Full version: Maggan H:s busfrön
Sidor: 1, 2, 3
Maggan H
Ja nu drar det ihop sig, ut och gräv alla som har ställt dom ute! Jag satte en kruka alldeles utanför uterummet så jag hittade den lätt och den andra ännu lättare; den stod i kylen.... giggle.gif (Jag hade nämligen glömt att jag redan hade sått en gång nono.gif , jag TROR att det är mina busfrön, jag hade inte ens märkt sådden help.gif )
Peztis
CITAT (Maggan H @ 31-01-2010, 15:56) *
...jag hade inte ens märkt sådden help.gif )

Det är såååå skönt att höra att man inte är ensam med att vara slarvig då och då!
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 31-01-2010, 15:56) *
Ja nu drar det ihop sig, ut och gräv alla som har ställt dom ute! Jag satte en kruka alldeles utanför uterummet så jag hittade den lätt och den andra ännu lättare; den stod i kylen.... giggle.gif (Jag hade nämligen glömt att jag redan hade sått en gång nono.gif , jag TROR att det är mina busfrön, jag hade inte ens märkt sådden help.gif )

giggle.gif Kommer att tänka på en gång när jag märkte alla mina sådder så ordentligt med etiketter och ställde dem i kallväxthuset. Med vårsolen vaknade sniglarna som åt upp (!) mina märklappar. duh.gif Då var jag inte glad...

Jaha, då tar jag ut krukan ur kylen nu då. tummenupp.gif
Peztis
Nu står Maggans busfröer i rumsvärme så nu får vi se om det händer något. Jag hoppas det - sonen välte ju ut krukan när den stod i kylen slap.gif så jag hoppas att fröna inte har hamnat underst. Då blir jag allt ilsken! mad.gif
Rosmarin
Mina har åkt ut idag. yes.gif Ur kylen.
...och in i värmen.
Maggan H
CITAT (Rosmarin @ 01-02-2010, 10:10) *
giggle.gif Kommer att tänka på en gång när jag märkte alla mina sådder så ordentligt med etiketter och ställde dem i kallväxthuset. Med vårsolen vaknade sniglarna som åt upp (!) mina märklappar. duh.gif Då var jag inte glad...

Jaha, då tar jag ut krukan ur kylen nu då. tummenupp.gif

Men jädra sniglar, ska dom äta upp märklapparna nu också?? devil.gif Tur dom sover än... Eller ännu hellre fryser ihjäl i denna fantastiska vinter! Ytterligare upp mot 2 dm snö i morgon väntas. help.gif

Och alla som inte tagit in krukan; gör det nu! crazy.gif
Lady Hamilton
help.gif Ansöker om dispans!!!
Måste först leta fram växthuset slap.gif men jag vet att det skall finnas på vä sida om garaget, men där är det justnu ca 1½-2m djup snö.........så jag måste få lite tid på mig innan jag tar mig in o hämtar sådden
Maggan H
Ja herregud, här är värsta snöstormen just nu! blink.gif Dispens gives, på egen risk! crazy.gif
Rosmarin
CITAT (Lady Hamilton @ 02-02-2010, 10:53) *
help.gif Ansöker om dispans!!!
Måste först leta fram växthuset slap.gif men jag vet att det skall finnas på vä sida om garaget, men där är det justnu ca 1½-2m djup snö.........så jag måste få lite tid på mig innan jag tar mig in o hämtar sådden

Oj-oj-oj!!! "Rädda frösådderna, död eller levande!" giggle.gif
Jag hade nog väntat lite i det här fallet. yes.gif Jag som bara är 1,57 lång hade nog drunknat om jag försökt pulsa mig igenom ditt snölager! giggle.gif

CITAT (Maggan H @ 02-02-2010, 20:18) *
.... Dispens gives, på egen risk! crazy.gif

Jo så kan man ju också se på det förstås!
rotfl.gif

Mina gror!!! yahoo.gif

Såg det nu när jag kollade frösådderna på morgonen.
Rosmarin
Har de intre grott hos någon annan?
Lady Hamilton
I dag har jag lyckats ta mig in i växthuset för att hämta in sådden yahoo.gif nu skall den bara tina upp så får jag se när den gror
Peztis
JO! Två små gröna groddar ser jag i min kruka! Jag är så glad, trodde inte att det skulle bli något då ju sonen välte ut den!
Anki V
Jag kan också symta lite grönt yes.gif

/Anki
Lady Hamilton
Anki är det symtomatiskt? g.gif

Platinum
Nu har jag skottat mig ner till krukorna och tagit in dem för upptining, detta blir spännande för stratifiering utomhus under snö har jag aldrig provat mig på innan.
Maggan H
Vad kul, jag har nämligen själv aldrig sått denna växt förut. Mina har också grott!
Anki V
CITAT (Lady Hamilton @ 05-02-2010, 15:40) *
Anki är det symtomatiskt? g.gif

Nä, dyslektiskt .......och ett "trögt" k på tangentbordet laugh.gif
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 05-02-2010, 19:01) *
Nä, dyslektiskt .......och ett "trögt" k på tangentbordet laugh.gif

För ett par dagar sedan hoppade katten upp och satte sig på tangentbordet här. Sedan skrev datorn:¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ (= prickarna över ä och ö) ett bra tag framöver! giggle.gif
DykUnderYtan
Jag tycker mig se en liten, liten grodd... får hoppas att det är busfröet som vaknat men det borde dyka upp fler i så fall.
Rosmarin
"Bonusfröna ska sås varmt i vår" skrev du när jag frågade.

help.gif När är det lagom? Ljusgoende? etc...
Maggan H

CITAT (Rosmarin @ 18-02-2010, 10:36) *
"Bonusfröna ska sås varmt i vår" skrev du när jag frågade.

help.gif När är det lagom? Ljusgoende? etc...

Mars blir nog bra, ljust och varmt, den verkar älska värme så ljust och 20 gr efter uppkomst tror jag blir bra. Omskolas en o en. Underbar, rankbildande, perfekt ampelblomma! Ganska stora blad och stora läppformade blommor....

Vill ni veta vad det är? naughty.gif Det är ju bara bonusen... så kanske vill ni veta vad ni får i krukorna! giggle.gif

Ang busfröet kommer här en ledtråd;

Ca 1 m hög, vita korgblommor med glest bladverk. Ingen traditionell trädgårdsväxt men mycket vacker så jag planterade in ett ex i min trädgård förra året.
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 18-02-2010, 21:03) *
Mars blir nog bra, ljust och varmt, den verkar älska värme så ljust och 20 gr efter uppkomst tror jag blir bra. Omskolas en o en. Underbar, rankbildande, perfekt ampelblomma! Ganska stora blad och stora läppformade blommor....

Vill ni veta vad det är? naughty.gif Det är ju bara bonusen... så kanske vill ni veta vad ni får i krukorna! giggle.gif

Tack. Jag vill inte veta ännu.

CITAT (Maggan H @ 18-02-2010, 21:03) *

Ca 1 m hög, vita korgblommor med glest bladverk. Ingen traditionell trädgårdsväxt men mycket vacker så jag planterade in ett ex i min trädgård förra året.

Jaså. Vad har du nu lurat på oss för ett ogräs?! devil.gif
giggle.gif

Det kommer nog att passa fint här. Jag har rätt mycket i trädgården som jag har "norpat" ute i naturen. naughty.gif
Maggan H
CITAT (Rosmarin @ 19-02-2010, 10:29) *
Tack. Jag vill inte veta ännu.
Jaså. Vad har du nu lurat på oss för ett ogräs?! devil.gif
giggle.gif

Det kommer nog att passa fint här. Jag har rätt mycket i trädgården som jag har "norpat" ute i naturen. naughty.gif

Ja säg det du! crazy.gif Men jag sa inte att jag hade norpat den ute i naturen, bara att jag hade planterat in ett ex..... w00t.gif Var jag 'fann' den får ni reda på vad det lider!:crazy: Och ogräs är det absolut inte-tvärtom.... nono.gif
Anki V
Nu har vi ju bara drygt 200 olika korgblommiga växter att välja på så nog ska vi snart klura ut vad det är tummenupp.gif .

Det första jag tänkte på var Brudbröd men den är väl inte korgblommig?

/Anki
Peztis
Nä, det tror jag inte att den räknas som.

Är kirskål korgblommig? ninja.gif Fast den har ju stort bladverk...
Nä, den är tydligen flockblommig. Då är det heller inte hundkex biggrin.gif
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 19-02-2010, 13:48) *
Ja säg det du! crazy.gif Men jag sa inte att jag hade norpat den ute i naturen, bara att jag hade planterat in ett ex..... w00t.gif Var jag 'fann' den får ni reda på vad det lider!:crazy: Och ogräs är det absolut inte-tvärtom.... nono.gif

giggle.gif

Nej det är jag som brukar norpa växter ibland. När det finns väldigt många utanför tomgränserna av någon sort som jag gärna vill ha whist.gif
Ibland har dessa vildar spridit sig som värsta ogräset sedan. giggle.gif

Jaha, korgblommor eller korgblommiga. Det finns ju en del att välja på som sagt.

Någon typ av Angelika ? shy.gif ...men är de korgblommiga egentligen? Måste kolla...

Har kollat. De var också flockblommiga naturligtvis.
Maggan H
Jag måste rätta mig själv ang det här med korgblommiga; blush.gif de ser ut att vara det men om de tillhör den familjen är jag inte säker på... Ett gömfrösläkte är det däremot! crazy.gif
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 20-02-2010, 10:55) *
Jag måste rätta mig själv ang det här med korgblommiga; blush.gif de ser ut att vara det men om de tillhör den familjen är jag inte säker på... Ett gömfrösläkte är det däremot! crazy.gif

Ja nu blev det ju genast myyyyycket lättare.... whist.gif

giggle.gif

Wikipedia skriver:

Till gruppen gömfröväxter eller blomväxter (Angiospermae eller Anthophyta) räknas en stor majoritet av växtarterna, ungefär 250 000. De karaktäriseras av att de har blommor och frukt.

Så nu löser vi det nog under dagen, eller vad tror ni? flirting.gif
Anki V
CITAT (Rosmarin @ 20-02-2010, 11:02) *
Wikipedia skriver:

Till gruppen gömfröväxter eller blomväxter (Angiospermae eller Anthophyta) räknas en stor majoritet av växtarterna, ungefär 250 000. De karaktäriseras av att de har blommor och frukt.

Så nu löser vi det nog under dagen, eller vad tror ni? flirting.gif

Lätt som en plätt......Jag ska bara ta hand om pellisarna som stått i matkällaren över vintern så återkommer jag med en gissning rotfl.gif
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 20-02-2010, 11:33) *
Lätt som en plätt......Jag ska bara ta hand om pellisarna som stått i matkällaren över vintern så återkommer jag med en gissning rotfl.gif

Tänkte väl det! a0a.gif
Anki V
Nu är den okända korgblommande gömfröväxten omskolad….och inte en aning om vad det är blink.gif

/Anki
Maggan H
Hm, vill detta säga att ni vill ha fler ledtrådar? crazy.gif laugh.gif
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 21-02-2010, 17:16) *
Hm, vill detta säga att ni vill ha fler ledtrådar? crazy.gif laugh.gif

yes.gif
Platinum
Nu har mitt första busfrö kikat upp ur jorden, den där tog verkligen tid på sig att titta upp.
Maggan H

Jaha, inga gissningar, dags för ledtråd 2:

En av världens mest använda växter..... tongue.gif
Peztis
Då borde alltså vara någon medicinalväxt...? g.gif

Eller borde och borde... det skulle kunna vara, menar jag!
Platinum
CITAT (Peztis @ 27-02-2010, 18:36) *
Då borde alltså vara någon medicinalväxt...? g.gif

Hoppas vi kan utesluta brännässla iaf, de har små vita blommor men om de är korgblommiga vette tusan men användbara är de och glest är det ju men bladparen.
Peztis
Nu har jag petat ned Bonusfröna! Eller det var väl de som var flatlöss, va? biggrin.gif
Maggan H
CITAT (Peztis @ 01-03-2010, 12:22) *
Nu har jag petat ned Bonusfröna! Eller det var väl de som var flatlöss, va? biggrin.gif

Ja precis! naughty.gif
Peztis
Uppdaterar med lite nya foton på mina sådder:

[attachment=47953:Maggan_Bus.jpg] [attachment=47954:Maggan_Bonus.jpg]

Jisses vilket ynkligt Bus.... Och Bonuset är ju rätt nysått så där har ännu inget hänt.

Hur ser era ut nu?
Platinum
CITAT (Peztis @ 10-03-2010, 16:40) *
Hur ser era ut nu?

Så här...
Peztis
Kan med sorg i hjärtat härmed meddela att mitt enda exemplar av Maggans H:s Busfrö i sin anonymitet numer saligen har avlidit. crying.gif

Må den komma komposten tillgodo... blomma.gif
Anki V
För att strö salt i öppna så vill jag härmed visa ett av tre ex. av en korgblommande gömfröväxt som håller på att driva mig till vansinne.

Jag lutar mer och mer åt att detta är något som enbart finns i Skåne och som är totalt okänt i resten av den upplysta världen.

[attachment=48089:DSC02308.JPG]

Jag har egentligen 6 plantor men de få pga platsbrist dela "kuppe" med en kompis

/Anki
Peztis
Ja tack, det värmer...

Och bara för det så ser den vääääldigt välbekant ut! 17 också!

Den ser väldigt fin och frodig ut, i alla fall. Du är duktig du, Anki!
Platinum
CITAT (Peztis @ 14-03-2010, 18:12) *
Kan med sorg i hjärtat härmed meddela att mitt enda exemplar av Maggans H:s Busfrö i sin anonymitet numer saligen har avlidit. crying.gif

Men det lät inget roligt trostar.gif

Och AnkiV:s planta ser då gigantisk ut jämfört med mitt lilla exemplar, det där ser bekant ut på något vis g.gif
Maggan H
CITAT (Peztis @ 14-03-2010, 18:12) *

Men kära söta så hemskt, du kan nog få ett ex av någon annan.... innocent.gif Mina egna är så små så små....
Maggan H
CITAT (Anki V @ 14-03-2010, 18:34) *
För att strö salt i öppna så vill jag härmed visa ett av tre ex. av en korgblommande gömfröväxt som håller på att driva mig till vansinne.

Jag lutar mer och mer åt att detta är något som enbart finns i Skåne och som är totalt okänt i resten av den upplysta världen.

[attachment=48089:DSC02308.JPG]

Jag har egentligen 6 plantor men de få pga platsbrist dela "kuppe" med en kompis

/Anki

Gud Anki, jag får hjärtat i halsgropen när jag ser din planta-dels pga av storleken w00t.gif med framför allt av utseendet! fear.gif Jag har ju inte sett den här plantan som helt liten och inte fanken liknar den den stora alls.... g.gif Men alla har vi fått likadana groddar så det måste ju vara samma och ingen gökunge, som vi hade lite till mans/kvinns förra året! biggrin.gif
Anki V
CITAT (Maggan H @ 14-03-2010, 19:29) *
Men kära söta så hemskt, du kan nog få ett ex av någon annan.... innocent.gif Mina egna är så små så små....

Peztis! Bara vädret blir tjänligare kan jag skicka dig ett par.

Jag är egentligen inte det minsta ”duktig”….Jag har bara en herrans massa tur när det gäller växter + att jag ”gödslar” med ljus. På en odlingsbänk som är 200x 70 har jag fyra 58W lysrör med jättebra reflektorer. Sedan har jag ju mina plantor i köket där jag hela tiden har uppsikt över dom.

/Anki

CITAT (Maggan H @ 14-03-2010, 19:47) *
Gud Anki, jag får hjärtat i halsgropen när jag ser din planta-dels pga av storleken w00t.gif med framför allt av utseendet! fear.gif Jag har ju inte sett den här plantan som helt liten och inte fanken liknar den den stora alls.... g.gif Men alla har vi fått likadana groddar så det måste ju vara samma och ingen gökunge, som vi hade lite till mans/kvinns förra året! biggrin.gif

Vem får inte hjärtat i halsgropen....det är nästan tre månader kvar innan jag kan plantera ut dom fear.gif

Det syns inte så väl på bilden men bladen har börjat bli "flikiga"...... påminner lite om en kvanne

/Anki
Peztis
Vad gulliga ni är!!! Självklart tar jag gärna emot en planta när det blir varmare! smiley_small_hug.gif

Lite OT men varför kallas den där smilyn för "smily small hug"? Större kan den väl inte bli? biggrin.gif
Anki V
Föresten....Du ska väl på mässan? Jag tar med en kruka dit!

/A
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon