|
Orkidétjuven
11-11-2009, 11:46
Tyvärr ingen bättre bild än denna. Men det blir fler ggr. Vissa var fortfarande för små för att ringmärkas. Ringen sätts över överarmsbenet på vingen där är armen som smalast och från underarmsbenen och över fingarna är ju detden fenlikavingen. [attachment=44196:Little_blue2.jpg] Ringen kläms fast med en tång. Men ändå så pass stor att den inte gör djuret ngn skada under livet. Precis som ringmärkning på ben hos övriga fåglar. I vissa fall har man nu börjar med mikrochipning istället. Genom att pingvinerna går i samma stråk varje natt på land så sätter man upp en station där de passerar där chipet registreras. På så sätt få man data över tid, tempratur, vindförhållanden och all möjlig forskningsdata utan att ens behöva vara där och störa dem. Dessutom är chip bättre än ringar då den inte hindrar simmning och jakt. Detta forskas ännu i. Men i australien visar forskning ( verkar det som ) hos en population att ringarna kan sakta ner pingvinerna när de jagar fisk. De ringmärkte pingvinerna är 20 % magrare än de som inte är ringmärkta.
Myosotis
11-11-2009, 12:05
Oj det låter ju inte bra att de påverkas av ringen.  Normala benringar då, funkar inte det på pingviner? CITAT (Orkidétjuven @ 11-11-2009, 11:46)  ju detden fenlikavingen Jag förstår att det bara är en felskrivning, men jag kan inte för mitt liv begripa vad du menar  Jag är nog lite trött...
Orkidétjuven
11-11-2009, 19:02
fenlika vingen. dvs en vinge som liknar en fena .
Meriona
11-11-2009, 19:38
CITAT (yla @ 11-11-2009, 11:37)  läckert meriona Tack Yla. Är alla fåglar lika hämmade av ringarna som pingvinerna tro? Eller är det bara vattenjagande fåglar? Finns det fler studier än en som visar på samma resultat?
Myosotis
11-11-2009, 20:13
Vet knappt något om vingmärkning, hittar inte mycket på google heller. Ska se om jag orkar kolla igenom mina böcker. När det gäller vanliga ringar på foten brukar man säga att det är som att bära ett armbandsur ungefär. De besväras inte av det och det finns ringmärkta fåglar som har blivit jättegamla. Själv har jag märkt om en gammal kärrsnäppa vars östtyska ring var så sliten att den knappt gick att läsa längre. Storkar i övervintringsområdena skiter på sina ben för att svalka sig. Förr satte man ringen på tarsen som brukligt, men storkskiten tillsammans med ringen kunde ge frätskador, så numera sätter man ringen högre upp.
Orkidétjuven
12-11-2009, 20:16
jag tror det bara är ev vattenlevande fåglar som jagar snabba byten som det skulle kunna påverka. Annars så gör ringarna ingen skada. Förutsett att man väljer rätt ring storlek. Men det är väl därför det krävs licens för att kunna ringmärka fåglar.
Orkidétjuven
12-11-2009, 20:38
Myosotis
13-11-2009, 14:21
Intressant text i länken, det hade jag inte hört! Filmen kan jag tyvärr inte se, får leta på youtube. CITAT (Orkidétjuven @ 12-11-2009, 20:16)  ...Förutsett att man väljer rätt ring storlek... Det har man ju hört hemska saker om. Folk som hade slut på 0,5or och satte på 4or eller nåt på kungsfåglar. Hoppas det inte är sant!! Själv har jag varit med och satt en stålring på en stenknäck för att den lyckades bända upp aluminiumringen så det blev en vass kant. Har alltid tyckt att de borde ha stålring, det kanske har ändrats nu så de har det? Jag undrar fortfarande varför man inte kan sätta fotringar på pingviner?
Orkidétjuven
18-11-2009, 00:56
Jag vet inte varför man inte väljer sätat den runt benet på pingviner. KAnske det kan bero på att de har så korta mellanfotsben? Ska fråga om jag kommer ihåg nästa gång jag springer på pingvinfolket.
Orkidétjuven
18-11-2009, 01:04
En bifogar jag gårdagens bild tagen på en Tui( Prosthemadera novaeseelandiae). Jag har ju pratat om dem i min tråd tidigare ( nu har jag hittat hit igen i småprat) De låter som de har fått fnatt när de sjunger  Här sitter han och svarar på en annan tui som satt i trädet brevid då en tredje kom inflygande. Mellan varven åt han av flaxens nektar.
Meriona
22-11-2009, 12:03
Hur stor är den där Tui-en? Jag känner inte till växten den sitter i, så jag har ingen aning om den är pytteliten eller stor. Men man kan gissa att den är nån traststor sak?
Orkidétjuven
02-12-2009, 21:35
Den är lite större än en stor trast men mindre än en skata typ.
Meriona
02-12-2009, 21:46
Tack! Då var jag inte sååå fel ute ändå. Mer fina fåglar tack, Orkidetjuven!
Orkidétjuven
03-12-2009, 07:31
Här får ni en av mina favoriter. JAg är helt körd på denna. Kokako. Callaeas cinerea. En otroligt vacker kråkstor fågel som tyvärr bara finns i ca 1750 häckande par kvar. Detta är en hona. Könen ser förövrigt lika ut. Här kan ni höra en ljudfil så ni får en uppfattning om hur de låter. http://www.kokakorecovery.org.nz/kokako/sounds/RDwTheme.mp3Förövrigt min partner som tagit denna bild, men den är så fin så jag måste lägga upp den!
Myosotis
03-12-2009, 07:55
Fin fågel! Och så vacker bild med skuggorna som faller på den. Länken kan jag i vanlig ordning inte öppna. Är det så att datorn inte kan läsa länka från södra halvklotet för att de är upp-och-nervända? Eller är det bara min slöa uppkoppling som spökar? 3dɯ˙ǝɯǝɥʇʍpɹ/spunos/oʞɐʞoʞ/zu˙ƃɹo˙ʎɹǝʌoɔǝɹoʞɐʞoʞ˙ʍʍʍ//:dʇʇɥ
Orkidétjuven
03-12-2009, 08:08
Du vet hur man vänder text uppoch ner men inte hur man öppnar en ljudfil? hahaha
Chamomille
03-12-2009, 08:22
CITAT (Myosotis @ 03-12-2009, 07:55)  Fin fågel! Och så vacker bild med skuggorna som faller på den. Länken kan jag i vanlig ordning inte öppna. Är det så att datorn inte kan läsa länka från södra halvklotet för att de är upp-och-nervända? Eller är det bara min slöa uppkoppling som spökar? 3dɯ˙ǝɯǝɥʇʍpɹ/spunos/oʞɐʞoʞ/zu˙ƃɹo˙ʎɹǝʌoɔǝɹoʞɐʞoʞ˙ʍʍʍ//:dʇʇɥ  Tokfia..
Meriona
03-12-2009, 16:07
CITAT (Orkidétjuven @ 03-12-2009, 07:31)  Här får ni en av mina favoriter. JAg är helt körd på denna. Kokako. Callaeas cinerea. En otroligt vacker kråkstor fågel som tyvärr bara finns i ca 1750 häckande par kvar. Detta är en hona. Könen ser förövrigt lika ut. Här kan ni höra en ljudfil så ni får en uppfattning om hur de låter. http://www.kokakorecovery.org.nz/kokako/sounds/RDwTheme.mp3Förövrigt min partner som tagit denna bild, men den är så fin så jag måste lägga upp den! Åååh vilken snygging! Jag vågar inte öppna ljudfilen här på jobbet, då blir nog gubbarna tokiga...
Monarda
19-12-2009, 18:37
Mums med talg när temperaturen kryper ned mot 18 grader.
[attachment=45381:PC190789.jpg]
Meriona
19-12-2009, 19:22
En balanskonstnär!
Bengalow
20-12-2009, 13:46
Jämfört med dom små "husdjuren" till fåglar, som vi brukar ha i trädgården, mitt inne i Staffanstorp, så brukar vi få besök av en häger, Den sätter sig gärna på grannens tak, ca 10 meter från mitt fönster. Ibland får vi besök av Sparvhöken, som brukar sitta på undulatvoljären. Hon tycker väl att dom "kolorerade rätterna" ser smarriga ut. Fösrta åren fanns det en Hornuggla som också studerade "menyn" inne i buren...
Tulipanaros
20-12-2009, 21:59
Finurlig förpackning till talget, Monarda! Är det nån sorts växtklätterställning egentligen?
Monarda
20-12-2009, 23:13
Helt rätt Tulipanaros, äntligen kom den till användning efter att ha legat och skräpat flera år. Och än en gång fick man belägg för att man aldrig ska slänga något.
Orkidétjuven
26-12-2009, 09:21
Nu sådär när vi påbörjar ett nytt år så vill jag att man tänker på kommande framtiden lite med. Jag ville inte att man glömmer vad man har utrotat och som en påminnelse om vad som kan göras för de som finns nu och minskar i antal. Därför lägger jag in en bild på en Huia. Bättre förebild får man nog leta efter enligt mig. En art som dog ut runt 1925 pga av jakt och förstöring av livsmiljö. De sista 3 levande exemplaren sköts inte långt härifrån. De sköts för man inte ville att de skulle "försvinna" Jag kan faktiskt se platsen från mitt vardagsrums fönster. Det är lite sorgligt.
[attachment=45563:huia.jpg]
Honan har den långa näbben, medan hanen har en kort mejselformad näbb.
Krolliljan
26-12-2009, 13:21
CITAT (lavendelgården @ 03-11-2009, 17:36)  Dramatik på hög nivå. Denna lilla fågel hade förirrat sig in i "orangeriet" som vid tillfället i fråga var hemvist för kattmamma och fyra ungar. Då jag såg den, var inga katter hemma och jag förstod ju att maken, som kan lite mer om fåglar än jag, inte skulle tro mig, om jag sagt att vi hade besök av Blåhake här i Henset, Skåne. Snabbt stänga dörren och kattluckan. Maken som var och handlade bräder, tog verkligen god tid på sig medan katterna försökte fånga blåhaken utifrån. genom att hoppa upp mot fönstren. Nåväl maken godkännde min bestämmning och vi lyckades fånga den vilsneflugna på bild och sedan placerades den i en buske varifrån den snabbt flydde in i lärkdungen. Åsa www,lavendelgarden.nu Men oj vad söt den är  . En sådan vill jag se.
Monarda
31-12-2009, 23:12
Alla fåglar är välkomna i min trädgård, även kajorna. [attachment=45722:PC310815a.jpg]
Orkidétjuven
01-01-2010, 11:43
Jag saknar kajor. En av mina favoritfåglar. Det finns introducerade råkor på Nya zeeland och en australiensisk skatart. Det är det närmsta jag kommer.
Huggorm
01-01-2010, 23:13
CITAT (Orkidétjuven @ 01-01-2010, 11:43)  Jag saknar kajor. En av mina favoritfåglar. Det finns introducerade råkor på Nya zeeland och en australiensisk skatart. Det är det närmsta jag kommer. Varför introducerar man råkor? I skåne och nere på kontinenten ses dom ju som skadedjur när dom kommer i stora flockar och länsar åkrarna på utsäde. Märkligt att välja att introducera en sådan fågelart?
Jan af Lisö
04-01-2010, 20:02
Här är hackspetten som besöker oss: [attachment=45919:hackspetten.JPG]
Bilden tagen på Juldagen i år.
Kul med en tråd med fågelbilder här i Forumet, då kan jag skicka några av mina nu när magnoliorna sover i 40 cm snö.
Orkidétjuven
06-01-2010, 10:34
Jättefin.
Krolliljan
06-01-2010, 10:48
CITAT (Jan af Lisö @ 04-01-2010, 20:02)  Här är hackspetten som besöker oss: [attachment=45919:hackspetten.JPG]
Bilden tagen på Juldagen i år.
Kul med en tråd med fågelbilder här i Forumet, då kan jag skicka några av mina nu när magnoliorna sover i 40 cm snö. Oh så gullig. Jag bara älskar hackspettar. Här har jag gröngöling och spillkråka. Har dock inte sett dem på ett tag.
Myosotis
06-01-2010, 15:01
Ingela i Segersberg
06-01-2010, 15:32
Oj! Vilka mängder! Här hemma har jag inte sett några ännu, dom brukar komma i februari - mars.
Orkidétjuven
07-01-2010, 11:40
Jättehäftigt Myosotis. väldigt bra bilder med  Verkar som jag får komma på besök ngn vinter sen i framtiden
Myosotis
07-01-2010, 12:23
Du är välkommen  Vi kan byta: om du tar med dig en kiwi så får du en bergfink...
Tulipanaros
07-01-2010, 13:47
Wow, Myosotis! Jättehäftigt.
Myosotis
07-01-2010, 19:09
 En bergfink till. Och så såg jag en älg idag, men då var det redan mörkt, jag hade hur som helst ingen kamera med mig och det räknas nog ändå inte som fågel.
Huggorm
07-01-2010, 23:04
Jättefin bild! Är det frö den har i munnen eller är det tungan? Inte för att det har någon betydelse
Orkidétjuven
10-01-2010, 00:31
Jättekul med att se bilderna av bergfinkarna.  Jag bidrar med en bild jag fotade i torsdags lunch. Var ute i snåriga buskage och letade efter introducerat clematis vitalba när plötsligt en liten Ruru kom flygande och satte sig precis brevid mig. Visade sig sen att den hade en unge som satt på grenen på andra sidan stammen. Han inte få ngn fokus med kameran på ungen innan den flög iväg, men den var riktigt dunig fortfarande, men jag fick en bra bild på modern
Krolliljan
10-01-2010, 08:15
CITAT (Orkidétjuven @ 10-01-2010, 00:31)  Jättekul med att se bilderna av bergfinkarna.  Jag bidrar med en bild jag fotade i torsdags lunch. Var ute i snåriga buskage och letade efter introducerat clematis vitalba när plötsligt en liten Ruru kom flygande och satte sig precis brevid mig. Visade sig sen att den hade en unge som satt på grenen på andra sidan stammen. Han inte få ngn fokus med kameran på ungen innan den flög iväg, men den var riktigt dunig fortfarande, men jag fick en bra bild på modern  så underbart söt  och så fina bergsfinkar Myosotis
Myosotis
10-01-2010, 11:29
CITAT (Huggorm @ 07-01-2010, 23:04)  Jättefin bild! Är det frö den har i munnen eller är det tungan? Inte för att det har någon betydelse  Det måste vara tungan.
Meriona
12-01-2010, 19:32
Dessa pippisarna såg vi i Mexico nu på semestern: [attachment=46205:poolpippi.jpg] Sådana här fåglar fångade insekter vid poolen vid vårt hotell. [attachment=46206:gaphals.jpg] Sådana här kallade "Gaphalsar" (sonens uttryck) var de vanligaste fåglarna vi såg, stare eller kråkfågel? Ingen aning, men vackra var de och de hade ett himla spektrum av olika ljud. Allt från trasig speldosa till högljudda trumpetstötar i olika strofer. Honorna var mer bruna i färgen. Är det någon som har en aning om vad dessa fåglar kan heta så är jag väldigt tacksam. Alltid kul att lära sig de "rätta namnen", men troligen var de för vanliga för att platsa i fågelparken vi besökte, där hade de mest olika papegojarter och tukaner. Jag borde nog köpt boken som Olle tipsade om, men det är ju inte försent ännu kanske. Wow vilken mängd bergfinkar, Myo!
Orkidétjuven
12-01-2010, 21:37
Första är en Tyrannflygsnappare Pitangus sulphuratus. Eller Great Kiskadee som de heter på engelska. Förekommer från mexico ner till argentina typ. Det andra är en Grackle, tror inte de har ngt svenskt namn, Iaf inget jag känner till. Det är iaf en hane du fotat av Great tailed grackle Quiscalus mexicanus. Finns flera arter över hela nordamerika. De är väldigt gapiga av sig. En av mina favoriter faktiskt. Hur var mexico? Så spännande
Meriona
13-01-2010, 12:40
 Tusen tack för så uttömmande svar! Hur kan man sådant här, jag är jätteimponerad! Jag har skrivit ut ditt svar för att spara! Vi såg bl.a. även pelikaner och någon sorts hök som det vimlade av och en mindre "Grackle"-lik fågel, men som var mer blåskimrande och inte så högljudd. Och någon egendomlig stor svart sjöfågel med kluven stjärt som var fantastiska glidflygare även i rejäl vind. Spontant tänkte jag "lira" men jag har ingen aning om de ens har kluven stjärt, kan det varit någon stormfågel kanske? Tyvärr blev inte bilderna på dem så bra, men jag ska försöka mickla lite med dem ikväll och se om det blir nåt. Mexico var helt fantastiskt, som i en sagovärld. Vi har redan börjat spara för att antingen åka tillbaka eller nån annanstans i Karribien.  Fast man vet aldrig, Nya Zeeland lockar också.  Men att åka till en plats där det inte finns något att se mer än vackra stränder lockar mig inte, så rena paradisöar går bort. Det ska vara spännande djur, natur och kultur. Tips mottages tacksamt.
Myosotis
13-01-2010, 13:09
 Jag är också impregnerad Orkidétjuven!  Såna exotiska fåglar har jag inte en susning om, tur att du fick svar ändå, Meriona, för jag hade inte kunnat hjälpa dig.
Meriona, välkommen hem! Great kiskadee har jag sett i Brasilien. "Stor svart sjöfågel med kluven stjärt" låter som fregattfågel.
Olle
Myosotis
13-01-2010, 13:43
CITAT (Olle A @ 13-01-2010, 13:19)  fregattfågel  Nej det får det inte ha varit!! För då blir jag avundsjuk!!  I så fall kunde hon väl ha tagit med en till mig. [attachment=46212:beleidigt.gif]
CITAT (Myosotis @ 07-01-2010, 19:09)  ... En bergfink till. Och så såg jag en älg idag, men då var det redan mörkt, jag hade hur som helst ingen kamera med mig och det räknas nog ändå inte som fågel. Jättenäpen bild!  CITAT (Orkidétjuven @ 10-01-2010, 00:31)  Jättekul med att se bilderna av bergfinkarna.  Jag bidrar med en bild jag fotade i torsdags lunch. Var ute i snåriga buskage och letade efter introducerat clematis vitalba när plötsligt en liten Ruru kom flygande och satte sig precis brevid mig. Visade sig sen att den hade en unge som satt på grenen på andra sidan stammen. Han inte få ngn fokus med kameran på ungen innan den flög iväg, men den var riktigt dunig fortfarande, men jag fick en bra bild på modern  Otroligt fin den med! Värsta naturfotograferna här!  CITAT (Meriona @ 12-01-2010, 19:32)  Dessa pippisarna såg vi i Mexico nu på semestern: ... Görfina bilder. Hoppas du fotar riktigt mycket på nästa resa o visar här sedan!
CITAT (Myosotis @ 13-01-2010, 13:43)   Nej det får det inte ha varit!! För då blir jag avundsjuk!!  I så fall kunde hon väl ha tagit med en till mig. [attachment=46212:beleidigt.gif] Du får försöka hitta en billig restresa till Thailand eller Västindien, för fregattfåglar är inte så svåra att kryssa i rätt miljö.  Jag har sett dem i Malaysia, Seychellerna och Madagaskar. Fast nästan lika spännande var det den gången jag såg först tusentals bergfinkar och strax efteråt säkert en miljon gråsiskor en vinterdag i norra Skåne. Det är ganska många år sedan och jag minns inte exakt var det var, men det hör absolut till mina allra häftigaste fågelminnen. Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|