|
CITAT (amaira @ 01-08-2009, 12:30)  Men denna skogspärlemorfjäril, varför der den ut såhär? Den är inte sliten! Kanske ngn aberrationsvariant eller så har nog ngt hänt vid utvecklingen inne i puppan. Kanske varmt/kallt väder eller ngt liknande?! CITAT (amaira @ 12-08-2009, 10:17)  ... På den här bilden är det påfågelöga som fastnat. Men jag tror inte jag vet vilken fjäril som inte varit där! Från de små smygarna, via gräsfjärilar och bastardsvärmarna, till pärelmorfjärilarna. Påfågelöga och nässelfjäril samlas i stor mängd, och almsnabbvingen dyker ner från träden emellanåt. ... Sådana här bilder är rena drömmen om man kan få!
Denna bild får heta Storstadsfjärilen Eksnabbvinge.
Ingela i Segersberg
12-08-2009, 17:11
Välkommen hit, xlxl67. Nu har vi fått ännu en kunnig person när det gäller fjärilar!!
Också jag tänkte skicka in en fjärilsbild
Myosotis
12-08-2009, 20:46
CITAT (amaira @ 11-08-2009, 10:14)   Vilken fin bild!
Välkommen Xlxl, säger jag med. Tack Myosotis, jag satte in bilden mest som skämtbild... Det är en härlig tråd med massor av vackra fjärilar, kul att vara här och titta! Här kommer ett närporträtt av den silverstreckade
Och Freyas fjäril är en tistelfjäril.
Gossen Ruda
13-08-2009, 10:07
Jag får väl inte vara sämre då. Jag fick över några lökar från förra året som börjat växa under vintern. Dom har jag petat ner i jorden och nu blommar dom. Gillas av bin och fjärilar.
[attachment=40333:l_kfj_rilar.jpg]
Lars-Olof Arvids
13-08-2009, 10:29
Amaira, vilket häftigt närporträtt!  Och Ruda, vad roligt att dina lökblommor är så populära bland fjärilarna!  Olle
Grönberg
13-08-2009, 16:59
Påfågelfjäril
Åh vilken fin bild, Grönberg, på den fina påfågelögat som längtansfullt ser ut genom fönstret mot friheten.
Hehe vad du ser detaljer Amaira;) När jag läser din kommentar ser jag verkligen vad du menar! Tackar för välkommandet Ingela/Amaira! CITAT (Ingela i Segersberg @ 17-07-2009, 22:45)  Och här kommer mitt bidrag, en Blåvinge. Som jag letat efter denna blåvinge men inte funnit. Grattis till en väldigt fin bild!
Grönberg
14-08-2009, 07:50
CITAT (amaira @ 13-08-2009, 19:44)  Åh vilken fin bild, Grönberg, på den fina påfågelögat som längtansfullt ser ut genom fönstret mot friheten.  Tack! Den är ute, bilden tagen utanför växthuset
CITAT (Grönberg @ 14-08-2009, 08:50)  Tack! Den är ute, bilden tagen utanför växthuset Hihi. Det var ändå bara "en saga"  . Det ser ändå ut som om den drömmer sig bort mot en onåbar frihet. Gillar din bild! Gillar bilder som kan ge "sagor"/ associationer, som berör en inombords lite extra, lite mer än vad bilden i sig själv säger. Min dagens (fotad igår) blir en puktörneblåvinge. En av de blåvingar som är vanligast (särskilt denna årstid) och lätta att känna igen om man ser undersidan.  Bara för det är den här förstås otypisk! Ska leta upp en bättre, dvs mer typisk, bild och visa det otvetydliga kännetecknet.
Här kommer nu en bild på en art-typisk puktörneblåvinge. Puktörneblåvingen har en (ett par) fläckar under/innanför själva diskfläcken! Samt röda fläckar på bakvingarnas ytterkant. Diskfläck har alla blåvingar, mer eller mindre tydliga och formade. Men de här fläckarna under diskfläcken har bara puktörneblåvingen - plus tre andra arter som är mycket sällsynta, och ser helt annorlunda ut.  Blåvingarna ser man ju skillnad på genom att se på undersidan. Några få har röda och blå fläckar på bakvingens ytterkant (undersidan alltså). Plebejus-släktet med fyra arter, varav en mycket sällsynt. Några har röda fläckar på bakvingens ytterkant. Nio arter (räknar jag till). Och resten har varken rött eller blått på undersidan Elva arter räknar jag till. Ja, det finns ju några arter av blåvingar som sagt. Men flera finns inte i hela landet, bara i fjällen till exempel, och flera är mycket sällsynta. För att bestämma sin blåvinge finns inte lika många att välja mellan. Men det kan vara svårt ändå!! Puktörneblåvingen på bilden i förra inlägget, har mycket otydliga fläckar under diskfläcken. Men de finns där, svagt.
Ingela i Segersberg
14-08-2009, 15:27
[attachment=40411:IMG_7378.jpg] Citronfjäril och tistelfjäril
CITAT (amaira @ 25-07-2009, 09:05)  Ingela, din skogsgräsfjäril är en luktgräsfjäril (fast du kanske bara skrev fel?). Den är den vanligaste fjärilen här, och mycket lätt att känna igen på sin mörka färg, och undersidan med de typiska ringarna på bakvingen, i mönstret 3 ringar på rad, och 2 lite snett ovanför. Min dagens blir en almsnabbvinge. En av alla de "tusen" fjärilar som flyger här.  Snyggt när naturens skugga ligga över fjärilen. En ny slags naturkonst;)
Lars-Olof Arvids
16-08-2009, 13:39
Amaira, tack för en bra förklaring om puktörneblåvingen! Ingela, vilken jättefin bild på de två fjärilarna på rödklinten! Vad tror ni att detta är? Den har varit med här i forumet för inte så länge sedan!  [attachment=40565:Larv.jpg] Olle
Ingela i Segersberg
16-08-2009, 14:17
Det är väl en Lindsvärmarlarv, enligt dig själv längre ner på Natursidan.
Lars-Olof Arvids
16-08-2009, 14:30
Helt rätt Ingela!  Den första jag ser här i mina marker i år. Olle
Ingela i Segersberg
16-08-2009, 14:33
[attachment=40574:IMG_5811.jpg] Olle, om vi nu ska vara "larviga", så kanske du kan svara på vad det här är för larv?
Lars-Olof Arvids
16-08-2009, 14:42
Jag är ingen larvexpert, men skulle kunna gissa på något aftonfly (Acronicta). Hoppas någon rättar mig om jag har fel.
Olle
Jag tycker ju den ser ut som en fullvuxen variant av mitt syreaftonfly! Men jag kan ha fel också.
Gossen Ruda
17-08-2009, 19:44
Den var inte lätt. Färgen på håren tyder på Lönnaftonfly men jag tycker inte att teckningarna på kroppen stämmer så bra. Nånstans i det häradet är det men exakt vilket aftonfly vågar jag inte säga.
Ingela i Segersberg
17-08-2009, 20:25
[attachment=40655:IMG_5808.jpg] Här kommer en bild till på samma larv, men nu hade jag flyttat på den till en ljusare plats. Jag googlade på bägge aftonflyna, nog tycker jag att den är mest lik syreaftonfly. Eller?
Gossen Ruda
18-08-2009, 06:57
CITAT (Ingela i Segersberg @ 17-08-2009, 21:25)  [attachment=40655:IMG_5808.jpg] Här kommer en bild till på samma larv, men nu hade jag flyttat på den till en ljusare plats. Jag googlade på bägge aftonflyna, nog tycker jag att den är mest lik syreaftonfly. Eller? Jo, det är bara färgen på håren som jag inte tycker stämmer. Det kan dock bero på kamerans vitbalans. Lönnaftonfly kan vi dock nog utesluta.
Ingela i Segersberg
18-08-2009, 09:09
Tack Ruda, Amaira och Olle. Ni slog era kloka huvuden ihop och kom fram till trolig Syreaftonflylarv.
CITAT (Gossen Ruda @ 18-08-2009, 07:57)  Jo, det är bara färgen på håren som jag inte tycker stämmer Varför inte? Min syreaftonfly har dessa brandgula hår. Och teckningen och tedkningens färger stämmer så bra, fast Ingelas är mer "mogna".
Gossen Ruda
18-08-2009, 09:39
Jo, men på den första bilden var dom mer orange.
Ja, det stämmer. Men första bilden ser ut som en "solnedgångsbild", alltså, fotar man när solen går ner, får man den där röda lystern.
Meriona
18-08-2009, 12:33
Sen kan färger bli väldigt olika i olika kameror och i olika bildskärmar också, har jag märkt.
Även fjärilar verkar ha lite problem ibland att stå rakt o bekvämt på det ojämna underlaget
Tulipanaros
19-08-2009, 18:56
Rolig, och fin, bild! Eldsnabbvinge?
Gossen Ruda
19-08-2009, 21:12
Björksnabbvinge står det på etiketten i min samling, och det tänker jag inte ändra på.
Tulipanaros
19-08-2009, 21:16
"Betulae = härlett från Betula, björk som är felaktig angivelse av värdväxten." Här tvingas man lära sig saker varje dag!
Gossen Ruda
19-08-2009, 21:28
Pjaa, tittar jag i det gamla standardverket Svenska fjärilar så anges värdväxterna till slån, plommon, björk, hassel oa, så helt fel kan det inte vara. Linné namnade den till betulae och det kommer den att få heta till världens slut. Då passar det enligt min mening bättre att ha ett svenskt namn som hänvisar till det vetenskapliga även om det ibland har blivit fel. Dessutom blir det lättare att studera äldre litteratur. Namnkommittéen har enligt min mening härjat för mycket med namnen.
Tulipanaros
19-08-2009, 21:37
Och nationalnyckeln säger slån, hägg, plommon, sötkörsbär, surkörsbär och vejksel (som jag måste googla). Det är klart att det måste vara förvirrande med alla nya namn när man kunde dem. Lättare för oss som inget kan!
Monarda
22-08-2009, 18:21
Detta monster kom utramlande ur växthuset i morse. Tror säkert Ruda vet vad det kan vara.
[attachment=40852:P8220545a.jpg]
Så tar vi något vackrare:
[attachment=40853:P8220554a.jpg]
Gossen Ruda
23-08-2009, 18:58
Monster och monster, ett gammafly ser det ut att vara.
vildvittra
24-08-2009, 16:23
denna kom flygande igår jag blev alldeles förtjusad av de vackra ögonen! vad kan det vara för en fjäril? ett tips för er som vill fota fjärilar är att skapa en liten "fjärilsbar" med tex lite mosad brunfläckig banan eller annan frukt som är väldigt moget  ut med det på ett litet fat på balkongen/i trädgården och vänta  det är ett alternativ till att flaxa efter de flygande små raringarna
Monarda
24-08-2009, 18:42
Det märkte vi igår också när vi satt och fikade i trädgården. En liten syltklick blev kvar på ett fat och vips var man med ens väldigt omsvärmad. [attachment=40948:P8230574a.jpg]
Meriona
24-08-2009, 19:23
Aha! Det är så man gör alltså! Jag fick in en vilsen påfågelsfjäril på jobbet idag, gissa om jag hade besvär innan jag lyckats mota ut den igen. Ville ju inte fånga den, utan helst bara guida den ut. Och tillslut lyckades det!
Red Top
24-08-2009, 21:19
Gossen Ruda
25-08-2009, 11:39
CITAT (vildvittra @ 24-08-2009, 17:23)  denna kom flygande igår jag blev alldeles förtjusad av de vackra ögonen! vad kan det vara för en fjäril? ett tips för er som vill fota fjärilar är att skapa en liten "fjärilsbar" med tex lite mosad brunfläckig banan eller annan frukt som är väldigt moget  ut med det på ett litet fat på balkongen/i trädgården och vänta  det är ett alternativ till att flaxa efter de flygande små raringarna  Jag kallar den för Björksnabbvinge, se diskussionen på förra sidan. En hona är det iaf, det syns på den stora orange fläcken på framvingen.
CITAT (vildvittra @ 24-08-2009, 17:23)  denna kom flygande igår jag blev alldeles förtjusad av de vackra ögonen! vad kan det vara för en fjäril? ett tips för er som vill fota fjärilar är att skapa en liten "fjärilsbar" med tex lite mosad brunfläckig banan eller annan frukt som är väldigt moget  ut med det på ett litet fat på balkongen/i trädgården och vänta  det är ett alternativ till att flaxa efter de flygande små raringarna  Tack för tipsen. Väldigt fin bild. Tog du kortet precis när eldsnabbvingen skulle sätta sig eller flyga iväg? Inte ofta jag sett den med utspända vingar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|