Sidor: 1, 2, 3, 4
blomkronan
CITAT (Monica, Norrbotten zon 5 @ 07-10-2009, 21:40) *
Det tar flera dagar innan tufan blir riktigt hård så jag har bara tagit en mindre bit betongsten (med skrovlig yta) och använt den som rasp för att runda kanterna med efter att jag plockat ur krukan ur gjutformen.
Jag har även rundar av kanterna på de mindre betongkrukorna med en sten, men då har jag gjort det dagen efter gjutningen, väntar man längre blir det för hårt.

Här ser man resterna av den inre kartongen till den rektangulära krukan. Den yttre gick sönder när jag tog av den.
[attachment=42925:8.jpg]

Här är den andra krukan som jag gjöt i en plastback. Stenplattorna håller mot så inte sidorna ska bukta ut.
[attachment=42926:17.jpg]

tummenupp.gif Tack för bilder och allt smile.gif Nu ska här letas runt och se vad jag kan hitta som form...
Chamomille
CITAT (kina3 @ 08-10-2009, 00:04) *
Chamomille: Låter smart! Man skulle ev kunna ha "distanser" som mattan vilar på ifall den riskerar att sjunka för djupt, men det verkar krångligt. Borde vara så enkelt som att "trycka ner en bit".

Jag tror inte att den sjunker ner. Om man inte blandar för löst då. Men man kan ju vänta ett tag och känna på smeten hur den känns. Tänkte jag... blush.gif

Edit: Och andra sidan kanske dörrmattan flyter även i vatten laugh.gif
hallojjj
Ang dörrmattan.
Vi tänkte göra gångstenar/plattor med dörrmatta (ta bort våra fula sneda betongplattor med ölandstenar utanför dörren)
Jag har en sådan matta hemma men den är så hög, nästan 2cm och då är jag rädd att man inte får loss den från betongen sen?
Ska nog köpa en billig (denna vi har är alldeles för dyr för att leka med ;-)) Ska kolla hur den ser ut på Rusta.

Om man ska lägga den på ovansidan istället så får man nog placera något ovanpå med tyngd, kanske en spegel med någon sten eller så?
kina3
Monica: Tack för förklaring! Det blev jättebra!

Raspa med sten är fiffigt.
Kom själv på denna teknik då jag sökte "ickevassa" stenar till dammbygget.
Om en sten har en vass kant kan man ju slipa ner den med en annan sten (istället för att försöka (och förstöra) med ngn fil).
Kände mig verkligen "back to the roots" då jag gjorde detta. Det var ju ett rätt många generationer sedan sedan mina förfäder sist jobbade på detta sätt.
Chamomille
CITAT (hallojjj @ 08-10-2009, 08:58) *
Ang dörrmattan.
Vi tänkte göra gångstenar/plattor med dörrmatta (ta bort våra fula sneda betongplattor med ölandstenar utanför dörren)
Jag har en sådan matta hemma men den är så hög, nästan 2cm och då är jag rädd att man inte får loss den från betongen sen?
Ska nog köpa en billig (denna vi har är alldeles för dyr för att leka med ;-)) Ska kolla hur den ser ut på Rusta.

Om man ska lägga den på ovansidan istället så får man nog placera något ovanpå med tyngd, kanske en spegel med någon sten eller så?

Smörj den ordentligt samt tryck inte ner den för mycket. Det är min tanke. Har ingen aning om hur det fungerar eg, men ser man att den inte vill ligga kvar där den ska, så får man nog ta till några knep wink.gif
kina3
Precis: Jag skulle inte trycka inte ner mattan mer än några mm. För. ju djupare reliefer desto svårare att rengöra. Dvs borsta rent stenen från barr och jord då den "är i bruk" som dörrmatta.
Peztis
CITAT (Chamomille @ 07-10-2009, 22:53) *
Över vadå unsure.gif Nu hänger jag inte med...

Jo, jag tänkte att om man lägger mattan överst och sedan lägger plast (film eller en skiva) över mattan så att plasten har kontakt med betongen, då borde väl ytan bli slät. Eller? Jag har kanske fel, är ingen van betonggjutare direkt... smile.gif
Chamomille
Ahaa. Nu är jag med. Det kanske går att få den slätare om man gör så. Prova vettja!
Fast jag vill nog ha den skrovlig på sidorna i alla fall... wink.gif
Ska öva i källaren i vinter...
hallojjj
Den här hittade jag på nätet. Är samma mönster som den som finns på rusta...
Yvonne Holmgren
CITAT (Anki V @ 01-10-2009, 21:25) *
Jag gjorde en trädgårdsbänk i våras. Mönstret på kanterna fick jag till genom att fodra formen med frigolitlister som finns att köpa i byggvaruhandeln.

Benen är gjutna i papprör. 4 säckar gick det åt om jag inte minns fel.
[attachment=42679:012__Large_.JPG]
/Anki

Supersnyggt!
Hur gjorde du när du gjöt pelarna? Jag menar alltså förberedelserna i marken? Grävde du ett hål? Eller står dom bara av sin egen tyngd?
Peztis
Det ser ut som om de är nedgrävda en bit. Ett betongrör är ca 80 cm och sitthöjd brukar vara 45 cm ungefär, om jag minns rätt.
Anki V
Jag har för mig att röret var 100 som jag delade på mitten. Sitthöjden ca 45......och skivan är 10. Då måste benen var nergrävda ca 15 g.gif .

I alla fall grävde jag gropar som jag lade grovt grus i och "stampade till". När jag placerat benen i gropen fyllde jag med mer samma grus upp till marknivå. Med den tunga skivan på så är den stadig som urberget.

/Anki
hallojjj
Här har dom använt hinkar som ben.

http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/article2814669.ab
Peztis
Fast jag tyckte allt att det var snyggare med Ankis ben... hehe! laugh.gif

Tänkte på det där med att gjuta i rabarberblad, finns det inga andra bra blad som funkar? Antar att bladnerven ska vara tydlig. Bergenia? Kan man lägga tuja, gran, tall...?
KRT
Någon som har provat att första göra en "form" t.ex. i silikon eller gummi och sedan gjuta flera gånger i denna???

Skulle väldigt gärna vilja göra flera likadana "dekorationer" men i en form som gör att man inte kan använda plastburkar eller liknande, vill nämligen ha runda former...
Peztis
Du menar som man häller betongen i, inte runt?

De har ju silikon på Panduro. Om man oljar in den och tar bort så snart det stelnat så borde väl formen gå att återanvända. Antar jag...
Alginat anänder ju en del men det stelnar och så går det ju inte att kränga loss utan man får skära loss och sedan försluta igen med t ex tejp.

Men tycker också det vore intressant att höra om någon lyckats med t ex silikon.
4:an
Jag använde blad av tobaksplanta när jag gjorde en bricka...de är stora och fina! Som omväxling mot rabarberbladen....
Peztis
Hittade på Slöjd-detaljer: http://www.slojd-detaljer.se/PSLWeb/Produc...?productid=2911 (jag har nu kontaktat dem för att kolla om det går med betong också så får vi se om de svarar).
panduro: http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet...&AID=045182
Peztis
Lite om andras erfarenheter:
http://www.grafisktforum.org/showthread.php?t=21292
http://www.kinn.com/site/module.asp?page=p...&PostId=563
http://www.kinn.com/site/module.asp?page=p...amp;PostId=1144

Fanns en hel del i Kinns blogg om att gjuta allt möjligt i alla möjliga material.
KRT
CITAT (Peztis @ 10-10-2009, 19:11) *
Hittade på Slöjd-detaljer: http://www.slojd-detaljer.se/PSLWeb/Produc...?productid=2911 (jag har nu kontaktat dem för att kolla om det går med betong också så får vi se om de svarar).
panduro: http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet...&AID=045182

SUPER!!!! Precis vad jag var ute efter och ville veta!
Peztis
KRT:

Berätta gärna hur det går (var det svårt, enkelt..) och självklart är det uppskattat med bilder!
Peztis
KRT:

Jag fick svar ifrån Slöjd-Detaljer, kort och kärnfullt...:

"Ja, formen går att använda flera gånger. Vad gäller betong så är det upp till er att prova. Inget vi vill rekommendera. Ni får prova på eget ansvar."

Det var ju trevligt...
KRT
CITAT (Peztis @ 11-10-2009, 16:55) *
KRT:

Berätta gärna hur det går (var det svårt, enkelt..) och självklart är det uppskattat med bilder!

Absolut! När jag har kommit så långt att jag gjort mer än bara planerat så..... Tyvärr måste jag fixa en del mindre roliga och estetiskt tilltalande saker först, som att gräva bort stubbar och sätta upp staket så inte barnen rymmer laugh.gif
Men så småningom så ska det nog bli något av alla planer flirting.gif
hallojjj
Igår gjorde jag några gjutningar, kunde inte hålla mig.

Blev några värmeljushållare av pizzasalladsbunkar. Några krukor också men dom blev inte så bra.
diva&hero
Jag har pysslat lite med finbetong och gjort lite enklare saker.
Peztis
Diva&hero: är det en blomma ingjuten i rundeln (trampsten?) till vänster? Vad är det i så fall för blomma?

Fint är det i alla fall!
diva&hero
CITAT (Peztis @ 17-10-2009, 22:06) *
Diva&hero: är det en blomma ingjuten i rundeln (trampsten?) till vänster? Vad är det i så fall för blomma?

Fint är det i alla fall!

Är nästan säker på att det var ett blad från en Näva som jag tryckte fast på betongen. Skrapade bort den sen när det hade härdat.
/ Ullis
Primavera in anticipo
Hej allihop, jag blev otroligt impad av alla era betongarbeten, supersnyggt verkligen!! bravo.gif
Läste i nån trädgårdstidning för ett tag sen om hur man kunde gjuta en bordsskiva med hjälp av en inramad spegel och på bilderna såg den färdiga betongskivan rent högblank ut, nästan som blankslipad marmor. Är det någon som har prövat det?

Har aldrig hållit på med betong förr, men det riktigt kliar i fingrarna att få börja testa till våren.... w00t.gif
embees
Jag gjöt ett betongbord för den nya lilla sittplatsen.
Det gjutna betongbordet Detta bordet lär inte välta i första taget. Det är rejält förankrat i marken även om det inte ser ut så.

Peztis
Embees, det där har jag också funderat på att göra. Jättefint!

Primavera...: Om man slipar och polerar finbetong så blir den nästan spegelblank, har jag förstått det som.
Men vad händer med spegeln man gjutit mot, blir den förstörd?
blomkronan
CITAT (Primavera in anticipo @ 11-11-2009, 09:44) *
Har aldrig hållit på med betong förr, men det riktigt kliar i fingrarna att få börja testa till våren.... w00t.gif

Visst har dom gjort fina saker biggrin.gif Man blir sååååååå sugen på att göra något biggrin.gif

och välkommen till odla.... hoppas vi får se vad du hittar på med betongen smile.gif

CITAT (embees @ 11-11-2009, 10:22) *
Jag gjöt ett betongbord för den nya lilla sittplatsen.

tummenupp.gif vilken bra idé biggrin.gif den måste jag "härma" den var ju lagom stor att börja med.

Peztis
Måste ju väcka lite liv i denna tråden igen!

Har ni sett på framsidan av senaste Allt om Trädgård (nr 1 jan 2010). nere i högra hörnet är det en rosa kudde med en vattenpöl i. Den måste väl vara av betong och som sedan har målats?
Hur kan den ha gjorts? En påse (ser ut som sömmar på sidorna så kan det vara ett örngott?!) som fylls med betong och som man ställer något tungt runt i? Ser så skoj ut! Att något så hårt kan se så mjukt ut!

Om det nu ÄR en betongkudde och inte en riktig kudde med något impregnerat eller plast runt...

Tycker det ser ut som betong, jag....
Nettan8
Ja, nu tycker jag vi väcker denna tråd för 2010!!
Jag har själv inte gjort några nya prylar på ett tag då det är lite för kallt att stå ute i boden o jobba.
Men så snart d blir lite varmare så sätter jag igång igen.
Tänkta projekt för iår blir, Parasollfot, störa krukor, Trampstenar, fler ansikten m,m.
Gjorda projekt: Rabarberblad, varav ett jätte, ansikten, hjärtan med armeringspinne i så man kan ha dem som prydnad i rabatt eller kruka, Trampstenar med ett hål av hjärtan i mitten för växter, fågelbad, ägg, m,m.
Har lite svårt att få in foto här, men om någon kan hjälpa mig så kan ja skicka in lite här.
Peztis
Bra idé!
Någon som stått i garaget och gjutit i betong under vintern? Eller vad har ni för planer...?

Nettan8: Vad har du för problem med bilderna? Vet du inte hur man gör? För i så fall så kan vi försöka lotsa dig för vi vill ju så gärna se dina alster!
4:an
Jag har inte gjort något under vintern...varit för kallt! Däremot har jag farit runt i olika affärer och letat efter formar! Jag har hittat ansikten på Panduro och olika små formar som skall användas till tvål egentligen..men, men. Just nu letar jag efter sandsaksformar i leksaksaffärer, men det är nog för tidigt ännu! Någon som har tips över formar...tänkta mest till att sätta som dekoration på järnpinnar och ha i rabatter! Vill egentligen ha tag på någon form av djävulshuvud eller gargoyle...men inte hittat någon...
Nettan8
CITAT (Peztis @ 06-02-2010, 18:23) *
Bra idé!
Någon som stått i garaget och gjutit i betong under vintern? Eller vad har ni för planer...?

Nettan8: Vad har du för problem med bilderna? Vet du inte hur man gör? För i så fall så kan vi försöka lotsa dig för vi vill ju så gärna se dina alster!

Har alltid problem att förminska bilderna, hur mkt jag än krymper dem så är de alltid för stora,,
blomkronan
CITAT (4:an @ 07-02-2010, 10:06) *
Jag har inte gjort något under vintern...varit för kallt! Däremot har jag farit runt i olika affärer och letat efter formar! Jag har hittat ansikten på Panduro och olika små formar som skall användas till tvål egentligen..men, men. Just nu letar jag efter sandsaksformar i leksaksaffärer, men det är nog för tidigt ännu! Någon som har tips över formar...tänkta mest till att sätta som dekoration på järnpinnar och ha i rabatter! Vill egentligen ha tag på någon form av djävulshuvud eller gargoyle...men inte hittat någon...

Tack för att du påpeka att det kan vara dax att leta formar...
Till alla hjärtans brukar det ju komma godisförpackningar i form av hjärtan... till påsk har vi påskäggen tummenupp.gif Det ska jag tänka på att skaffa smile.gif
Peztis
CITAT (Nettan8 @ 07-02-2010, 12:00) *
Har alltid problem att förminska bilderna, hur mkt jag än krymper dem så är de alltid för stora,,

Vad har du för bildredigeringsprogram?
Om jag använder Paint (för att det är så enkelt om jag bara ska förminska) så brukar jag minska bilden till 25% av originalet och om jag använder PhotoShop så brukar jag ändra till att bilden är ca 20 cm stor (max!!!).

Om du öppnar utforskaren (eller i egenskperna i de oilka redigeringsprogrammen) så kan du i listan se hur stor bilden är i kB, där får den vara max 1000kB, har jag för mig.

Hoppas det hjälper dig lite! Vi vill gärna se dina objekt! smile.gif
Peztis
CITAT (blomkronan @ 07-02-2010, 12:07) *
Tack för att du påpeka att det kan vara dax att leta formar...
Till alla hjärtans brukar det ju komma godisförpackningar i form av hjärtan... till påsk har vi påskäggen tummenupp.gif Det ska jag tänka på att skaffa smile.gif

Jag gjöt ett litet betonghjärta i somras, det blev riktigt sött!

Nu är det begravt under snömassorna...
Nettan8
CITAT (Peztis @ 07-02-2010, 18:29) *
Vad har du för bildredigeringsprogram?
Om jag använder Paint (för att det är så enkelt om jag bara ska förminska) så brukar jag minska bilden till 25% av originalet och om jag använder PhotoShop så brukar jag ändra till att bilden är ca 20 cm stor (max!!!).

Om du öppnar utforskaren (eller i egenskperna i de oilka redigeringsprogrammen) så kan du i listan se hur stor bilden är i kB, där får den vara max 1000kB, har jag för mig.

Hoppas det hjälper dig lite! Vi vill gärna se dina objekt! smile.gif

Testade att använda Paint.net nu men när jag ska ladda upp dem här så händer ingettting,, Det står bara Laddar upp o "uret" går runt runt, men dte händer inte nåt...
Peztis
Om du öppnar Utforskaren (Explorer på eng), ser du då hur stor bilden är?
Om den bara står och snurrar så behöver det inte direkt vara bildens fel, det kan ju vara "allt möjligt" annat...
Nettan8
CITAT (Peztis @ 08-02-2010, 20:03) *
Om du öppnar Utforskaren (Explorer på eng), ser du då hur stor bilden är?
Om den bara står och snurrar så behöver det inte direkt vara bildens fel, det kan ju vara "allt möjligt" annat...

1.60MB e bilden,, grejen e när jag testar att ladda upp så låser sig min dator helt o hållet,, ha ringen aning vad som händer
Peztis
CITAT (Nettan8 @ 08-02-2010, 21:12) *
1.60MB e bilden,, grejen e när jag testar att ladda upp så låser sig min dator helt o hållet,, ha ringen aning vad som händer

Paint.net är alltså någon webbaserad bildredigerare?
Du har inte "vanliga" Paint på din dator, det brukar vara standard... Himla simpelt program men det hjälper dig i alla fall att ändra storleken så du kan publicera på Odla. Och du slipper ladda upp stora bilder, för det är väl vad du gör med Paint.net.
Glöm inte att ändra storleken på kopian, inte originalet!
skogstroll
jag har ett betongblad gjort på ett jätte-solrosblad (Titan) i brist på rabarber. Nu ligger det nånstans en meter ner i snön så jag får bidra med en bild senare smile.gif
Peztis
Det är ju många som gör på rabarberblad för att de blir så stora och har vackra och synliga nerver. Tyvärr verkar min rabarber inte vara av den sorten som ger stora blad, de är kanske 30 cm där det är som bredast.

Visst kan man använda dem ändå, sätta ihop flera osv men det blir ju inte samma maffiga som när man ser blad uppåt nästan en meter!

Eller så är det för att mina rabarber inte har fått det de önskar. Grävde i höstas om hela landet och hade i lite gödsel, så får vi se vad som händer.

Har dessutom köpt fröer på en sort som ska ge rabarber med mindre syrahalt men det lär ju ta några år innan det händer något där.
askeron
Jag gjuter fågelbad utav Gunnerablad de blir ca. 100-120 cm breda.
Nettan8
Nu ska vi se,, lite ex:
blomkronan
ÅÅÅÅ vad sugen jag blir på att gjuta, det blev ju inte av för mig förra året (höll ju på med så mycket annat) Jag hade ju tänkt fixa med lite i vinter... men det finns fortfarande annat som kommer emellan blush.gif

Ansiktet tummenupp.gif... är det ditt ansikte Nettan ? smile.gif
Nettan8
CITAT (blomkronan @ 09-02-2010, 19:59) *
ÅÅÅÅ vad sugen jag blir på att gjuta, det blev ju inte av för mig förra året (höll ju på med så mycket annat) Jag hade ju tänkt fixa med lite i vinter... men det finns fortfarande annat som kommer emellan blush.gif

Ansiktet tummenupp.gif... är det ditt ansikte Nettan ? smile.gif

Det är inte avgjutet av mitt eget ansikte,hade en mall. Ska nog göra fler i vår, men ska se om jag kan göra dem lite bättre. Längtar tills det e dax!
Anna-Karin Lundberg
Ja, det här är ju inte så avancerat som vissa av er har lyckats så fint med, men det är ett tips på en enkel men ändå kär liten sak...

Jag har gjort en avgjutning av min hunds tassavtryck. Han är nästan 15 år, så jag förstår att det snart kommer vara det enda avtrycket jag ser efter honom i mina rabatter i framtiden.

Jag tog en platsskål med flat botten, smörjde den lätt med matolja och hällde på lite finbetong som jag blandat i en platspåse. En lagom portion pulver och vatten masserades och kramades med händerna på utsidan av påsen, sen klämde jag ut så mycet som behövdes i formen och Balder fick trampa med tassen däri.
Efteråt sköljde jag hans tass eftersom betongen är uttorkande på huden.

Det var några år sedan jag gjorde den, har tänkt att jag ska göra större plattor med flera avtryck i, men har inte kommit så långt än. Det här var lätt gjort, tog inte ens en timme från idé till färdig produkt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon