Sidor: 1, 2, 3
*Stintan*
CITAT (andersen @ 16-07-2009, 16:26) *
Fast det har väll inte med att göra, att enbart odlas sidor är sega,då skulle ju alla sidor och hela datorn i sig vara seg. Jag kör diskrensning och defragmenterar ca varanan månad,det är i sig inte lika viktigt i dag för att datorena är så mycket kraftfullare en var dom var på 286ans tid.

Nej det har jag inte påstått heller. Jag ställde bara en fråga.
Berith
CITAT (Gita @ 16-07-2009, 15:20) *
Trist med nedåtpekande tummar, men det är väl ditt sätt att uttrycka dig!
För det är faktiskt så att vissa inställningar kan påverka BARA ibland under vissa förutsättningar.
Det kan ju också vara så att datorn ibland arbetar med något annat i bakgrunden, en automatosk uppgradering eller ett virusskydd som går igång.
Gita

Ja det var mitt sätt att uttrycka mej i det inlägget.

Vilka vissa inställningar är det? Vilka vissa förutsättningar är det?

Om datorn jobbar med annat i bakgrunden, varför reagerar den då inte negativt på alla sidor just då?
Berith
CITAT (skogstroll @ 16-07-2009, 16:29) *
Jag kan säkert bli rättad i efterhand whistling.gif fast hur i hela friden kan det vara fel på Odla när det går fort för en del? Jag är inne varje dag i princip och ofta och jag har aldrig problem

Rättad i efterhand...?

Om du sitter och bläddrar i alla TV-kanaler du har, den ena efter den andra... En kanal är bara störningar. Du bläddrar vidare, den ena kanalen efter den andra. Kommer runt till den kanalen med störningar igen. Var tror du då att felet ligger? I TVn? I din fjärrkontroll? Eller kanske i utsändningen av just den kanalen? Alla andra kanaler funkar ju toppenfint? Du "pratar" med en person som sitter 150 mil bort och har precis samma fel! Helkonstigt. Men det konstigaste är att en tredje person nånstans mellan er två aaaaldrig har märkt nåt konstigt med den kanalen.

(Jo jag vet, jättelöjlig jämförelse... cool.gif )
*Stintan*
Ja Berith det är just det att många faktiskt inte drabbas alls av segheten. Själv har jag bara märkt att det varit segt vid något enstaka tillfälle och då var det inte enbart på Odla. Jag har ingen märkvärdig dator och jag har IE (uppdaterad till 8). Har inte heller blockerat några annonser.

Om det är hos Odla felet ligger så borde det ju vara lika segt för alla.

iltainen
Jag har läst och lärt i forumet under ett par år och sett att det är bara några stycken som har problem med segt forum andra har aldrig problem. Alltså beror det inte på forumet utan sin egen dator.
andersen
CITAT (iltainen @ 16-07-2009, 20:32) *
Jag har läst och lärt i forumet under ett par år och sett att det är bara några stycken som har problem med segt forum andra har aldrig problem. Alltså beror det inte på forumet utan sin egen dator.

Fast så har inte jag läst,och jag har varit i många av trådarna och skrivit själv.

Ps kul med nya nick/medlemmar.
Anki V
Min erfarenhet….

Jag hade jätteproblem med IE och bytte till Firefox och då gick det utmärkt om jag sanerade bland alla ”Tillägg” (add-ons). Jag gillar IE bättre så regelbundet kollade jag hur ”status” var på Odla och helt plötsligt fungerade det igen….utan åtgärder.

Håller tummarna varje dag att det ska fortsätta att gå bra. På jobbet har jag IE och där är det fortfarande fruktansvärt segt av och till.

Anki
Berith
CITAT (*Stintan* @ 16-07-2009, 20:18) *
Ja Berith det är just det att många faktiskt inte drabbas alls av segheten. Själv har jag bara märkt att det varit segt vid något enstaka tillfälle och då var det inte enbart på Odla. Jag har ingen märkvärdig dator och jag har IE (uppdaterad till 8). Har inte heller blockerat några annonser.

Om det är hos Odla felet ligger så borde det ju vara lika segt för alla.

Ja men det är ju det som är så konstigt - personer som klagar över segheten har ju inte kommit på den gemensamma nämnaren. Precis som dom som inte märkt något, heller inte kommit på vad dom har gemensamt.

Förut hade jag hur segt som helst, nu har jag det aldrig. Har inte gjort några som helst förändringar, likt förbenat har jag det mycket bättre nu än för ett år sen. Jag har heller inte blockerat några annonser och kör med IE.
Tobb
CITAT (Berith @ 16-07-2009, 21:45) *
...gemensamma nämnaren....

Vad jag förstår måste det vara dålig dator/oturliga krångligheter med datorn/dålig uppkoppling/dåliga-glappiga kablar, någonstans däråt...
Haft skitdålig uppkoppling till nätet när det var glappkontakt på telelinan (ADSL)...

Men jag loggar in på alla möjliga tider på sidan olika datorer och uppkoppligar, och aldrig märkt något, även fast jag använder IE whist.gif
Pia L
Tobb : "Vad jag förstår måste det vara dålig dator/oturliga krångligheter med datorn/dålig uppkoppling/dåliga-glappiga kablar, någonstans däråt..."
Då undrar jag som många andra redan har skrivit......varför just BARA på odla??
Monaxe
Nu är jag här och skriver igen, men denna gången bara för att ge ett exempel på hur det är med dessa väntetider. Det har tagit mej exakt 4 min att komma hit för att kunna skriva ett inlägg, hur länge det tar innan publicering vet jag ju förstås inte ännu.

Att jag är övertygad att problemet ligger hos Odla beror på att under dessa 4 minuter har jag kunnat öppna ett flertal andra sidor, bla swedbank och skött diverse ärenden, kollat min mail och ett annat forum...under tiden står det på Odlas flik " waiting for answer"... väntar på odla.....vem f-n är det som ska svara då?
Jag eller Odla????

Jag är rätt säker på att min dator väntar på svar från Odla...
GunnellF
CITAT (Monaxe @ 17-07-2009, 20:09) *
Nu är jag här och skriver igen, men denna gången bara för att ge ett exempel på hur det är med dessa väntetider. Det har tagit mej exakt 4 min att komma hit för att kunna skriva ett inlägg, hur länge det tar innan publicering vet jag ju förstås inte ännu.

Att jag är övertygad att problemet ligger hos Odla beror på att under dessa 4 minuter har jag kunnat öppna ett flertal andra sidor, bla swedbank och skött diverse ärenden, kollat min mail och ett annat forum...under tiden står det på Odlas flik " waiting for answer"...vem f-n är det som ska svara?
Jag eller Odla????

Jag är rätt säker på att min dator väntar på svar från Odla...

Men... som sagt, eftersom inte alla har problem med Odla är det ändå hos dig som problemet finns nånstans: av nån anledning har din dator svårt att koppla upp mot Odlas server. Varför är ju svårt att veta, men vore det hos Odla som felet låg borde ALLA ha problem, eller hur?

Har du förresten kollat med in internetleverantör om de ev kan upptäcka var problemet ligger?
Alexander-VG-zon3
är ingen dataexpert men odla har mycket som ska ''laddas upp'' men det är ju ändå inget fel på sidan. utan segar det på någons data är det den datan som inte klarar av sidan odla. hade det varit fel hade det varit segt för princip alla.

det är ju mycket som styr den segheten, exempel har man en hög belastad data (ny som gammal kvittar) så segar det ju ''tunga'' sidor som odla. och sedan tekniken i datan kan ju göra att det segar olika.

att det är olika på olika sidor är just det är odla är en tung sida. exempel har jag stora problem med webshots ( en album sidan) den sidan segar även på min nya bärbara data där jag har väldigt lite belastning på, det tuggar minst 5-10min varje gång men går jag in på andra albumsidor så går det på mindre än 1sek. och inte skyller jag på webshots att det är fel den är bara ''tung'' när jag var på min mammas data gick webshots snabbt som in i H-----T. denna data jag sitter på nu (en seg hemdata som inte är min men samma uppkoppling som min nya bärbara) där går odla fruktansvärt segt ibland men det är datan som inte klara av odla.

iltainen
Gunnel och Flaxss visst är det så att den egna datorn som måste strula. Varför startar ingen omröstning i hur många har problem. Det blir kanske inte så många.
Glad helg alla.
TheLan
Monaxe är det lika segt för dig om du bara har odlafönstret uppe och inga andra fönster eller är det när du som du skrev är inne på flera sidor?
Irene_L
CITAT (iltainen @ 17-07-2009, 21:28) *
Varför startar ingen omröstning i hur många har problem. Det blir kanske inte så många.
Glad helg alla.

Här har du en länk till en omröstning som har varit! Det här med segheten på Odla har funnits ett tag:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=71987&st=0
iltainen
Tack Irene Nu såg jag att det var bara några stycken av många tusen som har segt
då måste det vara datorn som har någon inställning som gör forum segt
Irene_L
Fast det är ju inte så många som svarat på den omröstningen så det är ju svårt att veta hur många det igentligen är som har det problemet!
Av 80 svarande så har 44 problem...det är ju rätt många tycker jag!
MariaS
Jag var en av dem som klagade på segheten tidigare. Då bytte jag till Firefox som vebbläsare. Läget förbättrades något. Sen fick vi snabbare bredband (äntligen...) och läget förbättrades ytterligare.

Sen hände en liten olycka, som gjorde att jag var tvungen att byta dator innocent.gif Den nya är exakt likadan som den gamla (som inte var så gammal) i prestanda och allt.

Plötsligt går datorn som ett jehu... Och det redan vid uppstarten! Vad är då skilnaden? Jag har inte startat om mitt MSN-konto!

BAra för att se om det var det som var problemet, så startade jag den gamla (halva bildskärmen trasig...) och avinstallerade MSN! Och visst var det det som var problemet!
iltainen
Ja Irene det kan vara för få som röstat. Tråkigt att några har segt.
pejori
CITAT (iltainen @ 17-07-2009, 22:20) *
Tack Irene Nu såg jag att det var bara några stycken av många tusen som har segt
då måste det vara datorn som har någon inställning som gör forum segt

En annan orsak till det låga deltagandet, kan ju vara att det finns många tusen medlemmar, men inte lika många aktiva medlemmar. tummenupp.gif
Just då var det väldigt segt och många kom inte in alls. flirting.gif

CITAT (MariaS @ 17-07-2009, 22:25) *
Jag var en av dem som klagade på segheten tidigare. Då bytte jag till Firefox som vebbläsare. Läget förbättrades något. Sen fick vi snabbare bredband (äntligen...) och läget förbättrades ytterligare.

Sen hände en liten olycka, som gjorde att jag var tvungen att byta dator innocent.gif Den nya är exakt likadan som den gamla (som inte var så gammal) i prestanda och allt.

Plötsligt går datorn som ett jehu... Och det redan vid uppstarten! Vad är då skilnaden? Jag har inte startat om mitt MSN-konto!

BAra för att se om det var det som var problemet, så startade jag den gamla (halva bildskärmen trasig...) och avinstallerade MSN! Och visst var det det som var problemet!

Intressant tanke...MSN är onekligen kraftkrävande.
*Stintan*
Jo MSN tar mycket kraft och det finns även andra program som kan göra det segt. Till exempel Norton virusprogram och det märks väldigt väl om man är inne på någon sida och en viruskoll sätter igång i bakgrunden. Inte alltid man tänker på program som jobbar i bakgrunden. Men det ska en dator klara. Sen kan det faktiskt vara ojämn överföring på någon lina som gör att vissa sidor går trögare att ladda.
Piccante
Olika program som går i bakgrunden tar definitivt mycket kraft och minne av datorn. Förut hade jag automatisk inloggning på msn och då startade massa program samtidigt på datorn. När jag knäppte på datorn för att gå up på nätet och kolla mail, odla, andra forum och nyheter så startade både webläsare, msn och virusprogram samtidigt. På min gamla sega dator blev det olidligt seegt. Mitt virusprogram Avast uppdatera nästan dagligen och det tar ju lite av bandbredden och Firefox uppdaterar rätt ofta med.

Sen vet inte jag om dessa omröstningar egentligen visar något? De som röstar borde ange processorhastighet, cacheminne, bredbandsuppkoppling/ bandbredd, ledigt diskutrymme, webläsare, antivirusprogram, brandvägg, program i autostart mm så kanske man kan se någon gemensam nämnare???

Jag använder Firefox och med ett tillägg så kan jag stänga av mycket av den reklam som säkert tar mycket utrymme på odla.
*Stintan*
Fast å andra sidan finns det ju sidor som har långt mycket mer reklam än odla.
Jag frågade förut i tråden hur ofta folk kör diskrensning och defragmentering på sin dator men fick bara ett svar. Jag tror att många slarvar med detta vilket också faktiskt kan bidra till att vissa saker blir segare. Man kanske inte tänker så mycket på det eftersom man vänjer sig men man kan märka förbättring efter att man kört dessa. Själv försöker jag komma ihåg att göra det ungefär varannan månad.

Man ska inte behöva byta webläsare för att ett forum ska fungera anser jag. Åtminstone inte innan man kontrollerat alla andra möjliga orsaker.
Piccante
En sida som jag har haft problem med på mina gamla datorer som har segat är aftonbladet.se. Funkar den men inte odla så är det skumt. Att rensa datorn emellanåt är bra att göra!
Huggorm
Ja aftonbladets hemsida var extremt seg förr. Kanske är det fortfarande, jag är aldrig där längre
andersen
Jag tycker att många av er som svarar har låst er in på att vi som har problem med odla,har dåliga datorer eller fel vebbläsare,vilket är synd för att det känns som att det inte ger någon lösning på problemet.

Aftonbladet sida har jag inga problem att öppna,DET ÄR BARA ODLAS SIDOR SOM DET ÄR PROBLEM MED OCH INTE ALLTID UTAN I PERIODER. Det är väll så som vi som har problem uppfattar problemet.

Det skulle vara önskvärt om någon Admin för odla kan komma in i tråden och skriva några rader.
*Stintan*
CITAT (andersen @ 18-07-2009, 08:13) *
Jag tycker att många av er som svarar har låst er in på att vi som har problem med odla,har dåliga datorer eller fel vebbläsare,vilket är synd för att det känns som att det inte ger någon lösning på problemet.

Aftonbladet sida har jag inga problem att öppna,DET ÄR BARA ODLAS SIDOR SOM DET ÄR PROBLEM MED OCH INTE ALLTID UTAN I PERIODER. Det är väll så som vi som har problem uppfattar problemet.

Det skulle vara önskvärt om någon Admin för odla kan komma in i tråden och skriva några rader.

Men fortfarande så borde då ALLA ha samma problem vilket bevisligen inte är fallet. Det beror inte på vilken webläsare man har. Dåliga datorer har väl ingen direkt påstått. Kanske är det en kombination av olika saker som bidrar och då är det ju bra att man kan belysa och tipsa om vad man kan komma på. Det kan väl ändå inte vara fel att man ventilerar annat som eventuellt skulle kunna bidra till segheten och inte bara snöar in på att det "bara" är Odla det är fel på.
andersen
CITAT (*Stintan* @ 18-07-2009, 08:33) *
Men fortfarande så borde då ALLA ha samma problem vilket bevisligen inte är fallet. Det beror inte på vilken webläsare man har. Dåliga datorer har väl ingen direkt påstått. Kanske är det en kombination av olika saker som bidrar och då är det ju bra att man kan belysa och tipsa om vad man kan komma på. Det kan väl ändå inte vara fel att man ventilerar annat som eventuellt skulle kunna bidra till segheten och inte bara snöar in på att det "bara" är Odla det är fel på.

Ja det har du nog rätt i. men faktum kvarstår för mej det är "bara" odlas sidor som jag har problem med.

Jag hoppas att någon ansvarig för sidan kan komma in och kommentera, men det är nog att begära för mycket.
herkules
CITAT (*Stintan* @ 18-07-2009, 08:33) *

fast det är ju bara odla som segar! till och från segar odla.nu något så katastrofalt. det har något med odlas server och/eller utformning att göra. skulle dessutom tro att de som aldrig har problem inte är här just då.
så var det med det.
Pia L
Dom som nu ALDRIG har problem med hastigheten på Odla, varför står ni på er att felet ligger just hos oss?
Hade ni varit drabbade på samma sätt som oss så inte hade ni accepterat att andra satt och påstog att det är hos ER felet ligger.
Jag frågar återigen......Varför är det just BARA odla som segar??? Det ska inte ta flera minuter att få upp en sida, eller för att kunna skicka ett inlägg (som man dessutom kopierar innan man försöker skicka utifallatt man måste skriva om det för att sidan hängt sig)
Hos oss som det segar hos så upplevs det som en aning irriterande att inte kunna byta sidor som på andra forum, inte kunna skicka och veta att det GÅR iväg....och detta eviga "VÄNTA" eller ERROR.
Har ni aldrig haft problem med odlas seghet så förstår jag naturligtvis att ni inte kan förstå vad det är vi går igenom i test av tålamod, men negligera inte problemen för oss som faktiskt HAR det segt med odla.
Chamomille
Igår hade jag faktiskt problem. Men det händer inte ofta. Då fungerade inte sökmotorn plötsligt. Har internet explorer.
Myosotis
Ibland på sista tiden får jag upp meddelandet
Bad Request
Your browser sent a request that this server could not understand
när jag försöker skicka ett svar, är det någon mer som får det?
Pia L
Myosotis : Ja, det är därför jag numera alltid kopierar innan jag försöker att skicka för man måste skriva om svaren igen när odla behagar fungera igen......odla fungerar ungefär som en blodpropp.....det sitter fast och segar och rätt som det är så släpper skiten och det går med en jäkla fart, tur att datorn inte kan få en hjärtinfarkt eller hjärnblödning också
GunnellF
CITAT (andersen @ 18-07-2009, 09:04) *
Ja det har du nog rätt i. men faktum kvarstår för mej det är "bara" odlas sidor som jag har problem med.

Jag hoppas att någon ansvarig för sidan kan komma in och kommentera, men det är nog att begära för mycket.

Alltså, jag tror inte att Odla kan göra nåt, problemen sitter nån annanstans. Ni som har problem kan väl kolla med era Internetleverantörer först och främst. Eftersom många av oss här inte har några som helst problem med Odlas sida är det ju frågan vad som finns att göra, OM det finns nåt att göra hos Odla.
andersen
CITAT (Pia L @ 18-07-2009, 09:34) *
Myosotis : Ja, det är därför jag numera alltid kopierar innan jag försöker att skicka för man måste skriva om svaren igen när odla behagar fungera igen......odla fungerar ungefär som en blodpropp.....det sitter fast och segar och rätt som det är så släpper skiten och det går med en jäkla fart, tur att datorn inte kan få en hjärtinfarkt eller hjärnblödning också

Men risken finns att användarna kan få en hjärtinfarkt eller hjärnblödning också. Det är helt klart jobbigt, undrar om man kanske skall fortsätta på trådskaparens linje= att ta en lååång paus från odla.nu.
Micke_B
Jag har en gammal dator med en riktigt gammal version av explorer...och det var oerhört segt att kolla forumet!

Sen laddade jag ner firefox och alla problem är som bortblåsta!

/Micke
GunnellF
CITAT (herkules @ 18-07-2009, 09:04) *
fast det är ju bara odla som segar! till och från segar odla.nu något så katastrofalt. det har något med odlas server och/eller utformning att göra. skulle dessutom tro att de som aldrig har problem inte är här just då.
så var det med det.

Jag är här alla tider på dygnet utom på natten och upplever ALDRIG att Odla segar, så din förklaring stämmer inte.
andersen
CITAT (GunnellF @ 18-07-2009, 09:41) *
Alltså, jag tror inte att Odla kan göra nåt, problemen sitter nån annanstans. Ni som har problem kan väl kolla med era Internetleverantörer först och främst. Eftersom många av oss här inte har några som helst problem med Odlas sida är det ju frågan vad som finns att göra, OM det finns nåt att göra hos Odla.

Fast jag har provat att surfa med grannens trådlösa när det har varit trögt, "med grannens vetskap"och hon har telia märkte ingen skilldnad.

CITAT (Micke_B @ 18-07-2009, 09:43) *
Jag har en gammal dator med en riktigt gammal version av explorer...och det var oerhört segt att kolla forumet!

Sen laddade jag ner firefox och alla problem är som bortblåsta!

/Micke

Fast Micke nu har jag en modärn dator och explorer8 och har testat åxå med firefox utan någon skilldnad.
GunnellF
CITAT (Pia L @ 18-07-2009, 09:14) *
Dom som nu ALDRIG har problem med hastigheten på Odla, varför står ni på er att felet ligger just hos oss?
Hade ni varit drabbade på samma sätt som oss så inte hade ni accepterat att andra satt och påstog att det är hos ER felet ligger.
Jag frågar återigen......Varför är det just BARA odla som segar??? Det ska inte ta flera minuter att få upp en sida, eller för att kunna skicka ett inlägg (som man dessutom kopierar innan man försöker skicka utifallatt man måste skriva om det för att sidan hängt sig)
Hos oss som det segar hos så upplevs det som en aning irriterande att inte kunna byta sidor som på andra forum, inte kunna skicka och veta att det GÅR iväg....och detta eviga "VÄNTA" eller ERROR.
Har ni aldrig haft problem med odlas seghet så förstår jag naturligtvis att ni inte kan förstå vad det är vi går igenom i test av tålamod, men negligera inte problemen för oss som faktiskt HAR det segt med odla.

Ingen negligerar problemet men konstateras måste ju att eftersom inte alla har krångel med Odla så ligger inte problemet där. Varför det enbart är Odla som segar för en del är ju svårt att veta - mitt förslag är som sagt att kolla med resp internetleverantör om de kan se vad som kan vara problemet.
andersen
CITAT (GunnellF @ 18-07-2009, 09:51) *
Ingen negligerar problemet men konstateras måste ju att eftersom inte alla har krångel med Odla så ligger inte problemet där. Varför det enbart är Odla som segar för en del är ju svårt att veta - mitt förslag är som sagt att kolla med resp internetleverantör om de kan se vad som kan vara problemet.

Menar du som du skriver?att om inte alla har problem med odla, så är inte problemet där.

Problemet kan väl mycket väl vara på odla,därför önskar jag att Admin skulle visa sig i den här tråden han/hon kanske kan reda ut problemet och få till en lösning.
GunnellF
CITAT (andersen @ 18-07-2009, 10:01) *
Menar du som du skriver?att om inte alla har problem med odla, så är inte problemet där.

Problemet kan väl mycket väl vara på odla,därför önskar jag att Admin skulle visa sig i den här tråden han/hon kanske kan reda ut problemet och få till en lösning.

Jamen, vad finns att lösa? Om sidan funkar för en del... och inte för en del... Vad finns att lösa då? Det vore ju annat om alla skulle ha problem enbart med den här sidan.
andersen
CITAT (GunnellF @ 18-07-2009, 10:05) *
Jamen, vad finns att lösa? Om sidan funkar för en del... och inte för en del... Vad finns att lösa då? Det vore ju annat om alla skulle ha problem enbart med den här sidan.

Vad det finns att lösa? hastigheten på forumet ÄR ETT PROBLEM det finns hur många trådar som helst om det, bara den här tråden har fem sidor så här långt.

Risken är annars stor att folk tröttnar på forumet.
Berith
CITAT (GunnellF @ 18-07-2009, 10:05) *

Det vore ju annat om några skulle ha problem enbart på den här sidan.
Farbror Blå
Jag har heller inte upplevt några problem på det här området..
Amaryllis
Jag kan använda både IE och Firefox. Prövade nyss Firefox för första gången (visste ine vad det var tidigare), och det är ingen större skillnad, men Firefox är något snabbare. Men för övrigt har jag inte problem med segheten på odla.
GunnellF
Kanske skulle redovisa vilka uppkopplingar var och en har och se om det finns nåt samband där??
Berith
CITAT (GunnellF @ 18-07-2009, 10:23) *
Kanske skulle redovisa vilka uppkopplingar var och en har och se om det finns nåt samband där??

Bra ide, att försöka hitta den gemensamma nämnaren!

Gör gärna en sammanställning på alternativen, får vi se vad som kommer fram. tummenupp.gif
GunnellF
CITAT (Berith @ 18-07-2009, 10:30) *
Bra ide, att försöka hitta den gemensamma nämnaren!

Gör gärna en sammanställning på alternativen, får vi se vad som kommer fram. tummenupp.gif

Själv har jag en lokal internetleverantör via kabelnät med 8mb uppkoppling.
Använder Firefox sen många år tillbaka.
herkules
CITAT (GunnellF @ 18-07-2009, 09:44) *
Jag är här alla tider på dygnet utom på natten och upplever ALDRIG att Odla segar, så din förklaring stämmer inte.

eftersom det bara är odla som segar så ligger felet hos dem, server eller annat, du sitter ju, precis som du sa inte här 24/7 så visst stämmer min förklaring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon