Full version: Busfrön 2009
Sidor: 1, 2, 3
Rosmarin
CITAT (blomkronan @ 06-10-2009, 13:01) *
tummenupp.gif för ETT busfrö... men bonusfrön är kul att få shy.gif dom kan ju namnges, och sås vid ett annat tillfälle så vi får plats med busfröna i första hand, och gissningarna blir bara på busfröna...

edit: Jo till er som inte var med förra året... Vi skulle bara skicka ETT busfrö men alla skicka 2 eller 3 sweatingbullets.gif det vart lite mycket att hålla reda på... då var vi 14 st med i bustråden.

Bonusfrön välkomnas av mig också smile.gif ...men utom tävlan. Bra om bara ett slags frön per deltagare får kallas busfrö. yes.gif
Maggan H
Nu är adresslistan klar och skickad till er via PM. Skulle någon inte ha fått den så hojta till!

Nu är det bara att vänta.....[attachment=42874:bawling1.gif]

Maria S har satt myror i huvet på mig redan så nu vet jag inte om jag ska skicka de som jag hade tänkt..... -fear-.gif
MariaS
CITAT (Maggan H @ 06-10-2009, 17:34) *
Nu är adresslistan klar och skickad till er via PM. Skulle någon inte ha fått den så hojta till!

Nu är det bara att vänta.....[attachment=42874:bawling1.gif]

Maria S har satt myror i huvet på mig redan så nu vet jag inte om jag ska skicka de som jag hade tänkt..... -fear-.gif

giggle.gif whistling.gif
Fny
undrar varför det bara är tjejer med och busar... g.gif
Rosmarin
CITAT (Fny @ 06-10-2009, 18:17) *
undrar varför det bara är tjejer med och busar... g.gif

Killarna vågar väl inte... naughty.gif
Peztis
Samma sak i frökedja 1, bara flickor!

Maggan H, ska vi även plantera våra egna busfröer? Men jag vet ju redan vad som är i påsen... tongue.gif
Maggan H
CITAT (Peztis @ 06-10-2009, 18:44) *
Maggan H, ska vi även plantera våra egna busfröer? Men jag vet ju redan vad som är i påsen... tongue.gif

Jo, men för att kunna följa fröerna/plantorna hela vägen är det bra med en egen kruka, men det är ju helt valfritt! Ett tips är att så sina egna fröer 3-4 dagar innan övriga, så har man lite koll på hur groddarna ser ut...... whist.gif

-----Säger hon som hade massor av björkar i krukorna sist..... devil.gif
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 06-10-2009, 19:50) *
Jo, men för att kunna följa fröerna/plantorna hela vägen är det bra med en egen kruka, men det är ju helt valfritt! Ett tips är att så sina egna fröer 3-4 dagar innan övriga, så har man lite koll på hur groddarna ser ut...... whist.gif

-----Säger hon som hade massor av björkar i krukorna sist..... devil.gif

giggle.gif
Crazy4Flowers
Ojoj kom på att jag inte har någon såjord hemma bäst att ladda upp.

Maggan vad är det för växt du har i din singatur?? hmmm cool.gif
Maggan H
CITAT (Crazy4Flowers @ 07-10-2009, 10:36) *
Maggan vad är det för växt du har i din singatur?? hmmm cool.gif

Vallmo Black Poeny, helt enkelt underbar! Ettårig.
Crazy4Flowers
Hmmm nää tänkte på bollen som snurrar det är då ingen Vallmo laugh.gif
Maggan H
CITAT (Crazy4Flowers @ 07-10-2009, 14:35) *
Hmmm nää tänkte på bollen som snurrar det är då ingen Vallmo laugh.gif

Jaså den! coolgleam.gif Ingen aning, men det liknar paraplyaralia tycker jag.
MariaS
CITAT (Maggan H @ 08-10-2009, 08:23) *

rotfl.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 08-10-2009, 08:23) *

ninja.gif Hampa?.................
MariaS
CITAT (Lady Hamilton @ 08-10-2009, 23:20) *
ninja.gif Hampa?.................

Hysch nono.gif så får man inte säga högt giggle.gif
Lady Hamilton
Hampa?

rotfl.gif
MariaS
CITAT (Lady Hamilton @ 08-10-2009, 23:43) *
Hampa?

rotfl.gif

giggle.gif tummenupp.gif
Maggan H
Tokfior är ni båda två! rotfl.gif

Fast visst sjuttsingen liknar den det men jag föredrar att tro att det är Aralia..... giggle.gif
Rosmarin
rotfl.gif
Dito Verde
Nu har jag vikt små fröpåsar och så har jag adresserat alla kuvert till er. Fast jag har inte bestämt ännu vilka busfrön det ska bli i år.
Peztis
Oj, vad företagsamt!
Jag har lagt undan frön men inte gjort det andra, jag! smile.gif

Fast nu har jag kommit över en massa andra fröer så nu måste jag ta mig en funderare... g.gif
DykUnderYtan
Hihi, jag med. Har ikväll vikt fröpåsar, lagt i fröer och skrivit kuvert. Bara frimärken som saknas. Nu ligger de klara och väntar på att skickas iväg men det dröjer ett tag till... smile.gif

Ser så fram emot att köra igång med sådderna. Undra vem som blir först ut med att skicka...
Dito Verde
å nu har jag kommit på vad jag ska busa med yes.gif
Kuverten kommer att skickas runt årsskiftet tror jag, om jag inte ändrar mig....
Rosmarin
CITAT (Dito Verde @ 14-10-2009, 22:23) *
Nu har jag vikt små fröpåsar och så har jag adresserat alla kuvert till er. Fast jag har inte bestämt ännu vilka busfrön det ska bli i år.

Oj! Det var duktigt! Jag blir imponerad. yes.gif Så förutseende är inte jag.

CITAT (DykUnderYtan @ 14-10-2009, 22:32) *
Hihi, jag med. Har ikväll vikt fröpåsar, lagt i fröer och skrivit kuvert. Bara frimärken som saknas. Nu ligger de klara och väntar på att skickas iväg men det dröjer ett tag till... smile.gif

Ser så fram emot att köra igång med sådderna. Undra vem som blir först ut med att skicka...

bravo.gif

CITAT (Dito Verde @ 14-10-2009, 22:48) *
å nu har jag kommit på vad jag ska busa med yes.gif
Kuverten kommer att skickas runt årsskiftet tror jag, om jag inte ändrar mig....

åh så spännande! Kan knappt vänta!

Jag har också bestämt mig för vilket frö jag ska skicka. naughty.gif
blomkronan
Förberedd... smile.gif Jag skaffade en så låda med självbevattning/underbevattning biggrin.gif
Mina förra busfrön antingen inte grodde eller torka bort sad.gif (ja inte alla, men nästan)

I år vill jag INTE misslyckas med något!!!!

och vet ni den passa PERFEKT i en 60 cm bred billybokhylla som jag tog ner från vinden tummenupp.gif
Jag blev så nöjd att jag bara måste visa er yahoo.gif
[attachment=43242:DSC03159.JPG]
Maggan H
bravo.gif Perfekt blomkronan! Där kommer säkert många småttingar att kläckas! crazy.gif
Anki V
Tjusig hylla!!!! Vänta bara snart ser det ut som hemma hos mig crazy.gif .

Maggan!

En fråga…..Förra årets busfrön från dig, Penstemon digitalis hade du samlat in dom själv?

En väldigt stor procent blev nämligen röda….i stort sett samma resultat som med ”köpefrön”. Jag kan ju samla egna frön men varje år köpt nya eftersom jag antog att merparten skulle bli gröna med ”hemfrön”.

/Anki
Lady Hamilton
tummenupp.gif Snyggt blomkronan Och vilken bra placering giggle.gif steget under Min trädgård Perfekt för att kunna läsa gonatt sagor för de små när de ff är bebisar laugh.gif
Rosmarin
Så fint det ser ut Blomkronan! Det är väl härligt när man hittar något som passar preciiis! bravo.gif Man blir så glad då.

CITAT (Lady Hamilton @ 16-10-2009, 09:28) *
tummenupp.gif Snyggt blomkronan Och vilken bra placering giggle.gif steget under Min trädgård Perfekt för att kunna läsa gonatt sagor för de små när de ff är bebisar laugh.gif

Mitt i prick! tummenupp.gif giggle.gif
Maggan H
CITAT (Anki V @ 16-10-2009, 09:08) *
Tjusig hylla!!!! Vänta bara snart ser det ut som hemma hos mig crazy.gif .

Maggan!

En fråga…..Förra årets busfrön från dig, Penstemon digitalis hade du samlat in dom själv?

En väldigt stor procent blev nämligen röda….i stort sett samma resultat som med ”köpefrön”. Jag kan ju samla egna frön men varje år köpt nya eftersom jag antog att merparten skulle bli gröna med ”hemfrön”.

/Anki

Det var egna plockade P. digitalis, yes.gif jag har sått den i flera år och alla plantor har blivit rödbladiga. Bra att dina också blev det! 000.gif
blomkronan
thanks.gif allihop smile.gif

CITAT (Lady Hamilton @ 16-10-2009, 09:28) *

Nattsaga.... visst ska dom ha godnattsaga, så mina busfrön trivs hos mig wub.gif

giggle.gif
Rosmarin
whist.gif Jag har fått brev idag whist.gif tra-la-la-la-la-la-la

Peztis
Va! Jag har inget fått!!!! sad.gif

Lite senare...

Fast det är nog inte Busfrön du har fått utan Frökedjan, va? Såg i en annan tråd att kuvertet skickats till dig.
Rosmarin
CITAT (Peztis @ 07-11-2009, 15:09) *
Va! Jag har inget fått!!!! sad.gif

Lite senare...

Fast det är nog inte Busfrön du har fått utan Frökedjan, va? Såg i en annan tråd att kuvertet skickats till dig.

Jo, det är busfrön. yes.gif De kommer säkert till dig ocks å. Ta det lugnt bara.

Frökedjan har varit hos mig för ganska längesen.

Maggan H
Skyldig! naughty.gif Skickade några dagar i förväg till Rosmarin som tydligen har ett privat avtal med fröposten..... Skickade brevet i torsdags em och det kom fram idag, lördag....Jodå, dom har lördagsutdelning! bravo.gif Brev till övriga postas i morgon och då kommer också tråden! tongue.gif
MariaS
yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif

Det ska bli bara sååååååå spännande att följa er crazy.gif
blomkronan
Yes yahoo.gif .....jag är reeeeeedo yes.gif
Maggan H
crazy.gif biggrin.gif
Peztis
OK! Då ska jag kolla brevlådan lite extra på måndag!!!
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 07-11-2009, 19:19) *
Skyldig! naughty.gif Skickade några dagar i förväg till Rosmarin som tydligen har ett privat avtal med fröposten..... Skickade brevet i torsdags em och det kom fram idag, lördag....Jodå, dom har lördagsutdelning! bravo.gif Brev till övriga postas i morgon och då kommer också tråden! tongue.gif

giggle.gif Ja tänk så det kan bli! Ibland tar posten en hel eeeeeeeevighet på sig för att transportera ett litet ynka kuvert mellan Europas olika hörn, och ibland skickar de breven med raketpost verkar det ju som. giggle.gif

En extradag måste man nog alltid räkna med jämfört med inom Sverige. Såvida det inte kommer en helg i mellan då som det ju gjorde den här gången... naughty.gif

...eftersom vi ju som sagt har lördagsutdelning i det här landet... whist.gif
Peztis
Hur kommer det att gå för oss nu då...?
Vår mentor vill ju inte längre vara med på Odla.nu crying.gif
Rosmarin
CITAT (Peztis @ 15-12-2009, 20:54) *
Hur kommer det att gå för oss nu då...?
Vår mentor vill ju inte längre vara med på Odla.nu crying.gif

Det är verkligen väldigt tråkigt att Maria hoppat av forumet. Väldigt trist historia. thumbdown.gif Jag kommer att sakna henne. yes.gif
Vad rör busfröna tror jag emellertid inte att detta avhopp behöver påverka vår tävling.
Maggan H
Va, vad har hänt här?? -fear-.gif
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 16-12-2009, 21:17) *
Va, vad har hänt här?? -fear-.gif

Detta är vad som har hänt:

http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...t&p=1136956
Maggan H
CITAT (Rosmarin @ 17-12-2009, 11:37) *

Milde himmel! Stackars pejori och MariaS, kompiskram.gif välkomna tillbaka när som helst, ni FÅR inte bara försvinna! Vi behöver er och alla andra kunniga, trevliga mänskor! Låt oss hoppas att all skit försvinner och det seriösa stannar kvar.
Kajsa i Arvika
Hohooooooo!!!! Allihop som e med i busfröerna i år! Orken tryter och jag kommer inte att mäkta med att ge busfröerna de uppmärksamhet de har rätt till.. Skulle därför vilja backa ur.. crying.gif Kan ni vara så snälla att stryka mej från era listor?

Jag har fått fröer från 2 av er.. vill ni ha tillbaks dem så lägger jag dem på posten eller vill ni ha nåt annat i utbyte kanske? kompiskram.gif
Maggan H
CITAT (Kajsa i Arvika @ 08-01-2010, 14:42) *
Hohooooooo!!!! Allihop som e med i busfröerna i år! Orken tryter och jag kommer inte att mäkta med att ge busfröerna de uppmärksamhet de har rätt till.. Skulle därför vilja backa ur.. crying.gif Kan ni vara så snälla att stryka mej från era listor?

Jag har fått fröer från 2 av er.. vill ni ha tillbaks dem så lägger jag dem på posten eller vill ni ha nåt annat i utbyte kanske? kompiskram.gif

Vad synd Kajsa, smiley_small_hug.gif men följ oss här i den mån du kan och tyar med. Man ska ju orka med allt, tyvärr består livet inte bara av odlande och planterande....

Vad gäller mina fröer så håll till godo, jag vill absolut inte ha tillbaka dem! Men jag KRÄVER rtfm.gif en gissning i min tråd och jag kommer att svara dig via PM. Vill du ha reda på vad du har fått så skriver jag det då. tongue.gif
Peztis
OK, det var ju himla trist. Jag har kastat kuvertet nu... (de är förberedda men det är inte riktigt-riktigt dags än!)
Anki V
Kajsa...du vill inte ha fröna ändå?

Kuvertet är färdigt och klart att postas. Jag kan PM din vad det är om du vill. Jag tänkte få iväg fröna i mitten av månaden ungefär. Mina är några som inte behöver kyla.

/Anki
Rosmarin
Lite "off topic" men i förra årets busfrötävling var det flera av er som frågade om jag har någon hemsida. Det hade jag ju, men bara på franska...
Nu är den äntligen sweatingbullets.gif översatt till svenska och ligger ute på nätet.

Mycket jobb har det varit med detta... Innan det ville fungera som det skulle... Det är faktiskt samma sida på franska och svenska. De gröna rubrikerna leder till franska sidor och de blå rubrikerna till svenska sidor. unsure.gif På första sidan kan man klicka på någon av flaggorna för att komma in. Ni förstår nog om ni går in och tittar. wink.gif

Nu hoppas jag att det ska fungera och välkomna att besöka sidan! smile.gif

Min hemsida
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon