|
Aqvakul
21-09-2009, 19:04
Den här filmen gjorde ett starkt intryck på mig - hade aldrig sett något liknande och vilken härlig musik...
Fast det där med torrschampo blev ju aldrig riktigt frächst !håret blev väldigt mat men å andra sidan var det inte vanligt att tvätta håret varge dag då. Kom ni i håg de här genomskinliga schafsarna som alla "dorisar"hade runt håret i straka pastelfärger och jättetuperat hår som de glömde kamma baktill  elastabyxor och ribbstikad ärmlös jumper i syntet också i starka färjer.
Aqvakul
21-09-2009, 19:17
När detta visades i Aktuellt blev jag chockad - glömmer det aldrig... insåg då definitivt att den USA-stödda regimen i Saigon var orättfärdig....  året var 1968 (tror jag...)
Usch ja !den bilden glömmer man aldrig  det hände mycket fruktansvärda saker i Vietnam
Aqvakul
22-09-2009, 06:37
På sextiotalet så tog jag körkort - det gjorde de allra flesta på den tiden...
officinalis
22-09-2009, 08:15
CITAT (Motti @ 21-09-2009, 21:30)  Usch ja !den bilden glömmer man aldrig  det hände mycket fruktansvärda saker i Vietnam Ja, för att inte tala om Agent Orange. Eller Roundup som det heter nu för tiden  . (hoppas rudan läser nu! *retas*) (jag är inte allvarlig föressten  )
officinalis
22-09-2009, 08:20
Föressten. Det här med modet är uppenbart. Jag har fått intrycket av att det på många sätt skedde en kulturell explosion under 60-70talet. Musik, mode, konst med mera fick en rejäl skjuts. Men vad har ni för minnen av politiken? Efter vad jag har läst så verkar det funnits ett stort hopp om att samhället tillhörde människan och att unga människor trodde att det faktiskt gick att förändra världen. Många pratade om sammanhang och kärlek. Idag är det mest pessimism som gäller, det är knappast överraskande att många känner sig förslavade och hopplösa på arbetsmarknaden, under övervakningslagarna, finanskriser, influensor och informationshetsen överlag. Är det ingen som minns Christiania, Hagahuset, Kollektivt boende och andra aktioner? Fast det kanske skedde mer in på 70-talet när jag tänker efter.
Gunilla T
22-09-2009, 09:40
Visst har du rätt officinalis - 1968 var det magiska året då ungdomar försökte visa vägen med flower power och love, piece and understanding! Protester mot Vietnam kriget och i Paris utbröt studentkravaller och kvinnorörelsen fick ett stort genomslag - Simone de Beauvoir och Jean Paul Sartre.
Det var också det året så Sovjetunionen invaderade Tjeckoslovakien och tanksen rullade på Prags gator.
Ungdomar världen över hade framtidstro och trodde på förändring...så sant!...och allt detta speglades i musiken..jag hävdar ff att den bästa rock och pop musiken gjordes då. Den efterträddes på 70-talet av det erbarmliga discodunket.
Solstorm
22-09-2009, 09:55
CITAT (officinalis @ 22-09-2009, 09:20)  Föressten. Det här med modet är uppenbart. Jag har fått intrycket av att det på många sätt skedde en kulturell explosion under 60-70talet. Musik, mode, konst med mera fick en rejäl skjuts. Men vad har ni för minnen av politiken? Efter vad jag har läst så verkar det funnits ett stort hopp om att samhället tillhörde människan och att unga människor trodde att det faktiskt gick att förändra världen. Många pratade om sammanhang och kärlek. Idag är det mest pessimism som gäller, det är knappast överraskande att många känner sig förslavade och hopplösa på arbetsmarknaden, under övervakningslagarna, finanskriser, influensor och informationshetsen överlag. Är det ingen som minns Christiania, Hagahuset, Kollektivt boende och andra aktioner? Fast det kanske skedde mer in på 70-talet när jag tänker efter. Då protesterade massa svenskar mot att USA krigade, även decennierna efteråt protesterade man mot när USA krigade världen över. Nu beväpnar vi svenska soldater och skickar dem utomlands där de strider under amerikansk ledning. För djävligt, men nu hörs inga protester.
Gunilla T
22-09-2009, 10:08
Under OS i Mexico City 1968 blev det enorm skandal när Tommie Smith, Jon Carlos och Peter Norman lyfte sina nävar i en Black Power hälsning när de mottog sina medaljer. Tommie Smith slog världsrekord på 200 m. De fråntogs rättigheterna att någonsin mer få tävla i de Olympiska spelen...
*Stintan*
22-09-2009, 10:24
Tog körkort och köpte min första bil 1962
[attachment=42327:100_1676.JPG]
Aqvakul
22-09-2009, 10:58
 Vår första bil - en Ford Taunus - 63, ärvd av svärmor....
netaave
22-09-2009, 11:12
CITAT (Noak @ 15-09-2009, 21:59)  Nalen! Ja där va jag mycket  CITAT (Monaxe @ 15-09-2009, 22:19)  Beppe Strechstövlar och korts....långkoftor...the monkeys...och japp, skola på lördagar hela första klass... edison lighthouse med Love grows where my rosemary goes Jaaaaa fast jag gick på lö längre, ända upp på mellanstadiet
netaave
22-09-2009, 11:27
CITAT (Aqvakul @ 22-09-2009, 11:58)   Vår första bil - en Ford Taunus - 63, ärvd av svärmor.... En sån hade vi också, en orangeröd o samma bokstav på regestreringsskylten, å vilken rolig tråd o va många Aha-upplevelser. Jag hann vara både doris och mods, vet också att jag -69 hade en kortkort vit spetsklänning, silversandaler och prästkrageörhängen. Då va man riktigt finklädd tyckte man
Aqvakul
22-09-2009, 13:57
Gunilla T
22-09-2009, 16:43
Jaa..den är fin..."Me and Bobby Mc Gee" går väl inte av för hackor heller? Skriven av Kris Kristofferson men han version är bara en enkel countrylåt medans Janis`version är ODÖDLIG!
Torskromslåda (billig mat, inte helt barnvänlig, 60-tal men var det kanske bara lokalt, i min familj?)
Aqvakul
22-09-2009, 17:05
I Stockholmsskolorna serverades en anrättning som, när den fått stå lite och blivit lite kall, absolut inte var att leka med: "Lakestuvad kolja"....
Gossen Ruda
22-09-2009, 18:02
Här minns många mycket. Mina minnen är nog mest musiken, det hände mycket på den fronten. Förmedlat via Tio i topp mm. Ramlade på den här artisten på YouTube nyss. Då kunde dom verkligen sjunga ut till skillnad från många andeviskare nuförtiden. Petunia eller vad hon nu hette.  Och du officinalis, läs på bättre.
Aqvakul
22-09-2009, 18:09
När jag tittade igenom denna tråd såg jag en annons för NICKEL!!!! Jag blev godissugen i minst 2 sekunder. Och det var länge sedan det hände!!
60-tal kan man skriva hur mycket som helst om..................................!
Aqvakul
22-09-2009, 18:18
60-talet innebar reklamfinansierad piratradio som spelade ungdomsmusik hela dan...  Det här var MEGA-hiten 1961 - 1:a på Radio Nords "20 i topp" i många veckor och en tidig favorit... http://www.youtube.com/watch?v=UR9h_c4s-ac
Solstorm
22-09-2009, 18:31
Radio Luxenburg lyssnade man på. Kavalkad med Carl-Eivar. Vad hette programet som Kersti Adams-Ray hade? Kvällstoppen fanns också. De radioprogrammen fanns ju kvar på sjuttiotalet också.
Aqvakul
22-09-2009, 18:39
1962 kom twisten och det var väl egentligen bara den här låten som gällde... http://www.youtube.com/watch?v=VjQwfkQj6e4...feature=relatedMarabou hängde på...  Chubby var med och lanserade någon form av omvänd höjdhopp...  CITAT (Solstorm @ 22-09-2009, 19:31)  Vad hette programet som Kersti Adams-Ray hade? "Drop-In var ett ungdomsprogram i Sveriges Television, som leddes av Kersti Adams-Ray och Kjell Eriksson.
Den 2 november 1963 spelade The Beatles, som var på sin första utlandsturné, in ett nu klassiskt program i svensk TV. Programmet sändes dagen efter. Husband var Telstars, ett svenskt jazzband och huvudattraktionen i programmet var Lill-Babs. Producent för programmet var Lasse Sarri."(Wikipedia)
Gunilla T
22-09-2009, 18:42
Ha haaa...nu minns jag, twist..gick i realskolan när twisten kom och det var twisttävling i grannstadens ( Jakobstad) realskola. Jag och en klasskompis anmälde oss och dansade twist på scenen med massor av ungdomar som publik, jag i twistkjol! Jo, det fanns faktiskt twistkjolar....usch..jag rodnar ff vid tanken.
Aqvakul
22-09-2009, 18:45
Aqvakul
22-09-2009, 18:51
 Ники́та Серге́евич Хрущёв
Solstorm
22-09-2009, 19:01
Det blev stort med engångsgrejer, slit och släng, papperskläder. Jag och några kompisar var på ridläger, vi hade papperstrosor, det var ju så bra, man kunde ju bara slänga dem och slapp hålla reda på smutstvätt. (Hm, det kanske var 1970).
Jag kan berätta att papperstrosor håller inte att rida i! Vi var fyra tjejer med nakna skinkor i ridbyxorna.
Solstorm
22-09-2009, 19:10
Så fort det kom lite snö så åkte skidorna fram och man åkte på gärden och i skogsbackar. Skottade upp snö till skidhopp. Numera ser man aldrig några barn åka skidor på hemmaplan. De åker bara om de blir skjutsade till en skidort eller backe med lift.
Aqvakul
22-09-2009, 19:23
Precis - Jag har inte åkt tillnärmelsevis så mycket skidor under resten av mitt liv som jag gjorde på 60 talet. Särskilt minns jag den stränga vintern 1965-66 då det var snö i Stockholm från november till april.... Längdåkning varje dag och ofta utför och backhoppning i Tenstabacken.... (uppväxt i Spånga)
VAr det inte idag för exakt 40 år sedan som den stora höststormen va, när man fick se bilder på TV att båtarna blåste upp på land i Göteborg...
Gossen Ruda
22-09-2009, 19:41
CITAT (MariaS @ 22-09-2009, 20:25)  VAr det inte idag för exakt 40 år sedan som den stora höststormen va, när man fick se bilder på TV att båtarna blåste upp på land i Göteborg... Stämmer. Det var ett kort inslag i Västnytt idag.
Va kul att se alla bilder  det väcker verkligen minnen !Twistburken känner man deffenitivt igen  Kom att tänka på Marabou reklamen med Yvonne Lombard som de alltid visade på Bion,det sägs enligt henne själv att hon blev chockladberoende och att hon gick upp på nätterna för att käka chocklad,hon fick nämligen ta hem så mycket av den hon ville efter reklaminspelningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|