Full version: Maggan H:s busfrön
Sidor: 1, 2, 3
Peztis
Jamen det låter ju bra! Ja, jag planerar gå på mässan, har bara inte bestämt mig vilken dag. När ska du dit?
Anki V
Lördag och söndag...från de öppnar tills de stänger. biggrin.gif

/A
Maggan H
CITAT (Anki V @ 14-03-2010, 19:55) *
Det syns inte så väl på bilden men bladen har börjat bli "flikiga"...... påminner lite om en kvanne

/Anki

Puh, det var då för väl, då kan jag andas ut..... naughty.gif Kvanne?? Vad är det? giggle.gif
Anki V
CITAT (Maggan H @ 14-03-2010, 21:15) *
Puh, det var då för väl, då kan jag andas ut..... naughty.gif Kvanne?? Vad är det? giggle.gif

Kvanne - Angelica tillhör familjen Flockblommiga växter …..Jag vet inte hur många ggr jag har kollat så den inte är ”korgblommande”. -cry-.gif

Jag hade ett annat alternativ också…Det skulle kunna vara någon sorts vändelrot men den är väl flockblommig den också. slap.gif

/Anki
Maggan H
CITAT (Anki V @ 14-03-2010, 21:27) *
Kvanne - Angelica tillhör familjen Flockblommiga växter …..Jag vet inte hur många ggr jag har kollat så den inte är ”korgblommande”. -cry-.gif

Jag hade ett annat alternativ också…Det skulle kunna vara någon sorts vändelrot men den är väl flockblommig den också. slap.gif

/Anki

Jag har tidigare tagit tillbaka det där med korgblommig eller flockblommig, jag vet faktiskt inte vilken familj den tillhör, mer än gömfröväxter.... coolgleam.gif

Var det ingen som luktade på fröna?? sick.gif

Edit: Familjenamnet har jag kollat upp nu; kan inte avslöjas för då vet ni bums vad det är! crazy.gif
Maggan H
Och Grattis till Anki som nu knäckt gåtan! SuperMegaStjärnan har gjort det igen! blomma.gif

Ni andra, inga gissningar? rolleyes.gif
Gillan
CITAT (Maggan H @ 15-03-2010, 08:11) *
Och Grattis till Anki som nu knäckt gåtan! SuperMegaStjärnan har gjort det igen! blomma.gif

Anki tänker jag droga med nåt om jag får tillfälle till Mässan rtfm.gif ..................själv kan jag väl tänka mig att skicka iväg en gissning som inte har nån större relevans laugh.gif .................................
Anki V
CITAT (Gillan @ 15-03-2010, 08:18) *
Anki tänker jag droga med nåt om jag får tillfälle till Mässan rtfm.gif ..................

Använd då gärna någon god whisky....föresten all whisky är god whistling.gif

/A
Rosmarin
Bonusfröna gror här.

CITAT (Maggan H @ 15-03-2010, 08:11) *

Grattis Anki!

Jodå. Jag har PMat en gissning. Igen... cool.gif

CITAT (Anki V @ 15-03-2010, 11:25) *
Använd då gärna någon god whisky....föresten all whisky är god whistling.gif

/A

a0a.gif a0a.gif a0a.gif
Maggan H
Yeah, she did it again!

Grattis Anki som listade ut mitt bonusfrö!
Anki V
Tack så mycket.

Den här tog jag av en ren slump....Jag höll på och googlade på något annat så stötte jag på frön som såg ut precis som "flatlöss"

Maggan jag vet inte om jag fick någon i fjol......Nästan allt frös ihjäl några nätter i mitten av juni när det var nära 10 grader kallt.

/A
Maggan H
Hur går det, gnuggar ni geniknölarna?? Inga fler gissningar?

Snart dags då för en ny ledtråd....? crazy.gif
Rosmarin
Tycker att jag har gissat så att jag blir alldeles tokig. crazy.gif

Älggräs? ninja.gif

Kom du gärna med fler ledtrådar. Känns som att det behövs.
Maggan H
En av världens mest använda växter - trots att den luktar och smakar illa.... sick.gif Men den SER i alla fall inte illa ut, i mina ögon åtminstone! biggrin.gif

Älggräs, nope, men den kan trivas i högt gräs, med eller utan älgar.... a0a.gif

Inte värt att de äter den under jakten i alla fall! d010.gif

Maggan H
Grattis blomma.gif Platinum, rätt gissat på buset!
Platinum
Tack för det, nu känner jag mig duktig även om sista ledtråden var till god hjälp.
Maggan H
Grattis även till Rosmarin! tummenupp.gif

Bra jobbat tjejer! bravo.gif

Ni andra då? Kom med gissningar! Jag lovar att inte skratta giggle.gif , inte hänga ut er offentligt naughty.gif eller skicka insändare till tidningen angel_not.gif i fall det är fel.... crazy.gif

Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 02-04-2010, 10:50) *
Grattis även till Rosmarin! tummenupp.gif

Bra jobbat tjejer! bravo.gif

Tack!

CITAT (Maggan H @ 02-04-2010, 10:50) *
Ni andra då? Kom med gissningar! Jag lovar att inte skratta giggle.gif , inte hänga ut er offentligt naughty.gif eller skicka insändare till tidningen angel_not.gif i fall det är fel.... crazy.gif

giggle.gif
Lady Hamilton
Ja jag tänker inte komma med någon gissning angel_not.gif för jag har nämligen 3 olika sorter i mina kruka varav en är troligtvis Björk ........och om de andra två är Asp eller Rönn återstår att se giggle.gif
Gillan
CITAT (Maggan H @ 29-03-2010, 20:39) *
En av världens mest använda växter - trots att den luktar och smakar illa.... sick.gif Men den SER i alla fall inte illa ut, i mina ögon åtminstone! biggrin.gif

Jag har fuskat så mycket det går, letat och googlat, men inte har det hjälpt. Ett tag var jag tvärsäker på att det var "Gojibär", men det stämde ju inte alls med ledtrådarna dunno.gif så nu ger jag upp och väntar med spänning på att vi får reda på vad det är är angel_not.gif /Glad Påsk
Crazy4Flowers
CITAT (Maggan H @ 29-03-2010, 20:39) *

Nu är det ju självklart vad det är confused.gif NOT!!!! wacko.gif
Maggan H
CITAT (Crazy4Flowers @ 03-04-2010, 20:57) *
Nu är det ju självklart vad det är confused.gif NOT!!!! wacko.gif

Har du sett den dolda texten, C4F? coolgleam.gif
Gillan
CITAT (Gillan @ 02-04-2010, 23:40) *
Jag har fuskat så mycket det går, letat och googlat, men inte har det hjälpt. Ett tag var jag tvärsäker på att det var "Gojibär", men det stämde ju inte alls med ledtrådarna dunno.gif så nu ger jag upp och väntar med spänning på att vi får reda på vad det är är angel_not.gif /Glad Påsk

" (Maggan H @ 03-04-2010, 22:51) "Har du sett den dolda texten, C4F? coolgleam.gif ( jag veeet, jag heter inte C4F, men ........ giggle.gif )

Då är ju frågan............................är det jägarna eller älgarna du menar g.gif ...........................Näääää. det spelar ingen roll, jag har gett upp sweatingbullets.gif laugh.gif
Maggan H
CITAT (Gillan @ 04-04-2010, 07:21) *
" (Maggan H @ 03-04-2010, 22:51) "Har du sett den dolda texten, C4F? coolgleam.gif ( jag veeet, jag heter inte C4F, men ........ giggle.gif )

Då är ju frågan............................är det jägarna eller älgarna du menar g.gif ...........................Näääää. det spelar ingen roll, jag har gett upp sweatingbullets.gif laugh.gif

Kom igen Gillan! Ang vem som är vem gäller det för ALLA.... giggle.gif
Gillan
CITAT (Maggan H @ 04-04-2010, 12:08) *
Kom igen Gillan! Ang vem som är vem gäller det för ALLA.... giggle.gif
laugh.gif

Men hallååååå!!! Jag har ju jättefina plantor och det är vare sig älg eller..........., men vad spelar det för roll confused.gif , de doftar ju inte ens illa -fear-.gif
Anki V
CITAT (Gillan @ 04-04-2010, 13:06) *
laugh.gif

Men hallååååå!!! Jag har ju jättefina plantor och det är vare sig älg eller..........., men vad spelar det för roll confused.gif , de doftar ju inte ens illa -fear-.gif

Lugn, bara lugn........

/A
Crazy4Flowers
Men nu måste jag ha hittat rätt, tack för upplysningen coolgleam.gif
Maggan H
CITAT (Gillan @ 04-04-2010, 13:06) *
laugh.gif

.... de doftar ju inte ens illa -fear-.gif

Ack, vänta bara, hur den kan vara så lugn och stillsam är en gåta när den luktar så illa som vuxen... d010.gif

Ta det med ro ni som funderar, kommer ni inte på det innan maj måste ni rotera fötterna...(på plantan haha) w00t.gif

Jag har en papperspåse i min bod där jag har några torkade blomhus och jag känner 'doften' så fort jag öppnar dörren! giggle.gif

Tyvärr C4F, det är fel!
Maggan H
Om ni läser ovanstående ingående crazy.gif fast stillasittandes giggle.gif så kan ni klura ut vad det är ni har i era krukor. Om inte får jag förtydliga mig lite till....
Peztis
Kan det vara kamomill...? Nu utgår jag ENDAST efter Maggans text, att den är rogivande och luktar inte så mumsigt.
Maggan H
CITAT (Peztis @ 19-04-2010, 10:15) *
Kan det vara kamomill...? Nu utgår jag ENDAST efter Maggans text, att den är rogivande och luktar inte så mumsigt.

Bra gissning, men tyvärr fel!

Den ÄR väldigt rogivande och har användts i många år inom örtmedicinen.

1 vecka kvar att gissa, sen avslöjar jag vad det är.
Maggan H
Grattis till Dyk Under Ytan!
DykUnderYtan
Så glad att jag hann knäcka gåtan innan du avslöjade buset. yahoo.gif

Å andra sidan, med de fina ledtrådarna och lite googlande så blev det inte så svårt. smile.gif
Peztis
Grattis... och ja, strö salt i såren på oss minde kunniga bara... biggrin.gif
Maggan H
Nu är avslöjandets stund kommen! biggrin.gif

Mitt bus är Valeriana, välkänd inom hälsobranchen. tongue.gif

Även kallad Vänderot; Foten på plantan är ju roten och vänder/roterar man den får man Vänderot! crazy.gif

[attachment=49558:Valerina.JPG]

Mina busfrö kallas för Lofos, Lophospermum. Häftig ampelväxt. yes.gif

[attachment=49559:Lejongap...sa_Lufus.JPG]

Nu tycker jag alla kan plocka upp sina trådar och skriva vad era frön är för något. help.gif
Crazy4Flowers
Haha jodu önsketänkande från din sida. devil.gif
Peztis
Nämen det var ju intressant! Tack för informationen.

Och du får väl skylla dig själv när du sänder dina frön först av alla! Ska Blomkronan skicka med facit på en gång då, eller?
biggrin.gif
Nänä, liiite mer tid får ni allt vänta på mina svar - dvs de som inte har gissat rätt ännu.
Maggan H
Jaja, okej då! Får väl trängas lite till med dom okända.... wacko.gif

Och jag kom på igår också att blomkronan nog inte hade skickat iväg sina än. Det känns bara som om det strax är sommar här, men det gäller nog inte alla i Sverige, eller hur, ni 'där uppe'? giggle.gif
Peztis
Maggan, hennes ska sås nu i maj och de är på g! Jag har redan frågat henne... giggle.gif
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 02-05-2010, 16:48) *
......

Nu tycker jag alla kan plocka upp sina trådar och skriva vad era frön är för något. help.gif

Har jag gjort!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon