|
ängsvädd
21-10-2009, 10:11
CITAT (Myosotis @ 21-10-2009, 10:58)  Du frågar väl markägaren om lov. Kanske är det så att ingen vill berätta för att ingen vill att du ska ta vitmossa etc? Här ser man ibland folk komma ut med bilar och plocka mossa i stora mängder (alltså många många stora svarta sopsäckar), det är inte särskilt roligt när de rensar skogen sådär. Eller när alla kommer på våren och plockar rent på liljekonvaljer, de kommer i bilar långt bortifrån och jag som bor här brukar bara unna mig att plocka en enda. Hur skulle det se ut om alla malmöbor gick ut och plockade vitmossa i samma kärr. Så jag förstår om ingen vill berätta. Jag tänkte precis samma sak. Det är ju en form av skövling av naturen. Låt det där enda kärret i malmötrakten få vara ifred. Den vitmossa man köper får man hoppas är odlad - men jag vet inte hur det är med det.
Nu har jag fått hem terrariet  Det kanske är tråkigt att se nu men jag lägger upp en bild ändå:  Fler bilder kommer när jag börjat inreda det  Vad gäller skövling och så så skulle jag ju ta de mängder som krävs genom att plocka tovor litet här och var. Pinnar och sådant ser jag heller inget problem med att ta från naturen
Piccante
23-10-2009, 15:11
CITAT (ängsvädd @ 21-10-2009, 11:11)  Jag tänkte precis samma sak. Det är ju en form av skövling av naturen. Låt det där enda kärret i malmötrakten få vara ifred. Den vitmossa man köper får man hoppas är odlad - men jag vet inte hur det är med det. Odlad vitmossa förekommer nog aldrig. Det sker ju en omfattande torvbrytning i landet som är ett betydligt större hot mot mossarna än vad privatpersoner kan lyckas bära hem. CITAT (Nauti @ 23-10-2009, 16:00)  Nu har jag fått hem terrariet  Det kanske är tråkigt att se nu men jag lägger upp en bild ändå:  Fler bilder kommer när jag börjat inreda det  Vad gäller skövling och så så skulle jag ju ta de mängder som krävs genom att plocka tovor litet här och var. Pinnar och sådant ser jag heller inget problem med att ta från naturen  Åh vad kul! blev det 60x80x60 lbh eller hur stort är det???
CITAT (Markus_H @ 23-10-2009, 16:11)  Åh vad kul! blev det 60x80x60 lbh eller hur stort är det??? 100x80x60  Nu har jag stoppat i växterna, men det lär ta ett tag tills jag kan börja inreda det:
I lördags var jag ute och samlade mossa i en väska som på vägen hem vägde bly. Väskan fick jag släpa i säkert en mil med träningsvärk i ben, armar och axlar samt smärtande rygg och nacke som följd. Det är ett hårt liv att odla saker  I alla fall så börjar jag inreda terrariet i dag.  Här har jag kletat in bakgrunden i Silikon efter att ha fått ett tips om att göra det för att fogskummet skall fästa bättre. Sedan har jag även fäst en stock som jag också fick från kärret där jag hämtade mossan. Tyvärr fanns det inte så många så jag skall pysa iväg till en akvarie/terrarieaffär och köpa mangroverötter i dag. Måste även köpa syreslang, syresten, javamossa och torv till att börja med. Förhoppningsvis skall terrariet stå klart om en vecka  Sedan är det bara växterna som fattas.  Jag plockade två typer av mossa som jag tror att de båda är vitmossa. Vilken av dessa är bäst att odla i? Nu kvittar det ju eftersom jag skall ha växterna i krukor med ett artanpassat medium men det vore intressant att veta till någon annan gång. 
Alexander-VG-zon3
02-11-2009, 12:27
CITAT (Nauti @ 02-11-2009, 11:29)  I lördags var jag ute och samlade mossa i en väska som på vägen hem vägde bly. Väskan fick jag släpa i säkert en mil med träningsvärk i ben, armar och axlar samt smärtande rygg och nacke som följd. Det är ett hårt liv att odla saker  I alla fall så börjar jag inreda terrariet i dag. Här har jag kletat in bakgrunden i Silikon efter att ha fått ett tips om att göra det för att fogskummet skall fästa bättre. Sedan har jag även fäst en stock som jag också fick från kärret där jag hämtade mossan. Tyvärr fanns det inte så många så jag skall pysa iväg till en akvarie/terrarieaffär och köpa mangroverötter i dag. Måste även köpa syreslang, syresten, javamossa och torv till att börja med. Förhoppningsvis skall terrariet stå klart om en vecka  Sedan är det bara växterna som fattas. Jag plockade två typer av mossa som jag tror att de båda är vitmossa. Vilken av dessa är bäst att odla i? Nu kvittar det ju eftersom jag skall ha växterna i krukor med ett artanpassat medium men det vore intressant att veta till någon annan gång. lite avis en sådan skulle man ha, men det var ett vackert terrarium du hittade ska bli roligt att se hur det utvecklas. om du har plats så finns det ju andra vackra ''akvarieväxter'' som du kan odla exempel cryptocoryne som enbart blommar när den odlas på land. och en marktäckare som jag själv odlar i en liten skål är hemianthus ''cuba''.
CITAT (flaxss @ 02-11-2009, 12:27)  lite avis en sådan skulle man ha, men det var ett vackert terrarium du hittade ska bli roligt att se hur det utvecklas. om du har plats så finns det ju andra vackra ''akvarieväxter'' som du kan odla exempel cryptocoryne som enbart blommar när den odlas på land. och en marktäckare som jag själv odlar i en liten skål är hemianthus ''cuba''. Först och främst skall jag ha köttätande växter. I andra hand kommer epifytiska orkidéer. Men blir det plats över skall jag stoppa in några fler roliga växter  Hemianthus var fin, men jag skulle vilja ha en litet mer skogig, mossig känsla i terrariet. Jag siktar på någonting åt det här hållet: http://www.cpukforum.com/forum/index.php?showtopic=17757.
Nu har jag handlat mangroverötter, syreslang och torv till terrariet i alla fall. Javamossa hade de inte och syresten skulle jag komma tillbaka och köpa till helgen. Jag började klibba på fogskummet förut. Det stod på flaskan att det skulle räcka till bra mycket mer än det gjorde :/ Nu kommer jag få köpa minst tre, antagligen fyra flaskor till för att lyckas fylla alltihop. Här är en bild på det som det räckte till i alla fall:
Orkidétjuven
03-11-2009, 06:39
Snyggt terrarie. Lycka till, och ta bilder hela tiden medans du bygger
blomkronan
03-11-2009, 09:09
 Nauti följer ditt projekt  ska bli riktigt kul att se när du är klar MEN.... du sätter griller i huvudet på en!!!
Jag skall pysa iväg till ClasOhlson och köpa mer fogskum snart. Sitter i skolan efter att ha släpat mig upp klockan sex på morgonen i tron om att jag skall skriva prov. Men det var inte förrän i morgon  Grunden till baksidan av terrariet skall bli klar i dag. Sedan skall jag silikona ena sidan, fästa en stock och täcka hela den i fogskum också. Jag räknar med att terrariet skall vara klart om en 5-6 dagar. Sedan dröjer det givetvis innan det växt igen så att det ser ut precis som jag vill, men det är nog ganska fint under tiden också även om väggarna inte är täckta i mossa.
blomkronan
03-11-2009, 16:13
Och det är kul att se...
Orkidétjuven
04-11-2009, 05:05
Ska du verkligen ha väggen så platt av fogskum? Vore det inte lämpligt att ha lite "hyllor" eller enstaka håligheter att plantera i så det växer fast lättare? Eller pratar jag händelserna i förväg nu?
CITAT (Orkidétjuven @ 04-11-2009, 05:05)  Ska du verkligen ha väggen så platt av fogskum? Vore det inte lämpligt att ha lite "hyllor" eller enstaka håligheter att plantera i så det växer fast lättare? Eller pratar jag händelserna i förväg nu?  Jag skall bygga ut två hyllor på mittenplanet och en på var sida tror jag. Men jag skall även göra små håligheter snett nedåt i väggarna där jag skall ha en del växter. Sedan har jag ju även hela gegget med sikacim-mixen kvar då jag också kan bygga till någonting extra om jag vill det. I går kväll satt jag och kollade på czplants och plockade ner alla växter jag ville ha i korgen. I slutet låg summan på 1200kr  Så jag får köpa dem i omgångar
Nu är skummandet klart. Bara att vänta på att det torkar och i morgon kan jag nog klibba på Sikacim-mixen 
Nu är väggarna klara och jag väntar bara litet till på att de verkligen skall ha torkat. Någon gång nu under veckan skall det vara färdigt åtminstone. Såhär ser det ut än så länge(orkar inte krångla med bilderna nu): http://img21.imageshack.us/gal.php?g=p1010021xo.jpg
blomkronan
22-11-2009, 21:49
 vad långt du har kommit, kommer växterna snart?
Jag lät växterna stå där inne i natt och det är alldeles för torrt. Väggarna har torkat och det översta lagret på vitmossan, ändå hällde jag i 10 liter vatten i går och har en luftfuktare som går för fullt. En av växterna fick stora bruna fläckar på bladen efter bara en natt  Jag får tejpa igen alla hål som finns för luftcirkulation och se om det hjälper.
Jag har nu sprayat hela väggarna med flera liter vatten men mätaren visar fortfarande 78%RH. Jag utgår från att det är mätaren som är dålig eftersom det är en ganska billig modell. Är det någon som har tips på en bra RH-mätare för ett rimligt pris?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|