Full version: Kattägare?
Sidor: 1, 2
Sylvia
Som Felix Matte konstaterar lite tidigare, så tycks ju många trädgårdsmänniskor vara också kattägare. Katt hör liksom trädgården till, eller hur? Vad kan vara mer rogivande syn än en nöjd katt, som ligger i solen på pation och njuter av livet!?
Men nyfiken som jag är, hur många är vi som har katt?
Fialotta
Har haft katt i 12 år..

funderar o letar...vill köpa hund ... Berner Senner

kanske t.o.m nån som kan tipsa mig om en bra uppfödare? rolleyes.gif
CarMa
CITAT
kanske t.o.m nån som kan tipsa mig om en bra uppfödare?  

Berner Sennen
Här kanske du får lite tips.
Betty
Markerade "ingen katt , men hund". Fast egentligen skulle det vara "Ingen katt, men har haft hund". Jag funderar på att skaffa en hund igen, har varit utan i sju år och har börjat längta efter det speciella sällskapet som bara en hund eller katt kan ge.
Precis som för dej Maudan har tankarna gått mot Berner sennen, men det lutar nog lite mer mot Labrador, som jag hade förut... wub.gif
Fialotta
CITAT (CarMa @ 21-11-2003, 23:33)
CITAT
kanske t.o.m nån som kan tipsa mig om en bra uppfödare?  

Berner Sennen
Här kanske du får lite tips.

Jätte Tack!!!! wub.gif

Vad snabb du var......nu ska jag leta ...berättar hur det går rolleyes.gif
Fialotta
Precis som för dej Maudan har tankarna gått mot Berner sennen, men det lutar nog

Va kul Betty...........vi kanske kan köpa två syskon laugh.gif rolleyes.gif

Hittade en uppfödare i Älvsjö...nära o bra...ska slå en pling i morgon...
oj, oj nu kan jag nog inte sova unsure.gif rolleyes.gif
Noah
Hej!

Jag har två katter, egentligen 4 men 2 bor hos mina föräldrar.
Katterna är en blandning av perser och skogskatt, med andra ord lite päls att sköta om.
De är lite skygga så de håller mest till på våran tomt, vilket är bra för grannsämjan tongue.gif
Kvinnan jag köpt katterna av hade runt 60 katter i olika åldrar. Katterna hade inte så stor yta att vara på, dessutom fick de inte gå ut. Känns verkligen bra att mina 4 fått komma till oss, så det blev lite mer plats för de andra wink.gif

Ha det underbart wub.gif

Noah
Micke
Är definitivt en kattmänniska, har "avverkat" sju stycken hittills. Fem har dött och två förlorade jag vårdnaden om. Men för tillfället bor jag inte på ett lämpligt ställe för att ha katt, kan inte riktigt med innekatter - ska jag ha en (eller helst fler) måste de kunna få gå fria, ett radhusområde är inte riktigt det bästa. Så fast ungarna tjatar säger jag benhårt nej. Trots att jag sjäv vill ha...

Och hund vill jag inte ha. Inte för att jag har något emot hundar, men många s.k. hundmänniskor har jag lite svårt med, underligt tjack dom där... tongue.gif

Micke
*Felix matte*
"Vill ha katt men kan ej" blev mitt svar.

Flera grannar har katt och en av dem brukar ligga
och mysa bredvid Felix på altanen, de är riktigt goda vänner wub.gif
Mariann
Jag är också helt klart kattmänniska. Inga hundar för mig, visst är dom fina men... Vi har en katt, Ramses, fast egentligen heter han Fascinateing Axel. han har stamtavla o allt. Brittisk korthår är han. Samma ras som Rosebud´s föder upp. De 'är ju bara helt underbara.
http://w1.243.telia.com/~u24311482/Rosebud...ex.html[/COLOR]
Rosebud´s är ju dom som anordnar rosresor! Dessa kissar här nedan är inte mina , men min ser ut som den stora!

anne
rolleyes.gif Har en katt, två hundar och tre nymfer, tre rosellor tio underlater och fem kanarie, finns att se i album.
H Anne
Monica M zon 4
Har ingen katt. Kommer heller aldrig att skaffa katt, tror jag. Däremot skulle jag gärna vilja ha en hund men det funkar inte när man jobbar heltid, tyvärr. Har 2 undulater som kompensation för hunden jag vill ha. smile.gif
birgitek
Har två hundar, en labrador o en cairnterrier, samt en norsk skogkatt.
Älskar både katter o hundar.
Birgit Ek
Tesa
Jag har två katter som jag inte tål men älskar ändå ;Gråtuss, en riktig räddhare, som bor i lagården när han behagar vara hemma och Ravelli, en ståtlig skogskatt, som är vår första innekatt på många år. Det går bra så länge jag inte tar i dom. Till min stora sorg sad.gif
Numera har jag skaffat mig kaninen Mellon att kela med istället.
Hundar har vi haft flera stycken och kommer väl snart skaffa igen, men det är jakthund då (fast dom går att klema bort, dom också).
Sen har jag ett 70-tal kor och kvigor, fast dom får stanna i lagårn tongue.gif

Tesa (som faktiskt inbillade sig att hon inte var djurmänniska)
Christer i Falköping
Har en katt och numera fyra hundar. Två vuxna och två valpar. Det blev en "olycka" mellan min ena tik och hennes bror huh.gif Så nu har jag tre generationer blandrashundar. Mormor/farmor, mor och två söner.
Christer.
pimpim
Har två katter, Felix och Skrållan.
Två hundar Sussi (labrador/kelpie) och Julle (Cocker spaniel/tibetansk spaniel).
Två undulater Kalle och Kajsa.

Pia
ÅsaF
Har ingen katt men däremot en hel hög med guldfiskar, koikarpar och slöjstjärtar. Har en damm ute så det blev hög utdelning av guldfiskyngel i sommar som vi nu har tagit in för vintern. wub.gif
renate
Det skulle inte vara Olivia med hatt,här kommer Fina.

Mitt första inlägg försvann tydligen jag tog bort bilden med Olivia.
Jag har 2 katter:Murvel norsk skogskatt och min lille kattunge Fritz blandras med inslag av Birma.Så har jag en hund Olivia som de flersta här på forumet säkert känner till.Vi hade en hund till:Fina hon gick bort tillsammans med katten Muschi dec.01.
Det är Fina som är på kortet. tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Sylvia
Jätterolig bild, Fina i hatten!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Hur ser Olivia ut, är hon lik Fina?
renate
tongue.gif Här kommer Olivia!Ockso hon i solhatt.Det finn fler hundbilder i mitt album 'Mina husdjur'
Ti bee
Vilka fina solhattshundar Renate! smile.gif

Jag har tre katter, en halvnorman som har som frost strödd över sin randiga päls, han är stolt och tror att han är människa (togs för tidigt från sin mamma), en Maine Coon flicka med bärnstensögon och tofsar på tassarna, hon är lurbusig med glimten i ögat (ligger i bakhåll för pojkkatterna), och minstingen som delvis är abessinier (ser ut som en) som är hypersmart och alldeles tokig (busig).

De är familjemedlemmar med många rättigheter och några skyldigheter! Tycker att det är svårt att ta in att de redan levt halva sina liv och att de ska lämna oss en dag. Men, det är en annan dag! Nu har vi det bara bra! smile.gif
Eva i Skåne
Har ingen katt och vill inte ha heller. Saknade det alternativet unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (Ti bee @ 22-11-2003, 21:26)
Jag har tre katter, en halvnorman som har som frost strödd över sin randiga päls, han är stolt och tror att han är människa

Det säger alla om Felix... att han är mer människa än hund tongue.gif
åndå togs han inte alls för tidigt från sin mamma.
Så här trött var han efter att lilla Emelie jagat honom.... inte kul att bli dragen i svansen sad.gif
Ewa L
Jag saknade egentligen också mitt alternativ:

"Har katt men vill ingen ha!"

Är definitivt en av de där konstiga hundmänniskorna som Micke (?) skrev om. Har 3 hundar (delad vårdnad på 2 av dem med dottern), men dessutom en katt.
Anser att oavsett hur hon har kommit in i mitt liv och mitt hem är det min skyldighet att ge henne ett bra hem. Men kattmänniska är jag inte. sad.gif unsure.gif
Anders zon III
Har alla husdjur verkligen, finns inget svarsalternativ för oss andra... Hittade en död pälsänger förra veckan, trodde jag var förskonad från såna - men det gjorde i alla fall att jag kunde rösta på sista alternativet! För hittar man en död sådan brukar det alltid finnas levande också...
biggrin.gif
Ina
Djuren hos mej;
Prins, Sessan, Tosse, Knorren, Chili, Silvia, Mini, LT, Molly, Fjant, Fredde, Freddesson, Cappy och Dobby!
7 katter, 3 gerbils och 4 marsvin. Det blir liksom bara fler och fler djur... unsure.gif
zaaritha
Har för tillfället 9 st katter o en hund.
Zillas : russian blue.
Zirran :skogskatt/perser
Curry : Son t Zirran; gulrödstrimmig, korthår.
Speedy: " " " ; Gråsvart. Långhår.
Zingo : Yngre avkomma av Zirran; Gulröd, korthår.
Safir : " " " " ; Kolsvart, långhår.
Cayenne : 8 veckor. Zirrans dotter, ljusgrå/ gul / mörkgrå.
Kurre o Busis : Cayennes bröder, gråsvartstrimmiga.
De ska bo hos min bästa vän, så här ska " bara " bo 7 katter, se´n........

Vi bor ju lite avskilt, så vi behöver inte vara rädda för att de ska bli överkörda, eller andra hemskheter.
Tessi, hunden är schäfer/norsk buhund, kolsvart.

M-B
yla
CITAT (Felix matte @ 22-11-2003, 21:56)
CITAT (Ti bee @ 22-11-2003, 21:26)

Jag har tre katter, en halvnorman som har som frost strödd över sin randiga päls, han är stolt och tror att han är människa

Det säger alla om Felix... att han är mer människa än hund tongue.gif
åndå togs han inte alls för tidigt från sin mamma.
Så här trött var han efter att lilla Emelie jagat honom.... inte kul att bli dragen i svansen sad.gif

din lille felix är ju bra sööööööööööööööööööt
Åsa K, zon 1
tongue.gif

Jag har 6 st perserkatter!
Eftersom jag jobbar heltid (40 tim/veckan) så jag måste göra en avvägning hur mycket tid jag skall lägga ner på trädgård och katter sad.gif

Trädgården måste vara lättskött, hinner inte rensa ogräs, så här gäller det att ha tätt planterat. Katterna måste ha både kamning och bad, några är nerklippta. När jag blir pensionär smile.gif då hoppas jag hinna mycket mer smile.gif
Här kan ni se mina kissar Åsa´s perserkatter
Bettson
Bodde jag på landet skulle jag definitivt ha katt. Här i villasamhället uppskattar vi inte katternas sällskap på samma sätt. De är för många på för litet revir.

Nu väntar vi på att sönerna skall flytta hemifrån så vi får skaffa hund.
Det är inte riktigt med sanningen överensstämmande, vi väntar på att skaffa hundar. Observera i pluralis. Maken jagar och dels vill han ha hundar för olika ändamål och dels måste man vara beredd på att mista en hund när man använder dom till jakt. Det är så svårt att mista ett djur men det känns lättare om man har flera.

Idag skojar vi om att maken har hundar hos fodervärd. Hundarna älskar honom mera än de älskar sina ägare. Det är nämligen han som tar ut dom på de jakter dom längtar till. Även gamla pensionerade hundar som knappt orkar gå ylar i högan sky och försöker uppföra sig som valpar när han kommer. Jag unnar honom så väl att så småningom få egen hund eftersom han är en duktig hundmänniska.

Själv är jag hästmänniska. Hästen står överst på listan. Allt annat är bara komlement.
Visst är det tur att vi alla är olika!
smile.gif smile.gif
Bettson
CITAT (Micke @ 22-11-2003, 00:41)
Och hund vill jag inte ha. Inte för att jag har något emot hundar, men många s.k. hundmänniskor har jag lite svårt med, underligt tjack dom där...  :P

Micke

Jo du Micke. Döm inte hunden efter hundägaren. Hunden kan ju vara ett bra djur i alla fall.
Själv tycker jag att hästägare är det knepigaste släktet som finns. Tvärsäkra på det mesta fast de inte ens kan göra en foderstat till den stackars hästen en gång. Inte har de sett en brunst på sitt sto trots att de haft den i fjorton år. Snackar skit om hovslagare fast de inte har nog kunskap att bedöma hans jobb osv. Framförallt så kan det i många stall snackas skit om stallkamraterna så att deltagarna i Farmen framstår som rena sagotanterna.

Oups törs man säga så? Ja, jag törs i alla fall eftersom jag har häst själv. wub.gif Det kallas väl att kasta sten i glashus i såll fall. Det finns naturligtvis många hästägare som bekräftar undantaget men dom hör man inte så mycket av tyvärr.

Men inte skulle jag avstå från hästen för att andra hästägare kan vara lite knepiga. Det är hästen alldeles för trevlig för och inte svallrar hon heller...

Hällsningar från en hästtokig Bettson
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 23-11-2003, 13:24)
din lille felix är ju bra sööööööööööööööööööt

Nu har han surfat och läst och läst och....
Så här trött blev han... gick och la sig i mattes säng
*Felix matte*
underligt tjack dom där...  tongue.gif

Ursäkta en okunnig... men vad är "tjack" för dig?????
Hade för mig att det ordet var förknippat med "otillåtna medel = knark"

Varför inte innekatter? Dottern min har två stycken wub.gif
kryddan
Tillhör också de kattägda människorna wub.gif Fast jag är omvänd "på äldre dar". Jag är uppväxt med hund och tyckte katter verkade lömska och opålitliga - tills jag lite slumpartat själv blev med katt. Nu har jag svårt att tänka mig livet utan honom!!
Betty
CITAT (Felix matte @ 23-11-2003, 21:00)

Tjack är finlandssvenska, det betyder gäng/samling
"Underligt tjack dom där..." översätts lämpligen till: "Konstigt gäng dom där..."
yla
CITAT (Betty @ 23-11-2003, 22:26)
CITAT (Felix matte @ 23-11-2003, 21:00)

Tjack är finlandssvenska, det betyder gäng/samling
"Underligt tjack dom där..." översätts lämpligen till: "Konstigt gäng dom där..."

sen e de södersnack också o då betyder det
brud tjej flicka
underligt tjack de där = underlig tjej de där laugh.gif biggrin.gif tongue.gif
språkförbistring eller

sen betyder det nog knark i knarkarkretsar
haru nåt tjack o sälja sad.gif
Cilla
Jag har fem vuxna katter, tre kattungar som jag just börjat söka hem till och fyra kattungar som föddes för tio dagar sedan. Vi har lite av uppfödning av halvnorska skogskatter här, och det är svårt att tänka sig ett liv i det här hemmet utan katt!

Här bild på mamman. Bilder på årets kattungar kommer. http://www.juniper.se/kattungar.htm
kryddan
Så fina katterna var Cilla! De är så näpna de där små wub.gif
yla
CITAT (Cilla @ 24-11-2003, 15:23)
Jag har fem vuxna katter, tre kattungar som jag just börjat söka hem till och fyra kattungar som föddes för tio dagar sedan. Vi har lite av uppfödning av halvnorska skogskatter här, och det är svårt att tänka sig ett liv i det här hemmet utan katt!

Här bild på mamman. Bilder på årets kattungar kommer. http://www.juniper.se/kattungar.htm

kollade de söta kattungarna men kunde inte se resten av bilderna om jag klickade vidare sad.gif de vart bara röda kryss va tråkigt
men de jag såg va jättegoa
Cilla
Hej Oldwolfie,
Skrev överst på sidan att länkarna är vilande, men jag vet att det är lätt att missa. Var tvungen av utrymmesskäl att ta bort dem från nätet, bland annat för att få plats med lite trädgårdsbilder.
Emser
Klart att man har haft katt...
Hannele
Vi har haft flera katter, men vår yngste son är allergisk.
Men vi har egna bin, bara jag är allergisk mot bistick...
renate
rolleyes.gif Jag skrev innan i detta inlägg men fick syn på Cillas katter,de är för go'a,och lilla misse på högtalaren;lyssnar väl på en vaggvisa? tongue.gif

Lille Fritz är alltid med på skogspromenad.
Ingo
Jag saknade också mitt alternativ: Har inget husdjur och har inga planer på att skaffa ett. Har haft både fåglar och fiskar förr men känner just nu att två barn och två till på väg räcker mer än väl på 119 kvadrat.

Fast en vacker dag lär väl barnen tjata till sig något. Det blir väl förhoppningsvis fisk eller fågel men säker kan man ju inte vara...är visserligen lätt allergisk mot katt men brukar bara reagera på vanliga bondkatter, jag sov en gång en hel natt med en burmes på bröstet utan att känna något.

Dottern skulle förstås helst av allt vilja ha en häst men det tvivlar jag på även om jag gillar dem...stallplats här i Stockholmstrakten kotar $$$...
Hannele
wub.gif Alla har bild på sina kelgrisar... Flickvännen är inte med,
men hon får också plats på våra 140 kvm.
Bina sticker till grannen, det blir för trångt.
yla
CITAT (Cilla @ 24-11-2003, 16:55)
Hej Oldwolfie,
Skrev överst på sidan att länkarna är vilande, men jag vet att det är lätt att missa. Var tvungen av utrymmesskäl att ta bort dem från nätet, bland annat för att få plats med lite trädgårdsbilder.

aaah wub.gif jag hade bara ögon för missarna
Bettson
Nästan 70% enligt undersökningen har för närvarande katt. 15% har ej katt men andra husdjur. Det innebär att nästan 85% av de som svarat har husdjur.
Kan det bero på att man har respekt för det som växer antingen det är människor eller djur. Fullkomligt fantastiskt.

Mina pojkar skötte tidigare med hjälp av mig en liten visningsgård som var öppen för allmänheten. Det var så fantastikt mycket glädje och tur var väl det för det var hemskt mycket arbete också.
Vi hade fyra hästar
Tre skånegäss
Tre ölandgäss
Blå ankor
Gula ankor
Myskankor
Tofsankor
Lantrashöns av olika valör
Påfåglar
Kalkoner
Bondkaniner
Angorakaniner
getter
Får
minigrisar.
Vi försökte ta ungar varje sommar så att alla skulle få se de små liven. Vi sålde överskottet och placerade om djur åt folk. Skadade fåglar, igelkottar, harpaltar fick alltid en chans om vi kunde ge dom det.

Inför varje påsk gick kläckningsmaskinen för fullt. Min man brukade tala om att det ständigt stod djurburar i bagaget på bilen, det fanns kycklingar på köksbänken och ankungar i hallen. Det var nog tyvärr med sanningen överennstämmande.
Trots att det var mycket arbete är jag glad att jag hade chansen att visa mina pojkar in i djurens värld. Lär man barnen respekt för djur så kommer respekten för människor automatiskt.
Det mest fantastiska minnena var när svårt handikappade barn fick rida och klappa djuren. Minns också speciellt en autistisk flicka som smög sin hand i min för att gå på upptäcktfärd. Hon berättade vad hon hette och tog en rejäl runda med mig.Jag kände att det var något speciellt som hände. Vad jag inte visste var att hon normalt inte pratade och att hon avskydde kroppkontakt.

Det hände också att det kom "vilda ungar i så kallad skoldaggrupp". När man snackat med dom en liten stund stod alla tjugo som tidigare farit runt som ping-pongbollar helt stilla som tända ljus, lyssnade noggrannt och tassade så lugnt och fint i hagarna. Ni skulle bara sett vilka härliga ungar

Tänk vilken positiv inverkan djur kan ha på det uppväcxande släktet.
tongue.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Så här glad blir jag när jag tänker på dom.
Virgo
CITAT (Cilla @ 24-11-2003, 15:23)
Vi har lite av uppfödning av halvnorska skogskatter här,

Norska skogkatter vet jag vad det är, men vad är halvnorska skogskatter för nåt?
Är det en blandras?
Posse
CITAT (Virgo @ 24-11-2003, 21:35)
...vad är halvnorska skogskatter för nåt?

Gränsfall kanske.... wink.gif
Cilla
Fniss, ja mina halvnorska skogisar är korthåriga. Den långhåriga jag har kallar jag för norsk skogskatt, men det är lika mycket huskatt/europée/bondkatt i honom som i de andra.

Dock pratar de både norska och svenska allihop, särskilt med folk de gillar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon