|
Full version: Mera om Lidl
evelina
21-03-2004, 17:34
CITAT (Copycat @ 21-03-2004, 17:27) Evelina ! Hur mycket kostar t.ex. 10 liter mjolk på Lidl? Cirka 55 kr. Vet att man t.ex kan köpa hos Coop 10 liter för 55 kr men dom har ju för övrigt den dyraste matkassen enligt tester.
birgitek
21-03-2004, 17:45
Posse, kanske skulle vi satsa på konkurenskraftiga priser på varor och tjänster i Sverige. Vet inte vad vårt höga kostnadsläge egentligen beror på, lönerna är jämförelsevis inte särskilt höga här. (bortsett fr. rena låglöneländer förstås.) Birgit Ek
gammelnalle
21-03-2004, 17:48
Huvaligen.... Nu måste ni hejda era renar...... Lite mera fakta i matten tack!!!
6 limpor 50 veckor = 300 limpor /år 4500:- /300 limpor > att du sparar 15:-/ limpa ?????
själv betalar jag mellan 9:95- 22:-/ limpa beroende på storlek.
Jag SPARAR alltså massor av pengar om jag köper 10:- limpor..... istället för att baka???? Och slipper besväret???
Hannele: Jag Tror säkert att dina limpor är större och framförallt godare (Skållar du även ??? MUMS!!!!) men jag tror inte du sparar SÅ mycket som 4500:- /år. Och din familj skall vara glada att de får hembakt bröd!!!! Och DET är värt mer än pengarna!!!!
Evelina: 25l/mjölk/fil i veckan *50 veckor 1250l/år . Innebär att mjölen/filen måste vara ca 62 öre / l billigare..... Kan nog stämma KANSKE!!! Men jag vet att Konsum här i staden säljer 5l mjölk betydligt billigare än om jag köper 1l om dagen... (Tror det var 30:-/5l... men kan kolla i veckan) och jag VET att det är fler "normal"affärer som har börjat med det konceptet.
evelina
21-03-2004, 18:17
18 liter mellanmjölk a 7.30 =131.40kr 18l x 52 veckor = 6832.80 kr på ICA. 18 liter mellanmjölk a 5.46 = 98.20kr 18l x 52 veckor = 5106.40 kr på Lidl, en skillnad på 1726.40 och då har jag inte räknat filen
Hannele
21-03-2004, 18:24
CITAT (gammelnalle @ 21-03-2004, 17:48) Huvaligen.... Nu måste ni hejda era renar...... Lite mera fakta i matten tack!!!
6 limpor 50 veckor = 300 limpor /år 4500:- /300 limpor > att du sparar 15:-/ limpa ?????. Ja, 2 kg mjöl kostar ca 7 kr, ibland ännu billigare. Ett paket jäst 1 kr. På två kilo mjöl får jag 4 limpor, minst, dvs ca 2 kr per limpa. Jag anvädnder lite kryddor, inget fett. http://hem.passagen.se/solovetski/brod.htm
myskmadra
21-03-2004, 18:29
Intressant tråd det här och alltid aktuell. Jag tycker att man ska gynna sin närbutik i första hand. "handla i din närmsta butik, annars läggs den ned". Att handla på stormarknad kräver oftast bil och bensin. Samtidigt håller vi i västvärlden på att äta ihjäl oss och är på väg att sluta (eller har slutat)använda våra av naturen givna apostlahästar. Vi kanske inte borde handla hem mer mat i taget än vi orkar bära hem?!!? Man kan invända att alla inte kanske orkar bära hem ens den mat de behöver (olika funktionshinder)men jag tror inte att de är de personerna som i egen bil åker till billig stormarknad. Nej, är du äldre eller funktionshindrad så får du lita till närbutik eller hemtjänst alternativt näthandel (begränsat utbud) . Jag tycker att närbutikerna ska sponsras för de bidrar dessutom till en levande stadsmiljö i bostadsområdena. Vad säger ni andra på tråden?
*Felix matte*
21-03-2004, 18:30
Här kostar 10 l mjölk 59 kronor på OBS! Vi som inte konsumerar så mycket betalar 7,10/liter Vi har ingen Lidl butik men däremot ÖB som har bl.a. pasta, knäckebröd, kaffe, diverse andra torrvaror och en hel del konserver till rena rama vrakpriser. Men... jag tycker det känns ofräscht att handla matvaror i en sån butik därför fortsätter jag att gå till OBS (Coop forum) och Ica  (Obs stormarknad har vi närmast)
andersen
21-03-2004, 18:40
Nu får ni sluta att bara tänka på er själva!
saxat från tidningen arbetaren
Lidl bryter mot arbetstidslagen
Förra veckan öppnade den tyska matvarukedjan Lidl elva butiker i Sverige. Företaget har skrivit under gällande kollektivavtal, men ändå riktas massiv kritik mot kedjan. - Det är i princip lika illa i hela branschen, kommenterar Sven Lindberg från Handels.
När Lidl i förra veckan öppnade elva butiker runt om i Sverige hade ingen i personalen fast anställning, de har lojalitetsplikt som innebär att de inte får arbeta för konkurrerande företag, deras arbetsinsats klockas med tidsur och arbetsmiljön brister, hävdar lokala fackliga företrädare.
Samtliga anställda, förutom butikscheferna, är anställda på 25 timmar i veckan. De förbinder sig, enligt det anställningsavtal som Lidl har utarbetat, att arbeta mertid vid behov och att inte arbeta för konkurrerande företag på sin lediga tid. I praktiken innebär det att de måste tacka nej till erbjudanden från Arbetsförmedlingen och därmed går de miste om rätten till a-kassa på deltid.
Detta har fått lokala ombudsmän inom Handels på flera orter att reagera.
Christer Rönn på Handels i Skaraborg är kritisk till arbetstiderna.
- De anställda kan inte leva på sin lön. Det stämmer inte överens med de regler som gäller för a-kassan i Sverige, säger han till Sveriges Radio.
Annelie Karlsson, ombudsman i Kristianstad, hävdar att Lidl på flera punkter bryter mot det centralt tecknade avtalet. Hon säger till Kristianstadsbladet att företaget har för stränga och stelbenta regler för raster och att Lidl inte uppfyller kravet på att arbetstagarna ska ha inflytande över sin arbetssituation.
Lidls centrallager finns i Halmstad, där hittills ett 80-tal personer har fått jobb. Lars Jönsson, ombudsman i Halmstad, är även han kritisk till 25-timmarskontrakten.
- Normal arbetstid för lagerarbete är 40 timmar. Det borde vara så hos Lidl också, säger han till Hallandsposten.
Lidl har tänjt maximalt på arbetsmarknadens regler. Till exempel läggs schemat så att arbetarna jobbar femtimmarspass, vilket är den maximala tiden en arbetare får arbeta utan betald rast.
Att ingen hittills har erbjudits fast anställning är lagligt. En arbetsgivare har rätt att provanställa sin personal i upp till sex månader.
Sven Lindberg, pressombudsman på Handelsanställdas förbund, säger till Arbetaren att inte bara facket utan även arbetsgivarorganisationen Svensk Handel - där Lidl är medlem - har reagerat på företagets orimliga anställningsavtal.
- Vi kommer att träffas framöver. Att arbeta mertid är alltid frivilligt, så Lidls avtal strider inte bara mot kollektivavtalet utan även mot arbetstidslagen. Lidl har lovat att ta fram nya anställningsavtal där de rättar till stolligheterna, säger Lindberg.
Att koncernen bara erbjuder deltidsarbete och dessutom kräver att de anställda inte arbetar för konkurrerande företag är enligt Sven Lindberg ett stort problem i hela branschen.
- Det är i princip lika illa på Willys och andra lågprisvaruhus. Många av våra medlemmar tvingas arbeta dubbelt, för olika arbetsgivare. Möjligen är det lite bättre på de stora, rikare kedjorna Coop och Ica. Men jag skulle inte säga att Lidl har en mer fackföreningsfientlig inställning än någon annan. Däremot att de är väldigt tystlåtna om sin verksamhet, säger han.
Lite speciellt tycker han dock att det är att Lidl nästan bara anställer unga människor som saknar arbetslivserfarenhet.
- De vill fostra personalen i företagets anda, har vi förstått. Än har vi inte fått in några klagomål centralt på arbetsmiljön. Men brister det där kommer yrkesinspektionen att agera.
Det centrala kollektivavtalet mellan Handels och Svensk Handel löper ut den 31 mars. I förhandlingarna inför ett nytt avtal kommer rätten till heltid att vara den stora stridsfrågan, försäkrar Sven Lindberg.
Rebecka Bohlin
evelina
21-03-2004, 18:42
CITAT (myskmadra @ 21-03-2004, 18:29) Intressant tråd det här och alltid aktuell. Jag tycker att man ska gynna sin närbutik i första hand. "handla i din närmsta butik, annars läggs den ned". Att handla på stormarknad kräver oftast bil och bensin. Samtidigt håller vi i västvärlden på att äta ihjäl oss och är på väg att sluta (eller har slutat)använda våra av naturen givna apostlahästar. Vi kanske inte borde handla hem mer mat i taget än vi orkar bära hem?!!? Man kan invända att alla inte kanske orkar bära hem ens den mat de behöver (olika funktionshinder)men jag tror inte att de är de personerna som i egen bil åker till billig stormarknad. Nej, är du äldre eller funktionshindrad så får du lita till närbutik eller hemtjänst alternativt näthandel (begränsat utbud) . Jag tycker att närbutikerna ska sponsras för de bidrar dessutom till en levande stadsmiljö i bostadsområdena. Vad säger ni andra på tråden? Jag är både bilburen och funktionshindrad och har hemtjänst, färdtjänst och bil , tre trådsmala ungdomar som äter som hästar,lite svårt att bara handla hem det man kan bära i två händer,fast jag har en kärra att dra maten i, i så fall blir det ju bara mjölk ingen mat!!!!! Visst ska man gynna närbutiken men inte till vilket pris som helst.Om jag lägger på 10 kr i bensin på matpriset per vecka och kan tjäna tusenlappar är det självklart ett bra val jag gör.
*Felix matte*
21-03-2004, 18:46
CITAT (myskmadra @ 21-03-2004, 18:29) Vi kanske inte borde handla hem mer mat i taget än vi orkar bära hem?!!? Man kan invända att alla inte kanske orkar bära hem ens den mat de behöver (olika funktionshinder)men jag tror inte att de är de personerna som i egen bil åker till billig stormarknad. Japp, jag gör det  .... kör bil till stormarknaden. Alla orkeslösa är inte ålderspensionärer med hemtjänst Faktiskt så ser jag en hel massa "gamlingar" också på stormarknaden de kommer dit och hämtas med färdtjänst. På stormarknaden hittar de/vi inte bara livsmedel.... där finns också bl.a. husgeråd, elvaror, byggvaror, kläder, skor, hemtextil mm. mm. Det är inga småpengar färdtjänståkarna sparar in på att hitta allt under ett tak. En enkel resa kostar 20 -25 kr.
andersen
21-03-2004, 18:59
En fråga? får dom som har färdtjänst och egen bil andvända färdtjänst till att åka och handla?
Jag trodde att färdtjänst var till för dom som ej har egen bil.
"Jag är både bilburen och funktionshindrad och har hemtjänst, färdtjänst och bil , tre trådsmala ungdomar som äter som hästar,lite svårt att bara handla hem det man kan bära i två händer,fast jag har en kärra att dra maten i, i så fall blir det ju bara mjölk ingen mat!!!!! Visst ska man gynna närbutiken men inte till vilket pris som helst.Om jag lägger på 10 kr i bensin på matpriset per vecka och kan tjäna tusenlappar är det självklart ett bra val jag gör. evelinas inlägg"
evelina
21-03-2004, 19:06
CITAT (andersen @ 21-03-2004, 18:59) En fråga? får dom som har färdtjänst och egen bil andvända färdtjänst till att åka och handla?
Jag trodde att färdtjänst var till för dom som ej har egen bil. Det finns ju många olika slags funktionshinder.Jag har en reumatisk sjukdom (det finns 80 st olika reumatiska sjukdomar). Många sjukdomar går i skov vilket innebär att ibland är man väldigt sjuk och behöver sin färdtjänst och ibland är man lite bättre och kan köra sin bil själv. Tillgängligheten ska vara lika självklar för en funktionshindrad som för en frisk människa enligt FN-standardregler.
andersen
21-03-2004, 19:13
evelina, Det tänkte jag inte på. hoppas att du inte tog illavid dej, det var inte min tanke.
*Felix matte*
21-03-2004, 19:17
Så klart de får.... Det är inte sagt att hälsa finns till att sätta sig bakom ratten just den dag man behöver handla. Bättre då att anlita den dyra färdtjänsten istället för att utsätta sig själv och andra för olycksrisk. Säger jag som blivit erbjuden färdtjänst men så klart tackar Nej så länge jag har Chaffisservice  dagar då jag inte själv greppar ratten. När det nu blev prat om färdtjänst mm. så vill jag passa på att säga... Det står inte skrivet i pannan på alla som inte har hälsan i behåll ... Vi tycker inte det är särskilt kul att bli flinade åt och ifrågasatta när vi parkerar i HK-ruta. Därmed inte sagt att någon av er forumister gjort det, så ni behöver inte ta åt er.
evelina
21-03-2004, 19:20
CITAT (andersen @ 21-03-2004, 19:13) evelina, Det tänkte jag inte på. hoppas att du inte tog illavid dej, det var inte min tanke. Nej, nej kul att kunna svara på frågor, man lär så länge man lever. Från en glad ungdomlig " pensionär "
CITAT (birgitek @ 21-03-2004, 17:45) Posse, kanske skulle vi satsa på konkurenskraftiga priser på varor och tjänster i Sverige. Vet inte vad vårt höga kostnadsläge egentligen beror på, lönerna är jämförelsevis inte särskilt höga här. (bortsett fr. rena låglöneländer förstås.) Birgit Ek Vad är det för vits med "konkurenskraftiga priser på varor och tjänster i Sverige" när det resulterar i svindyr massarbetslöshet och dito ohälsa...
Copycat
21-03-2004, 20:44
Vi här uppe i Sundsvall har två Willy's och får inom kort även Lidl. Om Lidl är billigare än Willy's så byter jag naturligtvis inköpsställe. Jag bor så tokigt till att vi inte har närhet till matvaruaffärer, utan är nödgade att ta bilen. Är det någon som vet om det är några prisskillnader mellan dessa båda affärer?
*Felix matte*
21-03-2004, 20:59
CITAT (Copycat @ 21-03-2004, 20:44) Vi här uppe i Sundsvall har två Willy's och får inom kort även Lidl. Om Lidl är billigare än Willy's så byter jag naturligtvis inköpsställe. Jag bor så tokigt till att vi inte har närhet till matvaruaffärer, utan är nödgade att ta bilen. Är det någon som vet om det är några prisskillnader mellan dessa båda affärer? Willys skulle jag vilja få hit... Bra sortiment, livsmedel till låga priser Ett litet ex. (inte livs) Köpte på Willys i Borås en krukros med medelstora blommor för 19 kr. Här hemma fick jag 2 dagar senare betala 79kr för likadan...
Hej Copycat! Jag bor i västergötland och har både Willys och Lidl inom "räckhåll". Det är prisskillnader, frukt och grönsaker, menstrautionsskydd, hud- och rengöringsprodukter, kattmatburkar och toapapper köper jag exempelvis alltid på Lidl. Har du ett "stor" Willys eller Willys hemma där du bor? Det skiljer rätt mycket i pris mellan de två trots att det är samma företag. "Stor" Willys har definitivt ett bättre och billigare utbud av charkvaror, fågel, fisk, konserver och frysvaror. På Lidl som lever en hel del på sina "lockvaror" som förnyas två gånger per vecka, kan jag köpa en massa som Willys inte har och ofta BUSBILLIGT, till exempel: Skor, kläder, trädgårdsutrustning, verktyg, sängkläder, belysning och så vidare. Ett exempel är de låga trädgårdsskorna som är täta som en stövel som Lidl sålde för 49.00, de kostar 79 - 99,00 överallt annars där jag tittat på dem. Egentligen tycker jag snarast att de kompletterar varandra. Mvh Fenja
myskmadra
21-03-2004, 22:21
Ingen enkel fråga det här med att välja livsmedelsbutik! Förutom det personliga valet man gör av olika skäl så betalar nog naturen det högsta priset och vi själva - nu eller senare. Energiåtgång/ utsläpp/ långa transporter och överkonsumtion. Knepigt är det när ens personliga hållning får jämka med ens hälsa/ ohälsa. Jag kan personligen inte bära hem den mat jag/vi behöver(nacksmärta som blir värre vid belastning)utan behöver hjälp av starkare personer i min familj och omgivning. Ofta per bil då bra närbutik saknas. Men vad är livet många gånger om inte än en fråga om jämkning. Jag kanske lät lite stursk i mitt förra inlägg men det var för att få lite diskussion! Dock vidhåller jag att närbutikerna fyller en viktig funktion då många pensionärer får motivation till sin dagliga promenad samt får känna sig nöjda då de klarat göra sitt kanske dagliga inköp. Detta grundar jag på erfarenheter från min tidigare karriär inom äldreomsorgen :-)
Det roligt att diskutera/ lufta de här frågorna kring personliga val och vad de får för konsekvenser.
Copycat
22-03-2004, 08:13
Vi hade för några år sedan en " lokal " butik, men den gick det ju inte att handla på. T.ex. sköljmedel, 45:-. Frysvarorna var mer eller mindre frystorkade. Utgånget datum på många av varorna. Det går inte alltid att gynna våra lokala handlare. Om det var rent och färsk mat till någorlunda vettiga priser, så skulle det vara en annan sak. Vad det sen gäller " stor" eller "liten" Willy´s, dom ser likadana ut dom två vi har. Jag skulle nästan tro att det är två små, för man saknar ibland alternativ mellan märken. Det blev liksom ett något sämre utbud när Matex blev Willy´s.
birgitek
22-03-2004, 08:54
Posse, det finns faktiskt någonting som kallas export! Om vi lyckas bli konkurrenskraftiga internationelt kan vi troligen minska arbetslösheten rejält. Tror att vi får det ganska besvärligt om vi väljer att se oss som en liten isolerad ö, istället för en del av världen. Vi har ju redan halkat ner till 17:e plats i välfärdsligan.
Andersen, "Det är i princip lika illa i hela branschen" säger Sven Lindberg från Handels. Varför då bara gå på Lidl som nu råkar sälja prisvärda och bra varor. Sen är jag lite nyfiken hur du agerar när det gäller t.ex kläder. Köper du bara svensktillverkade svindyra kläder (det finns faktiskt)? Eller händer det att du handlar på HM, Kappahl eller några andra större kedjor. Tänker du då på hur sömmerskorna i t.ex Kina och andra låglöneländer har det, eller stannar din solidaritet vid svenska handelsanställda som jämförelsevis har fantastiskt bra. Jag för min del väljer att handla på ett sätt som är förmånligt för mej, det är väl det som är konsumentmakt Birgit Ek
Hur har Lidl (och Willys) det med kravmärkta och andra ekologiska varor?
undrar Mimmi
andersen
22-03-2004, 16:07
birgitek, ja jag tänker efter först var någon stanns jag handlar och var jag handlar, tycker att alla borde göra det.
Vet jag tex att arbetarna har det djävligt på någon arbetsplats så varför ska jag gynna det företaget.
Här är några som jag undviker att gynna LIDL pga att dom sätter i system att utnyttja arbetstiden som den ej är tänkt, för hur ska det se ut i samhället om alla var tvungna att ha flera jobb, förstår ej hur det ska fungera med dagis och semmester mm.
MCdolnalds är ett annat företag som ej jag handlar på pga att dom ej har några anställda över 30år och dom unga människorna som jobbar där ej har någon utbildning när det gäller hygien, förvist är det väll så, när dom gör hamburgare utan mössa på huvudet, och går in ifrån ute servering med samma skor, det har åxå hänt att dom har lagt toasittsar i diskmaskin!
Chiquita, Dole och Del Monte är andra företag som jag ej handlar med pga att dom sprutar gift när arbetarna är på plantagen, och dessutom så stödjer dom dödspatruller som mördar flera hundra fackförenings ledare i latin och central Amerika.
birgitek
22-03-2004, 16:30
Andrsen, hur gör du med HM, Kappahl, Lindex, Indiskan, Vero Moda m.fl? För sömmerskorna (ofta barn el. väldigt unga kvinnor ) i låglöneländerna är ju en grupp som verkligen har omänskliga arbetsvillkor. Det kan ju inte bli många ställen kvar att handla på om man skull följa ditt resonomang fullt ut. För om man titta även på Ica och Coop så är majoriteten av varorna ej svenskproducerade, och vi har ingen aning om villkoren för dem som framställer dem. Köpte förresten en påse morötter som såldes som Icas egna, upptäckte att med millimeterstor stil på baksidan av påsen talade man om att dom kom från Holland Birgit Ek
Copycat
22-03-2004, 20:29
Andersen! Jag tror ju knappast att dom diskar toasitsen tillsammans med andra saker. Och hur många gånger har du fått din mat serverad på ett fat på Mac Donalds? Maten vidrör aldrig det som diskas i maskinen, den läggs direkt på papper och packas ihop. Jag kan medge att det låter äckligt men det låter värre än det är.
.....nu har jag bara skummat igenom hela den här tråden men..... Visst det är säkert bra med konkurrens och så men då får det ju ske på lika villkor...vad är det för nytta med svenska miljö och djurskyddslagar om vi ändå handlar importerad mat???? Det som händer är att man "slår ihjäl" en svensk livsmedelsproducent till... och med den ett par arbetstillfällen till.......och nånstans på jorden lider ett djur i onödan eller så förstörs miljön....... En svensk mjölkbonde t.ex beräknas sysselsätta 5! st till i binäringar som åkerier, foder, mejeri osv...... 10 mjölkbönder är 60 arbetstillfällen, en tämlig skara..... hade det varit varsel på en fabrik så hade det blivit uppståndelse... och dom sista 10 åren har ungefär 10 000 mjölkbönder lagt av... Sen har jag länge funderat på varför folk tycker att mat skall vara billigt??? Är inte maten och boendet det som är viktigast??? Förr var det det man la sina pengar på..man försörjde sig helt enkelt....nu är så mycket annat viktigare...nya märkeskläder ...nya möbler...datorer...TVkanaler...flaskvatten  ... hemelektronik...böcker....skivor...TV-spel...cigaretter...sprit.....godis....you name it!!! Guldkant har liksom blivit vardagsmat....men inte f-n kan all leva som kungar...nån måste ju betala notan..... Ibland önskar jag att det hände nåt så folk fick kontakt med verkligheten igen...
*Felix matte*
23-03-2004, 07:12
CITAT (Tesa @ 23-03-2004, 00:19) .....nu har jag bara skummat igenom hela den här tråden men..... Visst det är säkert bra med konkurrens och så men då får det ju ske på lika villkor...vad är det för nytta med svenska miljö och djurskyddslagar om vi ändå handlar importerad mat???? Det som händer är att man "slår ihjäl" en svensk livsmedelsproducent till... och med den ett par arbetstillfällen till.......och nånstans på jorden lider ett djur i onödan eller så förstörs miljön....... En svensk mjölkbonde t.ex beräknas sysselsätta 5! st till i binäringar som åkerier, foder, mejeri osv...... 10 mjölkbönder är 60 arbetstillfällen, en tämlig skara..... hade det varit varsel på en fabrik så hade det blivit uppståndelse... och dom sista 10 åren har ungefär 10 000 mjölkbönder lagt av... Sen har jag länge funderat på varför folk tycker att mat skall vara billigt??? Är inte maten och boendet det som är viktigast??? Förr var det det man la sina pengar på..man försörjde sig helt enkelt....nu är så mycket annat viktigare...nya märkeskläder ...nya möbler...datorer...TVkanaler...flaskvatten  ... hemelektronik...böcker....skivor...TV-spel...cigaretter...sprit.....godis....you name it!!! Guldkant har liksom blivit vardagsmat....men inte f-n kan all leva som kungar...nån måste ju betala notan..... Ibland önskar jag att det hände nåt så folk fick kontakt med verkligheten igen...  Äntligen! Jag håller med till 150%
birgitek
23-03-2004, 08:34
Nu tror jag inte att svenskt jordbruk är så särskilt mycket bättre än andra länders, Bullerbybonden så som Astrid Lindgren beskriver honom lär inte finnas många kvar av. Dessa stora, obehagliga "kött- och fläskfabriker" finns nästan bara i Sverige och Danmark. Nog har köttdjuren det betydligt bättre i t.ex Brasilien, där de inte behöver stå uppstallade en stor del av året utan fritt kan lufsa omkring på Pampas. Nog är väl Spanska tomater mer miljövänliga än svenska, odlade i solen istället för i energikrävande växthus., Jag kan bara se två konkurrensnackdelar för den svenske bonden och det är klimaten och den höga diselskatten, betr. djurhållning och miljöhänsyn tror jag inte att vi är bättre än andra. Inget kan få mej att tro att människor i andra länder är "dummare" och finner sej i att äta dålig och hälsofarlig mat. Jag kan inte förstå varför vi skall behöva lägga en betydligt större andel av våra inkomster än omvärlden på mat. Nej, fram för ökad konkurrns, även inom livsmedelssektorn. Om nu svenska producenter är så mycket bättre än andra så blir väl inte konkurrens något problem för dem. Jag vill iallafall ha många valmöjligheter.
*Felix matte*
23-03-2004, 08:53
CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 08:34) Inget kan få mej att tro att människor i andra länder är "dummare" och finner sej i att äta dålig och hälsofarlig mat. Inget kan heller få mig att tro att folk i andra länder hellre köper och äter svensk mat än inhemsk. Nu har jag inte en susning om omfattning av livsmedelsexport kontra import Men jag har svårt att tro att Brasilianarna hellre köper svenskt kött och svensk jordgubbssylt än Brasiliansk dito, även om de fick höra att våra djur har det så otroligt bra och andas frisk luft, betar på giftfria ängar mm För mig är det obegripligt att man inte köper svenska livsmedel så långt det är möjligt. Inte pga att producenterna utomlands är dåligt betalda eller har usla arbetsförhållanden. Jag köper svenskt för jag vill inte att Svenska bönder och livsmedelsproducenter skall dö ut. Jag äcklas av att se bröd bakat i Holland och Tyskland i butikernas bröddiskar. Bröd är färskvara och skall inte fraktas land och rike runt. Köp Svensk mat! Det är så dags att mjölka kon när båset är tomt. Det är dit vi är på väg.
CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 08:34) Nog har köttdjuren det betydligt bättre i t.ex Brasilien, där de inte behöver stå uppstallade en stor del av året utan fritt kan lufsa omkring på Pampas.
Nog är väl Spanska tomater mer miljövänliga än svenska, odlade i solen istället för i energikrävande växthus., Den Brasilianska motsvarigheten till den svenska Bullerbybonden är nog tyvärr också på utdöende... Spanien är för övrigt fullt av tomatodlingar i växthus, törs inte ens tänka på vad de sprutar för sorts medel på sina odlingar - antar att vi har strängare regler för sådant i Sverige...
birgitek
23-03-2004, 09:43
Hur mycket värme behöver tillföras växthusen i Spanien? Nej, växthusen är till för att skydda mot alltför stark sol och på så sätt minska behovet av bevattning. I Alicanteområdet där det odlas väldigt mycket tomater förekommer ingen besprutning, man använder sej av någon slags insekt för bekämpning. Vad det är för insekt vet jag inte riktigt, men samma typ av bekämpning förekommer i Sverige och anses hälso- och miljövänligt. Maten betyder väldigt mycket i Spanien och spanjoren i allmänhet har väldigt höga krav på bra råvaror. Läste ganska nyligen att man hittat högre rester av gift i svensk gurka än i importerad. Att så många tror att svenska livsmedel är så bra tror jag beror på att LRF under många år leddes av en enormt skicklig lobbyist, dvs Dockered.
Ni får ursäkta, men jag kan faktiskt inte känna större solidaritet med en svensk bonde än en tysk, spansk, polsk eller indisk osv.
Inte behöver du be om ursäkt för vad du tycker Birgit, även om jag tycker att du tycker fel...
*Felix matte*
23-03-2004, 10:11
CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 09:43) Ni får ursäkta, men jag kan faktiskt inte känna större solidaritet med en svensk bonde än en tysk, spansk, polsk eller indisk osv. Solidaritet skall vi känna med alla... oavsett nationalitet. Men... att därifrån gå till att tycka att man inte skall gynna (uprätthålla) den inhemska livsmedelsproduktionen.... det är inte Solidaritet. Har Birgit ägnat tid till att fundera hur det skulle bli om Sverige blev krigsdrabbat och inga bönder el. andra livsmedelsproducenter fanns i landet? Det är inte Solidaritet att tänka kortsiktigt, egoistiskt! (på den egna plånboken)
Copycat
23-03-2004, 10:29
Man skulle nästan kunna tro att större delen av detta forum består av socitetsdamer. Naturligtvis tänker man med plånboken först och främst. Jag vill att mina barn skall ha tak över huvudet och mat på bordet, inte bryr jag mig om varifrån maten kommer. Finns det flera alternativ som smakar ungefärligt lika så tar jag det som är billigast. Varken jag eller mina barn är bortskämda med lyx i form av godis eller alkoholhaltiga drycker.Jag anser att det är ett orättvist påhopp på många ensamstående föräldrar som faktiskt inte skulle ha råd att endast köpa SVENSKT, för solidaritetens skull. Jag själv har ingen socialhjälp, men jag känner många i den situationen och avundas dem inte.
Åsa K, zon 1
23-03-2004, 10:33
Som jag skrivit i en annan länk Det är inte bönderna som är "dyra" producenter.......det är alla omkostnader som kostar stora pengar.
*Felix matte*
23-03-2004, 10:40
CITAT (Copycat @ 23-03-2004, 10:29) Man skulle nästan kunna tro att större delen av detta forum består av socitetsdamer. Naturligtvis tänker man med plånboken först och främst. Jag vill att mina barn skall ha tak över huvudet och mat på bordet, inte bryr jag mig om varifrån maten kommer. Finns det flera alternativ som smakar ungefärligt lika så tar jag det som är billigast. Varken jag eller mina barn är bortskämda med lyx i form av godis eller alkoholhaltiga drycker.Jag anser att det är ett orättvist påhopp på många ensamstående föräldrar som faktiskt inte skulle ha råd att endast köpa SVENSKT, för solidaritetens skull. Jag själv har ingen socialhjälp, men jag känner många i den situationen och avundas dem inte. Någon societetsdam är jag tack o lov inte (vad nu de är) Inte har jag sett att t.ex. Brasilianskt kött skulle vara billigare än Svenskt, tvärtom. Svenskt bröd kostar inte mer än utländskt, likaså betalar jag inte ett öre mer för svenska grönsaker och frukt som för utländska. Överhuvudtaget vet jag inte om jag hittat någon Svensk vara (som jag köper) som kostat mer än dito utländsk. Mina inlägg har absolut inte varit menat som påhopp på vare sig ensamstående föräldrar eller andra. I min fam. har vi varit 6 pers. som levt på en inkomst (självvalt) så jag vet att man kan få vända på slantarna. ´
birgitek
23-03-2004, 10:47
Tycker inte ditt argument håller Felix matte. Vid ev. krig räcker det att bomba tre ställverk för att slå ut hela svenska elnätet. Hur mycket tror du svenska bönder skulle producera utan el och till-gång till disel. Nej för att undvika krig måste man nog se till att minska levnadsnivåklyftorna i världen och är inte global handel det bästa sättet att göra det. Att bara tänka svenskt och sverige håller inte längre. Vi är ju knappt 9 miljoner svenska och bara EU blir ju drygt 50 milj. efter första maj. Att tro att vi är bättre och duktigare än alla andra håller inte heller.Vi är varken bättre eller sämre. Kanske är jag mer Europé än svensk eftersom jag har stark anknytning till Sverige, Tyskland och Spanien och gärna skulle se Europas Förenta Stater.
Copycat
23-03-2004, 10:48
Men då är väl hela forumet överens ändå? Vi köper Svenskt OM det är billigare eller OM det smakar bättre. Varför då sitta och tycka att det är osolidariskt att inte köpa svenskt? Jag har ingen aning om vad som är svenskt eller inte i mitt skafferi, om jag skall vara ärlig. Skulle tro att det inte är så mycket om jag kollade.
*Felix matte*
23-03-2004, 11:04
CITAT (Copycat @ 23-03-2004, 10:48) Men då är väl hela forumet överens ändå? Vi köper Svenskt OM det är billigare eller OM det smakar bättre. Varför då sitta och tycka att det är osolidariskt att inte köpa svenskt? Jag har ingen aning om vad som är svenskt eller inte i mitt skafferi, om jag skall vara ärlig. Skulle tro att det inte är så mycket om jag kollade. Många är de som automatiskt plockar t.ex Holländska tomater i tron att de är billigare, trots att det intill finns Svenska till samma el. ibland lägre pris... det har jag sett så många ggr. Likadant är det när vi plockar annat ur hyllor och diskar...jämför man så behöver det inte kosta mer att köpa inhemskt än importerat.
*Felix matte*
23-03-2004, 11:07
CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 10:47) Tycker inte ditt argument håller Felix matte. Vid ev. krig räcker det att bomba tre ställverk för att slå ut hela svenska elnätet. Hur mycket tror du svenska bönder skulle producera utan el och till-gång till disel. Nej för att undvika krig måste man nog se till att minska levnadsnivåklyftorna i världen och är inte global handel det bästa sättet att göra det. Att bara tänka svenskt och sverige håller inte längre. Vi är ju knappt 9 miljoner svenska och bara EU blir ju drygt 50 milj. efter första maj. Att tro att vi är bättre och duktigare än alla andra håller inte heller.Vi är varken bättre eller sämre. Kanske är jag mer Europé än svensk eftersom jag har stark anknytning till Sverige, Tyskland och Spanien och gärna skulle se Europas Förenta Stater. Vi kan gå ännu längre då och säga... Om det faller en atombomb över landet så behövs ingen mat överhuvudtaget.... eller? En sak är vi överens om... Vi är varken bättre eller sämre än andra
Copycat
23-03-2004, 11:10
Anledningen till att några tar Holländska tomater istället för Svenska är kanske att dom Holländska ibland ser bättre ut. JAG går efter priset först och främst. Men eftersom du tog just tomater som ex. Just tomater kan faktiskt vara väldigt "torra" och mjuka i kötter, jag föredrar fasta hårda tomater. Annars är det priset som får styra.
andersen
23-03-2004, 11:19
Jag tycker att ni pratar om fel saker NI tänker bara på er själva och eran plånbok blir lessen när jag läser era inlägg. Försök och förstå hur bönderna har det i en del fattiga länder, dom sitter helt i händerna på dom multinationela bolagen som ni handlar av pga att ni vill köpa billiga varor av, så att ni kan köpa ut en fin flaska fin på bolaget och en bingolott till helgen och det tycker ni inte är dyrt! Här en bra länk om bananarbetare http://www.algonet.se/~nbolsson/bananer.htm
Jag skulle gladeligen köpte ekologskt och svenskt och allt annat OM jag hade råd, men nu måste jag ju faktiskt äta och då jag inte har råd med de dyrare alternativen så har jag inte å stort val. Trist att en del inte inser att alla faktiskt inte har ett val.
Copycat
23-03-2004, 11:38
Hallå ! Om vi skulle vara solidariska med Svenska bönder för att dom skulle kunna vara kvar. Varför tycker du inte att bönder i fattigare länder skall få ha Sin näring kvar då? Om alla utanför de sämre ställda länderna skulle bojkotta dom, vad skulle dom stackars odlarna och bönderna försörja sig på då? Skulle dom kasta ut tanten sin för prostitution eller. Nä, resonemangen håller inte. Vi är med i EU och skall vara solidariska med andra länder. Bara när det passar, eller?
*Felix matte*
23-03-2004, 11:45
CITAT (Copycat @ 23-03-2004, 11:38) Hallå ! Om vi skulle vara solidariska med Svenska bönder för att dom skulle kunna vara kvar. Varför tycker du inte att bönder i fattigare länder skall få ha Sin näring kvar då? Om alla utanför de sämre ställda länderna skulle bojkotta dom, vad skulle dom stackars odlarna och bönderna försörja sig på då? Skulle dom kasta ut tanten sin för prostitution eller. Nä, resonemangen håller inte. Vi är med i EU och skall vara solidariska med andra länder. Bara när det passar, eller? Jobbar du också för att Ungrare och Polacker skall handla Svenskt så att de Svenska bönderna inte tappar sin näring och får kasta ut sina tanter? OBS! Sverige har många kvinnliga bönder och lantbrukare... Ska de kasta ut gubbarna för prostitution? Nu måste jag strax hasta iväg till min personliga tränare det gäller att bygga muskler så man har att sätta emot om det behövs.
andersen
23-03-2004, 12:17
Copycat, Vi är väll inte med i EU pga att vi ska solidariska med andra länder.
Vet inte vad det har med EU att göra!
EU är väll ändå till för att skydda sinna medlems länder för billig import, EU har hur många handels tullar som helst för att hålla lågprisländerna från bla Asien borta från Europa marknaden.
CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 08:34) Nog har köttdjuren det betydligt bättre i t.ex Brasilien, där de inte behöver stå uppstallade en stor del av året utan fritt kan lufsa omkring på Pampas. Fast det är nog på Argentinska pampas de lufsar omkring.
CITAT (andersen @ 23-03-2004, 11:19) Jag tycker att ni pratar om fel saker NI tänker bara på er själva och eran plånbok blir lessen när jag läser era inlägg. Försök och förstå hur bönderna har det i en del fattiga länder, dom sitter helt i händerna på dom multinationela bolagen som ni handlar av pga att ni vill köpa billiga varor av, så att ni kan köpa ut en fin flaska fin på bolaget och en bingolott till helgen och det tycker ni inte är dyrt! Här en bra länk om bananarbetare http://www.algonet.se/~nbolsson/bananer.htm Vad tänker du på??? Skall vi sluta köpa mat producerade i utvecklingsländerna? Det skulle ju omedelbart ta död på den positiva utveckling som skett trots västvärldens motstånd genom tullar. Flertalet "fattiga" länder har blivit av med sitt bidragsberoende på grund av att de har kunnat börja exportera livsmedel. Det är givetvis en lång väg kvar att gå, men de "fattiga" länderna VILL sälja sin mat till oss. Det är deras chans till ett bättre liv.
andersen
23-03-2004, 12:49
Fredi, vist ska vi handla ifrån dom fattiga länderna, men ej via bolag som bla stödjer dödspatruller, du kan vidare läsa länken om bananarbetarna, det kan inte vara så att vi ska köpa billigt på bekostnad av att bolagen kan behandla arbetarna så.
Kravmärkta bananer kan man handla i många affärer.
Ekologiskt odlade bananer
Målet för det ekologiska lantbruket är enligt kontrollföreningen KRAV bl a att "markens och det övriga lantbruksekosystemets långsiktiga produktionsförmåga bevaras och stärks". Vid sådan odling är inga syntetiska handelsgödsel eller kemiska bekämpningsmedel tillåtna.
Förutom konventionellt odlade odlade bananer från Dominikanska Republiken i Västindien.
Svampsjukdomen Black Sigatoka förekommer på de flesta platser där bananer odlas kommersiellt. Svampen äter sig in i plantans blad och förstör dess förmåga att fånga upp solenergin genom fotosyntesen. En förutsättning för att Sigatoka skall fastna på bananbladen är att dessa är fuktiga. Eftersom det endast faller omkring 400 mm regn per år på Dominikanska Republiken är problemen med Sigatoka begränsade. Jordbruket på Dominikanska Republiken är traditionellt organiserat med små familjeägda plantager. På norra sidan av ön, i Monte Christo och Mao-distrikten, bedriver flera mindre familjejordbruk ekologiskt odling av bananer. Dominikanska Republiken ligger lagom lång bort från Ekvatorn för att bedriva boskapsskötsel. Här håller man kor, getter och grisar. Det innebär att det finns naturligt gödsel på nära håll som tillsammans med bl.a. melass och restprodukter från bananpackstationerna komposteras till ett rikt gödsel. På flera ställen har Canavalia-bönor planterats mellan bananplantorna, för att förhindra att ogräs slår rot. Utan användning av vare sig kemiska bekämpningsmedel eller handelsgödsel odlas samma banansort som vid de konventionella odlingarna dvs Cavendish, Grand Nain. Frukten blir dock betydligt mindre och avkastningen blir lägre, 1/3 till 1/6-del av den vid konventionell odling. Odlingsmetoderna övervakas av den tyska kontrollorganisationen BCS ÖKO Garantie. Svenska KRAV samarbetar med BCS och godtar deras kontroll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|