Sidor: 1, 2, 3
skånepåg
Jag har bredbandsbolaget med 100/100mbits, och är väldigt ofta här och läser men har aldrig upplevt att det varit segt =/

Och använder firefox oxå biggrin.gif
pejori
Tycker också det är riktigt knepigt...
Jag rensar min dator varje söndag, så det finns inga cookies och annan skit i min dator.
Har som tidigare sagts, blockerat reklamen vilket gjort odla något bättre.
I går kväll/natt var det riktigt segt!!!!
Har inga program i autostart, då jag vill starta manuellt.
Har symantec antivirus, som fungerar bra och startar nattetid, när datorn är i vila.

10mb uppkoppling via Com hem.
skånepåg
Ja jusst det och så använder jag adblock oxå ju, men även om det är reklam så går det ju relativt snabbt tycker jag tongue.gif

Har NOD32 internet security med barndvägg och antivirus ^^
MariaS
CITAT (herkules @ 18-07-2009, 11:08) *
eftersom det bara är odla som segar så ligger felet hos dem, server eller annat, du sitter ju, precis som du sa inte här 24/7 så visst stämmer min förklaring.

JAg HADE problem med odla tidigare. Då använde jag IE! och hade MSN och Norton Antivirus, med ADSL på 0,25Mb. Nu har jag Firefox, inget MSN, telias antivirus och ca 1,0 Mb ADSL. JAg är här på forumet flera gånger varje dygn, även på natten men numera har jag ABSOLUT INGA problem med odla längre!

VAr ligger då problemet? Definitivt inte på Odla.nu, eftersom jag och många med mig INTE har några problem!

Admin HAR varit inne och talat om vad de gör och de har också gjort allt som de kan göra. Om detta har det funnits trådar både under support och här under småprat. Är det nödvändigt att de ska behöva upprepa sig?

Själv har jag i alla fall kommit fram till att det var min egen dator och programvarorna i den, som var orsaken till att Odla gick segt! Jag kan också erkänna, att det fanns andra sidor som också gick segt, men de slutade man att titta på, eftersom de inte var lika beroendeframkallande som Odla giggle.gif (Ex: Aftonbladet, vilket också upphört att vara segt nu)

En annan sak som jag också har gjort, är att begränsa de automatiska uppgraderingarna. Istället har jag lagt dem så att de uppdaterar ett visst klockslag på dygnet istället, då datorn kan stå och arbeta ifred.
pejori
AD-block här med.
Glömde vindows vista (skitprogram) och IE som vebläsare.
pejori
CITAT (MariaS @ 18-07-2009, 11:29) *
JAg HADE problem med odla tidigare. Då använde jag IE! och hade MSN och Norton Antivirus, med ADSL på 0,25Mb. Nu har jag Firefox, inget MSN, telias antivirus och ca 1,0 Mb ADSL. JAg är här på forumet flera gånger varje dygn, även på natten men numera har jag ABSOLUT INGA problem med odla längre!

VAr ligger då problemet? Definitivt inte på Odla.nu, eftersom jag och många med mig INTE har några problem!

Admin HAR varit inne och talat om vad de gör och de har också gjort allt som de kan göra. Om detta har det funnits trådar både under support och här under småprat. Är det nödvändigt att de ska behöva upprepa sig?

Själv har jag i alla fall kommit fram till att det var min egen dator och programvarorna i den, som var orsaken till att Odla gick segt! Jag kan också erkänna, att det fanns andra sidor som också gick segt, men de slutade man att titta på, eftersom de inte var lika beroendeframkallande som Odla giggle.gif (Ex: Aftonbladet, vilket också upphört att vara segt nu)

En annan sak som jag också har gjort, är att begränsa de automatiska uppgraderingarna. Istället har jag lagt dem så att de uppdaterar ett visst klockslag på dygnet istället, då datorn kan stå och arbeta ifred.

Upprepa sig och upprepa sig... naughty.gif
Jag tycker det är en viktig disskusion då så många har problem...
Kan man hitta en orsak, så är det väl bra.
Aftonbladet är problem här med, ofta samtidigt som odla segar.
Man kan ju alltid få tips på, vad som kan ändras, för att det ska fungera bättre för dom som har problem.
Att behöva uppgradera hastigheten på internetuppkopplingen är dyrt och för bara en sida, så det är väl knappast ett alternativ.

Uppdateringar görs nattetid här med.
skånepåg
Hehe jag har Windows xp sp3 som operativsystem och uppdateringar e bara inställt att hämta och installera när jag har tid till det tongue.gif Hade vista förra året det kan ha varit lite segare men har 3 gig minne oxå
GunnellF
CITAT (pejori @ 18-07-2009, 11:31) *
AD-block här med.
Glömde vindows vista (skitprogram) och IE som vebläsare.

Jag har också Vista men har inga problem med det, tycker att det funkar bra, men jag köpte min dator med Vista och har alltså inte installerat det på nån äldre dator - där hade jag XP. Antivirus är Norton. Har blockerat alla pop-up-fönster som finns... Har MSN som startar när jag loggar in på datorn plus lite annat i autostart. Men då Firefox som webbläsare plus att jag inte har nån e-postprogram installerat utan läser min mail på webben.

Min dator är en Dell Inspiron med en processor på 2,5 GHz och 3 MB cache. Hårddisken på 2x320GB har 7200Rpm.
pejori
Tycker nog att XP är bättre.
Nu har jag tagit ner firefox och ska köra den ett tag...
Ska bli spännande att se om det blir bättre
skånepåg
Ska man skriva det oxå biggrin.gif
Denna datorn är en Amd athlon 3700+ 2,2 Ghz
Och 3 ide hdds på 250gig vardera och 2 st 500gigs sata ^^

Har en gammal P3 med 500mbits ram och samma program, lite segt är det på den datorn men den e ju oxå typ 15 år gammal sak som inte e till för xp men den funkar att surfa på kan ta några sekunder längre på odla.nu med den tongue.gif
andersen
Dator nr1 Intel Core 2 Quad Dator 4gig i minne. Dator nr2 p4 3,20 ghz 4gig i minne. dator nr3 3.20 ghz 3gig i minne. dator nr 4 2.80 ghz 3 gig i minne. lite blandat med vista/xp. nod32 är virusprogramet. har en burk som jag kör linux på den är inte ofta igång p4 2.60 1 gig i minne.

Det är alltid minst 2 datorer igång samtidigt via trådlöst router och den är på 54 Mbit/s har even iptelefoni i samma fibrer som kommer ifrån BBB och är på 100/100. Dom två som alltid är igång står på 24tim om dyngnet med autouppdateringar.

Så tillbaka till problemet med odlas seghet jag kan inte förstå att det är beroende av mina datorer iptelefoni, det beror på ,men jag skall prova vid nästa gång som det är segt att stänga av båda två datorena som är igång och bara köra en fast det skall inte ha någon betydelse om man har fibrer.

*Stintan*
CITAT (pejori @ 18-07-2009, 11:59) *
Tycker nog att XP är bättre.
Nu har jag tagit ner firefox och ska köra den ett tag...
Ska bli spännande att se om det blir bättre

Framförallt tar inte XP så mycket processorskraft och minne som Vista.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Inte är denna segheten ibland min dators fel. Vore det datorn så vore det ju lika segt alltid.

Men ibland, som t.ex. idag, går det hur bra som helst. Men igår var det helt omöjligt

Elisabeth
andersen
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-07-2009, 08:21) *
Inte är denna segheten ibland min dators fel. Vore det datorn så vore det ju lika segt alltid.

Men ibland, som t.ex. idag, går det hur bra som helst. Men igår var det helt omöjligt

Elisabeth

Helt klart att så är det,jag har som sakt var surfat på grannens uppkoppling och det är lika segt då. Men jag har sakt det förut och säjer det igen var är Admin? varför deltar inte Admin på forumet och framför allt i en sådan här tråd?Det känns som om forumet är lämnat åt sitt öde.

Vid kl20.00 igår så gick det inte att komma in på sidan, jag gav i alla fall upp efter ett par försök! men idag är det inga problem.
herkules
det spelar ingen roll vilken dator jag sitter vid (innehållsmässigt) eller vad det är för uppkoppling, odla segar mellan varven, något är det som går ner sig, förmodligen servern odla ligger på.
det är fler som mer el mindre slutat vara här inne pga det, idag sitter man inte 30 sek och väntar på att en sida ska ladda, kommer den inte med en gång så får det vara.
MariaS
JAg var inne då och då under hela dagen igår, tills strax efter midnatt. Inga som helst problem någon gång under hela dagen och då satt jag ändå och laddade in programvaror under tiden!

Alltså INGA problem sen jag tog bort MSN för fyra månader sedan!!!!!!! INGA
Myosotis
MSN vet jag knappt vad det är och det är definitivt inget jag har eller någonsin har haft på min dator.

CITAT (herkules @ 20-07-2009, 09:22) *
30 sek

30 sekunder är ju ganska snabbt. Med segt menar jag att det tog 3-5 minuter när det var som värst och att vissa saker ibland inte fungerade alls.
andersen
CITAT (MariaS @ 20-07-2009, 09:32) *
JAg var inne då och då under hela dagen igår, tills strax efter midnatt. Inga som helst problem någon gång under hela dagen och då satt jag ändå och laddade in programvaror under tiden!

Alltså INGA problem sen jag tog bort MSN för fyra månader sedan!!!!!!! INGA

Men vi alla andra då som helt klart har problem, menar du att för att besöka odla.nu när andan faller på skall ta bort MSN? sidan skall väl fungera med ett så pass vanligt program som dom flesta har på datorn.

Men visst jag har linux på en dator här hemma, på den har jag inte MSN skall prova den nästa gång det är segt.
MariaS
CITAT (andersen @ 20-07-2009, 09:40) *
Men vi alla andra då som helt klart har problem, menar du att för att besöka odla.nu när andan faller på skall ta bort MSN? sidan skall väl fungera med ett så pass vanligt program som dom flesta har på datorn.

Men varför fungerar då Odla felfritt för mig sen MSN togs bort? Desutom fungerar en massa andra sidor också problemfritt.

Vid 8-tiden igårkväll var vi ganska många här inne på Odla, uppenbarligen fungerade sidan för alla oss, varför, om det är fel på odla? VArför fungerar odla felfritt för många, även då för ett år sedan när många av oss hade problem. VArför drabbas inte ALLA

Om det nu verkligen var så att det vore fel på Odlas server, så skulle problemet drabba ALLA inte några här och där. Du kan ju inte gärna mena att vi är speciellt utvald skara, som Odla släpper in, men det går skit för resten....

När det var som värst, fanns det en bugg på hemsidan, som ganska snart plockades bort. Men då var det segt för ALLA mer eller mindre. Vi är ju ändå en ganska stor skara som är inne här utan problem, de flesta tider på dygnet.
Berith
CITAT (MariaS @ 20-07-2009, 09:51) *
Men varför fungerar då Odla felfritt för mig sen MSN togs bort? Desutom fungerar en massa andra sidor också problemfritt.

Vid 8-tiden igårkväll var vi ganska många här inne på Odla, uppenbarligen fungerade sidan för alla oss, varför, om det är fel på odla? VArför fungerar odla felfritt för många, även då för ett år sedan när många av oss hade problem. VArför drabbas inte ALLA

Om det nu verkligen var så att det vore fel på Odlas server, så skulle problemet drabba ALLA inte några här och där. Du kan ju inte gärna mena att vi är speciellt utvald skara, som Odla släpper in, men det går skit för resten....

När det var som värst, fanns det en bugg på hemsidan, som ganska snart plockades bort. Men då var det segt för ALLA mer eller mindre. Vi är ju ändå en ganska stor skara som är inne här utan problem, de flesta tider på dygnet.

Såna frågor är bra, men dom visar ju också på att den gemensamma nämnaren inte har blivit hittad än. g.gif
Gossen Ruda
Efter att ha testat med olika datorer och sidor så är min slutsats att det är Odla som skapar problemet, ett problem som vissa datorer klarar och andra gör det inte. Förmodligen någon inställning eller något annat som stör. Nu har jag inga problem efter att ha bytt dator och då är jag på samma bredband som tidigare. Den gamla datorn har jag flyttat till sommarstugan och ringer där upp via modem, aldrig till Odla för det fungerar ännu sämre därifrån. Det är alltså inget problem med uppkopplingen.

Förmodligen är det Odlas server som vill ha nån kvittens för att sända allt eller tvärtom. Har man möjlighet att se bredbandsmodemet kan man göra som jag gjorde. När jag skulle hämta nånting kollade jag modemet. Först blinkade det som vanligt under hämtningen, sen blev det ett evighetslångt uppehåll. Om jag i det läget minimerade fönstret så kom datan direkt igen. När det var färdighämtat förstorade jag fönstret och det var klart.

Problemen började när Odla började med reklam.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 20-07-2009, 13:46) *
Efter att ha testat med olika datorer och sidor så är min slutsats att det är Odla som skapar problemet, ett problem som vissa datorer klarar och andra gör det inte. Förmodligen någon inställning eller något annat som stör. Nu har jag inga problem efter att ha bytt dator och då är jag på samma bredband som tidigare. Den gamla datorn har jag flyttat till sommarstugan och ringer där upp via modem, aldrig till Odla för det fungerar ännu sämre därifrån. Det är alltså inget problem med uppkopplingen.

Förmodligen är det Odlas server som vill ha nån kvittens för att sända allt eller tvärtom. Har man möjlighet att se bredbandsmodemet kan man göra som jag gjorde. När jag skulle hämta nånting kollade jag modemet. Först blinkade det som vanligt under hämtningen, sen blev det ett evighetslångt uppehåll. Om jag i det läget minimerade fönstret så kom datan direkt igen. När det var färdighämtat förstorade jag fönstret och det var klart.

Problemen började när Odla började med reklam.

Ja så är det nog Gossen ruda,synd att jag inte har något modem,jag har fibrer direkt i från ytterdörren,hoppas att Admin åtgärdar odlas server.
TheLan
Ja jag kan nog känna att om man han problem med att forumet är segt och då altså inte 30 sec utan 4- 5 minuter. Alla som har dessa problem kan ju ta och maila admin. bättre det än att sitta och hoppas på att dom skall titta in i en tråd av alla dessa som är på forumet och åtgärda problemet som dom kanske inte ens kan åtgärda.

andersen
CITAT (TheLan @ 20-07-2009, 17:11) *
Ja jag kan nog känna att om man han problem med att forumet är segt och då altså inte 30 sec utan 4- 5 minuter. Alla som har dessa problem kan ju ta och maila admin. bättre det än att sitta och hoppas på att dom skall titta in i en tråd av alla dessa som är på forumet och åtgärda problemet som dom kanske inte ens kan åtgärda.

Maila Admin? Du skojar? det låter sig inte göras på det här forumet. nu var det ioförsig ett par år sedan jag försökte sist, men att få svar från Admin här är nog inte vanligt eller finns det någon med någon annan erfarenhet här?
TheLan
Ja det var bara ett förslag, jag har aldrig varit i behov att maila dom så då e det ju ganska svårt att veta om det ger resultat eller inte men det är i alla fall vad jag hade gjort om jag hade haft ett problem med forumet.
*Stintan*
Det är många av dem som har problem som mailat admin om detta och det finns massor med trådar på forumet som handlar om samma sak. Admin är inte ovetande om problemen.

För den som är intresserad kan jag tipsa om att gå in under medlemmar och söka på Göran Carlsson eller Ingemar Carlsson och sedan kolla vad dom skrivit i sina foruminlägg. Men självklart kanske det är bättre att maila dom än att sitta och tro att dom är inne och läser i varenda tråd på forumet. Rubriken på denna tråd säger ju inte att den handlar om segheten på forumet heller.
andersen
CITAT (*Stintan* @ 20-07-2009, 18:59) *
Rubriken på denna tråd säger ju inte att den handlar om segheten på forumet heller.

Då är min läsförståelse sämre en vad jag vet om... i rubriken står det. Nu tar jag en lååång paus från Odla.nu, orkar inte längre med segheten på detta forum.
*Stintan*
Hoppsan f´låt hade lite för bråttom där.

Men fortfarande är det så att om det är något fel med odlas server så måste det ju iså fall vara i kombination med ens egen dator/uppkoppling/program/eller jag vet inte vad som gör att det blir segt för en del men inte för andra. Eller tror ni att dom har nån sorts dörrvakt som släpper in en del men inte andra?
lottanna
Dörrvakt? Ja, jag har faktiskt börjat fundera i de banorna. Här är forumet nästan alltid segt efter 17 på vardagskvällarna...Antar att det är rätt många inne här då... Flera av mina vänner, som inte skriver, har exakt samma erfarenhet. Trist, riktigt trist och segt forum. Och för de som inte har förstått så gäller denna tröghet ENDAST Odlas forum.
*Stintan*
Det finns ju några trådar som är jättelånga o säkert också väldigt tunga i Småprat. Innehållande en massa bilder som ingen någonsin har någon glädje av att gå tillbaka och kolla på. Nummertråden är ett exempel. Kan inte sådant påverka segheten. Bara en fundering.
Tompaz
Efter att ha läst igenom tråden så min första misstanke är att det är kontakten mellan er internetleverantör och odlas serverleverantör som det skiter sig, därför så skulle det vara intressant om de med seghetsproblem skulle lista sin leverantör så kanske man kan hitta en gemensam nämnare där. Skulle felet bero på själva forumet så skulle det drabba de flesta och inte bara ett "fåtal" användare.
Piccante
CITAT (Tompaz @ 23-07-2009, 14:59) *
Efter att ha läst igenom tråden så min första misstanke är att det är kontakten mellan er internetleverantör och odlas serverleverantör som det skiter sig, därför så skulle det vara intressant om de med seghetsproblem skulle lista sin leverantör så kanske man kan hitta en gemensam nämnare där. Skulle felet bero på själva forumet så skulle det drabba de flesta och inte bara ett "fåtal" användare.

Jag har Comhem bredband (även känt som Com bort pga ofta avbrott) men det funkar bra på odla.
skogstroll
ja jag håller fast vid att det måste vara fel hos den lokala användaren om det går trögt jämt. Jag surfar snabbt på jobbet, hemma och på mobilen till och med.

Hur som helst så finns inlägg sen tidernas begynnelse på Odla. Kanske det bör rensas bort några år.
Gossen Ruda
CITAT (Tompaz @ 23-07-2009, 14:59) *

Nej, det tror jag inte. För mig var det jättesegt men när jag bytte min gamla dator mot en ny var det full fart. Samma förbindelse, samma leverantör, samma ADSL-modem. Den datorn finns nu i sommarstugan med ett uppringt moden, allt annat än Odla fungerar skapligt, Odla är lika segt som innan.
pejori
Jag har också comhem, men har dom sista dagarna alternerat mellan windows och morzilla. tummenupp.gif
När det segar, är skillnaden marginell,till firefox fördel, men då segar också aftonbladet samtidigt. naughty.gif
Samband mellan server tro? confused.gif
renate
Jag har klagat förr över odlas seghet,slutade nästan att besöka forumet pga det.Nu funkar det som förr,vet inte varför jag har inte ändrat något på min dator.Man skall väl inte jublar för tidigt.
Meriona
inte segt för mig vare sig hemma eller på jobbet (nån enstaka gång kanske, var 300:e gång?) Har någorlunda ny dator på båda ställena, vet inte om det beror på det?
Monaxe
Min internet leverantör är BiK (bredband i Kungälv) genom KEAB (Kungälvs energi)
Har fortfarande orimligt långa svarstider, och jag har prövat med att inte köra andra program under tiden. Inget MSN eller antivirusprogram. Har en hyfsad ny dator, som med jämna mellanrum rensas och sköts om genom sonens försorg. Använder IE och XP, fungerar utmärkt i alla andra fall.

Och det tråkiga faktumet kvarstår, det är BARA odla som beter sig så här.

Ja jag har PM'at och mailat adm, samt nu startat en tråd i ämnet, tycker inte det finns mer jag kan göra just nu...än att låta Odla vila...

Och till alla er som inte har några som helst problem: Kul för er, men försök att ha lite förståelse för oss som det inte flyter lika bra för, och respektera mitt/vårt problem, vi är inte mindre vetande för att vi har problem med Odlas väntetider.
skånepåg
Tycker det e så lustigt, jag har aldrig haft problem med denna sajten tongue.gif
Tobb
Sympati? Visst smile.gif Men låter lite som ett I-landsproblem trostar.gif
katah
Det är bara odla som kronglar här också, men då bara med explorer som webbläsare.
När vi har gått över till opera som webbläsare, väldigt trevliga funktioner förresten,
fungerar även odla felfritt.

Men det är något fel på odla, inte på folks datorer !
Monaxe
CITAT (katah @ 26-07-2009, 21:51) *
Det är bara odla som kronglar här också, men då bara med explorer som webbläsare.
När vi har gått över till opera som webbläsare, väldigt trevliga funktioner förresten,
fungerar även odla felfritt.

Men det är något fel på odla, inte på folks datorer !

Tack! Börjar bli trött på att bli upplyst om att det jag som inte fattar att det är min dator det är fel på, och att man i och med det är mer eller mindre korkad, iaf om man läser en del av svaren....
pejori
CITAT (Monaxe @ 26-07-2009, 22:54) *
Tack! Börjar bli trött på att bli upplyst om att det jag som inte fattar att det är min dator det är fel på, och att man i och med det är mer eller mindre korkad, iaf om man läser en del av svaren....

Skulle det vara datorns fel, är det många odlaiter som är både korkade och har datorer färdiga för tippen. giggle.gif
Klart att det är något med odla. tummenupp.gif
Alba
CITAT (Monaxe @ 26-07-2009, 22:54) *

Jag vill bara ge dig ett tips som jag skrivit om under support ang virusprogrammet.

Kan det vara ett virusprogram som arbetar och du får långa väntetider.
Jag läste om det på ett datorforum att om datorn är seg kan de bero på att virusprogrammet arbetar hela tiden.
Jag använder Avast och har inga problem med det.

Så ofta som jag är på Odla har väl min dator lärt sig att det är ok att vara där
. giggle.gif unsure.gif
Madicken
Jag rör mej på många forum här i cyberspace och dom långsammaste är absolut odla och AoT, AoT är värre än odla för där får jag sitta evigheters evigheter innan jag ens kommer in på själva forumdelen. Nu är jag inte bevandrad i det tekniska med olika sidor, men dom forumen som är uppdaterade i den nyaste phpbb är utan tvekan snabbast och bäst att surfa på. Jag har inte kollat vad odla är, men det är då avsevärt långsammare än dom phpbb jag rör mej på oavsett om jag använder IE eller FF.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon