Full version: Busfrön 2009
Sidor: 1, 2, 3
Anki V
CITAT (Platinum @ 30-09-2009, 21:41) *
Men hur ska jag kunna ge såråd när inte ens jag själv vet som är vad?

Jag gissar att du samlat frön från sådant som du tycker är odlingsvärt…inte har du väl frön från revsmörblomma och kirskål (om den inte är variegerad wub.gif ) g.gif .

Är det odlingsvärt för dig så är det säkert odlingsvärt för oss också. Har du många sorter i mixen som behöver kylas…då kyler vi alla frön. Det är få sorter som inte tål att kylas.

Det här kan bli spännande.

/Anki
Platinum
Lite hum har jag, såtid från inomhus i jan-mars inomhus till direktsådd utomhus i maj/juni. så ladda upp med stödbelysning om ni inte kan se direkt vilka fröer det ser ut som.

Men som sagt jag kan kliva av och ge plats till nån som vet vad den busar med naughty.gif
DykUnderYtan
Åh nej, du tar snarare buset till en annan nivå. smile.gif
Platinum
Då är jag kvar kanske men som en joker, trådskaparen placerar in mig i listan där jag platsar om det platsar.
blomkronan
Visst ska du vara med yes.gif jag tycker det vore jätte kul att gissa på dina frön... din tråd kan bli låååååång men alla bilder smile.gif på det vi får upp giggle.gif

Maggan H
CITAT (Platinum @ 30-09-2009, 23:08) *
Då är jag kvar kanske men som en joker, trådskaparen placerar in mig i listan där jag platsar om det platsar.

Du platsar där du ställde dig från början-i vår Busiga frötråd! Det ska bli spännande! giggle.gif
Gillan
Jag håller med övriga! Du måste absolut vara med. Det kan ju bli den mest underhållande tråden av alla nästa säsong laugh.gif
Rosmarin
Självklart ska du vara med Platinum!
Det här kan ju bli hur spännande som helst.
Dina jokerfrön kvalificerar sig helt klart som tävlingens verkliga busfrön... flirting.gif . Och som Gillan skriver: "Det kan ju bli den mest underhållande tråden av alla nästa säsong laugh.gif " Det tror jag också! tummenupp.gif
Crazy4Flowers
Låter jättekul tror jag också skulle vilja vara med.

1. Maggan H
2. Margith
3. UnderYtan
4. stennie
5. Blomkronan
6. Platinum
7. Dito Verde
8. Rosmarin
9. Gillan
10. Lady Hamilton
11. Anki V
12. Fny
13. Kajsa
14. Peztis
15. Crazy4Flowers

Lägger tillbaka Platinum eller?
Crazy4Flowers
Sitter och funderar på det där med portot.... om alla skickar till 14 per blir det 14*14 = 196 frimärken minst.
Om alla skickar fröna till en person med ett frankerat returkuvert blir det såå mycket billigare för alla eller?

Men ni kanske brukar göra så? blomma.gif
Platinum
CITAT (Crazy4Flowers @ 02-10-2009, 09:57) *
Sitter och funderar på det där med portot.... om alla skickar till 14 per blir det 14*14 = 196 frimärken minst.
Om alla skickar fröna till en person med ett frankerat returkuvert blir det såå mycket billigare för alla eller?

Nu har jag förvisso aldrig varit med och skickat busförn tidigare men riktigt så kan det ju aldrig blir även om man skickar till 14 personer.

För inte kan väl frankeringen per brev bli 14 frimärken? Det är ju över 2kg per brev isåntfall och så mycket väger ju inte fröer, det rör sig väl snarare om 1-2 frimärken per brev beroende på hur stora fröer det gäller. Alltså 14*2 som mest = 28 frimärken = 168:-

Eller missförstod jag hur du tänkte med 14*14?
Margith
CITAT (Crazy4Flowers @ 02-10-2009, 09:57) *

Förvisso har du rätt i det, men det skulle innebära att nån måste ta på sig arbetet med att samla ihop alla fröer och sen vidarebefordra dem.
Sen sa vi förra året att vi skickar kuverten när det är dags att så dem, vilket innebar att kuverten låg i brevlådan från före årsskiftet och framåt april.

Personligen tycker jag att vi fortsätter så och bara accepterar att det kostar 15-16 frimärken om man vill vara med.

15 frimärken per pers + 1 extra eftersom vi har en vän i Frankrike också wub.gif Och hon måste sannolikt frankera varje kuvert med "dubbelt porto" så totalt betalar vi nog alla tillsammans en bra bit över 200 frimärken för det här.
Lady Hamilton
Håller med Margith kompiskram.gif det blir ju max 15-16 frimärken (förresten så kände jag mig lite "mallig" när jag skulle posta till Rosmarin
-Skall be att få frimärke till Frankrike... sleep.gif .........-Åh! Har du en vän i Frankrike? frågade kassörskan. -Japp! kompiskram.gif det har jag svarade jag då)
Och vad jag minns så var det ingen i fjol som reagerade på portot så det löser sig säkert för alla
DykUnderYtan
Men det blir oändligt mycket mer jobb för den stackare som ska skicka ut till alla. Dessutom skickas ju fröerna ut olika tider beroende på när de sås, eller?? tongue.gif

Hmm... konstigt att mitt svar inte kom in när jag postade det... de andra har ju redan svarat så bra så. smile.gif

Peztis
Men nu fattar jag inte....

Det måste väl finnas en lista med alla adresser vi kan göra?

Vi är 15 personer, dvs jag skickar till 14 personer. med störta sannolikhet så väger kuvertet inte mer än 20 g och då kostar det 6:-
14 st * 6 kr = 84:- + ett extra för vår vän i framkrike så 90:- ... Eller har jag missuppfattat något?
Maggan H
PMa er adress o alias till mig så sammanställer jag listan och skickar den via PM till alla berörda som i sin tur skickar ett kuvert till alla med sina egna fröer när det blir dags. Funkade bra i fjol. tummenupp.gif
Crazy4Flowers
Jag har aldrig varit med förut, fattade inte det där med att man skulle skicka när det är dags att så....
Trodde att man skulle skicka nu med såråd.

Det var bara en tanke gillar inte att gynna posten när man kan undvika det.

Tänkte bara på att det skulle bli hemskt många kuvert och frimärken som skulle skickas hejvillt, min sparsamma sida slog till, visst skulle det bli ett hästjobb att samanställa men skulle alla skicka med frankerat retur kuvert så skulle det underlätta hur mycket som helst.

15 personer som ska skicka 14 kuvert menar jag förståss 210 kuvert och 224 frimärken 1.344:-

Skulle någon sammanställa och skicka ut skulle det bli ett kuvert att skicka dit och en för returen, ett frimärke dit och troligen 2 tillbaka. = 2 * 14 =28 kuvert och 42 frimärken 252:- + lite extra kanske då till frankrike.

Märks det att jag jobbar med siffror om dagarna?? hihi

Jag som inte har varit med förut, är det något mer man ska känna till?

Spännande detta, hmmm undras vilka frön man ska välja ut, vilket dilemma.
Crazy4Flowers
Fick en ide, om ni vill så kan jag göra en "hemlig" sida på min hemsida och skriva i allas adresser, den kan skickas ut i ett pm som länk och alla kan lätt gå in och kika när det är dags att skicka sina fröer, skulle även kunna uppdatera med när kuverten lämnar oss bara jag får den infon. Då är det bara att köra ett bokmärke på den och gå in och kika då och då.

rose.gif

Platinum
CITAT (Crazy4Flowers @ 02-10-2009, 21:55) *
Fick en ide, om ni vill så kan jag göra en "hemlig" sida på min hemsida och skriva i allas adresser, den kan skickas ut i ett pm som länk och alla kan lätt gå in och kika när det är dags att skicka sina fröer, skulle även kunna uppdatera med när kuverten lämnar oss bara jag får den infon. Då är det bara att köra ett bokmärke på den och gå in och kika då och då.

rose.gif

Hakar på den gamla linjen och har pm:at TS.
Crazy4Flowers
CITAT (Platinum @ 02-10-2009, 21:59) *
Hakar på den gamla linjen och har pm:at TS.

Ja självklart ska TS få in alla adresser, men om ni skulle vilja sedan så går det att göra senare, det är bara fantasin som sätter stopp. Tex så skulle det gå att skriva vem som kom på vad avsändaren hade för sort osv....

Ska nog vara tyst med mina ideer, glöm det jag har skrivit tidigare.

PM på väg TS

Peztis
Crazy4Flowers:

Nä, var inte tyst! Jag älskar nya idéer! OK, alla idéer är inte bra men det får en att hajja till ibland! Och fundera...

Om man nu ska spara in porto, ett alternativ är väl i så fall att en får alla fröpåsar och sedan sänder ett kuvert med 14 påsar (en från vardera deltagare förutom ens eget) i samt ett exta kuvert som är tomt men med frankering och adresserat till sig själv... Fast i så fall ska någon hålla koll på det och då får man alla påsar på en gång och inte när det är dags att så. Och så bör man veta ungefär hur mycket kuvertet väger så man har satt på tillräckligt med porto.

Jag skickade ett kuvert i veckan med två påsar fröer och det vägde ca 10 g, det borde innebära att 14 påsar skulle väga ca 70 g + kuvert och klara 100 g-gränsen, dvs 2 frimärken.

Japp, det blir ju VÄLDIGT mycket billigare för oss med 2 frimärken till den som tar emot alla samt två tillbaka i st f 14 frimärken...

Jag bara spånar...
Crazy4Flowers
CITAT (Peztis @ 02-10-2009, 22:24) *
Crazy4Flowers:

Jag skickade ett kuvert i veckan med två påsar fröer och det vägde ca 10 g, det borde innebära att 14 påsar skulle väga ca 70 g + kuvert och klara 100 g-gränsen, dvs 2 frimärken.

duh.gif vad dum jag är haha självklart ska det vara fröer i kuvertet och ett extra kuvert med porto med i den man skickar och då räcker det inte med ett frimärke det blir minst 2-3 frimärken dit och 2-3 frimärken "hem"

och mer ideer, om alla la dit 1 frimärke extra till den som samlade in fröerna .... ja för besväret.

shhh sluta nu.

Men vi kommer ju alla att skicka olika tider om jag fattar allt rätt, men hur vet man när det ska sås? Alla har ju olika förutsättningar och vet den som skickar när det är bäst att sätta dom? wacko.gif
Peztis
Crazy4Flowers, sluta inte... jag hade precis samma tanke med ett extra frimärke! smile.gif
Och är man snäll så skickar man med dem lösa, inte fastklistrade redan...

Och jag fortsätter lite till... om man skickar alla påsar nu och startar tråd (som sagts tidigare) när det är dags, det är väl lika spännande det...?

Äsch, jag tror vi sabbar allt för de som redan har gjort det här en gång. Kanske bäst att vara tyst och gå och lägga sig nu! d010.gif
blomkronan
giggle.gif Va ni är påhittiga smile.gif tummenupp.gif

Lite av grejen tycker jag.... var att man fick så många brev tummenupp.gif yahoo.gif

Tidigare vad brevlådan bara till för reklam och räkningar ranting.gif
Men nu får man brev titt som tätt från en odliat wub.gif

När brevet kom var det som julafton varje gång santa.gif om alla fröna skulle komma i ett kuvärr med alla på en gång så är lite av det roliga borta... sad.gif

Jag förstår hur ni tänker med att spara porton... Men jag tycker vi håller oss till roliga sättet smile.gif, alla skickar sitt frö när det är dax att så det.... en del kommer skicka före jul pga att fröna behöver staffiliseras (stavar man så?) andra skickar i jan-april.
kompiskram.gif
DykUnderYtan
Jag håller med blomkronan även om tanken med att spara proto inte är dum alls. Kul att få lite annat är räkningar och reklam i brevlådan. smile.gif
Platinum
CITAT (blomkronan @ 03-10-2009, 08:10) *
staffiliseras (stavar man så?)

Jag tror nog det är stratifieras du menar eller hur?
Maggan H
Vi kör på på det 'gamla' sättet, det blir både lättast och roligast, även för posten! angel_not.gif Jag har redan fått in ett antal adresser, skicka ni andra också!

Har alla bestämt vilken sort ni ska skicka? -fear-.gif Jag velar ännu... Det ska ju vara svårt.... giggle.gif
DykUnderYtan
Japp, jag är klar! Väntar bara på att det ska bli dags att så... får väl se hur svårt det är sen. smile.gif
Maggan H
Nu har jag fått lite hjälp av MariaS med mina tilltänkta små busar, så jag är också klar! crazy.gif

Behöver ni tips eller hjälp så kontakta MariaS, som har gått med på att våra vår 'mentor'! Hon har fått gå ed på att inte avslöja något om andras frön och växter crazy.gif och har därmed tystnadsplikt! [attachment=42734:gr_n_flinsmiley.gif]
Maggan H
CITAT (Crazy4Flowers @ 02-10-2009, 23:29) *
Men vi kommer ju alla att skicka olika tider om jag fattar allt rätt, men hur vet man när det ska sås? Alla har ju olika förutsättningar och vet den som skickar när det är bäst att sätta dom? wacko.gif

Det kommer utförliga instruktioner dels med fröerna dels i tråden som startas när det är dags att så, så ingen kommer att behöva gå och undra. Tex när jag skickar mina fröer startar jag en tråd som jag kallar Maggan Hs busfrön och talar om att nu kommer fröerna snart och vi sår 1 april. Sen följer vi upp sådd, groning och allt annat som dyker upp på vägen, lägger upp bilder och jämför, gissar och gissar.... Förra omgången hade jag fått björkfrö i min plantjord och de ställde till det för mig gång på gång! devil.gif
MariaS
CITAT (Maggan H @ 03-10-2009, 14:54) *
Nu har jag fått lite hjälp av MariaS med mina tilltänkta små busar, så jag är också klar! crazy.gif

Behöver ni tips eller hjälp så kontakta MariaS, som har gått med på att våra vår 'mentor'! Hon har fått gå ed på att inte avslöja något om andras frön och växter crazy.gif och har därmed tystnadsplikt! [attachment=42734:gr_n_flinsmiley.gif]

yes.gif innocent.gif sleeping.gif

Peztis
Haha, jag förstår verkligen tjusningen med att det kommer annat än räkningar! Jag ser hur sonen (4,5 år) skiner upp när han får post, lite julaftonskänsla!

Hoppas ingen tog illa upp med att Crazy4Flowers och jag satt och adderade och multiplicerade.

Tänkte på det där med att "Första april så sår vi!". Hur funkar det med de olika zonerna? Det brukar ju stå på (köpta) påsar att sådags i landets södra delar är en och norra delar är en annan.

Äsch, nu spolierar jag väl allt igen! nono.gif
blomkronan
CITAT (Peztis @ 03-10-2009, 16:53) *
Haha, jag förstår verkligen tjusningen med att det kommer annat än räkningar! Jag ser hur sonen (4,5 år) skiner upp när han får post, lite julaftonskänsla!

Hoppas ingen tog illa upp med mitt och Crazy4Flowers satt och adderade och multiplicerade.

Tänkte på det där med att "Första april så sår vi!". Hur funkar det med de olika zonerna? Det brukar ju stå på (köpta) påsar att sådags i landets södra delar är då och norra delar är en annan.

Äsch, nu spolierar jag väl allt igen! nono.gif

Nej då du spolierar inte smile.gif Inga frågor är dumma flirting.gif
Det är klart att utplantering inte kan ske samtidigt... men förkultivering inomhus kan ju ske i stort sätt samtidigt smile.gif Ska föröet stratifieras (tack för stavningen Platinum) kan ju alla oxå börja samtidigt, uppkomsten kan då variera... men vill man få igång fröna tidigare kan man ju ta in dom i vår, alla samtidigt... beror på vad busfrö-mamman tycker.
Peztis
Vet du Blomkronan, det finns visst dumma frågor!

Jag har jobbat som telefonist och fick VÄLDIGT ofta frågan "Ska han prata länge?" Öh, joooo... 3 minuter och 15 sekunder till ska han prata...

Hur i HELA FRIDEN ska jag kunna veta hur länge någon tänker prata i telefon? duh.gif
blomkronan
CITAT (Peztis @ 03-10-2009, 18:48) *

Jag har jobbat som telefonist och fick VÄLDIGT ofta frågan "Ska han prata länge?" Öh, joooo... 3 minuter och 15 sekunder till ska han prata...

Hur i HELA FRIDEN ska jag kunna veta hur länge någon tänker prata i telefon? duh.gif

JO, du har rätt giggle.gif jag jobbar som butikssäljare och där får vi masssssor med dumma frågor oxå... men här på odla finns inga dumma frågor flirting.gif
Gillan
CITAT (Peztis @ 03-10-2009, 18:48) *

Jag förstår vad du vill säga, men jag vill ändå vidhålla att det inte finns några dumma frågor, det är upp till dig själv att bestämma det. Och enligt mig finns det inte frågor som är nog dumma att ställa kompiskram.gif

Och nej Maggan, jag har ff fullt upp med att bestämma vilka fröer jag ska skicka till er, men i år är jag i alla fall förberedd giggle.gif
Fny
nu har jag införskaffat de fröer som jag ska dela med mig av... tongue.gif
Crazy4Flowers
Ingen är nyfiken här wink.gif
Funderar fortfarande på vad alla skulle tycka vore kul, ingen lätt uppgift vi har här, men vad spännande det ska bli, undras om gubben får spader om jag säger att jag behöver ett gäng med hyllor och lysrör till, har lite fullt hemma nu och jag har inte sått något på länge....(6 månader) har man lediga platser så nog fyller man de.

Hmmm undrar om några av mina Hoyor får emigrera till jobbet.
Rosmarin
Ojoj, jag har nu läst igenom de senaste dagarnas inlägg i tråden och det var mycket räknande! giggle.gif
Jag för min del håller med Blomkronan om att en av de saker som var jätteroligt förra året var just att kuverten ramlade ner lite då och då i brevlådan. Detta var även praktiskt eftersom det är lätt att förlägga whist.gif fröer som ska sås långt efter dess ankomst. Om allt detta skulle samordnas av en person, med fröpåsar samt såbeskrivningar till varje fröpåse så skulle förmodligen kuvertet bli ganska tungt i alla fall och dyrt att skicka. Alla kanske inte har bestämt sig för vilket frö de vill skicka redan i december dessutom. Vissa frön behöver ju som sagt sås redan då för stratifieringens skull.

Jag är medveten om att jag upprepar det som vissa av er redan har skrivit men det är så här jag tycker. Jag tycker att förra årets upplägg fungerade väldigt bra:

Att var och en skickar sina fröer lite innan de ska ner i jorden med såbeskrivning bifogad. (Praktiskt att ha detta på papper som man kan ta med sig när man ska ut och så fröerna). Sedan skapar man en tråd där man kan dels påminna om att det är dags, dels för att förtydliga om någonting är oklart i den beskrivning som man har skickat med.

CITAT (Margith @ 02-10-2009, 16:34) *
...
eftersom vi har en vän i Frankrike också wub.gif Och hon måste sannolikt frankera varje kuvert med "dubbelt porto" så totalt betalar vi nog alla tillsammans en bra bit över 200 frimärken för det här.

smiley_small_hug.gif
Jo, det gör vi säkert men jag tycker att det är värt vartenda öre! Så mycket nöje för relativt lite pengar...
Rosmarin
smiley_small_hug.gif

CITAT (Lady Hamilton @ 02-10-2009, 16:41) *
Håller med Margith kompiskram.gif det blir ju max 15-16 frimärken (förresten så kände jag mig lite "mallig" när jag skulle posta till Rosmarin
-Skall be att få frimärke till Frankrike... sleep.gif .........-Åh! Har du en vän i Frankrike? frågade kassörskan. -Japp! kompiskram.gif det har jag svarade jag då)
Och vad jag minns så var det ingen i fjol som reagerade på portot så det löser sig säkert för alla

smiley_small_hug.gif
Brevbäraren här hos oss var också mäkta imponerad förra året vill jag minnas. Hon sa att "Oj vad mycket post du får från utlandet! Så många vänner du har som skriver brev till dig!" yes.gif
Solstorm
Nu är ju inte jag med i år men jag kan ju påminna lite om hur det var förra året giggle.gif
Vissa odlaiter är antingen mer tävlingsinriktade än andra eller så har de kanske bara väldigt svårt att förstå skrivna instruktioner whistling.gif

Om fröerna skickas långt innan startdatum så kommer ändå några att så på direkten de får dem. De ha plantor redan innan de andra har fått fröerna i jorden. laugh.gif

Mitt tips är att skicka bara två-tre dagar före startdatum och posta fröer som ska till utlandet två dagar innan övriga fröer postas
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 03-10-2009, 14:54) *

Men ser man på! Har vi fått en mentor! Tjusigt bravo.gif ... då finns det ju hopp om det om man får frågor om sina egna fröer som man inte kan svara på...

Toppen Maria! bravo.gif blomma.gif

CITAT (Solstorm @ 05-10-2009, 18:38) *
Nu är ju inte jag med i år men jag kan ju påminna lite om hur det var förra året giggle.gif
Vissa odlaiter är antingen mer tävlingsinriktade än andra eller så har de kanske bara väldigt svårt att förstå skrivna instruktioner whistling.gif

Om fröerna skickas långt innan startdatum så kommer ändå några att så på direkten de får dem. De ha plantor redan innan de andra har fått fröerna i jorden. laugh.gif

Mitt tips är att skicka bara två-tre dagar före startdatum och posta fröer som ska till utlandet två dagar innan övriga fröer postas

yes.gif tummenupp.gif ...huvudet på spiken!
Crazy4Flowers
Det låter jättekul att det dimper ner kuvert lite då och då, det var bara jag som tänkte efter lite och ja kanske lite för mycket men jag visste inte hur ni hade gjort innan. Trodde att alla skulle skicka samtidigt ändå och ja..... sparsam som man är, man vill ju att pengarna ska räcka till många blommor, det är säkert någon fler som vill det.

Klart vi kör så som det är tänkt.
Inte lätt att veta saker när ingen har sagt något....

Det är inga problem att skicka fröer med posten? Tänkte på kyla, maskiner osv... har läst någonstanns att sorteringsverken har mosat frön, har någon varit med om det? Jag har inte råkat ut för det vad jag vet.
Gillan
CITAT (Rosmarin @ 05-10-2009, 18:24) *
Ojoj, jag har nu läst igenom de senaste dagarnas inlägg i tråden och det var mycket räknande! giggle.gif
Jag för min del håller med Blomkronan om att en av de saker som var jätteroligt förra året var just att kuverten ramlade ner lite då och då i brevlådan. Detta var även praktiskt eftersom det är lätt att förlägga whist.gif fröer som ska sås långt efter dess ankomst. Om allt detta skulle samordnas av en person, med fröpåsar samt såbeskrivningar till varje fröpåse så skulle förmodligen kuvertet bli ganska tungt i alla fall och dyrt att skicka. Alla kanske inte har bestämt sig för vilket frö de vill skicka redan i december dessutom. Vissa frön behöver ju som sagt sås redan då för stratifieringens skull.

Jag är medveten om att jag upprepar det som vissa av er redan har skrivit men det är så här jag tycker. Jag tycker att förra årets upplägg fungerade väldigt bra:

Att var och en skickar sina fröer lite innan de ska ner i jorden med såbeskrivning bifogad. (Praktiskt att ha detta på papper som man kan ta med sig när man ska ut och så fröerna). Sedan skapar man en tråd där man kan dels påminna om att det är dags, dels för att förtydliga om någonting är oklart i den beskrivning som man har skickat med.

smiley_small_hug.gif
Jo, det gör vi säkert men jag tycker att det är värt vartenda öre! Så mycket nöje för relativt lite pengar...

Håller med till hundra procent, vad jag däremot börjar få svårt för, är att jag hela tiden blandar ihop Rosmarine och Blomkronan...........Det är inte klokt! För jag gör verkligen det..........förlåt till er båda wub.gif
blomkronan
CITAT (Gillan @ 05-10-2009, 22:35) *
Håller med till hundra procent, vad jag däremot börjar få svårt för, är att jag hela tiden blandar ihop Rosmarine och Blomkronan...........Det är inte klokt! För jag gör verkligen det..........förlåt till er båda wub.gif

giggle.gif helt ok kompiskram.gif
Rosmarin
CITAT (Gillan @ 05-10-2009, 22:35) *

giggle.gif Värre kunde det väl vara... Vi har ju aldrig träffats personligen (i alla fall inte ännu). Det brukar vara lättare när man kan associera signaturen till ett ansikte. smile.gif
smiley_small_hug.gif

Edit: Hade stavat fel...
Rosmarin
CITAT (Crazy4Flowers @ 05-10-2009, 22:21) *
Det låter jättekul att det dimper ner kuvert lite då och då, det var bara jag som tänkte efter lite och ja kanske lite för mycket men jag visste inte hur ni hade gjort innan. Trodde att alla skulle skicka samtidigt ändå och ja..... sparsam som man är, man vill ju att pengarna ska räcka till många blommor, det är säkert någon fler som vill det.

Klart vi kör så som det är tänkt.
Inte lätt att veta saker när ingen har sagt något....

Det är inga problem att skicka fröer med posten? Tänkte på kyla, maskiner osv... har läst någonstanns att sorteringsverken har mosat frön, har någon varit med om det? Jag har inte råkat ut för det vad jag vet.

Nej det är ju inte så lätt att veta! trostar.gif

Hoppas att vi alla är överens om årets upplägg och att alla vet hur det ska gå till nu? Vad säger ni gänget? Gör vi som förra året (med ändringen att endast en sorts frö per person får kallas busfrö giggle.gif ) eller ska någonting ändras?

Fröer med posten brukar inte vara några problem. De brukar tåla det mesta. kompiskram.gif
Fny
har det sagts något datum då fröerna bör skickas?
Kajsa i Arvika
Nej, bara adresslistan blir klar kan du skicka i stort sett när du vill.. naughty.gif

Om fröer bör ha en kallperiod för att gro är det ju bra om de kommer lite tidigare.. jag använder t ex inte kylskåp utan ställer ut krukorna..
blomkronan
tummenupp.gif för ETT busfrö... men bonusfrön är kul att få shy.gif dom kan ju namnges, och sås vid ett annat tillfälle så vi får plats med busfröna i första hand, och gissningarna blir bara på busfröna...

edit: Jo till er som inte var med förra året... Vi skulle bara skicka ETT busfrö men alla skicka 2 eller 3 sweatingbullets.gif det vart lite mycket att hålla reda på... då var vi 14 st med i bustråden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon