|
Full version: Frökedja 1,
Margith
27-09-2009, 13:18
Nu ligger kuvertet i brevlådan! Nr 1 ska alltså (om brevbärarna sköter sig) ha kuvertet på tisdag. Ett stort tack till Eva 33c som skickat mig 22 fröpåsar att bifoga i de här kedjorna, trots att hon inte vill vara med själv i år  . Jag har fördelat hälften av dem i de här kuverten, resterande hälft lägger jag i när ”varv 2” startar. Skriv gärna en liten kommentar i den här tråden, när ni får kuvertet, eller när ni skickar det vidare. Och för att varv 2 ska gå så fort som möjligt: är det så att du redan när du får kuvertet vet att du inte vill vara med på ett andra varv: var snäll och stryk över ditt namn i adresslistan innan du skickar det vidare. Nu hoppas jag att ni hittar nya spännande favoriter i kuvertet, sånt som ni aldrig har haft en tanke på att köpa fröer till, men som visar sig vara växter som ni absolut inte vill vara utan hädanefter.
Vi väntar med spänning! Jag var visst nr 3, om jag minns rätt.
Jag är nr 2 i frökedja 1. Ska man skriva vad man tagit och vad man lagt dit också? Eller får det vara en överraskning för var och en vad som komma skall?
blomkronan
27-09-2009, 20:31
 jag är nr 4
Solstorm
28-09-2009, 11:13
Tur att jag inte hör till de första. Jag håller på att rensa fröerna från bös nu. En del fröer är svårare än andra att tröska rent. Om ett par dagar kommer jag att vara klar i alla fall.
Jag kommer att lägga i dubletter men antalet sorter kommer att vara lika många som jag plockar ur. Jag kommer ex att ta fem sorter och lägger i fem sorter men två av varje. På så sätt kan fler ta del om något är speciellt eftertraktat. Jag har redan bestämt mig för att vara med på varv två. Alla frösorter är inte mogna ännu.
Margith
28-09-2009, 12:59
Jag vet inte hur man gör när man citerar flera stycken, men RitRat: jag tycker att det är roligast om vi inte berättar alltför mycket om vad som finns/fanns i kuvertet. Jag blir så fruktansvärt avundsjuk om jag får höra att nån lagt fingrarna på en fröpåse som jag nästan skulle kunna ge min själ för  och jag tycker att det är jättespännande att vänta på kuvertet och inte veta vad som finns i det. Men ni skriver naturligtvis precis vad ni vill Och Solstorm: förra året gjorde jag också så att jag la in dubletter av några sorter, men såg till att det ändå fanns minst 20 olika i kuvertet. I år blev det inga dubletter... ärligt talat grävde det ett ganska stort hål i mina frölåda att få ihop 20 fröpåsar till 3 kedjor Men tack vare Eva 33c, finns det lite mer än 20 olika i kuvertet nu. Och att lägga in nån extrapåse, dublett eller ej, är nog en förutsättning för att det ska kunna bli ett andra varv. Men snälla ni, tänk lite på portot. Finns det redan 2 fröpåsar av nåt, är det kanske inte så stor idé att lägga in en 3:e påse
Solstorm
28-09-2009, 13:19
Nej, jag tycker absolut att man ska undvika att lägga i sådana sorter som redan ligger i kuvertet. Det är ju bra om man skriver frösorten så noga som man kan. Gärna både på svenska och latin (om man kan) och vilken färg. Sedan så är vi ju medvetna om att avkomman inte alltid får samma färg som moderplantan.
Jag som är dålig på latinska nämn (även om jag läste latin för hundra år sedan) är särskilt tacksam för det svenska namnet också. Läste i förra tråden att det inte alltid fanns och att det var någon där som efterlyste det.
Margith
28-09-2009, 13:45
Själv är jag jättedålig på alla namn, vetenskapliga eller ej... Jag använder: http://skud.ngb.se/index.php?option=com_wr...r&Itemid=40där kan jag söka både på svenska och vetenskapliga namn. Enda nackdelen är att jag måste stava rätt!
Margith
02-10-2009, 14:13
I år tog Frökedja 1 hastighetsrekordet! Redan när kuvertet var framme hos nr 2 på listan, saknades adresslistan Ni må förlåta att jag inte kan låta bli att retas lite  ... det innebär inte några större bekymmer... jag fixar en ny adresslista som kommer in i kuvertet förr eller senare och fram till dess PM:ar jag adressen till nästa, hör bara av er
Frökuvertet kom till mig, nr. 2, och adresslistan i ett annat kuvert dagen efter!! Allt väl! Det är säkert lätt att glömma, fröna är ju huvudsaken. Papperet kommer i andra hand. Låt oss skärpa oss. Jag är inte den noggranna och pedantiska sorten, hoppas allt går bra, t.ex. att jag alltid vet var jag lagt kuvertet..... Skräcken är väl att man inte hittar fröna som ska skickas vidare. Hoppas det aldrig hänt eller ska hända.
Oh jisses, jag är härnäst och jag har inte fixat mina fröpåsar än! Jaja, jag har väl några dagar på mig än... Tur vi inte har lördagsutdelning i Sverige längre, hehe. RitRat, skynda inte för min skull!
No worries, Peztis. Jag ska ta det lugnt. Mina egna fröpåsar är inte heller färdiga än. Håller på här och söker latinska namn. Jag tycker det är jättebra om både svenskt o latinskt står på påsen.
Sådärja. Fröpåsar färdiga och namngivna. Jag kommer att lägga in några fler påsar än jag tar. Men då är det några väldigt vanliga frön också. Hoppas det går bra.
Det är så otroligt njutbart att ordna och sortera bland de små fina fröpåsarna så ni anar inte! (Jodå, ni som varit med förr, ni vet ju.) Jag ordnar dem i grupper, högar och rader och bara gläds åt tanken om våren som kommer.
Är inte med i denna frökedja men förstår precis. Enda glädjen med hösten (förutom att plocka svamp)är att sortera frö o planera vårens sådd.
Då vet jag vad jag ska göra i kväll när min man tittar på vansinnigt trist hockey...
Hur mycket frö ska man eg lägga i varje påse...? Lite så som om man köpt dem i affären, eller?
Peztis, jag tror en bra grundidé är att lägga ungefär den mängd som finns i köpta fröpåsar, eller gärna mer.
Jag har lagt ganska mycket i vissa, och då finns ju möjligheten att dela på påsen, alltså ta hälften, eller en liten del av EN påse. Men förstås ska man se till att mängden som återstår är riklig, ungefär som i köpta påsar.
Eller vad säger Margith, vår frökedjegeneral?
Solstorm
03-10-2009, 19:33
Nu svarar jag, Margith får bättra på mitt svar sedan. Det går inte att ange en speciell mängd. Vissa köpefröer är det 5 frö av, andra tusen. Man får nog försöka uppskatta själv. Är det en ovanlig sort som ger få frö så får man helt enkelt nöja sig med en liten portion. Misstänker man att grobarheten är låg så får man öka på mängden. Är det en sort som ger rikligt med frö och de inte är alltför stora så kan man ju göra en större portion.
Margith
03-10-2009, 20:33
Jag vet inte om det finns nån anledning att bättra på det svaret Jag brukar säga: lägg i lika många frön som du skulle vilja ha om du fått påsen.
Nu har jag suttit och lagt en del fröer i små påsar - en lördagkväll!!!
Hade tänkt lägga rudbeckia i påsar men yick! det var små 1-2 mm stora orangea larver med så de åkte i komposten som ska till kommunen. Bläääää...
Poppis om jag hade spridit en massa larver också! "Här kommer en påse frö med larver av okänd sort", liksom!
I morgon måndag postar jag till Peztis. Det är 24 sorter, la till några fler än jag tog. Två finns i dubbla uppsättningar.
Mycket nöje!!!!
Tummelisa
04-10-2009, 21:09
äntligen funkade uppkopplingen. jag var nog först med att glömma adresslistan. bara några timmar efter att den dimpt ner i brevlådan. det lustiga var att jag en sista gång tog ut och kollade de fröer jag skulle skicka, så det inte blivit ngt fel. och så klart glömde..
nu går jag otåligt och kollar grodden (kunde verkligen inte hålla mig) i skafferiet, ovanför kylen. otålig och spänd av förväntan
I dag har jag samlat lite till fröer som mognat på lotten, det är verkligen på gränsen för många sorter, men de får åka med i omgång två. Spännande det här.
blomkronan
04-10-2009, 23:06
CITAT (Peztis @ 03-10-2009, 21:52)  Nu har jag suttit och lagt en del fröer i små påsar - en lördagkväll!!!  När man håller på med fröer och odling tappar man tid och rum Om jag räknat rätt så är du nr tre... och jag är nr fyra. Då får jag sätt på ett kol och plocka ihop några påsar...  Så jag är bered... när kuvertet kommer till mig
Hej flickor! För enligt listan så är vi bara flickor! Japp, jag har alltså fått påsen idag! Himlans vad skoj! Jag har redan petat ut av de fröer jag ville ha - det bidde många små påsar här på mitt bord! Nu hinner jag ju tyvärr inte få påsen ivägsänd idag (de har redan tömt brevlådan) men du borde nog kunna vänta dig godispåsen på torsdag eller så! Men vad skoj det var att få sitta där och klura! Nu har ju jag inte lagt mina i små återförslutningsbara påsar men ni får pillra upp dem bäst ni kan dvs om ni inte vill ta en hel påse för jag la i flera påsar av samma sort så... Om det är något som passar, vill säga. Kan ju tillägga att min man är redan trött på alla dessa fröer!
blomkronan
06-10-2009, 16:29
CITAT (Peztis @ 06-10-2009, 17:05)  Kan ju tillägga att min man är redan trött på alla dessa fröer!   Du kan ju hälsa din man att han är inte ensam Har tagit beslag på HELA köksbordet.... måste ju vara förberedd...........
Hehe... jag passade på att fixa med fröerna medan han sov (han är förkyld).
Sedan har jag varit kreativ! Jag tog en jiffypåse och satte en bit plastficka på den så när nästa ska skicka så behöver den (el Blomkronan i detta fallet) bara skriva en lapp med nästas adress och sätta i, frimärkena kan man väl försöka pillra bort och ersätta med nya eller helt enkelt klistra över. Påsen är försluten med jungfruben så nu kan fler använda samma! Borde i alla fall hålla i några försändelser.
Blomkronan, gillade din adress! Hur har du lyckats få den?
Ja just det; Hej Flickorna!
Jag tyckte det var jättespännande att googla på alla frönamnen, och försöka fantisera hur de skulle se ut just hos mig! Jag behöll påsarna i många dagar, för det var roligt att pyssla med alla fröna.
Ni ska inte skynda och posta dem samma eller följande dag, tycker jag, utan njuuut av de små påsarna länge!
Peztis; vad fiffigt att klistra på en plastpåse för adresslappen, bara att byta ut! På frimärkena kan man ju klistra någonting innan man sätter på nya, om man inte kan riva loss dem.
Jag ska vänta till våren med alla sådderna. Bara en sak måste jag kontrollera: Är någon sort en perenn som behöver kyla innan sådd??? Ska börja ta reda på det.
Ritva
blomkronan
06-10-2009, 22:32
CITAT (Peztis @ 06-10-2009, 18:40)  Blomkronan, gillade din adress! Hur har du lyckats få den?
Blomkronan.... Och en adress som för tankarna direkt till intresset!
Hörni, på vår lokalradio finns det en meteorolog som heter Lisa Frost! Jo det är sant. Hon är en av dem som läser väderprognoserna. Och när hon presenterar sig på slutet, kan man inte annat än le: ".... och jag heter Lisa Frost!"
Lisa Frost - jisses vad hon måste vara trött på alla kommentarer!
För mig gick det fort! Jag ville ha av det mesta så jag petade ur några enstaka frön av en hel del (lämnade mycket kvar, ingen fara). Som jag PM:ade till RitRat, detta är helt perfekt för många gånger får man alldeles för mycket fröer när man köper och så blir det liggande... Vi kanske skulle ha en liknande tråd med överblivna köpefröer, inga garantier för kvalitet då de kanske inte är helt färska?
Irene_L
07-10-2009, 08:04
CITAT (Peztis @ 07-10-2009, 08:40)  Vi kanske skulle ha en liknande tråd med överblivna köpefröer, inga garantier för kvalitet då de kanske inte är helt färska? Förra året fanns också fröbyte av köpefröer. Det var Margith som höll i den också! Nu vet jag inte om hon har tänkt det i år också ....hoppas det. Så här såg tråden ut: http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...amp;hl=frökedja
Margith
07-10-2009, 08:41
Jag var inne på att hoppa över fröbytet-köpesfröer i år, eftersom intresset inte var speciellt stort förra året. Men jag har några påsar att bidra med, så inte mig emot, nog kan vi göra om det i år igen Jag kan ju alltid skriva ett litet inlägg och kolla intresset.
Irene_L
07-10-2009, 08:43
CITAT (Margith @ 07-10-2009, 09:41)  Jag var inne på att hoppa över fröbytet-köpesfröer i år, eftersom intresset inte var speciellt stort förra året. Men jag har några påsar att bidra med, så inte mig emot, nog kan vi göra om det i år igen Jag kan ju alltid skriva ett litet inlägg och kolla intresset. Ja gör det...jag är intresserad! Hjälp.....jag har ju tänkt så mindre nästa år......tror inte det kommer att gå..
CITAT (Irene_L @ 07-10-2009, 09:43)  Hjälp.....jag har ju tänkt så mindre nästa år......tror inte det kommer att gå..  Ja, det gör vi ju alla, tror jag, men det blir bara mer o mer. Bara att inse. *** Senhöst-tankar: Nä nu ska jag ta en paus till våren o bara så en tiondel av förra årets. *** Tankar i maj: Hoppsan, nu blev det 150 % av fjolårets. Köpefrö-kedja låter intressant, men jag är rädd att jag har många påsar som är 5-10 år gamla eller äldre. Jag kan aldrig kasta något!!! Årtal är också svårt eller omöjligt att hitta på dem! Vad gör man då?
RotRat: kollar grobarheten!
Lägg några (10 st kan vara lämpligt) frön emellan blött hushållspapper, sätt en påse runt så torkar det inte så fort. Oftast så står det ju på påsen hur lång tid det tar för dem att gro. Om sex av de 10 gror är grobarheten 60%... Sedan får det väl bestämmas hur hög grobarhet det bör vara för att få vara med i listan.
Eva 33c
07-10-2009, 18:28
CITAT (Peztis @ 07-10-2009, 10:43)  RotRat: kollar grobarheten!
Lägg några (10 st kan vara lämpligt) frön emellan blött hushållspapper, sätt en påse runt så torkar det inte så fort. Oftast så står det ju på påsen hur lång tid det tar för dem att gro. Om sex av de 10 gror är grobarheten 60%... Sedan får det väl bestämmas hur hög grobarhet det bör vara för att få vara med i listan. Funkar jättebra, utom på de perenner/buskar som behöver en vinterperiod för att gro. Så om det inte gror behöver det alltså inte nödvändigtvis vara fel på fröerna.
Sant... Men då brukar det väl stå på påsarna om de ska stratifieras. Sedan så tar ju vissa fröer vääääldigt lång tid på sig att gro! Som de palmfröer jag har satt i jorden, det kunde ta upp till 18 månader innan de började gro! Då har jag nog tröttnat ganska rejält... bara 17 månader kvar, liksom.
Eva 33c
07-10-2009, 22:59
CITAT (Peztis @ 07-10-2009, 22:11)  Sant... Men då brukar det väl stå på påsarna om de ska stratifieras. Långt ifrån alltid faktiskt... Ibland föreslås höstsådd/stratifiering lite slentrianmässigt för alla perenner. Och det är ju behändigt i praktiken, eftersom de som som inte behöver kallperiod ändå inte tar någon skada av det. Men just med tanke på grobarhetstest så räcker inte en sån anvisning. Men man kan ju testa fröerna, och sedan kolla upp de sorter som inte grott, om de s a s borde gjort det. Om man nu har såna mängder att man kan avvara några till test då... ( 17 månader känns ju lite häftigt)
blomkronan
08-10-2009, 22:54
SÅ!..... FÄRDIG  Jag fick kuväret i kväll, plockat ut dom jag ville ha och packa nya... Det är julafton ofta  hitta frön jag inte annars hade köpt, men som jag ville ha och en del visste jag inte ens om att dom fanns.... super kul  I morgon går kuvertet till nästa, men det är väll inte framme förens på måndag ville ändå skicka på en gång... för till helgen är jag upp bokad till att pyssla med annat.
Blomkronan: Gick det bra med att bara stoppa i en annan adresslapp i plastfickan? Och hur gick det med frimärkena? Eller tog du ett nytt kuvert?
Blir lite nyfiken, alltid skoj att få höra hur det gick när man försökt få till något (bra?).
blomkronan
10-10-2009, 21:17
CITAT (Peztis @ 09-10-2009, 16:48)  Blomkronan: Gick det bra med att bara stoppa i en annan adresslapp i plastfickan? Och hur gick det med frimärkena? Eller tog du ett nytt kuvert?
Blir lite nyfiken, alltid skoj att få höra hur det gick när man försökt få till något (bra?).  med plastfickan till adresslappen. Och vad fint du hade gjort med blomman/blommorna på Jo då kuväret är kvar.... kommer nog hålla hela varvet runt  Mycket bra  Kruxet blir nog när man ska dra bort frimärkena varje gång... så nästa i kedjan får förstärka i hörnan där frimärket ska sitta...
Va bra!
Funderade på om man skulle sätta tejp under, då kanske det är lättare att få bort frimärkena?
CITAT (blomkronan @ 10-10-2009, 22:17)  Kruxet blir nog när man ska dra bort frimärkena varje gång... så nästa i kedjan får förstärka i hörnan där frimärket ska sitta... Om man har en vit etikett att klistra på de gamla frimärkena, blir det bra. Fast det blir tjockt om det blir 10 lager med frimärken och etiketter på vartannat.... När jag fick mitt kuvert, var de nya frimärkena bara klistrade ovanpå de gamla begagnade. Gick bra det också.
hypathia
12-10-2009, 15:19
I dag kom konvolutten frem til meg Jeg skal få titte gjennom frøene i kveld, og sendt den videre i morgen. -- Hypathia
Kuvertet är hos mig nu och jag lägger det på lådan i eftermiddag.
/Åsa
Nu undrar jag villket nummer vi är på listan? I fall inte alla skrivit i tråden, men det har ni nog.. Jag är ju sååå sugen
Det skulle vara bra att ha namnlistan här. Alltså nick-listan. Margith?
Margith
17-10-2009, 17:47
Jag är lite anti mot att lägga ut nick-listan här. Det kan finnas någon som har PM:t/mailat mig direkt; alltså nån som väldigt gärna vill vara med, men som kanske inte vill att hela Odla ska veta det Ni som är med i listan: vill ni ha en nick-lista PM:ar jag den gärna. Förr eller senare får ni ju den iaf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|