Sidor: 1, 2, 3, 4
Peztis
Det skulle säkert bli ganska fint med några större trampstenar med hans tassavtryck i! Tänk att lägga ut dem i gräset där han brukar gå! Vilket underbart minne när den tiden kommer, för det gör den ju alltid tyvärr.
Crazy4Flowers
Kanske något att göra med små barnfötter också, jättebra ide.
Peztis
Haha, ja men jag tror du får vänta med minstingen till nästa sommar!

Men vad skoj det måste bli med trampstenar på båda barnen! Tänk om en 15 år!!!
Kom ihåg bara att göra det i behändiga storlekar så att de lätt kan tas med om ni ev skulle flytta!
embees
CITAT (Anki V @ 01-10-2009, 20:25) *
Jag gjorde en trädgårdsbänk i våras. Mönstret på kanterna fick jag till genom att fodra formen med frigolitlister som finns att köpa i byggvaruhandeln.

Benen är gjutna i papprör. 4 säckar gick det åt om jag inte minns fel.
[attachment=42679:012__Large_.JPG]
/Anki

Snyggt !!!

En sån där ska jag göra till sommaren...... tummenupp.gif
embees
CITAT (embees @ 17-02-2010, 19:40) *
Snyggt !!!

En sån där ska jag göra till sommaren...... tummenupp.gif

Annars är här lite av mina egna alster...

Sittplats i betong Efter att ha haft en tillfälligt täckt elcentral ute vid dammen sedan starten av den, bestämde jag mig för att gjuta den här.<br />Toppen är en överbliven bänkskiva i ek som jag rundade till ytterkanterna med en överhandsfräs.

Elcentralen till dammen

Utloppet till bäcken. Efter att förgäves försökt ragga upp ett lejonhuvud (till rimlig kostnad) för utloppet till bäcken, gav jag upp och gjöt den här själv. Kostnad blev nån hundring bara.

Ljushållare i betong Jag hade sparat cremefraicheburkar i ett helt år och passade på att gjuta värmeljushållare samtidigt med bäckutloppet. <br />Nu har jag så jag kan ge bort presenter länge.

Rabarberbladet i betong låg tidigare i början på bäcken men fick en ny plats när det nya bäckutloppet kom på plats.<br />Nu har jag borrat hål i det och tryckt in en slang till en liten pump som hela tiden låter vattnet rinna över ner i dammen.<br /><br />Bladet gjöt jag tillsammans med mina barnbarn för flera år sedan.

Kruka i betong Den här gjöt jag på betongkursen förra året. Tung som attan. <br />Den tar man inte under armen och går iväg med precis.

Peztis
Embees, det där var nog blad det snyggare jag har sett!!! Sittplatsen med elcentral - så finurligt!!! ÄLSKAR sådana lösningar... bravo.gif
Pysslans
Oh, vilka roliga saker ni gör!
Jag har sett en sån där bänk på aftonbladets sida.. men håller med om att det var snyggare att göra sådana här pelarben.
Riktigt längtar efter att snön ska försvinna så att jag kan börja gjuta lite! =)

O de här senaste bilderna från embees... WOW! säger jag bara.. du är ju proffs!
Roine
Man blir rent av avis. Ojoj vad byggmax kommer sälja betong till mig hedan efter.

En liten fråga. Vilken temperatur bör det vara för att betongen ska brinna i lagom fart ???
Har ju värme i "verkstan" så mindre objekt borde man kunna fixa med även så här års...
Peztis
Det ska vara minst 5 grader varmt och om jag har rätt så är det en fördel om det inte är 30+ i alla fall.
Peztis
Om man ska göra fotavtryck i betongen, då bör man väl låta den stelna något först eller? Annars så slurpar den ju tillbaka och fyller igen... Hur lång tid bör det i så fall gå mellan det man häller i betongen i formen och sedan sätter ned en fot i?

Bör man smörja in foten med något?

Blev inspirerad av tassavtrycken och funderar på om jag ska göra trampstenar med mina, sonens och mannens avtryck i. Fast jag undrar om min man kommer att gå med på det.... biggrin.gif

Men det vore verkligen skoj att få lägga dem nere vid växthuset eller liknande.

Man borde kanske ta och göra en trampsten med signatur/namn och årtal så att man minns när det gjordes eller så att de som kanske flyttar in någongång efter oss också kan få veta.
skogstroll
man får nog göra som i nybroviken och stå bland de andra liken giggle.gif förlåt jag var bara tvungen
Peztis
Det blir nog rätt trist efter ett tag... alla tre står på samma ställe. Sonen skulle få spatt efter två sekunder, mannen efter tre... Jag kanske skulle stå ut i två minuter i alla fall. biggrin.gif
tigrella
Oj, vad jag blev sugen på att gjuta, har en idé i huvudet på ett fågelbad, men hur tjockt lager med betong ska man ha om man vill göra ett avtryck på ett ex. rabarberblad, och hur lång tid tar det ungefär innan man kan hantera det (brunnit).
Tror att jag läst här eller någon annanstans att man kan polera upp ytan och få den "blank" någon som vet hur?
Väntar bara på att temperaturen ska bli lagom, trött på snö och minusgrader.
vill börja nu.. crazy.gif
Peztis
Tror att det bör vara några cm i alla fall... Och det tar några dagar för det att brinna, det beror mycket på temperaturen.

Och ja, man kan polera finbetong blank men jag tror inte att det går att göra på ett rabarberblad för där är ytan så skrovlig, man måste kunna gå över med slip- och polermaskin.
LilyRose&co
hoppas ni inte tycker jag fuskar.. när jag köpt färdigt formar.. tycker förövrigt att ni gjort jätte fina krukor och markplattor mm..jag ska försöka själv i sommar att göra krukor. jag är inte lika duktig som ni så jag köpte färdig form..
Chamomille
CITAT (LilyRose&co @ 17-03-2010, 16:31) *
hoppas ni inte tycker jag fuskar.. när jag köpt färdigt formar.. tycker förövrigt att ni gjort jätte fina krukor och markplattor mm..jag ska försöka själv i sommar att göra krukor. jag är inte lika duktig som ni så jag köpte färdig form..

Men oj. Fina! Var hittade du de formarna?
tigrella
Nej jag ska inte polera den sidan som mönstret ska bli och det blir inte ett rabarberblad, men principen är den samma med att lägga över en sandkulle. Det är baksidan / undersidan jag vill polera.
Min tanke är att gjuta foten i ett papprör och sedan montera ditt själva "skålen", ska testa blir det bra så kan jag lägga upp en bild, om ni vill.
Hur jag tänkt med mönstret behåller jag för mig själv än, det kanske inte går.....har aldrig gjutit sådant här i betong whist.gif
Ni har så mycket fint på denna sida bravo.gif att jag får hålla med om att man blir rent av avis.
Peztis
Lycka till tigrella, lova att visa sedan hur det gick!

Undrar också var de där formarna finns! En katt med vingar...?
LilyRose&co
det är lite fusk att gjuta i färdiga formar ... ebay har dessa formar och många många fler.. jag tänker gjuta och sälja så jag ville bara höra om trädgårdsentusiaster som mig också vill ha sådana..
Monica, Norrbotten zon 5
CITAT (LilyRose&co @ 19-03-2010, 11:33) *
det är lite fusk att gjuta i färdiga formar ... ebay har dessa formar och många många fler.. jag tänker gjuta och sälja så jag ville bara höra om trädgårdsentusiaster som mig också vill ha sådana..

Fy skäms nono.gif
Nu blev jag ju tvungen att kolla på ebay och blev helt plötsligt lite fattigare. Kunde inte motstå att beställa, hela sju olika formar blev det. Vilket otroligt utbud det finns, det hade jag ingen aning om. Tack för tipset! thanks.gif
Nu väntar jag bara på att snön ska smälta (tror att det börjar vara meterdjupt nu och mer är på g.) innan jag kan testa gjuta. Vad spännande det ska bli.
Alba
CITAT (Monica, Norrbotten zon 5 @ 20-03-2010, 10:45) *
Fy skäms nono.gif
Nu blev jag ju tvungen att kolla på ebay och blev helt plötsligt lite fattigare. Kunde inte motstå att beställa, hela sex olika formar blev det. Vilket otroligt utbud det finns, det hade jag ingen aning om. Tack för tipset! thanks.gif
Nu väntar jag bara på att snön ska smälta (tror att det börjar vara meterdjupt nu och mer är på g.) innan jag kan testa gjuta. Vad spännande det ska bli.

Vad letade du på ?
Jag sökte på gjutformar och fick inte en enda träff.
Monica, Norrbotten zon 5
CITAT (Alba @ 20-03-2010, 13:53) *
Vad letade du på ?
Jag sökte på gjutformar och fick inte en enda träff.

Sök på latex mold eller plastic mold. Från den här säljaren köpte jag ifrån. Det finns hur många kategorier som helst att välja på. Jag satt hela kvällen igår och bläddrade. biggrin.gif
116 dollar inkl. frakt blev det. Vi får väl se om det blir tull på det också.
Alba
Jag har aldrig kollat Ebay så jag trodde jag sökte på en svensk del av Ebay.
thanks.gif
hallojjj
Vi gjöt mot en spegel. Den går att använda till fler gjutningar, men inte så vacker att hänga på väggen sen eftersom det blir skruvhål etc efter kanterna man skruvar fast. Vi köpte ram på ikea 59kr men den betongskivan blev för smal, så jag letar på loppisar efter ultimata storleken som har träram som går att skruva i naughty.gif
Peztis
Kollade runt lite och kolla denna sida! http://backyardkitz.net/

Man blir ju lite sjuk alltså... framför allt om man tittar på priserna. Men man får väl se sidan som inspirerande biggrin.gif
hallojjj
Jag köpte dörrmattan i gummi i höstas och den har legat i bakluckan hela vintern, men nu är det snart dax att börja gjuta igen bravo.gif MEN hade tänkte hitta en passande plastlåda att gjuta i, men hittar ingen!!!!
Någon som vet och har tips?
Mattan är 45x75cm så den måste vara minst 50x80cm
Nettan8
CITAT (LilyRose&co @ 17-03-2010, 16:31) *

MEN wow va snygga..... e det dyra formar?

CITAT (hallojjj @ 21-03-2010, 10:53) *
Jag köpte dörrmattan i gummi i höstas och den har legat i bakluckan hela vintern, men nu är det snart dax att börja gjuta igen bravo.gif MEN hade tänkte hitta en passande plastlåda att gjuta i, men hittar ingen!!!!
Någon som vet och har tips?
Mattan är 45x75cm så den måste vara minst 50x80cm

Har inte Ikea, ÖoB eller Rusta några baljor? Det kommer att bli skitsnyggt,, har själv funderat på att göra liknande
hallojjj
Har letat men hittar inga i passande storlek crying.gif
Peztis
Då blir det nog att till att fixa en ram själv med en träplatta, några sidbitar och skruv...
Fördelen är ju att då får du den precis så stor som du vill ha den.
hallojjj
Hmmm, det var just det jag tänkte slippa. Fördelen att ha en plastbalja är att jag kan göra många trampstenar och att det blir rundade hörn. tummenupp.gif
Peztis
CITAT (hallojjj @ 21-03-2010, 19:50) *
Hmmm, det var just det jag tänkte slippa.

Förstod det, egentligen.
Peztis
Här har du en men jag undrar hur slät den är i botten...
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146114372
Bubba
Hej
Här kommer lite om mitt projekt som har med betong att göra. Jag håller på med att gjuta kanter i trädgårdar som avdelare mellan grusgångar och gräsmattor och som kant mellan rabatter och gräs.

Jag håller på med detta i mitt företag ( www.kantdesign.se )men på fritidsbasis (dvs kvällar och helger).
Peztis
Det var snyggt!

Hittade denna sida också med en massa instruktioner och idéer. Finja Betong
Peztis
Och nu när jag tittar mer på Finja-sidan under Mitt Finjaobjekt, vad hittar vi där om inte allas vår Anki V och hennes vackra bänk!!!

Har du fått någon T-shirt av dem?

LYCKA TILL i tävlingen!!!!
karinmaria
Det finns bra kurser i betonggjutning, både för nybörjare och för oss som redan testat. Själv ska jag gå en på en folkhögskola i Årjäng, tror det är vecka 26.
Mozart
Har aldrig gjutit i betong, men har läst en massa om det och vill absolut prova.
När jag gjort avtryck av min dotters fötter i gips har jag först gjort trolldeg/playdoodeg och tryckte ner foten i, och sedan hällt i gips i avtrycket. Någon som vet om man kan göra likadant med betong? När allt torkat/brunnit kan man ju hacka bort och skölja bort trolldegen.
Någon som har en aning om det kan fungera?
Peztis
Ja du, varför inte... borde funka att hälla på olja emellan också så att det inte bränns fast.
Du kan ju prova med en liten mängd! Och sälvklart berätta hur det gick! biggrin.gif
Peztis
Ni som planerar åka till Älvsjömässan, ni måste ju kolla BS Betongdesigns jättehäftiga krukor! Jag gillade dem verkligen. Självklart ville de ju inte berätta exakt vad de använde, bara att det är en "speciell" väv som doppas i en "speciell" betongblandning.

Men, det är ju inte värre än att man kan prova om man har en skvätt över med betong och peta ned en bit väv ava något slag! Funkar det så funkar det. Annars får man väl prova igen!

Tyvärr har jag ingen bild och de har ingen hemsida. Kanske ni som ska åka kan ta en bild och lägga in här? Tänkte ju inte på det.... Tog bara deras broschyr men det är så bökigt med min skanner.
Peztis
Var det ingen som var på mässan och såg de där "dukkrukorna"?
Anki V
JO.......attans så snygga de var.

Vi var många som stod där och ackade och ojade oss. Lite tunga att ta som handbagage på flyget bara giggle.gif .

/A

RitRat
CITAT (hallojjj @ 21-03-2010, 11:53) *
Någon som vet och har tips? Mattan är 45x75cm så den måste vara minst 50x80cm

Nu kommer jag tillbaka till den här betongtråden, har varit borta länge! Kanske skrev jag i någon tidigare betongtråd....

Hallå, hallojjj! Jag har sett fisklådor i frigolit som är ungefär de mått du nämner. Kan det vara något? Jag vet bara inte var man köper såna? Hos yrkesfiskarnas grossister? Haha, och var finns de?
blomkronan
CITAT (Peztis @ 12-04-2010, 20:43) *
Var det ingen som var på mässan och såg de där "dukkrukorna"?

[attachment=48939:betongkruka.JPG]
en super dålig bild... men det var väll dessa du menade.

Jag ska apsolut försöka göra mig en sån kruka, när man testar behöver man ju inte göra så stor... man får nog öva några gånger innan man kan göra en stor som på mässan.
Peztis
Jamen precis Blomkronan!
Jag har precis suttit och bläddrat i betongboken jag köpte på mässan. Funderar på om fiberbetong kan vara något? Läste även något om fiberduk eller -remsor man har vid båtbygge men nu hittar jag det inte...

Försökte titta lite på krukorna och något med fibrer var det i alla fall... g.gif

CITAT (RitRat @ 12-04-2010, 21:54) *
Hos yrkesfiskarnas grossister? Haha, och var finns de?

rotfl.gif

Det borde väl vara havet som är grossisten till fiskarna då eller? biggrin.gif
Fast där ska det ju inte finnas någon frigolit g.gif

Men eg borde det väl finnas i mataffärer som säljer fisk i disk. Eller restauranger... Läste det någonstans på nätet om en som fått dem från restaurangen.
Pingis23
Hej

Jag har aldrig gjutit något men är väldigt sugen på att prova. Hur får man till det när man gjuter med blad? Jag menar hur får man till den rundade formen? Tar gärna en beskrivning/instruktion på det! Tänkte mig också på att gjuta någon sorts platta och låta barnen göra handavtryck i dem. Kan väl vara fint nånstans i trädgården. Om man använder en stor låda och gjuter mindre former i den, kan ju sätta olika blomster i de olika "hålen". Nån som provat det? Vad ska jag tänka på för att det ska bli bra?

Har tusen frågor och confused.gif undringar. Orkar någon svara med bra tips och råd blir jag otroligt tacksam!

skogstroll
min är kanske inte så fager som förstagångsobjekt, men gjord på ett jättesolrosblad från 'Titan'

[attachment=49204:if_nen_106.jpg]
[attachment=49203:35168.jpg]
Betty
CITAT (skogstroll @ 21-04-2010, 10:25) *
min är kanske inte så fager som förstagångsobjekt, men gjord på ett jättesolrosblad från 'Titan'

Det där var väl visst fint! tummenupp.gif Jag har inte kommit så långt som till ett "förstagångsobjekt" ännu, är fortfarande kvar i stadiet "skullevakulattprovapåattgjutanåtibetongnångång"... rolleyes.gif
Peztis
CITAT (blomkronan @ 12-04-2010, 22:00) *
[attachment=48939:betongkruka.JPG]
en super dålig bild... men det var väll dessa du menade.

Jag ska apsolut försöka göra mig en sån kruka, när man testar behöver man ju inte göra så stor... man får nog öva några gånger innan man kan göra en stor som på mässan.

Har lite svårt att släppa denna kruka i tankarna! Eller egentligen är det tekniken som lockar! Har en del idéer i skallen på hur man skulle kunna använda sig av detta och då inte bara krukor.
Jag har aldrig satt upp någon glasfibertapet men hur tror ni det blir om man doppar glasfiberväv i fiberbetong? g.gif Eller behövs det någon mer porös väv, som liksom suger åt sig? Juteväv? Fast borde det inte vara något som inte förmultnar?
blomkronan
CITAT (Pingis23 @ 20-04-2010, 22:16) *
Hej

Jag har aldrig gjutit något men är väldigt sugen på att prova. Hur får man till det när man gjuter med blad? Jag menar hur får man till den rundade formen? Tar gärna en beskrivning/instruktion på det! Tänkte mig också på att gjuta någon sorts platta och låta barnen göra handavtryck i dem. Kan väl vara fint nånstans i trädgården. Om man använder en stor låda och gjuter mindre former i den, kan ju sätta olika blomster i de olika "hålen". Nån som provat det? Vad ska jag tänka på för att det ska bli bra?

Har tusen frågor och confused.gif undringar. Orkar någon svara med bra tips och råd blir jag otroligt tacksam!

Oj var det ingen som hade svarat på din fråga... jag har inte läst denna tråd på ett tag.

När du ska gjuta på ett rabarberblad använder du sand som stöd. Häll ut en hög med sand och forma "kullen som du vill att bladet ska bli men tänk "upp och ner" för sen ska du lägga bladet på kullen, gärna med ådrorna uppåt - bladets "baksida" uppåt. Sen klickar du på blandningen av betång och format till kanterna snyggt, sen får inte betången stelna för fort den blir starkare om det tar ett par dagar, så lägg på plast kolla till betången ett par gånger och kanske spruta på med en blomspruta så det inte torkar för fort... Efter 2-3 dagar kan du vända upp bladet, om du vill kan du slippa till kanterna med grovt sandpapper.

Lycka till biggrin.gif
blomkronan
CITAT (Peztis @ 04-05-2010, 19:37) *
Har lite svårt att släppa denna kruka i tankarna! Eller egentligen är det tekniken som lockar! Har en del idéer i skallen på hur man skulle kunna använda sig av detta och då inte bara krukor.
Jag har aldrig satt upp någon glasfibertapet men hur tror ni det blir om man doppar glasfiberväv i fiberbetong? g.gif Eller behövs det någon mer porös väv, som liksom suger åt sig? Juteväv? Fast borde det inte vara något som inte förmultnar?

Jag har tänkt på samma sak... jag tänkte prova att göra en "liten" först. Tänkte ta en hink som form.
Jag hade oxå juteväv i tanken jag tror inte att det kommer förmulna eftersom det ligger ju i betongen.

Glasfiberväv var nog en bättre idé tummenupp.gif synd bara att dom rullarna är ganska stora och dyra... men ropa gärna till om du hittar mindre rullar för mindre pris smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon