Full version: Dagens fågelbild
Sidor: 1, 2, 3
Monarda
Är det inte dags för lite trevliga fågelbilder?

I morse hade jag besök av en rödhakeunge, min favvo bland fåglar. wub.gif
Ser dom rätt sällan men hör dom desto oftare. Dom gillar att hålla till i vår oxbärshäck.
[attachment=40777:P8200507b.jpg]
Chamomille
Bra ide smile.gif

Vilken söt hake wub.gif

Här kommer en fågel modell större som vilar foten.

[attachment=40792:Svan_vilar_foten.jpg]
sparvuggla
Monardas fågel är ingen rödhakeunge, utan en törnskata!
renate
Så fina fågelbilder ni fick.Lilla Törnskata var söt,de har jag inte sett här i trädgården. Trevligt med lite fågelbilder. Det är inte lätt att får de på bild nu,jag hör de och ser hur de flyger omkring bland träd och buskarna.Jag får tar mig tid och sätter mig med kameran,fast idag var det mer jobbväder,inget sittväder.
Huggorm
Fåglarna är ju knappt stilla länge nog för att man skall se vad för sort de är, så att ta så fina bilder är skickligt
Monarda
CITAT (sparvuggla @ 21-08-2009, 14:04) *
Monardas fågel är ingen rödhakeunge, utan en törnskata!

Är du helt säker på detta? Jag har aldrig någonsin sett en törnskata i dom här trakterna. Tycker inte kroppsformen stämmer heller.
sparvuggla
Jag är ornitolog. Din törnskata kan vara en unge. (eller hona) Den häckar upp till Dalarna ungefär.
Här finns en rödhakeunge:

Rödhakeunge
Huggorm
Jämför man näbbarna ser man en tydlig skillnad. Ungen på Monardas bild har en kraftigare, kortare näbb som mer liknar törnskatans än rödhakens. Törnskator är ju relativt sällsynta, så det är ju bara kul smile.gif
Monarda
CITAT (sparvuggla @ 22-08-2009, 08:03) *
Jag är ornitolog. Din törnskata kan vara en unge. (eller hona) Den häckar upp till Dalarna ungefär.
Här finns en rödhakeunge:

Rödhakeunge

Ja, då är det ju ingen idé att gå i polemik med dig! giggle.gif Tack för att du berättade, jätteroligt med en ny gäst i trädgården. Jag har medvetet hållit den väldigt lummig just för att få fåglarna att trivas. Hoppas jag får se den igen. Jag bor i södra Dalarna så det är väl på gränsen då.

zaaritha
Bor i Västergötland, har haft denna fågel här i ca tre år!
Dito Verde
Inte så exotisk precis men fin ändå
[attachment=41150:Talgoxe_p__solros.JPG]
Monarda
Vilken härlig bild! Tyvärr har jag inga solrosor i år, tror nog att färska solrosfrön är mumselimums för en liten talgoxe.
Huggorm
Egentligen borde man odla en massa solrosor varje år, det är nästan gratis och erbjuder en bra källa med mat till fåglarna. Kan man inte kapa av "huvudena" på solrosorna när de är mogna också, och plocka fram på vintern? Borde ju vara precis lika bra som att köpa solrosfrön i påse. Kanske bättre att fåglarna får pilla lös fröna själv till och med, så dom får slita lite för maten
Dito Verde
CITAT (Huggorm @ 28-08-2009, 19:28) *
Egentligen borde man odla en massa solrosor varje år, det är nästan gratis och erbjuder en bra källa med mat till fåglarna. Kan man inte kapa av "huvudena" på solrosorna när de är mogna också, och plocka fram på vintern? Borde ju vara precis lika bra som att köpa solrosfrön i påse. Kanske bättre att fåglarna får pilla lös fröna själv till och med, så dom får slita lite för maten

Exakt. Och så är de så vackra under tiden, innan de blir mat.
Monarda
En liten blåmes i den sköna morgonsolen.

[attachment=41865:P9110602a.jpg]
Berith
En kattuggla i grannens lada. Det satt två stycken i fönstret men innan kameran kom upp så flög den andra ugglan in i ladan.

[attachment=42362:DSCN0521x.jpg]
Orkidétjuven
En saddleback eller Tieke som den heter på maori, här på Nya Zeeland som sitter uppochner och pillar i barken på jakt efter kryp. De är högljudda, och skuttar fram på marken elle rbland låga grenar på jakt efter kryp.
De röda kindflikarna syns tydligt här.
Berith
Två skarvar från igår...

[attachment=42700:DSCN0564x.jpg]

*host! host!* Yeeach! Jag fick en fluga i halsen!

[attachment=42699:DSCN0563x.jpg]
Huggorm
CITAT (Berith @ 02-10-2009, 10:20) *
Två skarvar från igår...

[attachment=42700:DSCN0564x.jpg]

*host! host!* Yeeach! Jag fick en fluga i halsen!

[attachment=42699:DSCN0563x.jpg]

"Ålekråker" är nog mina favoriter bland sjöfåglarna, dom blir man glad av att se
Berith
Ålekråka... Kul namn, är det pga kosten kanske?

Om man undrar var själva skarven sitter så ser man det tydligt här - i nacken! yes.gif
[attachment=42701:DSCN0562x.jpg]
Ingela i Segersberg
Jättebra bilder, Berith! tummenupp.gif
Berith
Tackar! Som vanligt sonen som håller i kameran.

Kanske att dom här också platsar i fågeltråden? Trots att dom aldrig blev några fåglar... Vi hittade boet för ett tag sen på en hylla högst upp i det dörrlösa förrådet. Vi gissar på att det är rödhaken som lagt äggen? Och dom vita stråna är nog från hästarna i hagen...

[attachment=42705:DCAM0068x.jpg]
Orkidétjuven
Haha smile.gif

Skarvar är mycket fina. Gillar verkligen dem. Vi har flera skarvarter här utmed kusten och här kallas de för shags.

Speciellt roligt namn har en av arterna. Little black shag. giggle.gif

Här har vi en arterna. Pied shag eller kawaupaka som de heter på maori.. Fotade den förra måndagen.
Berith
Vad arg han såg ut! giggle.gif Men jättefin...
Huggorm
Är det någon som kan artbestämma den här då? Mycket vanlig i Indien, där dom kom i flockar. Stor som en koltrast ungefär.
Orkidétjuven
Jupp. Det är en Myna. Acridotheres tristis.

De finns även i Australien och här på Nya Zeeland där de är introducerade.

Fina, men väldigt aggressiva gentemot inhemska fågelarter.
Huggorm
Tack för det, jag har undrat länge vad det var för några
Orkidétjuven
Tillhör stararna, liknar väldigt mycket den välkända beostaren.
här kan du läsa mer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Common_Myna
KRT
CITAT (Huggorm @ 02-10-2009, 13:52) *
Är det någon som kan artbestämma den här då? Mycket vanlig i Indien, där dom kom i flockar. Stor som en koltrast ungefär.

Sådana hade vi på balkongen i Thailand. De kom flygande så fort vi gick ut. Modiga fåglar, de hoppade tom in i sovrummet om man inte passade på smile.gif. De gillade chips också, upptäckte vi laugh.gif
Slottsskogen
Fågelbilder är roligt. Flera fina. Gillade staren eller vad det var.

Jag kan bidra med några:

Alla flyger
I speglingen i fågelns öga
1 x 2
Ingela i Segersberg
Åh, så fina bilder, Slottsskogen!!
Orkidétjuven
En Pukeko. Porphyrio Porphyrio

Jag gillar de här.

(Skall inte förväxlas med den starkt utrotningshotade takahen.)
Orkidétjuven
Nyfiken Weka.

På nära håll blir den lite läskig, och specellt när den försöker stjäla mat ur munnen på mig medans jag äter.
Tulipanaros
Well, inte så exotiskt, men en svarthättehona som satt och åt bland fläderbären i morse.

svarthätta.jpg

Orkidétjuven
Väldigt fin smile.gif
Berith
Sonens bilder från igår: korsnäbb med lördagsgodis. yes.gif

[attachment=43046:DSCN0584x.jpg]
Lady Hamilton
Ett bidrag från mig
[attachment=43100:DSCN3259_kopiera.jpg]
Orkidétjuven
Mycket fin. Jag undrar vad han tänker. tongue.gif

Ngn som kan klura ut vad det här är?
yla
härliga fågelbilder o kul me lite exotiska typer me
fast här kommer mina matgäster som tycker de e dags nu för
utfodring o dom älskar det upponervända trädet
gjort av hästarna i hagen o uppplockat av mej för ändamålet
[attachment=43340:birdienam_3.jpg]
plåtat me telefonen genom fönstret så skärpan e väl inte va den borde
men kul o se dom hänga där i klasar
Meriona
[attachment=43959:pippi.jpg]

Ingen närbild direkt, men på väg till mamma såg vi tre stycken såna här bamsingar. Gissa vad?
Tips: småfåglarna är korpar.... whistling.gif

Olle A
Fram med kikaren... Oj, en havsörn! Häftigt! De breda vingarna är inte att ta miste på. tummenupp.gif

Olle
Meriona
Jag fick en bild där det var lite mindre avstånd, men då fick jag inte med korpen, så då såg den inte så stor ut. Men inte någon bild med alla tre örnarna på samma gång tyvärr.
Inte lätt att fippla med kamera när man står mitt ivägen och bilarna susar förbi.... giggle.gif

Jag som spanade hela seglatsen i somras efter örn, och så finns de på hemmaplan! crazy.gif
lavendelgården
Dramatik på hög nivå. Denna lilla fågel hade förirrat sig in i "orangeriet" som vid tillfället i fråga var hemvist för kattmamma och fyra ungar. Då jag såg den, var inga katter hemma och jag förstod ju att maken, som kan lite mer om fåglar än jag, inte skulle tro mig, om jag sagt att vi hade besök av Blåhake här i Henset, Skåne. Snabbt stänga dörren och kattluckan. Maken som var och handlade bräder, tog verkligen god tid på sig medan katterna försökte fånga blåhaken utifrån. genom att hoppa upp mot fönstren. Nåväl maken godkännde min bestämmning och vi lyckades fånga den vilsneflugna på bild och sedan placerades den i en buske varifrån den snabbt flydde in i lärkdungen.
Åsa www,lavendelgarden.nu
LasseB
Ålekråka ja - ingen rolig syn
Tur att jag inte ägde ett hagelgevär när jag hade båten
Chamomille
En blåkake w00t.gif Va fin. Har aldrig hört talas om den. Skojade med sambon när jag såg bilden och sa "titta en blåhake" biggrin.gif Roligt! Och vilka spiror!
Bengalow
LasseB - ålakråka är lika med skarv, har inget att göra med blåhake, som är en lite fågel...!
Olle A
Oj, det var dramatiskt! Men det blev fina bilder på en fågel man inte ser varje dag i Skåne. I Sverige häckar blåhaken bara i fjällens björkskogar och viden, så denna var på flyttning till vinterkvarteren i Mellanöstern.

Olle
Berith
CITAT (Bengalow @ 03-11-2009, 18:31) *
LasseB - ålakråka är lika med skarv, har inget att göra med blåhake, som är en lite fågel...!

Skarvarna finns tidigare i den här tråden. smile.gif

Blåhaken var tjusig! tummenupp.gif
Orkidétjuven
Vi har aldrig haft en pingvin i dagens fågelbild va?

Här är en unge av Little blue penguin som blivit ringmärkt runt sin ena fena.
Denna ringmärktes förra tisdagen. 3/11.
Myosotis
wub.gif Har du någon närbild på ringen? Hur sätter man fast den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon