Full version: Dagens fjärilsbild
Sidor: 1, 2, 3
amaira
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 27-07-2009, 08:35) *
Det kan mycket väl vara en ängsblåvinge, men är inte honan brun på översidan?

Joo. Men med blåa vingfjäll. Som i viss vinkel kan ge det här blåaktiga utseendet på en del individer. Tror jag. Prickarna på undersidan är i alla fall typiska för ängsblåvingen.

Nu är det verkligen dags för Ruda att kliva in här och rädda oss! ohmy.gif
Gossen Ruda
Svår bildvinkel men jag tror också att vildvittras blåvinge är en Ängsblåvinge, en hane. Honan är som sagts brun på översidan.
amaira
Jaha. Men oj då. Jo, det stämmer att honan är brun förstås ... Men är inte hanen mörkt blå? Jag har dom i hagen vanligtvis, men just nu flyger där bara puktörnet. Nä, jag frågar inte, jag konstaterar bara att Ruda har rätt. smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (amaira @ 27-07-2009, 11:39) *
Jaha. Men oj då. Jo, det stämmer att honan är brun förstås ... Men är inte hanen mörkt blå? Jag har dom i hagen vanligtvis, men just nu flyger där bara puktörnet. Nä, jag frågar inte, jag konstaterar bara att Ruda har rätt. smile.gif

Om jag inte är helt ute och cyklar så är blåvingarnas blåa färg en strukturfärg så färgen ändras med vinkeln på det infallande ljuset.
Monarda
Finns inga fjärilar i Dalarna, i varje fall inte hos mig. no.gif
Så jag fick åka till Gästrikland där jag hittade denna, vad det nu är, i Wijs Trädgårdar.

[attachment=39352:P7280305a.jpg]
Lars-Olof Arvids
Det är en mindre tåtelsmygare, se min bild i mitten av sida 2 i den här tråden.

Olle
Myosotis

Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 28-07-2009, 19:50) *

När jag var idog fjärilssamlare på 60 och 70-talet slog hjärtat dubbelvolter när jag skymtade en Tistelfjäril, eller en Amiral. En fantastisk känsla att lyckas fånga nån. Nu är dom blaha-blaha.
Meriona
Inte för mig, att fånga en fjäril i kameran är fortfarande jäkla omöjligt.... help.gif Kan det vara för att jag står kvar och glor förlänge innan jag börjar fippla med kameran??? sad.gif
Ingela i Segersberg
[attachment=39363:IMG_5784.jpg]
Dagens fjäril från mej är en Vinbärsfuks.
ängsvädd
CITAT (Meriona @ 28-07-2009, 20:31) *
Inte för mig, att fånga en fjäril i kameran är fortfarande jäkla omöjligt.... help.gif Kan det vara för att jag står kvar och glor förlänge innan jag börjar fippla med kameran??? sad.gif

smile.gif Jag tycker också det verkar helt omöjligt, men Olle bl a har ju spridit ut lite tips så nå´ngång ska jag gå in för det lite mer målmedvetet.

Mitt nuvarande fotoprojekt är att hinna med att fånga mina flygande undulater på bild - och lära mig välja rätta kamerainställningarna - men troligtvis får det bli en ny kamera.
Meriona
Jösses Mimmi det verkar ju lika omöjligt som att få bra kort på mina gerbiler! wacko.gif
Och Olles tips gick ju mest ut på att sitta still och vänta, jag vet inte i vilket skede i livet jag skulle lyckas med det.... laugh.gif
ängsvädd
biggrin.gif OK - ja, då blir det ju lite besvärligare förståss smile.gif
Meriona
Jag vet - jag är nog inte av det rätta virket... unsure.gif
smajlizz
När det gäller sådana bilder har jag lärt mig att antigen får man sitta och vänta på rätt ögonblick, eller så får man vara riktigt snabb och fota när tillfället kommer! smile.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (Meriona @ 28-07-2009, 21:45) *
Jag vet - jag är nog inte av det rätta virket... unsure.gif

Jodå, om du riktigt gärna vill kan du säkert lära dig tålamod! kompiskram.gif Som jag har skrivit förr är det väldigt bra att sitta och vänta vid någon lämplig blomma (t ex buddleja, kungsmynta eller röd solhatt) där en fjäril säkert kommer att landa förr eller senare. Fjärilar ser färger, så det är bra att vara neutralt klädd i mörkt grönt eller brunt. I hög värme är det mer fart på fjärilarna än vid svalare väder, så det är lättare att smyga på en fjäril i 20 än i 30 grader. Men viktigast är alltså att ta det lugnt, och det är inte omöjligt att lära sig! smile.gif

Olle
amaira
CITAT (Meriona @ 28-07-2009, 21:08) *
Och Olles tips gick ju mest ut på att sitta still och vänta, jag vet inte i vilket skede i livet jag skulle lyckas med det.... laugh.gif

Haha!! Sitta och vänta, nä, detta skede har inte kommit till mitt liv heller, än. Som tur är blir jag ibland så "fångad av stunden" att jag liksom "fastnar i tiden" - stilla. Och då händer många fantastiska saker omkring en, när tiden liksom fortsätter runt omkring.

Men annars är ett tips att hålla sig till fjärilar som inte flyger sin väg! Det är olika med olika arter nämligen, och även i olika skeden i deras liv.

En nykläckt fjäril (de är vackrast för de är ännu inte slitna av livet) kan ibland vara ganska orädd innan de har lärt sig att livet är farligt. En gammal fjäril orkar inte alltid bry sig så mycket. Krafterna har avtagit, och moderskapet eller faderskapet är utfört. De har fullföljt sina livsuppgifter, och orkar inte "bry sig" så mycket längre.

Men, det är som sagt olika med olika arter. Och så är det olika i olika väder också! Fjärilar flyger inte så gärna när det är mulet, till exempel. Fast då gäller det att hitta dem.

Den allra vackraste svenska fjärilen av alla, påfågelögat, är ganska lugn att fota. Den kan flyga iväg några gånger, men smyg fram igen och igen, följ efter helt enkelt, så bryr den sig inte till slut. Lugna, sakta rörelser bara.

Fjärilar (småkryp över huvud taget) som har kamoflage-färg, brukar vara mindre skygga än de andra. Och påfågelögat har ju sina stora ögon på vingarna. Ibland ser jag fjärilar som saknar en V-formad del av vingen, just där "ögat" satt. En fågelnäbb trodde ögat var ögat, så att säga, och fjärilen kunde flyga vidare med sin trasiga vinge.

amaira
En nässelfjäril på vitklöver. Några "detajler".

Meriona
Vet ni vad Olle och Amaira, jag låter nog er stå för fotandet av fjärilarna, det verkar alldeles för invecklat att fråga fjärilarna om deras ålder och dagsform... giggle.gif Jag kan hålla mig till att fotografera svampar och sånt, de springer sällan iväg... laugh.gif Jag tror att Olle fångade mig lite där med "om du riktigt gärna vill"... blush.gif jag är väl inte lika hängiven som ni...

Vilken vacker detalj av vingen, man ser verkligen fjällen! wub.gif
Red Top
Det här påfågelögat gäckade mig hela eftermiddagen i går. Jag lyckades få en bild när den slog sig ner på taket till vår jordkällare. Det gick inte att komma närmare än så här.

Det är tur att den är så lätt att skilja från andra fjärilar, annars skulle den vara svårbestämd i det här formatet. giggle.gif

Påfågelöga

amaira
Påfågelögat tycker jag är Sveriges vackraste fjäril!! Tur den är så vanlig wub.gif så man får njuta mycket av den!
Även en blå blåvinge, och hanen av vitfläckig guldvinge är extra hänförande vackra.

I hagen min vimlar det av fladder. Underbar tid! (Fler arter än jag orkar rabbla upp)

Men denna skogspärlemorfjäril, varför der den ut såhär? Den är inte sliten!

Från undersidan syns ingen direkt skillnad.

Monarda
En del fjärilar är faktiskt mycket fladdriga och sitter nästan aldrig stilla, som den här:

[attachment=39605:P8020344a.jpg]

I motsats till denna, som villigt poserar:

[attachment=39606:P8020347a.jpg]
Piccante
SVD har en dyster artikel om våra fjärilar idag sad.gif Så anlägg en ny eller restaurera och sköt en äng för fjärilarnas skull! (för övrigt fick jag 9 rätt av 10 på SVDs fjärilsquiz)
Inga från Närke
CITAT (Markus_H @ 02-08-2009, 20:01) *
SVD har en dyster artikel om våra fjärilar idag sad.gif Så anlägg en ny eller restaurera och sköt en äng för fjärilarnas skull! (för övrigt fick jag 9 rätt av 10 på SVDs fjärilsquiz)

Har märkt det hos mig har inte alls lika många som förra sommaren trots att jag har samma blommor m.m. Det som har kommit i år är många humlor.
Bengalow
Det är lustigt hur olika det kan vara! Här hos oss fladdrar dom omkring överallt. En otrolig mängd tistelfjäril, nässelfjäril och påfågelsöga, uppblandade med en och annan Amiral och flera vita rapsfjärilar. Samt humlor...på vår vita trädgårdshibiskus nu ca 2, 5 m med 1000-tals blommor? surrar det dagen i ända. Kul att peta på dom - dom försvarar sig och sin plats med att sträcka ut benet och försöker mota bort fingret..."-Försvinn! Detta är min blomma!"
Vi har Rudbeckia/Röd solhatt som blommar och ibland kan det sitta 3-4 st fjärilar på samma blomma, och slåss om utrymmet.
Tulipanaros
Jag försöker mig på några till:

Är detta en mindre tåtelsmygare (hanne, för visst är det doftfjällslinjen man ser?)?

[attachment=39636:mindre_t...lsmygare.jpg]

Här gissar jag på slåttergräsfjäril (lite sliten):

[attachment=39637:sl_ttergr_sfj_ril.jpg]

Och så en pärlemorfjäril -- kan det möjligen vara ängspärlemorfjäril den här gången?? (Brukar kanten på nedre vingparet vara så vågig?)

[attachment=39641:_ngsp_rlemorfj_ril.jpg]

Tistelfjärilen känner jag mig ganska så säker på (peppar peppar); detta måste väl vara en andra, inhemsk generation, så här i slutet av juli:

[attachment=39639:tistelfj_ril.jpg]

Den hade för övrigt en kompis som såg riktigt trött ut, men var still going strong:

[attachment=39640:tr_tt_tistelfj_ril.jpg]

Och så till sist en närbild på en citronfjäril sugröret långt ner i tisteln:

[attachment=39642:n_rbild_...onfj_ril.jpg]
Lars-Olof Arvids
Fina bilder, Tulipanaros! Du har rätt om den mindre tåtelsmygaren och slåttergräsfjärilen (en hona) men pärlemorfjärilen är en silverstreckad hona.

Tistelfjärilar är det mycket gott om nu när den inhemska sensommargenerationen har kommit fram. I dag har säkert tio fladdrat omkring bland de röda klintarna på min äng.

[attachment=39887:Tistelfj_rilar.jpg]

Här har en blivit kompis med en storfläckig pärlemorfjäril.

[attachment=39888:P_rlemorfj_ril.jpg]

En blomfluga (Eristalis) och en jordhumla hör också till tistelfjärilens kompisar.

[attachment=39889:Humla_mm.jpg]

Olle
Ingela i Segersberg
[attachment=39896:IMG_5883.jpg]
Dagens fjäril från mej, en Pärlemorfjäril (osäker om vilken). Den satt på mitt finger nån minut, innan den flög iväg.

Lars-Olof Arvids
Ingela, vad roligt att fjärilen ville sitta på ditt finger! wub.gif Den är lätt att ta för en pärlemorfjäril, då den har ett liknande färgmönster. Dock är den inte lika prickig som pärlemorfjärilarna utan mera nätmönstrad. Därför heter den nätfjäril, närmare bestämt skogsnätfjäril.

Olle
zaaritha
Sorgmanteln är en av de vackraste fjärilarna--för mej!
Förutom nattsvärmare, förstås!
Ingela i Segersberg
[attachment=39908:IMG_5884.jpg]Hej Olle. Jag hade alltså fel IGEN, men den här gången var jag lite tveksam om det var en Pärlemorfjäril. Tyckte inte att det stämde riktigt. Lägger in en närbild på samma fjäril.
Lars-Olof Arvids
Alla tar fel ibland, det händer mig också. Jättefin närbild på skogsnätfjärilen! kompiskram.gif

Olle
Lars-Olof Arvids
Dagens fjärilar härifrån blir en kålfjäril...

[attachment=39982:K_lfj_ril.jpg]

...och en puktörneblåvinge.

[attachment=39983:Bl_vinge.jpg]

Olle
Berith
Så fina fjärilar alla visar! kompiskram.gif
Tulipanaros
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 07-08-2009, 18:55) *
Fina bilder, Tulipanaros! Du har rätt om den mindre tåtelsmygaren och slåttergräsfjärilen (en hona) men pärlemorfjärilen är en silverstreckad hona.

Tistelfjärilar är det mycket gott om nu när den inhemska sensommargenerationen har kommit fram. I dag har säkert tio fladdrat omkring bland de röda klintarna på min äng.

Tack Olle! smile.gif Men suck, jag ger nog upp om pärlemorfjärilarna. slap.gif

Jag tog bilderna på tistelfjärilarna i ett stort tistelsnår; jag tror inte jag överdriver om jag säger att det var runt femtio tistelfjärilar där och smaskade! Plus många andra förstås, mest citronfjäril. Och en del skygga blåvingar, men dem fick jag ingen bild på.
amaira
En hona av silverstreckad pärlemorfjäril. Det ser ni väl!!

Tulipanaros
Tack Amaira, tack! Just den silverstreckade är jag särskild expert på! tongue.gif
Aqvakul
[attachment=40147:augusti.jpg]
Ingela i Segersberg
[attachment=40176:IMG_6704.jpg]
Mindre guldvinge
Lars-Olof Arvids
Helt rätt, och fin var den också! smile.gif

Olle
Ingela i Segersberg
Ibland vet jag... giggle.gif
Meriona
Men nääää vilka vackra fjärilar ni fotar! sad.gif Är det verkligen säkert att ni inte fuskar på nåt sätt? Bedövar dem med eter och klistrar fast dem på lämplig blomma? Man kan ju börja misstänka..... blink.gif
Inga från Närke
Några från mig också:

Är detta tistelfjäril?
[attachment=40191:2009_08_...elfj_ril.JPG]
Här har den fått sällskap
[attachment=40192:2009_08_..._rilar_1.JPG]
Piccante
Det stämmer inga det är en tistelfjäril.
Lars-Olof Arvids
Härliga bilder Inga! Visst är det en tistelfjäril, som på nedre bilden har fått sällskap av ett par nässelfjärilar. De röda solhattarna är otroliga på att dra fjärilar! wub.gif

Olle
amaira
CITAT (Tulipanaros @ 11-08-2009, 11:37) *
Tack Amaira, tack!
Tihi giggle.gif

Det finns ju några blommor som är oöverträffbara när det gäller att locka fjärilar (och bin och humlor och blomflugor).
Vanlig Oregano är en sådan. Den går att plantera i stort sett var som helst, och växer vilt och glatt, och oemotståndligt lockande! En vild hörna (men solig är ett krav för både oreganon och fjärilarna) i eller utanför trädgården går bra. Rådjuren struntar i den.

På den här bilden är det påfågelöga som fastnat. Men jag tror inte jag vet vilken fjäril som inte varit där! Från de små smygarna, via gräsfjärilar och bastardsvärmarna, till pärelmorfjärilarna. Påfågelöga och nässelfjäril samlas i stor mängd, och almsnabbvingen dyker ner från träden emellanåt.

På nästa bild syns en storfläckad pärlemorfjäril. Och två stora vackra blomflugor (Volucella pellucens och en Helophilus sp) får vara med på bilden, som är ett kollage av tre sammansatta foton.

Lars-Olof Arvids
Jag kan bara instämma! smile.gif

[attachment=40243:N_sselfj_ril.jpg]

Fast svartklintar är inte dumma heller.

[attachment=40244:Svartklint.jpg]

Olle
Monarda
Var skulle en tistelfjäril vara om inte i en tistel?

[attachment=40247:P8120458a.jpg]

Men en skogsklematis kan duga den också.

[attachment=40248:P8120449a.jpg]

Lars-Olof Arvids
Äntligen blommar en buddleja i kanten av min äng! yahoo.gif Ett par småplantor av Buddleja davidii har fört en mycket tynande tillvaro i flera år, och gör så fortfarande. Förra året köpte jag ett par plantor av släktingen Buddleja fallowiana av Peter Korn, för att se om de skulle trivas bättre. Och det har de faktiskt gjort! De växer betydligt bättre än sina släktingar intill och har alltså börjat blomma nu. Det skulle vara häftigt att få likadana fjärilssvärmar här hemma som jag har sett runt buddlejor på andra håll!

[attachment=40254:Buddleja.jpg]

Olle
xlxl67
CITAT (Ingela i Segersberg @ 25-07-2009, 10:42) *
[attachment=39053:IMG_5607.jpg]
Jag gör väl ett nytt försök med den här: Purpurmott.

Purpurmott är otroligt vacker!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon