|
Full version: Frökedja 1,
joulanta
17-10-2009, 19:36
Lilla julafton i helgen eftersom fröbrevet kom igår. Ska kolla igenom det en gång till och lägga dit en del fröer så på måndag far det till nästa på listan. Kalasbra att det står svenskt namn på alla fråbrev
Men om Joulanta bara avslöjar sitt nummer i kön så är jag nöjd  jag vet ju vilket nummer jag själv har!
Margith
20-10-2009, 09:22
Joulanta är nr 7
 Bra, då vet jag lite närmare. Jag flyttar nämligen snart, måste ju planera in frökedjan så den inte blir liggande
Åh, spännande...då börjar det närma sig! Jag är ju nr 9 på listan:-) Men nu är jag borta hela helgen från fredag morgon, så nr 8 behöver inte skynda sig denna veckan, då jag tyvärr inte kan kolla fröerna i helgen. Men jag ser fram emot fröbrevet i början på nästa vecka kanske?:-)
Hej hej! /Lena
Igår kom fröbrevet till mig! Gud, så härligt!!  Jag hann inte titta igår och ska vara borta hela helgen på läger och träna hund, men jag tar med mig brevet och går igenom det OM jag får tid över....eller ork, hihi. Efter 10 timmar i skogen brukar det bli duscha, äta middag och somna med huvudet i middagsmaten sådana här helger Jag ser till att brevet kommer på lådan innan kl 18 på måndag och skulle jag mot förmodan inte hinna det så skriver jag det här;-) Ha en trevlig helg allihop! /Lena
Jag har ny adress, den som ska skicka till mig får gärna PM'a så får den nya adressen!!
Solstorm
31-10-2009, 22:30
Jag får tyvärr meddela att det har hänt något med innehållet i kuvertet. Det har råkat ut för en förtrollning eller något skumt i alla fall. Från början tror jag at det var 20 fröpåsar men nu är där fler än 50. Något som är mycket mystiskt är att DET GÅR INTE ATT RÄKNA DEM! Jag försökte men hela tiden så fastnar jag vid någon påse och tänker Åh, där är xxx. Så kommer jag av mig och får börja om.
Det händer ju ibland att en del frön vi skickar på posten inte kommer fram. Kan det vara en busig brevbärare som har sparat fröpåsar och lägger dem i frökedjan? Mystiskt är det i alla fall.
Wilmer du har pm.
blomkronan
01-11-2009, 02:22
CITAT (Solstorm @ 31-10-2009, 22:30)  Det händer ju ibland att en del frön vi skickar på posten inte kommer fram. Kan det vara en busig brevbärare som har sparat fröpåsar och lägger dem i frökedjan? Mystiskt är det i alla fall. [attachment=43922:j0282993.gif] JAG HITTA HONOM......
Blomkronan; Hahaha, den var bäst!!
Rond 2 kommer att ha en ny regel: Alla måste ta några fröpåsar, men INGEN får lägga till något. Sist i kedjan får Svarte Pettern som ingen velat ha.
Solstorm
01-11-2009, 12:04
CITAT (RitRat @ 01-11-2009, 11:25)  Blomkronan; Hahaha, den var bäst!!
Rond 2 kommer att ha en ny regel: Alla måste ta några fröpåsar, men INGEN får lägga till något. Sist i kedjan får Svarte Pettern som ingen velat ha. Kan vi inte ta det på varv 3 istället? Jag har ju frön som inte är klara än, det blommar ju fortfarande.
Jag är så avis. Har inte samlat egna frön så jag har inte anmält mig till ngn kedja.
Vad gör ni med alla fröer som blir över? Säljer? Jag är intresserad!
Jag brukar skänka bort mot ett frankerat kuvert om jag har frön som någon är intresserad av.
/Anki
CITAT (RitRat @ 01-11-2009, 11:25)  Rond 2 kommer att ha en ny regel: Alla måste ta några fröpåsar, men INGEN får lägga till något. Sist i kedjan får Svarte Pettern som ingen velat ha. Jag bara skojade ju.... Solstorm, jag menade inte allvar. Glömde smajlisarna  och
Hur långt har kuvertet kommit nu då?
Undrar om det är många påsar i nu eller om det håller ett stadigt antal.
Solstorm
01-11-2009, 23:53
Jag fick tag i Wilmers adress idag. Åkte och köpte frimärken och skulle lägga brevet på lådan i god tid innan den töms. Ser att de har ändrat tiderna och tömmer redan klockan 13 på söndag. Lägger på brevet. OCH SÅ KOMMER JAG PÅ ATT JAG HAR KÖPT FRIMÄRKEN MEN GLÖMT ATT SÄTTA PÅ NÅGRA PÅ KUVERTET!Brevet ska ju komma fram till Wilmer till på tisdag men jag vet inte riktigt hur det fungerar när det behöver lösas ut. Är man hemma och har lantbrevbärare så kan det ju fungera enkelt men jag vet inte riktigt hur det blir nu.  Förlåt mig Wilmer, jag ska betala vad det kostar att lösa ut brevet
blomkronan
02-11-2009, 08:21
CITAT (Solstorm @ 01-11-2009, 23:53)  Jag fick tag i Wilmers adress idag. Åkte och köpte frimärken och skulle lägga brevet på lådan i god tid innan den töms. Ser att de har ändrat tiderna och tömmer redan klockan 13 på söndag. Lägger på brevet. OCH SÅ KOMMER JAG PÅ ATT JAG HAR KÖPT FRIMÄRKEN MEN GLÖMT ATT SÄTTA PÅ NÅGRA PÅ KUVERTET!Brevet ska ju komma fram till Wilmer till på tisdag men jag vet inte riktigt hur det fungerar när det behöver lösas ut. Är man hemma och har lantbrevbärare så kan det ju fungera enkelt men jag vet inte riktigt hur det blir nu.  Förlåt mig Wilmer, jag ska betala vad det kostar att lösa ut brevet  Har du skrivit avsändare... kommer du att få en räkning
Solstorm
02-11-2009, 09:48
Nej, jag skrev inte avsändare. Wilmer är mitt i flytten nu, inte roligt om hon ska behöva gå till posten och lösa ut brevet, hon har väl annat att pyssla med nu såklart. Kuvertet är så tjockt så jag blev misstänksam för vikten. Det väger 99 gram enligt min våg. Så gjorde jag för att veta hur många frimärken det behövs. Fast vad hjälper det när man ändå inte sätter på några frimärken. Jag hade tänkt sätta de nya frimärkena ovanpå de gamla så de sitter kvar, men det syns ju att de är stämplade. När vi slagit ihop våra frökedjor så blir det fyra frimärklen som gäller. Fördel är ju om man sätter dem på kuvertet också förstås
Ingen fara Solstorm! Min blivande sambo är väl införstådd med vikten av frön och annat som kan växa, jag tar den tiden som behövs (har inte brådis med flytten). Förr fick man ett inbetalningskort, kan det funka så nu med? Det märker vi  CITAT (kina3 @ 01-11-2009, 17:19)  Jag är så avis. Har inte samlat egna frön så jag har inte anmält mig till ngn kedja.
Vad gör ni med alla fröer som blir över? Säljer? Jag är intresserad! När jag har flyttat klart kan du få min frölista om det kan vara något som är intressant där. Klart du ska få lite fröer du med
Wilmer: Åh tack gärna en lista! Anki: Jätteschysst! Ska kolla lite på vad du skrivit och se vad som kan tänkas finnas.
Undran: har ni både perenner och 1-åringar i kedjan?
kina3: ja, det är både perenner och annueller med, jätteskoj! Kanske du kan ta en runda nu och kolla om det finns några fröer kvar? Kolla med Margith om du får vara med i nästa sväng, den ska ju gå ett varv till... Och som det verkar är det MYCKET fröer nu för den vägde inte 99 g när den lämnade mig, snarare hälften!  Förresten Margith, när kedjorna slås ihop vad gör vi om det är 30-40 st som vill ha? Blir det i alla fall en kedja eller delar vi upp i två? Om det är många kanske kuvertet från kedja 1 ska skickas runt till kedja 2, 2:an till 3:e och 3:e till 1:a? Äsch, nu har jag tänkt för mycket igen, antagligen...
Solstorm
02-11-2009, 12:32
CITAT (Peztis @ 02-11-2009, 12:21)  kina3: ja, det är både perenner och annueller med, jätteskoj!
Förresten Margith, när kedjorna slås ihop vad gör vi om det är 30-40 st som vill ha? Blir det i alla fall en kedja eller delar vi upp i två? Om det är många kanske kuvertet från kedja 1 ska skickas runt till kedja 2, 2:an till 3:e och 3:e till 1:a? Jag funderar också över hur det kommer att bli. Det är ju roligt om det skickas i en annan turordning, jag tror att det blir fler andra sorter i kuvertet då när man får det. Jag vill ha allas fröer på direkten, men vet ju att ett annat år kom kuvertet bort på posten och försvann. Det känns ju himla nervöst att tänka på. Är vi många som vill vara med ett varv till så kanske det är bättre att ta andra varvet med två kuvert, men kasta om turordningen.
Margith
02-11-2009, 12:51
Kasta om turordningen till varv 2, det hade jag redan bestämt att jag gör. Blir det fler än 1 kedja kommer jag även att kasta om deltagarna i kedjorna och blanda om alla fröpåsar. Allt för att varv 2 ska bli så nytt som möjligt.
Jag har en liten lista här hemma med namn på såna som inte var med i första omgången men gärna vill vara med på varv 2. Jag plockar in dem i listorna bara det finns plats.
10-12 st per lista tycker jag fortfarande är max antal. Jag lovar att jag återkommer så fort alla 3 kedjorna är avslutade.
Solstorm
02-11-2009, 13:02
Du är en klippa Margith!
Rosmarin
02-11-2009, 14:50
CITAT (Margith @ 02-11-2009, 12:51)  Kasta om turordningen till varv 2, det hade jag redan bestämt att jag gör. Blir det fler än 1 kedja kommer jag även att kasta om deltagarna i kedjorna och blanda om alla fröpåsar. Allt för att varv 2 ska bli så nytt som möjligt.
Jag har en liten lista här hemma med namn på såna som inte var med i första omgången men gärna vill vara med på varv 2. Jag plockar in dem i listorna bara det finns plats.
10-12 st per lista tycker jag fortfarande är max antal. Jag lovar att jag återkommer så fort alla 3 kedjorna är avslutade. Ja men så bra! Jag hade tänkt föreslå att helt enkelt byta kuvert mellan kedjorna, men det här var ju ännu bättre. Toppen Margith. Edit : (Jag är med i kedja nummer 3 f.n.)
CITAT (Solstorm @ 01-11-2009, 23:53)  OCH SÅ KOMMER JAG PÅ ATT JAG HAR KÖPT FRIMÄRKEN MEN GLÖMT ATT SÄTTA PÅ NÅGRA PÅ KUVERTET! Ibland struntar posten i sånt här, eller har inte tid att kolla alla kuvert, så det kan mycket väl gå fram helt normalt ändå. Jag har fått post helt utan frimärken nån gång. Vi hoppas att posten är blind eller blundar just nu!
I kväll åker jag förbi lådan och kollar  Kom till mamma!!
Det måste kosta Posten en massa att driva in pengarna också... Bra idé Margith! Jag satt alltså och funderade i onödan men inte i ensamhet, verkar det som! Åh, jag längtar redan efter nästa vända!!! Inte för jag någonsin kan förstå var jag ska ha plats med alla växter som jag kommer att driva upp (jag menar, alla kommer ju att ta sig och bli stora och frodiga, inte sant!). Jag får väl öppna en privat växtmarknad! Dra in lite kosing!!!!
blomkronan
03-11-2009, 22:35
CITAT (Peztis @ 03-11-2009, 19:07)  Jag får väl öppna en privat växtmarknad! Dra in lite kosing!!!!  Vi får väll slå våra kloka  huven i hop!! och fixa en vårmarknad
Haha, ja! Slå ut Plantagen!!! Fast först måste jag nog få upp lite grönt i krukorna... brukar börja fint men sedan.... Fast får jag bara upp mitt förbenade växthus så ska vi nog få fart på't!
I väst har vi haft krukväxtloppis med fröer också flera år nu (två, eller är det tre??). Inga fröer i brevlådan i går  tänk om posten snott dem??????
Kanske du kan ringa till ditt postkontor och höra efter...?
Liiiite nervös blir man ju!
Om de inte ligger där i dag gör jag det. lantbrevbäraren kanske tog med tillbaka, eller.. Jag vet inte  *orolig*
Solstorm
05-11-2009, 12:04
Inbetalningskort har kommit. Nu handlar det om Wilmer hinner få det före eller efter helgen.
Jag blev orolig och började plocka ihop fröer till ett nytt kuvert igår. Så många som fanns i kuvertet hade jag inte fått ihop men väl över 20 sorter i alla fall.
Jag har glömt frimärken en gång tidigare. Det var en momsdeklaration, där kostar det 1000 kr om kuvertet inte kommer fram i tid. Den gången öppnade posten kuvertet och skickade det vidare direkt. Jag fick en räkning att betala i efterhand. Det var jag innerligt tacksam för annars hade det kostat mig 1000 kr.
Det kommer att dröja innan jag glömmer sätta på frimärken nästa gång. Nu ska kuvertet vara på gång i alla fall, nu handlar det om ifall Wilmer hinner få det före eller efter helgen.
Rosmarin
05-11-2009, 12:40
CITAT (Solstorm @ 05-11-2009, 12:04)  Inbetalningskort har kommit. Nu handlar det om Wilmer hinner få det före eller efter helgen.
Jag blev orolig och började plocka ihop fröer till ett nytt kuvert igår. Så många som fanns i kuvertet hade jag inte fått ihop men väl över 20 sorter i alla fall.
Jag har glömt frimärken en gång tidigare. Det var en momsdeklaration, där kostar det 1000 kr om kuvertet inte kommer fram i tid. Den gången öppnade posten kuvertet och skickade det vidare direkt. Jag fick en räkning att betala i efterhand. Det var jag innerligt tacksam för annars hade det kostat mig 1000 kr.
Det kommer att dröja innan jag glömmer sätta på frimärken nästa gång. Nu ska kuvertet vara på gång i alla fall, nu handlar det om ifall Wilmer hinner få det före eller efter helgen. Det här f år mig att tänka på en gång när jag var ungefär åtta år gammal. Jag hade fått för mig att jag skulle göra en egen tidning. Tidningen "Skojet"  . Jag letade prenumeranter och min mormor samt en god vän till mamma ville gärna prenumerera på denna tidning. Jag satte genast igång att tillverka två exemplat av ritpapper sammanfogat med häftklammer, med teckningar och roliga historier mm. Mormor bodde inte så långt borta så hennes la jag direkt i hennes brevlåda. Mammas vän däremot bodde i en annan stad så hans exemplar var jag tvungen att skicka. Stolt meddelade jag mamma att det var skickat och klart  . Mamma frågade förvånat var jag hade fått tag i frimärken. "Frimärken?!"  ...hade jag ju inte tänkt på att man behövde. En vecka senare meddelade mammas vän att han nog ville avsluta prenumerationen. Det hade blivit lite dyrt att lösa ut tror jag.
Jag fick tag på postens kundcenter som talade om att det låg på företagscentret i Vänersborg, öppet till 19, så jag kan hinna hämta och betala på väg hem  det alternativet stog inte på talongen, men jag chansade, de andra alternativen blev så krångliga utan internet... Hejja hejja nu ska jag frossa i fröer
Så du har fått kuvertet nu då!
Men nu föstår jag inte... ska både du och Solstorm betala? Det måste ju bara vara Solstorm som ska göra det
Solstorm
05-11-2009, 19:00
Du behöver inte vara orolig. Jag och Wilmer har haft kontakt med varandra. Hon betalar nu och naturligtvis kommer jag att ersätta henne.
blomkronan
05-11-2009, 22:17
Kul med lite spänning i tråden  tänk det kan hända en hel del i en fröbytartråd  Skönt att kuveret kom fram
 Vilket drama!! Jag har nu valt ut mina fröer, efter googling och påläsning, så mysigt!! Ursäkta dröjesmål, men jag försökte få flyttat i helgen medans jag var ledig. Oj så mycket kul, bäst av allt var att jag har massa fröer (massa å massa men ändå) som inte fanns med i kuvertet, det är kul att kunna fylla på med sorter som inte finns med, lite orolig såhär sist i kedjan.
joulanta
11-11-2009, 09:12
Har kedjan gått ett varv nu?? Spännande med porton och andra missöden men det går ju att fixa. Är det på gång igen eller är det på vila ett tag? Alltid spännande när brevet ligger i lådan. Vad tycker ni andra i frökedja nr 1 den kan väl få cirkulera run oss nåt varv till
Margith
11-11-2009, 09:25
Nej inte riktigt ännu. Kanske att kuvertet dyker upp hos mig idag, jag sitter vid brevlådan och väntar Så fort kuvertet är tillbaka hos mig, drar jag igång varv 2.
Det postas i morgon, eller i kväll men det går inte iväg förrens i morgon! Ett välfyllt härligt kuvert som jag ska sätta porto på jag lovar
Margith
16-11-2009, 12:14
Idag fick jag kuvertet, så nu börjar jag förbereda varv 2 Även i det här kuvertet fanns det mycket spännande fröpåsar att välja bland.  alla ni som har bidragit till innehållet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|