Sidor: 1, 2
David Malmö
Jag har skrivit i en annan tråd om fuktighetsmätare och vattning. Ingen verkar ha sett det, vet inte om det är för att jag skrev i en gammal tråd eller för att jag har uppfyllt maxkvoten av antal inlägg per sekund.. :-/
Natt
Jag har aldrig haft ohyra, men aldrig heller lyft ut mina blommor. Det kan kanske ha med att göra att jag bott i Kiruna och nu i Luleå. Det svänger lite väl i temperaturen för att våga lyfta ut något.

Förstår inte riktigt varför man ska lyfta ut sina blommor under sommaren heller. Eller ja, det verkar ju som att blommorna mår bra av det. Men blir det inte väldans tomt inne? fear.gif Och gör det verkligen sådan stor skillnad?
jaj-51
CITAT (Natt @ 10-04-2014, 20:45) *
Jag har aldrig haft ohyra, men aldrig heller lyft ut mina blommor. Det kan kanske ha med att göra att jag bott i Kiruna och nu i Luleå. Det svänger lite väl i temperaturen för att våga lyfta ut något.

Förstår inte riktigt varför man ska lyfta ut sina blommor under sommaren heller. Eller ja, det verkar ju som att blommorna mår bra av det. Men blir det inte väldans tomt inne? fear.gif Och gör det verkligen sådan stor skillnad?

Ja vist gör det skillnad, så här blir mina pelargonior utomhus

theseraphim
CITAT (Natt @ 10-04-2014, 20:45) *

Väldigt många växter trivs överlag bättre i utomhusklimat om nu väder o temp tillåter dock så exponeras de mer för ohyra för naturen är ju sprängfylld av ohyra.
kerstin z5-6
Ja jättestor skillnad i ljus och tillväxt av det smile.gif ohyra mja ..
vanjalarsa
Pelargoner är ju i mina ögon lite av en utplanteringsväxt än en växt som jag har inomhus. Annars tycker jag att känns riskabelt att bära ut krukväxter för att sedan ta in dem igen. Vad får de med sig in ? jag menar ohyra och elände. Svårt med omställning till den torra inomhusvärmen efter utevistelse ??
Vad har ni för tankar om det ?
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
kerstin z5-6
inget utifrån o in-det är inne de blir sjuka i så fall
Alexander-VG-zon3
Tar ut allt jag har i växtväg (tycker det är skönt med att det är tomt inne) och man ser hur starka och välväxta dom blir ute. Ute ingen ohyra (när dom tas in kan komma). Har aldrig haft problem med omställning från ute till inne. Och när dom tas ut måste man komma ihåg att avhärda. Annars är det inte så mycket egentligen att tänka på, bara vattna och gödsla och sätt växterna i rätt läge.

Växter som inte passar ute är dom som är väldigt regnkänsliga eller som måste ha tropiskvärme för att växa bra. Men när det är högsommar så trivs även de flesta tropiska ute, och många växter från tropikerna är förvånansvärt tåliga mot svala nätter. Har man växthus så får man ännu bättre tillväxt.

Som jag skrev innan i tidigare blurret,, så hade jag inte odlat krukväxter om jag inte hade haft tillgång till balkong, uteplats. Så viktigt är det för mig att kunna sätta ut krukväxter.
EvaKlemming
På tal om att avhärda ställde jag ut mina tre (rätt nyligen inköpta) myrtenklot i förra veckan, i helgen och häromdagen.

Det här med avhärdning är verkligen inte alls lätt för en nybörjare:

Första tillfället, runt första april, tänkte jag bara på temperaturen och ställde ut dem i på altanen i söderläge där det blir som varmast, var väl runt 7-8 grader. gick till jobbet. Tog in dem på kvällen. Såg att de blivit brunaktiga i topparna/nytillväxten som jag varit så glad för. Men jag hade ju läst att myrten skulle klara kyla... Vad var det då? Koll på nätet, tydligen hade det varit för soligt och möjligen för blåsigt då uteplatsen är ganska öppen.

Nytt försök i helgen. Jag vill ju ha dem ute. De är ju som gjorda för det. Satte dem vid entrén där det är skuggigt nästan hela dagen. Det var drygt 5-6 grader. Men hjälp, på kvällen brunt igen. Nu ville jag inte klippa bort mer.

Fast det var väl själva den om det inte ska gå. i förrgår såg jag att det skulle regna hela dagen och vara drygt 8 grader igen. Myrten ska väl gilla mjuka regn så jag bad barnen om hjälp igen att lyfta ut myrtenkloten. På kvällen såg jag att yttersta bladen började förlora all klorofyll och vissna till brunt. Däremot längre in är det fortfarande friskt. Så regn och molnigt hela dagen gick tydligen inte heller.

Nu tänker jag att jag inte vet hur jag ska göra. Är det fortfarande för kallt?

(Olivträdet däremot verkar klara in-ut mycket bättre och blommar nu. Det fick följa med myrtenkloten så det har också sett lite av varje och stått i alla slags lägen.)

/Eva
Alexander-VG-zon3
Bruna blad är solen, dom har blivit brända, även skugga och eller en mulen dag kan bli för mycket. Dom växter med tunna/gröna blad måste man ha väv om. Vit fiberduk som skyddar mot solen. Kyla är inget problem men dom tål inte frost. Och är dom hyfsat nyköpta så är dom nog ännu känsligare (kanske drivna i växthus).

När du har ute dom till sommaren så kommer dom nya bladen bli tjockare och rejälare. Oliv har silvriga blad och tål solen bättre, men även den kan bli bränd.
kerstin z5-6
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 11-04-2014, 12:15) *
Bruna blad är solen, dom har blivit brända, även skugga och eller en mulen dag kan bli för mycket. Dom växter med tunna/gröna blad måste man ha väv om. Vit fiberduk som skyddar mot solen. Kyla är inget problem men dom tål inte frost. Och är dom hyfsat nyköpta så är dom nog ännu känsligare (kanske drivna i växthus).

När du har ute dom till sommaren så kommer dom nya bladen bli tjockare och rejälare. Oliv har silvriga blad och tål solen bättre, men även den kan bli bränd.

Korrekt! Gäller alla växter från ettåriga utplanteringsväxter till perenner, buskar mm, till inköpta som stått i butik under tak o skyddat tom.
Sol vind och det höga lux som är ute, är nåt helt annat än inomhusmiljö-tar 5-7 dagar med vanlig fiberduk/frostduk.Börja med ett par lager, ta av eftersom o starta aldrig detta i full sol utan i skugga.
David Malmö
Min Hawaiipalm mår fint nu igen. Flera nya blad. Cool växt, gillar den. Inte lik nån annan.

Jag såg på Oasens sajt att om man har med sig deras annons får man en för bara 80 kr. Det är väldigt billigt. De enda andra jag vet har dem är Bakker som tar 264 kr + frakt 99 kr.. och de har jag provat 1 gång för mkt!

En annan favorit-suckulent är min Jatropha podagrica. Sällan jag ser nån som säljer dem heller. Ingen tycks sälja den just nu. Blomsterlandet listar den på internet men den fanns iaf ej i deras varuhus i Malmö.
David Malmö
Slutet gott allting gott - nu blommar den! smile.gif

[attachment=82197:N_rbild_26okt.jpg] [attachment=82198:Blomma_1...lf_23okt.jpg]

Bilderna är ett par dar gamla, nu är snart 8 blommor utslagna. De är så blekt gula att de nästan är vita, som smör ungefär, fast liksom tygaktiga. Luktar gott, sägs vara som nåt mittemellan Kaprifol och citrusträd, fast inte alls så starkt, väldigt milda.

Jag läste på Dave's Garden att de inte tycks vilja blomma i Skandinavien. Stämmer det? Jag fattar det som att holländska odlare valt ut lämpliga exemplar på senare år och kallar den "variant Kirsten", kanske därför den är så pigg? Eller p g a mina extraljus (som egentligen är avsedda för palmerna intill men som råkade lysa upp halva denna).

Ett litet problem är att jag fått svamp i jorden som poppar upp ibland. Det är inte de där vanliga gula som brukar komma i torvjord ibland. Provade vattna med Atamon nu senast. En annan idé är att strö grus överst? Fast jag vattnar ju denna så sällan att svampar inte borde trivas så bra.

Nu på hösten har bladen blivit större och jag har inte velat vrida den den senaste månaden när den haft knoppar. Om jag lät den stå i starkt solljus i somras blev bladen mycket mindre och det kom nya hela tiden. Så här såg den ut i juli:
[attachment=82199:IMG_0017_rsc.jpg]
Med mycket sol blir alla blad som de minsta i bild nr 2. Men jag har ingen önskan att den ska bli jättestor jättesnabbt så jag tycker halvsoligt är bäst. Och nästa år ska jag ge den lite mer lampljus och vrida på den så att blad och stjälkar blir lite kortare tror jag.
_Skruttan_
Hej!
Du har fått flera bra svar här, men vill skriva en rad ändå.
Jättetråkigt med din erfarenhet ang. Bakker. De har leverantörer i t.ex. Holland och
det kan förklara den sena ankomsten. Oasen, Malmö är jättebra, seriösa. Men på din
ort kanske det finns handelsträdgårdar och de tar gärna hem växter efter förfrågan,
så fråga gärna där, så slipper du frakt och ev att paketet ligger på posten över en helg
osv.
Hoppas att du hittar det du söker och önskar lycka till!!
Skruttan
David Malmö
Tack, ja jag är jättenöjd med min Hawaiipalm, fast Bakker kommer jag undvika.

Men jag har fått svamp i jorden som sagt. Inte de där gula som är vanligast i torvjord. De är beige och har ingen "hatt" eller också är det jag som rycker upp dem innan den bildats. Här är två foton på ca 1 cm stora såna svampar som ligger på en bit hushållspapper med medföljande jord:

[attachment=82286:IMG_0002csa.jpg]
[attachment=82287:IMG_0004csa.jpg]

Eller där blir nog en minimal hatt 1-2mm bredare än "stammen" och urgröpt överst. Jag lyckas inte hitta bilder på den så jag kan identifiera den. Nån som vet vad det är? Fast det kvittar väl vilken sort ioförsej.

Tycks vara hopplöst bli av med svamp, jag tror inte det existerar effektiva medel? Jag ska prova byta ut så mycket av den översta jorden jag kommer åt, tyvärr står den i sån där grov torv och det enda jag kommer på som man kan byta det mot som finns att köpa är "solmull". Om jag bytar till vanlig planteringsjord kommer den att fylla ut luftrummen och det är ju inte så lyckat för en suckulent.

Jag skulle gärna så småningom byta all jord mot en blandning med 40-50% grov sand, inte säkert det heller tar bort svampen, och jag vet inte hur tåliga Hawaiipalmer är för sån behandling.

En bra sak är att jag definitivt kan och brukar låta den torka mellan vattningarna, det motverkar ju svampen, fast medan den blommar var jag tvungen att vattna oftare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon