Sidor: 1, 2
Grönt Ljus
Han med bonsai trädet lät Growspotten lysa 8tim/dag!!
Jan Lindgren
Hej!
Efter att ha sökt länge och läst massor av sidor på nätet så verkar LEDlampor var helt ointressanta för folk med normala inkomster. En 90 w LEDlampa gäcker bara till ca en kvadratmeter och då den kostar ca 4000:- blir priset enormt om man vill odla lite mer. Jag har inte råd att investera 50-60 tusen för att göra några bäddar i min källare. Det torde dröja ett tag innan växthusen försvinner och vi börjar odla i välisolerade hus istället.
MVH
Jan Lindgren
Grönt Ljus
Du måste ha fått fel info!
En 90w UFo täcker vid 1m höjd 10kvm och vid 2m 20-25kvm!
En Growspot 9 eller 15W täcker 1-2kvm och kostar fr. 7-800:- inkl allt.
ledsweden.com
Jan Lindgren
Hej Grönt Ljus!
Vi talar om två helt olika saker. Ljuset från en UFO 90 w räcker till att odla ca en kvadratmeter tomater. Sätter jag lampan en meter högt så att den täcker 10 kvadrat så behöver jag 10 st UFO 90W för att få tillräcklig ljusstyrka för tomater. Detta gäller ifall det inte finns någon annan ljuskälla. Den mest optimistiska uppgiften jag funnit var att 10 st UFO 90w räcker till 15 kvadratmeter. Hittade en del information från garderobsodlare som också anger ungefärligen samma siffror.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon