasoner som driver mig till bojkott.
Handels säger sig vara medvetet om bekymren, men är samtidigt nöjt med att Lidl till sist motvilligt tecknat kollektivavtal. I Tyskland beskrivs företaget som fackets värsta fiende och landets hemligaste. Alla anställda är förbjudna att uttala sig. Den svenska ledningen ger inga som helst kommentarer om någonting. Jag blir upprörd och ringer huvudkontoret i Tyskland. En sekreterare svarar att de har samma policy där. Men jag kan mejla mina frågor. Fast något svar kommer jag inte att få.
Skräckskildringarna från före detta anställda börjar nu dugga tätt också i Sverige:
- Förnedringen och prestationskraven var outhärdliga. Allt skulle det tävlas om. Köra truck fortast, dra varorna fortast, packa upp fortast.
- Arbetstiden var 25 timmar per vecka, fem timmar per dag, utan rast. Ofta tvingades vi jobba längre, utan övertidsersättning. Efter arbetstid tvingades vi städa och plocka fimpar utanför entrén, utan kompensation. Det var ett helvete.
Andra berättar om arbetsledare som skriker och gormar. Anonyma kontrollörer, spioner, som systematiskt jagar småfel. Ett människoföraktande arbetsklimat.
Och så denna förbannade tystnad. Ingen bland den hårt prövade personalen vågar säga ett knyst, när jag gör ett svep i Skåne. Interiören är densamma överallt. De cirka tusen varuartiklarna, varav merparten tyska har samma placering i butikerna. Men priserna är oftast klart lägre än hos de svenska konkurrenterna.

Ändå går det inte så värst bra för Lidl. På flera platser har man utan pardon sparkat sina provanställda. På ännu fler platser har arbetstagarna slutat självmant. Det har inte stått ut. Och känt sig svikna av löftena i platsannonsen - Vi söker alltid de bästa. Och dessa är unga, motiverade och vill tillsammans med oss sätta framtidens standard inom handeln.
Hu vale.
Lidl har sökt tillstånd att etablera sig i 103 svenska kommuner. Man är igång på drygt 20 platser. Dags att tvinga den tyska brutaljätten till reträtt. Och tacka för insatsen som prispressare på den svenska kartelliknande livsmedelsmarknaden.
Annars blir situationen för både konsumenter och personal direkt oLIDLig.

Utskriftsvänligt format

Av LARS KLINT lars.klint@kvp.se

--------------------------------------------------------------------------------
Tesa
CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 17:07)
Köpte brasiliansk oxfilè  för 109:-/kg för ett tag sedan (Extrapris på Coop)
kände mej inte ett dugg egoistisk, utan tyckte bara att det var supergott.

Sen undrar jag om det finns någon annan bransch vars företrädare säger som du Tesa: "Köper du inte våra produkter så är du  egoistisk"
Litegrann som "Köp en tulpan, annars får du en snyting......."
Det är väl dessutom inte bara livsmedelsindustrin som skapar arbetstillfällen, väljer jag att hålla nere matkontot så får jag mer pengar över till annan konsumtion, då hjälper jag väl också till att skapa jobb, fast i en annan bransch.

... det är just det där...Håll ner matkontot, kosta vad det kosta vill så att man kan unna sig lite annat..... och klaga sen på att svensk mat är DYR, fast resa söderut ingår i svenska standarden och helst en vecka i fjällen...men ÄTA...det är ju ett nödvändigt ont det.... så det får inte kosta... Jag är sååå trött på det resonemanget, för om man köper billigt kött nån annanstans ifrån så har nån stackare som inte har ens egna höga levnadsstandard förmodligen fått slita ont för att man skall kunna "Hålla nere matkontot"...(måste bara släppa på ångan lite..)

Jag förstår dina argument, Birgit men jag kan ändå inte tycka att det är rätt att medvetet välja en vara som belastar miljön mer än nödvändigt och inte heller att äta kött från djur som haft det sämre än nödvändigt....så att man kan unna sig nåt annat!!! Jag TYCKER att det är lite egoistiskt.... faktiskt.....
Och det handlar inte enbart om SVENSK mat, köp norsk gris om du vill bara den har haft det lika bra eller bättre än den svenska...

Detta gäller väl egentligen ALLA varor, köper jag en billig tröja så har nån fått för lite betalt nånstans och jag kan ju säga att det är inte handlaren.... sen väljer jag säkert att köpa den iaf men jag kan ju vara medveten om vad jag gör och inte låtsas som om allt är som det borde....
För om hela världen hade samma levnadsstandard så fick vi nog sänka vår rejält...
Det är mänskligt att vara egoist, men det är bra att vara medveten om det....

Och Birgit, jag försöker faktiskt bara föra en diskussion.... sad.gif inte ge dig en snyting...
birgitek
Andersen, det är kanske så att majoriteten av svenskarna verkligen vill ha Lidl. Det verkar ju så eftersom dom redan efter några månader tagit betydande marknadsandelar inom vissa varusegment, främst drycker,papper, hygien och rengöringsmedel tror jag. Mängden kunder i deras butiker tyder också på att vi faktiskt vill ha dem här.
Posse
CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 20:39)
Andersen, det är kanske så att majoriteten av svenskarna verkligen vill ha Lidl. Det verkar ju så eftersom dom redan efter några månader tagit betydande marknadsandelar inom vissa varusegment, främst drycker,papper, hygien och rengöringsmedel tror jag. Mängden kunder i deras butiker tyder också på att vi faktiskt vill ha dem här.

huh.gif Det tycks inte beröra dig det allra lilla minsta hur illa personalen behandlas.

Du verkar gilla de nyliberala, hänsynslösa metoderna.
andreas i uppsala
finns inge bättre
Virgo
Tyvärr flickor, det är försent att göra nåt åt dessa multinationella jättar.
Ni skulle ha sagt ifrån för femtio år sedan!
Ni gnäller på Lidl! Vänta bara tills Aldi kommer!

Själv handlar jag där jag vill, ena dagen på Willys andra dagen på nåt svindyrt ställe.
Lidl finns inte i Linköping, därför kan jag inte yttra mig om den butiken.

Saknar saluhallarna som fanns förr i tiden! Tjocka feta tanter som sålde korv och ost, det var grejer det! sleep.gif

Gynna gårdsbutikerna, dvs de som säljer egenproducerade produkter.
Tyvärr inte alla gårdsbutiker som gör det. sad.gif
Copycat
Posse ! nu tycker jag att du är rent personligt tarvlig mot Birgit. Tror du på fullaste allvar att det skulle vara mycket bättre arbetsvillkor på t.ex. ICA eller OBS? PÅ de flesta arbetsplatser med konkurrans tvingas arbetarna att inte jobba hos konkurenterna på sin lediga tid. Låt dom få etablera sig med sina fel och brister, facket sätter snart in sina resurser om det inte fungerar tillfredsställande.
Fredi
CITAT (andersen @ 23-03-2004, 16:05)
CITAT (Fredi @ 23-03-2004, 14:05)

CITAT

Observera att det är Andersen som av någon anledning skrivit in sin text som ett citat av mig (se citerat inlägg ovan).

Vänligen blanda inte ihop dina kommentarer med mina på det sättet. Det är mycket dålig netikett. Om du inte förstått det så är det möjligt att rätta till felet.
*Felix matte*
CITAT (Felix matte @ 23-03-2004, 11:45)
CITAT (Copycat @ 23-03-2004, 11:38)
Hallå ! Om vi skulle vara solidariska med Svenska bönder för att dom skulle kunna vara kvar. Varför tycker du inte att bönder i fattigare länder skall få ha Sin näring kvar då? Om alla utanför de sämre ställda länderna skulle bojkotta dom, vad skulle dom stackars odlarna och bönderna försörja sig på då? Skulle dom kasta ut tanten sin för prostitution eller. Nä, resonemangen håller inte. Vi är med i EU och skall vara solidariska med andra länder. Bara när det passar, eller?

Jobbar du också för att Ungrare och Polacker skall handla Svenskt så att de Svenska bönderna inte tappar sin näring och får kasta ut sina tanter?
OBS! Sverige har många kvinnliga bönder och lantbrukare... Ska de kasta ut gubbarna för prostitution?

Copycat...
Jag har inte för avsikt att fortsätta diskussionen men tycker att du borde gett svar på ställd fråga. wink.gif
Copycat
Felix Matte ! Ungrarna och Polackerna skaväl få handla den maten dom vill, precis som vi. OM det är billigare för dom att äta svenskt så gör dom nog det också. Överallt köper dom flesta det som är billigast, om det är av likvärdig kvalitet. Jag förstår däremot inte varnågonstans bönderna skulle passa in i ditt resonemang. Vi har inte särskilt många köttbönder i Sverige. Mjölken köper jag och alla andra Svenskt, då det inte finns vare sig billigare eller bättre alternativ.
Fredi
CITAT (Tesa @ 23-03-2004, 15:31)
Jag förstår att du vill köpa billig mat men att inte vilja ta till sig att vi inte konkurrerar på lika villkor och att svenska djur faktiskt har ett starkare lagligt skydd än i andra länder och att vi i många fall har strängare miljökrav.... och att det påverkar sysselsättningen ....det är på nåt vis att stoppa huvudet i sanden.....
Det har jag lite svårt att acceptera.... men om du med den information du får sedan ÄNDÅ väljer att köpa importerat så ....ja, jag kan inte annat än att beklaga då..... ( för då ÄR du faktiskt egoist... unsure.gif )

Mitt företag har inte gått så bra det senaste halvåret. Det verkar tyvärr som om lågkonjunkturen i branschen har hunnit ikapp oss samtidigt som
utbudet av oseriösa (svartjobb och smuggling) konkurrenter har ökat. Om inte fler handlar av oss kommer jag tvingas att säga upp 15-20 personer eller lägga ner verksamheten (32 nya arbetslösa i så fall). Alltså måste DU handla av mig för att inte påverka sysselsättningen. För du är väl inte egoist???
birgitek
Tesa, med ditt resonomang och om du skall följa din egen logik så MÅSTE du handla från Fredis företag. Om dom har bra och prisvärda varor? Har ingen aning. Men annars är du lika egoistisk som jag.
birgitek
Posse. att sänka sej till personliga påhopp när dom egna argumenten inte håller är nog ingen framgångsrik debattteknik.Det övertygar i allafall inte mej.
Sollan
Har läst lite nu och då. Är det inte dags att avsluta det här och gå vidare? Verkar inte som man lyckas lösa problemen ändå... wink.gif
/sollan
Posse
CITAT (birgitek @ 24-03-2004, 07:48)
Posse. att sänka sej till personliga påhopp när dom egna argumenten inte håller är nog ingen framgångsrik debattteknik.Det övertygar i allafall inte mej.

Vad jag kan se är du säkert mycket slipad i framgångsrik debatteknik, du gör faktiskt ett rent professionellt intryck.

Och för mig framstår det precis som att:

CITAT
huh.gif Det tycks inte beröra dig det allra lilla minsta hur illa personalen behandlas.
birgitek
Posse, jag avslutar debatten med dej nu.
Du väljer att inte debattera sak eller vad jag egentligen har sagt, istället väljer du att framföra vem du TROR att jag är och det har du ingen som helst aning om. Dessutom är det ointressant!
Ha det bra!
birgitek
Vill bara avsluta genom att säga:
Till Tesa: DU har naturligtvis rätt från DIN synvinkel sett, DU är företagare och ser till DITT företags bästa.

Till Andersen: DU ser till DITT och DINA kollegers bästa, även om det inte är det bästa för många andra grupper.

JAG ser ur MIN synvinkel, utifrån MIN livssituation och till MITT bästa.

Det bör rimligtvis inte göra MEJ eller dom som har liknande åsikter till större egoister än någon av ER.
Copycat
Jag håller med dig Birgitek ! Det har jag gjort hela tiden. Stå på dig, du ska inte behöva ta emot sådana påhopp tycker jag.
myskmadra
Nu ser vi alltså slutet på denna uppiggande diskussion. Hur kul vore det om alla satt samstämmiga vid sina datorer/ i sina fikarum/ köksbord och teg eller hummade samtyckande............
wink.gif
andersen
Problem för LIDL kunderna väljer att inte handla där!

Saxat i från Borås tidning i dag!!!

Trög start för Lidl i Skene

Gensvaret hos konsumenterna blev inte så stort som tyska lågpriskedjan Lidl tänkt sig. Starten i Sverige har gått trögt. Enligt fackförbundet Handels har kedjan sagt upp 10 procent av sin personal.

SKENE. BT har tidigare rapporterat om att Lidl i Skene minskat personalen. Det var personer som provanställdes på sex månader i samband med starten av butiken i Mark i höstas.

- Min uppfattning är att Lidl i Skene gjort sig av med mer än 10 procent. De var över 25 och är nu 14-15 kvar. Några uppsägningar var det inte tal om, eftersom de som gått var provanställda, säger Christina Frostebring på Handels i Borås.

Nu rapporterar Dagens Industri att den tyska lågpriskedjan drar ner personal runt om i landet.
Handelsanställdas förbund säger att som skäl för de uppsägningar som gjorts, har angetts att försäljningen inte motsvarat förväntningarna.

Antalet anställda inom Lidl i Sverige ligger idag i spannet 750-800 personer på 38 butiker.

Ledningen i Lidl Sverige har samma strategi som tidigare. De svarar inte på frågor om den egna verksamheten. Etableringarna fortsätter dock. På torsdag öppnas lågpriskedjans 39:e butik i landet. Den ligger i Stockholmsområdet.

BT har tidigare tagit pulsen på konkurrenterna. Inför Lidls etablering i Sjuhärad befarades en överströmning av kunder till den tyska lågprisjätten. Enligt butiksinnehavare i både Mark och Ulricehamn så fanns i början en viss nyfikenhet på Lidl, men intresset mattades snabbt av och de inarbetade livsmedelsföretagen fick tillbaks sina kunder. Det intrycket är bestående.

- Ja, och vi har svarat med att ta in mer importerade prylar och att sänka priserna ytterligare ett snäpp. I Kinnabutiken ser vi fortfarande en ökning av kunderna, säger Rose-Marie Nilsson chef för Bra stormarknad i Skene och Kinna.
Hon har också gott om personal att välja bland vid vakanser och inför semestrarna.

- Just nu ligger över 100 ansökningar. Vi har just tagit in personal som fått gå från Göfab, men vi har även förfrågningar från personer som arbetat på Lidl.

Av Ebon Karlsson
myskmadra
CITAT (andersen @ 24-03-2004, 12:01)
Problem för LIDL kunderna väljer att inte handla där!

Saxat i från Borås tidning i dag!!!

Det här påminner om när MacDonalds för första gången skulle etablera sig i Umeå. De gick i konkurs. Jag tror det var första gången i historien i Sverige. Men det var då det (80-talet?) Numera finns flera stycken på plats, dock med särbehandlingen att det finns rostfria bestick att tillgå. (fanns i och för sig första gången också).
Tesa
...alltså jag vill bara klargöra en sak...ordet egoist var det du själv som tog upp (visserligen i den andra tråden men ang samma ämne...) det var därför jag skrev det inom parantes från början...skulle kanske valt citationstecken istället..

Jag ser säkert saker och ting ur MIN synvinkel men jag hoppas och tror att jag även försöker se den ur andras....och i ett vidare perspektiv ändå.

För att skapa ett hållbart samhälle så är jag fast övertygad om att vi måste förändra våra konsumtionsvanor radikalt och eftersom Sverige i många fall (dock inte alla ) går ett steg längre i djurskydd och miljö frågor så producerar vi ofta en "snällare" produkt
Förhoppningsvis så följer resten av världen efter så att det inte finns billigare varor bara för att de producerats på ett ur djur- .och miljöskyddssynpunkt sämre sätt
Sedan ville jag bara uppmärksamma folk på att Sveriges bönder står för en stor del av sysselsättningen i Sverige,5%, det är inte att förakta....
När större företag läggs ner eller flyttas utomlands och många anställda får gå så blir det rabalder ända upp i maktens korridorer men när 1 mjölkbonde om dagen lägger av och drar med sig i snitt 5 arbetstillfällen till så lyfter ingen ens på ögonbrynet..... mad.gif

(...och det är faktiskt inte så kul att få sämre och sämre betalt för den mat man producerar trots att det ställs högre och högre krav från regeringen och EU... hur kul skulle det vara för er att sänka lönen men bara få mer jobb...detta enbart ur MIN synvinkel.....)
Som bonde i Sverige idag så kan jag ju säga att jag känner mig otroligt ouppskattad.... och det gör att man ledsnar på alltihopa....

Jag har sett det här som en debatt och min mening har inte varit att "hoppa på" någon men om man utrycker en åsikt så får man ju räkna med att få mothugg- så även jag (även om jag har väääääldigt svårt att ta det...)
Uppenbarligen står vi väldigt långt ifrån varandra i övertygelse, Birgit så det är väl ingen idé att fortsätta den här debatten.... även om jag tycker det är uppfriskande med en diskussion då och nu... och hoppas att du tagit det för vad det varit, just -en debatt...... blink.gif

Och Fredi, hoppas att det går bra för ditt företag (om det nu inte tillverkar eller säljer nåt miljöovänligt... rolleyes.gif )
...är lite nyfiken på vad det är...vem vet, jag kanske redan handlar av dig.....
andersen
CITAT (birgitek @ 24-03-2004, 10:39)
Vill bara avsluta genom att säga:
Till Tesa: DU har naturligtvis rätt från DIN synvinkel sett, DU är företagare och ser till DITT företags bästa.

Till Andersen: DU ser till DITT och DINA kollegers bästa, även om det inte är det bästa för många andra grupper.

JAG ser ur MIN synvinkel, utifrån MIN livssituation och till MITT bästa.

Det bör rimligtvis inte göra MEJ eller dom som har liknande åsikter till större egoister än någon av ER.

Nej jag ser inte bara till mej och mina kollegers bästa utan att jag försöker att se till allas bästa när det gäller jobb till alla och jobb till drägliga vilkor.
Copycat
Det skulle vara intressant att veta hur Andersen ställer sig till arbetskraftsinvandring. Det är inte så lätt att få ijop det att ALLA ska ha jobb. Men visst är det en fin tanke.smile.gif
andersen
Jo det ska jag svara på Copycat, Jag tycker att vi ej i nuläget skall ha arbetskraftinvandring, pga två orsaker nr1 vi måste först få våra vänner i tensta/rinkeby att komma ut på arbetsmarknaden, arbetslösheten är hög där.

Nr2 om vi trots att vi har ca6% arbetslöshet tillåter arbetskraftinvandring så handlar det om lågstatus arbete och det är där som bristen på arbete är störst, och då handlar det bara om få ner lönerna, för det är väll alldrig tal om att ta hit utlänska företagsledare?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon