|
Maggan H
31-01-2010, 15:56
Ja nu drar det ihop sig, ut och gräv alla som har ställt dom ute! Jag satte en kruka alldeles utanför uterummet så jag hittade den lätt och den andra ännu lättare; den stod i kylen....  (Jag hade nämligen glömt att jag redan hade sått en gång  , jag TROR att det är mina busfrön, jag hade inte ens märkt sådden  )
CITAT (Maggan H @ 31-01-2010, 15:56)  ...jag hade inte ens märkt sådden  ) Det är såååå skönt att höra att man inte är ensam med att vara slarvig då och då!
Rosmarin
01-02-2010, 10:10
CITAT (Maggan H @ 31-01-2010, 15:56)  Ja nu drar det ihop sig, ut och gräv alla som har ställt dom ute! Jag satte en kruka alldeles utanför uterummet så jag hittade den lätt och den andra ännu lättare; den stod i kylen....  (Jag hade nämligen glömt att jag redan hade sått en gång  , jag TROR att det är mina busfrön, jag hade inte ens märkt sådden  )  Kommer att tänka på en gång när jag märkte alla mina sådder så ordentligt med etiketter och ställde dem i kallväxthuset. Med vårsolen vaknade sniglarna som åt upp (!) mina märklappar.  Då var jag inte glad... Jaha, då tar jag ut krukan ur kylen nu då.
Nu står Maggans busfröer i rumsvärme så nu får vi se om det händer något. Jag hoppas det - sonen välte ju ut krukan när den stod i kylen  så jag hoppas att fröna inte har hamnat underst. Då blir jag allt ilsken!
Rosmarin
01-02-2010, 20:03
Mina har åkt ut idag.  Ur kylen. ...och in i värmen.
Maggan H
01-02-2010, 21:39
CITAT (Rosmarin @ 01-02-2010, 10:10)   Kommer att tänka på en gång när jag märkte alla mina sådder så ordentligt med etiketter och ställde dem i kallväxthuset. Med vårsolen vaknade sniglarna som åt upp (!) mina märklappar.  Då var jag inte glad... Jaha, då tar jag ut krukan ur kylen nu då.  Men jädra sniglar, ska dom äta upp märklapparna nu också??  Tur dom sover än... Eller ännu hellre fryser ihjäl i denna fantastiska vinter! Ytterligare upp mot 2 dm snö i morgon väntas. Och alla som inte tagit in krukan; gör det nu!
Lady Hamilton
02-02-2010, 10:53
 Ansöker om dispans!!! Måste först leta fram växthuset  men jag vet att det skall finnas på vä sida om garaget, men där är det justnu ca 1½-2m djup snö.........så jag måste få lite tid på mig innan jag tar mig in o hämtar sådden
Maggan H
02-02-2010, 20:18
Ja herregud, här är värsta snöstormen just nu!  Dispens gives, på egen risk!
Rosmarin
04-02-2010, 09:59
CITAT (Lady Hamilton @ 02-02-2010, 10:53)   Ansöker om dispans!!! Måste först leta fram växthuset  men jag vet att det skall finnas på vä sida om garaget, men där är det justnu ca 1½-2m djup snö.........så jag måste få lite tid på mig innan jag tar mig in o hämtar sådden Oj-oj-oj!!! "Rädda frösådderna, död eller levande!" Jag hade nog väntat lite i det här fallet.  Jag som bara är 1,57 lång hade nog drunknat om jag försökt pulsa mig igenom ditt snölager!  CITAT (Maggan H @ 02-02-2010, 20:18)  .... Dispens gives, på egen risk!  Jo så kan man ju också se på det förstås! Mina gror!!!  Såg det nu när jag kollade frösådderna på morgonen.
Rosmarin
05-02-2010, 09:39
Har de intre grott hos någon annan?
Lady Hamilton
05-02-2010, 12:45
I dag har jag lyckats ta mig in i växthuset för att hämta in sådden  nu skall den bara tina upp så får jag se när den gror
JO! Två små gröna groddar ser jag i min kruka! Jag är så glad, trodde inte att det skulle bli något då ju sonen välte ut den!
Jag kan också symta lite grönt /Anki
Lady Hamilton
05-02-2010, 15:40
Anki är det symtomatiskt?
Platinum
05-02-2010, 15:44
Nu har jag skottat mig ner till krukorna och tagit in dem för upptining, detta blir spännande för stratifiering utomhus under snö har jag aldrig provat mig på innan.
Maggan H
05-02-2010, 18:24
Vad kul, jag har nämligen själv aldrig sått denna växt förut. Mina har också grott!
CITAT (Lady Hamilton @ 05-02-2010, 15:40)  Anki är det symtomatiskt?  Nä, dyslektiskt ....... och ett "trögt" k på tangentbordet
Rosmarin
05-02-2010, 19:22
CITAT (Anki V @ 05-02-2010, 19:01)  Nä, dyslektiskt ....... och ett "trögt" k på tangentbordet  För ett par dagar sedan hoppade katten upp och satte sig på tangentbordet här. Sedan skrev datorn:¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ (= prickarna över ä och ö) ett bra tag framöver!
DykUnderYtan
07-02-2010, 10:23
Jag tycker mig se en liten, liten grodd... får hoppas att det är busfröet som vaknat men det borde dyka upp fler i så fall.
Rosmarin
18-02-2010, 10:36
"Bonusfröna ska sås varmt i vår" skrev du när jag frågade.  När är det lagom? Ljusgoende? etc...
Maggan H
18-02-2010, 21:03
CITAT (Rosmarin @ 18-02-2010, 10:36)  "Bonusfröna ska sås varmt i vår" skrev du när jag frågade.  När är det lagom? Ljusgoende? etc... Mars blir nog bra, ljust och varmt, den verkar älska värme så ljust och 20 gr efter uppkomst tror jag blir bra. Omskolas en o en. Underbar, rankbildande, perfekt ampelblomma! Ganska stora blad och stora läppformade blommor.... Vill ni veta vad det är? Det är ju bara bonusen... så kanske vill ni veta vad ni får i krukorna! Ang busfröet kommer här en ledtråd; Ca 1 m hög, vita korgblommor med glest bladverk. Ingen traditionell trädgårdsväxt men mycket vacker så jag planterade in ett ex i min trädgård förra året.
Rosmarin
19-02-2010, 10:29
CITAT (Maggan H @ 18-02-2010, 21:03)  Mars blir nog bra, ljust och varmt, den verkar älska värme så ljust och 20 gr efter uppkomst tror jag blir bra. Omskolas en o en. Underbar, rankbildande, perfekt ampelblomma! Ganska stora blad och stora läppformade blommor.... Vill ni veta vad det är? Det är ju bara bonusen... så kanske vill ni veta vad ni får i krukorna!  Tack. Jag vill inte veta ännu. CITAT (Maggan H @ 18-02-2010, 21:03)  Ang busfröet kommer här en ledtråd;
Ca 1 m hög, vita korgblommor med glest bladverk. Ingen traditionell trädgårdsväxt men mycket vacker så jag planterade in ett ex i min trädgård förra året. Jaså. Vad har du nu lurat på oss för ett ogräs?! Det kommer nog att passa fint här. Jag har rätt mycket i trädgården som jag har "norpat" ute i naturen.
Maggan H
19-02-2010, 13:48
CITAT (Rosmarin @ 19-02-2010, 10:29)  Tack. Jag vill inte veta ännu. Jaså. Vad har du nu lurat på oss för ett ogräs?! Det kommer nog att passa fint här. Jag har rätt mycket i trädgården som jag har "norpat" ute i naturen.  Ja säg det du!  Men jag sa inte att jag hade norpat den ute i naturen, bara att jag hade planterat in ett ex.....  Var jag 'fann' den får ni reda på vad det lider!:crazy: Och ogräs är det absolut inte-tvärtom....
Nu har vi ju bara drygt 200 olika korgblommiga växter att välja på så nog ska vi snart klura ut vad det är  . Det första jag tänkte på var Brudbröd men den är väl inte korgblommig? /Anki
Nä, det tror jag inte att den räknas som. Är kirskål korgblommig?  Fast den har ju stort bladverk... Nä, den är tydligen flockblommig. Då är det heller inte hundkex
Rosmarin
20-02-2010, 10:54
CITAT (Maggan H @ 19-02-2010, 13:48)  Ja säg det du!  Men jag sa inte att jag hade norpat den ute i naturen, bara att jag hade planterat in ett ex.....  Var jag 'fann' den får ni reda på vad det lider!:crazy: Och ogräs är det absolut inte-tvärtom....  Nej det är jag som brukar norpa växter ibland. När det finns väldigt många utanför tomgränserna av någon sort som jag gärna vill ha Ibland har dessa vildar spridit sig som värsta ogräset sedan. Jaha, korgblommor eller korgblommiga. Det finns ju en del att välja på som sagt. Någon typ av Angelika ?  ...men är de korgblommiga egentligen? Måste kolla... Har kollat. De var också flockblommiga naturligtvis.
Maggan H
20-02-2010, 10:55
Jag måste rätta mig själv ang det här med korgblommiga;  de ser ut att vara det men om de tillhör den familjen är jag inte säker på... Ett gömfrösläkte är det däremot!
Rosmarin
20-02-2010, 11:02
CITAT (Maggan H @ 20-02-2010, 10:55)  Jag måste rätta mig själv ang det här med korgblommiga;  de ser ut att vara det men om de tillhör den familjen är jag inte säker på... Ett gömfrösläkte är det däremot!  Ja nu blev det ju genast myyyyycket lättare....  Wikipedia skriver: Till gruppen gömfröväxter eller blomväxter ( Angiospermae eller Anthophyta) räknas en stor majoritet av växtarterna, ungefär 250 000. De karaktäriseras av att de har blommor och frukt. Så nu löser vi det nog under dagen, eller vad tror ni?
CITAT (Rosmarin @ 20-02-2010, 11:02)  Wikipedia skriver: Till gruppen gömfröväxter eller blomväxter ( Angiospermae eller Anthophyta) räknas en stor majoritet av växtarterna, ungefär 250 000. De karaktäriseras av att de har blommor och frukt. Så nu löser vi det nog under dagen, eller vad tror ni?  Lätt som en plätt......Jag ska bara ta hand om pellisarna som stått i matkällaren över vintern så återkommer jag med en gissning
Rosmarin
20-02-2010, 11:40
CITAT (Anki V @ 20-02-2010, 11:33)  Lätt som en plätt......Jag ska bara ta hand om pellisarna som stått i matkällaren över vintern så återkommer jag med en gissning  Tänkte väl det!
Nu är den okända korgblommande gömfröväxten omskolad….och inte en aning om vad det är /Anki
Maggan H
21-02-2010, 17:16
Hm, vill detta säga att ni vill ha fler ledtrådar?
Rosmarin
21-02-2010, 17:27
Platinum
27-02-2010, 16:06
Nu har mitt första busfrö kikat upp ur jorden, den där tog verkligen tid på sig att titta upp.
Maggan H
27-02-2010, 17:15
Ang busfröet kommer här en ledtråd; Ca 1 m hög, vita korgblommor med glest bladverk. Ingen traditionell trädgårdsväxt men mycket vacker så jag planterade in ett ex i min trädgård förra året. Jaha, inga gissningar, dags för ledtråd 2:En av världens mest använda växter.....
Då borde alltså vara någon medicinalväxt...?  Eller borde och borde... det skulle kunna vara, menar jag!
Platinum
27-02-2010, 18:39
CITAT (Peztis @ 27-02-2010, 18:36)  Då borde alltså vara någon medicinalväxt...?  Hoppas vi kan utesluta brännässla iaf, de har små vita blommor men om de är korgblommiga vette tusan men användbara är de och glest är det ju men bladparen.
Nu har jag petat ned Bonusfröna! Eller det var väl de som var flatlöss, va?
Maggan H
01-03-2010, 14:40
CITAT (Peztis @ 01-03-2010, 12:22)  Nu har jag petat ned Bonusfröna! Eller det var väl de som var flatlöss, va?  Ja precis!
Uppdaterar med lite nya foton på mina sådder: [attachment=47953:Maggan_Bus.jpg] [attachment=47954:Maggan_Bonus.jpg] Jisses vilket ynkligt Bus.... Och Bonuset är ju rätt nysått så där har ännu inget hänt.
Hur ser era ut nu?
Platinum
10-03-2010, 19:18
CITAT (Peztis @ 10-03-2010, 16:40)  Hur ser era ut nu? Så här...
Kan med sorg i hjärtat härmed meddela att mitt enda exemplar av Maggans H:s Busfrö i sin anonymitet numer saligen har avlidit.  Må den komma komposten tillgodo...
För att strö salt i öppna så vill jag härmed visa ett av tre ex. av en korgblommande gömfröväxt som håller på att driva mig till vansinne.
Jag lutar mer och mer åt att detta är något som enbart finns i Skåne och som är totalt okänt i resten av den upplysta världen.
[attachment=48089:DSC02308.JPG]
Jag har egentligen 6 plantor men de få pga platsbrist dela "kuppe" med en kompis
/Anki
Ja tack, det värmer...
Och bara för det så ser den vääääldigt välbekant ut! 17 också!
Den ser väldigt fin och frodig ut, i alla fall. Du är duktig du, Anki!
Platinum
14-03-2010, 19:16
CITAT (Peztis @ 14-03-2010, 18:12)  Kan med sorg i hjärtat härmed meddela att mitt enda exemplar av Maggans H:s Busfrö i sin anonymitet numer saligen har avlidit.  Må den komma komposten tillgodo...  Men det lät inget roligt Och AnkiV:s planta ser då gigantisk ut jämfört med mitt lilla exemplar, det där ser bekant ut på något vis
Maggan H
14-03-2010, 19:29
CITAT (Peztis @ 14-03-2010, 18:12)  Kan med sorg i hjärtat härmed meddela att mitt enda exemplar av Maggans H:s Busfrö i sin anonymitet numer saligen har avlidit.  Må den komma komposten tillgodo...  Men kära söta så hemskt, du kan nog få ett ex av någon annan....  Mina egna är så små så små....
Maggan H
14-03-2010, 19:47
CITAT (Anki V @ 14-03-2010, 18:34)  För att strö salt i öppna så vill jag härmed visa ett av tre ex. av en korgblommande gömfröväxt som håller på att driva mig till vansinne.
Jag lutar mer och mer åt att detta är något som enbart finns i Skåne och som är totalt okänt i resten av den upplysta världen.
[attachment=48089:DSC02308.JPG]
Jag har egentligen 6 plantor men de få pga platsbrist dela "kuppe" med en kompis
/Anki Gud Anki, jag får hjärtat i halsgropen när jag ser din planta-dels pga av storleken  med framför allt av utseendet!  Jag har ju inte sett den här plantan som helt liten och inte fanken liknar den den stora alls....  Men alla har vi fått likadana groddar så det måste ju vara samma och ingen gökunge, som vi hade lite till mans/kvinns förra året!
CITAT (Maggan H @ 14-03-2010, 19:29)  Men kära söta så hemskt, du kan nog få ett ex av någon annan....  Mina egna är så små så små.... Peztis! Bara vädret blir tjänligare kan jag skicka dig ett par. Jag är egentligen inte det minsta ”duktig”….Jag har bara en herrans massa tur när det gäller växter + att jag ”gödslar” med ljus. På en odlingsbänk som är 200x 70 har jag fyra 58W lysrör med jättebra reflektorer. Sedan har jag ju mina plantor i köket där jag hela tiden har uppsikt över dom. /Anki CITAT (Maggan H @ 14-03-2010, 19:47)  Gud Anki, jag får hjärtat i halsgropen när jag ser din planta-dels pga av storleken  med framför allt av utseendet!  Jag har ju inte sett den här plantan som helt liten och inte fanken liknar den den stora alls....  Men alla har vi fått likadana groddar så det måste ju vara samma och ingen gökunge, som vi hade lite till mans/kvinns förra året!  Vem får inte hjärtat i halsgropen....det är nästan tre månader kvar innan jag kan plantera ut dom  Det syns inte så väl på bilden men bladen har börjat bli "flikiga"...... påminner lite om en kvanne /Anki
Vad gulliga ni är!!! Självklart tar jag gärna emot en planta när det blir varmare!  Lite OT men varför kallas den där smilyn för "smily small hug"? Större kan den väl inte bli?
Föresten....Du ska väl på mässan? Jag tar med en kruka dit!
/A
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|